Πέμπτη 9 Ιουλίου 2020

«Οἱ ἄνθρωποι παίζουν μὲ τὸ πιὸ πολύτιμο πράγμα στὸν κόσμο...»


«Οἱ ἄνθρωποι παίζουν μὲ τὸ πιὸ πολύτιμο πράγμα στὸν κόσμο, στὴν πραγματικότητα ὅμως δὲν τὸ βλέπουν, ἐπειδὴ δὲν ἔχει συγκεκριμένη ὑλικὴ ὑπόσταση, δὲν περιλαμβάνεται μέσα στὸ ὀπτικὸ πεδίο τῶν ἀνθρώπων, καὶ γι’ αὐτὸν ἀκριβῶς τὸ λόγο θεωρεῖται κάτι τὸ εὐτελέστατο ἤ, γιὰ νὰ εἶμαι πιὸ ἀκριβής, κάτι ποὺ δὲν ἔχει καμιὰ ἀπολύτως ἀξία».


ΣΕΝΕΚΑΣ

ΠΕΡΙ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ


Ἕνας ναὸς ζωντανῆς θρησκείας παραμένει μὲ τὴν ἀρχικὴ ἰδιότητά του ὄχι γιὰ κάποιον ἄλλον λόγο, ἀλλὰ ἁπλὰ καὶ μόνο ἐπειδὴ ὑπάρχουν ἐν ζωῇ λάτρεις τῆς θρησκείας αὐτῆς. Ἕνας ναὸς νεκρῆς θρησκείας εἶναι ἕνα μνημεῖο. Δηλαδή, ἕνα μνῆμα, ἕνα κουφάρι χωρὶς συγκεκριμένο νόημα, ἄρα μὲ διαχειρίσιμο καὶ τεχνητὸ νόημα. Ὁ Παρθενώνας σήμερα συμβολίζει τὴ Δημοκρατία, τὴ Φιλοσοφία, τὴν Ἀρχαία Ἑλλάδα… γενικῶς, ὅ,τι νά ‘ναι κι ὅ,τι λάχει: Αὐτοὺς τοὺς συμβολισμοὺς τοῦ προσέδωσαν οἱ κουλτουριάρηδες Εὐρωπαῖοι. Στὴν κλασσικὴ Ἀρχαιότητα δὲν συμβόλιζε τίποτε ἀπὸ ὅλα αὐτά. Ὅλα αὐτὰ ποὺ λὲν οἱ «μορφωμένοι» τῶν τελευταίων 5 αἰώνων ὅτι συμβολίζει, εἶναι ἕνα ψέμα: Δὲν τὰ συμβόλιζε ποτέ. Ἦταν ὁ ναὸς τῆς θεᾶς Ἀθηνᾶς ποὺ προστάτευε τὴν Ἀθήνα, ἡ ὁποία πίστευε στὴν ὕπαρξη τῆς Ἀθηνᾶς.
Ἡ Ἁγία Σοφία ὡστόσο, εἶναι ἐκκλησία γιὰ τὸν ἁπλὸ λόγο ὅτι ὑφίστανται ἀκόμη Ὀρθόδοξοι καὶ δὴ Ἕλληνες Ὀρθόδοξοι, ποὺ τὴν βλέπουν ὡς ἐκκλησία ἀκόμη κι ἂν εἶναι μουσεῖο. Ἡ ὕπαρξη καὶ ἡ λαχτάρα τῶν Τουρκομουσουλμάνων (ζωντανῆς θρησκείας βεβαίως) ποὺ τὴν θέλουν ὡς σύμβολο τῆς κατάκτησής της εἶναι δευτερεύουσα. Αὐτοὶ εἶναι σὰ νὰ μὴν ὑπάρχουν ὅσο καιρὸ ὑπάρχουμε ἐμεῖς. Δὲν μετρᾶ ἡ γνώμη τους γιὰ ἐμᾶς. Κι ἐμεῖς δὲν μποροῦμε νὰ τὴν δεχτοῦμε ὡς τζαμί, φυσικά. Τὴ θέλουμε ἐκκλησία. Ποτὲ δὲν θὰ καταδεχτοῦμε νὰ ἐπιλέξουμε ἀνάμεσα σὲ δύο ξένες, ἐχθρικές, γνῶμες κι ἐπιλογές. Ἂν κάνουμε κάτι τέτοιο, παύουμε νὰ εἴμαστε ἐμεῖς, καὶ ἐνσωματωνόμαστε στὰ ἀνθρώπινα ἐκεῖνα σύνολα ποὺ ἐκφέρουν τὶς ἐπιλογὲς αὐτές. Θὰ ἔπρεπε νὰ πεθάνουμε, καὶ νὰ μείνουν μόνο Τοῦρκοι, γιὰ νὰ ἔχει ἡ Ἁγία Σοφία ὁριστικὰ καὶ τελεσίδικα τὸ νόημα τοῦ τζαμιοῦ. Καὶ ἀντίστροφα: ἐὰν δεχτοῦμε νὰ ἔχει ἡ Ἁγία Σοφία τὸ νόημα τοῦ τζαμιοῦ (ἔστω καὶ γιὰ λόγους διάφορους ἀπὸ αὐτοὺς τῶν Τούρκων), τότε θὰ πεθάνουμε, πεθάναμε.

