Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2019

Επιστολή Γέροντος Φιλοθέου (Ζερβάκου) προς τους εν Λαρίση αδελφούς

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ ''ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ'': ΕΛΠΙΖΟΥΜΕ ΕΩΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΑ TON ΛΑΡΙΣΙΩΤΗ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟ.... ΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΕΙ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΥ ΩΣΤΕ ΝΑ ΦΩΤΙΣΤΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΣΥΝΕΛΘΕΙ.....




ΠΗΓΗ: Π. ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΖΗΣΗ,
 ''Ο ΟΣΙΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΣ ΖΕΡΒΑΚΟΣ'' 
ΕΚΔ. 2014, 
ΣΕΛ. 253-257



ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ












Βαρυσήμαντος Ἐπιστολή περὶ Ἡμερολογίου


Ἀγαπητέ μου κ. Μάννη.
Παρακολουθῶ ἐλάχιστα, ὅσο μοῦ ἐπιτρέπουν οἱ πολλὲς πιέσεις, καὶ προπαντὸς τοῦ χρόνου καὶ τῆς ὑγείας, τὴν ὀργανωμένη ἐπίθεση ἐναντίον γενικῶς τοῦ ὀρθοδόξου φρονήματος.
Διακρίνω δύο στόχους.
Ὁ πρῶτος εἶναι ἡ κατασυκοφάντηση τῶν Παλαιοημερολογητῶν ὅτι τάχα ἔχουν Θεό τους τὸ Ἡμερολόγιο.
Ὁ δεύτερος εἶναι ὅτι ἄλλοι ἀμφισβητοῦν τὴν αὐθεντικότητα τῶν Ἱερῶν Κανόνων (καὶ συγκεκριμένα τὸ Κανόνιο τοῦ Πάσχα ποὺ ἐθέσπισε ἡ Α΄ Οἰκουμενικὴ Σύνοδος) καὶ ἄλλοι ἀμφισβητοῦν τοὺς ὀρθοδόξους Χριστιανούς ὅτι τάχα δὲν ἐφαρμόζουν σωστὰ τοὺς Κανόνες τῶν Πατέρων, ἀλλὰ πρέπει νὰ δεχθοῦμε ὡς αὐθεντικὴ ἑρμηνεία αὐτὰ ποὺ λέγει ὁ Οἰκουμενισμός.
Δηλαδὴ ἄλλοι προσπαθοῦν νὰ μᾶς πείσουν ὅτι δὲν μᾶς τὰ εἶπε καλὰ ἡ Α΄ Οἰκουμενικὴ Σύνοδος, 
Καὶ ἄλλοι λένε ὅτι καλὰ τὰ εἶπε ἡ Σύνοδος ἀλλὰ οἱ Ὀρθόδοξοι τὰ παρερμήνευσαν.
Τὰ πυρά τους ὅμως εἶναι βέλη νηπίων. Οὔτε μᾶς πληγώνουν οὔτε μᾶς τρομάζουν. Τοὺς εὐχαριστοῦμε δὲ γιατὶ μᾶς δίδουν τὴν εὐκαιρία νὰ ἐξετάζουμε μὲ προσοχὴ τὴ πορεία μας ἂν εἶναι σύμφωνη μὲ τοὺς Ἱεροὺς Κανόνες καὶ ἡ ζωή μας ἄν εἶναι σύμφωνη μὲ τὸ Θεῖο καὶ Ἱερὸ Εὐαγγέλιο.
