Κυριακή 21 Ιουνίου 2020

ΟΡΦΙΚΟΙ ΥΜΝΟΙ… ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΠΟΥ… «ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ»… - της Μ. Στούπη


Της μουσικού Μαρίας Στούπη

 ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΓΕΝΙΚΩΣ, ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΡΕΣΟΥΝ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΑ "ΚΑΚΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ".
Ο ΛΟΓΟΣ ΜΟΥ ΑΦΟΡΑ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ, ΑΦΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ ΑΣΧΟΛΟΥΜΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΗΧΟ, ΜΕ ΤΗ ΜΕΛΩΔΙΑ…

ΣΗΜΕΡΑ ΜΟΥ ΔΙΝΕΤΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΓΡΑΦΩ ΚΑΙ ΝΑ ΛΕΩ ΤΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΜΟΥ.

Ο ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΜΟΥ ΜΑΖΙ ΜΕ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ, ΩΡΕΣ ΠΟΛΛΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΖΑ ΙΔΙΩΣ ΟΤΑΝ ΒΡΙΣΚΟΜΟΥΝ ΣΤΗ ΦΥΣΗ. ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΠΟΛΥ, ΓΙΑ ΠΟΛΥ ΚΑΙΡΟ ΚΙ ΑΝ Μ’ΑΡΕΣΕ ΚΑΤΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ ΤΟ ΞΑΝΑΔΙΑΒΑΖΑ. ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΟΤΙ ΝΟΜΙΖΑ ΟΤΙ ΕΙΧΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΓΙΑ ΜΕΝΑ! ΑΙΣΘΑΜΟΜΟΥΝ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ.

ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΗΤΑΝ ΠΑΝΤΑ ΑΝΟΙΚΤΟ ΓΙΑ ΦΙΛΟΥΣ! ΕΠΕΙΔΗ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΗΤΑΝ ΟΛΟΙ ΜΕΓΑΛΗΤΕΡΟΙ ΜΟΥ, ΕΓΩ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΣΑΤΙΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ . ΚΑΜΙΑ ΦΟΡΑ ΕΡΙΧΝΑ ΚΙ ΕΓΩ ΤΟ ΛΟΓΟ ΜΟΥ, ΟΤΑΝ ΚΑΤΙ Μ’ ΕΝΟΧΛΟΥΣΕ! 

ΟΠΩΣ ΦΙΛΟΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΜΟΥ ΠΕΤΑΕΙ:

- …ΤΙ ΜΕΛΕΤΗΣΕΣ ΣΗΜΕΡΑ; ΠΑΙΖΕΙΣ ΠΙΑΝΟ Ή ΤΟ ΒΑΡΕΘΗΚΕΣ!
- ΝΑ ΤΟ ΒΑΡΕΘΩ; ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ Η ΨΥΧΙΚΗ ΜΟΥ ΤΡΟΦΗ!!!
- ΚΑΙ… ΔΕ ΜΟΥ ΛΕΣ, ΤΙ ΣΕ ΚΑΝΕΙ ΝΑΤΟ ΠΙΣΤΕΥΕΙΣ ΑΥΤΟ, ΣΟΒΑΡΑ ΤΟ ΛΕΣ;
 -ΤΩΡΑ ΑΡΧΙΣΑ ΝΑ ΜΕΛΕΤΩ ΤΗΝ ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΣΟΝΑΤΑ ΤΟΥ ΜΠΕΤΟΒΕΝ… 

ΤΙ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΤΟ ΠΩ!!!

ΝΑ ΠΑΙΖΕΙΣ Ο,ΤΙ Σ’ ΑΡΕΣΕΙ, ΝΑΙ! ΑΛΛΑ ΝΑ ΜΑΣ ΛΕΣ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΨΥΧΙΚΗ ΣΟΥ ΤΡΟΦΗ, ΟΧΙ! ΔΙΟΤΙ ΓΙΑ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ Η ΨΥΧΗ ΤΟΥΣ ΧΑΙΡΟΤΑΝ ΠΟΥ ΑΚΟΥΓΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ ΚΑΙ ΧΑΙΡΟΤΑΝ ΠΟΥ ΜΕΣΑ ΠΕΘΑΙΝΑΝΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ… ΤΟΥΣ ΒΑΖΑΝΕ ΚΑΝΑΝΕ ΤΟ ΜΠΑΝΙΟ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑΝΑΙ ΚΑΘΑΡΟΙ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΚΑΝΑΝ ΣΑΠΟΥΝΙ! ΔΕΝ ΕΙΔΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥΣ;


