Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2019

Φανουρόπιτες versus Θαδδαιόπιτες


Του Ιωάννου Π. Μπουγά, Θεολόγου
   Τον τελευταίο καιρό ενέσκηψε στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος και νέα ενδημική αλλοτριωτική νόσος, η κατασκευή και ευλόγηση της πίτας του Αγίου Αποστόλου Θαδδαίου κοινώς «θαδδαιόπιτα». Μάλιστα διάφορα ειδησεογραφικά πρακτορεία εκκλησιαστικών ειδήσεων αναφέρουν ότι σε ιερό Ναό της Αρχιεπισκοπής Αθηνών χιλιάδες πιστοί παρά τη βροχή προσήλθαν για την εορτή του Αγίου Ιούδα του Θαδδαίου, όπου ευλογήθηκαν και οι σχετικές πίτες και «σταυρώθηκαν» μάλιστα με ξεχωριστό Σταυρό!!!
   Παρόμοιο φαινόμενο, το οποίο έχει καταντήσει μαγική συνήθεια από τον προηγούμενο αιώνα, συμβαίνει με την προσκόμιση της πίτας του Αγίου Φανουρίου προς εξεύρεση διαφόρων απωλεσθέντων αντικειμένων και ικανοποιήσεως επιθυμιών.
   Από τούδε και στο εξής πλέον οι πιστοί (διάβαζε οπαδοί) του Αγίου Φανουρίου θα έχουν να αντιμετωπίσουν τους πιστούς του Αγίου Ιούδα του Θαδδαίου. Στους πιστούς και των δυο «παρατάξεων» αν τολμήσει κάποιος να πει ότι δεν υπάρχουν στην Εκκλησία τέτοιου είδους δεισιδαιμονίες, αλλά μόνο πίστη στον Χριστό και στην Εκκλησία Του, στην καλύτερη των περιπτώσεων θα τον κοιτάξουν με ανοιχτό στόμα και στην χειρότερη θα τον θεωρήσουν αιρετικό, ενδεχομένως και να του επιτεθούν με λόγους και με έργα.
   Αυτοί είναι οι κατ’ όνομα πιστοί, οι ψεύτικοι, οι οποίοι διακατέχονται, όπως οι μετέχοντες σε μαγικές πράξεις, από υψηλό φρόνημα θρησκευτικής αυταρεσκείας, η οποία δημιουργεί την ψυχοπαθολογική κατάσταση της θρησκευτικής αυτάρκειας και στο τέλος καταλήγει σε πνευματικό κενό που εύκολα δημιουργεί διάφορα προβλήματα ψυχολογικά, κοινωνικά, οικονομικά, οικογενειακά. Οι περισσότεροι απ’ αυτούς δεν επιθυμούν την λογική λύση του προβλήματός τους, αλλά λόγω της θρησκευτικής έπαρσης τους καταλήγουν εκ νέου στην εύκολη μαγική λύση της προσφοράς προς τον Άγιο Ιούδα ή Φανούριο βέβαιοι για την ανταμοιβή, αρνούμενοι να πολεμήσουν το εγώ τους εντός της ευχαριστιακής συνάξεως.
   Τι επιδιώκουν όμως με την προσκόμιση της φανουρόπιτας ή θαδδαιόπιτας; Όπως οι ίδιοι συνήθως δηλώνουν μία συναλλαγή ανάμεσα σε αυτούς και στον Άγιο.