«Τολμᾷ τις ὑμῶν, πρᾶγμα ἔχων πρὸς τὸν ἕτερον, κρίνεσθαι ἐπὶ τῶν ἀδίκων καὶ οὐχὶ ἐπὶ τῶν ἁγίων;»

«Τολμᾷ τις ὑμῶν, πρᾶγμα ἔχων πρὸς τὸν ἕτερον, κρίνεσθαι ἐπὶ τῶν ἀδίκων καὶ οὐχὶ ἐπὶ τῶν ἁγίων;
οὐκ οἴδατε ὅτι οἱ ἅγιοι τὸν κόσμον κρινοῦσι; καὶ εἰ ἐν ὑμῖν κρίνεται ὁ κόσμος, ἀνάξιοί ἐστε κριτηρίων ἐλαχίστων;
οὐκ οἴδατε ὅτι ἀγγέλους κρινοῦμεν; μήτι γε βιωτικά;
βιωτικὰ μὲν οὖν κριτήρια ἐὰν ἔχητε, τοὺς ἐξουθενημένους ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ τούτους καθίζετε.
πρὸς ἐντροπὴν ὑμῖν λέγω. οὕτως οὐκ ἔνι ἐν ὑμῖν σοφὸς οὐδὲ εἷς ὃς δυνήσεται διακρῖναι ἀνὰ μέσον τοῦ ἀδελφοῦ αὐτοῦ,
ἀλλὰ ἀδελφὸς μετὰ ἀδελφοῦ κρίνεται, καὶ τοῦτο ἐπὶ ἀπίστων;
ἤδη μὲν οὖν ὅλως ἥττημα ὑμῖν ἐστιν ὅτι κρίματα ἔχετε μεθ᾿ ἑαυτῶν. διατί οὐχὶ μᾶλλον ἀδικεῖσθε; διατί οὐχὶ μᾶλλον ἀποστερεῖσθε;» (
Α Κορ. 6, 1-7)





Ι. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ, Ε.Π.Ε. 18





Hyrriet: «Η Αγία Σοφία θα ανοίξει ως τζαμί»


Hyrriet: «Η Αγία Σοφία θα ανοίξει ως τζαμί»

