Πέμπτη 25 Ιουνίου 2020

Ηχηρό μήνυμα αποτροπής της Αθήνας στην Άγκυρα





Με υπερπτήσεις τουρκικών μαχητικών πάνω από ελληνικά νησιά και παράνομες NAVTEX θέλησε να απαντήσει η Άγκυρα στην εντυπωσιακή άσκηση του Πολεμικού Ναυτικού, που πραγματοποιήθηκε νότια της Καρπάθου. Τη νευρικότητα της Τουρκίας υπογραμμίζει και η επίθεση  που εξαπέλυσε κατά του Νίκου Δένδια ο εκπρόσωπος του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, στον απόηχο της δημόσιας στήριξης που παρέχουν στην Αθήνα, Βρυξέλλες και Ουάσιγκτον.
Ηχηρό μήνυμα αποτροπής και υπενθύμισης των κόκκινων γραμμών της Αθήνας από τις Ένοπλες Δυνάμεις, σε επιχειρησιακή άσκηση που πραγματοποιήθηκε νότια της Καρπάθου.
Παροπλισμένο πλοίο που προσομοίαζε σκάφος που έχει παραβιάσει τις κόκκινες γραμμές της Ελλάδας, βλήθηκε από πυραύλους και τορπίλη που εκτοξεύτηκαν από αεροσκάφη, ελικόπτερο, πλοίο και υποβρύχιο.
NAVTEX και υπερπτήσεις
Το μήνυμα ελήφθη και εξόργισε την Άγκυρα, που προχώρησε στην παράνομη δέσμευση τριών περιοχών νότια της Κρήτη, με κωδικές ονομασίες που αποδίδουν το σύνθημα των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων.
Παράλληλα, τουρκικά μαχητικά σήμερα το πρωί προχώρησαν σε υπερπτήσεις στις νήσους Οινούσσες και Παναγιά.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο πλαίσιο τηλεδιάσκεψης, έθεσε ξανά στον Σαρλ Μισέλ το θέμα της τουρκικής προκλητικότητας, με τις παραβατικές συμπεριφορές της Τουρκίας.

Ακάρ για τις γεωτρήσεις: Ελάτε να τα βρούμε, αλλιώς θα λυπηθείτε


Σε μία νέα, άκρως προκλητική δήλωση προχώρησε ο Τούρκος υπουργός Άμυνας, Χουλουσί Ακάρ για τις παράνομες γεωτρήσεις της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ο Ακάρ απηύθυνε πρόσκληση για διάλογο και ταυτόχρονα προειδοποίησε ότι θα στεναχωρηθούν όσοι προσπαθήσουν να δημιουργήσουν τετελεσμένα χωρίς την Τουρκία!

«Θα προστατεύσουμε σε κάθε περίπτωση τα δικαιώματα και το δίκιο μας. Επαναλαμβάνουμε υπομονετικά την πρόσκλησή μας στους συνομιλητές μας. Σας λέμε «ελάτε να καθίσουμε, να τα βρούμε, να συζητήσουμε. Μην διανοηθείτε να δημιουργήσετε τετελεσμένα χωρίς εμάς, θα λυπηθείτε», διαμήνυσε ο Τούρκος υπουργός Άμυνας.
Ο τούρκος υπουργός συνεχίζοντας στο ίδιο προκλητικό ύφος υποστήριξε: «Στο Κυπριακό καθίστε καλά, τετελεσμένα κλπ. μην επιχειρήσετε. Είμαστε εγγυητές, οι άλλες χώρες η Ελλάδα και η Ιταλία είναι δικό τους θέμα αν θα το χρησιμοποιήσουν αυτό το δικαίωμά τους, εμείς θα το χρησιμοποιήσουμε. Στους ομογενείς μας εκεί δεν μπορείτε να κάνετε ό,τι θέλετε… Όλοι έχουν καταλάβει ότι προχωράμε σε γεωτρήσεις και όποιος δεν το έχει καταλάβει, υπάρχει και η νομική διαδικασία».


Στέιτ Ντιπάρτμεντ: ''Η Τουρκία να διατηρήσει την Αγία Σοφία ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς''

state deprtment
Να διατηρήσει το καθεστώς της Αγίας Σοφίας ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO, καλεί την τουρκική κυβέρνηση ο αρμόδιος για τις διεθνείς θρησκευτικές ελευθερίες πρέσβης των ΗΠΑ, Σαμ Μπράουνμπακ.
Όπως σημείωσε σε ανάρτηση του στο Twitter, «η Αγία Σοφία έχει τεράστια πνευματική και πολιτιστική σημασία για δισεκατομμύρια πιστούς διαφορετικών θρησκειών σε όλο τον κόσμο. Καλούμε την κυβέρνηση της Τουρκίας να τη διατηρήσει ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO και να διατηρήσει την προσβασιμότητα σε όλους υπό το υπάρχον μουσειακό καθεστώς της».


