Τετάρτη 28 Ιουνίου 2017

ΜΕΤΑΝΟΙΑ=ΜΕΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΝΟΟΣ


Όποιος μελετά τους Πατέρες της Εκκλησίας αλλά και αν ακόμα ανοίξει ένα απλό λεξικό της ελληνικής γλώσσης, διαπιστώνει το τι εστί η μετάνοια! 

Μετάνοια είναι η μεταστροφή του νόος (=κρίσης). Είναι η αλλαγή της προηγουμένης νοητικής δυσλειτουργίας η οποία μπορεί να έχει ως συνέπειες την διαστρέβλωση γεγονότων, την συκοφαντία, την ου κατ΄ επίγνωσιν διαβολή κ.λπ. Επίσης η συγκεκριμένη γνώση τής παθολογικής την οποία ο άνθρωπος αποκτά με τη μετάνοια, αποτελεί αναγκαία συνθήκη για τη θεραπεία του. Διότι, για να μπορέσει να ζητήσει από το θείο Ιατρό και να λάβει από Αυτόν τίς πρέπουσες για την ψυχή του φροντίδες, οφείλει πρώτα να διαπιστώσει σε ποιο βαθμό αυτή νοσεί. Ο Θεός σεβόμενος την ελευθερία του ανθρώπου, δεν τον θεραπεύει παρά τη θέλησή του· αναμένει δε να εκδηλώσει την επιθυμία νά τύχει τής φροντίδας Του, να επικαλεστεί τη βοήθεια τής ιαματικής Του χάρης. Εάν ό άνθρωπος το πράξει, τότε ο Θεός τον θεραπεύει οπωσδήποτε. Επομένως, στη μετάνοια ακριβώς, ο άνθρωπος, αναγνωρίζοντας την αρρώστιά του, επικαλείται την αρωγή του ουράνιου Ίατρού ώστε νά τύχει τής θεραπείας, και τελικά τή λαμβάνει. 

Με την μετάνοια ο άνθρωπος είναι και πάλι σε θέση να διάγει βίο υγιή, φυσιολογικό, σύμφωνο προς την αυθεντική του φύση. Μ' αυτή τη σημασία ό Άγιος Ιωάννης Δαμασκηνός λέγει ότι ή «μετάνοια έστιν έκ του πάρα φύσιν εις τό κατά φύσιν [...] επάνοδος δι' ασκήσεως και πόνων»Συχνά ή πρόοδος είναι βραδεία, αλλά αυξάνει με την πάροδο του χρόνου, εάν επιμείνουμε και συνεχίσουμε με υπομονή σε πνεύμα μετανοίας. Ό Άγιος Δωρόθεος Γάζης διαπιστώνει ότι «έάν έρευνα τις εαυτόν καθ' ήμέραν», όπως εντέλλεται, «καί σπουδάζει μετανοείν υπέρ ών ήμαρτε, καί διορθούσθαι εαυτόν, άρχεται μειούν τήν κακίαν, καί εί έποίει εννέα, ποιεί οκτώ. Καί ούτως συν Θεώ κατά μικρόν προκόπτων, ούκ έά τά πάθη στερεωθήναι κάτ΄ αυτού» (Δωρόθεος ΓΑΖΗΣ, Διδασκαλία,11, 120).

Η μετάνοια επιτρέπει πραγματικά στον άνθρωπο να μη υποτάσσεται πλέον τυφλά στην αμαρτία, να παίρνει τις αποστάσεις του έναντι αυτής, να μη συμβάλλει στη διάπραξή της, να μη θεωρεί πλέον την πραγματικότητα από την έποψη τής αμαρτίας και τής προσωπικής του πτώσης και να εξέρχεται από τον παθολογικό εγωκεντρισμό του. 

Ο Άγιος Ιωάννης τής Κλίμακος είναι σε θέση να γράψει ότι «μετάνοια εστίν, ανάκλησις βαπτίσματος» (ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΙΝΑΙΤΗΣ, Κλίμαξ, 5, 2.) και πολλοί Πατέρες φτάνουν μέχρι του σημείου νά θεωρήσουν αυτήν την πνευματική στάση ως «δεύτερον Βάπτισμα» (Βλ γιά παράδειγμα: ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, Τριάδες, 2,2,17. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΝΑΖΙΑΝΖΗΝΟΣ, Λόγος 39,17.40,31. ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΙΝΑΪΤΗΣ, Κλίμαξ, 7, 8).

Για να μην μακρηγορούμε όμως, αφορμή για το άρθρο αυτό είναι η εκ μετανοίας επιστροφή ενός αδελφού μας!

Και επειδή χαρά «ἔσται ἐν τῷ οὐρανῷ ἐπὶ ἑνὶ ἁμαρτωλῷ μετανοοῦντι» (Λουκ. 15,7) ευχόμαστε στον αγαπητό Γ.Ζ. καλήν μετάνοια δια έργων αγαθών και καρποφόρων!




Κύπρος: Υπέρ της επανένωσης οι θρησκευτικοί ηγέτες

thriskeftikoi igetes

«Όλοι έχουν την ιστορική ευθύνη να διασφαλίσουν ότι η πολιτική διαμάχη θα επιλυθεί και το νησί θα επανενωθεί», τονίζουν οι θρησκευτικοί ηγέτες της Κύπρου, σε δήλωση που εκδόθηκε από το γραφείο για το Θρησκευτικό Διάλογο στο πλαίσιο της ειρηνευτικής διαδικασίας για το Κυπριακό (RTCYPP).
Στη δήλωση με την ευκαιρία της έναρξης αύριο της διάσκεψης για την Κύπρο, αναφέρεται πως «οι πέντε θρησκευτικοί ηγέτες της Κύπρου που εργάζονται από κοινού για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ειρήνη από το 2011, μέσα στα πλαίσια του θρησκευτικού διαλόγου στο πλαίσιο της ειρηνευτικής διαδικασίας για το Κυπριακό, προσεύχονται για ένα επιτυχές αποτέλεσμα που θα διασφαλίζει το τέλος του ανεπίτρεπτου στάτους κβο και θα συνεπάγεται το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών, καθώς και την ιδιαίτερη ταυτότητα και ακεραιότητα και της μιας και της άλλης πλευράς».
Στον θρησκευτικό διάλογο συμμετέχουν ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος, ο Μουφτής Ταλίπ Αταλάι, οι αρχιεπίσκοποι των Εκκλησιών των Μαρωνιτών και των Αρμενίων, Γιουσέφ Σουγιέφ και Χορέν Ντοχραματζιάν, αντίστοιχα, και ο επικεφαλής της Λατινικής Καθολικής Εκκλησίας της Κύπρου και της Αποστολικής Αντιπροσωπείας, Αιδεσιμότατος Ζέρσι Κρατζ.
Όλοι στην δήλωση εκφράζουν την πεποίθηση ότι «μια λύση πρέπει να βασίζεται σε μια δικοινοτική διζωνική ομοσπονδία με πολιτική ισότητα, όπως προβλέπεται στα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών και τις Συμφωνίες Υψηλού Επιπέδου».
Επίσης, εκφράζουν την πεποίθηση πως «δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική επιλογή από την επικοινωνία, τη συνεργασία, και τη συνύπαρξη, για να διασφαλιστεί πως η Κύπρος θα καταστεί ένας παράδεισος ειρήνης με δικαιοσύνη, όπου η θρησκεία δεν θα είναι πλέον θύμα μιας πολιτικής διαμάχης και Έλληνες, Τούρκοι, Αρμένιοι, Μαρωνίτες, Λατίνοι, Χριστιανοί, Μουσουλμάνοι και άτομα άλλων θρησκειών, θα ζουν, θα εργάζονται και θα ασκούν τα θρησκευτικά τους δικαιώματα πλάι-πλάι με πλήρη ελευθερία και αρμονία».


ΠΗΓΗ: http://www.romfea.gr/ekklisia-kyprou/15605-kupros-uper-tis-epanenosis-oi-thriskeutikoi-igetes

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ: Η ΡΟΥΜΑΝΙΚΗ ΣΚΗΤΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΑΡΝΕΙΤΑΙ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΠΡΟΒΕΙ ΣΕ ΔΙΑΚΟΠΗ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΥ ΤΟΥ ΟΙΚ. ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ Κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ


Η Ρουμανική Σκήτη του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου Αγίου Όρους εξέδωσε ανακοινωθέν με το οποίο αρνείται ότι έχει παύσει το μνημόσυνο του Οικουμενικού Πατριάρχη στις ιερές ακολουθίες και λειτουργίες, όπως αναφέρουν ψευδείς πληροφορίες που διαδίδονται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Επιπλέον, το ανακοινωθέν φωτίζει την περίπτωση ορισμένων μοναχών, που αποκλείστηκαν από το Σκήτη, και οι οποίοι διέδωσαν ψευδείς πληροφορίες εξ ονόματος της ρουμανικής σκήτης.
Παρακάτω θα βρείτε το πλήρες κείμενο του ανακοινωθέντος.

Επειδή στα διάφορα μέσα ενημέρωσης, κυρίως στο Διαδίκτυο, συνεχίζουν να εμφανίζονται ειδήσεις που δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα της Ρουμανικής Σκήτης Προδρόμου του Αγίου Όρους, και οι οποίες προκαλούν αδίκημα και σύγχυση μεταξύ των πιστών, είναι καθήκον μας να κάνουμε τις ακόλουθες διευκρινίσεις :
Το μνημόσυνο του ιεράρχη του οποίου κάτω από την κανονική δικαιοδοσία βρίσκεται η Σκήτη μας  - καθώς και το σύνολο του Αγίου Όρους - δηλαδή της Αυτού Αγιότητας του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου τιμάται σε όλες τις θείες λειτουργίες και ακολουθίες που τελούνται στη Σκήτη.
Το μνημόσυνο του ονόματος του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου δεν έχει ποτέ διακοπεί στη Σκήτη.
Η μοναστική κοινότητα ουδέποτε έθεσε το ζήτημα της διακοπής του μνημοσύνου του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, οπότε δεν υπήρξε ποτέ ψήφος πενήντα μοναστών της κοινότητας για να εγκρίνει τη διακοπή της μνήμης του ονόματός του.
Το μνημόσυνο του ονόματος του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου δεν επιβλήθηκε από τη βούληση οποιασδήποτε εξουσίας εκτός της Σκήτης, αλλά από την ίδια την επιθυμία της μοναστικής κοινότητας να παραμείνει σε κοινωνία με τον ιεράρχη της, κάτω από την προστασία του οποίου βρίσκεται, αλλά και με ολόκληρη την Ορθόδοξη Εκκλησία.
Η Ρουμανική Σκήτη του Προδρόμου ποτέ δεν έχει αποστείλει και δεν στέλνει αντιπροσώπους σε δημόσιες συναντήσεις που οργανώνονται χωρίς την ευλογία του τοπικού ιεράρχη και στην οποία οι άνθρωποι παροτρύνονται να διασπαστούν από την Εκκλησία. Εκείνοι που σε τέτοιες περιπτώσεις παρουσιάζονται ως Αθωνίτες Πατέρες της μοναστικής κοινότητας του Προδρόμου και χρησιμοποιούν τις εικόνες, τα λογότυπα και τα εικονίδια της Σκήτης του Τιμίου Προδρόμου ή ακόμη και να κάνουν δηλώσεις στο όνομα της Σκήτης, σαν να ήταν εκπρόσωποι του Προδρόμου Σκήτης,  δεν έχουν την ευλογία μας, ούτε είναι σε συμφωνία με την μοναστική κοινότητά μας.
