Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020

Ἀνακοίνωσις Ἀποφάσεων Ἱερᾶς Συνόδου 4ης / 17ης – 5ης / 18ης Μαρτίου 2020


Τὸ διήμερον τῆς Τρίτης, 4ης / 17ης καὶ Τετάρτης 5ης / 18ης τοῦ μηνὸς Μαρτίου τοῦ ἔτους 2020, εἰς τὴν Aἴθουσαν τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ «Ρόδον τὸ Ἀμάραντον» (Γαλαξειδίου 14, Πειραιεύς), συνῆλθεν εἰς ἑνάτην (ἔκτακτον) Συνεδρίαν ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῶν Γνησίων Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν Ἑλλάδος, ὑπὸ τὴν Προεδρίαν τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ. Καλλινίκου ἐξ ἀφορμῆς τῶν ἀνακοινωθέντων μέτρων περιορισμοῦ τῶν λατρευτικῶν συναθροίσεων, ἕνεκα τῆς μεταδοτικῆς ἀσθενείας τοῦ κορωνοϊοῦ, ἀφοῦ ἐπεβεβαίωσεν τὴν προηγηθεῖσαν ἐγκύκλιον ὑπ᾽ ἀρ. πρωτ. 3022 ὡς πρὸς τὴν θεωρητικὴν τεκμηρίωσιν τῆς στάσεως τῆς Ἱερᾶς Συνόδου ἐπὶ τοῦ θέματος, ἔλαβε τὰς ἑξῆς πρακτικὰς ἀποφάσεις:
1. Καλούμεθα ἅπαντες εἰς μετάνοιαν καὶ νὰ ἐντείνωμεν τὰς προσευχὰς ἡμῶν πρὸς τὸν Θεόν, διότι καὶ ἡ νόσος αὕτη ἐγένετο κατὰ παραχώρησιν Θεοῦ ἐξ ἁμαρτιῶν μας. Ταυτοχρόνως εἶναι ἀπολύτως κατανοητὴ ἡ ἀγωνία τῆς ἐπιστημονικῆς κοινότητος καὶ τῆς ὑπευθύνου πολιτείας διὰ τὴν ὑγείαν τῶν πολιτῶν καὶ ὅτι εἰς τοιαύτας περιπτώσεις, δίχως νὰ παραμελῇται ἡ νηστεία, ἡ προσευχὴ καὶ ἅπαντα τὰ πνευματικὰ μέσα, πρέπει νὰ τηροῦνται καὶ οἱ ἐπιβεβλημένοι κανόνες προστασίας.
2. Οἱ ἀσθενοῦντες καὶ οἱ ἀνήκοντες εἰς τὰς εὐπαθεῖς ὁμάδας νὰ παραμείνουν προσευχόμενοι κατ᾽ οἶκον μέχρι τῆς ἰάσεως αὐτῶν οἱ πρῶτοι, καὶ τῆς παρελεύσεως τοῦ κινδύνου οἱ δεύτεροι. Νὰ λαμβάνουν καθημερινῶς ἀντίδωρον, ἁγιασμόν, νὰ χρίωνται μετ᾽ εὐχελαίου καὶ νὰ καλοῦν τοὺς Ἱερεῖς κατ᾽ οἶκον διὰ τὴν μυστηριακήν των ἐξυπηρέτησιν.
3. Συνιστᾶται εἰς τοὺς πιστοὺς (καὶ καθῆκον τῶν Ἱερέων εἶναι νὰ τὸ τονίζουν συχνῶς, δοθείσης εὐκαιρίας) νὰ τηροῦν μὲ σχολαστικότητα ὅλας τὰς ὁδηγίας ὑγιεινῆς καὶ αὐτοπροστασίας, τόσον κατ᾽ οἶκον, ὅσον καὶ ἐντὸς τῶν Ἱερῶν Ναῶν.
4. Εἰδικῶς οἱ Ἐπίτροποι τῶν Ἱερῶν Ναῶν νὰ μεριμνοῦν ὥστε οἱ Ἱεροὶ Ναοὶ νὰ παραμένουν ἀνοικτοὶ ὅσον τὸ δυνατὸν περισσότερον χρονικὸν διάστημα, διὰ τὰς ἀτομικὰς προσευχὰς τῶν πιστῶν, προσέχοντες διὰ τὴν αὐστηρὰν τήρησιν τῶν προβλεπομένων μέτρων προστασίας: Νὰ ὑπαρχῃ ἀντισηπτικὸν ὑγρὸν εἰς τὰς εἰσόδους τῶν Ναῶν, ἡ παρουσία τῶν προσευχομένων πιστῶν νὰ μὴν ὑπερβαίνῃ τὴν ἀναλογίαν ἑνὸς ἀνὰ 10τμ. ἐμβαδοῦ τοῦ Ναοῦ καὶ αἱ μεταξύ των ἀποστάσεις νὰ μὴν εἶναι ὀλιγώτεραι τῶν 2μ..
5. Οἱ Κληρικοὶ τῆς Ἐκκλησίας ἡμῶν θὰ λάβουν ἀναλυτικὰς ὁδηγίας ἀπὸ τοὺς ἐπιχωρίους Ἀρχιερεῖς διὰ τὴν μυστηριακὴν ἐξυπηρέτησιν τῶν πιστῶν, λάμβάνοντες ὑπ᾽ ὄψιν τὴν μακραίωνα παράδοσιν τῆς Ἐκκλησίας ἡμῶν διὰ τὴν ποιμαντικὴν διακονίαν ὑπὸ τοιαῦτας ἐξαιρετικῶς δυσμενεῖς συνθῆκας, μὲ γνώμονα πάντοτε τὴν ἀγάπην πρὸς τὸν Θεὸν καὶ τὸν συνάνθρωπον.
6. Ἐκφράζει τὴν εὐχὴν ὅπως ὁ ἐλεήμων καὶ εὔσπλαγχνος Θεὸς νὰ εἰσακούσῃ τὰς προσευχὰς τῶν ὀλίγων, ἔστω, δικαίων, οἱ ὁποῖοι ἀκόμη ὑπάρχουν ἀναμέσον τῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας Αὐτοῦ καὶ νὰ παρέλθῃ τάχιστα ἡ δοκιμασία αὕτη.
7. Ἀπεφασίσθη ἡ τέλεσις τοῦ μυστηρίου τοῦ εὐχελαίου ὑπὸ τῶν παρόντων ἑπτὰ Ἀρχιερέων, πρὸς διανομὴν εἰς τὰς κατὰ τόπους Ἱερὰς Μητροπόλεις καὶ τὰς Ἱερὰς Ἐνορίας, εἰς πνευματκὸν ἐπιστηριγμὸν καὶ ἴασιν ψυχῆς τε καὶ σώματος τῶν πιστῶν. Τοῦτο ἐγένετο κατὰ τὴν δευτέραν Συνεδρίαν τῆς Ἱερᾶς Συνόδου.
synod

