Παρασκευή 13 Απριλίου 2018

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΚΙΣΕ (ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΙΣΡΑΗΛΙΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ) ΓΙΑ ΤΟ ΕΘΙΜΟ ΤΟΥ «ΚΑΨΙΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΙΟΥΔΑ»

Κατά την περίοδο των εορτών του Πάσχα τελούνται στη χώρα μας διάφορα έθιμα. Ένα από αυτά είναι και το «κάψιμο του Ιούδα», το οποίο πραγματοποιείται σε ορισμένες περιοχές της χώρας. Το έθιμο αυτό διαιωνίζει στερεοτυπικές αντιλήψεις κατά των Εβραίων. Είναι χαρακτηριστικό το ότι στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης έχει σχεδόν εξαλειφθεί.
Από την πλευρά μας, ως Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος, έχουμε κατά το παρελθόν προβεί επανειλημμένως σε διαβήματα προς αρμόδιους φορείς προκειμένου να σταματήσει και στη χώρα μας η τέλεση του εθίμου αυτού. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι η Εκκλησία της Ελλάδος, με τις Συνοδικές Εγκυκλίους της του 1891, 1910 και του 1918 έχει ζητήσει όπως «ρητώς απαγορευτούν τα έθιμα ταύτα».
Πιστεύουμε πως το έθιμο αυτό όχι μόνο προσβάλλει  την ελληνική εβραϊκή κοινότητα, αλλά πλήττει κάθε προσπάθεια επίγνωσης και κατανόησης των κοινών αξιών που χαρακτηρίζουν τον Ιουδαϊσμό και τον Χριστιανισμό. Ελπίζουμε ότι όλοι θα συμβάλλουν επιτέλους στην κατάργηση αυτού του εθίμου που δεν υπηρετεί πάντως το πνεύμα αγάπης και συμφιλίωσης που εκπέμπεται τις ημέρες του Πάσχα».
Αθήνα, 11 Απριλίου 2018
Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος


ΗΤΑΝ ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΗ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΟΥ ΚΑΘΑΙΡΕΣΕ ΤΟΥΣ ΠΑΛ/ΤΕΣ ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ; (15ο ΜΕΡΟΣ)




(Συνέχεια από εδώ)

γ) Δεν επιτρέπεται έν Συνόδω να αποσιωπάται διαφωνία τις επί ζητήματος πίστεως. «Χρή γάρ πρώτον πάσαν περί της πίστεως διαφωνίαν εκκόπτεσθαι, και τότε την περί των πραγμάτων έρευναν ποιείσθαι».  (Μ. Αθανασίου, ΒΕΠΕΣ, 31, 260).



Όπως είδαμε στα προηγούμενα μέρη, διαφωνία μεταξύ των μελών της Συνόδου όχι μόνον υπήρξε, όχι μόνον υπήρξαν παραιτήσεις, αλλά και καταγγελίες έγιναν παρά των ενισταμένων Ορθοδόξων. Δυστυχώς όμως δεν εισακούσθηκαν, οι διαφωνίες δεν έλειψαν, η παραίτηση του Αρχιεπισκόπου ποτέ δεν έγινε (βλ. http://entoytwnika1.blogspot.gr/2017/12/5.html)  και το τελικό αποτέλεσμα ήτο η πλήρης διάσταση και διάσπαση των Ορθοδόξων. 

Έγραφαν οι ενιστάμενοι Αρχιερείς:



(Προκήρυξις των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Δημητριάδος Γερμανού, πρ. Φλωρίνης Χρυσοστόμου και Ζακύνθου Χρυσοστόμου προς τον εφημεριακόν κλήρον και τους μοναχούς της Ορθ. Ελληνικής Εκκλησίας)


Και πάλιν:






Επίσης και ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Φώτιος έγραφε:






(Διαμαρτυρία των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Δημητριάδος Γερμανού, πρ. Φλωρίνης Χρυσοστόμου και Ζακύνθου Χρυσοστόμου προς τας Ορθοδόξους Εκκλησίας) 




ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ




ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ













Η ΠΡΩΤΗ ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ (8-13 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1204)