Λ. Μενδώνη: ''Η Αγία Σοφία δεν πρέπει να απωλέσει τον οικουμενικό της χαρακτήρα''

mendoni 1
H Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνα Μενδώνη αποστέλλει επιστολή της προς τις αντιπροσωπείες των κρατών - μελών της UNESCO προκειμένου να τις ενημερώσει για την επιχειρούμενη από την Τουρκική κυβέρνηση αλλαγή του status της Αγίας Σοφίας, το οποίο αντιβαίνει στη συμφωνία του 1972 την οποία έχει υπογράψει και η Τουρκία.
“Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι σε καμία περίπτωση η Αγία Σοφία δεν πρέπει να απωλέσει τον οικουμενικό της χαρακτήρα και να μετατραπεί σε μουσουλμανικό τέμενος”, επισημαίνει η κ. Λίνα Μενδώνη.
Ακολουθεί ολόκληρη η δήλωση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού:
“Με το διάταγμά του το 1934 ο Κεμάλ Ατατούρκ μετατρέπει την Αγία Σοφία σε μουσείο. Με τον τρόπο αυτό το μνημείο απαλλάσσεται από τους περιορισμούς που επιβάλλει η τέλεση θρησκευτικών λειτουργιών.
Το μνημείο αποδίδεται στην ανθρωπότητα. Το 1985 η Αγία Σοφία -μαζί με άλλα μνημεία της Κωνσταντινουπόλεως- εντάσσεται στον Κατάλογο των Μνημείων της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Η αλλαγή του status ενός τέτοιου μνημείου προϋποθέτει την απόφαση της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO. Κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει. Η Τουρκία έχει υπογράψει την Σύμβαση της UNESCO του 1972, άρα είναι υποχρεωμένη να τηρήσει την υπογραφή της.
Αυτό το οποίο επιδιώκεται σήμερα από την τουρκική κυβέρνηση και τον πρόεδρο Ερντογάν επαναφέρει και αναζωπυρώνει εθνικούς και θρησκευτικούς φανατισμούς.
Επιδιώκεται η απομείωση της αξίας και της παγκόσμιας ακτινοβολίας του μνημείου. Ένα μνημείο οικουμενικής αξίας, όπως η Αγία Σοφία, εργαλειοποιείται για να εξυπηρετήσει εσωτερικές πολιτικές σκοπιμότητες. Επιχειρείται η επιστροφή των συνθηκών του 15ου αιώνα στον 21ο.
Δεδομένου ότι η Διακυβερνητική Σύσκεψη της UNESCO έχει αναβληθεί εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, και δεν έχει προσδιοριστεί νέος χρόνος σύγκλισής της, είμαστε υποχρεωμένοι να ενημερώσουμε τις αντιπροσωπείες των κρατών-μελών της UNESCO ώστε να γίνει κατανοητό ότι σε καμία περίπτωση η Αγία Σοφία δεν πρέπει να απωλέσει τον οικουμενικό της χαρακτήρα και να μετατραπεί σε μουσουλμανικό τέμενος. Αυτό κάνουμε από σήμερα”.
Η βιντεοσκοπημένη δήλωση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού:

Οικουμενικό Πατριαρχείο: Ουδεμία ανάγκη αλλαγής του τρόπου μεταδόσεως των αχράντων Μυστηρίων



Μεταξύ 23-25 τ.μ. Ἰουνίου (2020) συνῆλθεν ἐν τῷ ἐν Σαμπεζύ Γενεύης Ὀρθοδόξῳ Κέντρῳ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος αὐτοῦ εἰς τήν τακτικήν αὐτῆς συνεδρίαν τοῦ τρέχοντος μηνός.

Τήν πρώτην ἡμέραν παρέστησαν καί συνειργάσθησαν μέ τούς συνοδικούς παρέδρους καί οἱ πλεῖστοι τῶν λοιπῶν ἐν Εὐρώπῃ Ἱεραρχῶν τοῦ Θρόνου.

Κατά τήν σύσκεψιν ταύτην ἀνεγνώσθησαν καί συνεζητήθησαν καί ὅσα ἐλήφθησαν μέχρι σήμερον Γράμματα τῶν Μακ. Ὀρθοδόξων Προκαθημένων, ἀπαντητικά εἰς τό πρός αὐτούς Γράμμα τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου τῆς 17ης Μαΐου τ.ἔ., διά τό θέμα τοῦ τρόπου μεταδόσεως τῆς Θείας Κοινωνίας, τό ἀνακῦψαν μετά τήν ἐμφάνισιν τῆς πανδημίας τοῦ κορωνοϊοῦ, διεπιστώθη δέ μέ ἱκανοποίησιν ὅτι ἡ γνώμη αὐτῶν συμπίπτει πρός ἐκείνην τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου.