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΩΝ ΝΑΩΝ


ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ 
 Ἀνακοινωθέν 

Καθώς συνεχίζεται σέ παγκόσμια κλίμακα, καί δή καί ἐπιτείνεται, ἡ κρίσις τοῦ κορωνοϊοῦ, τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο παρακολουθεῖ τήν κατάστασι μέ ὑψηλό αἴσθημα εὐθύνης ἔναντι τῶν πιστῶν του καί ἔναντι ὅλων ἀνεξαιρέτως τῶν ἀνθρώπων καί, σέ συνέχεια τοῦ Ἀνακοινωθέντος τῆς 11ης Μαρτίου ἐ. ἔ., κατόπιν συσκέψεως τῶν Ἱεραρχῶν του στήν Πόλη, ἀνακοινώνει τά ἑξῆς: 

1) Ἐπαναλαμβάνει μέ ἔμφασι τήν ἔκκλησί του πρός ὅλους νά περιορίσουν στό ἐλάχιστο τίς ἐξόδους καί τίς μετακινήσεις τους καί νά μένουν στά σπίτια τους, γιά τή δική τους προφύλαξι καί γιά τήν προστασία τοῦ κοινωνικοῦ συνόλου. 

2) Ἐξαίρει τό πνεῦμα αὐτοθυσίας μέ τό ὁποῖο ἐργάζονται οἱ ὑπεύθυνοι στόν τομέα τῆς ὑγείας καί τούς ἐκφράζει τήν εὐγνωμοσύνη του, τόσο γιά τίς ὑπεράνθρωπες καί ἐξαντλητικές προσπάθειές τους νά βοηθήσουν τούς πάσχοντας συνανθρώπους, ὅσο καί γιά τόν κίνδυνο τόν ὁποῖο ἐν γνώσει τους διατρέχουν, συγχρωτιζόμενοι μέ τούς προσβληθέντες ἀπό τόν ἰό covid 19. 

3) Ὑπογραμμίζει τήν ἀνάγκη νά ὑπακούουν ὅλοι στίς ἀποφάσεις καί ἐντολές τῶν ἁρμοδίων ὑγειονομικῶν ἀρχῶν γιά τό κοινό καλό. 

4) Σέ συνέχεια τῶν σχετικῶν ἀποφάσεων πού ἤδη πῆραν μερικές ἐπαρχίες τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου, σήμερα γενικεύεται γιά ὅλες τίς ἐπαρχίες του ἡ ἐκκλησιαστική ἀπόφασις καί ἐντολή νά ἀνασταλοῦν ὅλες οἱ θρησκευτικές ἱερουργίες, ἐκδηλώσεις καί τελετές, μέχρι τέλους Μαρτίου, ἐκτός ἀπό τήν προσωπική προσευχή τῶν Χριστιανῶν στούς ναούς πού θά παραμείνουν ἀνοικτοί ὅπως μέχρι τώρα. Ἡ ἀπαγόρευσις αὐτή θά ἀναθεωρηθῇ ἀργότερα, σύμφωνα μέ τήν ἐξέλιξι τῆς πανδημίας πού προκάλεσε ὁ ἰός. 

5) Στά ἁπανταχοῦ Πατριαρχικά καί Σταυροπηγιακά Μοναστήρια θά τελοῦνται κανονικά οἱ ἱερές ἀκολουθίες ἀπό τίς Ἀδελφότητές τους, δέν θά γίνωνται ὅμως δεκτοί προσκυνηταί ἐκ τοῦ κόσμου. 