«Πατέρας τῆς σημερινῆς Ἑνωμένης Εὐρώπηςποὺ ἀποτελεῖ ὀργανικὴ συνιστῶσα τῆς «Νέας Τάξης» τῆς Παγκοσμιοποίησης καὶ τῆς Νέας Ἐποχῆς εἶναι ὁ Καρλομάγνος (768–814), ὁ μεγαλύτερος ἐχθρὸς τοῦ Ὀρθόδοξου Ἑλληνισμοῦτῆς ΡωμηοσύνηςΓι᾽ αὐτὸ ἡ Ἑνωμένη Εὐρώπη ἀμείβει μὲ τὸ βραβεῖο «Καρλομάγνου» τοὺς πρωτεργάτες καὶ τὰ διακεκριμένα ὄργανά τηςμὲ πρόσφατο ἐκπρόσωπο τῆς ὁμάδας αὐτῆς τὸν «φίλτατο» στοὺς Ἕλληνες κΣόϋμπλεΜὲ τὸν Καρλομάγνο καὶ τοὺς Φράγκους του καθιερώνεται ἀπὸ τὸν 8°–9° αἰώνα τὸ ἄσβεστο μῖσος τῆς Εὐρώπης ἀπέναντι στὸν Ἑλληνισμὸ καὶ τὴν Ὀρθοδοξίαλόγῳ τῆς σχέσης της μὲ τὴν ἑλληνικότηταποὺ φανερώνεται σὲ κάθε ἱστορικὴ στιγμήποὺ ἡ Δύση , στὸ σύνολό τηςπαίρνει θέση ἀπέναντι στὴν «Καθ᾽ ἡμᾶς Ἀνατολή». Ὁ στόχος τῆς ἑτερόδοξης Δύσεως δὲν εἶναι ἄλλος ἀπὸ τὴν καθολικὴ ἅλωση τῆς Ὀρθοδοξίαςκυρίως τὴν πνευματικήκαὶ τὴν οὐνιτικοποίηση —δηλαδὴ τὴν ἀλλοτρίωση— τῆς ὀρθόδοξης Ἑλληνικότητοςτῆς Ρωμηοσύνης.
Κορυφαία στιγμὴ στὴν προσπάθεια τῆς Εὐρώπης νὰ ἁλώσει καὶ ὑποτάξει τὴν Ὀρθόδοξη Ἀνατολήἦταν ἡ ἅλωση τῆς Πόλης ἀπὸ τοὺς Φράγκους Σταυροφόρουςτὸ 1204 (12/13 Ἀπριλίουκαὶ ἡ διάλυση τῆς αὐτοκρατορίας μαςὉ φραγκικὸς κόσμος μετὰ τὸ σχίσμα (1054) καὶ ἡ κορυφή του ὁ Πάπαςζοῦσαν μὲ ἕνα ἀνομολόγητο πόθοτὴν ὑποταγὴ τῆς Ὀρθόδοξης ἈνατολῆςΟἱ σταυροφορίεςὅπως ἀποδείχθηκεεἶχαν αὐτὸ ὡς κύριο στόχοἹστορικοίὅπως ὁ ἀείμνηστος Στῆβεν Ράνσιμαν (Οἱ σταυροφορίες...)καὶ ὁ Ernle Bradford (Ἡ προδοσία τοῦ 1204, στὰ γερμανικά), μεταξὺ ἄλλωνἐφώτισαν ἐπαρκῶς τὸ θέμα». (π. Γεώργιος Μεταλληνός, ''Διάλεξις ες τ ράκλειον τς Κρήτης τν Μάϊον το 2012, π τῇ ἐπετεί τς λώσεως το 1453'').


«Η λεηλασία της Κωνσταντινουπόλεως δεν έχει το αντίστοιχό της στην ιστορία. Επί εννέα αιώνες, η μεγάλη πόλη υπήρξε η πρωτεύουσα του χριστιανικού πολιτισμού. Είχε γεμίσει με έργα τέχνης που είχαν επιζήσει από την αρχαία Ελλάδα και με τα αριστουργήματα των δικών της έξοχων καλλιτεχνών. Οι Ενετοί ήξεραν την αξία αυτών των πραγμάτων. Όπου μπόρεσαν άρπαξαν θησαυρούς και τους μετέφεραν για να στολίσουν τις πλατείες και τις εκκλησίες και τα παλάτια της πόλεώς των. Αλλά οι Γάλλοι και οι Φλαμανδοί είχαν κυριευθεί από μία μανία καταστροφής.
Ξεχύθηκαν, ένας ωρυόμενος όχλος στους δρόμους και στα σπίτια, αρπάζοντας ο,τιδήποτε γυάλιζε και καταστρέφοντας ό,τι δεν μπορούσαν να κουβαλήσουν, σταματώντας μόνο για να σκοτώσουν ή για να βιάσουν, ή για ν' ανοίξουν τα κελάρια για να πιουν. Δεν γλίτωσαν ούτε τα μοναστήρια ούτε οι εκκλησίες ούτε οι βιβλιοθήκες. Στην ίδια την Αγία Σοφία έβλεπε κανείς μεθυσμένους στρατιώτες να σχίζουν τις μεταξωτές κουρτίνες και να γκρεμίζουν και να κομματιάζουν το μεγάλο ασημένιο εικονοστάσιο, ενώ ποδοπατούσαν ασεβέστατα άγιες εικόνες και ιερά βιβλία. Ενώ έπιναν από τα ιερά σκεύη του θυσιαστηρίου μια πόρνη πήγε και κάθισε στον πατριαρχικό θρόνο και άρχισε να τραγουδάει ένα άσεμνο γαλλικό τραγούδι. Καλόγριες βιάστηκαν μέσα στα μοναστήρια των. Παλάτια και καλύβες χωρίς καμία διάκριση, παραβιάστηκαν και καταστράφηκαν. Πληγωμένες γυναίκες και παιδιά κείτονταν ετοιμοθάνατες μέσα στους δρόμους. Επί τρεις ημέρες εξακολούθησαν οι φρικιαστικές σκηνές της λεηλασίας και της αιματοχυσίας ώσπου η τεράστια και ωραία πόλη έγινε ένα ερείπιο. Ακόμα και οι Σαρακηνοί θα είχαν δείξει περισσότερο οίκτο, αναφωνεί ο ιστορικός Νικήτας, και λέει την αλήθεια.
Επιτέλους οι Λατίνοι αρχηγοί κατάλαβαν ότι τόση πολλή καταστροφή δεν ήταν προς όφελος κανενός. Όταν οι στρατιώτες εξαντλήθηκαν από την ασυδοσία τους, αποκαταστάθηκε η τάξη.
Όποιος είχε κλέψει πολύτιμα αντικείμενα εξαναγκάστηκε να τα παραδώσει στους Φράγκους ευγενείς. Δυστυχισμένοι πολίτες βασανίστηκαν για ν' αποκαλύψουν τα αγαθά τα οποία είχαν κατορθώσει να κρύψουν. Ακόμα και μετά τόση αλόγιστη καταστροφή, ο όγκος της λείας ήταν καταπληκτικός. Κανένας, έγραφε ο Villehardouin, δεν μπόρεσε να μετρήσει το χρυσάφι και το ασήμι, τα πολύτιμα σκεύη και τα κοσμήματα, τα χρυσοκέντητα και μεταξωτά φορέματα, τις γούνες, γκρίζες αλεπούδες και ερμίνες. Και προσθέτει, με το αρμόδιο κύρος του, ότι ποτέ από τότε που δημιουργήθηκε ο κόσμος δεν είχαν παρθεί τόσα πολλά από μια πόλη. Όλα μοιράστηκαν σύμφωνα με τη συνθήκη· τρία όγδοα πήγαν στους σταυροφόρους, τρία όγδοα στους Ενετούς και ένα τέταρτο κρατήθηκε για τον μέλλοντα αυτοκράτορα....

Δεν υπήρξε ποτέ μεγαλύτερο έγκλημα κατά της ανθρωπότητας από την Τέταρτη Σταυροφορία. Όχι μόνο προκάλεσε την καταστροφή ή τον διασκορπισμό των θησαυρών του παρελθόντος, που το Βυζάντιο είχε με ευλάβεια αποθηκεύσει και τον θανάσιμο τραυματισμό ενός πολιτισμού που ήταν ακόμα ενεργός και μεγάλος, αλλά υπήρξε επίσης μια πράξη γιγαντιαίας πολιτικής ανοησίας. Δεν πήγε βοήθεια στους χριστιανούς της Παλαιστίνης. Αντιθέτως τους στέρησε από πιθανούς βοηθούς. Και ανέτρεψε την όλη άμυνα της χριστιανοσύνης....

Στο ευρύ πέρασμα της παγκόσμιας ιστορίας τα αποτελέσματα υπήρξαν πλήρως καταστροφικά. Από τότε που ιδρύθηκε η αυτοκρατορία του, το Βυζάντιο υπήρξε ο φρουρός της Ευρώπης εναντίον της άπιστης Ανατολής και του βάρβαρου Βορρά. Τους αντιστάθηκε με τους στρατούς του και τους δάμασε και τους εξημέρωσε με τον πολιτισμό του. Είχε περάσει από πολλές αγωνιώδεις περιόδους, όταν είχε φανεί ότι είχε έρθει η τελευταία του ώρα, αλλά ως τότε είχε κατορθώσει να τις ξεπεράσει και να επιζήσει....

Με την Κωνσταντινούπολη χαμένη η ενότητα του βυζαντινού κόσμου είχε διασπασθεί και δεν μπόρεσε ποτέ ν' αποκατασταθεί, ακόμα και όταν η ίδια η πρωτεύουσα ανακτήθηκε. Υπήρξε μέρος του κατορθώματος της Νίκαιας το ότι κράτησαν τους Σελτζούκους μακριά. Αλλά όταν εμφανίσθηκε μια νέα, πιο ρωμαλέα τουρκική φυλή, υπό την ηγεσία του λαμπρού οίκου του Οσμάν, ο ανατολικός χριστιανικός κόσμος ήταν πάρα πολύ βαθιά διηρημένος για να προβάλει αποτελεσματική αντίσταση....».

(Steven Ransiman, ''A History of the Crusades'', μτφρ. Νικ. Κ. Παπαρρόδος, Αθήναι 1979).