Αὕτη συνίσταται εἰς τά ἑξῆς:

α) Τό Μυστήριον τῆς Θείας Εὐχαριστίας εἶναι ἀδιαπραγμάτευτον, διότι πιστεύομεν ὅτι δι΄ αὐτοῦ μεταδίδεται εἰς τούς πιστούς αὐτό τοῦτο τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καί εἰς ζωήν αἰώνιον» καί εἶναι ἀδύνατον διά τοῦ Μυστηρίου τούτου τῶν Μυστηρίων νά μεταδοθῇ εἰς τούς μεταλαμβάνοντας ὁποιαδήποτε νόσος. Δι' αὐτό καί ἡ Ἐκκλησία παραμένει σταθερά καί ἀμετακίνητος εἰς τήν διδασκαλίαν αὐτῆς ὡς πρός τήν οὐσίαν τοῦ Μυστηρίου τῆς Θείας Εὐχαριστίας.

β) Ὡς πρός τόν τρόπον μεταδόσεως τῶν ἀχράντων Μυστηρίων εἰς τούς πιστούς, ἡ Ἐκκλησία, σεβομένη τήν Ἱεράν Παράδοσιν, τήν συνυφασμένην ἀρρήκτως μέ τήν καθ' ἡμέραν ἐκκλησιαστικήν πρακτικήν καί κενωτικήν ἐμπειρίαν, διακρατεῖ τά ἀπό αἰώνων καί μέχρι σήμερον ἰσχύοντα, ὡς φύλαξ καί φρουρός ἀνύστακτος τῶν παραδοθέντων ὑπό τῶν Ἁγίων Πατέρων, καί οὐδεμίαν ἀνάγκην εὑρίσκει δι' ἀλλαγήν τοῦ τρόπου τούτου καί μάλιστα ὑπό τήν πίεσιν ἐξωγενῶν παραγόντων.

Συγχρόνως, ἡ Μήτηρ Ἐκκλησία, μεριμνῶσα διά τάς ἰδιαιτέρας ἀνάγκας τῶν τέκνων αὐτῆς ἐν τῇ Διασπορᾷ, προτρέπει τούς ἐν αὐτῇ διακονοῦντας Ποιμενάρχας ὅπως, ἐν τῇ ποιμαντικῇ αὐτῶν εὐαισθησίᾳ, εὐθύνῃ καί συνέσει, οἰκονομοῦν προσωρινῶς τά ἀνακύψαντα ἐκ τῶν τοπικῶν νόμων τῆς Πολιτείας προβλήματα, πάντοτε ἐν συντονισμῷ μέ τό ἐν Φαναρίῳ Ἱερόν Κέντρον, διά τήν μείζονα πνευματικήν ὠφέλειαν τοῦ χριστωνύμου λαοῦ.

Ἐν Γενεύῃ, τῇ 25ῃ Ἰουνίου 2020

Ἐκ τῆς Ἀρχιγραμματείας
τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου.




ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΥΠΟΜΝΗΜΑΤΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ Γ.Ο.Χ ΕΛΛΑΔΟΣ


Ἀπεφασίσθη ἡ ἀποστολὴ Ὑπομνήματος πρὸς τὴν Ἑλληνικὴν Κυβέρνησιν ἐμπεριέχουσα ἀποτίμησιν τῶν κυβερνητικῶν μέτρων ἕνεκα τῆς πανδημίας τοῦ κορωνοϊοῦ, τὰ ὁποῖα εἶχον ἐπίπτωσιν εἰς τὴν ἐκκλησιαστικὴν ζωήν, προκειμένου νὰ ἀποφευχθῇ ἡ ἐπανάληψις ἐσφαλμένων ρυθμίσεων εἰς ἐνδεχομένην ἀναζωπύρωσιν τῆς πανδημίας μελλοντικῶς.


ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΕΔΩ

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ: Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ ΜΝΗΜΕΙΟ παγκόσμιας πολιτισμικής κληρονομιάς


Ο Διεθνής Ελληνικός Σύνδεσμος με επιστολή του προς την UNESCO, μέλη των Ηνωμένων Εθνών, μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, και τα ΜΜΕ όλου του κόσμου, αναφέρει:

Εμείς, η Διεθνής Ελληνική Ένωση*, θέλουμε να ενημερώσουμε τους αρμόδιους διεθνείς φορείς για τις πρόσφατες εξελίξεις που αμφισβητούν το ιστορικό καθεστώς της Αγίας Σοφίας, επιδεικνύοντας αδιαφορία για τις ιστορικές, πολιτιστικές και θεολογικές ρίζες της Αγίας Σοφίας. Ο πρόεδρος της Τουρκικής Δημοκρατίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και άλλοι υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι έχουν επανειλημμένα εκφράσει την άποψη ότι το μνημείο του 6ου αιώνα, που σήμερα είναι μουσείο, πρέπει να μετατραπεί σε τζαμί.


