Τετάρτη 6 Ιανουαρίου 2021

Επίθεση Τσίπρα στη Κυβέρνηση για τις ανοιχτές Εκκλησίες

 tsipras 1

Στο ζήτημα που προέκυψε με το άνοιγμα των εκκλησιών για τα Θεοφάνεια αναφέρεται με ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας κατηγορώντας τον πρωθυπουργό ότι «η διαχείριση ακόμη και των περιοριστικών μέτρων που ανακοινώνει, εξελίσσεται σε θέατρο του παραλόγου».

Ακολούθως αναφέρει: «Προχθές μας είπαν κλειστές οι εκκλησίες τα Φώτα, σε αντίθεση με Χριστούγεννα – Πρωτοχρονιά, υπό τον φόβο συνωστισμού και αύξησης των κρουσμάτων.

Η ιεραρχία διαφώνησε, αγνόησε τα μέτρα και σήμερα οι εκκλησίες άνοιξαν, όπως και τα Χριστούγεννα.

Η κυβέρνηση όμως γιατί πανηγυρίζει ότι δεν έκανε βήμα πίσω;

Τελικά εκτός από τραγικοί αποδεικνύονται συνάμα και κωμικοί.

Προχθές μας είπαν κλειστές οι εκκλησίες τα Φώτα, σε αντίθεση με Χριστούγεννα – Πρωτοχρονιά, υπό τον φόβο συνωστισμού και αύξησης των κρουσμάτων.

Η ιεραρχία διαφώνησε, αγνόησε τα μέτρα και σήμερα οι εκκλησίες άνοιξαν, όπως και τα Χριστούγεννα».

Ο κ. Τσίπρας ρωτά: «Η κυβέρνηση όμως γιατί πανηγυρίζει ότι δεν έκανε βήμα πίσω;» και καταλήγει: «Τελικά εκτός από τραγικοί αποδεικνύονται συνάμα και κωμικοί».

Η απάντηση του Κυβερνητικός Εκπροσώπου, Χρήστου Ταραντίλη:

"Θα περιμέναμε από τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, παράλληλα με την αναμενόμενη κριτική του, να ακούγαμε και την πρότασή του. Δεν την ακούσαμε πάλι", αναφέρει σε ανακοίνωσή του και απάντηση προς τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Χρήστος Ταραντίλης.

Απευθυνόμενος προς τον κ. Τσίπρα, τον ερωτά εάν προτείνει να μείνουν κλειστοί οι ναοί με τη χρήση βίας.

"Ας το πει ευθέως. Δεν το λέει όμως και προτιμά να ψαρεύει σε θολά νερά. Σε μια κρίσιμη φάση για τη δημόσια υγεία, όλοι οφείλουμε να αναλάβουμε τις ευθύνες που μας αναλογούν ώστε να βάλουμε φρένο στην πανδημία αντί να αναλωνόμαστε σε άγονες αντιπαραθέσεις", καταλήγει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.


ΠΗΓΗ

Στον εισαγγελέα ο μητροπολίτης Καλαβρύτων – Πραγματοποίησε ρίψη του Σταυρού στο Αίγιο


Παρέμβαση του εισαγγελέα αλλά και διοικητικά πρόστιμα στο Αίγιο, καθώς οι μητροπολίτες νυν και πρώην Καλαβρύτων πραγματοποίησαν ρίψη του Σταυρού στη θάλασσα.

Ο εισαγγελέας, σύμφωνα με το flamis.gr, κάλεσε τον μητροπολίτη Ιερώνυμο στον οποίο επιβλήθηκε πρόστιμο 1.500 ευρώ, ενώ δύο ακόμα πρόστιμα 300 ευρώ βεβαιώθηκαν σε πιστούς που συμμετείχαν στην τελετή.


ΠΗΓΗ

ΒΙΝΤΕΟ: Ένταση μεταξύ πιστών και Αστυνομίας στον εκκλησιασμό του Μόρφου-Συνωστισμός για τα Θεοφάνια



Ένταση επικράτησε στην Ευρύχου και συγκεκριμένα στην εκκλησία της Αγίας Μαρίνας, όπου τελείτο η θεία λειτουργία των Θεοφανίων, από τον Μητροπολίτη Μόρφου Νεόφυτο.

Συγκεκριμένα, μέλη της Αστυνομίας έσπευσαν στο σημείο, όπου είχαν μαζευτεί οι πιστοί για να παρακολουθήσουν τη Θεία Λειτουργία, έξω από τον Ιερό Ναό, όπως προβλέπουν τα διατάγματα της Κυβέρνησης. Λόγω του συνωστισμού που παρατηρείτο στην περιοχή, τα μέλη της Αστυνομίας ζήτησαν από τους πιστούς να απομακρυνθούν, ώστε να τηρούνται τα μέτρα προσωπικής προστασίας.