6) Μέσα σ᾿ αὐτά τά πλαίσια, ἀναστέλλεται μέχρι νεωτέρας ἀποφάσεως καί ἡ λειτουργία τῶν Πατριαρχικῶν Γραφείων στό Φανάρι, ὅπου ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης καί οἱ κληρικοί τῆς Πατριαρχικῆς Αὐλῆς θά τελοῦν τίς νενομισμένες ἱερές ἀκολουθίες καί θά προσεύχωνται, γιά ὅλο τόν κόσμο καί γιά τήν ταχεῖα παρέλευσι τῆς δοκιμασίας. 


Ἐκ τῆς Ἀρχιγραμματείας τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου 

Φανάρι, 18 Μαρτίου 2020 



Η Εκκλησία της Πολωνίας για τον κορωνοϊό


Η Εκκλησία της Πολωνίας για τον κορωνοϊό
Την ανησυχία του αναφορικά με την πανδημία του κορωνοϊού εκφράζει με ανακοίνωσή της η Εκκλησία της Πολωνίας και απευθύνει έκκληση προς τους πιστούς για επαγρύπνηση και υπευθυνότητα στην καθημερινή ζωή.
Το Ιερό Συμβούλιο των Επισκόπων της Πολωνικής Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας καλεί το ποίμνιο σε προσευχή «στον Παντοδύναμο Θεό, την πηγή της ζωής και τον γιατρό για τις ψυχές και τα σώματά μας, ώστε να σταματήσει αυτή τη θανατηφόρα επιδημία».
Καλεί τους πιστούς να συμμορφώνονται με τις υποδείξεις των επιστημόνων και των αρχών, και συνιστά στον Κλήρο να παράσχει τα κατάλληλα μέσα υγιεινής στους ναούς και στους ενοριακούς χώρους, όπως απολυμαντικά, μαντηλάκια κλπ.
«Μόνο η ισχυρή πίστη, η προσευχή, θα μας βοηθήσουν σήμερα να ξεπεράσουμε την επιδημία που επηρεάζει τη γενιά μας» αναφέρεται χαρακτηριστικά.


Το Οικουμενικό Πατριαρχείο κλείνει τους Ναούς και τις Μονές του ανά τον κόσμο λόγω Covid-19


Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες το Οικουμενικό Πατριαρχείο αποφάσισε σήμερα να κλείσουν όλοι οι ναοί και όλες οι μονές ανά τον κόσμο που υπάγονται στην εκκλησιαστική του δικαιοδοσία. 
Σήμερα στο Φανάρι έγινε σύσκεψη ιεραρχών του Θρόνου υπό τον Οικουμενικό Πατριάρχη και πάρθηκε η παραπάνω απόφαση. 
Αναμένεται σχετικό ανακοινωθέν