Μὰ βάση αὐτὸν τὸν ἀταλάντευτο προσανατολισμό, μποροῦμε εὐκολώτατα νὰ σβύσουμε τὰ πεπυρωμένα βέλη τους.
Νὰ δοῦμε πρῶτα τὸ δεύτερο θέμα ποὺ εἶναι καὶ τὸ εὐκολώτερο.
Ἐμᾶς τοὺς Ὀρθοδόξους Χριστιανοὺς μᾶς ἀφορᾶ τὸ ποιοί καὶ πόσοι καὶ πότε παρέβησαν τοὺς διορισμοὺς τῆς Νικαίας ἢ διεφώνησαν μὲ τὸ Πατριαρχεῖο Ἀλεξανδρείας, μόνο ὡς Ἱστορία. Ἆρα οἱ Πίνακες μὲ τὶς ἡμερομηνίες ποὺ ἑόρτασαν τὸ Πάσχα στὶς διάφορες ἐπαρχίες καὶ οἱ διαφορὲς τῶν ἡμερομηνιῶν δὲν ἔχουν γιὰ μᾶς καμία ἀξία. Ἀπάντησι σ’αὐτοὺς ποὺ παραβίαζαν τὸν Κανόνα τῆς Νικαίας ἔδωσε ὁ θεῖος Χρυσόστομος στὸν τρίτο Πασχαλινό λόγο του.
Ἐμεῖς ἔχουμε χρέος ἀπέναντι στὴ σωτηρία τῆς ψυχῆς μας νὰ ἐφαρμόζουμε τὸν Κανόνα τῆς Νικαίας διότι διαφορετικὰ ὑπαγόμαστε στὰ ἐπιτίμια τοῦ Α΄ Κανόνος τῆς Ἀντιοχείας ὁ ὁποῖος ἔχει κυρωθεῖ ἀπὸ Οἰκουμενικὴ Σύνοδο, καὶ μέσα στὴν Ὀρθόδοξη πίστι ὑπάρχει ἡ στερεὰ πεποίθησι τοῦ αἰωνίου καὶ ἀκαταλύτου τῶν ἱερῶν Κανόνων. Καὶ τελειώνει ἡ συζήτηση ἐδῶ. Τίποτε ἄλλο.
Γενικὰ μὲ τοὺς αἱρετικοὺς δὲν πρέπει κανεὶς νὰ συζητᾶ λεπτομέρειες διότι αὐτοὶ ψάχνουν γιὰ μιὰ - ἀκόμη καὶ χωρὶς οὐσία - λεπτομέρεια, γιὰ νὰ στήσουν ὁλόκληρη παράσταση (τὸ λέγει ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος). Δὲν πρέπει σὲ καμιὰ περίπτωση νὰ παρασυρθοῦμε γιὰ τὸ εἶπε ἡ Σαρδικὴ ἢ ἡ Καρθαγένη ἢ τὶς ἀντιρρήσεις τοῦ Πάπα ἢ τὸ πεῖσμα τῶν πρωτοπασχιτῶν. Δὲν μᾶς ἐνδιαφέρουν.
Μονότονη ἡ ἀπάντησί μας: Ἐμεῖς ἔχουμε τὸ Κανόνιο τοῦ Πάσχα, μαρτυρίες ἀμέτρητες ὅτι αὐτὸ νομοθέτησε ἡ Α΄ Οἰκουμενικὴ Σύνοδος, καὶ αὐτὸ θὰ φυλάττουμε σ’ ὅλη μας τὴ ζωὴ γιατὶ ἔχει αἰώνιο κῦρος.
Τὸ πρῶτο θέμα εἶναι κι’ αὐτὸ εὔκολο· ὅταν ἔχεις δίκιο εἶναι ὅλα εὔκολα, θέλει ὅμως ὑπερβάλλουσα προσοχή· ὅλα θέλουν προσοχὴ, καὶ τὰ δύσκολα καὶ τὰ εὔκολα. Ἐσὺ κ. Μάννη τὸ ξέρεις. Δάσκαλος εἶσαι. Καὶ ξέρεις γιατὶ τὸ γράφω αὐτό; Γιατὶ σὲ ὅλη μου τὴ ζωὴ ἤμουν ἀπρόσεχτος καὶ ἐνῶ τὸ διδάχθηκα ἀπὸ τὴ ζωὴ (σκληρὸ σχολειό) ὅτι χρειάζεται παντοῦ προσοχὴ ὅμως ἐξακολουθῶ νὰ εἶμαι ἀπρόσεχτος.
Ἀκοῦστέ με λοιπόν κ. Μάννη, ἀλλὰ αὐτὰ ποὺ γράφω ἐξετᾶστέ τα, ἀπόψεις μου εἶναι, μπορεῖ νὰ κάνω λάθος.
Μᾶς κατηγοροῦν ὅτι ἔχουμε θεοποιήσει τὸ Ἰουλιανὸ Ἡμερολόγιο. Εἶδα σὲ μιὰ ἀνάρτησι ἕνα κατεβατὸ μὲ ἡμερομηνίες τοῦ Ἁγίου Πάσχα στὴν Αἰγυπτιακὴ, Ῥωμαϊκὴ καὶ Ἑλληνικὴ γραφή, ἀπὸ ἑορταστικὲς ἐπιστολὲς τοῦ Ἁγίου Κυρίλλου. Καὶ μᾶς ῥωτοῦν, Ποῦ λοιπὸν εἶναι ἡ ἁγιότης τοῦ Ἰουλιανοῦ Ἡμερολογίου; Ἡ πρώτη Οἰκουμενικὴ Σύνοδος θέσπισε κανένα Ἡμερολόγιο;
Ἀπάντηση: Κανεὶς δὲν ἰσχυρίζεται ὅτι ἡ Α΄ Οἰκουμενικὴ Σύνοδος θέσπισε Ἡμερολόγιο. Θέσπισε ὅμως ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα. Ἡμεῖς σεβόμεθα καὶ τηροῦμε ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ποὺ ἐθέσπισαν οἱ Πατέρες. Καὶ γιὰ νὰ τὸ ἐννοήσουν αὐτοὶ ποὺ μᾶς κατηγοροῦν καλύτερα τὸ τί σεβόμαστε μποροῦμε νὰ φέρουμε τὸ ἑξῆς παράδειγμα:
Ἂν εἶναι τρεῖς Χριστιανοί, ἕνας στὴν Ἀλεξάνδρεια, ἕνας στὴν Ῥώμη, καὶ στὴν Ἀθήνα εἶναι ἕνας Παλαιοημερολογίτης καὶ ἕνας Νεοημερολογίτης καὶ ἐρωτηθοῦν, Ποιὰ ἡμερομηνία καθώρισε ἡ Σύνοδος ὡς Ἰσημερία τοῦ Πάσχα, θὰ δοθοῦν οἱ παρακάτω ἀπαντήσεις:
Αἰγύπτιος: 25 Φαμενώθ
Ῥωμαῖος: XII πρὸ τῶν Καλανδῶν Ἀπριλλίων
Παλαιοημερολογίτης: τὴν 21 Μαρτίου τοῦ Ἰουλιανοῦ Ἡμερολογίου.
Νεοημερολογίτης: Τὴν 3η Ἀπριλίου τοῦ Γρηγοριανοῦ Ἡμερολογίου.
Προσέξετε τώρα τὴ διαφορά. Οἱ ἡμερομηνίες ὅπως τὶς διατύπωσαν ὁ Αἰγύπτιος, ὁ Ῥωμαῖος καὶ ὁ Παλαιοημερολογίτης ἔχουν αἰώνια ἰσχύ.
Ἡ Ἡμερομηνία ὅπως τὴ διατύπωσε ὁ Νεοημερολογίτης ἔχει ἰσχὺ μέχρι τὸ ἔτος 2100. Διότι μετὰ τὸ ἔτος αὐτὸ ἡ 21η Μαρτίου τοῦ Ἰουλιανοῦ Ἡμερολογίου ποὺ ὥρισαν οἱ Πατέρες ὡς Ἰσημερία θὰ ἀντιστοιχεῖ στὶς 4 Ἀπριλίου καὶ ὄχι στὶς 3 Ἀπριλίου ποὺ ἀντιστοιχεῖ τώρα. Καὶ στὴ συνέχεια κάθε ἐπαιώνιο ἔτος ποὺ δὲν εἶναι πολλαπλάσιο τοῦ 400 ἡ ἰσημερία μὲ τὸ Γρηγοριανὸ Ἡμερολόγιο θὰ ἀνεβαίνει κατὰ μία ἡμέρα.
Νὰ λάβουμε δὲ ὑπ’ ὄψι ὅτι τὸ Ἐκκλησιαστικὸ ἔτος χωρίστηκε στὶς ἑξῆς περιόδους.