Ο ΧΡΟΝΟΣ

ΣΤΕΝΟΧΩΡΗΘΗΚΑ ΠΟΛΥ! ΓΙΑ ΟΛΗ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ!
ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΤΟ ΞΕΧΑΣΑ!
ΚΑΠΟΥ ΜΕ ΕΙΧΕ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΕΙ. ΕΛΕΓΑ ΜΕΣΑ ΜΟΥ…
”ΟΧΙ” ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ!
ΜΕΤΑ ΒΕΒΑΙΑ ΕΠΕΙΔΗ ΚΙ ΑΥΤΟΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΙ ΤΟ ΙΔΙΟ, ΑΛΛΟ ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΑΛΛΟ ΝΑΖΙ!
ΟΛΟΙ ΕΙΧΑΝ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΕΣ…

 Ο ΧΡΟΝΟΣ ΚΙ Η ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΝΩΝΤΑΣ ΜΟΥ ΦΩΤΙΖΕ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΜΟΥ!!!
ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΙ ΙΔΙΟΙ, ΑΛΛΑ ΚΙ ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΥΛΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΙΔΙΕΣ. ΠΕΡΝΩΝΤΑΣ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΩΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ, ΑΡΧΙΖΑ ΝΑ ΒΓΑΖΩ ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΜΟΥ.
ΟΙ ΝΑΖΙ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΟ! ΑΥΤΟΙ ΗΤΑΝ ΣΠΟΥΔΑΣΜΕΝΟΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟ ΚΑΚΟ!

Η ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΟ 1940 ΗΤΑΝ ΠΟΛΕΜΟΙ, ΠΕΙΝΑ, ΑΡΡΩΣΤΙΕΣ Κ.Α. ΠΑΝΤΑ ΣΚΕΦΤΟΜΟΥΝ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥ. ΕΙΧΑ ΠΑΙΞΕΙ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΘΕΤΑΣ ΜΕΧΡΙ ΝΤΕΜΠΥΣΣΥ ΚΙ ΑΛΛΟΥΣ ΠΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ, ΗΞΕΡΑ ΠΩΣ ΕΓΡΑΦΑΝ ΟΙ ΓΑΛΛΟΙ, ΟΙ ΑΓΓΛΟΙ, ΟΛΛΑΝΔΟΙ, ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΙΧΑ ΠΑΙΞΕΙ ΜΕ ΧΡΙ ΚΑΙ ΔΙΚΟΥΣ ΜΑΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΓΙΑΝΝΙΔΗ, ΚΑΛΟΜΟΙΡΗ, ΕΚΕΙ ΚΑΠΟΥ ΣΑΝ ΝΑ ΦΩΤΙΣΕ Ο ΝΟΥΣ ΜΟΥ!

 ΗΜΟΥΝ ΣΑΝ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΜΕΝΗ! ΟΜΩΣ ΕΙΠΑ!
ΔΕΝ ΠΑΩ ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΑ ΜΑΓΑΖΙΑ!
ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΜΑΓΑΖΙΑ ΗΤΑΝ ΤΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ!
ΕΙΧΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΥΣ ΚΑΙ ΦΙΛΕΣ ΚΙ ΟΛΟΙ ΜΕ ΚΑΛΟΔΕΧΟΝΤΑΝ!

ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΒΙΤΡΙΝΑ ΚΑΤΙ ΜΟΥ ΚΙΝΗΣΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ. ΜΠΕΝΩ ΜΕΣΑ ΗΤΑΝ ΚΙ ΑΛΛΟΙ ΜΕΣΑ.

- ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΧΕΤΕ ΣΤΗ ΒΙΤΡΙΝΑ:
- ΑΥΤΟ;
- ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΣΠΡΟ! ΕΙΧΑΙ ΠΡΟΣΕΞΕΙ ΠΟΥ ΟΣΟΙ ΗΤΑΝ ΜΕΣΑ ΜΕ ΕΙΔΑΝ ΚΑΠΩΣ…. ΠΛΗΡΩΣΑ ΚΙ ΕΙΠΑ ΠΟΤΕ ΝΑ ΦΤΑΣΩ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ.