   Ο π. Ιωήλ Γιαννακόπουλος, ο γνωστός φωτισμένος και πολυγραφώτατος κληρικός του 20ου αιώνος, ερμηνεύοντας την φράση του Χριστού: «ουδείς βάλλει οίνον νέον εις ασκούς παλαιούς ει δε μη ρήξει ο οίνος τους ασκούς και ο οίνος απόλλυται και οι ασκοί, άλλα οίνον νέον εις ασκούς καινούς» (Μάρκ. 2. 22) γράφει μεταξύ άλλων: «…υπάρχουν σήμερον άνθρωποι, οι οποίοι ομοιάζουν με παλιά και παληά ρούχα και ασκιά, τα οποία δεν παίρνουν μπαλώματα βελτίωσιν, διότι δεν ευρήκαν την εσωτερικήν των χαράν. Θα σας αναφέρω τρία μόνον παραδείγματα ένα από την θρησκευτικήν, το άλλο από την κοινωνικήν και το τρίτον από την εκκλησιαστικήν ζωήν… Παληά είναι ο Άγιος Φανούριος και η πήτα του. Ο Άγιος ούτος είναι νεομάρτυς της Ρόδου αγνώστου εποχής, αγνώστων γονέων κατά τον Συναξαριστήν. Ουδεμίαν ειδικήν χάριν έχει κατά τον βίον του. Η γυναικεία στραβή αντίληψις στραβώνει και εδώ τα πράγματα. Εκ του ονόματος του Φανούριος εξαρτά η στραβή αντίληψις ειδικήν χάριν του να φανερώνει πράγματα χαμένα, μνηστήρας, γαμβρούς νύμφας, αδελφούς κλπ. Η μητέρα του-λέγουν αι μυθοπλάστριαι της πήτας του Αγίου Φανουρίου γυναίκες, τα παληά αυτά ασκιά και ρούχα-είναι εις την κόλασιν! Γίνεται πήτα χάριν αυτής και γίνεται συναλλαγή. Φανέρωσε Άγιε Φανούριε τον γαμβρόν εις την ανύπανδρη κοπέλλα και αυτή θα σου κάμη πήτα για να βγή η μητέρα σου από την κόλασιν! Πόσον ανόητα, ανιστόρητα, ανορθόδοξα είναι τα πράγματα αυτά και επομένως ασκιά παληά είναι εκείναι αι οποίαι τα πιστεύουν!».(Αρχιμ. Ιωήλ Γιαννακοπούλου, Η ζωή του Χριστού τόμ. 2ος, Καλαμάτα 1965, σελ. 182-183).
   Δεν ζει ο π. Ιωήλ σήμερα για να διαπιστώσει ότι στην εν Αθήναις ευλόγηση των θαδδαιοπιτών και αλλαχού των φανουροπιτών, δεν διαστρεβλώνει η γυναικεία αντίληψις τα πράγματα, αλλά η διαστρέβλωση και αλλοτρίωση του εκκλησιαστικού γεγονότος προκαλείται από τους ίδιους τους κληρικούς της Εκκλησίας και μάλιστα με την ανοχή, αν όχι και με την συγκατάθεση του οικείου Επισκόπου.
   Η μαγγανεία-νόσος των θαδδαιοπιτών που ξεκίνησε από την Αρχιεπισκοπή Αθηνών θα εξαπλωθεί σποραδικώς σε άλλες Μητροπόλεις αρκεί να υπάρξουν οπαδοί. Ήδη την ημέρα της μνήμης του κάποιοι σύλλογοι προσφέρουν αρτοκλασίες, που γίνονται δεκτές από τους ιερείς αγνοώντας ότι σε αλλοτριωτικές καταστάσεις στην Εκκλησία συνετέλεσαν τα μέγιστα μέλη συλλόγων, σωματείων, κρατικών ομάδων και γενικώς οι έχοντες κάποια μορφή πολιτικής και πολιτειακής εξουσίας μέχρι τον Πρόεδρο του τελευταίου Συλλόγου υπό την επωνυμία «Σύλλογος φίλων του Αγίου….».
   Τα περί προσευχής του Αγίου Ιούδα του Θαδδαίου δεν χρήζουν άλλου σχολιασμού ει μη μόνον ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν αναφέρει σε κανένα ευχολόγιο της αυτή την προσευχή, άρα οτιδήποτε άλλο είναι εκ του πονηρού και οτιδήποτε είναι εκ του πονηρού αποσκοπεί ή στην οικονομική εξαπάτηση ή στην ψυχαναγκαστική εξάρτηση ή είναι ηλιθιότητα και ιδεοληψία.
   Γιατί όμως οι άνθρωποι καταφεύγουν με φανατικό τρόπο σε τέτοιου είδους πράξεις, οι οποίες φανερώνουν έναν ιδιότυπο Μεσαίωνα, έναν πολιτισμό της ελλείψεως ουσιαστικών σχέσεων. Την απάντηση αλλά και την θεραπεία αυτής της αλλοτρίωσης δίνει από το 1965 ο π. Ιωήλ Γιαννακόπουλος: «Αυτά γίνονται διότι λείπει η εσωτερική ζωή που είναι Ο Χριστός. Ο Χριστός παρουσιάζεται με Νυμφίου χαράν…Ο Χριστός είναι χαρά! Τι είναι χαρά; Κατι καινούργιο που κάνει τους ανθρώπους καινούργιους! Οι τύποι χωρίς την χαράν του Χριστού είναι γεράματα, οι μετάνοιες και οι νηστείες χωρίς την χαράν είναι σκοτωμός… Πόσον άμοιροι είναι διδασκαλίας και χαράς του Χριστού οι πιστεύοντες τα φανερώματα του Αγίου Φανουρίου με την πήταν του! και ιδού διατί. Που ο Χριστός εδίδαξεν ότι αν ένας οριστικώς καταδικασθή εις την κολασιν θα σωθή με πήτες και ελεημοσύνη; Που αναφέρεται ότι η μητέρα του Αγίου Φανουρίου εκολάσθη; ….με τα μυθεύματα αυτά το ψυχικόν σχίσιμον και χάος γίνεται χαωδέστερον και η χριστιανική διδασκαλία διαφθείρεται… Ας αφήσωμεν την πήτα του Αγίου Φανουρίου και ας συνπληρώσωμεν τους χριστιανικούς τύπους με χαράν χριστιανικήν. Ας αποκτήσωμεν την χαράν του Χριστού. Αμήν». (ένθ. ανωτ. σελ.183-185).
   Την ευθύνη βεβαιως για όλες αυτές τις αλλοτριωτικές καταστάσεις και εκδηλώσεις φέρουν όσοι κληρικοί και λαϊκοί καλλιεργούν για ίδιον όφελος αυτές τις μαγγανείες, τονίζοντας ότι δεν πειράζει καλό είναι να φέρνετε τις πίτες στην Εκκλησία, δηλαδή είναι σαν να λένε ότι καλή είναι η μαγεία αρκεί να είναι λευκή!!!
   Δυστυχώς ο δρόμος είναι μακρύς και ευτυχώς που υπάρχουν φωτισμένοι κληρικοί και συνειδητοποιημένοι πιστοί που προβληματίζονται και προβληματίζουν τοποθετώντας ως κέντρο της ζωής τους τον Χριστό και την Εκκλησία Του και δεν συμμετέχουν σε ανελεύθερες μεσαιωνικές ψυχοπαθολογικές πράξεις κατασκευής και προσκομίσεως πιτών.
   Στην «αντιπαλότητα» ανάμεσα σε φανουρόπιτες και θαδδαιόπιτες ο πιστός της Εκκλησίας απαντά με την συμμετοχή του στην Θεία Ευχαριστία μακριά από αυτές τις ανελεύθερες και θρησκόληπτες μαγικές πράξεις.

Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και Κάρτα του Πολίτη: Απαντήσεις σε όλα τα πιθανά ερωτήματα!-Βίντεο


Τι σημαίνει στην πράξη η Κάρτα του Πολίτη; Γίνεται άδικα μεγάλο θέμα; Όλες οι απαντήσεις σχετικά με το ζήτημα αυτό στα βίντεο που ακολουθούν…


Ο Αντώνης Καλόγηρος, στην εκπομπή Λόγος Ρωμαίϊκος, που προβλήθηκε την 28/11/2018 στον τηλεοπτικό σταθμό Αχελώος TV, φιλοξενεί τον Οικονομολόγο-Εκπαιδευτικό Στάθη Αδαμόπουλο όπου συζητούν για την Κάρτα του Πολίτη.

Τι σημαίνει Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, Κάρτα του Πολίτη, ποιές οι επιπτώσεις στη ζωή των πολιτών, τι είναι το RFID, βάζουν εμφυτεύματα ταυτότητας στους ανθρώπους; τι έγραψε ο Όσιος Παϊσιος για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα; μπορεί ο πολίτης να ισχυρίζεται «δεν έχω τίποτα να κρύψω»; τι είναι το «social credit system» που εφαρμόζεται στην Κίνα; αυτά και άλλα ερωτήματα απαντώνται στην συγκεκριμένη εκπομπή που μπορείτε να παρακολουθήσετε κατωτέρω:

ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΗ: Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ (Ζ' ΜΕΡΟΣ)



Ο Γρηγόριος Ευστρατιάδης (1864-1950) υπήρξε νομικός, εκδότης και βουλευτής. 

Επί σειρά ετών υπήρξε εκδότης και διευθυντής της εφημερίδας ''ΣΚΡΙΠ'' της Αθήνας. 

Το ''ΣΚΡΙΠ'' αμέσως μετά την ημερολογιακή καινοτομία του 1924 τάχθηκε 

κατά του συνόλου των νεωτερισμών, που εισήγαγαν στο σώμα της Εκκλησίας 

ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρυσόστομος Παπαδόπουλος και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Μελέτιος Μεταξάκης. 

Φιλοξενούσε 

στις σελίδες του το σύνολο σχεδόν των ανακοινώσεων της ''Ελληνικής Εκκλησιαστικής Κοινότητας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών'', 

δημοσίευε

 -με εμπεριστατωμένα ρεπορτάζ- όλες τις ειδήσεις για τις διώξεις των χιλιάδων αποτειχισμένων ''Παλαιοημερολογιτών'' 

και παρουσίαζε άρθρα αντινεωτεριστικά και κατά της κίνησης για την ''Ένωση των Εκκλησιών'', 

όπως ονομαζόταν τότε η οικουμενική κίνηση. 

Το βιβλίο του ''Η Πραγματική Αλήθεια περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου'' δημοσιεύθηκε 

υπό την μορφή 

συνεχιζόμενων άρθρων τον Μάρτιο του 1928 και αποτέλεσε

 μια εμπεριστατωμένη δημοσιογραφική και θεολογική εργασία για το ημερολογιακό σχίσμα. 

Το περισσότερο -ίσως- ενδιαφέρον 

στο βιβλίο αυτό παρουσιάζει το γεγονός, 

ότι επιχειρήθηκε η προσέγγιση των δρώμενων της ημερολογιακής καινοτομίας 

και

μέσα από το πληροφοριακό φάσμα της δημοσιογραφίας και εύλογα η επικαιρότητα ζωντανεύει ιδεατά 

στα ''πέτρινα'' αυτά χρόνια του Μεσοπολέμου, προσφέροντας στον αναγνώστη διαδραστικά τον επίκαιρο και ζωντανό παλμό των γεγονότων!



Γιώργος  Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος




Ζ' Μέρος


Ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Φώτιος, μέγας και εμπνευσμένος Ιεράρχης, προσηλωμένος δε εις τους κανόνας και τας παραδόσεις της Εκκλησίας, με φρόνημα αληθώς Εκκλησιαστικόν υπήρξεν υπέρμαχος, ως είδομεν εις το χθεσινόν άρθρον, απαντών εις τας παρακλήσεις και παροτρύνσεις του Αρχιεπισκόπου Αθηνών, όπως συναινέση εις τον αντικανονικόν και αντορθόδοξον νεωτερισμόν της μεταβολής του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου. Ήρχισε την απάντησίν του επιτιμητικώτατα. Μετά το μέρος, όπερ εδημοσιεύσαμεν χθες συνεχίζων ταύτην γράφει τα εξής: 


''Καιρία ημών η λύπη διά ταύτα! Καίτη γαρ, εις δικαιολογίαν της ''διορθώσεως'' προβάλεται και η συναίνεσις του Οικ. Πατριάρχου, τούτο, όμως μάλλον εντείνει ή μετριάζει την λύπην παντός τέκνου της αγιωτάτης Εκκλησίας, σκοπουμένου εν οία νυν τελεί καταστάσει ο αγιώτατος Αποστολικός και Πατριαρχικός Θρόνος, απωφαρνισμένος μεν τα πολλά, κρίμασιν οις οίδε Κύριος της ποτε δυσαριθμήτου και εκλάμπρου Ιεραρχίας, απωρφανισμένου δε του πλείστου, ίνα μη λέγωμεν, παντός του ποιμνίου, γυμνός δε και πάσης της προτέρας δυνάμεως και χρήζων αυτός συγκροτήσεως εν τη νέα καταστάσει και πανθολογουμένως υπό περιπετείας διατελών θίβερωτάτας, δι' ο και ο θεία χάριτι αυτόν νυν καταπεπιστευμένος Θεόλευκτος ποιμήν εν γε τοις προς ημάς αδελφικοίς γράμμασι περί του αυτού θέματος, επί την Ι. Σύνοδον της εν Ελλάδι Εκκλησίας δοκεί την περί ''διορθώσεως'' πρωτοβουλίαν αναφέρειν. 


Ανακεφαλαιούντες δη τ' ανωτέρω Μακαριώτατε εν Κυρίω αδελφέ, γνωρίζομεν τη Υμετέρα Μακαριότητι, ότι η καθ' ημάς Ι. Σύνοδος την μη ''διόρθωσιν'' ην τεθεσπισμένην ήδη αναγγέλλει η περίνοια αυτής αποκρούει, ετοίμως μέντοι έχουσα συνεξετάσαι τα κατ' αυτήν εν προσήκοντι τόπω και χρόνω μετά των αδελφών, Αγιωτάτων Εκκλησιών, εμμένουσα δ' εν τοις πρότερον περί τούτου προδεδογμένοις, προτείνει και αύθις την συγκρότησιν Συνόδου ή μεγάλης Τοπικής ή Οικουμενικής, ήσπερ άνευ ουδεμία περί καθεστώτος κοινού τη όλη Εκκλησία είυαι γνώμει, είτ' αποφάσει μονομερή έσται ή λογισθήσεται έγκυρος κανονικώς και τη απαραιτήτω ισχύει κατωχυρωμένη. 


Ούτως ουν γνώμης έχουσα η καθ' ημάς Αγιωτάτη Εκκλησία ου σμικράν ηρύσατο την παραμυθίαν από γε της βεβαιώσεως της Υμ. Μακαριότητος, ότι η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος ''προθύμως έχει συνεργήσαι εις την εν Συνόδω της καθ΄όλου Ορθοδόξου Εκκλησίας εξέτασιν και την διόρθωσιν του Πασχαλίου κανόνος'' και τοι γαρ ρητώς και εκπεφρασμένως αποκλείει πάσαν αθέτησιν κανόνων, ελπίζει όμως, ότι πολλά μεν τα δεινά προληφθήσεται, πολλά δε τα ωφέλιμα υποδειχθήσεται και τη θεία χάριτι καθορισθήσεται εν Συνόδω τοιαύτη εγκαίρως, συγκροτουμένη και εν Αγίω Πνεύματι συνδιασκεπτομένη. 


Τούτων μεν ουν άλις εις απάντησιν, ο δε Θεός της Αγάπης και Ειρήνης δώση ημίν την αγάπην και ειρήνην διά πάντας εν παντί τρόπω. 


Αμίν 


Εν Αλεξανδρεία μηνί Απριλίω κ' του α', λ, κ. δ'. 


Της Υμετέρας Μακαριότητος Αδελφός εν Χριστώ Όλως πρόθυμος 


+ Ο Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας Φώτιος  



Αύτη ήτο η απάντησις του Πατριάρχου Φωτίου. Σημειωτέον, ότι ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, προ της ανωτέρω απαντήσεως του Φωτίου, εζήτει μετά και ικετευτικώς παρ' αυτού να δεχθή την μεταβολήν του παλαιού Ημερολογίου. Ιδού δε το τηλεγράφημα του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου προς τον Πατριάρχην Φώτιον: 


''Η Ιερά Σύνοδος της Ελλάδος προς τον Πατριάρχην Φώτιον. Αμέσου συγκλήσεως Οικουμενικής Συνόδου αδυνάτου καθισταμένης, εισηγούσης δι' αφομοιώσεως Ημερολογίου χάριν εκατομμυρίων Ορθοδόξων λαών,  ε κ λ ι π α ρ ο ύ μ ε ν  Υμετέραν Μακαριώτητα δεχθήναι πρότασιν Οικ. Πατριαρχείου περί συνταυτίσεως ημερομηνιών, διά προσθήκης 18 ημερών από 10 προσεχούς Μαρτίου, άνευ οιασδήποτε μεταβολής Πασχαλίου, μόνης ταύτης παραπεμφθησομένος Οικουμενική Συνόδω. 



+Ο Αθηνών ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ 


Αλλ' ο Πατριάρχης Φώτιος δεν ηνόησε ποτέ να αποδεχθή την αντικανονικήν πρότασιν του Μητροπολίτου Αθηνών, απέστειλε δε εις Αθήνας και αντιπρόσωπόν του και έγραψε προς τον Αρχιεπίσκοπον Αθηνών και επιστολήν, περί των οποίων θα ασχοληθώμεν εις το επόμενον.




Συνεχίζεται



Εκ του βιβλίου του Γρηγορίου Ευστρατιάδη 
''Η Πραγματική Αλήθεια περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου'',
που δημοσιεύθηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα των Αθηνών ''ΣΚΡΙΠ'', 
το Σάββατο 10 Μαρτίου 1928,
έτος 32ον, αρ. φύλλου 8.984, σελ. 1η.
Μεταφορά στο διαδίκτυο στο μονοτονικό σύστημα, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Διατηρήθηκε η Γραμματική τάξη της εποχής με την επέμβαση μόνο σε κάποια αναγκαία σημεία στίξης.




ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ






Ο νέος Πολιτικός Διοικητής του Αγίου Όρους στον Οικουμενικό Πατριάρχη

martinos bartholomaios
Ο Άρχων Οφφικιάλιος της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας,
κ. Αθανάσιος Μαρτίνος, διορίστηκε πρόσφατα με απόφαση της Ελληνικής Κυβερνήσεως και πρόκειται να αναλάβει τα καθήκοντά του στο αμέσως προσεχές διάστημα.
Επίσκεψη στην Έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου πραγματοποίησε, σήμερα, Πέμπτη, 5 Σεπτεμβρίου, ο Άρχων Έξαρχος της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλη-σίας, κ. Αθανάσιος Μαρτίνος, προσφάτως διορισθείς υπό της εντίμου Ελληνικής Κυβερνήσεως ως νέος Πολιτικός Διοικητής του Αγίου Όρους.
Ο νέος Πολιτικός Διοικητής υπέβαλε τα σέβη του προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη και Επίσκοπο του Αγίου Όρους και ζήτησε την πατριαρχική ευλογία με την ευκαιρία της ανάληψης των νέων πολυεύθυνων καθηκόντων του.
Ο Παναγιώτατος, ο οποίος θα επισκεφθεί το Άγιον Όρος από τις 19 έως τις 22 Οκτωβρίου, ευχήθηκε στο νέο Πολιτικό Διοικητή γόνιμη και καλλίκαρπη υπηρεσία, ως εκπρόσωπο της Ελληνικής Πολιτείας στον Ιερό Άθω, αρχαίο τμήμα της Κανονικής δικαιοδοσίας του Οικουμενι-κού Θρόνου.
Κατά τη συνάντησή του με τον Παναγιώτατο ο κ.Μαρτίνος συνοδευόταν από τη σύζυγό του Μαρίνα, τον Δρ.Γεώργιο Πενέλη, Ομότιμο Καθηγητή Πανεπιστημίου και τη σύζυγό του, καθώς και από τον Δρ.Γρηγόριο Πενέλη.



ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