1) Ἀπὸ τὴν Κυριακὴ τοῦ Τελώνου καὶ Φαρισαίου μέχρι τὸ Πάσχα.
2) Ἀπὸ τὸ Πάσχα μέχρι τὴν Κυριακὴ τῶν Ἁγίων Πάντων.
3) Ἀπὸ τὴν Κυριακὴ τῶν Ἁγίων Πάντων μέχρι τὴν Ὕψωση τοῦ Τιμίου Σταυροῦ (Τὴν Κυριακὴ πρὸ τῆς Ὑψώσεως).
4) Ἀπὸ τὴν Κυριακὴ πρὸ τῆς Ὑψώσεως μέχρι τὴν Ἀπόδοση τῶν Θεοφανείων.
5) Ἀπὸ τὴν ἀπόδοση τῶν Θεοφανείων μέχρι τὴν Κυριακὴ τοῦ Τελώνου καὶ Φαρισαίου.
Οἱ τὰ πάντα καλῶς διαταξάμενοι θεοφόροι Πατέρες ἔτσι τὰ διέταξαν.
Ἀκόμη τὰ ὅρια τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Πάσχα εἶναι: 22 Μαρτίου (26 Φαμενώθ, 11 Καλ. Ἀπριλ.) μέχρι 28 Ἀπριλίου (3 Παχών, 4 Καλ. Μαίου), κατὰ αἰωνία τάξι.
Μὲ τὸ Γρηγοριανὸ Ἡμερολόγιο τὰ ὅρια αὐτὰ εἶναι πρὸς τὸ παρόν ἀπὸ 4 Ἀπριλίου μέχρι 8 Μαΐου.
Πότε τὸ Νέο ἡμερολόγιο θὰ ἑορτάσει τὸ Κύριο Πάσχα, τὶς δυὸ Πασχαλιὲς μαζί; Ποτέ.
Γι’ αὐτὸ ὁ Βαρθολομαῖος Κουτλουμουσιανὸς ἔσβυσε ἀπὸ τὸ Συναξάρι τῆς 25ης Μαρτίου τὴν ἀναφορὰ τοῦ Κυρίου Πάσχα. Κάτι ἤξερε, μᾶλλον πολλὰ ἤξερε.
Γιὰ τὶς 4 περιόδους τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους οἱ τὰ πάντα καλῶς διαταξάμενοι θεοφόροι Πατέρες κατέλιπαν Κανόνια γιὰ αἰώνια Ἐκκλησιαστικὴ τάξι.
Στὸ Νέο Ἡμερολόγιο γιὰ νὰ μπορέσουν νὰ διαιρέσουν τὴ διάρκεια τοῦ Γρηγοριανοῦ Ἡμερολογίου, ἕνα μέρος κατήργησαν, ἕνα κομμάτι ψαλλίδισαν καὶ ἕνα κομάτι τέντωσαν. Καὶ αὐτὰ πρέπει νὰ τὰ ἀναθεωρήσουν ἐν καιρῷ.
Αὐτοὶ οἱ Κύριοι μᾶς συκοφαντοῦν ὅτι λατρεύουμε τὸ Ἡμερολόγιο.
Νὰ γνωρίζουν ὅμως ὅτι οἱ Παλαιοημερολογῖτες δὲν λατρεύουν τὸ Ἡμερολόγιο ἀλλὰ σέβονται καὶ τιμοῦν τοὺς ἁγίους Πατέρες καὶ προσπαθοῦν ὅσο μποροῦν νὰ φυλάττουν τὰ παραγγέλματα τους γιὰ τὴ σωτηρία τῆς ψυχῆς τους καὶ γιὰ τὴ δόξα τοῦ Θεοῦ.
Καὶ νὰ ξέρουν ἀκόμη ὅτι δὲν διακρινόμεθα καθόλου ἀπὸ τοὺς ἑτερογενεῖς Ὀρθοδόξους ἀδελφούς μας, ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ Ἡμερολόγιο καὶ ἂν χρησιμοποιοῦν, ἀρκεῖ νὰ ἔχουν ὀρθόδοξο φρόνημα καὶ νὰ φυλάττουν μὲ ἀκρίβεια τὴν Ἐκκλησιαστική τάξι.
Ὁ Θεὸς μαζί σου.
Ἀ.


