Τετάρτη 1 Αυγούστου 2018

Σπουδὴ γιὰ τὴν Ἑνότητα καὶ τὴν Εἰρήνη


Μικρὸ σχόλιο σὲ στίχους τῆς Πρὸς Ἐφεσίους Ἐπιστολῆς

«Σπουδάζοντες τηρεῖν τὴν ἑνότητα τοῦ Πνεύματος ἐν τῷ συνδέσμῳ τῆς εἰρήνης» (Ἐφ. δ’ 3). Αὐτὸ προτρέπει μεταξὺ ἄλλων ὁ Ἅγιος Ἀπόστολος Παῦλος στοὺς πιστούς, οἱ ὁποῖοι συναπαρτίζουν τὸ Ἕνα Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας μὲ Κεφαλὴ τὸν Χριστό.
Ὅπως στὸ ἀνθρώπινο σῶμα, τὸ πνεῦμα, δηλαδὴ ἡ ψυχή, ὅλα τὰ μέλη του τὰ συνέχει καὶ τὰ ἑνοποιεῖ, ἔτσι καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα συνενώνει ὅλους τοὺς πιστοὺς στὴν Ἐκκλησία σὲ ἕνα Σῶμα, παρὰ τὶς ποικίλες διαφορές τους.
Γιὰ νὰ συμβεῖ ὅμως αὐτό, χρειάζεται «σπουδή», δηλαδὴ κόπος καὶ προσπάθεια ἐπίμονη καὶ ἐναγώνια, διότι στὴν πορεία τῆς ζωῆς προκύπτουν διαφορὲς ἀντιλήψεων (ὄχι βέβαια σὲ θέματα Πίστεως), θλιβερὲς ἐνέργειες, πράξεις καὶ λόγοι, ποὺ δημιουργοῦν τραύματα, ὑπόνοιες καὶ δυσαρέσκειες.
Οἱ πιστοί, ἐν τούτοις, καλοῦνται νὰ βαδίσουν «ἀξίως» (δ’ 1) τῆς κλήσεώς τους, μὲ τὴν πιὸ μεγάλη ὑπευθυνότητα, ἀφοῦ ἀναμένεται νὰ καταστοῦν υἱοὶ Θεοῦ κατὰ χάριν, καὶ νὰ ἑνωθοῦν μὲ τὸν Κύριο αἰώνια, ὡς γνήσια μέλη Του. Καὶ θὰ βαδίσουν «ἀξίως», ἄν στολίζονται μὲ κάθε ταπεινοφροσύνη, σὲ ὅλα τὰ ἐσωτερικά τους κινήματα, μὲ ὅλη τὴν διάθεσή τους, σὲ ὅλες τὶς περιστάσεις τοῦ βίου· ὅπως καὶ μὲ πραότητα, χωρὶς ξεσπάσματα ὀργῆς, ἀλλὰ καὶ μὲ κάθε μακροθυμία, μεγαλοψυχία καὶ ὑπομονή: «ἀνεχόμενοι ἀλλήλων ἐν ἀγάπῃ» (δ’ ε), δηλαδὴ μὲ τὸ νὰ ὑποφέρει ὁ κάθε ἕνας τὰ ἐλαττώματα καὶ τὶς ἐλλείψεις τῶν ἄλλων μὲ ἀγάπη -μιὰ ἀγάπη βέβαια ποὺ δὲν θὰ διαχωρίζεται ἀπὸ τὴν ἀλήθεια καὶ δὲν θὰ ψεύδεται σὲ σοβαρὲς ἐκτροπὲς πίστεως καὶ ἤθους· ἐπίσης, μὲ ὑπομονὴ καὶ ἀνεξικακία νὰ ὑποφέρει ὁ καθένας τὶς ἐναντίον του προσβολές· ὅλα αὐτὰ εἶναι δυνατὰ καὶ κατορθωτὰ μόνον ὅπου ὑπάρχει ἀληθινὴ ἀγάπη.
Ὅπου καταβάλλεται προσπάθεια γιὰ τὴν τήρηση τῶν ἀνωτέρω, προσωπικὰ καὶ συλλογικά, ἐκεῖ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα δρᾶ ἑνοποιητικὰ καὶ διατηρεῖται ἰσχυρὸς ὁ σύνδεσμος τῆς ἑνότητος τοῦ Σώματος, καὶ παρατηρεῖται αὔξηση καὶ πρόοδος.
