Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2020

ΑΡΣΕΝΙΟΥ Κ. ΚΟΜΠΟΥΓΙΑ - ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΤΕΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ Β΄ 1.)

 


ΜΕΡΟΣ Β

ΠΡΟΜΗΝΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ


Σοβαραὶ ὑπόνοιαι περὶ συντόµου ἐλεύσεως τοῦ Κυρίου

 

«Περι δὲ τῆς ημέρας ἐκείνης καὶ ὥρας οὐδεὶς οἶδεν» (Ματθ. κδ΄ 36). Επειδή, ὡς εἰς τὴν ἀρχὴν τοῦ παρόντος ἐγράψαμεν, ζῶμεν εἰς τρομεροὺς ἀποκαλυπτικοὺς καιρούς, καὶ ἀλλεπάλληλα σημεῖα κρούουν τὸν κώδωνα τοῦ κινδύνου δι' ἀφύπνισιν καὶ προετοιµασίαν, σημεῖα τὰ ὁποῖα προεῖπεν ὁ ἴδιος ὁ Κύριος ὡς προοίµια τῆς Δευτέρας Του Παρουσίας, καὶ τὰ ὁποῖα συνδέονται μὲ τὴν παρανοημένην διδασκαλίαν περὶ βασιλείας ή µεσοβασιλείας τοῦ Κυρίου εἰς την γην, θεωροῦμεν σκόπιµον εἰς τὸ παρὸν νὰ ἐπισημάνωμεν τὰ κυριότερα ἐξ αὐτῶν, πρὸς ἀφύπνισιν τοῦ κόσμου τοῦ µακαρίως κοιμωμένου τόσον εἰς τὴν ἁμαρτίαν, ὅσον καὶ εἰς την ἀδιαφορίαν καὶ τὴν παρανόησιν τῶν πραγμάτων.

Είναι γεγονός, ὅτι ὁ Κύριος θὰ ἐπανέλθη κρῖναι ζῶντας καὶ νεκρούς. Τοῦτο εἶναι δόγµα καὶ διδασκαλία τῆς Εκκλησίας µας. ᾿Αλλὰ πότε θὰ ἐπανέλθῃ καὶ ποῖα τὰ σημεῖα τῆς Παρουσίας Του; Παρακολουθοῦμεν καὶ παρατηροῦμεν αὑτᾶ;

Καίτοι εἰς τὸ σημεῖον αὐτὸ περὶ τῆς ἐλεύσεώς Του ὁ Κύριος µέσα εἰς τὸ Εὐαγγέλιον διέθεσεν ὁλόκληρον κεφάλαιον και μᾶς καλεῖ τόσον νὰ παρακολουθῶμεν τὰ σημεῖα, ὅσον καὶ νὰ ἀγρυπνῶμεν, ἐν τούτοις πολλοὶ πιστοὶ εἶναι ἐπιφυλακτικοί. Καὶ τοῦτο, διότι φοβοῦνται μὴ πέσουν ἔξω εἰς τοὺς ὑπολογισμούς. Καὶ δὲν ἔχουν πολὺ ἄδικον, ἐπειδὴ εἰς τὸ παρελθὸν ἔπεσαν ἔξω οὐκ ὀλίγοι, ἀκόμη καὶ Άγιοι, ως προηγουμένως ἀναφέραμεν. Αλλ' ὁ Κύριος καὶ οἱ Προφήται εἴπον πολλά, ἀκριβῶς διὰ νὰ τὰ προσέχωμεν καὶ ἑτοιμαζώµεθα τόσον διὰ τὸν θάνατὀν µας, ὅσον καὶ διὰ τὴν Παρουσίαν τοῦ Κυρίου. Είναι δὲ γεγονὸς ἀναντίρρηπον, ὅτι, ὅταν ἐκπληρώνωνται αἱ προφητεῖαι, τότε καὶ ἑρμηνεύονται πλήρως. Ἐπίσης, ἐπειδὴ ἀπὸ ὅλας τὰς ἐποχὰς η σημερινὴ πολυτάραχος καὶ μεταβατικὴ ἐποχή παρουσιάζει πολλα ἂνησυχητικὰ σημεῖα, διὰ τὰ ὁποῖα ὁμιλεῖ ὁ Κύριος καὶ η Ἁγία Γραφή, δυνάµεθα ἀκινδύνως νὰ παρακολουθῶμεν καὶ µελετῶμεν αὐτά, µῆπως ὅλα αὐτὰ φανερώνουν, ὅτι πλησιάζει νὰ ἔλθη ὁ Κύριος.