«Οἱ θρῆσκοι ἄνθρωποι εἶναι τὸ πιὸ ἐπικίνδυνο εἶδος μέσα στὴν ἐκκλησία»


Τοῦ Μητροπολίτου Λεμεσοῦ Ἀθανασίου, ἀπόσπασμα ἀπὸ τὴν ὁμιλία: «Ἡ θεραπεία ἀπὸ τὴν ἀρρώστια τοῦ Φαρισαϊσμοῦ»

Αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι νὰ ξέρετε, αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι,  οἱ θρῆσκοι ἄνθρωποι εἶναι τὸ πιὸ ἐπικίνδυνο εἶδος μέσα στὴν ἐκκλησία. Αὐτοὶ οἱ θρῆσκοι ἄνθρωποι εἶναι ἐπικίνδυνοι. Ὁ Θεὸς νὰ μᾶς φυλάει ἀπ'αὐτούς. Ἔλεγε ἕνας ἁγιορείτης ὅταν ἔκαμνα μία φορὰ λειτουργία καὶ λέγαμε «Κύριε σῶσον τοὺς εὐσεβεῖς» λέει ἀστειευόμενος «Κύριε σωσον ἠμᾶς ἀπὸ τοὺς εὐσεβεῖς» δηλαδὴ ὁ Θεὸς νὰ σὲ φυλάει ἀπὸ τοὺς θρήσκους ἀνθρώπους, διότι θρῆσκος ἄνθρωπος σημαίνει μία προσωπικότης διεστραμμένη ἡ ὁποία οὐδέποτε εἶχε προσωπικὴ σχέση μὲ τὸν Θεό. Ἁπλῶς μόνον κάμνει τὰ καθήκοντά της ἀπέναντί Του, ἀλλὰ καμιὰ σοβαρὴ σχέση δὲν εἶχε γιὰ αὐτὸ καὶ ὁ Θεὸς δὲν λέει αὐτὸν τὸν ἄνθρωπο τίποτε. Καὶ σᾶς ὁμολογῶ καὶ ἐγὼ ἀπὸ τὴν πείρα μου ὅτι δὲν εἶδα χειρότερους ἐχθρούς τῆς ἐκκλησίας ἀπὸ τοὺς θρήσκους ἀνθρώπους.
Ὅταν παιδιὰ θρήσκων ἀνθρώπων ποὺ μέσ' τὴν ἐκκλησία ἢ καὶ παπάδων ἀκόμα καὶ θεολόγων καὶ ἀνθρώπων ποὺ κάνουν τοὺς θρήσκους καὶ τοὺς πολλοὺς ἐδοκίμασαν τὰ παιδιά τους νὰ γίνουν μοναχοὶ ἢ ἱερεῖς αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι ἔγιναν χειρότεροι καὶ ἀπὸ δαίμονες. Ἐξανέστησαν ἐναντίον τῶν πάντων. Ἔγιναν οἱ χειρότεροι ἐχθροὶ τῶν ἀνθρώπων. Θυμᾶμαι γονεῖς ποὺ ἔφερναν τὰ παιδιὰ τους εἰς τὶς ὁμιλίες καὶ ὅταν τὸ παιδὶ τους κάποια στιγμὴ ἔκαμε ἕνα βῆμα παραπάνω ἔγιναν οἱ χειρότεροι ἄνθρωποι ποὺ ἔλεγαν τὰ... χειρότερα λόγια.  Καὶ ἐγὼ τοὺς λέω:  Mὰ ἐσὺ ἔφερες τὸ παιδί σου στὴν ὁμιλία, δὲν τὸ ἔφερα ἐγώ. Καὶ μία φόρα εἶπα σὲ ἕναν πατέρα ὅταν ἔβλεπα ὅτι ἡ κόρη του, τέλος πάντων, εἶχε ζῆλο στὴν ἐκκλησία τοῦ λέω: Κοίταξε μὴν τὴν ξαναφέρεις στὴν ὁμιλία. Μὴν τὴν ξαναφέρεις νὰ τῆς μιλήσω διότι ἡ κόρη σου θὰ γίνει μοναχὴ καὶ αὔριο θὰ σοὺ φταίω ἐγώ.  Ὄχι πάτερ μου, ἀλλοίμονο, ἐμεῖς σὲ λατρεύουμε. Καὶ ἔγινε ἡ κόρη του μοναχὴ ἑφτὰ χρόνια καὶ δὲν μοῦ μιλᾶ ἀκόμα. Ἄνθρωποι ποὺ δὲν ἔχαναν ὁμιλία, ἔτσι, δὲν ἔχαναν ὁμιλία. Ἦταν πάντοτε οἱ πρῶτοι. Ὁμιλίες, ἀγρυπνίες, βιβλία, ξέρω ‘γῶ τὰ πάντα. Καὶ ἔφερναν καὶ τὰ παιδιά τους καὶ ὅταν ἦρθεν ἡ ὥρα ποὺ τὸ παιδὶ τους μέσα στὴν ἐλευθερία του, τέλος πάντων, ἀποφάσισε ἕναν δικό του δρόμο τότε οἱ ἄνθρωποι αὐτοὶ ἔγιναν τελείως στὸ ἀντίθετο στρατόπεδο καὶ ἀπέδειξαν ὅτι γιὰ αὐτοὺς ὁ Χριστὸς δὲν εἶχε μιλήσει ποτὲ μὲς τὴν δική τους τὴν καρδιά. Ἁπλῶς ἦταν θρῆσκοι ἄνθρωποι.

