Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2020

Το Φ.Ε.Κ για τους χώρους λατρείας και τις θρησκευτικές τελετές


Προς τον σκοπό αντιμετώπισης της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 θεσπίζονται τα ακόλουθα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας: 


Π Α Ρ Α Ρ Τ Η Μ Α ΙΙΙ

ΧΩΡΟΙ ΛΑΤΡΕΙΑΣ

1. Για το χρονικό διάστημα ισχύος της παρούσας αναστέλλεται η τέλεση, με την παρουσία φυσικών προσώπων και με την επιφύλαξη της παρ. 2, κάθε είδους λειτουργιών, λατρευτικών συνάξεων, ιεροπραξιών και πάσης φύσεως θρησκευτικών τελετών σε όλους ανεξαιρέτως τους χώρους θρησκευτικής λατρείας (κάθε είδους και κάθε νομικού, κανονικού και εν γένει θρησκευτικού καθεστώτος ναών και παρεκκλησίων, ευκτηρίων οίκων, τεμενών, συναγωγών κ.λπ.) κάθε δόγματος και θρησκείας, ανεξαρτήτως μεγέθους και χωρητικότητας τους, στο σύνολο της Επικράτειας, για προληπτικούς λόγους δημόσιας υγείας.

2. Σε περίπτωση τέλεσης λειτουργιών, λατρευτικών συνάξεων, ιεροπραξιών ή κάθε είδους θρησκευτικής τελετής, αυτές πραγματοποιούνται αποκλειστικά και μόνο από θρησκευτικό/θρησκευτικούς λειτουργό/λειτουργούς και το αναγκαίο βοηθητικό προσωπικό (όπως ιεροψάλτης, νεωκόρος), ο συνολικός αριθμός των οποίων δεν υπερβαίνει τους τέσσερις (4) για όλους τους χώρους λατρείας εκτός των Μητροπολιτικών Ναών, στους οποίους ο ανώτατος αριθμός ορίζεται σε έξι (6), και υπό την προϋπόθεση τήρησης: α) της αναλογίας ενός ατόμου ανά 15 τ.μ. επιφανείας με ελάχιστη απόσταση τα δύο (2) μέτρα μεταξύ τους, καθώς και β) των θεσπισθέντων προληπτικών μέτρων υγιεινής για την αποφυγή μετάδοσης του κορωνοϊού COVID-19. Οι θύρες εισόδου και εξόδου του χώρου λατρείας παραμένουν κλειστές και ο κατά νόμο θρησκευτικός λειτουργός είναι υπεύθυνος να λαμβάνει όλα τα προσήκοντα μέτρα, ώστε να εξασφαλίζεται ότι κανένα πρόσωπο δεν εισέρχεται στον χώρο λατρείας κατά τη διάρκεια της τέλεσης λειτουργίας, λατρευτικής σύναξης, ιεροπραξίας και κάθε είδους θρησκευτικής τελετής. Σε περίπτωση που η ως άνω λειτουργία, λατρευτική σύναξη, ιεροπραξία ή κάθε είδους θρησκευτική τελετή μεταδίδεται από εθνικής ή τοπικής εμβέλειας τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό μέσο ή μέσω διαδικτύου, επιτρέπεται η παρουσία του απολύτως αναγκαίου τεχνικού προσωπικού του μέσου, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τέσσερα (4) άτομα.

3. Οι ως άνω απαγορεύσεις και υποχρεώσεις καταλαμβάνουν και τους χώρους λατρείας που βρίσκονται εντός δημοσίων, δημοτικών, φιλανθρωπικών, κοινωφελών ή άλλων υπηρεσιών, καταστημάτων και εγκαταστάσεων (π.χ. νοσοκομείων και ψυχιατρείων, γηροκομείων, οικοτροφείων, κοιμητηρίων, κατασκηνώσεων). Η κατ' εξαίρεση τέλεση λειτουργιών, λατρευτικών συνάξεων, ιεροπραξιών ή κάθε είδους θρησκευτικών τελετών που προβλέπεται στην παρ. 2 δεν επιτρέπεται σε χώρους λατρείας που βρίσκονται εντός ιδιωτικών κτημάτων, κτιρίων και επιχειρήσεων (π.χ. συγκροτημάτων κατοικιών, κέντρων εκδηλώσεων, ξενοδοχείων).