Είναι ἀληθές, ὅτι ἡ ἀνθρωπότης διέρχεται μίαν κοσµοϊστορικὴν ἀποκαλυπτικὴν περίοδον. Ὑπάρχει φόβος νὰ ἐπακολουθήσουν φοβερὰ καὶ ἐξαίσια γεγονότα, διὰ τῶν ὁποίων θά καλῆται συντόμως η ἀμετανόητος ἀνθρωπότης, ὄχι πλέον νά µετανοήσῃ ή νὰ μετάσχῃ μετὰ τὰ φοβερὰ αὑτὰ γεγονότα εἰς πανευτυχεῖς ημέρας ἁγιοποιῆσεως, ἀλλὰ θά καλήται νὰ παραστῇ ἐνώπιον τοῦ φοβεροῦ Κριτοῦ διὰ νὰ λογοδοτήσῃ. Καὶ ἐδῶ θα εἶναι τὸ τροµερόν. Ἡ Εκκλησία μὲ τοὺς πιστοὺς περιμένει τὸν Χριστὸν ὡς Κριτήν, εἰς τὴν Δευτέραν Αὐτοῦ Παρουσίαν, ἐνῷ οἱ ἀντίχριστοι Χιλιασταὶ ή Μάρτυρες τοῦ Ιεχωβᾶ ὡς παντοτεινὸν ἐπίγειον Βασιλέα, οἱ δὲ ὁρθόδοξοι ονειροπόλοι ὡς προσωρινὸν ἐπίγειον Βασιλέα.

Ποἵος θὰ πέσῃ ἔξω, εἰς ποίους θὰ γίνῃ τό, «ἀλλοῦ τὸ ὄνειρον καὶ ἀλλοῦ τὸ θαῦμα»; Ἡμεῖς πιστεύομεν καὶ ἀναμένομεν, ὅτι ἐξάπαντος θα ἔλθῃ ὁ Κύριος ὡς Κριτῆς διὰ νὰ δώσῃ τέρμα διαπαντός εἰς τὸ κακὸν καὶ τὸν Σατανᾶν, ὅσα δὲ κακὰ µεσολαβήσουν, δὲν θὰ εἶναι διὰ τὴν µετάνοιαν τοῦ κόσμου, ἀλλὰ σημεῖα τοῦ μεγάλου γεγονότος τῖς Παρουσίας τοῦ Κυρίου, εἰς την ὁποίαν θὰ ἀκολουθήσῃ η παῦσις τοῦ κακοῦ καὶ παντοτεινή τιμωρία τοῦ Διαβόλου καὶ τῶν οὐδέποτε µετανοησάντων ἁμαρτωλῶν. Αλλωστε ἡ ἱστορία δεικνύει, ὅτι μετὰ ἀπὸ κάποιαν τρομακτικὴν τιµωρίαν οἱ ἄνθρωποι δεν μετανοοῦν, ἀλλα μᾶλλον ἐξαχρειώνονται καὶ γίνονται χειρότεροι. «Οὐ μετενόησαν», λέγει ἡ ᾽Αποκάλύψις.