Γι΄ αὐτὸ οἱ θρῆσκοι ἄνθρωποι εἶναι τὸ πιὸ δύσκολο εἶδος μεσ' τὴν ἐκκλησία. Γιατί ξέρετε κάτι. Αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι καμιὰ φορᾶ δὲν θὰ θεραπευθοῦν. Γιατί νομίζουν ὅτι εἶναι κοντὰ στὸν Θεό. Ἐνῶ οἱ ἁμαρτωλοί, ξέρω ΄γῶ, οἱ χαμένοι ἂς ποῦμε, ἔτσι, αὐτοὶ ξέρουν ὅτι εἶναι ἁμαρτωλοί. Γι΄ αὐτὸ ὁ Χριστὸς εἶπε ὅτι οἱ τελῶνες καὶ οἱ πόρνες θὰ πᾶν στὴν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, ἐνῶ εἶπε στοὺς Φαρισαίους: Ἐσεῖς, ἐσεῖς ποὺ εἴσαστε θρῆσκοι δὲν θὰ πάτε ποτὲ στὴν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Γιατί οὐδέποτε ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ ἄλλαξε τὴν καρδιά τους. Ἁπλῶς ἀρκοῦνταν στὴν τήρηση τῶν θρησκευτικῶν τύπων.

Ἔτσι λοιπὸν ἐμεῖς ἂς προσέξουμε τὸν ἑαυτόν μας νὰ καταλάβομε ὅτι ἡ ἐκκλησία εἶναι ἕνα νοσοκομεῖο ποὺ μᾶς θεραπεύει μᾶς κάνει νὰ ἀγαποῦμε τὸν Χριστὸν καὶ ἡ ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ εἶναι μία φλόγα ποὺ ἀνάβει μεσ' τὴν καρδιά μας καὶ νὰ ἐξετάζομε τὸν ἑαυτό μας ἐὰν βρισκόμαστε στὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. Ἐὰν βλέπομε μέσα μας ὅλες αὐτὲς τὶς κακίες καὶ τὶς ἀνιδιοτέλειες καὶ τὶς πονηρίες τότε πρέπει νὰ ἀνησυχοῦμε. Γιατί δὲν εἶναι δυνατὸ ὁ Χριστὸς νὰ εἶναι μέσα στὴν καρδιά μας καὶ νὰ 'μαστε γεμάτοι ξύδι.