Στη θέα των αστυνομικών, οι πιστοί αντέδρασαν με έντονο τρόπο, με αποτέλεσμα να επικρατήσει μικρή ένταση. Μάλιστα, η Αστυνομία προέβη και σε επιτόπου καταγγελίες πολιτών. Στο σημείο παρέμειναν τα μέλη της δύναμης και κατά τη διάρκεια του Αγιασμού των υδάτων στον ποταμό του χωριού, οπού πιστοί αποφάσισαν να σταθούν από κάτω, ώστε να πιάσουν τον σταυρό.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο σημείο βρέθηκαν αρκετοί πιστοί ενώ δεν τηρούνταν οι αποστάσεις. Μάλιστα, κάποιοι εξ αυτών δεν έφεραν ούτε προστατευτική μάσκα. Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, ο Μητροπολίτης Μόρφου κάλεσε όσους πιστούς το επιθυμούν, να τον πλησιάσουν για να τους αγιάσει.

 

 reporter.com.cy


ΠΗΓΗ

Θεσσαλονίκη: Ένταση και προσαγωγές στον Λευκό Πύργο – Άτομα έριξαν το σταυρό

 

Χαμός στην παραλία της Θεσσαλονίκης, με κόσμο να μαζεύεται διαμαρτυρόμενος για τα μέτρα. Χωρίς αποστάσεις, χωρίς μάσκες, πέταξαν Σταυρό στον Θερμαϊκό. Φραστικές επιθέσεις στους αστυνομικούς και προσαγωγές.


ΠΗΓΗ

Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΑΓ. ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Είχαμε διαβάσει στο άρθρο εδώ ότι:

O Άγιος Νικόδημος αναφέρει και τον Άγιο Ιωάννη Δαμασκηνό. τα νοήματα αυτού του τροπαρίου (καθώς και άλλων) του κανόνος του αγίου Κοσμά, και μάλιστα αυτολεξεί αυτή η σημαντική όσο και πρωτότυπη έκφρασις «Εθνών απαρχήν εισαγομένους», αντλούνται από ένα Λόγο στην εορτή των Χριστουγέννων, ο οποίος επιγράφεται στον αδελφό του άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό(3). Ο Λόγος αυτός εκπροσωπείται από πλούσια χειρόγραφη παράδοσι στο Άγιον Όρος και αλλού. Σήμερα όμως δεν είναι ευρύτερα γνωστός και έχει τύχει μόνο μιας δυσπροσίτου εκδόσεως(4), γιατί από πολλούς αμφισβητείται η γνησιότης του.

Ο λόγος των αμφιβολιών είναι το κάπως ασυνήθιστο περιεχόμενό του. Μετά από μία λυρική εισαγωγή, μία δογματική διαπραγμάτευσι και μία ερμηνευτική παρουσίασι των σχετικών με την Γέννησι ευαγγελικών χωρίων, φθάνει στο θέμα του αστέρος των Μάγων και αρχίζει την εξιστόρησι τριών σχετικών με το θέμα διηγήσεων: μία για τους αρχαιοελληνικούς χρησμούς περί Χριστού, μία για τα συμβάντα στην Περσία προ της αναχωρήσεως των Μάγων και μία για την αιτία του θρήνου της Ραχήλ(5). Τελειώνει δε με ένα σύντομο επίλογο. Η κεντρική διήγησις περί Μάγων προέρχεται από την Ανατολή και μεταπλάσθηκε από ξένο, πιθανότατα αραβικό πρωτότυπο(6). Το γεγονός αυτό μαζί με το ανεκδοτολογικό στοιχείο των διηγήσεων τις κάνουν να συγγενεύουν με την «Ιστορία Βαρλαάμ και Ιωάσαφ», πράγμα που έχει συζητηθή και από ωρισμένους ξένους μελετητές. Το τελευταίο αυτό κείμενο, γραμμένο κι αυτό πάνω σε ανατολικό και μάλλον αραβικό πρωτότυπο, επιγράφεται κι αυτό στον άγιο Ιωάννη Δαμασκηνό και αμφισβητήθηκε πολύ, σήμερα όμως η έρευνα φαίνεται να το αποδίδη και πάλι με αρκετή βεβαιότητα σ’ αυτόν.