Πόσοι μετενόησαν από τοπικὰς ή γενικὰς καταστροφάς; Πόσοι μετενόησαν ή ἀναγεννήθησαν ἐν Χριστῷ ἀπὸ τον πρῶτον Παγκόσµιον Πόλεμον; Πόσοι ἀπὸ τὸν φοβερώτερον δεύτερον τοιοῦτον μὲ τὰ πάµπολλα ἑκατομμύρια νεκρούς; ᾿Έχομεν παραδείγματα, ὅτι ἀπὸ τιμωρίας ἀνεγεννήθη, ποτὲ γενικώς η ἀνθρωπότης; Το Άγιον Πνεῦμα ἀποκαλύπτει εἰς την ᾽Αποκάλυψιν τὸ μέλλον τοῦ κόσμου, τὰς τιμωρίας τοῦ Κυρίου καὶ τὰ ἀποτελέσματα τῶν τιμωρῶν ἀπὸ τᾶς ἑπτὰ πληγὰς τοῦ θυμοῦ τοῦ Θεοῦ, ποὺ ἐξέχεαν οἱ ἄγγελοι µίαν κατόπιν τῆς ἄλλης καὶ μὲ τὴν τελευταίαν κατεστράφη ὁ πλανήτης τελείως. Τονίζει δὲ κατ ἐπανάληψιν τὸ Πνεῦμα τὸ "Άγιον, ὅτι, παρὰ τὰς πληγάς, οἱ ἄνθρωποι «οὐ µετενόησαν», ἀλλὰ καὶ «ἐβλασφῆμησαν τὸν Θεὀν» (Αποκαλ. ιστ΄ 9, 11, 21). Άλλα καὶ ὅταν οἱ ἄγγελοι ἐσάλπισαν καὶ ἐγένοντο μεγάλαι καταστροφαί, ὥστε τὸ τρίτον καὶ τέταρτον τοῦ κόσμου ὁλοσχερῶς κατεστράφη, «οἱ λοιποί τῶν ἀνθρώπων, οἱ οὐκ ἀπεκτάνθησαν, οὐ μετενόησαν ἐκ τῶν ἔργων τῶν χειρῶν αὐτῶν» (Αποκαλ. θ΄ 20). Καὶ ἐν συνεχεία λέγει: «Καἱ οὐ μετενόησαν ἐκ τῶν φόνων αὐτῶν, οὔτε ἐκ τῶν φαρμακειῶν αὐτῶν, οὔτε ἐκ τῶν πορνειῶν αὐτῶν, οὔτε ἐκ τῶν κλεμμάτων αὐτῶν» (Αποκαλ. θ΄ 21).

Ποῖα λοιπὸν τὰ σημεῖα, ποὺ συμβαίνουν, ἰδίως σήμερον, ή φαίνονται ἐπικείμενα, καὶ ἀναφέρονται εἰς την Γραφῆν καὶ παρέρχονται τελείως ἁπαρατήρητα; Ταῦτα εἶναι τὰ ἕξής: Πρῶτον, η ἵδρυσις τοῦ Εβραϊκοῦ Κράτους καὶ η κατάληψις ὑπὸ τῶν Ἕβραίων τῆς Ἱερουσαλημ. Δεύτερον, η γενικὴ ἀποστασία. Τρίτον, ἡ καταπληκτικη πλήθυνσις τῆς γνώσεως μὲ τᾶς τρομακτικὰς ἐπιστημονικὰς ἐφευρέσεις καὶ κατακτήσεις. Τέταρτον, σημεῖα ἐν οὐρανῷ καὶ ἄστροις. Πἐμπτον, ἣ ἐπικείμενη ἀνοικοδόμησις τοῦ Ναοῦ τοῦ Σολομῶντος. Ἔκτον, η ἐπικειμένη ἐμφάνισις τοῦ ᾿Αντιχρίστου καὶ ψευδομεσσίου τῶν Εβραίων, ποὺ περιμένουν ἐναγωνίως. Καὶ ἔβδομον, η ἄγνοια, ἥ ἀδιαφορία καὶ ὁ ὕπνος τῆς ραθυµίας, ποὺ ἔχει σήμερον καὶ θὰ ἔχη περισσότερον αὔριον ὁ κόσμος. Ἔκ τῆς σημερινῆς καταστάσεως συμπεραίνομεν πῶς θα εἶναι αὖριον ὁ κόσµος (Ματθ. κδ΄ 38-39).



ΠΗΓΗ



 ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ὁ πασχάλιος χαρακτήρας τῶν Χριστουγέννων

 

Δέν εἶναι λίγες οἱ φορές πού ἁπλοί ἄνθρωποι χαρακτηρίζουν τά Χριστούγεννα ὡς Πάσχα. Δέν κάνουν κάποιο λάθος, ἀλλά ἐκφράζουν τό βαθύτερο νόημα τῆς χριστιανικῆς ἑορτῆς ἡ ὁποία ἑνώνει τά γεγονότα τῆς ἐν Χριστῷ οἰκονομίας καί ἀναδεικνύει τή χαρά γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Ἕνα εἶναι τό μυστήριο τοῦ Χριστοῦ καί μία κατά βάσιν εἶναι ἡ ἑορτή, τό γεγονός δηλαδή «τῆς τοῦ Λόγου σαρκώσεως καί τῆς ἡμῶν θεώσεως». Ἡ Ἐνσάρκω­ση τοῦ Λόγου ἀποτελεῖ τήν ἀρχή τοῦ λυτρωτικοῦ ἔργου καί τό Πάσχα «πέρας τῆς οἰκονομίας ἐστί. Πῶς δ’ ἄν ἐγένετο τό πέρας, εἰ μή ἡ ἀρχή καθηγήσατο; Τί τίνος ἐστίν ἀρχηγικώτερον; Ἡ γέννησις δηλαδή τῆς κατά τό πάθος οἰκονομίας». Μέ ἁπλούστερα λόγια οἱ δύο πυλῶνες τοῦ λειτουργικοῦ ἔτους, Χριστούγεννα καί Πάσχα (κινητό καί ἀκίνητο ἑορτολόγιο), εἶναι ἀλληλένδετοι, διότι ἐάν δέν ἐγεννᾶτο ὁ Χριστός δέν θά ἀνίστατο. Ὁ Χριστός «εἶναι ὁ Λόγος-Δημιουργός διά τοῦ ὁποίου ἔγιναν τά πάντα καί εἶναι ὁ ἴδιος ἐπίσης πού ἔρχεται νά ἀναπλάσει τά πάντα στούς ἔσχατους καιρούς… Τά Χριστούγεννα στήν καρδιά τοῦ χειμώνα, εἶναι ἡ στιγμή ὅπου τό φῶς ἀρχίζει νά θριαμβεύει πάνω στό σκοτάδι, πράγμα πού συμβολίζει τήν ἐμφάνιση τοῦ ἥλιου τῆς δικαιοσύνης. Ἀντίθετα τό Πάσχα, στήν ἐαρινή ἰσημερία σημαίνει τόν θρίαμβο τοῦ Χριστοῦ διά τῆς ἀναστά­σεώς του».

Τήν ὡς ἄνω ἀλήθεια τοῦ ἑνιαίου θεολογικά καί ἀνθρωπολογι­κά χαρακτήρα Χριστουγέννων καί Πάσχα βιώνει ἡ ὀρθοδόξως πιστεύουσα ψυχή καί καταγράφει τόσο ἡ πατερική, ὅσο καί ἡ λειτουργική-ὑμνολογική μας παράδοση. «Χριστούγεννα: Πάσχα, ἑορταζόμενο ἐπί τρεῖς ἡμέρες» σημειώνεται σέ σλαβωνικά Τυπικά. Τά πατερικά κείμενα ἐπίσης προβάλλουν ἰδιαίτερα τό γεγονός ὅτι τό μυστήριο τοῦ σαρκωθέντος, σταυρωθέντος καί ἀνα­στάντος Χριστοῦ εἶναι ἕνα. Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος π.χ. γράφει ὅτι πανηγυρίζουμε κατά τήν ἑορτή τῶν Θεοφανείων, δηλαδή τῶν Γενεθλίων τοῦ Σωτῆρος, διότι ἑορτάζουμε «ἐπιδημίαν Θεοῦ πρός ἀνθρώπους, ἵνα πρός Θεόν ἐνδημήσωμεν ἢ ἐπανέλθω­μεν». Ἡ ἐπάνοδος ὅμως στό παλαιό κάλλος, ἡ ἐν Χριστῷ ἀνα­γέννησή μας προϋποθέτει καί τήν ἀπόθεση τοῦ παλαιοῦ ἀνθρώ­που, τή συσταύρωση δηλαδή καί συνανάσταση μέ τό Χριστό· «Καί ὥσπερ ἐν τῷ Ἀδάμ ἀπεθάνομεν, οὕτως ἐν Χριστῷ ζήσωμεν, Χριστῷ καί συγγεννώμενοι καί συσταυρούμενοι καί συνθαπτόμενοι καί συνανιστάμενοι». Ὁ Μέγας Ἀθανάσιος ἐξηγεῖ ὅτι τά σμύρνα πού δίδονται ἀπό τούς Ποιμένες στόν τεχθέντα Κύριο προσφέρονται «ὡς ἀνθρώπῳ εἰς ἐνταφιασμόν». Ὁ μαθητής δέ τοῦ ἱεροῦ Χρυσοστόμου Πρόκλος ἐπισημαίνει ὅτι ὁ «ἐν τῇ γαστρί τῆς Παρθένου τό ἴδιον αὑτοῦ σῶμα, ὡς οἶδεν, ἑαυτῷ διαπλάσας, αὐτός καί ἐν τρισίν ἡμέραις, τήν λύσιν τῆς ψυχῆς αὑτοῦ ἀπό τοῦ ἰδίου σώματος πάλιν ἑνώσας, τήν ἑαυτοῦ ἀνάστασιν ἔδειξε».