Πῶς εἶναι δυνατὸ νὰ προσεύχεσαι καὶ νὰ εἶσαι γεμάτος χολὴ ἐναντίον τοῦ ἄλλου ἀνθρώπου. Πῶς εἶναι δυνατὸ νὰ διαβάζεις τὸ εὐαγγέλιο καὶ νὰ μὴν δέχεσαι τὸν ἀδερφό σου. Πῶς εἶναι δυνατὸ νὰ λὲς ἔχω τόσα χρόνια στὴν ἐκκλησία, ἔχω τόσα χρόνια ποὺ 'μαι μοναχὸς κληρικὸς ἡ ὁτιδήποτε καὶ ὅμως τὸ ἄλφα τῆς πνευματικῆς ζωῆς ποὺ 'ναι ἡ ἀγάπη. Ποῦ 'ναι τὸ νὰ ὑπομένεις τὸν ἀδερφό σου, νὰ κάνεις λίγο ὑπομονὴ μὲ τὸ νὰ μὴν τὸ δέχεσαι σημαίνει τίποτα δὲν ἔκαμες. Τίποτα ἀπολύτως τίποτα. Τίποτα ἀπολύτως. Ἐδῶ ὁ Χριστὸς ἔφτασε στὸ σημεῖο νὰ πεῖ γιὰ τὶς παρθένες ἐκεῖνες ὅτι δὲν εἶχε καμιὰ σχέση μαζί τους. Τοὺς πέταξε ἔξω ἀπὸ τὸν νυμφώνα παρ' ὅλα ποὺ 'χαν ὅλες τὶς ἀρετὲς γιατί δὲν εἶχαν τὴν ἀγάπη. Διότι ἤθελε νὰ τοὺς πεῖ ὅτι μπορεῖ νὰ ἔχετε ἀρετὲς ἐξωτερικὲς, μπορεῖ νὰ μείνατε παρθένες, μπορεῖ νὰ κάματε χίλια πράματα ἀλλὰ δὲν κατορθώσατε τὴν οὐσία αὐτοῦ ποὺ εἶχε σημασία ἀπ' ὅλα. Ἐὰν αὐτὸ δὲν τὸ καταφέρεις τί τὰ θέλεις τὰ ἄλλα ὅλα;


Τί τὰ θέλω ἐγὼ τώρα ἂν τρώω λάδι σήμερα καὶ δὲν τρώω λάδι. Μπορεῖ νὰ μὴν τρώω λάδι, ἂς ποῦμε καὶ νὰ τρώω τὸν ἀδερφό μου ἀπὸ τὸ πρωὶ ὡς τὴ νύχτα. Ἔλεγαν εἰς τὸ Ἅγιο Ὅρος λέει μὴν ρωτᾶς ἂν τρώω ψάρι. Τὸν ψαρὰ νὰ μὴν φάεις καὶ ψάρι φάε. Ἢ τὸν λαδὰ νὰ μὴν φαεῖς καὶ φάε μία σταξιὰ λάδι. Τὸ νὰ φάεις τὸν ἄλλον ἀπὸ τὴν γλώσσα εἶναι πολὺ χειρότερο ἀπὸ τὸ νὰ φᾶς μία κουταλιὰ λάδι. Καὶ ὅμως στέκομεν ἐκεῖ. Τρῶμε λάδι, δὲν τρῶμε λάδι, τρῶμε ψάρι, δὲν τρῶμε ψάρι. Ξέρω ‘γῶ βούτηξε τὸ κουτάλι στὸ ἄλλο φαγὶ καὶ μπορεῖ νὰ τσακωθοῦμε ἐκεῖ, νὰ σκοτωθοῦμε μὲ τὸν ἄλλον ἄνθρωπο γιατί ἐβούτηξε τὸ κουτάλι προηγουμένως σὲ ἕναν ἄλλο φαΐ. Καταλαβαίνετε πόσο γελοία εἶναι ἐτοῦτα τὰ πράγματα καὶ μᾶς κοροϊδεύουν καὶ οἱ δαίμονες ἀλλὰ καὶ οἱ ἄνθρωποι ποὺ εἶναι ἐκτὸς ἐκκλησίας. Καὶ ὅταν μπαίνουν κοντά μας ἀντὶ νὰ βλέπουν τοὺς ἀνθρώπους τῆς ἐκκλησίας μεταμορφωμένους σὲ Χριστὸ Ἰησοῦ, νὰ 'ναι γλυκὺς ἄνθρωποι καὶ νὰ 'ναι ὥριμοι ἄνθρωποι, ἰσορροπημένοι, ὁλοκληρωμένοι ἄνθρωποι, ἄνθρωποι γεμάτοι ἁρμονίας ἂς ποῦμε μέσα τους μᾶς βλέπουν δυστυχῶς μὲ ὅλα αὐτὰ τὰ πάθη μας καὶ ὅλες ἐκεῖνες τὶς ξινίλες μας καὶ λένε: E, νὰ γίνω ἔτσι;  Καλύτερα νὰ μοῦ λείπει....



Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