Μεταξύ των λόγων που μας πείθουν για την γνησιότητα του έργου είναι η χρησιμοποίησίς του από τον αδελφό του άγιο Κοσμά τον Ποιητή (πράγμα που αποτελεί και σημαντικό χρονολογικό τεκμήριο), η εξαιρετική καλλιέπεια, το προσιδιάζον στον Άγιο ύφος και οι δογματικές εκφράσεις, που σχεδόν συμπίπτουν με εκείνες των δογματικών έργων του(7). Σημαντική ήταν η επίδρασις του λόγου στην υμνολογία, τους μεταγενεστέρους συγγραφείς και την Παράδοσι. Αναφέρουμε δειγματοληπτικά την άποψι ότι οι Μάγοι ήταν «βασιλείς Περσών»(8) και ότι ήρθαν και έφυγαν έφιπποι(9), που φαίνεται ότι προήλθε από αυτόν τον λόγο.

Όπως είπαμε, ο λόγος σώζεται σε πολλά αγιορειτικά χειρόγραφα. Εμείς χρησιμοποιήσαμε την μνημονευθείσα έκδοσι του Σωφρονίου Ευστρατιάδου και τα χειρόγραφα υπ’ αρ. 120 της Ι. Μ. Ξηροποτάμου (ΙΖ’ αι.) και 4 της Ι. Σκήτεως Αγίας Άννης (ΙΘ’ αι.). Πρέπει να σημειώσουμε πως ειδικά η διήγησις των Μάγων σώζεται και ανεξάρτητη από τον λόγο(10) και μάλιστα εξετυπώθη παραφρασμένη σε υποσημείωσι στα «Πνευματικά Γυμνάσματα» του Αγίου Νικοδήμου(11). Αξίζει επίσης να σημειώσουμε πως ο λόγος αυτός σώζεται ολόκληρος και στο χειρόγραφο υπ’ αρ. 14 της Ι. Μ. Εσφιγμένου (ΙΑ’ αι.), όπου το κείμενο πλαισιώνεται με δεκάδες μικρογραφίες μεγάλης τέχνης(12).



Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

ΜΟΝΗ ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ Κωδ. 14 φ. 385α




ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ


Κυθήρων Σεραφείμ: “Ουδέποτε έκλεισαν οι Εκκλησίες μας, ούτε και στις πιο σκληρές Κατοχές (Τούρκων, Γερμανών, Βουλγάρων κ.α.).”

 

ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ 2021

Πρός
Τόν Ἱερόν Κλῆρον καί τόν Χριστώνυμον Λαόν
τῆς καθ΄ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κυθήρων καί Ἀντικυθήρων

«Ἐπεφάνη ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ
ἡ σωτήριος πᾶσιν ἀνθρώποις…» (Τιτ. β’ 11)

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί καί Συλλειτουργοί,
Ἀδελφοί μου Χριστιανοί, τέκνα μου ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά!

Εὐλογημένο, εἰρηνικό, χαριτοφόρο, ὑγιεινό κατ’ ἄμφω καί μεστό πνευματικῶν καί βιοτικῶν ἀγαθῶν τό νέο σωτήριο ἔτος 2021.

Διανύσαμε μέ τήν Χάριν τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, τοῦ δι’ ἄκραν ἀγαθότητα καί φιλανθρωπίαν ἐνανθρωπήσαντος Κυρίου καί Θεοῦ ἡμῶν, τό Ἅγιο Δωδεκαήμερο (Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά καί εἴσοδος εἰς τό νέο χρόνο) καί ἐφθάσαμε σύν Θεῷ εἰς τήν ἀκροτελεύτιο Δεσποτική ἑορτή τῶν Θεοφανείων ἤ τῶν Φώτων.

Κατά τήν μεγάλην αὐτήν ἑορτήν τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς μας Ἐκκλησίας, κατά τήν ὁποίαν «ἐν Ἰορδάνῃ βαπτιζομένου (τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Χριστοῦ) ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις», «ἐπεφάνη ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ ἡ σωτήριος πᾶσιν ἀνθρώποις, παιδεύουσα ἡμᾶς ἵνα ἀρνησάμενοι τήν ἀσέβειαν καί τάς κοσμικάς ἐπιθυμίας σωφρόνως καί δικαίως καί εὐσεβῶς ζήσωμεν ἐν τῷ νῦν αἰῶνι», σύμφωνα μέ τό σημερινό Ἀποστολικό Ἀνάγνωσμα τοῦ ἁγίου τῶν ἐθνῶν Ἀποστόλου Παύλου.

