Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2018

Θεοεγκατάλειψη;


Στην αρχή ο άνθρωπος προσελκύεται από το Θεό με τη δωρεά της χάρης, κι όταν έχει πια προσελκυσθεί, τότε αρχίζει μακρά περίοδος δοκιμασίας. Δοκιμάζεται η ελευθερία του ανθρώπου και η εμπιστοσύνη του στο Θεό, και δοκιμάζεται «σκληρά». 

Στην αρχή οι αιτήσεις προς το Θεό, μικρές και μεγάλες, ακόμη και οι παρακλήσεις πού μόλις εκφράζονται, εκπληρώνονται συνήθως με γρήγορο και θαυμαστό τρόπο από το Θεό. 

Όταν όμως έλθει η περίοδος της δοκιμασίας, τότε όλα αλλάζουν και σαν να κλείνεται ο ουρανός και να γίνεται κουφός σ' όλες τις δεήσεις. 

Για το θερμό χριστιανό όλα στη ζωή του γίνονται δύσκολα. Η συμπεριφορά των ανθρώπων απέναντι του χειροτερεύει, παύουν να τον εκτιμούν αυτό πού ανέχονται σ' άλλους, σ' αυτόν δεν το συγχωρούν, η εργασία του πληρώνεται, σχεδόν πάντοτε, κάτω από το νόμιμο, το σώμα του εύκολα προσβάλλεται από ασθένειες. Η φύση, οι άνθρωποι, όλα στρέφονται εναντίον του.

Παρότι τα φυσικά του χαρίσματα δεν είναι κατώτερα από τα χαρίσματα των άλλων, δεν βρίσκει ευνοϊκές συνθήκες να τα χρησιμοποίηση. Επί πλέον υπομένει πολλές επιθέσεις από τις δαιμονικές δυνάμεις και το αποκορύφωμα είναι η ανυπόφορη θλίψη από τη θεία εγκατάλειψη. 

Τότε κορυφώνεται το πάθος του, γιατί πλήττεται ο όλος άνθρωπος σ' όλα τα επίπεδα της υπάρξεως του. 

Ο Θεός εγκαταλείπει τον άνθρωπο;... Είναι δυνατό αυτό;...

Κι εν τούτοις στη θέση του βιώματος της εγγύτητας του Θεού έρχεται στην ψυχή το αίσθημα πώς Εκείνος είναι απείρως, απροσίτως μακριά, πέρα από τους αστρικούς κόσμους κι όλες οι επικλήσεις προς Αυτόν χάνονται αβοήθητες στο αχανές του κοσμικού διαστήματος. H ψυχή εντείνει εσωτερικά την κραυγή της προς Αυτόν, αλλά δεν βλέπει ακόμα ούτε βοήθεια ΟΥΤΕ προσοχή. Όλα τότε γίνονται φορτικά. 

Όλα κατορθώνονται με δυσανάλογα μεγάλο κόπο. H ζωή γεμίζει από μόχθους κι αναδεύει μέσα στον άνθρωπο το αίσθημα πώς βαραίνει πάνω του η κατάρα και η οργή του Θεού. 

Όταν όμως περάσουν αυτές οι δοκιμασίες, τότε θα δει πώς η θαυμαστή πρόνοια του Θεού τον φύλαγε προσεκτικά σ' όλες τις πτυχές της ζωής του.

Χιλιόχρονη πείρα, πού παραδίνεται από γενιά σε γενιά, λέει πώς, όταν ο Θεός δει την πίστη της ψυχής του αγωνιστή γι' Αυτόν, όπως είδε την πίστη του Ιώβ, τότε τον οδηγεί σε αβύσσους και ύψη πού είναι απρόσιτα σ' άλλους. 

Όσο πληρέστερη και ισχυρότερη είναι η πίστη και η εμπιστοσύνη του ανθρώπου στο Θεό, τόσο μεγαλύτερο θα είναι και το μέτρο της δοκιμασίας και η πληρότητα της πείρας, πού μπορεί να φτάσει σε μεγάλο βαθμό.