Ἀντίθετα, ὅπου παραβλέπονται ἡ ταπείνωση, ἡ πραότητα καὶ ἡ ἀγαπητικὴ ἀνοχή, καὶ κυριαρχοῦν ἡ ὑπερηφάνεια, ἡ ὀργή, ἡ ἐπιβολή, ἡ σκληρότητα καὶ ἀγένεια, ἡ κακόβουλη κριτικὴ καὶ ἡ συνεχὴς ἀπορρηπτικότητα, ἐκεῖ δὲν δρᾶ ἡ χάρη τοῦ Παναγίου Πνεύματος· ἐκεῖ ἡ εἰρήνη καὶ ἡ ἑνότητα φυγαδεύονται καὶ ἐπικρατοῦν διασπάσεις, φατριασμοί, διαιρέσεις, πλάνες, κακότητα καὶ ἐν τέλει δαιμονικότητα.
***
Ὅμως, ὅλες αὐτὲς οἱ ἐκτροπὲς εἶναι ἐντελῶς ἀνεπίτρεπτες, διότι εἴμαστε «ἕν σῶμα καὶ ἕν πνεῦμα» (δ’ 4), μὲ τὴν ὁμόνοια καὶ συμφωνία στὴν κοινὴ πίστη στὸν κοινὸ καὶ μοναδικὸ Σωτῆρα τοῦ Σώματος. Ἕνα Ἅγιο Πνεῦμα ἁγιάζει ὅλους, χαρίζοντας ἑνότητα καὶ εἰρήνη, ὅταν οἱ πιστοὶ διάγουν μὲ ὁμοφροσύνη. Μία εἶναι ἡ ἐλπίδα τῆς κλήσεων ὅλων, ἡ κοινὴ αἰώνια Βασιλεία τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, καθ’ ὅτι «εἷς Κύριος, μία Πίστις, ἕν Βάπτισμα» (δ’ 5). Αὐτὰ εἶναι τὰ συντελεστικὰ τῆς ἑνότητος τοῦ Πνεύματος.
Γι’ αὐτὸ καὶ πιὸ κάτω, ὁ Ἅγιος Ἀπόστολος προτείνει τὴν ἀπομάκρυνση κάθε ἐφάμαρτης διαγωγῆς, σύμφωνης μὲ τὶς φθειρόμενες καὶ ἀπατηλὲς ἐπιθυμίες, καὶ συστήνει ἀνανέωση «τῷ πνεύματι τοῦ νοὸς ἡμῶν» (δ’ 23), στὰ φρονήματα καὶ στὶς ἰδέες, μία ἀνανέωση πνευματικὴ τῆς προαιρέσεως στὴν ἀρετή· ὥστε νὰ μὴν βρίσκει «τόπον» (δ’ 27) ὁ διάβολος ἐντὸς ἡμῶν. Ἄν βαδίζουμε μὲ ἀγάπη καὶ εἰρήνη, σὲ ἑνότητα πνεύματος, ὁ διάβολος δὲν μπορεῖ νὰ βρεῖ εἴσοδο μέσα μας· ἄν ἐπιμένουμε στὴν ὀργή, τὸν θυμὸ καὶ τὴν διαμάχη μὲ ἀμετανοησία καὶ αὐτοδικαίωση, τότε ὁ πειρασμὸς εἰσέρχεται στὴν καρδιά μας καὶ ἐπιτελεῖ τὸ καταστροφικὸ ἔργο του. Εἶναι ἀνάγκη, μὲ πνευματικὴ νήψη, νὰ ἀποκόπτονται καὶ ἀπομακρύνονται εὐθὺς ἐξ ἀρχῆς οἱ κακοὶ λογισμοί.
Ἀπαιτεῖται προσοχὴ ἀκόμη καὶ στὰ λόγια, ὥστε νὰ μὴν ἐξέρχεται «σαπρὸς» (ἀργός, ἄκαιρος, μάταιος, αἰσχρός, λοίδωρος, κατακριτικός) λόγος ἀπὸ τὸ στόμα μας (δ’ 29), οὔτε φυσικὰ νὰ γράφεται καὶ νὰ διαδίδεται, ὅπως συμβαίνει μὲ τὰ σύγχρονα μέσα· ἡ μετάδοση τῆς κάθε μορφῆς ρυπαρογραφίας σήμερα ἔχει κατακυριεύσει τοὺς πολλούς, καὶ μεταδίδει τὸν μολυσμό της σὲ ὅσους παρακολουθοῦν ἄκριτα καὶ ἀνεξέλεγκτα ὅσα γράφονται καὶ προβάλλονται στὰ λεγόμενα μέσα κοινωνικῆς δικτύωσης.