Ἄς ἀκούσωμεν τί λέγει ὁ μελίρρυτος Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος διά τήν σωτήριον Χάριν τοῦ σαρκί ἐπιφανέντος Θεοῦ (παραθέτομεν τόν λόγον του σέ μετάφρασι): «Ἡ Χάρις εἶναι τό μέγιστο ὅπλο. Εἶναι τό τεῖχος τό ἄρρηκτο, εἶναι ὁ πύργος ὁ ἀσάλευτος. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος τούς ὑπενθύμισε τήν Χάριν, διά νά τούς κάμῃ περισσότερο προθύμους. Ἄν ἀπό τά πολύ χειρότερα ἀπαλλαχθήκατε μέ τήν βοήθεια τῆς Θείας Χάριτος, πολύ περισσότερο θ’ ἀπαλλαγῆτε ἀπό τά μικρότερα, ὅταν ἔχετε καταστῇ πλέον φίλοι καί ὁ καθένας συνεισφέρῃ μέ τόν ἀγῶνα του» (Ε.Π.Ε. 17, 722). «Καί ἄν εἶναι κάποιος δοῦλος, ἐπάνω ἀπό τήν ἐκτίμησιν τοῦ κυρίου του, νά ζητῇ τήν Χάριν ἀπό τόν Θεόν. Ἡ γυναίκα ἐπάνω ἀπό τήν ἀγάπη τοῦ ἄνδρα της, νά ζητῇ τήν Χάριν ἀπό τόν Θεόν. Ὁ στρατιώτης ἐπάνω ἀπό τήν ἐκτίμησι τοῦ ἄρχοντα, νά ζητῇ τήν Χάριν ἀπό τόν Θεόν… Καί πῶς ἀλλοιῶς εἶναι δυνατόν κάποιος νά εὕρῃ τήν Χάριν τοῦ Θεοῦ, παρά μόνο μέ τήν ταπεινοφροσύνη;» (Ε.Π.Ε. 18, 28). «Ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ δέν εἶναι ὀφειλή, ἀμοιβή, οὔτε ἀνταπόδοσις» (Ε.Π.Ε. 18, 36).

Ὁ Ἱερός Χρυσόστομος, ὁμιλῶν διά τήν δωρεάν τοῦ Θεοῦ πρός τούς ἀξίους καί πιστούς, γράφει: «Ὁ Θεός κατά συνήθεια σῴζει πάντοτε τούς ἀξίους, ἄν καί ἡ ὑπόσχεσίς του ὑπάρχει δι’ ὅλον τό ἔθνος… Ἔτσι μέ τό νά εἰπῇ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος «ἐκλογή», ἔδειξε τήν ἐκλογή τῶν Χριστιανῶν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ρώμης, ἐνῷ μέ τό νά κάμῃ λόγον διά τήν χάριν ἔδειξε τήν δωρεά τοῦ Θεοῦ» (Ε.Π.Ε. 17, 376). Καί ὁ χρυσορρήμων Ἅγιος ἐρωτᾶ ρητορικά καί ἀπαντᾶ ὁ ἴδιος: «Ἄν ἡ δωρεά τῆς Χάριτος σώζῃ, διατί δέν σῳζόμεθα ὅλοι; Ἐπειδή δέν θέλετε. Ἡ Χάρις, παρ’ ὅλο πού εἶναι Χάρις, σῴζει μόνον ἐκείνους πού θέλουν, ὄχι βεβαίως ἐκείνους πού δέν τήν θέλουν, πού τήν ἀποστρέφονται, πού ἐναντιώνονται καί τήν πολεμοῦν» (Ε.Π.Ε. 17, 376).

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Ψάλλει πανευφρόσυνα σήμερα ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία: «Ἐπεφάνης σήμερον τῇ οἰκουμένῃ, καί τό φῶς Σου Κύριε· ἐσημειώθη ἐφ’ ἡμᾶς, ἐν ἐπιγνώσει ὑμνοῦντας σε, ἦλθες ἐφάνης τό φῶς τό ἀπρόσιτον». Ἐφανερώθη σήμερα ἐπίσημα καί πανηγυρικά εἰς τήν οἰκουμένη (ὁ Θεῖος Λυτρωτής μας) καί τό θεϊκό Του φῶς ἐσημειώθη ἐπάνω εἰς τήν ἀνθρώπινη ὑπόστασί μας, καθώς τόν ὑμνοῦμε μέ ἐπίγνωσιν, λέγοντας εἰς Αὐτόν· ἦλθες καί ἐφανερώθης εἰς τόν κόσμον, Ἐσύ πού εἶσαι τό φῶς τό θεῖο καί ἀπρόσιτο.