Τότε γίνεται ολοφάνερο πώς έφτασε στα όρια, πού δεν μπορεί να ξεπεράσει ο άνθρωπος


Αρχιμανδρίτου Σωφρονίου (Σαχάρωφ) 
Ο Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ ΘΕΟΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ
(σελ 259, αποσπάσματα)







ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ




Μήνυμα Ἑορτῆς Ἁγίων Θεοφανείων

Ἀγαπητοὶ Πατέρες καὶ Ἀδελφοί·
Ἑορτάζοντες τὰ Ἅγια Θεοφάνεια ὀρθοδόξως, ἐκφράζουμε τὴν εὐχαριστία μας γιὰ τὴν μεγάλη αὐτὴ δωρεὰ τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ μας!
Σήμερα εἶναι ἡμέρα λαμπρᾶς εὐφροσύνης καὶ ἁγιασμοῦ τῶν ὑδάτων, τῆς θαλάσσης, τῶν ποταμῶν, τῶν κοιλάδων, τῶν δασῶν, τῶν βουνῶν, καὶ ὅλης τῆς κτίσεως.
Διότι, ὁ Κύριος καὶ Θεός μας Ἰησοῦς Χριστός, ποὺ μᾶς ἔδειξε πρὸ ἡμερῶν τὴν ἐκ Παρθένου Γέννησί Του στὴν Βηθλεέμ, ἔρχεται τώρα γιὰ νὰ τελέση ἄλλο Μυστήριο στὸν Ἰορδάνη ποταμό, ὥστε νὰ μᾶς προσφέρη βαπτιζόμενος θεία ἀναγέννησι, ἄφεσι ἁμαρτιῶν, λύτρωσι καὶ ἁγιασμό.
Ὁ Τίμιος Πρόδρομος καὶ Βαπτιστὴς Ἰωάννης, ὁ ὁποῖος κήρυττε στὴν ἔρημο τοῦ Ἰορδάνου τὴν Μετάνοια, ἐπιτελεῖ τώρα μὲ θεῖο πρόσταγμα τὸ φρικτὸ ἔργο τῆς Βαπτίσεως τοῦ Κυρίου μας, γιὰ νὰ καταβυθίση Αὐτὸς μὲ τὴν σειρά Του τὰ ἀμέτρητα πταίσματά μας καὶ νὰ μᾶς δωρήση τὸν πλοῦτο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τὸν θησαυρὸ τῶν Ἀγαθῶν.
Ἀλλὰ καὶ οἱ Ἅγιοι Ἄγγελοι προπορεύονται ἀπὸ τὴν Βηθλεὲμ στὶς ὄχθες τοῦ Ἰορδάνου, γιὰ νὰ λειτουργήσουν στὸ Μυστήριο καὶ νὰ ὑπουργήσουν στὴν ἀνείπωτη θεία συγκατάβασι.
Ὁ Θεάνθρωπος Χριστός μας σηκώνει καὶ καθαίρει τὶς ἁμαρτίες τοῦ κόσμου μὲ τὴν πλήρη κάθοδο καὶ ἄνοδό Του στὸ ὕδωρ τοῦ ποταμοῦ, προτυπώνοντας τὸν Θάνατο καὶ τὴν Ἀνάστασί Του. Αὐτὸς ὡς Υἱὸς βαπτίζεται, ὁ Πατὴρ μαρτυρεῖ τὴν εὐδοκία Του στὸν Ἀγαπητὸ Υἱό Του καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα μὲ μορφὴ Περιστερᾶς ἐπιβεβαιώνει τὴν Πατρικὴ φωνή (Ματθ. 3:16-17), καὶ ἔτσι, μὲ τὸν τρόπο αὐτό, «ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις»!
