Ρουμανία
-
Ο Ηγούμενος της Ιεράς Σκήτης Oituz, Μακάριος Banu, αποφάσισε να διακόψει τη
μνημόνευση του Αρχιεπισκόπου Joachim Băcăoanul, της Αρχιεπισκοπής Romanului și
Bacăului ως ένδειξη διαμαρτυρίας για τη συμμετοχή του στη Σύνοδο της
Κρήτης.
Μια
μέρα μετά ο εκπρόσωπος της Αρχιεπισκοπής Romanului
și
Bacăului,
ιερέας Alexandru Zamfir, προσπαθώντας να κρατήσει ανοικτούς τους διαύλους
επικοινωνίας περιέγραψε τη θέση του ηγουμένου Μακαρίου και των μοναχών ως
«φευγαλέα καλοκαιρινή βροχή" και τόνισε ότι ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος
“κρατά στάση ανοχής. Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα παιδί είναι θυμωμένο με
τον πατέρα του, προφανώς χωρίς λόγο”. Περιμένουμε τόνισε “υπομονετικά την
επιστροφή” του “άσωτου υιού” όπως ο πατέρας στην Αγία Γραφή.
Ο
Αρχιεπισκόπος Joachim Băcăoanul
•
purtătorul de cuvînt al Arhiepiscopiei Roman sustine că supărările monahilor de
la schitul Oituz sînt treburi interne ale bisericii • „E o mică problemă pe care
o vom rezolva în interior. Este
ca o ploaie de vară: ne sperie, ne tulbură, dar trece“, a declarat ieri preotul
Alexandru Zamfir •
Articolul
„Caz fără precedent în Biserica Ortodoxă“ publicat marti, 19 iulie, făcea
cunoscut opiniei publice că staretul schitului Oituz, Macarie Banu a decis să
întrerupă pomenirea în slujba Liturghiei a IPS Ioachim Băcăoanul, ca semn de
protest fată de participarea arhiereului la lucrările Sinodului Panortodox din
Creta. La o zi după aparitia aricolului, purtătorul de cuvînt al Arhiepiscopiei,
preotul Alexandru Zamfir, a deschis canalele de comunicare si a catalogat
pozitia staretului Macarie si a altui monah, Atanasie Parfenie, drept o „ploaie
de vară trecătoare“. „Nu putem vorbi de o rupere a Bisericii. Pînă la urmă este
voarba doar de opinia personală a doi ieromonahi de la schitul Oituz, din aria
jurisdictional-canonică a Arhiepiscopiei Romanului si Bacăului. Atitudinea IPS
Arhiereu este aceea de îngăduintă. În fond, nu e prima dată cînd un copil se
supără pe părintele său, evident fără motiv. Asteptăm cu îngăduintă întoarcerea
celor care, din păcate, acum merg pe un drum gresit. Argumentul scripturistic
rămîne acela al asteptării întoarcerii «fiului risipitor» pe care un părinte
încearcă să-l determine să se întoarcă. Din păcate, sînt voci care se ridică
împotriva Sinodului din Creta, împotriva ecumenismului, lucruri pe care le
consideră nedrepte si neadevărate, neconforme cu învătătura crestin-ortodoxă.
Principiul potrivit căruia cineva locuieste într-o mănăstire sau schit cum e
cazul de fată este acela al acuzării liber asumate. Întotdeauna lucrurile se vor
vedea diferit. Depinde din care punct de vedere privesti lucrurile. Regretăm
sincer că acesti doi ieromonahi au luat acestă hotărăre nesăbuită. Înalt Prea
Sfintitul va continua să-i pomenească în rugăciunile sale pe cei doi ieromonahi,
căutînd să păstreze comuniunea dintre ierarh si ceilalti neatinsă, nestirbită si
nesmintită. E ceva care n-ar trebui să facă obiectul analizei societătii civile.
E o reactie care va dura ceva timp pînă Dumnezeu îi va întelepti pe cei doi. La
mijloc e de fapt legea
păcatului
numit mîndrie. Vom
face ce e normal pentru îndreptarea lor crestinească prin rugăciune.
E
nevoie însă de liniste pentru
întoarcerea la matcă a celor doi monahi. Este ca o ploiare, ca o furtună de vară: ne sperie, ne tulbură, dar trece. Totul e ca stricăciunile care rămîn să se repare. Este bine ca si jurnalistii să înteleagă că astfel de discutii si dezvăluiri în presă nu fac bine nici într-un caz bisericii si nici nu sînt obiectul prevederilor Legii 544 a transparentei publice. E o mică problemă internă pe care o vom rezolva în interior“, a precizat preotul Zamfir. Acesta sustine că se vorbeste prea mult si nefundamentat despre antiecumenism, antimasonerie. „Nu există dovezi si argumente care să sustină opiniile celor doi ieromonahi. De rugăciunile din Săptămîna de unitate crestină se discută de ani buni si se fac cu aprobarea Sfîntului Sinod. La Sinodul Panortodox din Creta
a fost cel putin jumătate din Sfîntul Sinod. Cît despre masonerie si
schizmă nici nu poate intra în discutie. Nu se pune problema să
confirmăm existenta a 50 de monahi care i s-ar alătura staretului
Macarie Banu. Cît despre unitate în diversitate se vorbeste, de
asemenea, de foarte multă vreme. Sîntem diversi, dar trebuie să fim
uniti întru Hristos. Pe acest domeniu putem vorbi foarte mult“, a mai
spus purtătorul de cuvînt al Arhiepiscopiei Romanului.
întoarcerea la matcă a celor doi monahi. Este ca o ploiare, ca o furtună de vară: ne sperie, ne tulbură, dar trece. Totul e ca stricăciunile care rămîn să se repare. Este bine ca si jurnalistii să înteleagă că astfel de discutii si dezvăluiri în presă nu fac bine nici într-un caz bisericii si nici nu sînt obiectul prevederilor Legii 544 a transparentei publice. E o mică problemă internă pe care o vom rezolva în interior“, a precizat preotul Zamfir. Acesta sustine că se vorbeste prea mult si nefundamentat despre antiecumenism, antimasonerie. „Nu există dovezi si argumente care să sustină opiniile celor doi ieromonahi. De rugăciunile din Săptămîna de unitate crestină se discută de ani buni si se fac cu aprobarea Sfîntului Sinod. La Sinodul Panortodox din Creta
a fost cel putin jumătate din Sfîntul Sinod. Cît despre masonerie si
schizmă nici nu poate intra în discutie. Nu se pune problema să
confirmăm existenta a 50 de monahi care i s-ar alătura staretului
Macarie Banu. Cît despre unitate în diversitate se vorbeste, de
asemenea, de foarte multă vreme. Sîntem diversi, dar trebuie să fim
uniti întru Hristos. Pe acest domeniu putem vorbi foarte mult“, a mai
spus purtătorul de cuvînt al Arhiepiscopiei Romanului.
•
staretul unui schit din Arhiepiscopia Romanului si Bacăului, ieromonahul Macarie
Banu si colegul său Atanasie Parfenie au decis să întrerupă pomenirea IPS
Ioachim Băcăuanul în cadrul Liturghiei • călugării protestează fată de însusirea
de către IPS Ioachim Băcăoanul a documentelor Sinodului Panortodox din Creta,
din 2016 •
Biserica
Ortodoxă Română este zguduită în ultima vreme de scandaluri, în conditiile în
care acestea se tin lant si în societate, un caz din Arhipeiscopia Romanului si
Bacăului ajungînd de notorietate. Doi monahi, Macarie Banu si Atanasie Parfenie,
au elaborat o petitie si au trimis-o conducerii eparhiei amintite, în care-si
motivează o decizie nemaiîntîlnită, spun oamenii îmbrăcati în sutane, în istoria
Bisericii, aceea de a protesta fată de aderarea înaltului prelat la hotărîrile
de anul acesta ale Sinodului Panortodox din Creta. În documentul amintit, cei
doi călugări îl anuntă pe IPS Ioachim Băcăuanul că: „începînd din Duminica
Sfintilor Români, 3 iulie 2016, noi, Ieromonahul Macarie Banu, staretul
Schitului Oituz - Bacău si ieromonahul Atanasie Parfenie am întrerurupt
pomenirea Dumneavoastră ca ierarh al Arhiepiscopiei Romanului si Bacăului, la
toate sfintele slujbe bisericesti si vom rămîne la această decizie pînă în
momentul în care vă veti dezice public de abaterile de la dreapta credintă, pe
care vi le semnalăm“. Urmează apoi o lungă justificare teologică, dogmatică si
canonică bazată, spun cei doi călugări, pe Sfînta Scriptură. I se reprosează IPS
Ioachim faptul că ani la rînd a binecuvîntat si sustinut întîlnirile ecumenice
desfăsurate în biserici, în cadrul Săptămânii de rugăciune pentru unitatea
crestilor. Un alt argument al celor doi monahi este cel legat de acceptarea de
către IPS Ioachim la Sfînta Liturghie, la Sinaxa staretilor din 2015 a unui
preot călugăr mason. I se mai reprosează Arhiereului că la Sinaxa staretilor din
13 iunie 2016 ar fi acuzat o parte din preoti ca fiind schismatici si eretici“,
pentru că se opun ecumenismului si masoneriei, avînd pozitie critică fată de
documentele Adunării din Creta. O altă „greseală“ de căpătîi a Arhiepiscopului
ar fi, în opinia celor doi monahi si îngăduirea tacită a săvîrsirii de cununii
mixte, de către o parte din preotii Arhiepiscopiei. Sirul argumentelor este
extrem de lung si alambicat si acuză în esentă un „limbaj ecleziastic duplicitar
si potrivnic învătăturii Bisericii“. I se mai reprosează arhiereului că ar fi si
sustinătorul conceptului de unitate în diversitate, specific doctrinei New
Age.