4. Οι Ιερές Μονές, τα Μοναστήρια, τα Ησυχαστήρια και οι λοιποί χώροι εγκαταβίωσης του συνόλου της Επικράτειας, κατά το ως άνω χρονικό διάστημα ισχύος της παρούσας δεν δέχονται κοινό και πιστούς σε οργανωμένες ή ατομικές προσκυνηματικές επισκέψεις. Η λατρευτική ζωή των Ιερών Μονών, των Μοναστηριών και των Ησυχαστηρίων μπορεί να συνεχίζεται, κατά την κρίση του Ηγουμένου ή της Ηγουμένης και κατόπιν έγκρισης του επιχώριου Μητροπολίτη, υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι δεν συμμετέχει κανένας άλλος πλην της μοναστικής αδελφότητας και με ανώτατο όριο τα δέκα (10) μέλη της μοναστικής αδελφότητας, τηρώντας τον κανόνα ενός ατόμου ανά 15 τ.μ. επιφανείας με ελάχιστη απόσταση δύο (2) μέτρων μεταξύ τους και εφόσον τηρούνται όλα τα μέτρα υγιεινής που έχουν θεσπίσει οι δημόσιες αρχές για την αποφυγή μετάδοσης του κορωνοϊού COVID-19. Οι απαγορεύσεις επισκέψεων και όλα τα αναγκαία προληπτικά μέτρα που αφορούν στις Ιερές Μονές της Αθωνικής Πολιτείας, αποφασίζονται από τον Διοικητή του Αγίου Όρους, κατόπιν προηγούμενης ενημέρωσης της Ιεράς Κοινότητας σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στην παρούσα. Με την ως άνω απόφαση απαγορεύεται η είσοδος όλων των επισκεπτών στη Χερσόνησο του Άθω ή παρατείνεται ισχύουσα απαγόρευση κατά το αναγκαίο χρονικό διάστημα. Ο Διοικητής εποπτεύει την ορθή τήρηση όλων των μέτρων προστασίας, είτε αυτά λαμβάνονται από τον ίδιο τοπικά είτε λαμβάνονται σε επίπεδο Επικράτειας.

5. Όσον αφορά στις κηδείες και τις σχετικές με αυτές θρησκευτικές λειτουργίες και λοιπές ιεροπραξίες και ταφικές εκδηλώσεις, στις οποίες, σύμφωνα με τα οικεία θρησκευτικά ήθη και πρακτικές, είθισται η συμμετοχή και η προσέλευση συγγενών, φιλικών προσώπων και κοινού, επιτρέπεται η συμμετοχή μόνο του θρησκευτικού λειτουργού, έως εννέα (9) ατόμων και των προσώπων που επιμελούνται της ταφής, τηρουμένων αυστηρώς των λοιπών προληπτικών μέτρων προστασίας και οδηγιών των υγειονομικών αρχών.

Οι αρχές που είναι υπεύθυνες για τη λειτουργία και διαχείριση των κοιμητηρίων επιβλέπουν την ορθή εφαρμογή του παρόντος και οφείλουν να αποτρέπουν την προσέλευση προσώπων, στα οποία δεν επιτρέπεται η συμμετοχή στην τελετή, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο.


Υποχρέωση χρήσης μάσκας

1. Υπό την επιφύλαξη τυχόν ειδικότερων διατάξεων, επιβάλλεται η υποχρέωση χρήσης μη ιατρικής μάσκας, σε όλη την επικράτεια ανεξαρτήτως επιδημιολογικού επιπέδου, σε όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, συμπεριλαμβανομένων και των χώρων εργασίας, εξαιρουμένων όσων εργάζονται σε ατομικό χώρο χωρίς την παρουσία οποιουδήποτε άλλου προσώπου.

2. Από την υποχρέωση χρήσης μάσκας κατά την παρούσα εξαιρούνται: α) τα άτομα για τα οποία η χρήση μάσκας δεν ενδείκνυται για ιατρικούς λόγους που αποδεικνύονται με τα κατάλληλα έγγραφα, όπως λόγω αναπνευστικών προβλημάτων, β) τα παιδιά ηλικίας κάτω των τεσσάρων (4) ετών και γ) οι θρησκευτικοί λειτουργοί και οι ιεροψάλτες αποκλειστικά και μόνο κατά τη διάρκεια της θρησκευτικής τελετής.


Κυρώσεις

Σε περίπτωση μη τήρησης των μέτρων, επιβάλλονται, ανάλογα με τον βαθμό διακινδύνευσης της δημόσιας υγείας, για κάθε παράβαση, με αιτιολογημένη πράξη της αρμόδιας αρχής, κυρώσεις σύμφωνα με τον πίνακα που ακολουθεί:



«Ὅταν δὲ αὐτοὶ πρῶτοι τοὺς νόμους παραβαίνωσι, πὼς ἂν ἑτέροις γένοιντο διδάσκαλοι;»

(Ι. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ, Ε.Π.Ε.  8. 65)




ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ







«Οι Γαδαρηνοί των ημερών μας» Άρθρο του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αττικής και Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου

 
Είναι πασιφανές ότι ζούμε πρωτόγνωρες καταστάσεις με όλη τη πορεία και τις ραγδαίες εξελίξεις παγκοσμίως, αφορμής δοθείσης της θανατικής πανδημίας -όπως την αποκαλούν- του κορωνοϊού.

Από τη στιγμή που επιβλήθηκαν τα μέτρα για τη προστασία του πολίτη, πολλά ειπώθηκαν ιδιαιτέρως από τα ιντερνετικά κανάλια δημιουργώντας στη σκέψη των απλών πολιτών μόνο σύγχυση εξαιτίας των αντίθετων απόψεων των ανθρώπων της λεγομένης επιστημονικής κοινότητος. Δεν θα αναλύσω κάτι από τις εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις μεταξύ των επιστημόνων για το θέμα του ιού. Μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος  να ανατρέξει στο internet που ποικίλλει πληροφοριών και να ενημερωθεί καταλλήλως.

Μέσα σε αυτή την απόλυτη τρομολαγνεία που μεταφέρουν τα ΜΜΕ στον αγωνιζόμενο βιοπαλαιστή, δίχως να του αφήνουν περιθώριο  σκέψης, τον κατευθύνουν σε δρόμους όπου εκπληρώνονται στόχοι ανθρώπων άγευστων της ΖΩΗΣ.

Εννοείται πως έχουμε καταλάβει ότι ο κορωνοϊός ιδιαιτέρως στην Ελλάδα είναι απόλυτα αλλεργικός. Αλλεργικός στο Πάσχα, αλλεργικός στον Δεκαπενταύγουστο, αλλεργικός στο μήνα Δεκέμβριο εν όψει των Χριστουγέννων.

Τις τελευταίες ημέρες κοινοποιήθηκε στην Ελληνική επικράτεια από τα αρμόδια Υπουργεία ότι δεν επιτρέπεται η κοινή προσευχή των πιστών μέσα στους Ιερούς Ναούς. Συγκεκριμένα, επιτρέπονται τέσσερα άτομα στη Θεία Λειτουργία, μέσα στα οποία ο Λειτουργός και ο Ιεροψάλτης. Και μάλιστα, αν είναι περισσότεροι εντός του Ναού, ο υπεύθυνος Λειτουργός θα πληρώνει το πρόστιμο των 1500 ευρώ. Κι όχι μόνον αυτό, αλλά δεν επιτρέπεται ο Χριστιανός να μπαίνει σε Ναό για να προσευχηθεί ακόμη και εκτός Λειτουργίας. Αυτά ούτε οι Οθωμανοί που μας είχαν σκλάβους πάνω από τετρακόσια χρόνια, ούτε οι Γερμανοί στην κατοχή μας τα επέβαλαν.

Αγνοούν οι δυστυχείς ότι όσες φορές υπήρχαν θανατικές πανδημίες, σύσσωμοι όλοι, κληρικοί και λαϊκοί, έκαναν κοινές αγρυπνίες και παρακλήσεις με λιτανείες για να φύγει το κακό, το οποίο πάντα έφευγε εφόσον είχαν καρδιακή πίστη. Σήμερα πού είναι η πίστη; Έχει αντικατασταθεί από τον δήθεν ορθολογισμό των Γαδαρηνών, οι οποίοι, αν και γνώρισαν την ψυχών και σωμάτων ιαματική δύναμη του Χριστού, δεν Τον κράτησαν στη ζωή τους· δεν Του κατέθεσαν τα προβλήματα της κοινωνίας τους για να τα επιλύσει ως ο μόνος Ικανός, αλλά... Τον έδιωξαν!

Θέλω να διευκρινίσω και να ξεκαθαρίσω ότι σίγουρα θέλουμε να έχουμε την υγεία μας και σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε ούτε τον κορωνοϊό στη ζωή μας, ούτε να γίνουμε αιτία μεταδόσεως αυτού. Είναι πολύ αστείο, αν όχι προκλητικό, να βγαίνουν και να μιλούν από τα ΜΜΕ με τόση εμπάθεια, κακότητα και οργή κατά των Χριστιανών που θέλουν να βρίσκονται στην κοινή προσευχή μέσα στους Ιερούς Ναούς. Τους διαβεβαιώνουμε ότι εμείς είμαστε αφιερωμένοι στην υπηρεσία της ψυχικής και σωματικής υγείας του συνανθρώπου μας, διότι εμείς πιστεύουμε στην αγάπη που λέγεται Ιησούς Χριστός. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπουμε όλοι αυτοί οι άγευστοι της ΖΩΗΣ να παραδίδουν μαθήματα ανθρωπιάς στους αληθινούς ανθρώπους της αγάπης, στους συνειδητούς Χριστιανούς· στους ανθρώπους αυτούς που αναλώνονται με θυσιαστική προσφορά στην αγωνία, στον πόνο  και στην ασθένεια του συνανθρώπου μας.