***
Παράλληλα, ἐγκαινιάζεται τὸ Βάπτισμα τῆς Ἐκκλησίας. Τώρα πλέον, σὲ κάθε Βάπτισι ἔχουμε μία Θεοφάνεια: εἰς τὸ Ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος δίδεται ἀνακαίνησις, φῶς, θεία ζωὴ καὶ ἐλευθερία. Σὲ κάθε Βάπτισι Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ ὑπάρχει μυστηριακὴ συμμετοχὴ στὸ Πάθος καὶ στὴν Ἀνάστασι τοῦ Χριστοῦ (Ρωμ. 6:3-5)· οἱ Οὐρανοὶ σχίζονται καὶ καταπέμπεται τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον, ποὺ μᾶς καλεῖ στὴν οὐράνια πατρίδα καὶ μᾶς ἀναδεικνύει υἱοὺς Θεοῦ κατὰ χάριν.
Προϋπόθεσις γιὰ ὅλα αὐτὰ εἶναι βεβαίως ἡ ὀρθὴ Πίστις, ἡ πληρότητα τῆς Μυστηριακῆς Χάριτος, ἀλλὰ καὶ ὁ ὀρθὸς τρόπος τελέσεως τοῦ Μυστηρίου. Τὸ ἐξωτερικὸ-αἰσθητὸ σημεῖο τῆς τριπλῆς καταδύσεως καὶ ἀναδύσεως στὸ ὕδωρ, τῆς πλήρους δηλαδὴ καὶ ὁλικῆς καλύψεως τοῦ βαπτιζομένου στὸ νερό, εἶναι ἀπαραίτητο στοιχεῖο τελειώσεως τοῦ Μυστηρίου· ἡ δὲ παραχάραξίς του, «χωρὶς ἀνάγκης ἐπειγούσης», θεωρεῖται πρᾶξις ἀποτρόπαιη καὶ ἀνόσια καὶ σαφῶς ἕνας καρπὸς αἱρέσεως (βλ. Πρωτ. Γεωργίου Μεταλληνοῦ, «Ὁμολογῶ ἕν Βάπτισμα», ἔκδ. β’, «Τῆνος», Ἀθήνα 1996, σελ. 63-75). Ἡ Οἰκουμενιστικὴ αἵρεσις, ἡ ὁποία ἄρχισε τὴν ἐφαρμογή της μὲ τὴν δῆθεν ἐπουσιώδη Ἡμερολογιακὴ Μεταρρύθμισι, ἔχει προξενήσει καὶ σὲ αὐτὸ τὸ θέμα ἀπίστευτη ζημία καὶ ἔκπτωσι!…
***
Ἀγαπητοὶ Ἀδελφοί·
Ἡ χορηγία τῶν θείων δωρεῶν τῆς Ἑορτῆς, καὶ μάλιστα τοῦ εἰσαγωγικοῦ Μυστηρίου στὴν Ἐκκλησία, τοῦ ἱεροῦ Βαπτίσματος, μᾶς θέτει ἐνώπιον μεγάλων εὐθυνῶν· ἡ παρεχόμενη ἄκτιστη Χάρις καὶ θεία εὐλογία γιὰ νὰ ἐκδηλωθῆ, ἀναμένει τὴν συνεχῆ προσπάθειά μας· τὴν ἀπόρριψι τῆς ραθυμίας καὶ τῆς ἀδιαφορίας, καὶ τὴν ἔνδειξι τοῦ θερμοῦ ζήλου καὶ τῆς πνευματικῆς ἐγρηγόρσεως.
Ὀφείλουμε νὰ ἐπαγρυπνοῦμε γιὰ τὴν ψυχή μας, γιὰ τὶς ὑπάρξεις μας, γιὰ τὴν Ἐκκλησία μας, γιὰ τὸν τόπο μας, γιὰ τὸν κόσμο ὅλο. Νὰ ἐνισχύσουμε τὴν πίστι, νὰ αὐξήσουμε τὴν ἐργατικότητα, νὰ ἐκφράσουμε ἔμπρακτα τὴν καλωσύνη καὶ φιλανθρωπία, νὰ ἀπορρίψουμε τὴν ἐμπάθεια. Νὰ ἰσχυροποιήσουμε τὴν μετάνοια, νὰ ἐμβαθύνουμε στὴν ταπείνωσι, νὰ καλλιεργήσουμε τὴν ἀγάπη. Οἱ δυσχερεῖς συνθῆκες τῆς ζωῆς ἄς μὴ μᾶς καταβάλλουν· ὁ ἀγώνας τῆς ἀρετῆς ἄς μὴ μᾶς φοβίζη· ἡ ἐλπίδα γιὰ καλύτερες ἡμέρες ἄς μὴ μᾶς ἐγκαταλείπη!
Ἡ ἀνακαινιστικὴ Χάρις τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ μας εἴθε νὰ μᾶς φωτίζη καὶ ὁδηγῆ, ὥστε καὶ τὴν Ἑορτὴ νὰ τιμήσουμε ἐπαξίως, καὶ τὴν κλῆσι μας νὰ ἐκπληρώσουμε θεαρέστως, καὶ τὴν δόξα τοῦ Θεοῦ καὶ τὸ καλὸ τῶν συνανθρώπων μας νὰ ὑπηρετήσουμε δεόντως!
Ἔτη πολλά!

6/19-01-2018
Ἅγια Θεοφάνεια

Ὁ Ἐπίσκοπος
+Ὁ Γαρδικίου Κλήμης
Τοποτηρητὴς
Ἱερᾶς Ἐπισκοπῆς Μοραβίας


Η ΝΟΣΟΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΟΛΑΤΡΕΙΑΣ


Λυπόμαστε πάρα πολύ που με τους λόγους τούτους θα έρθουμε σε σύγκρουση και με ανθρώπους από τον δικό μας χώρο αλλά κάποια πράγματα πρέπει να ειπωθούν.


Πολύ μεγάλη η χαρά για όσους ήθελαν να φύγει το δαιμονικό άγαλμα από το π. Φάληρο (και με το δίκιο τους), αλλά όσο είναι το μέγεθος της χαράς τους, άλλο τόσο είναι και η παρανόηση των ιδίων προσώπων και τούτο φαίνεται από τους λόγους τους. Άρχισαν λοιπόν μερικοί να λέγουν «ο αγιασμός του παπά έκανε το θαύμα»,  κ.λπ. παρανοήσεις που δεν χρειάζεται να τις αναφέρουμε. 

Δυστυχώς μερικοί λησμονούν τα κάτωθι που πρέπει να τα υπενθυμίσουμε:

«Οἱ ἄνθρωποι εἶναι τρεπτοί. Σήμερον ἅγιοι, αὔριον ἀρνηταί· σήμερον ἁμαρτωλοί, αὔριον δίκαιοι. Ἀπόλυτον πεποίθησιν νά ἔχωμεν μόνον πρός τόν Θεόν καί εἰς αὐτόν νά στηρίξωμεν τάς ἐλπίδας τῆς σωτηρίας μας. «Μακάριος οὐ ὁ Θεός Ἰακώβ βοηθός αὐτοῦ, ἡ ἐλπίς αὐτοῦ ἐπί Κύριον τόν Θεόν αὐτοῦ» (Ψάλμ. ΡΜΕ΄ 5). Οἱ ἄνθρωποι προδίδουν καί αὐτός τόν ὁποῖον σήμερον θαυμάζομεν ὡς ἅγιον καί ἐνάρετον τόν βλέπομεν δυστυχῶς ἀργότερον νά πίπτη, ἐνῶ ἄλλον τόν ὁποῖον πρότερον δέν εἴχομεν εἰς ὑπόληψιν νά ἀποδεικνύεται ἀντάξιος των περιστάσεων καί σταθερός....εἰς τούς κόλπους τῶν Γ.Ο.Χ. θά ἀνακαλύψωμεν ὡς ἔνοχόν το μικρόβιον τῆς προσωπολατρείας. Τό μικρόβιον αὐτό συνυπάρχει μεθ' ἠμῶν καί ὅταν συναντήση εἰς ἠμᾶς εὐνοϊκᾶς συνθήκας προκαλεῖ τήν ἐκδήλωσιν τῆς νόσου. Ἅς ἐξετάσωμεν, λοιπόν, τάς νοσογόνους συνθήκας αὐτᾶς, διά νά φυλασσόμεθα καί ἠμεῖς.
       Κατ' ἀρχήν, διά τήν ἐκδήλωσιν τῆς νόσου ἀπαιτεῖται ἡ παρουσία ἑνός πνευματικοῦ πατρός, ὁ ὁποῖος νά ἔχη φήμην ἐναρέτου ἀνδρός ἔστω καί κατ' ἐπίφασιν. Δέν ἔχει τόσην σημασίαν ἡ οὐσία, ἀλλ' ἡ ἐξωτερική εἰκών. Ἀρκεῖ νά μή ἔχη δώση ἀφορμᾶς διά δυσμενῆ σχόλια.
        Ἔπειτα, ἀναγκαῖος παράγων εἶναι ἡ ὕπαρξις γύρω ἀπό τόν πνευματικόν αὐτόν ἡγήτορα ἑνός στενοῦ κύκλου πνευματικῶν τέκνων τά ὁποῖα νά τόν εὐλαβοῦνται καί νά τόν ἐκτιμοῦν. Αὐτό εἶναι ὡς ἕνα σημεῖον κατανοητόν.
        Ἡ ἐκδήλωσις ὅμως τῆς νόσου γίνεται ὅταν ἀκριβῶς τά πνευματικά τέκνα μεταβάλλονται εἰς ὀπαδούς τοῦ προσώπου τοῦ ἡγήτορος. Τοῦτο δέ γίνεται ὡς ἐξής· Ὁ ἡγήτωρ-πνευματικός πατήρ ἴσως νά ἔχη κάποιαν ἱκανότητα διά τῆς ὁποίας νά προσελκύη. Ἠμπορεῖ νά εἶναι ἀσκητικός, νά ἔχη θερμόν ζῆλον, νά εἶναι ρήτωρ, ἡ ἐλεήμων, ἀλλά ἠμπορεῖ νά εἶναι καί ἁπλῶς ἐπιτήδειος καί νά μηχανεύεται διάφορα τεχνάσματα διά τῶν ὁποίων νά ἑλκύη τόν θαυμασμόν τῶν πνευματικῶν του τέκνων. Ἠμπορεῖ νά εἶναι πράγματι ἐνάρετος κατ' ἀρχάς, ὅμως δύναται νά εἶναι κάλλιστα ἐμπαθής ὑποκρύπτων ἐπιμελῶς τάς ἐμπαθεῖς του πλευρᾶς καί ὑπερτονίζων κάποια θετικά του στοιχεῖα.
       Τότε, λοιπόν, τό μικρόβιον τῆς προσωπολατρείας περιβάλλη κάποια πνευματικά τέκνα, τοῦ στενοῦ περιβάλλοντος. Ἀρχίζει ἡ κολακεία. Ὅταν, τό στενόν περιβάλλον τοῦ Γέροντος ἀποτελεῖται ἀπό μοναχούς ἡ μοναχᾶς καί ὁ Γέρων ἀφεθῆ εἰς τήν μέθην τῶν θυμιαμάτων τῶν λιβανιζόντων αὐτόν, τότε, ἐξεδηλώθη ἡ νόσος.
        Ἄν ὁ γέρων, ἀπορρίψη τάς κολακείας καί διαλύση τό νέφος τῶν θυμιαμάτων, κρατήση δέ εἰς ἀπόστασιν ἀσφαλείας τούς κόλακας, ἐσώθη.
       Εἰς τήν περίπτωσιν ὅμως κατά τήν ὁποίαν ὁ Γέρων δέν ἀντισταθῆ, ἀλλοίμονον! Δημιουργεῖται εἰς φαῦλος κύκλος εἰς τόν ὁποῖον ὁ Γέρων ἐμπνέει τήν προσωπολατρείαν εἰς τούς λάτρεις του καί ἐν συνεχεία εἰσπράττει αὐτήν ὡς θυμίαμα κολακείας ἐξ αὐτῶν. Τότε καί ἄν ἀκόμη ἦτο ἐνάρετος ὁ γέρων, ζαλιζόμενος ὑπό τοῦ νέφους τῶν κολακειῶν τείνει νά πιστεύση καί ὁ ἴδιος ὅτι ἔχει ἱκανότητας, τάς ὁποίας συνήθως δέν ἔχει. Πείθεται ὅτι εἶναι νέος Ἅγιος Μάρκος Εὐγενικός, νέος Στουδίτης, νέος Ἅγιος Μάξιμος Ὁμολογητής, νέος στυλοβάτης τῆς Ἐκκλησίας.