 Ἀπόστολος συνεχίζει: «καὶ μὴ λυπεῖτε τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον τοῦ Θεοῦ» (δ’ 30)· διότι μὲ εὐκολία λυποῦμε τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον (κάτι τὸ τρομακτικό!), ὅταν ἐνῶ Αὐτὸ μᾶς πλούτισε μὲ τὴν παροχὴ τῶν ἀπερίγραπτων πνευματικῶν εὐεργεσιῶν Του, ἐμεῖς σκεπτόμαστε, λέγουμε καὶ πράττουμε κάθε τι ποὺ ἀντίκειται στὸ θεῖο Θέλημα. Τότε τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ἐκφράζει ἀποστροφὴ καὶ ἀποδοκιμασία, δηλαδὴ «ἐγκατάλειψη»: αὐτὸ εἶναι ποὺ περιγράφεται ὡς «ὀργὴ Θεοῦ». 
Γιὰ νὰ μὴν ἀπομακρύνεται ἀπὸ ἐμᾶς τὸ Ἅγιο Πνεῦμα καὶ περιερχόμαστε σὲ δεινὴ κατάσταση θείας ἐγκαταλείψεως, καὶ ἐπιπίπτουν ἐπάνω μας ὅλα τὰ δεινά, ἐπιβάλλεται ἡ ἀπομάκρυνση ἀπὸ πάνω μας καὶ ἀπὸ μέσα μας κάθε πικρίας, θυμοῦ, ὀργῆς, κραυγῆς καὶ βλασφημίας, ὅπως καὶ κάθε κακίας (δ’ 31), χωρὶς νὰ ἐνδίδουμε στοὺς πειρασμοὺς ποὺ ἐμφανίζονται καὶ ἐγείρονται μέσα μας.
Παρὰ νὰ γινόμαστε σπλαγχνικοί, συγχωρητικοὶ καὶ συμπάσχοντες στὸν πόνο τοῦ πλησίον μας, ἀνακουφίζοντες αὐτὸν μὲ κάθε τρόπο. Ἄλλωστε, μόνο μὲ τὴν συγχώρηση τῶν ἄλλων θὰ συγχωρηθοῦμε καὶ ἐμεῖς.
***
 ἑνότητα τῶν πιστῶν στὴν Ἐκκλησία εἶναι χάρισμα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τὸ ὁποῖο φέρνει ὁμοφροσύνη. Ὁ δεσμὸς ποὺ συγκροτεῖ τὴν ἑνότητα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος εἶναι ἡ εἰρήνη. Ὅσο αὐτὴ διαμένει στὶς καρδιὲς τῶν πιστῶν, αὐτοὶ φρονοῦν τὰ αὐτά, ἐνῶ ὅταν ὁ δεσμὸς τῆς εἰρήνης σπάζει καὶ διαλύεται, τότε στὸ Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας ὑπεισέρχονται τὰ δεινά: διαιρέσεις, διαφωνίες, συγκρούσεις, ἀποσχίσεις...
Εἴθε νὰ ἀναπαύουμε τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιο μέσα μας, γιὰ νὰ ὑπηρετοῦμε τὴν ἀλήθεια καὶ τὴν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας καὶ νὰ διακονοῦμε μὲ εἰρήνη τὶς ἀνάγκες τοῦ πλησίον μας, ὡς εἰρηνοποιοὶ καὶ εἰρηνοφόροι, ὥστε νὰ ἀποκληθοῦμε καὶ μακαρισθοῦμε ὡς ὄντως «υἱοὶ Θεοῦ». Ἀμήν!
+Ἐ.Γ.Κ.