Οι αξιωματούχοι της Τουρκικής Δημοκρατίας υποστήριξαν ότι το μέλλον της Αγίας Σοφίας είναι εσωτερική υπόθεση της χώρας τους. Ωστόσο το 2018 ακόμη και η ανώτατη δικαστική αρχή της Τουρκίας, το Συνταγματικό Δικαστήριο, απέρριψε και πάλι μια σχετική αναφορά που είχε προηγουμένως υποβληθεί αιτώντας η Αγία Σοφία να λειτουργεί ως τζαμί, κλείνοντας την υπόθεση μόνιμα και αμετάκλητα. Οι πρόσφατες εξελίξεις δείχνουν την ανησυχητική επιμονή των Τούρκων αξιωματούχων να εξαναγκάσουν τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί. Είναι όμως τόσο απλό; Σίγουρα ΟΧΙ!

Η Αγία Σοφία, ένας βυζαντινός χριστιανικός καθεδρικός ναός μέχρι την πτώση της Κωνσταντινούπολης το 1453, είναι πλέον μουσείο και αποτελεί προστατευόμενο πολιτιστικό χώρο αναγνωρισμένο από την UNESCO.


Δεν είναι μόνο ένας μεγάλος ναός της Χριστιανοσύνης – ο μεγαλύτερος εδώ και πολλούς αιώνες – ανήκει επίσης στην ανθρωπότητα μιας και έχει αναγνωριστεί ως μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς από την UNESCO.

Σε μια κατάφωρη παραβίαση του καθεστώτος της Αγίας Σοφίας, στις 29 Μαΐου του τρέχοντος έτους, διοργανώθηκε ένας εορτασμός από το τουρκικό Υπουργείο Τουρισμού και Πολιτισμού και μεταδόθηκε ζωντανά στην κρατική τηλεόραση,η μουσουλμανική προσευχή Al-Fātiḥah sūrah” αφιερωμένη στον Μωάμεθ ΙΙ.

Εκτός από το γεγονός ότι ανηγέρθη ως ένας από τους πιο σημαντικούς χριστιανικούς οίκους λατρείας της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας, η Αγία Σοφία είναι αναμφισβήτητα ο σημαντικότερος ιστορικός χώρος στον τομέα των βυζαντινών σπουδών. Από την μετατροπή της σε κοσμικό Μουσείο, το 1934, έχει γίνει το επίκεντρο μιας σειράς δραστηριοτήτων. Το 1930, το Βυζαντινό Ινστιτούτο Αμερικής ανέλαβε την ευθύνη για τη διεξαγωγή σημαντικών εργασιών στο Εκκλησιαστικό Μουσείο. Το έργο αποκατάστασης του Ινστιτούτου ήταν ανεκτίμητο, διότι αποκάλυψε την ένδοξη χριστιανική εικονογραφία που είχε καλυφθεί για αιώνες από την πτώση της Κωνσταντινούπολης το 1453. Πιο πρόσφατα, μελετητές έχουν πραγματοποιήσει έρευνα στον εσωτερικό χώρο και την ακουστική της Αγίας Σοφίας ώστε να μελετήσουν και να αποτυπώσουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τον ήχο και την εμπειρία των χριστιανών πιστών στο Βυζάντιο πριν από την Άλωση της Πόλης. Αυτές οι σημαντικές δραστηριότητες στην πραγματικότητα τιμούν και αποτίνουν φόρο τιμής στις Βιβλικές, ιστορικές και πολιτιστικές ρίζες της Μεγάλης Εκκλησίας και πρέπει να ενθαρρύνονται όσο το δυνατόν περισσότερο.

Στην πραγματικότητα, η Αγία Σοφία βρίσκεται στη λίστα των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Οι προαναφερθείσες δραστηριότητες στην Αγία Σοφία αποδεικνύουν ξεκάθαρα ότι πολιτιστικοί οργανισμοί, ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και χριστιανικές κοινότητες σε όλο τον κόσμο έχουν έννομο συμφέρον να τη διατηρήσουν στην τρέχουσα μορφή της. Με μια απίστευτη δήλωση, ένας Τούρκος αξιωματούχος υποστήριξε ότι ορισμένα ψηφιδωτά στους τοίχους της Αγίας Σοφίας πρέπει να καλυφθούν. Επιπλέον, η Τουρκία έχει ανακοινώσει σχέδια για την αγορά ταπήτων ώστε να χρησιμοποιηθούν για μουσουλμανική προσευχή στην Αγία Σοφία. Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας όχι μόνο θα καταστρέψει ανεπανόρθωτα τη βυζαντινή εικονογραφία που αποκαταστάθηκε οδυνηρά κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930, αλλά ο αποχαρακτηρισμός της ως Μουσείου θα καταστήσει αδύνατη οποιαδήποτε περαιτέρω πολιτιστική δραστηριότητα εντός της Εκκλησίας του Ιουστινιανού από ιστορικούς και μελετητές.