Το σημερινό άρθρο της τουρκικής εφημερίδας «Hurriyet», που λέει πως η Αγία Σοφία θα ανοίξει ως τζαμί και η απόφαση του ΣτΕ της Τουρκίας θα ανακοινωθεί αύριο, 10 Ιουλίου, σε κάνει να αναρωτιέσαι… Έχει πληροφόρηση ή επιχειρεί προβοκάτσια;
Σύμφωνα με το άρθρο του Αμπντουλκαντίρ Σελβί, το Συμβούλιο της Επικρατείας της Τουρκίας φέρεται να έχει αποφασίσει το άνοιγμα της Αγίας Σοφίας ως μουσουλμανικό τζαμί για τακτική μουσουλμανική λατρεία, ενώ η κατά τον ίδιον ομόφωνη απόφαση θα ανακοινωθεί αύριο!
«Αύριο είναι μια ιστορική μέρα στον αγώνα για την Αγία Σοφία. Η κοινή γνώμη περιμένει να διορθωθεί ένα ιστορικό λάθος», αναφέρει χαρακτηριστικά ο αρθρογράφος της τουρκικής «Hurriyet».
Υπενθυμίζεται ότι το Ανώτατο Δικαστήριο της Τουρκίας συνεδρίασε στις 2 Ιουλίου με θέμα τη μετατροπή ή μη της Αγίας Σοφίας σε τζαμί. Η συνεδρίαση είχε διαρκέσει μόλις 17 λεπτά και, όπως είχε γίνει γνωστό, η επίσημη απόφαση θα εκδοθεί εντός 15 ημερών.
Η υπόθεση μετατροπής της Αγίας Σοφίας σε τζαμί ξεκίνησε μετά το αίτημα του συλλόγου «Στήριξης Αρχαίων Μνημείων και Περιβάλλοντος» που ζήτησε να εξεταστεί αν είναι αυθεντική ή πλαστή η υπογραφή του Κεμάλ Ατατούρκ στο διάταγμα του 1934 για τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε μουσείο. Εάν η προσφυγή γίνει δεκτή, τότε θα αρχίσει η προσπάθεια μετατροπής της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, εφόσον θα ακυρωθεί το διάταγμα μετατροπής της σε μουσείο.





ΠΕΡΙ ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ



Γράφουν οἱ νεοεσφιγμενίτες:

«Πλέον, το θέμα εκκρεμεί μόνο σε επίπεδο εφαρμογής των δικαστικών αποφάσεων από τα αρμόδια για την προστασία του Αγίου Όρους όργανα της πολιτείας».

καὶ πάλιν:

«σε ένα χώρο όπου δεν λειτουργεί ο νόμος, στα χέρια ατόμων που έως τώρα δεν αγγίζει ο νόμος».

Ἀναρωτιόμαστε ὅμως· πῶς δηλαδὴ θέλουν οἱ νεοεσφιγμενίτες νὰ ἐφαρμοσθεῖ ὁ νόμος; Μὲ ποιὸ τρόπο δηλαδὴ θέλουν νὰ τοὺς βγάλουν ἔξω; Μήπως διὰ τῆς βίας;

 Ἐ ἃς τὸ δοῦμε καὶ αὐτὸ τώρα, μετὰ τὴν λεγόμενη ''Πανδημία'' ὅπου καὶ κλείσανε τοὺς ναοὺς μὲ τὸ ἔτσι θέλω, ὥστε νὰ μπεῖ τὸ κερασάκι στὴν τούρτα.....

Κορονoϊός: Παρατείνονται τα περιοριστικά μέτρα για τους Ναούς – Τι θα ισχύει



Μέχρι τις 21 Αυγούστου 2020 παρατείνεται με Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Παιδείας και Υγείας η ισχύς των προσωρινών περιοριστικών μέτρων στους χώρους λατρείας, όλων των θρησκειών και δογμάτων. Υπενθυμίζουμε ότι:

α) η αναλογία ατόμων/επιφάνειας διαμορφώνεται στο ένα άτομο ανά πέντε τ.μ. και

β) για τους χώρους λατρείας πέραν των 500 τ.μ. το ανώτατο όριο ατόμων είναι 100. Πχ σ’ έναν χώρο λατρείας 200 τ.μ. μπορούν να παρευρίσκονται έως 40 άτομα ενώ σ’ έναν χώρο 500 τ.μ. ή 1.500 τ.μ. μπορούν να παρευρίσκονται έως 100 άτομα.

Κατά τα λοιπά ισχύουν όλες οι γνωστές προφυλάξεις που ισχύουν ήδη (1,5 μέτρο απόσταση μεταξύ των ατόμων, σύσταση για τη χρήση μάσκας, φυσικός αερισμός του χώρου κλπ).

ΑΠΟΦΑΣΗ Αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 43195 

Παράταση ισχύος της κοινής απόφασης των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας με αρ.Δ1α/Γ.Π.οικ.34060/2.6.2020 «Επιβολή προσωρινών μέτρων στους θρησκευτικούς χώρους λατρείας για την προστασία της δημόσιας υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19, για το χρονικό διάστημα από 6.6.2020 έως και 9.7.2020» (Β’ 2111), έως και τις 21.8.2020. 

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - ΥΓΕΙΑΣ 

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:

α. Του άρθρου πρώτου της από 25.2.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγοντα μέτρα αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης κορωνοϊού» (Α΄ 42) και ιδίως της περ. στ΄ της παρ. 2 και της περ. δ΄ της παρ. 4 αυτού, όπως αυτή κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4682/2020 (Α΄ 76),

β. του π.δ. 18/2018 «Οργανισμός του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων» (Α΄ 31),

γ. του π.δ. 121/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας» (Α΄ 148),

δ. του π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α΄ 119),

ε. του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 121).

2. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.23093/6.4.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης της τέλεσης κάθε είδους λειτουργιών και ιεροπραξιών στους θρησκευτικούς χώρους λατρείας για το χρονικό διάστημα από 12.4.2020 έως και 20.4.2020» (Β΄ 1178), όπως η ισχύς αυτής παρατάθηκε, αρχικώς, με την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.25763/16.4.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας «Παράταση ισχύος της υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.23093/6.4.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας (Β΄ 1178) έως και τις 28.4.2020» (Β΄ 1471) και εκ νέου, με την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.27283/28.4.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας «Παράταση ισχύος της υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.23093/6.4.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας (Β΄ 1178) έως και τις 3.5.2020» (Β΄ 1628).

3. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.27807/2.5.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης της τέλεσης λειτουργιών και ιεροπραξιών στους θρησκευτικούς χώρους λατρείας και μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19 στους χώρους αυτούς για το χρονικό διάστημα από 4.5.2020 έως και 16.5.2020» (Β΄ 1643).

4. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.29519/12.5.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας «Επιβολή προσωρινών μέτρων στους θρησκευτικούς χώρους λατρείας για την προστασία της δημόσιας υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19, για το χρονικό διάστημα από 17.5.2020 έως και 5.6.2020» (Β΄ 1816).

5. Την υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.34060/2.6.2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας «Επιβολή προσωρινών μέτρων στους θρησκευτικούς χώρους λατρείας για την προστασία της δημόσιας υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19, για το χρονικό διάστημα από 6.6.2020 έως και 9.7.2020» (Β’ 2111).

6. Την από 7.7.2020 εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19.

7. Την υπ’ αρ. B1α/οικ.43175/8.7.2020 βεβαίωση της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υγείας, σύμφωνα με την οποία η έκδοση της παρούσας απόφασης δεν προκαλεί δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε: 

Άρθρο Μόνο 

Η ισχύς της υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.34060/2.6.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας «Επιβολή προσωρινών μέτρων στους θρησκευτικούς χώρους λατρείας για την προστασία της δημόσιας υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19, για το χρονικό διάστημα από 6.6.2020 έως και 9.7.2020» (Β’ 2111), παρατείνεται από τη λήξη της έως και τις 21.8.2020. 

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 

Αθήνα, 8 Ιουλίου 2020 

Οι Υπουργοί 

Παιδείας και Θρησκευμάτων
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ 

Υγείας
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