Σέ λειτουργικό καθαρά ἐπίπεδο ἡ προεόρτιος καί μεθέορτος περίοδος τῶν Χριστουγέννων ἔχει ὡς πρότυπο τήν ἑορτή τοῦ Πάσχα πού εἶναι ἀρχαιότερη. Μεγάλη Τεσσαρακοστή, Μεγάλη Ἑβδομάδα, Ἀκολουθία τῶν Ὡρῶν καί ὕμνοι ἀνάλογοι μέ τήν ἑορτή αὐτή. Ἀπό τήν ἑορτή τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου (21 Νοεμβρίου) ψάλλονται οἱ καταβασίες τῶν Χριστουγέννων «Χριστός γεννᾶται δοξάσατε» καί τό κοντάκιο «Ἡ Παρθένος σήμερον τόν προαιώνιον Λόγον ἐν σπηλαίῳ ἔρχεται…». Ἀπό τήν 20ήν Δεκεμβρίου ἀρχίζει ἡ Μεγάλη Ἑβδομάδα τῶν Χριστουγέννων, ὁπότε καί οἱ πιστοί προετοιμάζονται ἐντατικότερα γιά νά ὑποδεχθοῦν «τό ἐν σπηλαίῳ μέγα μυστήριον». Οἱ Τριώδιοι δέ Κανόνες πού ψάλλονται στά Ἀπόδειπνα αὐτῶν τῶν ἡμερῶν μιμοῦνται τά τριώδια τῶν Ὄρθρων τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος πρό τοῦ Πάσχα· «Τῷ τήν ἄβατον· κυμαινομένην θάλασσαν…», «Τῷ δόγματι τῷ τυραννικῷ, οἱ ὅσιοι τρεῖς Παῖδες μή πεισθέντες…» κ.λπ. Κατά τόν τύπον ἐπίσης τοῦ δοξαστικοῦ Τροπαρίου «Σήμερον κρεμᾶται ἐπί ξύλου…» τῆς Θ΄ ὥρας τῆς Μ. Παρασκευῆς δημιουργήθηκε τό ἀντίστοιχο τροπάρο «Σήμερον γεννᾶται ἐκ Παρθένου…» τῆς Θ΄ ὥρας κατά τήν παραμονή τῆς 25ης Δεκεμβρίου.

Τροπάρια ἐπίσης τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος μᾶς ὑπενθυμί­ζουν τήν ἄμεση σχέση ἀνάμεσα στά Χριστούγεννα καί τό Πάσχα. Χαρακτηριστικά στόν πρῶτον ὕμνο τῆς Θ΄ ὠδῆς τοῦ Ἀποδείπνου κατὰ τὴν Μ. Τετάρτη Ἑσπέρας σημειώνεται· «Τό μέγα μυστήριον, τῆς σῆς ἐνανθρωπήσεως, ἐπί τοῦ δείπνου, συνανακειμένου σου, τοῖς μύσταις φιλάνθρωπε, ἀνακαλύψας ἔφης· φάγετε ἄρτον τόν ζωτικόν, πίστει πίετε τό αἷμα κενωθέν, τῆς θεοπλεύρου σφαγῆς». Ὁ ἐν λόγῳ ὕμνος προβάλλει καί ἀναδεικνύει τή μεγάλη ἀλήθεια ὅτι τό μυστήριο τῆς ἐνανθρωπήσεως τόσο ὡς γέννηση, ὅσο καί ὡς σταύρωση καί ἀνάσταση βιώνεται καθημερινά στή θεία Εὐχαριστία. Σ’ αὐτήν ἀνακεφαλαιώνεται ὅλο τό μυστήριο τῆς θείας οἰκονομίας καί κατά τήν τέλεσή της μυσταγωγούμεθα, ὅπως γράφει ὁ ἱερός Καβάσιλας, στό θαῦμα τῆς τοῦ Κυρίου ἐνανθρω­πήσεως. Μ’ αὐτήν τήν ἔννοια ἡ θεία Εὐχαριστία-Λειτουργία εἶναι ἡ κατ’ ἐξοχήν ἑορτή στήν ὁποίαν ἐκφράζεται ἡ χαρά τῆς Ἐκκλησίας, ἡ χαρά πού ἑδράζεται στήν ἀγάπη καί τή φιλανθρωπία τοῦ Θεοῦ, ἡ χαρά πού πηγάζει ἀπό τήν ἑορτή τῆς δικῆς μας σωτηρίας κατά τήν ὁποίαν ἑορτάζουμε «μή τά τῆς πλάσεως, ἀλλά τά τῆς ἀνα­πλάσεως».


Παναγιώτη Ἰ. Σκαλτσῆ

imaik




Οι εκκλησίες θα είναι ανοιχτές μόνο ανήμερα των Χριστουγέννων και των Φώτων με παρουσία έως και 9 ατόμων

 


Σε ερώτηση για το αν υπάρχει πρόβλεψη για τη Θεία Κοινωνία τις ημέρες που θα είναι ανοιχτές οι εκκλησίες στις γιορτές των Χριστουγέννων απάντησε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.

«Αυτό είναι κάτι ξεκάθαρο και έχει να κάνει με τη δόγματός μας από εκεί και πέρα οι κανόνες που διέπουν την παρουσία των πιστών είναι πολύ αυστηροί», είπε σχετικά με την Θεία Κοινωνία ο κ. Πέτσας.

Υπενθυμίζεται ότι όπως ανακοίνωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, οι εκκλησίες θα είναι ανοιχτές μόνο ανήμερα των Χριστουγέννων και των Φώτων με παρουσία έως και 9 ατόμων σε όλες τις εκκλησίες και έως 25 ατόμων στους Μητροπολιτικούς Ναούς σε όλες τις περιοχές της χώρας.

Την ευθύνη τήρησης των μέτρων θα έχουν οι οικείες μητροπόλεις και η Αρχιεπισκοπή Αθηνών. Ο κ. Πέτσας διευκρίνισε επίσης, σε σχέση με τον εορτασμό των Θεοφανείων, ότι δεν θα πραγματοποιηθεί αγιασμός υδάτων σε ανοιχτό δημόσιο χώρο.



Πηγή: iefimerida.gr - https://www.iefimerida.gr/ellada/ekklisies-ti-tha-ginei-theia-koinonia-hristoygenna

ΠΕΘ προς τον Πρωθυπουργό: ''Το αίτημα των μαθητών μας για το εμβόλιο της Ψυχής''

 

Επιστολή της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων (ΠΕΘ) προς τον Εξοχώτατον Πρωθυπουργόν της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κυριάκον Μητσοτάκην

ΠΡΟΣ:
Τον Εξοχώτατον Πρωθυπουργόν της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κυριάκον Μητσοτάκην
ΚΟΙΝ.:
1. Μακαριώτατον Αρχιεπίσκοπον Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμον και άπαντες του Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος,
2. Σεβασμιώτατον Αρχιεπίσκοπον Κρήτης κ.κ. Ειρηναίον και τα μέλη της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κρήτης,
3. Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες της Δωδεκανήσου

ΘΕΜΑ: Το αίτημα των μαθητών/τριών μας για το εμβόλιο της Ψυχής

 Εξοχώτατε Κύριε Πρωθυπουργέ,
Ανάμεσα σε αυτά που διδάσκουμε στους/στις μαθητές/τριες μας, ως Θεολόγοι καθηγητές/τριες στο σχολικό μάθημα των Θρησκευτικών είναι ότι ο άνθρωπος είναι διφυής ψυχοσωματική ύπαρξη και, επομένως, εκτός από την ικανοποίηση των υλικών αναγκών του σώματος, έχει επίσης και ψυχικές ανάγκες, τις οποίες καλύπτει, ως Χριστιανός, κυρίως συλλογικά, με τη συμμετοχή του στη λατρευτική και μυστηριακή ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας. Οι ψυχικές αυτές ανάγκες πολλαπλασιάζονται, σε περιόδους δοκιμασιών, κρίσεων ή πανδημιών, στις οποίες αναζητούνται, άνωθεν, ιδιαίτερα πνευματικά αντίδοτα και στηρίγματα.
Μόνον αυτός ο τρόπος υπάρχει για να διατηρείται ο Χριστιανός σε μια ψυχοσωματική αρμονία και οντολογική ισορροπία, διότι, όταν φροντίζει μονομερώς το σώμα και δεν φροντίζει παράλληλα και την ψυχή, η ψυχή του αρχίζει να αισθάνεται μειωμένη, παραμελημένη και ζημιωμένη. Αποτέλεσμα μιας τέτοιας ψυχικής ασιτίας είναι να βιώνει ο ψυχικός του κόσμος μια απέραντη δυσανεξία, ανασφάλεια και έλλειψη ψυχικής πληρότητας, που αποβαίνει σε βάρος και αυτής της ίδιας της σωματικής υγείας και ευεξίας. Πρόκειται για αυτό που είπε ο ίδιος ο Ιησούς Χριστός: «τί γὰρ ὠφελήσει ἄνθρωπον, ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ;» (Μάρκ. 8, 36).
Οι μαθητές/τριές μας ζουν μαζί μας, εντός της Κοινωνίας μας και γνωρίζουν, κατανοούν και συμμερίζονται την αγωνία, την ανησυχία και τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που κάνει η Ελληνική Πολιτεία, με όλους τους λειτουργούς της, προκειμένου να τιθασευτεί ο ιός, που απειλεί την υγεία και τη ζωή όλων μας, μικρών και μεγάλων, αλλά και να αντιμετωπιστεί, -παράλληλα και επιτυχώς- η εξ’ ανατολών επιθετικότητα, η οποία, μάλιστα, έχει ενταθεί τον τελευταίο καιρό.
Θέλουμε, ωστόσο, με όλον τον σεβασμό που έχουμε απέναντί σας, να σας θέσουμε τα έντονα υπαρξιακά ερωτήματα, που θέτουν οι μαθητές στους εκπαιδευτικούς Θεολόγους όλης της χώρας τις τελευταίες ημέρες και μας μεταφέρονται μέσω των Παραρτημάτων της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων:
  • Ερωτούν οι μαθητές μας, γιατί, εφόσον μελετώνται και βρίσκονται ικανοποιητικές λύσεις για όλες σχεδόν της δράσεις της Πολιτείας και της Κοινωνίας δεν μπορεί να βρεθεί εύλογη λύση και στο άνοιγμα των Εκκλησιών, σε συνεργασία της Πολιτείας με τη Διοικούσα Εκκλησία –λύση ασφαλής ως προς τα υγειονομικά μέτρα- έτσι ώστε να κάνουμε εορτές με ανοικτές και λειτουργούσες τις Εκκλησίες μας;
  • Ερωτούν οι μαθητές μας, γιατί δεν λαμβάνεται υπόψη η θετική εμπειρία του χρονικού διαστήματος, από τον Μάιο έως και τον Οκτώβριο, όπου άνοιξαν και λειτούργησαν οι Ναοί μας, άψογα από υγειονομικής πλευράς και μετά πολλών επαίνων εκ μέρους της Πολιτείας;