Γνωρίζουμε πλήρως ότι η μετατροπή της Αγίας Σοφίας είναι ένα ανησυχητικό σημάδι περαιτέρω κλιμάκωσης ενάντια στη διεθνή ειρήνη, εάν η Άγκυρα δεν αμφισβητηθεί έντονα, σε αυτήν την περίπτωση. Η διεθνής κοινότητα έχει καταδικάσει αμέσως άλλες περιπτώσεις βεβήλωσης θρησκευτικών και πολιτιστικών συμβόλων, συμπεριλαμβανομένης της καταστροφής των χιλίων πεντακοσίων ετών Βουδιστικών αγαλμάτων Bamyan από τους Ταλιμπάν το 2001. Διεθνείς οργανισμοί όπως η UNESCO καταδίκασαν την καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς του Ιράκ από το ISIS. Πιστεύουμε ότι η διεθνής κοινότητα έχει την υποχρέωση να υιοθετήσει μια παρόμοια στάση που δεν είναι λιγότερο διεκδικητική και αποφασιστική στο θέμα της Αγίας Σοφίας.

Ιδρύματα όπως η UNESCO τιμούν και σέβονται τους χώρους λατρείας όλων των θρησκειών. Ζητούμε να γίνει σεβαστή και η Ελληνορθόδοξη Χριστιανική καταγωγή της Αγίας Σοφίας και επιδιώκουμε μόνο τη διατήρηση του σημερινού της καθεστώτος.

(*) Ο Διεθνής Ελληνικός Σύνδεσμος είναι ένας μη κερδοσκοπικός και μη κομματικός οργανισμός Ελλήνων ακαδημαϊκών που υποστηρίζει την ιστορία και τον πολιτισμό του Ελληνισμού.


ΠΗΓΗ: INTERNATIONAL HELLENIC ASSOCIATION, Delaware, USA, 24 Ιουνίου 2020. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 25.6.2020.