Τά Ἅγια Θεοφάνεια εἶναι ἡ κατ’ ἐξοχήν ἑορτή τοῦ Θείου Φωτός. Μέ αὐτή φωτίζεται ὅλη ἡ Δημιουργία τοῦ Θεοῦ, ὅλη ἡ ἀνθρωπότητα, ὁ ὅλος ἄνθρωπος, ὁ νοῦς, ἡ ψυχή καί ἡ καρδία του, ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ, τά οὐράνια καί τά ἐπίγεια. «Αἱ Ἀγγελικαί, προπορεύεσθε Δυνάμεις, ἐκ τῆς Βηθλεέμ, πρός τά ῥεῖθρα Ἰορδάνου», «πᾶσα δέ γῆ ἀγαλλιάσθω, Χριστός ἔρχεται, τήν ἁμαρτίαν τοῦ Ἀδάμ, καθᾶραι ὡς εὔσπλαγχνος», ψάλλει ἐπικαίρως ὁ ἱερός ὑμνῳδός. «Φῶς ἐκ φωτός, ἔλαμψε τῷ κόσμῳ Χριστός ὁ Θεός ἡμῶν, ὁ ἐπιφανείς Θεός· τούτον λαοί προσκυνήσωμεν».

Εἰσήλθαμε, μέ τήν Χάριν τοῦ ἐνανθρωπήσαντος Κυρίου καί Θεοῦ μας, εἰς τό νέο σωτήριο ἔτος 2021, μέ τίς καλύτερες ἐλπίδες καί προσδοκίες, καταπονημένοι, ὅμως, ἀπό τά θλιβερά γεγονότα καί τήν βαρειά δοκιμασία, πού ἐπέφερε ἡ ἐπιδημία τοῦ δεινοῦ κορωνοϊοῦ κατά τό διαρρεῦσαν διάστημα τοῦ παρελθόντος ἔτους εἰς τήν Ἑλληνορθόδοξη Πατρίδα μας καί ὁλόκληρο σχεδόν τόν κόσμο.

Διά τήν μεταβολήν αὐτῆς τῆς ἐπαχθοῦς κάι δυσαρέστου καταστάσεως δέν φθάνει ἁπλῶς ἡ ἡμερολογιακή ἀλλαγή τοῦ νέου χρόνου, ὅπως φαντάζονται πολλοί συνάνθρωποί μας κατά ἕνα τρόπο μηχανικό, ἀλλά πρέπει νά κινητοποιηθοῦν καί νά συνεργασθοῦν δύο παράγοντες: ὁ θεῖος καί ὁ ἀνθρώπινος. Ὁ Πανάγαθος Κύριος καί Θεός μας, δεχόμενος τήν μετάνοια, τίς προσευχές καί τά ἐγκάρδια αἰτήματα τοῦ Λαοῦ τοῦ Θεοῦ διά τήν καλήν ὑγιείαν τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος, τήν πνευματική ἐγρήγορσι καί νῆψι, τήν κατά Θεόν ἀναγέννησι καί ἀνακαίνισι, τήν κάθαρσι, τόν θεῖο φωτισμό καί τήν μέθεξι τῆς Θείας Χάριτος, ἀφ’ ἑνός. Καί ἀφ’ ἑτέρου, ὁ θεῖος πόθος τῶν πιστῶν, ὁ συνεχής πνευματικός ἀγώνας καί ἡ ἐνάρετη κατά Χριστόν διαγωγή καί ἀναστροφή, ἡ πίστις, ἡ ἐλπίδα καί ἡ ἀγάπη, ἡ ὑπομονή καί ἡ καρτερία εἰς τά συμβαίνοντα εἰς τήν ζωήν μας κατά τήν δυσχερῆ αὐτήν περίοδο τοῦ κορωνοϊοῦ καί ἡ μέ ἐμπιστοσύνη εἰς τόν Παντοδύναμο Κύριο καί Θεό μας καί τήν πάνσοφη Πρόνοιά Του ἀνάθεσις «ἑαυτῶν κάι ἀλλήλων καί πάσης τῆς ζωῆς ἡμῶν Χριστῷ τῷ Θεῷ», ὅλα τά ἀνωτέρω θά φέρουν σύν Θεῷ τήν ποθούμενη ἀλλαγή καί μετάνοια, τήν εἰρήνη, τήν ὁμόνοια καί τήν ἀδελφωσύνη, τήν πνευματική ἄνοδο καί τήν κατά Θεόν προκοπή τοῦ Χριστεπωνύμου Πληρώματος.

Ἄρχοντες, Ἱερός Κλῆρος καί Λαός, ἐάν κατανοήσωμεν τόν λόγον τοῦ Κυρίου μας· «χωρίς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν», θά ἐξέλθωμεν συντόμως ἀπό τήν δεινήν συμφοράν καί τήν κατάθλιπτον κατάστασιν, πού ἕνα σχεδόν χρόνο ἔχει ἐπιφέρει εἰς τήν ζωήν μας ὁ φοβερός αὐτός ἰός τοῦ κορωνοϊοῦ, ὁ ὁποῖος μεταλλασσόμενος γίνεται ἔτι προβληματικός καί ἐπικίνδυνος. Εἶναι καλά καί ἐπιβεβλημένα τά ὑποδειχθέντα μέτρα ἀσφαλείας καί αὐτοπροστασίας καί πρέπει νά τηροῦνται, διά νά ἀποφεύγωμεν τόν κίνδυνον διασπορᾶς τοῦ κορωνοϊοῦ.

Ἰδιαιτέρως, θά πρέπει νά προσέξουν οἱ κυβερνῶντες ὅ,τι πάντοτε ἐτηροῦσαν μέ εὐλάβεια καί προσοχή οἱ εὐσεβεῖς πρόγονοί μας. Σέ περιπτώσεις καί περιστάσεις σοβαρῶν – καί σοβαρωτέρων τοῦ κορωνοϊοῦ- λοιμωδῶν ἀσθενειῶν καί ἐπιδημιῶν ἡ πρώτη τους κίνησις ἦτο νά προστρέξουν εἰς τούς Ἱερούς Ναούς νά λειτουργηθοῦν, νά ἁγιασθοῦν, νά κοινωνήσουν τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων, νά τελεσθῇ τό Ἱερόν Μυστήριον τοῦ Εὐχελαίου, ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ἁγιασμοῦ, Ἱερή Ἀγρυπνία κ.ἄ. Οὐδέποτε ἔκλεισαν οἱ Ἐκκλησίες μας, οὔτε καί στίς πιό σκληρές Κατοχές (Τούρκων, Γερμανῶν, Βουλγάρων κ.ἄ.).

Ἡ Ἁγία μας Ἑλληνορθόδοξη Καθολική Ἐκκλησία, παρότι συνεφωνήθη μέ τήν πολιτική ἡγεσία τῆς Πατρίδος μας νά διεξαχθῇ κανονικά ἡ Θεία Λατρεία εἰς τούς Ἱερούς Ναούς μας κατά τάς τρεῖς Δεσποτικάς ἑορτάς (Χριστούγεννα – Περιτομή – Θεοφάνεια), προβάλλει δικαίως, κανονικῶς καί νομίμως τό συνταγματικό της δικαίωμα τῆς ἐλευθέρας Θείας Λατρείας, ὅταν ἐν τῷ μεταξύ οἱ κυβερνητικοί παράγοντες ἀπεφάσισαν μονομερῶς νά κλείσουν οἱ Ἐκκλησίες μας διά τόν Λαόν τοῦ Θεοῦ κατά τήν ἑορτήν τῶν Θεοφανείων, τοῦθ’ ὅπερ συνιστᾶ ἐνέργειαν ἀντικανονικήν καί ἀντισυνταγματικήν. Ἐάν, λοιπόν, δέν κατανοηθῆ ἀπό τήν Πολιτεία ὅτι μέ κλειστές Ἐκκλησίες δέν εἶναι δυνατόν νά ξεπερασθῆ συντόμως καί αἰσίως ἡ «φαραωνική πληγή» τοῦ κορωνοϊοῦ καί ὅτι ὁ εὐσεβής Λαός δέν δύναται νά ἀντέξῃ τήν πολύμηνον στέρησιν τοῦ δικαιώματος τῆς Θείας Λατρείας, καί δή τοῦ Θείου Δώρου τῆς Θείας Κοινωνίας, τότε θά παρατείνεται ἡ ταλαιπωρία τῶν Χριστιανῶν μας καί ἡ Πατρίδα μας θά ὑφίσταται ὅλες τίς συνέπειες μιᾶς μακρονοσίας, δηλ. μιᾶς παρατεταμένης ἐπιδημίας.

Εὐχόμενος, ὅθεν, εὐλογημένην καί εἰρηνικήν τήν ἐνιαύσιον περίοδον τοῦ νέου σωτηρίου ἔτους καί ταχίστην ἀπαλλαγήν ἀπό τῆς ἐπελθούσης δεινῆς συμφορᾶς τοῦ κορωνοϊοῦ, διατελῶ,

Μετά πατρικῶν εὐχῶν καί εὐλογιῶν

Ὁ Μητροπολίτης

† Ὁ Κυθήρων & Ἀντικυθήρων Σεραφείμ

Πρώτα ο Θεός

 

Πρώτα ο Θεός

Θεόφιλος Πουταχίδης

Στην εκπομπή του καναλιού ΣΚΑΪ «Οι αταίριαστοι» στις 31/12/2020, ο δημοσιογράφος Χρήστος Κούτρας σε μια αποστροφή του λόγου του για το εμβόλιο εναντίον του Sars-Cov-2 ένιωσε την ανάγκη να διορθώσει τον εαυτό του, γιατί εν τη ρύμη του λόγου ανάφερε το γνωστό: «πρώτα ο Θεός». Είπε: «όπως έχουν τα πράγματα τώρα» η σωστή σειρά είναι «πρώτα η επιστήμη και μετά ο Θεός».

Η θέση αυτή, βέβαια, είναι εγγενώς παράλογη ως πεποίθηση. Εάν κάποιος είναι άθεος η πρόταση δεν έχει νόημα, αφού εμπεριέχει αξιολογική κατάταξη δύο πραγμάτων εκ των οποίων το ένα – υποκειμενικά – δεν υφίσταται. Εάν πάλι πιστεύει στον Θεό, είναι ανυπόστατη εκ των πραγμάτων, αφού εξορισμού ο Θεός σε κάθε θρησκεία είναι ανώτερος από τον άνθρωπο και τα επιτεύγματά του.

Η πρόταση «πρώτα η επιστήμη και μετά ο Θεός», λοιπόν, έχει λογικό νόημα μόνο σε μία περίπτωση: όταν εκφέρεται από κάποιον άθεο ή αντίθεο ως προτροπή, σύσταση ή ακόμα και εντολή προς κάποιους άλλους που πιστεύουν στον Θεό. Με άλλα λόγια, δηλαδή, λέει ο άθεος ή ο αντίθεος στους πιστούς: «Ακούστε, αυτά που πιστεύετε να τα ξεχάσετε. Έτσι έχει το πράγμα: πρώτα ο άνθρωπος και τα επιτεύγματά του και ύστερα ο Θεός σας».

Από την εποχή του λεγόμενου «διαφωτισμού» έως τις μέρες μας, αυτό προπαγανδίζεται ως κάτι προοδευτικό. Ουσιαστικά, βέβαια, μας γυρίζει πίσω. Πόσο πίσω όμως; Προ Χριστού, οπωσδήποτε, αφού ακυρώνει, για παράδειγμα, τη ρήση των Αποστόλων μπροστά στο συνέδριο των Αρχιερέων: «αποκριθείς δε Πέτρος και οι απόστολοι είπον· πειθαρχείν δει Θεώ μάλλον ή ανθρώποις» (Πραξ. 5,29). Μήπως, όμως, μας πάει πίσω κι από αυτόν τον Σωκράτη; Στην περίφημη απολογία του το ίδιο είπε κι αυτός: «Εγώ υμάς, ω άνδρες Αθηναίοι, ασπάζομαι μεν και φιλώ, πείσομαι δε μάλλον τω θεώ ή υμίν» (Πλάτων, Απολογία Σωκράτους 29d). Μήπως ακόμα πιο πίσω; Πριν κι από την Παλαιά Διαθήκη και τους ψαλμούς του Δαβίδ; Γράφει ο Προφητάνακτας: «αγαθόν πεποιθέναι επί Κύριον ή πεποιθέναι επ᾿ άνθρωπον· αγαθόν ελπίζειν επί Κύριον ή ελπίζειν επ᾿ άρχουσι» (Ψαλ. 117,8-9).

Μα πόσο πίσω πάμε τελικά; Νομίζω φτάνουμε έως το προπατορικό αμάρτημα. Παρασυρμένοι από τον Εωσφόρο, επιδιώκουμε τη διάκριση της γνώσεως του καλού και του κακού όχι μέσω της δωρεάν μετοχής στη Σοφία του Τριαδικού Θεού και Δημιουργού, αλλά εμπιστευόμενοι τις πεπερασμένες μας δυνάμεις. Επιλέγουμε, λοιπόν, την οδό του εξαποδώ, ο οποίος δεν είπε, βέβαια, πως δεν υπάρχει Θεός. Πώς να το έλεγε αυτό; Αφού γνώριζε καλά ότι Θεός υπάρχει. Να τι είπε, γεμάτος έπαρση και εξέπεσε: «έσομαι όμοιος τω Υψίστῳ» (Ησ. 14,14).

Στο δύσκολο ερώτημα που μας έθεσε η πανδημία, δοκιμάζοντας και την επιστήμη αλλά και την πίστη μας, βάλαμε τον Θεό στην άκρη.

Κλειστοί Ναοί, απαγόρευση συμμετοχής των πιστών στη Λειτουργική ζωή και τα μυστήρια, μασκοφορία εντός του Ναού. Κάνε πέρα Θεέ, δεν εμπιστευόμαστε την Πρόνοιά σου· δεν σε χρειαζόμαστε. Θα λύσουμε το θέμα μόνοι μας. Κάνε πέρα Θεέ, ήρθε το εμβόλιο! Κι έτσι, αποτυγχάνουμε και ως προς την πίστη στο Θεό, αλλά και ως προς τη σωστή τοποθέτηση απέναντι στην επιστήμη ταυτόχρονα.