Άγιον Όρος: Ανοιχτό, αλλά δεν δέχεται προσκυνητές λόγω κορονοϊού



Τα σύνορα του Αγίου Όρους παραμένουν ανοιχτά, αλλά οι Μονές ακυρώνουν τα διαμονητήρια και ενημερώνουν τους προσκυνητές ότι δεν θα τους δέχονται, λόγω κορονοϊού. Τι λένε στο ethnos.gr, αγιορείτες μοναχοί.
Μόλις 30-40 άτομα μπήκαν σήμερα στο Άγιον Όρος κι αυτοί ήταν μοναχοί που είχαν βγει και εργαζόμενοι στην Αθωνική Πολιτεία. Ο αριθμός είναι ενδεικτικός καθώς τα προηγούμενα χρόνια τέτοιες μέρες έμπαιναν τουλάχιστον 300-400 άτομα καθημερινά, καθώς το ερχόμενο σαββατοκύριακο (21-22 Μαρτίου) ήταν η μεγάλη πανήγυρη της Ιεράς Μονής Ξηροποτάμου. Η Πολιτική Διοίκηση απέστειλε στην Ιερά Επιστασία το ΦΕΚ με τα περιοριστικά μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση και η Ιερά Κοινότητα δηλώνει την πλήρη συμμόρφωσή της σε αυτά.
«Το Άγιον Όρος παραμένει ανοιχτό, δηλαδή τα δρομολόγια των πλοίων γίνονται κανονικά για τον εφοδιασμό σε τρόφιμα, καύσιμα και είδη πρώτης ανάγκης, αλλά πλέον δεν δεχόμαστε προσκυνητές. Μετά μάλιστα και την απόφαση της κυβέρνησης να κλείσουν οι χώροι λατρείας, δεν υπάρχει λόγος να έρθει κάποιος προσκυνητής εδώ γιατί δεν μπορεί ούτε να φιλοξενηθεί, ούτε πολύ περισσότερο να συμμετάσχει στις λειτουργίες. Πρέπει όλοι να βοηθήσουμε ώστε να ξεπεραστεί αυτή η κρίση, με τις λιγότερες δυνατές συνέπειες», δήλωσαν στο ethnos.gr, αγιορείτες μοναχοί.
Ήδη τις τελευταίες μέρες μοναχοί από αρκετές Μονές, ενημερώνουν τους προσκυνητές που είχαν κλείσει διαμονητήρια πως πια αυτά δεν ισχύουν και δεν μπορούν να γίνουν δεκτοί, ενώ πολλοί είχαν από μόνοι τους ακυρώσει την προσκυνηματική επίσκεψη. Ιδιαίτερη μέριμνα έχει ληφθεί από τις Μονές εκείνες που δέχονται αλλοδαπούς προσκυνητές, όπως την Μονή Χιλανδαρίου (Σέρβοι), την Αγίου Παντελεήμονα (Ρώσοι), την Μονή Ζωγράφου (Βούλγαροι) και την Σκήτη Τιμίου Προδρόμου (Ρουμάνοι). Οι ηγούμενοι των Μονών αυτών διαβεβαιώνουν πως δεν έχουν πλέον προσκυνητές, καθώς αυτή την περίοδο της νηστείας η προσέλευση ήταν έτσι κι αλλιώς μικρή.
Αναφορικά με τις θείες λειτουργίες που πλέον δεν θα τελούνται, όπως αποφάσισε η κυβέρνηση για την αποφυγή συγχρωτισμού των πιστών και διασποράς τους κορονοϊκού, οι μοναχοί σημειώνουν πως θα εκκλησιάζονται σε στενό κύκλο. «Η αδελφότητα σε κάθε μοναστήρι είναι σαν μια οικογένεια. Εμείς μαζί μένουμε, μαζί τρώμε, μαζί προσευχόμαστε. Θα είμαστε μόνοι μας στο σπίτι μας, ακολουθώντας τις προσταγές των ειδικών που λένε να μένουμε σπίτι», έλεγαν.
Στο πλαίσιο της προστασίας και των μέτρων που λαμβάνονται σε γενικό επίπεδο, οι μοναχοί έχουν ακυρώσει όλες τις εξόδους τους και όλες τις προγραμματισμένες επισκέψεις και ομιλίες ανά την Ελλάδα. Αυτό το διάστημα της σαρακοστής αρκετοί από αυτούς καλούνταν σε κατανυκτικούς εσπερινούς και μιλούσαν στους πιστούς για θεολογικά θέματα. Η μείωση του αριθμού των προσκυνητών και οι γενικότεροι περιορισμοί οδήγησαν τις τελευταίες μέρες και σε μείωση των δρομολογίων των πλοίων που φεύγουν από την Ουρανούπολη προς την Αθωνική Πολιτεία. Τα πλοία μεταφέρουν πια μόνο εμπορεύματα και καύσιμα, ενώ καθημερινά περιορίζεται ο αριθμός των επιβατών. Το επόμενο σαββατοκύριακο, 28 και 29 Μαρτίου θα γίνει σε όλες τις Μονές, αλλά και στο Ναό του Πρωτάτου αγρυπνία υπέρ υγείας των πολιτών.


3/18/2020


ΕΙΠΑΤΕ ΚΑΤΙ;


ΠΟΣΟ ΠΛΗΘΥΣΜΟ ΕΧΕΙ Η ΓΗ?
ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΟ;
ΣΥΝΟΛΙΚΟΙ ΘΑΝΑΤΟΙ? 
ΕΙΠΑΤΕ ΚΑΤΙ?



Η Αλήθεια δεν έχει ανάγκη τον άνθρωπο, αλλά ο άνθρωπος έχει ανάγκη την Αλήθεια!