Τα κατά συνθήκην ψεύδη και ο κατά συνθήκην ψευδής άνθρωπος


Σ’ ένα θεατρικό έργο, παρουσιάζεται ένας νεαρός αξιωματικός, που φοβάται τον πόλεμο, αλλά για να φαίνεται γενναίος, καταφεύγει στο αλκοόλ. Ο Μολιέρος με την περιώνυμη κωμωδία του «Ταρτούφος»» (Tartuffe») πλούτισε το παγκόσμιο λεξιλόγιο με μια νέα λέξη: ταρτουφισμός. Η λέξη είναι ταυτόσημη του ψευτοηθικού, του ψευδοευλαβούς, γενικότερα του κάλπικου ανθρώπου. Βέβαια, είναι πολύ δύσκολο να είναι πάντα κανείς ο πραγματικός εαυτός του. Τα «κατά συνθήκην ψεύδη»* της κοινωνικής ζωής δημιουργούν και τον «κατά συνθήκην ψευδή άνθρωπο». Κάθε άνθρωπος, λοιπόν, ζει σε δυο διαστάσεις, την «εσωτερική» και την «εξωτερική». Ζει με τον εαυτό του και με τους άλλους. Αλλ’ ενώ η επικοινωνία με τον εσωτερικό του κόσμο δε γίνεται με κανένα ορατό μέσο, για την επικοινωνία του με τον εξωτερικό χρησιμοποιείται η συμπεριφορά, που είναι βέβαια ορατή αλλ’ όχι πάντα κατανοήσιμη.
Η έκφραση μας ενώνει με τους άλλους και τους άλλους μ’ εμάς. Χάρη στην έκφραση «συναντιόμαστε» με το συνάνθρωπο και ο συνάνθρωπος μ’ εμάς. Έτσι οι τρόποι συμπεριφοράς, σαν είδος έκφρασης, αποτελούν ένα βασικό στοιχείο του πολιτισμού με την αλληλοεπαφή των ανθρώπων. Οι άνθρωποι δεν έμειναν αδιάφοροι σ’ αυτήν τη διαπίστωση και στην προσπάθεια τους για κοινωνική ανύψωση ή για την επιτυχία οποιουδήποτε σκοπού τους, προωθούν σαν αξία τον εαυτό τους μέσα από το σύστημα των κανόνων και της εθιμοτυπίας, που επιβάλλει η κοινωνική ζωή σε μια συγκεκριμένη ιστορική φάση. Συμβαίνει όμως αυτές οι συμβάσεις να πλακώνουν την αληθινή τους προσωπικότητα με την προβολή ενός πλαστού «εγώ». Ζουν μέσα στη σκλαβιά του ψεύδους τους. Δημιουργούν ένα προσωπείο, που, έστω κι αν είναι «σιδηρούν», δεν αντέχει στη διάρκεια.
Δύσκολα, λοιπόν, μπορεί να μιλήσει κανείς για νομοτέλεια ανάμεσα στην προσωπικότητα και τη συμπεριφορά. Η συμπεριφορά μπορεί ν’ αποκαλύπτει την αληθινή φύση μας αλλά μπορεί και να σχηματοποιεί μια ψεύτικη. Ειδικά στη σύγχρονη εποχή ο άνθρωπος χρησιμοποιεί το προσωπείο περισσότερο από κάθε άλλη φορά, γιατί ποτέ άλλοτε τόσο πολύ ο άνθρωπος δεν κρίνεται από αυτό που υποκρίνεται, όσο σήμερα. Ο «επιτυχημένος», ο «σωστός» και ο «καλός» για την κοινωνία, δεν είναι πάντοτε ο πραγματικά σωστός άνθρωπος. Τις περισσότερες φορές συμβαίνει το αντίθετο. Όμως αυτός ο «καλός» είναι που απολαμβάνει την εκτίμηση, που έχει την επιδοκιμασία της κοινωνίας, ενώ ο άλλος, ο πραγματικά χρηστός, περνά τις περισσότερες φορές απαρατήρητος. Ο «Λαυρέντης» του ποιητή Αναγνωστάκη, όταν πέθανε, κρίθηκε από αυτό που υποκρινόταν μια ολόκληρη ζωή: ‘Τριανταέξι στέφανα σε συνοδέψανε, τρεις λόγοι αντιπροέδρων, εφτά ψηφίσματα για τις υπέροχες υπηρεσίες που προσέφερες», αν και ήταν «κάθαρμα». Το άσχημο είναι ότι όλοι ήξεραν πως ήταν κάθαρμα, αλλ’ επειδή στο βάθος όλοι λίγο ή πολύ ένιωθαν καθάρματα, με τις τιμές που απέδιδαν στον «ομότεχνό» τούς εξαγνίζονταν από την «καθαρματοποίησή» τους. Όταν στην κοινωνία κυριαρχούν οι Λαυρέντηδες, ασφαλώς η υποκρισία είναι ο μόνος αγώνας που «δικαιώνεται». Γιατί μ’ αυτή κερδίζουμε’ μας αφήνει αδιάφορους αυτό που χάνουμε. Ελάχιστοι σήμερα αναζητούν το πρόσωπό τους.
Κάποτε η διαφορά ενδυμασίας και μόνο ήταν κριτήριο σύγκρισης μεταξύ δύο ανθρώπων. Το «σμόκιν» υπερείχε της εργατικής φόρμας, κι αυτός που φορούσε «σμόκιν» ήταν ένας «καθώς πρέπει», ενώ ο άλλος που φορούσε φόρμα μπορούσε να θεωρείται άξεστος και κατώτερης ποιότητας άνθρωπος. Τώρα, αν και πάνε να εξαλειφθούν αυτές οι διαφορές ενδυματολογικού τύπου, εξακολουθούν να υφίστανται διαφορές, που αποτελούν κριτήριο αξιολόγησης. Οι άνθρωποι χωρίς τα ρούχα τους είναι περίπου ίδιοι εξωτερικά. Αυτό που τους διαφοροποιεί ουσιαστικά είναι ο εσωτερικός τους κόσμος. Μ’ ένα καλό και ακριβό ένδυμα ξεχωρίζει και σήμερα κανείς από τους άλλους. Αν γενικεύσουμε, έτσι συμβαίνει και με τους τρόπους συμπεριφοράς. Χωρίς επιτηδευμένους τρόπους οι άνθρωποι κατακτούν την εκτίμηση των άλλων με την αξία τους. Όταν όμως «ντύνονται» τους «καλούς τρόπους», μπορούν να κατακτήσουν θέση που δεν έχει σχέση με την αξία τους. Έτσι οι άνθρωποι «ντύνονται» τον αυστηρό τρόπο συμπεριφοράς του πουριτανού, για να δείξουν πως είναι ευσεβείς. Φορούν ακριβά ρούχα, για να δείξουν πως είναι πλούσιοι. Κυκλοφορούν ατημέλητοι (αλλ’ αυτό δε σημαίνει και φθηνό ντύσιμο), για να δείξουν τον αντικονφορμισμό τους. Μιλούν «ανώτερες» γλώσσες και ακολουθούν πρωτόκολλα, για να δείξουν πως ανήκουν σε ανώτερα στρώματα.