Η επιστήμη δεν μπορεί να ειδωλοποιείται, ούτε να προσεγγίζεται με θρησκευτικού τύπου νοοτροπία. Κατά τον Απόστολο Παύλο: «Έστι δε πίστις ελπιζομένων υπόστασις, πραγμάτων έλεγχος ου βλεπομένων» (Εβρ. 11,1). Ο ορισμός προφανώς αναφέρεται στην πίστη μας στο Θεό. Εμείς, όμως, δείχνουμε εμπράκτως πως δεν εμπιστευόμαστε με τέτοιον τρόπο τον Θεό. Αντίθετα, κάποιοι πιστεύουν – με αυτήν ακριβώς τη θρησκευτικού τύπου πίστη – σε μια θεϊκή και αψεγάδιαστη αποτελεσματικότητα και ασφάλεια του εμβολίου για τον Sars-Cov-2. Τέτοιου είδους τοποθετήσεις, όμως, όταν αναφέρονται σε ζητήματα έρευνας αιχμής, είναι αδόκιμες και επισφαλείς. Θεέ μου, τι μπέρδεμα!

Η σύγχυση γίνεται ακόμα μεγαλύτερη, γιατί ο εμβολιασμός διαφημίζεται με ζέση και συστήνεται ανεπιφύλακτα από Ιεράρχες. Οι Μακαριότατοι Αρχιεπίσκοποι Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος και Κύπρου Χρυσόστομος, αλλά και αρκετοί Μητροπολίτες όπως οι Σεβασμιότατοι Αργολίδος Νεκτάριος, Μεσσηνίας Χρυσόστομος, Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος, Δημητριάδος και Αλμυρού Ιγνάτιος, Ναυπάκτου Ιερόθεος και Σερβίων και Κοζάνης Παύλος εκθειάζουν με δημόσιες δηλώσεις τους την επιλογή του εμβολιασμού. Οι Σεβασμιότατοι Αργολίδος και Κοζάνης, ως διάπυροι προς εμβολιασμόν ευχέτες, εκτοξεύουν και κάποιους βαρείς χαρακτηρισμούς για τους αντιφρονούντες πάνω σ’ αυτήν την κουβέντα.

Από την άλλη, ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος δηλώνει δημόσια ότι ο ίδιος επιλέγει να μην εμβολιαστεί.

«Εσείς να κάνετε ό,τι σας φωτίσει», λέει. Αναφέρεται, μάλιστα, και σε πληροφορίες για το θέμα από εν ζωή Αγίους που γνωρίζει. Ο Ιερομόναχος Ευθύμιος της Καλύβης Αναστάσεως στην Καψάλα του Αγίου Όρους σε ανοιχτή επιστολή του από τον Απρίλιο του 2020 γράφει: «Εμείς αρνούμαστε να κάνομε το εμβόλιο. Όποιος φοβάται, ας κάνει όσα εμβόλια θέλει, αλλά να γνωρίζει ότι μπορεί να έχει απρόβλεπτες βαριές παρενέργειες…».

Προσωπικά, λοιπόν, όχι ως επιστήμονας, αλλά ως απλός πολίτης καλούμαι να πάρω – ελεύθερα ελπίζω – μία απόφαση για το μέλλον, χωρίς να έχω τα πλήρη δεδομένα του προβλήματος στα χέρια μου. Συμβαίνουν κι αυτά ξέρετε στη ζωή…

Ζυγίζοντας, λοιπόν, τα πράγματα, συντάσσομαι με την άποψη του Πανιερώτατου Μόρφου και του γέροντα Ευθύμιου. Συμμερίζομαι τις επιφυλάξεις του προέδρου της Γαλλίας Μακρόν αλλά και του νομπελίστα ιολόγου Μοντανιέ, όπως τις εξέφρασαν σε συνεντεύξεις τους στις 4/2/2020 και 17/12/2020, αντίστοιχα. Ο καθένας, βέβαια, ας κάνει ό,τι νομίζει με τη δέουσα περίσκεψη και προσοχή, ότι αυτά τα πράγματα είναι σοβαρά και η απόφαση για τον καθένα επιβάλλεται να είναι αυστηρά προσωπική. 

Σε όλους, ανεξάρτητα από τις απόψεις τους, πάντως, στέλνω την αγάπη μου και θερμές ευχές για τη νέα χρονιά.

pontos-news