ΠΗΓΗ: http://www.ecclesiagoc.gr/index.php/parainetika/1411-enotita-eirene

ΑΡΧΙΜ. ΠΑΪΣΙΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ : ΟΤΑΝ ΤΑ ΟΡΘΑ ΔΟΓΜΑΤΑ ΔΕΝ ΣΥΝΟΔΕΥΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΓΙΑ ΖΩΗ


«οὐδὲν γὰρ ὄφελος ἡμῖν εἰς σωτηρίαν, δογμάτων ὑγιῶν, διεφθαρμένης ἡμῖν τῆς ζωῆς» Αγ. Ιωάννου Χρυσοστόμου  P.G. 59, 50. 176. 352. 363

ΑΡΧΙΜ. ΠΑΪΣΙΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ ΦΙΛΩΤΑ

Όποιος είναι πραγματικά ορθόδοξος δεν υποβιβάζει τα σωτήρια και άγια δόγματα της Εκκλησίας μας. Και κανείς αληθινός χριστιανός δεν κρύβεται την ώρα που δίδεται η μάχη για την ορθόδοξη Πίστη. Όμως το πώς θα ενεργήσει ο Θεός την ώρα που οι επίσκοποι σιωπούν για την πλάνη του Κολυμπαρίου μη ομολογώντας την καλή και άγια ομολογία και πώς θα προχωρήσει η αποτείχιση καθώς υπάρχουν παρατάξεις που δεν θέλουν να υπάρξει ενότητα μεταξύ μας και δημιουργούν συνέχεια προβλήματα με τους αποτειχισθέντες -λόγω αιρέσεως- είτε του νέου ημερολογίου είτε του παλαιού κάνοντας τελικά έργο διαβόλου οπωσδήποτε δεν θα τους ρωτήσει. Διότι απευθυνόμενος σε εκείνον που μιλά εξ όνόματος του Θεού, του λέει με το στόμα του Προφήτη Δαυΐδ: «τῷ δὲ ἁμαρτωλῷ εἶπεν ὁ Θεός· ἱνατί σὺ διηγῇ τὰ δικαιώματά μου καὶ ἀναλαμβάνεις τὴν διαθήκην μου διὰ στόματός σου;   στον αμαρτωλόν είπε ο Θεός· γιατί εσύ τολμάς και διηγείσαι τους νόμους και τας εντολές μου και παίρνεις στο στόμα σου την διαθήκην μου (τις δικές μου υποθέσεις), την οποία βέβαια εσύ καταπατείς;» διότι «τὸ στόμα σου ἐπλεόνασε κακίαν, καὶ ἡ γλῶσσά σου περιέπλεκε δολιότητα· Το στόμα σου είναι απύλωτο  σε πλήθος κακίας και η γλώσσα σου εξυφαίνει πάντοτε δολιότητες.καθήμενος κατὰ τοῦ ἀδελφοῦ σου κατελάλεις καὶ κατὰ τοῦ υἱοῦ τῆς μητρός σου ἐτίθεις σκάνδαλον.Καθήμενος αργός κατηγορούσες και δυσφημούσες τον αδελφόν σου και εναντίον του αδελφού έστηνες παγίδες και έθετες προσκόμματα για να σκοντάψει και να πέσει (Ψλμ.49,16-21).
Μολονότι εμείς θελήσαμε να υπάρξει συνεργασία με όλους τους πατέρες και του παλαιού και του νέου η ομάδα του π. Ευθυμίου του Τρικαμηνά συνεχώς δημιουργεί προβλήματα. Θεωρήσαμε αυτονόητο ότι για να αντιπαραταχθούμε στην αίρεση χρειάζεται  ασφαλώς πνεύμα ορθόδοξο έχοντας όμως και διάθεση συνεννόησης και αγάπης. Ποτέ δεν θέλησαν να κατανοήσουν την καλή προαίρεσή μας και πάντοτε μας κατηγορούσαν ότι θέλουμε να στρέψουμε τους πιστούς στο παλαιό ημερολόγιο λέγοντας μάλιστα ψεύδη ότι έχουμε και πνευματικό του παλαιού ημερολογίου. Έχετε ή δεν έχετε τον σατανά μαζί σας; Προσωπικά υποφέρω, διότι ακόμη δεν έχω βρει πνευματικό, διότι από τότε που ο καλός μου Γέροντας δεν βγήκε στην αποτείχιση αλλά μνημονεύει ακόμη και καθίσταται ενέφικτη η κοινωνία μου μαζί του δεν έχω που να πάω να εξομολογηθώ. Και δεν πήγα ούτε στον π. Μάξιμο, διότι τα έβρισκε με τον π. Θεόδωρο Ζήση σε όλα εκείνα που δεν θεωρώ σωστά όπως αποδεικνύονται από τα κείμενα των Αγίων Πατέρων ούτε στους άλλους που “μπάζουν νερά” γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο. Στον π. Ευθύμιο δεν