Αλλά υπάρχουν και άνθρωποι που δε θέλουν ν’ αλλάξουν τον εαυτό τους με τίποτα. Αυτό δε σημαίνει πως είναι ανεπίδεκτοι αλλαγής και μεταβολής. Απλώς δε θέλουν να τον αλλοιώσουν. Προσπαθούν να τον βελτιώσουν -πνευματικά και ηθικά-, χωρίς να ξεπέφτουν στην προσποίηση. Δε φοβούνται να δείξουν αυτό που είναι. Ίσως μάλιστα από σεμνότητα δείχνουν κατώτεροι από αυτό που είναι. Ξέρουν πως η υποκρισία συνιστά υποβιβασμό της ανθρώπινης αξίας. Δεν πάσχουν από ψυχική πενία, ούτε ανήκουν στους ανθρώπους του προσωπείου. Είναι άνθρωποι του μεγαλείου της απλότητας. Ένα τέτοιο εσωτερικό μεγαλείο διέθετε ο Σωκράτης, μεγαλείο που λειτουργούσε σαν εσωτερικό φως, που έδινε ακτινοβολία ποιότητας στο εξωτερικό ήθος του.
Λένε πως εξαιτίας της απροσποίητης συμπεριφοράς, η αξία του ανθρώπου χάνεται. Δεν είναι σωστό. Μπορεί να παραγνωρίζεται αλλά δε χάνεται. Στη ζωή, όσο κι αν την κάναμε «ξένη, φορτική», ισχύει κάτι που είπε ο Νίτσε: » Όσο μεγαλύτερη είναι η ουσία της πραγματικότητας και η ψυχική δύναμη του ανθρώπου, τόσο περισσότερο αναπηδά από μέσα προς τα έξω η φυσιογνωμία του· όταν είναι μικρή η δημιουργική δύναμη, η προσωπικότητα διαπλάθεται από τα έξω προς τα μέσα». Διαμορφώνεται, δηλαδή, κάτω από την επίδραση προτύπων που οι κατεστημένες συνθήκες προωθούν κι επιβάλλουν.
Έτσι, το φαινόμενο της προσποίησης δείχνει τη ρηχότητα, την αδυναμία για δημιουργία ενός βαθύτερου εσωτερικού κόσμου, έλλειψη εμπιστοσύνης τελικά του ανθρώπου προς τον πραγματικό εαυτό του. Αυτός που προσποιείται, έχει την ψευδαίσθηση πως κατέχει την τέχνη να εξαπατά τους άλλους. Πιθανόν, αλλά τον πρώτο που εξαπατά, είναι ο εαυτός του. Κι όχι απλώς τον εξαπατά, αλλά τον καταπατά, εκβιάζοντάς τον να λειτουργεί αντίθετα προς την πραγματική του φύση, αντίθετα προς τις πραγματικές του ανάγκες.
Ο άνθρωπος που πάσχει από τη μανία επίδειξης και καταφεύγει στην προσποίηση, προσαρμόζει τα ενδιαφέροντά του στις τεχνητές ανάγκες που του καθορίζουν διάφοροι εξωγενείς παράγοντες. Ο σύγχρονος κώδικας κοινωνικής επιτυχίας απαιτεί να φαίνεσαι. Κι αυτό σημαίνει ότι πρέπει να προβάλλεσαι. Γι’ αυτό άλλωστε η κοσμικότητα «τρώει» την κοινωνικότητα. Γι’ αυτό αυξάνονται οι κοσμικές στήλες των εφημερίδων σε βάρος των σελίδων που αφιερώνονται στο βιβλίο. Βέβαια, μέσα σ’ έναν κοσμικό κύκλο, ο άνθρωπος δεν αρκεί να ντύνεται κομψά, πρέπει να ξέρει να μιλάει και σωστά. Το κομψά στην περίπτωση της κοσμικής ενδυμασίας και ομιλίας είναι ταυτόσημο του μοντέρνου. Μέσα όμως σ’ έναν πνευματικό κύκλο αυτή η μοντέρνα ομιλία ίσως αντιμετώπιζε την κρυφή ή φανερή ειρωνεία. Είναι σοφό σε τέτοιες περιπτώσεις να σωπαίνει κανείς και να τον παίρνουν για κουτό παρά να μιλάει και να το επιβεβαιώνει.
Συνήθως οι τρόποι συμπεριφοράς αφορούν στη νεολαία. Οι νέοι των παλαιότερων εποχών ακολουθούσαν κάποιους αυστηρούς κανόνες συμπεριφοράς. Τα «καλά παιδιά» έπρεπε να είναι καλοντυμένα, με προσεγμένη συμπεριφορά και σοβαροφάνεια. Τα «καλά κορίτσια» έπρεπε να ξέρουν μουσική, χορό, να παίζουν πιάνο, να μιλούν γαλλικά. Στις λαϊκές τάξεις έπρεπε να ξέρουν κέντημα, αργαλειό, μαγείρεμα κι όλα όσα θα τα έκαναν «περιζήτητες νύφες». Οι σύγχρονοι νέοι ξέφυγαν από αυτές τις δουλείες και έπεσαν σε μιαν άλλη δουλεία, που προβάλλεται σαν ελευθερία. Οι παλαιότεροι είχαν διδαχθεί ως παιδιά έναν καταπιεστικό τρόπο συμπεριφοράς, που όμως δεν ήταν ενοχλητικός για τους άλλους. Οι σημερινοί νέοι υιοθετούν μια συμπεριφορά, που δήθεν τους ελευθερώνει, αλλ’ είναι άκρως ενοχλητική και καταπιεστική για τους άλλους. Η μοντέρνα «εθιμοτυπία» μπορεί να δείχνει περιφρόνηση για τα παλαιότερα σχήματα αλλά δε δημιουργεί προοπτικές για ένα καλύτερο μέλλον.
Η ευγένεια είναι ζωτική ανάγκη για τις μεταξύ των ανθρώπων σχέσεις. Οφείλουμε στις καθημερινές μας επαφές να συμπεριφερόμαστε μ’ ευπρέπεια και ν’ αποκαλύπτουμε τον καλύτερο εαυτό μας. Έτσι θα υποχρεώσουμε και τους άλλους να μας φερθούν με ανάλογο τρόπο και να υψωθούν σ’ ένα ανώτερο επίπεδο συμπεριφοράς. Σήμερα οι άνθρωποι ξέχασαν να χαμογελούν. Κυριαρχεί παντού το σκυθρωπό κι ανέκφραστο πρόσωπο. Όμως, μια και τα πάντα υπολογίζονται με βάση το κόστος, ας το σκεφθούμε κι αλλιώς: ένα χαμόγελο δε στοιχίζει τίποτα αλλά και τίποτα δε στοιχίζει όσο ένα χαμόγελο.
Οι Αθηναίοι, χάρη στο υψηλό επίπεδο πολιτισμού, είχαν πρώτοι κατανοήσει την αξία της ευτραπελίας και της εγκαρδιότητας. Το γελαστό πρόσωπο είναι η σφραγίδα της δημοκρατίας. Γι’ αυτό αποφεύγανε να εμφανίζονται με βλοσυρά και σκυθρωπά πρόσωπα, για να μην ενοχλήσουν. «Ουδέ αζημίους μεν, λυπηράς δε τη όψει αχθηδόνας προστιθέμενοι*». Τα σημερινά Ελληνόπουλα έχουν δίκιο να αποστρέφονται την παλιά γαλλοπρεπή τυπικότητα, τη φορτική ευγένεια που ξεπέφτει σε γλοιώδη δουλικότητα. Έχουμε μια δική μας παράδοση ευγένειας. Ας στραφούν, λοιπόν, στο ανδροπρεπές και σεμνοπρεπές ύφος του ελληνικού ήθους, στην απλότητα της ελληνικής γραμμής, στην αμεσότητα και την εγκαρδιότητα, αυτά τα θαυμάσια εκχυλίσματα της ανόθευτης ελληνικής ψυχής.