  • Ερωτούν οι μαθητές μας, γιατί δεν λαμβάνονται υπόψη τα παραδείγματα άλλων χωρών, όπως η Βουλγαρία και η Εσθονία, όπου οι κυβερνήσεις τους δεν έκλεισαν τις Εκκλησίες, κατά τη διάρκεια της πανδημίας και, μάλιστα, αποφάσισαν να μη τις βάλουν στο ίδιο επίπεδο με τους κινηματογράφους, τα μπαρ και άλλους χώρους εστίασης και διασκέδασης και να τις αφήσουν ανοιχτές σε όλο το διάστημα της πανδημίας; Σημειώνουν ακόμη ότι, σύμφωνα με τις ειδήσεις που διαβάζουν, η Ορθόδοξη Εκκλησία της Βουλγαρίας, ευχαρίστησε την κυβέρνηση της χώρας της, τονίζοντας, μεταξύ άλλων ότι: «Οι άνθρωποι ενίσχυσαν πραγματικά τις ελπίδες τους, ερχόμενοι στην Εκκλησία, επικοινωνώντας με τον Θεό και τους κληρικούς και, έτσι, ξεπέρασαν ευκολότερα τις δυσκολίες και τις δοκιμασίες τόσο τις σωματικές όσο και τις πνευματικές».
  • Οι μαθητές/τριες, σκέπτονται και προβληματίζονται, βλέποντας την των πραγμάτων αλήθεια, δηλαδή, το φθαρτό και ευάλωτο της ζωής μας και το γεγονός ότι τόσοι συνάνθρωποί μας μολύνθηκαν ή και απεβίωσαν, από τη μια στιγμή στην άλλη, τόσο ξαφνικά αλλά και τόσο γρήγορα.
  • Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, είναι παρήγορο το γεγονός ότι θεωρούν την περιπέτεια με τον κορωνοϊό, εκτός των άλλων, ως μια παιδαγωγική δοκιμασία, που ζητά από όλους μας μια επανεκτίμηση και ανακαίνιση των προτεραιοτήτων που βάζουμε στη ζωή μας, που δεν μπορεί να γίνει, χωρίς, τη συλλογική και «εν Εκκλησίαις» απάντηση και προϋπάντηση του Θεανθρώπου, που έρχεται και γεννιέται στις ψυχές μας, για να τις αναγεννήσει, να τις φωτίσει και να τις υψώσει, όπως τονίζεται στην πρώτη Καταβασία των Χριστουγέννων: «Χριστὸς γεννᾶται· δοξάσατε. Χριστὸς ἐξ οὐρανῶν· ἀπαντήσατε. Χριστὸς ἐπὶ γῆς· ὑψώθητε».
  • Ένας μαθητής, μάλιστα, από την Κρήτη, ρώτησε πρόσφατα την Θεολόγο του, στο διαδικτυακό μάθημα των Θρησκευτικών: Κυρία, έγιναν τόσες προσπάθειες και τόσα πειράματα για να εφευρεθεί το εμβόλιο του κορωνοϊού και να μπορούμε να εμβολιαστούμε και να προστατέψουμε το σώμα μας. Το εμβόλιο της ψυχήςόμως, που το λαμβάνουν, εδώ και 20 αιώνες οι Χριστιανοί, ως επιτυχές φάρμακο και αντίδοτο του μη αποθανείν, θα μας αφήσουν να πάμε στις Εκκλησίες μας, τις άγιες ημέρες που έρχονται για να το λάβουμε;
Εμείς, ως Θεολόγοι Καθηγητές/τριες, μεταφέροντάς σας τα ως άνω ερωτήματα, τους υπαρξιακούς προβληματισμούς και τις ανησυχίες των μαθητών μας, παρακαλούμε για τις δικές σας έμπρακτες απαντήσεις και ενέργειες.

Για το ΔΣ της ΠΕΘ
Ο Πρόεδρος                                                         Ο Γεν. Γραμματέας
Ηρακλής Ρεράκης                                                Παναγιώτης Τσαγκάρης         
Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ                 Υπ. Δρ. Θεολογίας