πηγαίνω διότι η ομάδα του λειτουργεί ως “Σέκτα”. Και έτσι υποφέρω δύο έτη περνώντας ένα μαρτύριο συνειδήσεως χωρίς πνευματικό που μόνο ο Θεός γνωρίζει και αυτοί, ο Σημάτης, ο Ρίζος, ο Τσακίρογλου και όποιοι ξάλλοι κακοποροαίρετοι διαδίδουν μεταξύ τους και συνεχώς στο διαδίκτυο και με το πρόσωπο του Σημάτη και με σχόλια -Παναγία φύλαγε- προσπαθούν να δυσφημούν τις προθέσεις μου. Σας ερωτώ κάνουν έργο Θεού ή διαβόλου; Αν στο διάστημα αυτό πήγα δύο φορές στον πολύ σεβαστό π. Ευστράτιο για να μην μείνω τελείως ανεξομολόγητος και προς το παρόν, ας το πει ο ίδιος πόσο καιρό έχω να πάω και δεν πηγαίνω, διότι θα μαλώνω μαζί του εξ αιτίας του π. Σάββα που δεν συνεννοείται με τους άλλους αποτειχισμένους για ορισμένες ενέργειες, και κινείται αυτοβούλως (και να πούμε εδώ ότι ο Γέροντας Ευστράτιος ήταν στην Μεγίστη Λαύρα μαζί με τους άλλους πατέρες και αποτειχίσθηκε. Δεν ήταν ζηλωτής όταν έφυγε από την Λαύρα, και δεν είναι καθόλου τυχαίος αλλά σπουδαίος Γέροντας) σημαίνει ότι πήγα με τους ζηλωτές; Με ποιό δικαίωμα λέτε αυτά τα ανυπόστατα που ισχυρίζεσθε; Αρκετά Υιοί του Διαβόλου και ψεύτες! «οὐδὲν γὰρ ὄφελος ἡμῖν εἰς σωτηρίαν, δογμάτων ὑγιῶν, διεφθαρμένης ἡμῖν τῆς ζωῆς».
Αλλά αφού έχετε διαστρέψει όλο τον αγώνα της αποτείχισης με τα πολλά που κάνατε θα αποκαλύψω ότι, η πρόθεσίς σας είναι να καπελώσετε την  αποτείχιση σαν  να μην υπάρχουν άλλοι πατέρες παρά μόνο όσοι σας γλύφουν. Και βέβαια κολακεύετε  -αυτοκολακεβόμενοι- όλους τους αποτειχισμένους τους οποίους και εσείς και ο γέροντάς σας χωρίς να τους βοηθάτε να κάνουν σωστή, ορθόδοξη, αποτείχιση χωρίς φανατισμούς και ακρότητες. Κρατήστε τις θέσεις ως προς την σωστή πατερική αποτείχιση εκεί δεν μπορώ να σας κατηγορήσω, διότι προσφέρατε πολλά με τα κείμενα. Και δεν μπορούν οι Οικονομιστές να πουν κάτι που να σταθεί μπραστά σε αυτά τα επιχειρήματα που παρουσιάζετε. Αν και οι παλαιοημερολογήτες σας έκαναν με τα κρεμμυδάκια! Όμως είστε τυρί σε σκυλίσιο τομάρι, άχρηστο! Έχετε κάνει Κολοσσαίο το ιστολόγιό σας και τρέφετε με τις σάρκες των αδελφών σας τα θηριώδη ένστικτά σας. Τί σχέση έχει ο Χριστιανισμός με το «πνεύμα» σας. Θα ήταν καλύτερο να γίνεται οπαδοί μιας ομάδος ποδοσφαίρου και να βγάζεται εκεί τα καφριλίκια σας! Πάντως να έχετε υπ’ όψιν σας όσο στην αποτείχιση θα βρίσκεται Παΐσιος θα εκφράζω διαρκώς την αντίθεσή μου με τον τρόπο που χειρίζεστε την αποτείχιση και δεν θα σας αφήσω να την θάψετε στην βαρβαρότητα, όπως δεν άφησα και τον π. Θεόδωρο! Πάντως, αν θελήσω να πάω στο παλαιό δεν θα σας ρωτήσω! Θα ρωτήσω όμως όσους με στηρίζουν στον αγώνα αυτό κάνοντας ώρες προσευχής για να μην κάνουμε τις βλακίες που κάνουν οι δικοί σας. Αυτή είναι η διαφορά μας. Ζητούμε όλη την νύχτα το έλεος του Θεού! Βγήκατε στην αποτείχιση χωρίς μετάνοια και χωρίς προσευχή και ορίστε τα αποτελέσματα να διασπάτε συνεχώς τους αδελφούς και στο Άγιον Όρος και έξω! Και αφού με προκαλείτε θα σας το πω, αν ο π. Παΐσιος δεν είχε βγει την αποτείχιση εκτός Αγίου Όρους σήμερα αποτείχισις δεν θα υπήρχε! Λίγο ντροπή δεν έχετε;