ΔΕΝ ΤΟ ΑΝΟΙΞΑ ΕΚΕΙ. ΗΜΟΥΝ ΣΙΓΟΥΡΗ ΟΤΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΗΤΑΝ ΑΠΟ ΚΕΙΝΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ



Ο ΟΡΦΕΑΣ

ΜΟΥ ΑΝΑΠΟΔΟΓΥΡΙΣΕ Ο ΚΟΣΜΟΣ!
ΕΠΙ ΤΕΛΟΥΣ ΘΑ ΜΑΘΩ ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠ’ ΟΛΟΥΣ Ο ΟΡΦΕΑΣ. ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΞΑΝΑ ΚΑΙ ΠΟΛΛΕΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΙΣ ΤΟΤΕ ΔΙΑΒΑΣΑ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ! ΥΜΝΟ! ΔΕΥΤΕΡΟ, ΤΡΙΤΟ, ΠΩ! ΠΩ!


ΕΝΩ ΤΟΥΣ ΔΙΑΒΑΖΑ ΕΝΑΝ-ΕΝΑΝ ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΚΑΤΑΛΑΒΑ ΟΤΙ ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΣΑ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΔΙΑΒΑΖΑ ΕΒΓΑΖΕ ΜΕΛΩΔΙΑ!!!
ΤΟΤΕ, ΑΠΟ ΚΕΙΝΗ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΣΚΕΦΤΗΚΑ ΚΑΙ ΕΙΔΑ ΟΤΙ ΤΟΤΕ ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ ΠΙΑΝΟ. ΕΙΧΑΝ ΦΩΝΗ, ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΣΑΝ ΜΕ ΣΥΝΟΔΕΙΑ ΟΡΓΑΝΑ ΕΛΑΦΡΑ! ΟΥΤΕ ΜΙΚΡΟΦΩΝΑ ΚΛΠ.

ΜΕΤΑ ΣΚΕΦΤΗΚΑ ΚΙ ΑΝΟΙΞΑ ΤΟ ΚΟΜΠΙΟΥΤΕΡ ΝΑ ΓΡΑΨΩ ΝΟΤΕΣ ΚΑΙ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΕ ΜΙΚΡΗ ΣΥΝΟΔΕΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗ ΣΚΕΠΑΖΩ ΤΗ ΜΕΛΩΔΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ.

 ΑΠ’ ΟΛΗ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΟΥ ΕΚΑΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΠΕΙΡΕΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΧΩΡΩΝ, ΜΕ ΟΔΗΓΟ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΟΥ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΟ ΜΠΟΡΕΣΑ ΝΑ ΓΡΑΨΩ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ 88 ΥΜΝΟΥΣ. ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΠΡΟΛΑΒΑΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΑΝ ΝΕΑΡΑ ΑΤΟΜΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΟΥ, ΟΠΩΣ Η ΖΗΝΟΒΙΑ ΥΨΙΦΩΝΟΣ ΤΟΝ ΥΜΝΟ ΣΤΟΝ ΗΛΙΟ ΤΟΥ ΠΡΟΚΛΟΥ, ΑΔΗΛΟΝ, ΝΥΚΤΟΣ ΘΥΜΙΑΜΑ, Κ.Α.

ΜΕ ΜΚΡΗ ΣΥΝΟΔΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΠΑ ΣΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ ΜΕΡΙΚΟΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ ΜΕ ΕΡΓΑ ΟΡΦΕΩΣ, ΑΛΛΑ ΑΚΟΥΣΤΗΚΑΝ ΜΕΛΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ΠΟΙΗΤΩΝ ΟΠΩΣ:
ΙΩΑΝ. ΚΟΚΛΑ, ΤΑΣΟΥ ΚΟΡΦΗ, Κ.Α.

ΕΠΙΣΗΣ ME THN ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΚΟΒΑΝΗ, ΩΡΑΙΑ ΜΕΣΟΦΩΝΟΣ, ΠΟΥ ΕΛΑΒΕ ΜΕΡΟΣ ΣΕ ΠΟΛΛΑ, ΚΑΙ ΣΕ ΟΡΦΙΚΟΥΣ (ΑΙΘΕΡΟΣ, ΓΗΣ, ΑΡΤΕΜΙΣ, ΠΕΡΙ ΛΙΘΩΝ), ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΜΟΥΣΙΚΟΥΣ ΣΕ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ…

ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΜΕ ΙΚΑΝΟΠΟΙΟΥΣΑΝ, ΔΙΟΤΙ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΟΡΑΤΟΙ ΟΙ ΦΘΟΓΓΟΙ Ή ΙΔΙΟΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΣΑΝ - ΛΟΓΩ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ΩΡΙΣΜΕΝΩΝ...
ΔΕΝ ΤΑΙΡΙΑΖΑΝ ΜΕ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ...
ΕΣΒΗΝΑ ΚΑΙ ΞΑΝΑ ΕΣΒΗΝΑ...
ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΚΑΤΙ ΕΥΚΟΛΟ,
ΑΛΛΑ ΟΜΩΣ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΤΑ ΣΩΣΩ ΤΑ ΕΡΓΑ ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΤΙΜΑ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΜΟΥΣΙΚΟ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ!


ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 21.6.2020.




ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τη αυτή Κυριακή την μνήμην εορτάζομεν πάντων των εν Αγίω Όρει διαλαμψάντων Πατέρων

Ο κοινός εορτασμός των αγίων του Αγίου Όρους αρχίζει με τη σύνθεση της ακολουθίας και του εγκωμίου τους από τον άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, που είναι και ο τελευταίος συναξαριογράφος. Γνωστότεροι παλαιότεροι Αγιορείτες συναξαριογράφοι είναι οι άγιοι Βασίλειος ο Νέος ο Συναξαριστής, Φιλόθεος ο Κόκκινος, Κάλλιστος ο Α΄, Γρηγόριος ο Παλαμάς και οι Αγάπιος Λάνδος, Καισάριος Δαπόντες και παπα-Ιωνάς ο Καυσοκαλυβίτης. Ο άγιος Νικόδημος ξεκίνησε την εργασία του αυτή «προτροπή και αξιώσει της Ιεράς και κοινής Συνάξεως πάντων των Μοναστηριακών του Αγίου Όρους Πατέρων».


       Ακολουθία και εγκώμιο τυπώθηκαν στην Ερμούπολη της Σύρου το 1847, «διά συνδρομής της Σεβάσμιας ομηγύρεως των εν Άθω Πατέρων», οι οποίοι προεγράφησαν για πεντακόσια περίπου αντίτυπα, και προς «κοινήν των Μοναχών, και πάντων των Ορθοδόξων Λαϊκών Χριστιανών ωφέλειαν». Ο ακριβής χρόνος της συγγραφής δεν είναι γνωστός. (Διαβάστε ολόκληρη την ακολουθία σε μορφή PDF: Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, Ακολουθία ασματική και εγκώμιον των Οσίων και Θεοφόρων Πατέρων ημών, των εν Αγίω Όρει του Άθω διαλαμψάντων)


       Η πρώτη χρονολογημένη εικόνα της Συνάξεως των Αθωνιτών Πατέρων αγιογραφήθηκε το 1796 και βρίσκεται στο αντιπροσωπείο της ιεράς μονής Κωνσταμονίτου στις Καρυές (φωτ. πάνω). Πιθανώς το 1796 να γράφτηκε η ακολουθία και μέχρι της εκδόσεως της να κυκλοφόρησε σε χειρόγραφα, όπως συνηθιζόταν.


       Περί το 1800 αγιογραφήθηκε η εικόνα των Αγιορειτών Αγίων (φωτ. πάνω), που βρίσκεται στην αίθουσα των Συνάξεων της Ιεράς Κοινότητος, ενώ παλαιότερα βρισκόταν στο τέμπλο του ιερού ναού του Πρωτάτου Καρυών Αγίου Όρους (φωτογραφίες κάτω)



       
Ο άγιος Νικόδημος στο γλαφυρό του εγκώμιο πρός τους οσίους αναφέρει τους λόγους που τον οδήγησαν στην «καινή και κοινή μνήμη πάντων των του Όρους άγιων Πατέρων».
Γιατί «κοινοί προστάται και ευεργέται όλου κοινώς του αγίου Όρους» φάνηκαν. Αυτοί οι οποίοι «έγιναν εις ημάς μυρίων αγαθών πρόξενοι» άξιο είναι να εορτάζονται μαζί. Παλαιά συνήθεια της Εκκλησιάς ο κοινός εορτασμός αγίων, όπως των «εν Σινά και Ραϊθω αναίρεθέντων Οσίων», των «εν τω Σαββάτω της Τυρινης Οσίων Πατέρων», των «εν τη Λιβύη και Αιγύπτω και Θηβαΐδι ασκησάντων» και άλλων πολλών αγίων εόρτιες συνάξεις κατά χώρες, τόπους και μονές. Συνεχίζοντας ο άγιος Νικόδημος γράφει πως, με την κοινή πανήγυρη των Αγιορειτών Οσίων, «όσοι Πατέρες του Όρους, είτε από τους ονομαστούς, είτε από τους ανωνύμους, έμειναν έως τώρα ανεγκωμίαστοι, διότι δεν έχουσιν ιδίαν ασματικήν ακολουθίαν, διά της κοινής ταύτης ακολουθίας και εορτής, και αυτοί» καθίσταται δυνατόν πλέον να «τιμώνται και εορτάζωνται». Ακόμη «ίνα μη ως αχάριστα τέκνα φανώμεν, μη τιμήσαντες κοινώς τους πνευματικούς ημών Πατέρας τούτους και διδασκάλους και ευεργέτας και οδηγούς, των οποίων και τα Μοναστήρια κατοικούμεν, και τας διδασκαλίας εντρυφώμεν, και τον άρτον αυτών τρώγομεν». Και ακόμη «ίνα η κοινή αύτη των αγίων Πατέρων εορτή, γένηται παρακίνησις προς μίμησιν της αρετής, και του ζήλου αυτών εις ημάς τους μοναχούς του νυν καιρού».





       Η πλήρης ασματική ακολουθία των οσίων είναι γραμμένη με όλη τη χάρη και την αγάπη του θείου Νικόδημου. Ο μεγάλος του σεβασμός προς τους τιμωμένους αγίους τον κάνει εκστατικό, θαυμαστό και εμπνευσμένο συνθέτη. Στους κανόνες του Όρθρου αναφέρονται ονομαστικά οι άγιοι, αλλά λείπουν αρκετά ονόματα.
Οι κόποι του αγίου Νικόδημου και το σκύψιμο του στις αρχαίες του Όρους βιβλιοθήκες δεν του έδωσαν όλα τα ακριβά μυστικά τους. Προσπάθεια συμπληρώσεως της ακολουθίας έκανε ο σύγχρονος και ήδη μακαριστός υμνογράφος μοναχός Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης, αλλά και από εδώ απουσιάζουν ονόματα αγίων, που η έρευνα στις ημέρες μας έφερε στο φως.



Η ακολουθία των οσίων ψάλλεται πανηγυρικά, με ιδιαίτερη λαμπρότητα και μεγαλοπρέπεια, τη Δεύτερη Κυριακή του Ματθαίου, μετά την Κυριακή των Αγίων Πάντων, σε όλες τις αγιορείτικες μονές και σκήτες και ιδιαίτερα στους προς τιμή των οσίων ναούς και το Πρωτάτο. Γνωστοί των οσίων ναοί στο Άγιον Όρος είναι: Σε Καλύβη της σκήτης των Καυσοκαλυβίων, της σκήτης Ξενοφώντος, του Λάκκου, στον αγιογραφικό οίκο των Δανιηλαίων στα Κατουνάκια, σε Κάθισμα της μονής Γρηγορίου, στη ρωσική σκήτη της Θηβαΐδος, στο κοιμητήρι της σκήτης του Αγίου Ανδρέου (Σεράϊ), στο αντιπροσωπείο (κονάκι) της μονής Κωνσταμονίτου και σε κελλί της Καψάλας. Στους Ρώσους η τιμή των Αθωνιτών Οσίων υπήρξε μεγάλη.




















       








Η αγιογράφηση πολλών εικόνων της Συνάξεως των Οσίων του Άθω, αμέσως μετά τη σύνθεση της ακολουθίας τους, η ανέγερση και αφιέρωση προς τιμή τους ναών, η εκτύπωση, οι επανεκδόσεις της ακολουθίας τους και οι σλαβικές μεταφράσεις της, η τύπωση πολλών χαλκογραφιών, λιθογραφιών, χρωμολιθογραφιών και εικόνων, ελληνικών και ρωσικών, δείχνει τη μεγάλη αγάπη των Αγιορειτών στυην κοινή των οσίων εορτή, τη μεγάλη τιμή των προστατών τους. Μια παρόμοια κίνηση τιμής και ευλαβείας μεμονωμένων Αγιορειτών Οσίων έχουμε πολύ πιο πριν από τις ημέρες του αγίου Νικοδήμου. Αμέσως μετά την κοίμηση αγίων κτητόρων παρουσιάζονται συγγραφές βίων, συνθέσεις ακολουθιών και εικονογραφήσεις τους, τη μνήμη των οποίων οι μονές τους τιμούν με ολονύκτιες αγρυπνίες και ιδιαίτερους Παρακλητικούς Κανόνες και Χαιρετισμούς που ψάλλονται τακτικά.





       Η τιμή των Αγιορειτών Οσίων, παρότι επικεντρώνεται στον τόπο που έζησαν, δεν άργησε να λάβει και ευρύτερες διαστάσεις. Έτσι τιμώνται κι εορτάζονται στις γενέτειρες τους και στις περιοχές που έδρασαν ή που κατέχουν εικόνες και τίμια λείψανα τους. «Η τιμή για την υπέρβαση των τοπικών ορίων της τιμής, ωρισμένης τουλάχιστον κατηγορίας αγίων, των νεομαρτύρων, οφείλεται κατά τους νεώτερους χρόνους στην ευλογημένη από τον Θεό αναγεννητική προσπάθεια των Κολλυβάδων ... Σκοπός των αγίων αυτών ανδρών, των Κολλυβάδων, ήταν ένας και μόνος: Η κατά το δυνατόν πανορθόδοξη προβολή του παραδείγματος των αγίων νεομαρτύρων για τη στήριξη του ορθοδόξου γένους στην πίστη του Χριστού και για την παραμυθία του». Ο Άγιος Νικόδημος υπήρξε ο πρώτος συνθέτης της ακολουθίας της συνάξεως των Αγιορειτών Οσίων. Έτσι οι άγιοι Κολλυβάδες βρίσκονται πρώτοι στην προσπάθεια της ομαδικής τιμής αγίων στους νεώτερους χρόνους, τους οποίους μιμήθηκαν πολλοί στα τελευταία χρόνια, με τις συνθέσεις νέων ακολουθιών κατά τόπους. Μεταξύ των αγίων αυτών υπάρχουν και αρκετοί Αγιορείτες όσιοι. Σε ορισμένες αγιορειτικές μονές την Γ΄Κυριακή του Ματθαίου τιμώνται με ιδιαίτερες χειρόγραφες ή έντυπες φυλλάδες οι άγιοι που αγίασαν στα όρια κάθε μονής.


Πηγή: Μοναχού Μωυσέως Αγιορείτου ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ

Οικουμενικόν Πατριαρχείον - Ανακοίνωση της Μ.Πρωτοσυγκελλίας για την Πανδημία


Ἐπειδή κατά τήν γνώμην τῶν εἰδημόνων καί ὡς ἐξάγεται καί ἐκ τῆς καθημερινῆς ἐμπειρίας, ὁ κίνδυνος ἐκ τῆς πανδημίας τοῦ κορωνοϊοῦ  συνεχίζεται, ἐνίοτε δέ καί ἐπεκτείνεται, ἡ Μήτηρ Ἐκκλησία ἐν τῇ στοργῇ αὐτῆς καί τῷ ἐνδιαφέροντί της διά τήν ὑγείαν καί τήν προστασίαν τῶν ἁπανταχοῦ προσφιλῶν τέκνων αὐτῆς, συνιστᾶ ἰδιαιτέρως εἰς τούς χριστιανούς τούς ἀποτελοῦντας τό ἐνταῦθα ἄμεσον ποίμνιόν της νά ἐξακολουθήσουν νά τηροῦν ἐπιμελῶς τά συνιστώμενα ὑπό τῶν ἁρμοδίων μέτρα, ἤτοι: 

        1) νά νίπτουν τακτικῶς τάς χεῖρας των,


        2) νά φέρουν ἐπί τοῦ προσώπου μάσκες,


3) νά τηροῦν τάς μεταξύ των ἀποστάσεις,


4) νά μή ἀσπάζωνται, πρός τό παρόν, τάς ἱεράς εἰκόνας εἰς τούς ναούς καί τάς χεῖρας τῶν κληρικῶν, ἐκδηλοῦντες τόν σεβασμόν των δι᾿ ὑποκλίσεως, καί


5) οἱ κληρικοί καί οἱ κύριοι Ἐπίτροποι τῶν Ναῶν νά μή χρησιμοποιοῦν τά κλιματιστικά μηχανήματα ἀλλά νά φροντίζουν νά τούς ἀερίζουν διά τῶν παραθύρων.


Καί ἐπί τούτοις, διαβιβάζονται εἰς τό ἐν Τουρκίᾳ χριστεπώνυμον πλήρωμα αἱ πατρικαί εὐχαί καί ἡ εὐλογία τῆς Α. Θ. Παναγιότητος τοῦ Πατριάρχου ἡμῶν, εὐελπιστοῦντος ὅτι οἱ πάντες θά συμμορφωθοῦν πρός τά ἀνωτέρω, ἐπί τῷ κοινῷ ἀγαθῷ.

Φανάριον, 20 Ἰουνίου 2020

Ἐκ τῆς Μεγάλης Πρωτοσυγκελλίας