Ανησυχούμε βαθύτατα ότι το όνομα της Ρουμανικής Σκήτης Προδρόμου χρησιμοποιείται για να δημιουργήσει διχασμό στην Εκκλησία, χρησιμοποιώντας αγενείς μεθόδους για να χειραγωγήσουν τους πιστούς με τη διάδοση ψευδών πληροφοριών που αναφέρονται σε ορισμένα γεγονότα που συνέβησαν στη Σκήτη, με προφανή σκοπό να δημιουργήσουν μία παραπλανητική εντύπωση για την πραγματική κατάσταση και σε πλήρη αντίθεση με το ευαγγελικό πνεύμα, τόσο μέσα από τη γλώσσα που χρησιμοποιούν και μέσα από τα περιεχόμενα του δημοσιευμένου υλικού.
Επιπλέον, μέσα από μεθόδους ξένες προς την χριστιανική ζωή και μετά από επίμονη παραπληροφόρηση σχετικά με τα πρόσφατα εκκλησιαστικά γεγονότα, κάποιες δηλώσεις έγιναν με τη βία από το Γέροντα Julian του Προδρόμου, μέσω του οποίου οι πιστοί καλούνται να διακόψουν το μνημόσυνο των ιεραρχών της Εκκλησίας, δηλώσεις που βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση με την πρακτική και τη δια βίου διδασκαλία του Γέροντα Julian.
Η υποτιθέμενη πληροφορία ότι πέντε μοναχοί οι οποίοι διαχωρίστηκαν μόνοι τους από το μοναστικό σώμα της Σκήτης μέσω της μη συμμετοχής τους στη λειτουργική ζωή έχουν απομονωθεί, και τέθηκαν υπό κανόνα, διώκονται ή υποβάλλονται σε διάφορες πιέσεις είναι αναληθής. Αντίθετα, με πατρική αγάπη, με πολλή υπομονή και ανοχή, οι αδελφοί μας έχουν κατευθυνθεί στο δρόμο της σωτηρίας, σύμφωνα με τις διδασκαλίες των Αγίων Πατέρων, σύμφωνα με τους ιερούς κανόνες της Ορθοδόξου Εκκλησίας και με τους κανόνες της μοναστικής ζωής , με αποτέλεσμα η οικονομία που εφαρμόζεται στην περίπτωσή τους να έχει υπερβεί κατά πολύ τα όρια που θέτουν οι κανόνες.
Ωστόσο, οι εν λόγω μοναχοί συνεχίζουν να ζουν μια αυτοδιοικούμενη ζωή - να βγαίνουν από το Άγιο Όρος και να επιστρέφουν στην Σκήτη χωρίς ευλογία, δεν συμμετέχουν στις θείες λειτουργίες της Σκήτης, αλλά ούτε και σε άλλες δραστηριότητες της κοινότητας- και διασύρουν αυτούς που δεν συμμερίζονται την άποψή τους.
Ταυτόχρονα, εκφράζουμε τη βαθιά λύπη μας για τις διαφωνίες που έχουν εμφανιστεί πρόσφατα στη ζωή της Εκκλησίας, η οποία, με περισσότερη σοφία και την προσευχή, θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί.
Για το μέλλον, ώστε να προστατευτούμε από πιθανή αμηχανία και σύγχυση που μπορεί να δημιουργηθεί από κάποιες προκηρύξεις για τα τρέχουσα εκκλησιαστικά θέματα που σχετίζονται με τη ρουμανική σκήτη του Προδρόμου, ζητάμε οι αληθινοί-πιστοί Χριστιανοί να θεωρούν ως αληθινά μόνο τα επίσημα έγγραφα που φέρουν την σφραγίδα της Σκήτης, ή την υπογραφή του ηγουμένου και τον αριθμό εγγραφής.
Με αγάπη στον Χριστό,

Ο Ηγούμενος της Ρουμανικής Σκήτης Προδρόμου 
Αρχιμανδρίτης Αθανάσιος Προδρόμου 
και οι συν εμοί εν Χριστώ αδελφοί 





ΠΗΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ: http://basilica.ro/en/communique-romanian-skete-prodromos-denies-cessation-of-commemoration-of-ecumenical-patriarch-bartholomew/