        Ὁ στενός κύκλος τῶν ὀπαδῶν (τά «χερουβείμ» καί «Σεραφείμ» τοῦ Γέροντος!) ἀναλαμβάνει μετά ζήλου τήν διαφήμισιν τῶν θαυμαστῶν ἱκανοτήτων τοῦ Γέροντος εἰς τούς ἐν εὐρυτέρω κύκλω εὑρισκομένους. Διότι κύκλω τοῦ Ἡγήτορος σχηματίζονται ὁμόκεντροι κύκλοι ὀπαδῶν, ὁ εὐρύτερός των ὁποίων εἶναι ὁ κύκλος τῶν «νεοφωτίστων» εἰς τούς ὁποίους αἵ «ἀκτίναι» τοῦ Γέροντος φθάνουν ἀρκοῦντος ὑπερτονισμέναι λόγω τῆς διελεύσεώς των ἐκ τῶν «Χερουβείμ» «Σεραφείμ», «ἑξαπτερύγων» κ.λπ. τοῦ Γέροντος, ὁ ὁποῖος χαρακτηρίζεται ὡς «ὁ Διδάσκαλος», «ὁ Ὅσιος Πατήρ», «ὁ Ἅγιος Πατέρας», «ὁ Πατερούλης μας» καί «ὁ Ἅγιος Γέροντας». Ὑπεράνω του οὕτως ἀνακηρυχθέντος «ἁγίου» Γέροντος ὑπάρχει μόνον ὁ Θεός, παρ' οὐ λαμβάνει τάς θεϊκᾶς ἐμπνεύσεις. Οὐδεμία Ἐκκλησιαστική Ἀρχή ὑπερέχει τοῦ «ὁσίου Γέροντος». Οὔτε Ἐπίσκοποι, οὔτε Συνοδοί, «καν ἄγγελος ἐξ οὐρανοῦ» λαλήση εἰς αὐτούς παρά τάς διδαχᾶς τοῦ λατρευομένου προσώπου τοῦ Γέροντος «ἀνάθεμα ἔστω», διά τούς ὀπαδούς, εἰς τούς ὁποίους ἰσχύει ἡ ψυχολογία τοῦ ὄχλου.
       Αἵ φωτογραφίαι τοῦ «Γέροντος» κατακαλύπτουν τούς τοίχους τῶν δωματίων τῶν ὀπαδῶν, ὅπως αἵ φωτογραφίαι τῶν τραγουδιστῶν καί τῶν ἀθλητῶν εἰς τά ὑπνοδωμάτια τῶν μοντέρνων νέων καί περισσοτέρας φωτογραφίας τοῦ «ὁσίου Γέροντος» τῶν ἔχουν εἰς τά κελλία τῶν οἱ προσωπολάτραι, παρά εἰκόνας τοῦ Χριστοῦ!
       Δηλώνουν ἀνερυθριάστως, ὅτι ὅπου ἄν ὑπάγη ὁ «Γέρων» των θά τόν ἀκολουθήσουν καν ὑπάγη καί εἰς τήν Κόλασιν! Ὅ,τι δέ ἐκστομίση ὁ θαυμαστός «Γέρων» θεωρεῖται δόγμα πίστεως. Ἐφευρίσκονται ἐτήσιοι ἑορτασμοί τοῦ «Γέροντος», ζωγραφίζονται εἰκόναι αὐτοῦ ἔτι ζῶντος καί μετά θάνατον τά ὀστᾶ αὐτοῦ περιφέρονται εἰς χρυσά κιβώτια ὡς ἡ κιβωτός τῆς διαθήκης! Οἱ τάφοι τῶν προσκυνοῦνται καί τά προσωπικά των ἀντικείμενα δίδονται ὡς ἔπαθλα. Οὐδείς γίνεται δεκτός εἰς τάς τάξεις τῶν ὀπαδῶν ἐάν μή πεσῶν προσκυνήση τήν εἰκόνα τήν πλασματικήν τήν ὁποίαν ἔπλασαν οἱ ἴδιοι διά τόν Γέροντά των.
       Τό πλέον τραγικόν των περιπτώσεων εἶναι τό πρόσωπον τοῦ ἰδίου τοῦ Γέροντος, τό ὁποῖον οἱ κόλακές του στενοῦ του κύκλου ἔπλασαν ὡσάν ἄλλον χρυσοῦν μόσχον εἰς προσκύνησιν ὑπό τοῦ ὄχλου. Αὐτοί δέ οἱ κόλακες ἔχουν μεγαλυτέραν εὐθύνην ἀπ' ὅτι ἴσως καί ὁ ἴδιος ὁ Γέροντας, ὁ ὁποῖος ἐξωθήθη ὑπ' αὐτῶν εἰς διαφόρους ἐκνόμους ἐνεργείας, ὅπως σχίσματα καί διαιρέσεις, συρθεῖς εἰς τό νά πιστέψη καί ὁ ἴδιος, ὅτι εἶναι ὁ σωτήρ τῆς Ἐκκλησίας!
       Χρειάζεται δέ σύντονος προσευχή καί συνεχής προσοχή, διά νά μή εὑρεθῆ κανείς εἰς τήν θέσιν αὐτῶν τῶν προσώπων καί τό κυριώτερον νά φοβούμεθα ὅλοι καί κυρίως οἱ κληρικοί μᾶς τούς κόλακας. Εἶχον δέ ἀπόλυτον δίκαιον οἱ ἀρχαῖοι ἠμῶν πρόγονοι, οἱ ὁποῖοι «τούς κόλακας ὑπέρ τούς κόρακας ἐφοβοῦντο, διότι οἱ μέν σάρκας, οἱ δέ ψυχᾶς κατασπαράζουν»

Aς μας συγχωρέσουν οι αδελφοί-ες αλλά η αλήθεια είναι πικρή και αρκετές φορές πονάει.......και όσοι δεν μας συγχωρήσουν και μας κρατήσουν ''μούτρα''; τότε απαλλαχθήκαμε από τους κόλακες, και όστις απαλλάσσεται από αυτούς τότε απαλλάσσεται και από την υπερηφάνεια που του δημιουργούν οι ίδιοι!

Ολόκληρο το άρθρο εδώ