* Φράση του Περικλή από τον Επιτάφιο: «Δεν προσθέτουμε στο πρόσωπο μας στενοχώριες, που δε ζημιώνουν, όμως είναι δυσάρεστες στους άλλους».
Κάποτε ο Ίων Δραγούμης, ο Ίδας των ελληνικών γραμμάτων, οραματιζόταν έναν «ωραίο τύπο Έλληνα». Δε βλέπουμε τον τύπο αυτό μέσα από τις νιτσεϊκές ιδεοπληξίες του Ίδα. Ο «ωραίος Έλληνας» υπήρχε και δρούσε έως χθες• ίσως υπάρχει και σήμερα. Είναι ο φιλότιμος και σεμνός —όχι συμνότυφος— Έλληνας, που ήξερε στις δύσκολες στιγμές να γίνεται παλικάρι. Όμως τα παλικάρια δεν υπήρξαν ποτέ παλικαράδες. Ούτε το θράσος είναι ισοδύναμο του θάρρους. Ίσως χρειαστεί για τα παιδιά μας να επικαιροποιήσουμε κάποιες αξίες, έτσι που η λεβεντιά να μην είναι συνώνυμη της ξετσιπωσιάς*. (4 Ιανουαρίου 1986)
*Ξετσιπωσιά : αδιαντροπιά (από το στερ. Ξε και το ουσιαστικό τσίπα (= υμένας και μεταγενεστέρως πέπλο, τσεμπέρι).
* «Κατά συνθήκην ψεύδη»: Τίτλος του περίφημου έργου του Μαξ Νορντάου (1849-1923).

(Από το βιβλίο του Σαράντου Ι. Καργάκου: «Προβληματισμοί – ένας διάλογος με τους νέους.» Τόμος Ε΄ GUTENBERG – ΑΘΗΝΑ 1997)