Ο Αίσωπος και … : «Η Αλήθεια της Εκκλησίας εν τη ερήμω»!
Γράφει ο Σάββας Ηλιάδης, δάσκαλος Κιλκίς
Μύθος του Αισώπου: «Ο οδοιπόρος και η Αλήθεια»
Ὁδοιπορῶν τις ἐν ἐρήμῳ εἷρε γυναῖκα μόνην κατηφῆ ἑστῶσαν, καί φησιν αὐτῇ· «Τίς εἶ»;  Ἡ δὲ ἔφη· «Ἀλήθεια». «Καὶ διὰ ποίαν αἰτίαν τὴν πόλιν ἀφεῖσα τὴν ἐρημίαν οἰκεῖς»;  Ἡ δὲ εἶπεν· «Ὅτι τοῖς πάλαι καιροῖς παρ’ ὀλίγοις ἦν τὸ ψεῦδος· νῦν δὲ εἰς πάντας ἀνθρώπους ἐστίν, ἐάν τι ἀκούειν καὶ λέγειν θέλῃς».
Ὅτι κάκιστος βίος καὶ πονηρὸς τοῖς ἀνθρώποις ἐστίν, ὅτε τὸ ψεῦδος προκρίνεται τῆς ἀληθείας.
Νεοελληνική απόδοση: Ένας άνθρωπος που περπατούσε στην ερημιά, συνάντησε μια γυναίκα, που στεκόταν μόνη της και με κατσουφιασμένη όψη. Την χαιρέτησε και τη ρώτησε ποια είναι. Εκείνη είπε: «Είμαι η Αλήθεια».  «Και για ποιο λόγο άφησες την πόλη και κατοικείς μόνη σου στην ερημιά;». «Διότι παλιότερα το ψέμα βρισκόταν σε λίγους μόνο. Τώρα έχει καταλάβει τις ψυχές όλων των ανθρώπων. Και, αν θέλεις να ανταλλάξεις λόγο με οποιονδήποτε, θα δεις ότι όλοι έχουνε μέσα τους την ψευτιά. Γι' αυτό με βλέπεις λυπημένη να κατοικώ στις ερημιές, αφού δεν με αφήνουνε να πλησιάσω όπου κατοικούν άνθρωποι».
 Επιμύθιο: Όλος ο βίος των ανθρώπων γίνεται πάρα πολύ κακός, πανούργος και ελεεινός, όταν το ψέμα προτιμάται από την Αλήθεια.
*
     Για τον Αίσωπο και τον άνθρωπο κάθε εποχής, εξορία της Αλήθειας στην ερημιά σημαίνει την άρνηση να την δεχτεί ως κανόνα στην ζωή του. Είναι ο παραμερισμός ή ακόμη και ο πλήρης εξοβελισμός της από το «είναι», από την συνείδηση, κατά συνέπεια και από την πρακτική της καθημερινότητας της ζωής και η προτίμηση του ψεύδους. Όταν φεύγει η Αλήθεια από την καρδιά, όπου είναι η φυσική της θέση, οδηγείται στην ερημιά οπωσδήποτε η ίδια η καρδιά και όχι η Αλήθεια! Δηλαδή, «παροπλίζεται» η Αλήθεια στην ανθρώπινη ύπαρξη, πράγμα αφύσικο για ένα λογικό πλάσμα, που θέλει να λέγεται άνθρωπος. Έτσι, με την απουσία της, ο άνθρωπος οδηγείται αυτός στην ερημιά, στο σκοτάδι της ψεύτικης ζωής!
     Αυτή είναι η πραγματικότητα, καθώς την βλέπουμε στον μύθο, με την προσωποποίηση που συνηθίζει να κάνει ο Αίσωπος. Βάζει στο στόμα της Αλήθειας το παράπονο της εγκατάλειψής της από τον άνθρωπο, αλλά ουσιαστικά μιλά για λογαριασμό του ίδιου του ανθρώπου! Εξάλλου, αυτό φαίνεται καθαρά από το επιμύθιο, πως η Αλήθεια δεν έχει ανάγκη τον άνθρωπο, αλλά ο άνθρωπος έχει ανάγκη την Αλήθεια!
     Για την Εκκλησία, η οποία είναι ο Χριστός παρατεινόμενος στους αιώνες και κατέχει πάσαν την Αλήθεια, «ἐγώ εἰμι ἡ ὁδὸς καὶ ἡ ἀλήθεια καὶ ἡ ζωή» (Ιω. 14,6) ερημιά είναι το να κόψουν τα παιδιά της τον δεσμό τους μ` αυτήν, να μην θέλουν ή να μην μπορούν να την γνωρίσουν. Γράφει ο Ευαγγελιστής Ματθαίος στα «ουαί» του Χριστού κατά των Γραμματέων και Φαρισαίων: «ἰδοὺ ἀφίεται ὑμῖν ὁ οἶκος ὑμῶν ἔρημος» (Ματθ. 23,38). Οίκος ονομάζεται το Γένος των Ιουδαίων, η Ιερουσαλήμ και ιδιαιτέρως ο ναός. Όμως, ναός του Αγίου Πνεύματος είναι και ο κάθε χριστιανός. Και ερμηνεύει ο άγιος Χρυσόστομος, πως έρημος εδώ σημαίνει την απουσία της θείας βοήθειας, την εγκατάλειψη της θείας χάριτος: «γυμνός της παρ` εμού βοηθείας», λέει. Την ίδια ερμηνεία δίνει και ο Ζιγαβηνός: «Έρημος της ενοικούσης αυτώ θείας χάριτος».  Επίσης ο Μέγας Βασίλειος: «Διά τούτο ουκέτι προφήται παρ` αυτοίς, ουκέτι χάρις, αλλά γέγονε χέρσον και καταπάτημα». 
     Στο κατά Λουκά, στο τέλος του 13ου κεφαλαίου, λέει πάλι ο Χριστός προς τους Φαρισαίους: «ἰδοὺ ἀφίεται ὑμῖν ὁ οἶκος ὑμῶν ἔρημος» (Λουκ. 13,35). Μεταξύ των άλλων γράφει ο Τρεμπέλας : «Όταν ο Χριστός φύγει και απομακρυνθεί από κάποιο μέρος, όσο καλά επιμελημένο, ετοιμασμένο και πολυσύχναστο κι αν είναι, μεταβάλλεται σε έρημο».