Λύθηκαν όλα τα προβλήματα στη λεηλατημένη Ελλάδα μας από τα ανθρωποφάγα αρπακτικά που την κατάντησαν ανάπηρη και αιμόφυρτη, με τις 350.000 εκτρώσεις ανυπεράσπιστων παιδιών ετησίως, με τα φυτό-φαρμακερά οπωρολαχανικά που αγοράζουμε για το πιάτο μας, με το μολυσμένο αέρα που αναπνέουμε στη Δυτική Αττική από τα διυλιστήρια, με την άθλια σε αρκετά νοσοκομεία της επικράτειας «θαλπωρή» των ασθενών (ασθενείς με εγκεφαλικά επεισόδια σε ράντζο), με την απουσία των οργάνων προστασίας του πολίτη απέναντι στους κλέφτες που αδειάζουν τα με κόπο κεκτημένα των βιοπαλαιστών, και με τόσα, τόσα άλλα.

Από την άλλη, οι υπεύθυνοι για την υγεία μας διασφαλίζουν την προστασία μας αναλώνοντας τα όργανα της τάξης στην «αστυνόμευσή της χώρας» με πρόστιμα και ποινές σε απλούς βιοπαλαιστές που ξαφνικά τους απαγορεύθηκε η απλή μετακίνηση. Τους ευχαριστούμε για τη προστασία που μας παρέχουν, αλλά έχω να δηλώσω ότι πλέον ασφυκτιούμε από τέτοια προστασία. Ειλικρινά, να μας λείπει. Και το λέω αυτό διότι αισθάνομαι φυλακισμένος και εγκλωβισμένος εγώ, ως Χριστιανός και Λειτουργός.

Από τη μία να μας λένε "όχι συνωστισμός στην Εκκλησία, όχι προσκύνημα στους Ναούς", κι από την  άλλη οι λαϊκές, τα super markets  και τα Μέσα Μεταφοράς να σφύζουν από κόσμο. Δύο μέτρα και δύο σταθμά. Αυτό δεν είναι δημοκρατία· είναι εμπαιγμός της δημοκρατίας και ρατσισμός κατά των Χριστιανών στην επί δύο χιλιάδες χρόνια Ορθόδοξη χώρα που μεταλαμπάδευσε τον Χριστιανισμό σε όλο τον κόσμο. Για αυτό  αγωνίσθηκαν οι ήρωες που το επόμενο έτος, το 2021, θα  τιμήσουμε ως πρωταγωνιστές του αγώνα υπέρ της ελευθερίας κατά τον εορτασμό της διακοσιοστής επετείου της Επανάστασης; Όχι βέβαια. Αγωνίσθηκαν για του Χριστού την πίστη την Αγία και της πατρίδος την ελευθερία. Αν ζούσαν οι ήρωες αυτοί και έβλεπαν το πώς αντιμετωπίζουν τη Μάνα του Έθνους, την Ορθόδοξη Εκκλησία, σήμερα, πιστεύω ότι θα τους απέλαυναν από τη χώρα. Και μην πει κάποιος ότι δεν σεβόμαστε τους νόμους. Αντιθέτως, έως τώρα είμαστε νομοταγείς ως οφείλουμε. Όμως με το να αντιμετωπίζουν κάποιοι τους Ορθοδόξους Χριστιανούς τόσο απαξιωτικά, με τόση ειρωνεία και άδικη συμπεριφορά, να γνωρίζουν πως τελικά θα γράψουν τη δική τους απαξιωτική ιστορία στη συνείδηση του Έλληνα και του Χριστιανού, όπως ο κάθε Εφιάλτης και Ιούδας που για κάποια αργύρια πρόδωσαν το Έθνος και τον Θεό τους.


ΠΗΓΗ

«κἀν νοσήσωμεν, βέλτιον ἐν ταῖς ἀρρωστίαις μείναι, ἢ διὰ τὴν ἀπαλλαγὴν τῆς ἀσθενείας εἰς ἀσέβειαν καταπεσεῖν»

Η ΚΕΦΑΛΗ ΤΗΣ ''ΘΕΑΣ'' ΥΓΕΙΑΣ. ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΣΗΜΕΡΑ ΠΗΡΕ ΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΣΤΙΣ ΚΑΡΔΙΕΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΕΝΩ ΕΞΟΒΕΛΙΣΘΗ Η ΠΙΣΤΙΣ ΕΙΣ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟΝ ΚΑΙ ΔΕΣΠΟΤΗ ΧΡΙΣΤΟ.


(Ι. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ, Ε.Π.Ε. 34. 92)




ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ἀναγκαῖοι μὲν αἱ αἰτίαι• ἀλλ' ὅταν ὁ Θεὸς καλῇ ἀπολογίαν οὐκ ἐχουσιν»