„Cred
că acesta a ajuns la presă pentru că există interese să
ajungă“
Am
încercat să obtinem un punct de vedere al reprezentantilor Arhiepiscopiei
Romanului referitor la această situatie. Purtătorul de cuvînt, preotul Daniel
Alexandru Zamfir, a avut telefonul închis la sfîrsitul săptămînii trecute, iar
ieri nu a răspuns. Singurul care a vorbit ceva a fost consilierul cultural al
Arhiepiscopiei, Valentin Băltoi. „Mă aflu în concediu de odihnă, nu cunosc
continutul documentului de care vorbiti decît din ceea ce-mi spuneti. Aparent,
răspunsul vi l-ati dat si sînt convins că în zilele următoare Arhiepiscopia va
iesi cu un punct de vedere public, în acest sens. Nu mă pot pronunta asupra unui
document pe care nu l-am studiat. Cred că acesta a ajuns la presă pentru că
există interese să ajungă. Nu pot sti dacă e periculoasă sau nu o asemenea
atitudine. Vom vedea care este pozitia oficială a Arhiepiscopiei. Nu cred că
este vorba de un atac personal la adresa IPS Ioachim. La Sinodul Panortodox din
Creta au fost ierarhi din toată lumea“, a declarat destul de rezervat părintele
Băltoi. Am încercat să discutăm si cu alti preoti, care au acceptat să ne dea un
punct de vedere personal, folosindu-se însă de anonimat. „Tinînd cont că modul
de comunicare în cadrul Arhiepiscopiei Romanului si Bacăului este strict
reglementat de IPS Ioachim, declaratiile oficiale nu pot fi făcute decît prin
purtătorul de cuvînt. Ca opinie personală la ceea ce m-ati întrebat rămîne
faptul că este o imensă prostie, ca să fiu delicat în exprimare, ceea ce se
spune în documentul ieromonahului Macarie Banu. Acesta încearcă să inducă în
opinia publică o serie de lucruri eronate, în ceea ce priveste pozitia BOR fată
de documentele si hotărîrile Sinodului Panortodox. Decizia luată de staret, de a
întrerupe pomenirea IPS Ioachim la toate slujbele bisericesti, este ineficientă.
Comunitatea pe care o păstoresc sfintiile lor nu numără mai multi credinciosi
decît degetele de la cele două mîini. Periculos este faptul că această pozitie
nu pare a fi singulară, ci ea este împărtăsită de mai multi monahi din
schiturile noastre. E un semnal care ar putea duce la o ruptură în sînul BOR.
Credinta noastră este din ce în ce mai des lovită din toate părtile. Cum aceste
opinii au ajuns la urechile credinciosilor si ale presei, cred că s-ar impune ca
Arhieiscopia să iasă din politica strutului si să nu mai ascundă gunoiul sub
pres. Se impune, de urgentă, un comunicat limpede si transant în care să explice
oamenilor necesitatea acestui ecumenism într-o lume în care islamismul este din
ce în ce mai agresiv si poate duce la tragedii de felul celor petrecute în acest
an prin lume“, a declarat un preot din Eparhia Romanului. Se mai spune că
numărul monahilor care împărtăsesc pozitia celor de la Oituz s-ar ridica la
aproximativ 40 din cele aproximativ 27 de mănăstiri si schituri din subordinea
Arhiepiscopiei.
ΠΗΓΗ: AKTINEΣ