      Ναι, μένουμε μακριά της Αληθείας οι άνθρωποι, στην πνευματική ερημιά. Απέχουμε από τα μυστήρια και την άσκηση, από το μυστήριο της σωτηρίας και, όταν αυτή πλήττεται και διώκεται, κρατούμε κλειστά τα μάτια της καρδιάς μας και  δεν έχουμε πνευματικό κουράγιο να εγείρουμε έργο και λόγο αντιρρήσεως. Είναι η απομόνωση από την ουσία της πνευματικής παρακαταθήκης. Ο «ανησυχητικός» εφησυχασμός, η ησυχία μέχρι ανησυχίας. Κάτι, που δυστυχώς συμβαίνει στους σημερινούς χαλεπούς καιρούς, καθώς δεν λειτουργεί το σώμα της Εκκλησίας και δεν συναλίζεται εν τη Αληθεία. (συναλίζομαι = έρχομαι ομού` στο ίδιο μέρος, μαζί, συγχρόνως, εγγύς, εν συνόλω).
     Ο Τρεμπέλας στα σχόλιά του, στον στίχο (Πραξ. 1,4) : «καὶ συναλιζόμενος (ο Χριστός) παρήγγειλεν αὐτοῖς (τοις Αποστόλοις) ἀπὸ  Ἱεροσολύμων μὴ χωρίζεσθαι, ἀλλὰ περιμένειν τὴν ἐπαγγελίαν τοῦ πατρὸς ἣν ἠκούσατέ μου», γράφει για το ρήμα συναλίζομαι: «Το ρήμα εκφράζει την στενή κοινωνία του Ιησού μετά των αποστόλων του προς επιτέλεση ενός σώματος, σύμφωνα με την αρχική σημασία του ρήματος συναλίζεσθαι, που σημαίνει το να γίνει κάποιος ένα με κάποιον άλλο, αλλά συγχρόνως η ένωση αυτή επιβεβαιωνόταν με την συμμετοχή στην ίδια τροφή και στο ίδιο τραπέζι».
     Αυτή είναι η έρημος: Η απομόνωση του λαού του Θεού, του σώματος της Εκκλησίας, από την Αλήθεια. Σήμερα, που στένεψαν τα πράγματα και ο βιασμός της Αλήθειας είναι εμφανής και άκρατος, ο λαός τελεί εν αγνοία και το έργο της προδοσίας, κάθε μορφής προδοσίας,  καθίσταται εύκολο. Διότι και ο σύνδεσμος μεταξύ των μελών, πλην κάποιων εξαιρέσεων,  είναι χαλαρός έως ανύπαρκτος. Αυτό είναι το μέγα σημερινό κακό. Διαπράττεται έγκλημα κατά της Αλήθειας και το σώμα απομονωμένο και αποξενωμένο από την Αλήθεια, εκουσίως ή ακουσίως, και πάντως αδυνατώντας να αντιδράσει, καθεύδει.
     Μεγάλος αγώνας, με πολλή αγωνία, δίνεται από μεμονωμένα άτομα ή και ορθόδοξους φορείς και καλώς, κατά των εχθρών της Εκκλησίας. Αλλά, όλοι αυτοί οι εχθροί, συντονισμένοι κάτω από διάφορα οργανωμένα σύνολα, εκφράζουν τον ένα εχθρό, που λέγεται κόσμος.  Ο κόσμος φέρει το φρόνημα του αρχηγού του, του διαβόλου, εξ ου και κοσμοκράτορας. Όμως, αυτή η τακτική δεν μπορεί να έχει ουσιαστικό και μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα, διότι φυλάσσονται μεν τα όρια, αλλά μεγαλύτερη είναι η ανάγκη να στραφεί το ενδιαφέρον της ποιμαντικής και κατηχητικής διακονίας, στην δημιουργία γνήσιου ορθόδοξου πνευματικού υποστρώματος, πατερικού φρονήματος, στην ψυχή συνόλου του λαού. Να μην παραμελείται δε η κηδεμονία του  και το «συναλίζεσθαι», διότι είναι σαν να φυτεύεται ένα δέντρο, το οποίο θα δώσει μόνο φύλλα και όχι καρπούς. Για παράδειγμα, είναι απορίας άξιον αυτό που συμβαίνει σε πολλές Μητροπόλεις. Το ότι μέσα σε μια μητροπολιτική Περιφέρεια  παραμένουν αδρανείς και «ανεκμετάλλευτοι» δεκάδες θεολόγοι καθηγητές, αλλά και λόγιοι κληρικοί  και δεν προσκαλούνται ή προσκαλούμενοι δεν δέχονται τις προσκλήσεις από τους οικείους Μητροπολίτες για προσφορά και συνεργασία στον αγρό του Χριστού.
Όμως και το να διαμαρτύρεται ο λαός συνεχώς επί των αποφάσεων της ποιμαίνουσας Εκκλησίας, χωρίς τον συνυπολογισμό των δικών του ευθυνών, χωρίς επίγνωση της δικής του πνευματικής κατάστασης, πολλές φορές δεν είναι φρόνιμο και δίκαιο.  Διότι, επί παραδείγματι, εν τη παρούση περιστάσει της εξάπλωσης του λοιμού, αν υπήρχε ικανός αριθμός ιερέων, θα κωλυόταν έως αδιεξόδου η τέλεση των Μυστηρίων και ιεροπραξιών; Μάλλον, όχι. Αφού θα υπήρχαν πολλοί ιερείς, θα αναλάμβαναν λατρευτικά καθήκοντα, με την κατάλληλη κατανομή του αριθμού των πιστών σε κατάλληλους χώρους, θα διευκόλυνε δε αυτό και την ιεραρχία και την πρακτική των αποφάσεων της κοσμικής εξουσίας. Θυμάμαι τον π. Αυγουστίνο Καντιώτη, πού συχνά στα κηρύγματά του επέμενε στο θέμα αυτό, καυτηριάζοντας την νοοτροπία κυρίως των αγωνιζομένων χριστιανών γονέων,  σχετικά με την επιλογή του επαγγέλματος των παιδιών τους. Έλεγε χαρακτηριστικά, ρωτώντας και απαντώντας ο ίδιος: «Τι θα γίνει το παιδί σου;». «Αξιωματικός!». «Τι θα γίνει το παιδί σου;». «Μηχανικός, καθηγητής!».  «Παπάς; Δεν θα γίνει παπάς;».    «Όοοχι παπάς! Όοοχι παπάς! ». Και το επαναλάμβανε αυτό δυο τρεις φορές με πάθος και ιερή αγανάκτηση! Είμαστε υπεύθυνοι και εμείς για όσα συμβαίνουν σήμερα. Η Εκκλησία έχει τα φάρμακα, τα μηχανήματα, τους τρόπους και τα μέσα της θεραπείας της ψυχής και του σώματος, αλλά στερείται ικανού ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, για την πλήρη και ορθή χρήση τους. Και έρχεται προ αδιεξόδου! Ποιος φταίει; Μόνο οι δεσποτάδες;
Ίσως,  σήμερα, μας ακούγονται ξένες οι πνευματικές καταστάσεις της πρώτης Εκκλησίας και μας προκαλούν απορία και δέος οι εμπειρίες, αλλά και οι προτροπές για ενότητα και καλλιέργεια κοινού φιλοχρίστου φρονήματος, το οποίο είναι και η πραγματική δύναμη εναντίον του κάθε κακού:
α). «Τοῦ δὲ πλήθους τῶν πιστευσάντων ἦν ἡ καρδία καὶ ἡ ψυχὴ μία» (Πραξ. 4,32). 
β). «ἦσαν ἅπαντες ὁμοθυμαδὸν ἐπὶ τὸ αὐτό» (Πραξ. 2,1).  
γ). «Παρακαλῶ δὲ ὑμᾶς, ἀδελφοί, διὰ τοῦ ὀνόματος τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἵνα τὸ αὐτὸ λέγητε πάντες, καὶ μὴ ᾖ ἐν ὑμῖν σχίσματα, ἦτε δὲ κατηρτισμένοι ἐν τῷ αὐτῷ νοΐ καὶ ἐν τῇ αὐτῇ γνώμῃ» (Α΄ Κορ. 1,10)
δ). «τὸ αὐτὸ εἰς ἀλλήλους φρονοῦντες» (Ρω. 12,16)
ε). «ὁ δὲ Θεὸς τῆς ὑπομονῆς καὶ τῆς παρακλήσεως δῴη ὑμῖν τὸ αὐτὸ φρονεῖν ἐν ἀλλήλοις κατὰ Χριστὸν Ἰησοῦν»(Ρωμ. 15,15)
στ). «πληρώσατέ μου τὴν χαράν, ἵνα τὸ αὐτὸ φρονῆτε, τὴν αὐτὴν ἀγάπην ἔχοντες, σύμψυχοι, τὸ ἓν φρονοῦντες» (Φιλιπ. 2,2)
  ζ). «πλὴν εἰς ὃ ἐφθάσαμεν, τῷ αὐτῷ στοιχεῖν κανόνι, τὸ αὐτὸ φρονεῖν» (Φιλιπ. 3,16)
η).  «Εὐοδίαν παρακαλῶ καὶ Συντύχην παρακαλῶ τὸ αὐτὸ φρονεῖν ἐν Κυρίῳ» (Φιλιπ. 4,2)
 Αν ο λαός είναι πεπαιδευμένος στην αγία Πίστη, θα είναι πολύ δύσκολο να επέλθει πνευματική σύγχυση και άλωση στα ιερά της πίστεως. Διότι οι ποιμένες θα νιώθουν ασφαλώς το αίσθημα της γνήσιας πατρότητας και ομοφροσύνης και της στήριξης από τον λαό, στις δύσκολες αποφάσεις, αλλά και αντιστρόφως, πολύ δυσκολότερα θα θρασύνονται, αλίμονο, οι ίδιοι και θα κηρύττουν αίρεση (δες πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως για Παπισμό, πατριάρχης Αλεξανδρείας για Κοπτική «εκκλησία, κλπ.»). Γι` αυτό απαιτείται η καλλιέργεια της καλής ανησυχίας στο πλήρωμα, με όπλο την γνώση. Την μελέτη του βίου και της πολιτείας των Πατέρων, που αγωνίστηκαν για την ορθόδοξη πίστη και την μεταλαμπάδευση του ομολογιακού και μαρτυρικού φρονήματός τους. Την συχνή συμμετοχή στην θεία λατρεία και στα μυστήρια. Διότι, μόνο έτσι θα είναι σε θέση να παρακολουθεί και να διακρίνει τις οποιεσδήποτε αποκλίσεις από την Αλήθεια και, χάριτι Θεού, να εγείρεται προς αγώνες.
Η Αλήθεια είναι η περιουσία της Εκκλησίας μας. Όταν αυτή θίγεται, προσβάλλεται, απειλείται, δεν έχουν καμιά δικαιολογία τα μέλη της Εκκλησίας να μένουν απαθή. Είναι περιουσία όλων των μελών «εξ αδιαιρέτου». Όπως όταν πλήττεται και απειλείται η υλική περιουσία μιας οικογένειας, εγείρονται όλα τα μέλη και πρώτος ο πατέρας, έτσι και όταν προσβάλλεται η Αλήθεια της Εκκλησίας του Χριστού, εγείρεται ο λαός εν σώματι, με μπροστάρηδες τους ποιμένες.
    Σήμερα η Εκκλησία βάλλεται με τον πιο δαιμονικό τρόπο, αδυνατεί δε να συμπαρασταθεί ως ζώσα η δύναμη αυτή, που λέγεται λαός του Θεού, στους υγιώς ανθισταμένους, και ο Οικουμενισμός μαζί με όλα τα παρακλάδια της Νέας Τάξης  αλωνίζει ανεμπόδιστος. Ουδείς δε εξ ημών άμοιρος ευθυνών, των δεσποζόντων υπερεπιβεβαρημένων!
Σάββας Ηλιάδης
Δάσκαλος
Κιλκίς, 17-3-2020

ΕΞΑΙΡΕΤΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ



ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΟΜΑΙ ΜΕ ΕΥΘΎΤΗΤΑ, ΠΑΡΡΗΣΊΑ ΚΑΙ ΕΙΛΙΚΡΊΝΕΙΑ
 ΣΤΗΝ ΠΡΟ(Σ)ΚΛΉΣΉ ΣΑΣ ΝΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΘΏ, ΩΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ:

Ἡ προσωπική θέση μου εἶναι ὅτι γιά τήν Ὀρθοδοξία ἡ τέλεση Θ. Λειτουργιῶν καί ἡ μετάδοση τῆς Θ. Κοινωνίας σέ ὅσους τό ζητοῦν συνιστοῦν ἀπαραβίαστη "κόκκινη γραμμή"! Βεβαίως, μέ τήρηση (γιά τό συνωστισμό κλπ) ὅλων τῶν προβλεπόμενων προληπτικῶν μέτρων λόγῳ τῆς πανδημίας τοῦ Κορωνοϊοῦ. Ἡ παρέμβαση τῆς Πολιτείας πέραν ἀπό αὐτό (τό ὅριο) συνιστᾶ Καισαροπαπισμό! Μή κοροϊδευόμαστε, οἱ κυβερνῶντες, στήν πλειονοψηφία των, μπορεῖ νά μήν τό ξεστομίζουν, ἀλλά θέλουν νά μήν ὑπάρχει Θ. Μετάληψη, διότι δέν τήν πιστεύουν καί θεωροῦν ὅτι μεταδίδει ἀσθένειες. Ἡ Ἐκκλησία δέν μπορεῖ νά συναινεῖ σέ κάτι τέτοιο. Λειτουργία (σύνθετη λέξη προερχόμενη ἀπό τό λεῖτος = λαός + ἔργο, δηλαδή ἔργο τοῦ λαοῦ) σημαίνει ἀπαραίτητη συμμετοχή τοῦ λαοῦ σ' αὐτήν ΚΑΙ στόν σκοπό τελέσεώς της, τή Θ. Κοινωνία. Πρακτικές λύσεις ὑπάρχουν πολλές καί μέ σεβασμό στίς ἱατρικές ὑποδείξεις, χωρίς ὅμως ἐνδοτικότητα καί ὑποχώρηση πέραν τῆς ἀνωτέρω "κόκκινης γραμμῆς". Οἱ ἀσθενεῖς καί ἡλικιωμένοι ἄς μένουν σπίτι. Ὅμως, γιά κανένα λόγο καί καμμιά συνθήκη δέν μπορεῖ ἡ Ἐκκλησία νά ἀρνηθεῖ τήν ταυτότητά της, τήν ἀποστολή Της, τό "εἶναι" Της. Ὅπως θά μένουν ἀνοικτά τά καταστήματα ἐφοδιασμοῦ εἰδῶν διατροφῆς γιά τήν ἐπιβίωση, ἔτσι ἐπιβάλλεται, ἀπό Ὀρθοδόξου ἀπόψεως, νά εἶναι ἀνοικτές οἱ Ἐκκλησίες, ὄχι τῶν ἄλλων θρησκειῶν διότι ἐκεῖ δέν ὑπάρχει ἀνάλογο ζήτημα, γιά τήν πνευματική τροφοδοσία καί ζωή τῶν πιστῶν ἀνθρώπων καί "γιά νά ζήσει ὁ κόσμος"!

Δημ. Ἰ. Κάτσουρας
Θεολόγος

Εὔστοχο σχετικό σχόλιο (δημοσιευθέν στά μέσα κοινωνικῆς δικτυώσεως):

«Ζούμε σε μια χώρα της οποίας το σύνταγμα (αναθεώρηση 27ης Μαΐου 2008) ξεκινάει με την επίκληση του Τριαδικού Θεού: "Εις το όνομα της Αγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριαδος". Όταν λοιπόν στον καταστατικό θεμελιώδη νόμο επικαλείσαι το όνομα του Τριαδικού Θεού, ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΑΠΑΙΤΕΙΣ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΝΑΩΝ ΤΟΥ, διότι τότε αποδεικνύεσαι  ΣΧΙΖΟΦΡΕΝΙΚΟΣ!!! ΕΠΙΚΑΛΕΙΣΑΙ τη Δύναμη του Θεού για να επιβάλλεις το Νόμο και ΔΥΣΠΙΣΤΕΙΣ ως προς την επίδραση της Θείας Πρόνοιας στην καταπολέμηση μιάς πανδημίας!!!»



ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΕΔΩ