Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2020

Όσα ειπώθηκαν και έγιναν στο Φανάρι με την αντιπροσωπεία Ιεροσολύμων

fanari 1
Του Θεοδώρου Καλμούκου | Εθνικός Κήρυκας

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος αρνήθηκε για δεύτερη φορά την πρόσκληση που του έστειλε ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος με την τριμελή επιτροπή του, το Σάββατο 15 Φεβρουαρίου, να παραστεί στη Σύναξη των Προκαθημένων που προγραμματίζει αναρμοδίως στις 26 Φεβρουαρίου στο Αμμάν της Ιορδανίας.
Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος υπέδειξε για άλλη μία φορά να ματαιώσει ο Θεόφιλος τη Σύναξη «για να μη χειροτερέψουν τα πράγματα», ενώ οι Ιεροσολυμίτες ιεράρχες είπαν ότι η σύγκλησή της είναι και επιθυμία του Πρίγκιπα της Ιορδανίας.
Ειπώθηκαν και έγιναν πολλά ενδιαφέροντα και αποκαλυπτικά κατά τη συνάντηση της τριμελούς αντιπροσωπείας του Ιεροσολύμων Θεοφίλου, με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο και τα μέλη της Ιεράς Συνόδου του Φαναρίου, τα οποία αποκαλύπτει σήμερα ο «Ε.Κ.».
Την τριμελή αντιπροσωπεία των Ιεροσολύμων αποτελούσαν οι Μητροπολίτες Καπιτωλιάδος Ησύχιος και Βόστρων Τιμόθεος, Εξαρχος του Παναγίου Τάφου στην Κύπρο, καθώς και ο Αρχιεπίσκοπος Ανθηδώνος Νεκτάριος Επίτροπος του Παναγίου Τάφου στην Κωνσταντινούπολη.
Η συζήτηση η οποία διεξήχθη στο Γραφείο του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου διήρκεσε επί δύο ώρες σε καλό κλίμα παρά το γεγονός ότι από την αρχή ήταν έκδηλη η διάσταση των απόψεων. Οι Ιεροσολυμίτες αρχιερείς τόνισαν από την αρχή ότι τρέφουν σεβασμό και ευγνωμοσύνη προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο, λέγοντας πως η Εκκλησία των Ιεροσολύμων δεν επιθυμεί να διαφοροποιείται από τη γραμμή του Οικουμενικού Πατριαρχείου, αλλά να συντάσσεται και συμπορεύεται.
Είπαν επίσης, πως οι συνθήκες στους Αγίους Τόπους είναι ιδιάζουσες και δυσχερείς και πως ενίοτε εφαρμόζουν «συνετή πολιτική και τακτική για να μην έχουν τον εχθρό απέναντί τους ετοιμοπόλεμο, αλλά να τον κρατούν δίπλα τους σε ύφεση και διάλογο».
Τονίζεται πως σκοπός της συναντήσεως της αντιπροσωπείας Ιεροσολύμων την οποίαν επεδίωξε ο Πατριάρχης Θεόφιλος ήταν να επιδώσει στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο καινούργιο γράμμα, γραμμένο στην ελληνική γλώσσα τούτη τη φορά, με το οποίο να τον προσκαλεί στη συνάντηση Προκαθημένων ή εκπροσώπων τους στο Αμμάν της Ιορδανίας στις 26 Φεβρουαρίου «προς αδελφική συζήτησιν διορθοδόξου χαρακτήρος ζητημάτων, επί τω σκοπώ της αποκαταστάσεως της πληγείσης επ' εσχάτων ενότητος της Ορθοδοξίας».
Η αντιπροσωπεία του κ. Θεοφίλου εξήγησε ότι επιλέχτηκε η αγγλική γλώσσα αρχικά για την πρόσκληση στη Σύναξη για λόγους ομοιομορφίας και για αποφυγή παρερμηνειών και διαφορετικών αναγνώσεων από μέρους των παραληπτών Προκαθημένων.
Οι Ιεροσολυμίτες αρχιερείς απεκάλυψαν ότι η συνάντηση αυτή δεν συγκαλείται μόνο με την πρωτοβουλία του Πατριάρχη Θεοφίλου, αλλά και με την εμμονή του Πρίγκιπα της Ιορδανίας ο οποίος παρακολουθεί, ως ελέχθη, «εκ του σύνεγγυς τα Διορθόδοξα θέματα».
Τόνισαν πως η συμμετοχή του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου είναι βαρύνουσας σημασίας για να προεδρεύσει της Συνάξεως και με τη δεξιοτεχνία που τον χαρακτηρίζει να επιβεβαιώσει για μία ακόμα φορά τον ρόλο του ως Πρώτου και συνάμα να οδηγήσει την έκβαση των αποτελεσμάτων τα οποία ο ίδιος επιθυμεί.
Ακόμα οι Ιεροσολυμίτες αρχιερείς απεκάλυψαν στη διάρκεια της συζήτησης πως ο Πατριάρχης Θεόφιλος σχεδιάζει να εξαπολύσει επίθεση εναντίον του Πατριάρχη Μόσχας Κυρίλλου. Στο σημείο αυτό ο Αρχιεπίσκοπος Ανθηδώνος Νεκτάριος, Επίτροπος του Παναγίου Τάφου στην Κωνσταντινούπολη, είπε πως αμαρτάνει βαρύτατα και διαπράττει βλασφημία και ιεροσυλία όποιος τολμά και σκέπτεται ότι θα μπορούσε ποτέ το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων να συμμαχήσει και συμπράξει με τους σχεδιασμούς των Ρώσων σε βάρος του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Τόνισε επίσης, πως η γενναία Αγιοταφική Αδελφότητα επιβίωσε μέσα στο Ισλάμ αντιστεκόμενη επί 1.300 χρόνια και φύλαξε αλώβητα τα Αγια Προσκυνήματα στα χέρια του Γένους μας, γι' αυτό πλανιέται όποιος φαντάζεται ότι μπορεί να νικηθεί από τους Ρώσους.
Υπογραμμίζεται ότι τα επιχειρήματα των Ιεροσολυμιτών ιεραρχών δε στάθηκαν ικανά να πείσουν τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο και την περί Αυτόν Ιερά Σύνοδο και να επιτύχουν τα αποτελέσματα που επεδίωκαν. Οι Συνοδικοί Πάρεδροι παρείχαν ολοκληρωτική στήριξη στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, λέγοντες να μην αποδεχθεί την πρόσκληση να παραστεί στη Σύναξη του κ. Θεόφιλου, ούτε να στείλει αντιπρόσωπο.
Στη συνέχεια, έλαβε το λόγο ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος ο οποίος εξέφρασε βαθύτατη λύπη διότι το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων επιμένει αφού με γράμμα του με ημερομηνία 26 Δεκεμβρίου 2019 απέρριψε την πρόσκληση του Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεοφίλου τονίζοντας ότι το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων «καταγράφει μελανήν σελίδα εις το βιβλίον της ιστορίας αυτού, καθώς αναλαμβάνει πρωτοβουλίας διόλου τιμητικάς, αι οποίαι επηρεάζουν δυσμενώς τας Διορθοδόξους σχέσεις».
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης χαρακτήρισε «ατυχή» την αποδοχή της πρόσκλησης από μέρους του κ. Θεοφίλου να μεταβεί στη Μόσχα (τέλος Νοεμβρίου 2019) όπου συνεθλίβει από τις πιέσεις του Πατριάρχη Μόσχας Κυρίλλου και του Προέδρου Πούτιν, εξήγγειλε σύγκληση Συνάξεως χωρίς να συμβουλευθεί πρώτα τον Προκαθήμενο της Πρωτόθρονης και Πρωτοεύθυνης Εκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος επανέλαβε ότι σύμφωνα με την τάξη και πράξη της Ορθοδόξου Εκκλησίας οι πρωτοβουλίες για τη σύγκληση Διορθοδόξων και Πανορθοδόξων Συναντήσεων, καθώς και η προεδρία τους ανήκει αποκλειστικά και μόνο στον Οικουμενικό Πατριάρχη, γι' αυτό δεν πρόκειται να παρασυρθεί σε πρωτοβουλίες άλλων που σχεδιάστηκαν και ελήφθησαν ερήμην και εν αγνοία του και ότι δεν πρόκειται να απεμπολήσει τα προνόμια του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Επίσης, ζήτησε να ματαιωθεί η προγραμματιζόμενη Σύναξη και ευχήθηκε όπως «αποφευχθούν τα χειρότερα». Με τον Οικουμενικό Πατριάρχη συμφώνησαν ομόφωνα οι πάρεδροι της Ιεράς Συνόδου. Ο Μητροπολίτης Αγκύρας Ιερεμίας είπε για την Αγιοταφική Αδελφότητα ότι αντί να συμπορεύονται με το Οικουμενικό Πατριαρχείο όπως οφείλουν, οδηγούν με τις ασύνετες πρωτοβουλίες τους στη διάσπαση της Ορθοδοξίας.
Ο Μητροπολίτης Κώου Ναθαναήλ εισηγήθηκε όπως ο Πατριάρχης Θεόφιλος ζητήσει δημοσίως συγγνώμη από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.
Ο Μητροπολίτης Λαοδικείας Θεοδώρητος αφού εξέφρασε τη θλίψη του για την προσβλητική και υστερόβουλη πρόσκληση του Πατριάρχη Ιεροσολύμων, τόνισε ότι το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων θα είναι ο επόμενος στόχος της Μόσχας, τα χτυπήματα της οποίας θα είναι συνεχή και δυσβάσταχτα καθότι επιθυμεί να σφετερισθεί τον ολοσχερή έλεγχο των Αγίων Τόπων.
Ο Μητροπολίτης Κυδωνίας Δαμασκηνός τόνισε ότι το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων γίνεται συμπαραστάτης στο δόλιο σχέδιο της Μόσχας να αρχίσει συγκλήσεις Πανορθοδόξων Συναντήσεων ερήμην του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Ο Μητροπολίτης Κυδωνιών Αθηναγόρας επισήμανε ότι δεν προσκλήθηκε η Εκκλησία της Ουκρανίας, ενώ υπενθύμισε και τη διαμάχη που εξακολουθεί να υφίσταται μεταξύ του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων και του Πατριαρχείου Αντιοχείας για το θέμα του Κατάρ.
Ο Μητροπολίτης Αδριανουπόλεως Αμφιλόχιος είπε πως δεν επιθυμεί κανείς να βρεθεί ο Πατριάρχης Θεόφιλος σε δύσκολη θέση γι' αυτό θα μπορούσε να αναγγείλει έγκαιρα τη ματαίωση της πρωτοβουλίας του με την αιτιολογία ότι δεν έτυχε πανορθόδοξης αποδοχής.




fanari 2

Χριστιανοί ενωμένοι ν᾽ αγωνιστήτε!

Ἀπόσπασμα 1. «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΣΠΙΘΑΣ», φυλ. 251, Αὐγουστο 1962,
ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ


ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ

Ἀ­δελφοὶ καὶ πατέρες, ἑνωθῆτε! φωνάζει ὁ Κύριος Ἰησοῦς (βλ. Ἰω. 17,21), φωνάζει ὁ Παῦλος (βλ. Α΄Κορ. 12,12-27. Ἐφ. 4,3-4,13), φωνάζουν οἱ προφῆτες, φωνάζουν οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας. Ἑνωθῆτε!…
Δὲν θέλουμε λοιπὸν ν᾽ ἀκούσουμε αὐτούς; Ἔ, τότε διδάσκαλοί μας ἂς γίνουν τὰ …ζῷα! Ποιά ζῷα; Τὰ βόδια! Τί κάνουν τὰ βόδια, τὰ βουβάλια· ὅταν ἐ­κεῖ ποὺ βόσκουν ἐμφανισθοῦν λύκοι, γιὰ νὰ μὴν καταφαγωθοῦν ξεμοναχιασμένα, μαζεύονται, σχηματίζουν κύκλο, βάζουν τὰ μικρά τους στὸ κέντρο, κι αὐτὰ μὲ τὰ κεφάλια καὶ τὰ κέρατα πρὸς τὰ ἔξω εἶνε ἕτοιμα νὰ ἀμυνθοῦν. Ἂν κάποιος λύκος τολμήσῃ νὰ ἐπιτεθῇ, θ᾽ ἀφήσῃ τὰ ἔντερά του πάνω στὰ κέρατά τους· εἶνε ἀ­δύνατον νὰ νικηθοῦν. Τί κάνει ἡ ἑνότης!
Ἔτσι κάνουν τὰ βόδια· καὶ οἱ ὀρθόδοξοι Χρι­στιανοί; Δυστυχῶς, ὄχι «νοῦν Χριστοῦ» (Α΄ Κορ. 2,16), ἀλλ᾽ οὔτε νοῦν βοῶν ἔχουμε. Γιατὶ ἂν εἴχαμε στοιχειώδη νόησι καὶ συναίσθησι τῶν κινδύνων ποὺ διατρέχει ἡ Ὀρθοδοξία, θὰ εἴχαμε ἑνωθῆ.
Ἀδελφοί μου, «ἐσχάτη ὥρα ἐστί» (Α΄ Ἰω. 2,18). Ἐ­ὰν καὶ τὴν κρίσιμη αὐτὴ ὥρα δὲν θελήσουμε ν᾽ ἀκούσουμε τὴ φωνὴ τοῦ Χριστοῦ γιὰ ἑνότη­τα, ἀλλὰ ἐν ὄψει Ἁρμαγεδῶνος ἐξακολουθήσουμε νὰ διαπληκτιζώμαστε μεταξύ μας, τότε ἕνας τρόπος μένει νὰ ἑνωθοῦμε· ὁ διωγμός, ποὺ ἔρχεται γιὰ τὶς ἁμαρτίες ὅλων μας. Ὅταν κηρυ­χθῇ διωγμὸς καὶ οἱ ὀρθόδοξοι συλληφθοῦ­με καὶ ῥιχτοῦμε στὶς φυλακές, ἐκεῖ θὰ ἑνωθοῦ­με ὅλοι, θὰ ἀνταλλάξουμε τὸν ἐν Χριστῷ ἀσπα­σμὸ καὶ θὰ ποῦμε· Κύριε, ἁμαρτήσαμε καὶ δικαί­ως τιμωρούμεθα· διαιρεθήκαμε σὲ φατρίες καὶ κόμματα, καὶ προκαλέσαμε τοὺς λύκους.

Ἀλλά, ἀδελφοὶ ὀρθόδοξοι, εἶνε ἀνάγκη νὰ ἔλθῃ ὁ αἱματηρὸς διωγμὸς γιὰ νὰ ἑνωθοῦμε;


4219881


ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ ΠΑΪΣΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ : ΜΕ ΠΟΙΕΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΣΥΝΑΞΗ ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΑΜΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ;




Θα συμφωνούσα με όσα γράφει ο Χαράλαμπος Μηνάογλου σε άρθρο του με τίτλο: «Τι περιμένουμε από την Σύνοδο των Ορθοδόξων στο Αμμάν;» το οποίο δημοσιεύεται https://katanixi.gr/ στις 19 Φεβρουαρίου 2020 και ότι «Η Σύνοδος αυτή μπορεί να καταστεί μία από τις πλέον σημαντικές της Ιστορίας, καθώς έχει μπροστά της να λύσει ένα σχίσμα…», αν δεν υπήρχε μία σοβαρή αποκάλυψη. Διότι, τόσο χοντρή κατηγορία εναντίον του Πατριαρχείου Ιεροσαλύμων δεν μπορώ να την δεχτώ. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει τέτοια διαστροφή, πάντως σε λίγες μέρες θα αποδειχθεί αν είναι αληθινή ή όχι. Αν είναι αλήθεια όσα καταθέτει ο κ.» Θεόδωρος Καλμούκος, αυτό δεν σημαίνει απλώς ότι ουσιαστικά δεν υπάρχει λόγος να περιμένουμε κάποια σημαντική εξέλιξη απο αυτήν την «Σύναξη Προκαθημένων» αλλά σηματοδοτεί την πλήρη διαστροφή των Εκκλησιαστικών συνοδικών οργάνων και ότι πλέον τα κανονικά και δογματικά θέματα που ανέκυψαν θα τα λύσει μόνο ο Θεός με τον τρόπο που γνωρίζει Εκείνος.

Πρόκειται για την αποκάλυψη σε άρθρο στον «Εθνικό Κήρυκα» με τίτλο: «Ηχηρό «όχι» από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο στον Ιεροσολύμων Θεόφιλο» της 17ης Φεβρουαρίου 2020. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι «αυτή «η οικογενειακή συγκέντρωση των Προκαθημένων» δεν θα καταλήξει πουθενά, δεν θα εξαχθούν συμπεράσματα, ενώ στο ανακοινωθέν που θα εκδώσουν θα τονίζουν ότι η σύγκληση των Προκαθημένων είναι προνόμιο του Οικουμενικού Πατριάρχη, καθώς και η χορήγηση Αυτοκεφαλίας σε τοπικές Εκκλησίες. Στο Φανάρι ωστόσο επικρατεί δυσπιστία για όλα αυτά και υποδεικνύουν στον Θεόφιλο να μην προχωρήσει». Το πιο σοβαρό είναι ότι: «Επιθυμία του Θεοφίλου ήταν να μην δημοσιοποιηθεί η κίνηση του αυτή, δηλαδή της αποστολής αντιπροσωπείας του στον Οικουμενικό Πατριάρχη». Όμως τελικά το Γραφείο Τύπου του Οικουμενικού Πατριαρχείου εξέδωσε ανακοινωθέν από το επιβεβαιώνεται η αποστολή αντιπροσωπείας στον Κωνσταντινουπόλεως. Όσο για τα υπόλοιπα η συνέχεια θα δείξει αν είναι αληθινά.

Βεβαίως, δεν αμφισβητούμε ότι: «η σύγκληση και μόνο της Συνόδου αυτής, είναι ένα γεγονός εκκλησιολογικά θετικό. Γελοιοποιεί τελείως τις αξιώσεις του Αμερικανικού Πατριάρχη να γίνει Πάπας της Ανατολής και να ορίζει εκείνος τι και ποιος είναι εκκλησία και να έχει δικαιώματα όμοια με αυτά του Πάπα. Αυτά στην Ορθοδοξία ούτε υπάρχουν ούτε περνάνε. Ως εκ τούτου και μόνη η σύγκληση της Συνόδου είναι κάτι καλό. Μακάρι όμως να μην μείνουμε μόνο εκεί».

Για τα υπόλοιπα όμως ότι, «Δεν είναι μόνο να εξαλειφθούν οι παπικές συμπεριφορές και η αμερικανική καθοδήγηση στην Εκκλησία. Η Σύνοδος αυτή μπορεί να καταστεί μία από τις πλέον σημαντικές της Ιστορίας, καθώς έχει μπροστά της να λύσει ένα σχίσμα. Ευελπιστούμε ότι θα το κάνει με τον ορθόδοξο τρόπο», δεν ευελπιστούμε διότι υπάρχει βαθιά διάβρωση!

Σαφώς και συμφωνούμε ότι :»Η παράδοση της Εκκλησίας μας και των αγίων της Συνόδων δεν αντιλαμβάνεται την αποκατάσταση της ενότητας και της κανονικότητας ως ένα σύνολο συμβιβασμών και συμφωνιών ανάμεσα στους σχισματικούς και την Εκκλησία. Η αποκατάσταση της ενότητας και της κανονικότητας μπορεί να γίνει μόνο με την πλήρη και ξεκάθαρη καταδίκη των σχισματικών (δηλαδή των Πατριαρχείων Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας, της Εκκλησίας της Ελλάδος, ίσως με ρητή εξαίρεση των δημοσία αντιδρώντων στο σχίσμα αρχιερέων και τελευταία με την επιβεβαίωση απλώς ότι οι ψευδοεπίσκοποι, που η αμερικανική πολιτική ονόμασε εκκλησία, δεν έχουν καμία σχέση με την Εκκλησία του Χριστού)».

Σε όλο αυτό όμως δεν γίνεται καμία αναφορά από τον Χαράλαμπο Μηνάογλου στην αίρεση του Οικουμενισμού και την Ψευτοσύνοδο του Κολυμβαρίου. Και θέτω το ερώτημα ως υπόθεση: Και, αν ακόμη διευθετηθεί το κρίσιμο για της Εκκλησία Ουκρανικό ζήτημα όλα πηγαίνουν καλά έπειτα; Ποιός πρέπει να αντιμετωπίσει την Παναίρεση του Οικουμενισμού και τις αποφάδεις της Κολυμβάριας Ψευτοσυνόδου; Για τούτο τον λόγο, αν αυτά δεν γίνουν η Σύνοδος δεν θα είναι ούτε ιστορική ούτε ορθόδοξη! Επομένως, αυτό που γράφεται παρακάτω:
«Εάν αυτά γίνουν, τότε η Σύνοδος αυτή θα είναι ιστορική και κυρίως θα είναι ορθόδοξη» δεν ισχύουν. Επομένως άτοπον!


Για τα παρακάτω βέβαια στο κείμενο όπως παρατείθεται: «Πράγμα που σημαίνει ότι μετά από αυτήν, οι εκτός εκκλησίας επίσκοποι καθαιρούνται και ο Ιεροσολύμων ως προσωρινά πρώτος αναλαμβάνει το τιτάνιο έργο εγκατάστασης κανονικών επισκόπων και στις τρεις Εκκλησίες των οποίων οι σύνοδοι επιμένουν στο σχίσμα (για την Ουκρανία δεν χρειάζεται κάτι τέτοιο, καθώς εκεί υπάρχει η κανονική Εκκλησία υπό τον μητροπολίτη Ονούφριο). Και αυτό, ας το προσέξουν οι πατριωταράδες που βάζουν πάνω από την Εκκλησία την εκδοχή της Ελλάδας που θέλει η Αμερική να έχουμε: ο Θεόφιλος σήμερα είναι η τελευταία ευκαιρία για να συνεχίσουν οι περισσότεροι ορθόδοξοι να μας θεωρούν εμάς τους Έλληνες πρώτους.
Και το γεγονός ότι ο Μόσχας παρά την ξεκάθαρη προσπάθεια των τριών ελληνικών Εκκλησιών (Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας και Ελλάδος) να εφαρμόσουν την αμερικανική πολιτική και να του διαλύσουν την δική του Εκκλησία συνεχίζει να δέχεται ως πρώτον τον μόνο Έλληνα πατριάρχη που έχει απορρίψει το σχίσμα της Ουκρανίας (αυτό βέβαια δείχνει και στους τυφλούς ότι οι Ρώσοι δεν ονειρεύονται πρωτεία κτλ, όπως τους κατηγορούν οι αμερικανοφαναριώτες, γιατί αν τα ονειρεύονταν ποιον λόγο είχαν να πάνε στο Αμμάν και μάλιστα υπό τον Ιεροσολύμων, την στιγμή που ο Κωνσταντινουπόλεως τους έδωσε τέτοια καλή ευκαιρία για να ξεκόψουν μια και καλή από εμάς;) Ας προσευχηθούμε ο Κύριος να φωτίσει τους ιεράρχες στην Σύνοδο του Αμμάν να πράξουν τα δέοντα και να μην χαθεί αυτή η ιστορική ευκαιρία να γυρίσουμε πίσω στην ορθή πίστη, την ενότητα και την κανονικότητα!» δεν θα σχολιάσω τώρα αλλά στην τελευταία ενότητα του 12ου Κεφαλαίου των εκκλησιολογικών κειμένων που προσεχώς θα ολοκληρωθούν.

Θα παραθέσω όμως τον Λόγο «Περί Κρίματος τοῦ Θεοῦ» , του Αγίου Βασιλείου τοῦ Μεγάλου: «Χάρη στὴν χρηστότητα καὶ τὴν φιλανθρωπία τοῦ ἀγαθοῦ Θεοῦ, ποὺ ἀποκαλύφθηκε διὰ τῆς Χάριτος τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ μὲ τὴν ἐνέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἀπαλλάχθηκα ἀπὸ τὴν ἀρχαία πλάνη τῶν ἐθνικῶν καὶ ἀνατράφηκα ἀπὸ τὴν ἀρχὴ ἀπὸ Χριστιανοὺς γονεῖς, ἀπὸ τοὺς ὁποίους καὶ διδάχθηκα ἀπὸ βρέφος τὶς ἅγιες Γραφές, ποὺ μὲ ὁδηγοῦν στὴ γνώση τῆς Ἀλήθειας. Ὅταν ὅμως ἔγινα ἄνδρας καὶ ταξίδεψα πολὺ καὶ ἀσχολήθηκα, ὅπως ἦταν φυσικό, μὲ πολλὰ πράγματα, ἀναγνώρισα τὴ μεγάλη συμφωνία, ποὺ ὑπῆρχε μεταξὺ ἐκείνων ποὺ ἀσχολοῦνταν ἐπιμελῶς μὲ κάθε τέχνη καὶ μὲ κάθε ἐπιστήμη…Μόνο μέσα στὴν Ἐκκλησίαν τοῦ Θεοῦ, γιὰ τὴν ὁποία πέθανε ὁ Χριστὸς καὶ στὴν ὁποία ἐξέχεε πλούσια τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, διαπίστωσα πολλὴ καὶ ὑπερβολικὴ διαφωνία στὶς σχέσεις τῶν περισσοτέρων καὶ στὶς ἀπόψεις τους περὶ τῶν θείων Γραφῶν. Καί, τὸ φρικτώτερο ὅλων, εἶδα τοὺς ἴδιους τοὺς προεστῶτες τῆς Ἐκκλησίας νὰ διαφέρουν τόσο πολὺ μεταξύ τους ὡς πρὸς τὴ διάθεση καὶ τὴ γνώμη, νὰ ἀντιτίθενται τόσο πολὺ στὶς ἐντολές τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, νὰ διασποῦν ἀνηλεῶς τὴν Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ καὶ νὰ συνταράσσουν χωρὶς λύπη τὸ ποίμνιό Του, ὥστε τώρα πρὸ πάντων, ποὺ ἀνεφάνησαν οἱ Ἀνόμοιοι, νὰ ἰσχύῃ καὶ δι’ αὐτοὺς ὁ λόγος·
«Ἀπὸ σᾶς τοὺς ἰδίους θὰ ἐγερθοῦν ἄνδρες, λαλοῦντες διεστραμμένα, διὰ νὰ ἀποσποῦν τοὺς μαθητὰς ὀπίσω αὐτῶν». Ἐνῶ παρατηροῦσα αὐτὰ καὶ ἄλλα παρόμοια καὶ διερωτώμην δι’ αυτὰ ποία εἶναι καὶ ἀπὸ ποῦ προῆλθε ἡ αἰτία αὐτοῦ τοῦ τόσο μεγάλου κακοῦ, κατ’ ἀρχὴν εὑρισκόμην σὲ σκότος βαθὺ καὶ ἔκλινα, ὅπως ἀκριβῶς συμβαίνει πάνω στὸν ζυγό, πότε πρὸς τὸ ἕνα μέρος καὶ πότε πρὸς τὸ ἄλλο· διότι ἄλλος κατ’ ἄλλον τρόπο ἤ μὲ εἵλκυσε μὲ τὸ μέρος του, λόγῳ τῆς πολυχρονίου συνηθείας τῶν ἀνθρώπων, ἤ πάλιν κατ’ ἄλλον τρόπον μὲ ἀπωθοῦσε, διότι ἀνεγνώριζα στὶς θείες Γραφὲς τὴν Ἀλήθεια.
Καὶ καθῶς πάθαινα αὐτὸ γιὰ πολὺ χρόνο, δερευνοῦσα τὴν αἰτία τοῦ κακοῦ, ποὺ ἀνέφερα, ἦλθε στὴ σκέψη μου τὸ βιβλίο τῶν Κριτῶν, ποὺ διηγεῖται ὅτι ὁ καθένας ἔπραττε ὅ,τι τοῦ ἐφαίνετο ὀρθό, διότι «κατὰ τὰς ἡμέρας ἐκείνας δὲν ὑπὴρχε βασιλεὺς εἰς τὸ Ἰσραήλ».

Αὐτά, λοιπὸν ἦλθαν στὸ νοῦ μου καῖ σκέφτηκα πὼς γιὰ τὴν τωρινὴ κατάσταση ἐκεῖνο, ποὺ εἶναι ἴσως φοβερὸ καὶ παράδοξο νὰ πῶ, ἀλλὰ πάρα πολὺ ἀληθινὸ γιὰ νὰ τὸ κατανοήσουμε· ὅτι μήπως καὶ τώρα αὐτὴ ἡ τόσο μεγάλη διαφωνία καὶ διαμάχη μεταξὺ τῶν Χριστιανῶν…γίνεται ἐξ αἰτίας τῆς περιφρονήσεως τοῦ ἑνός, μεγάλου, ἀληθινοῦ καὶ μοναδικοῦ Βασιλέως τῶν πάντων καὶ Θεοῦ. Διότι ὁ καθένας ἀπομακρύνεται ἀπὸ τὴν διδασκαλίαν τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ διεκδικεῖ νὰ ἐπιβάλῃ συμπεράσματα καὶ κανόνες δικούς του κατὰ τρόπο αὐθεντικὸ καὶ θέλει νὰ μάλλον νὰ κυβερνᾷ ἀντίθετα ἀπὸ τὸν Κύριο, παρὰ νὰ ἐξουσιάζεται ἀπὸ αὐτόν». (Ἀσκητικά Α΄ Λόγος περί Κρίματος τοῦ Θεοῦ, Ἕλληνες Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, Ἐκδόσεις «Ἁγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμάς», Τόμ. 8, σελ. 22-25).

'' Όλα ο πόνος θα σου τα διδάξει...''


- Γιατί είναι ο πόνος μου βουβός, Γέροντα;
''Σωπαίνει πάντα ο μεγάλος πόνος...''.
- Γιατί πρέπει να πονάμε, πάτερ μου;
''Για να περάσουμε την μέσα πόρτα...''.
- Και ποια είναι του πόνου η ώρα, πάτερ μου;
''Η ώρα της αλήθειας, παιδί μου''.
- Μα, τότε που βρίσκεται η χαρά;
''Στην σκιά του πόνου περπατάει''.
- Θέλω τον κάθε πόνο ν ' αποφύγω, πάτερ μου.
'' Άδικα θα κουραστείς, παιδί μου''.
- Και ποια συμβουλή, Γέροντα, μου δίνεις;
'' Όλα ο πόνος θα σου τα διδάξει...''.



~Π.Μ.ΣΩΤΗΡΧΟΥ / ΤΑ ΠΕΝΤΕ ΓΡΑΜΜΑΤΑ~