Ρουμανία - Ο Ηγούμενος της Ιεράς Σκήτης Oituz, Μακάριος Banu, αποφάσισε να διακόψει τη μνημόνευση του Αρχιεπισκόπου Joachim Băcăoanul, της Αρχιεπισκοπής Romanului și Bacăului ως ένδειξη διαμαρτυρίας για τη συμμετοχή του  στη  Σύνοδο της Κρήτης. 
Μια μέρα μετά ο εκπρόσωπος της Αρχιεπισκοπής Romanului și Bacăului, ιερέας Alexandru Zamfir, προσπαθώντας να κρατήσει ανοικτούς τους διαύλους επικοινωνίας περιέγραψε τη θέση του ηγουμένου Μακαρίου και των μοναχών ως «φευγαλέα καλοκαιρινή βροχή" και τόνισε ότι ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος “κρατά στάση ανοχής. Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα παιδί είναι θυμωμένο με τον πατέρα του, προφανώς χωρίς λόγο”. Περιμένουμε τόνισε  “υπομονετικά την επιστροφή” του “άσωτου υιού” όπως ο πατέρας στην Αγία Γραφή.

Ο Αρχιεπισκόπος Joachim Băcăoanul

• purtătorul de cuvînt al Arhiepiscopiei Roman sustine că supărările monahilor de la schitul Oituz sînt treburi interne ale bisericii • „E o mică problemă pe care o vom rezolva în interior. Este ca o ploaie de vară: ne sperie, ne tulbură, dar trece“, a declarat ieri preotul Alexandru Zamfir • 
Articolul „Caz fără precedent în Biserica Ortodoxă“ publicat marti, 19 iulie, făcea cunoscut opiniei publice că staretul schitului Oituz, Macarie Banu a decis să întrerupă pomenirea în slujba Liturghiei a IPS Ioachim Băcăoanul, ca semn de protest fată de participarea arhiereului la lucrările Sinodului Panortodox din Creta. La o zi după aparitia aricolului, purtătorul de cuvînt al Arhiepiscopiei, preotul Alexandru Zamfir, a deschis canalele de comunicare si a catalogat pozitia staretului Macarie si a altui monah, Atanasie Parfenie, drept o „ploaie de vară trecătoare“. „Nu putem vorbi de o rupere a Bisericii. Pînă la urmă este voarba doar de opinia personală a doi ieromonahi de la schitul Oituz, din aria jurisdictional-canonică a Arhiepiscopiei Romanului si Bacăului. Atitudinea IPS Arhiereu este aceea de îngăduintă. În fond, nu e prima dată cînd un copil se supără pe părintele său, evident fără motiv. Asteptăm cu îngăduintă întoarcerea celor care, din păcate, acum merg pe un drum gresit. Argumentul scripturistic rămîne acela al asteptării întoarcerii «fiului risipitor» pe care un părinte încearcă să-l determine să se întoarcă. Din păcate, sînt voci care se ridică împotriva Sinodului din Creta, împotriva ecumenismului, lucruri pe care le consideră nedrepte si neadevărate, neconforme cu învătătura crestin-ortodoxă. Principiul potrivit căruia cineva locuieste într-o mănăstire sau schit cum e cazul de fată este acela al acuzării liber asumate. Întotdeauna lucrurile se vor vedea diferit. Depinde din care punct de vedere privesti lucrurile. Regretăm sincer că acesti doi ieromonahi au luat acestă hotărăre nesăbuită. Înalt Prea Sfintitul va continua să-i pomenească în rugăciunile sale pe cei doi ieromonahi, căutînd să păstreze comuniunea dintre ierarh si ceilalti neatinsă, nestirbită si nesmintită. E ceva care n-ar trebui să facă obiectul analizei societătii civile. E o reactie care va dura ceva timp pînă Dumnezeu îi va întelepti pe cei doi. La mijloc e de fapt legea  păcatului numit mîndrie. Vom face ce e normal pentru îndreptarea lor  crestinească prin rugăciune. E nevoie însă de liniste pentru
întoarcerea la matcă a celor doi monahi. Este ca o ploiare, ca o furtună de vară: ne sperie, ne tulbură, dar trece. Totul e ca stricăciunile care rămîn să se repare. Este bine ca si jurnalistii să înteleagă că astfel de discutii si dezvăluiri în presă nu fac bine nici într-un caz bisericii si nici nu sînt obiectul prevederilor Legii 544 a transparentei publice. E o mică problemă internă pe care o vom rezolva în interior“, a precizat preotul Zamfir. Acesta sustine că se vorbeste prea mult si nefundamentat despre antiecumenism, antimasonerie. „Nu există dovezi si argumente care să sustină opiniile celor doi ieromonahi. De rugăciunile din Săptămîna de unitate crestină se discută de ani buni si se fac cu aprobarea Sfîntului Sinod. La Sinodul Panortodox din Creta
a fost cel putin jumătate din Sfîntul Sinod. Cît despre masonerie si
schizmă nici nu poate intra în discutie. Nu se pune problema să
confirmăm existenta a 50 de monahi care i s-ar alătura staretului
Macarie Banu. Cît despre unitate în diversitate se vorbeste, de
asemenea, de foarte multă vreme. Sîntem diversi, dar trebuie să fim
uniti întru Hristos. Pe acest domeniu putem vorbi foarte mult“, a mai
spus purtătorul de cuvînt al Arhiepiscopiei Romanului.
• staretul unui schit din Arhiepiscopia Romanului si Bacăului, ieromonahul Macarie Banu si colegul său Atanasie Parfenie au decis să întrerupă pomenirea IPS Ioachim Băcăuanul în cadrul Liturghiei • călugării protestează fată de însusirea de către IPS Ioachim Băcăoanul a documentelor Sinodului Panortodox din Creta, din 2016 •
Biserica Ortodoxă Română este zguduită în ultima vreme de scandaluri, în conditiile în care acestea se tin lant si în societate, un caz din Arhipeiscopia Romanului si Bacăului ajungînd de notorietate. Doi monahi, Macarie Banu si Atanasie Parfenie, au elaborat o petitie si au trimis-o conducerii eparhiei amintite, în care-si motivează o decizie nemaiîntîlnită, spun oamenii îmbrăcati în sutane, în istoria Bisericii, aceea de a protesta fată de aderarea înaltului prelat la hotărîrile de anul acesta ale Sinodului Panortodox din Creta. În documentul amintit, cei doi călugări îl anuntă pe IPS Ioachim Băcăuanul că: „începînd din Duminica Sfintilor Români, 3 iulie 2016, noi, Ieromonahul Macarie Banu, staretul Schitului Oituz - Bacău si ieromonahul Atanasie Parfenie am întrerurupt pomenirea Dumneavoastră ca ierarh al Arhiepiscopiei Romanului si Bacăului, la toate sfintele slujbe bisericesti si vom rămîne la această decizie pînă în momentul în care vă veti dezice public de abaterile de la dreapta credintă, pe care vi le semnalăm“. Urmează apoi o lungă justificare teologică, dogmatică si canonică bazată, spun cei doi călugări, pe Sfînta Scriptură. I se reprosează IPS Ioachim faptul că ani la rînd a binecuvîntat si sustinut întîlnirile ecumenice desfăsurate în biserici, în cadrul Săptămânii de rugăciune pentru unitatea crestilor. Un alt argument al celor doi monahi este cel legat de acceptarea de către IPS Ioachim la Sfînta Liturghie, la Sinaxa staretilor din 2015 a unui preot călugăr mason. I se mai reprosează Arhiereului că la Sinaxa staretilor din 13 iunie 2016 ar fi acuzat o parte din preoti ca fiind schismatici si eretici“, pentru că se opun ecumenismului si masoneriei, avînd pozitie critică fată de documentele Adunării din Creta. O altă „greseală“ de căpătîi a Arhiepiscopului ar fi, în opinia celor doi monahi si îngăduirea tacită a săvîrsirii de cununii mixte, de către o parte din preotii Arhiepiscopiei. Sirul argumentelor este extrem de lung si alambicat si acuză în esentă un „limbaj ecleziastic duplicitar si potrivnic învătăturii Bisericii“. I se mai reprosează arhiereului că ar fi si sustinătorul conceptului de unitate în diversitate, specific doctrinei New Age. 
„Cred că acesta a ajuns la presă pentru că există interese să ajungă“ 

Am încercat să obtinem un punct de vedere al reprezentantilor Arhiepiscopiei Romanului referitor la această situatie. Purtătorul de cuvînt, preotul Daniel Alexandru Zamfir, a avut telefonul închis la sfîrsitul săptămînii trecute, iar ieri nu a răspuns. Singurul care a vorbit ceva a fost consilierul cultural al Arhiepiscopiei, Valentin Băltoi. „Mă aflu în concediu de odihnă, nu cunosc continutul documentului de care vorbiti decît din ceea ce-mi spuneti. Aparent, răspunsul vi l-ati dat si sînt convins că în zilele următoare Arhiepiscopia va iesi cu un punct de vedere public, în acest sens. Nu mă pot pronunta asupra unui document pe care nu l-am studiat. Cred că acesta a ajuns la presă pentru că există interese să ajungă. Nu pot sti dacă e periculoasă sau nu o asemenea atitudine. Vom vedea care este pozitia oficială a Arhiepiscopiei. Nu cred că este vorba de un atac personal la adresa IPS Ioachim. La Sinodul Panortodox din Creta au fost ierarhi din toată lumea“, a declarat destul de rezervat părintele Băltoi. Am încercat să discutăm si cu alti preoti, care au acceptat să ne dea un punct de vedere personal, folosindu-se însă de anonimat. „Tinînd cont că modul de comunicare în cadrul Arhiepiscopiei Romanului si Bacăului este strict reglementat de IPS Ioachim, declaratiile oficiale nu pot fi făcute decît prin purtătorul de cuvînt. Ca opinie personală la ceea ce m-ati întrebat rămîne faptul că este o imensă prostie, ca să fiu delicat în exprimare, ceea ce se spune în documentul ieromonahului Macarie Banu. Acesta încearcă să inducă în opinia publică o serie de lucruri eronate, în ceea ce priveste pozitia BOR fată de documentele si hotărîrile Sinodului Panortodox. Decizia luată de staret, de a întrerupe pomenirea IPS Ioachim la toate slujbele bisericesti, este ineficientă. Comunitatea pe care o păstoresc sfintiile lor nu numără mai multi credinciosi decît degetele de la cele două mîini. Periculos este faptul că această pozitie nu pare a fi singulară, ci ea este împărtăsită de mai multi monahi din schiturile noastre. E un semnal care ar putea duce la o ruptură în sînul BOR. Credinta noastră este din ce în ce mai des lovită din toate părtile. Cum aceste opinii au ajuns la urechile credinciosilor si ale presei, cred că s-ar impune ca Arhieiscopia să iasă din politica strutului si să nu mai ascundă gunoiul sub pres. Se impune, de urgentă, un comunicat limpede si transant în care să explice oamenilor necesitatea acestui ecumenism într-o lume în care islamismul este din ce în ce mai agresiv si poate duce la tragedii de felul celor petrecute în acest an prin lume“, a declarat un preot din Eparhia Romanului. Se mai spune că numărul monahilor care împărtăsesc pozitia celor de la Oituz s-ar ridica la aproximativ 40 din cele aproximativ 27 de mănăstiri si schituri din subordinea Arhiepiscopiei.




ΠΗΓΗ: AKTINEΣ

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top