Ὁ Ἑορτασμὸς τῶν Ἁγίων Θεοφανείων

 

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ ''ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ: ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΟΙ ''ΟΜΟΛΟΓΗΤΕΣ'' ΜΕ ΥΠΕΡΜΕΤΡΗ ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑ  - ΚΑΥΧΗΣΗ ΕΛΕΓΑΝ: ΄΄ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ Γ.Ο.Χ.'' ΝΑ ΠΟΥ ΕΙΔΑΝ! ΚΑΙ ΤΙ ΕΙΠΑΝ ΜΕΤΑ; ''Ο ΚΟΣΜΟΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ'';  ΚΑΙ ΤΑ ΛΕΝΕ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ''ΟΜΟΛΟΓΗΤΕΣ'' ΠΟΥ ΚΡΥΦΤΗΚΑΝ ΣΕ ΚΑΝΑ ΚΟΛΠΙΣΚΟ ΜΗΝ ΤΟΥΣ ΔΕΙ ΚΑΙ ΚΑΝΕΝΑΣ..
ΟΥΑΙ ΤΗΣ ΥΠΟΚΡΙΣΙΑΣ!!!


Μέ ἰδιαιτερότητα σύμφωνα μέ τά ἰσχύοντα μέτρα ἑορτάστηκαν τὰ Ἅγια Θεοφάνεια στούς Ναούς και τίς Μονές τῆς Ἐκκλησίας μας, μέ τήν παραδοσιακή τέλεση τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ.

theofaneia

 Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κ. Καλλίνικος τέλεσε τήν Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἀγιασμοῦ στήν Ἱερά Μονή Παμμεγίστων Ταξιαρχῶν Ἀθικίων Κορινθίας. Στούς Ναούς τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν τελέστηκε μέ λαμπρότητα ἡ Θεία Λειτουργία καί ὁ Μεγάλος Ἀγιασμός, ἐνῶ στήν συνέχεια ἀρκετοί Κληρικοί, μέ τήν εὐλογία τοῦ Μακαριωτάτου, μετέβησαν σέ παράκτιους χώρους καί τέλεσαν τήν Κατάδυση τοῦ Τιμίου Σταυροῦ πρὸς ἁγιασμόν τῶν ὑδάτων.

Στόν Πειραιᾶ, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Πειραιῶς καί Σαλαμῖνος κ. Γερόντιος μετά τήν Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία στόν Καθεδρικό Ναό τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, τέλεσε τόν Μεγάλο Ἁγιασμό καί τήν Κατάδυση τοῦ Τιμίου Σταυροῦ στόν Λιμένα τοῦ Πειραιῶς, συμπαραστατούμενος ὑπό τεσσάρων Ἱερέων (βλ. ΕΔΩ).

theofaneiapeiraias

 Σεβ. Μητροπολίτης Ἀττικῆς καί Βοιωτίας κ. Χρυσόστομος τέλεσε τήν Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία καί τήν Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἀγιασμοῦ στόν Καθεδρικό Ναό Ἁγίου Νικολάου Ἀχαρνῶν καί ἐν συνεχείᾳ πραγματοποίησε τήν Κατάδυση τοῦ Τιμίου Σταυροῦ στήν περιοχή τῆς Πάχης Μεγάρων ἀπό πλοιάριο. Κληρικοί δέ τῆς τοπικῆς Μητροπόλεως τέλεσαν τήν Κατάδυση τοῦ Τιμίου Σταυροῦ σέ παραθαλάσσιες περιοχές, στήν λίμνη Ὑλίκη, ὅπως καί στήν νῆσο τῆς Χίου (βλ. ΕΔΩ).

 theofaniaattiki

Στήν συμπρωτεύουσα, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Γρηγόριος προεξῆρχε τῆς Θείας Λειτουργίας καί τοῦ Μεγάλου Ἀγιασμοῦ στόν Καθεδρικό Ναό Ἁγίων Τριῶν Ἱεραρχῶν καί στήν συνέχεια τῆς τελετῆς Καταδύσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ σέ παραλία τοῦ Θερμαϊκοῦ, συμπαραστατούμενος ἀπό Κληρικούς (βλ. ΕΔΩ).

theofaneiathessaloniki

Στήν Ἱερά Μητρόπολη Δημητριάδος, ὁ οἰκεῖος Ποιμενάρχης Σεβ/τος κ. Φώτιος παρέστη συμπροσευχόμενος στήν Θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Ναό Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου Στυλίδος, ὅπου ἐν συνεχείᾳ τέλεσε τήν Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ καί τήν Κατάδυση τοῦ Σταυροῦ σέ παράκτιο χῶρο στήν Ἁγία Μαρίνα Στυλίδος· στήν δέ πόλη τοῦ Βόλου τόν Μ. Ἁγιασμό τέλεσε ὁ Ἐφημέριος τοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ Τιμίου Προδρόμου Αἰδ/τος π. Κωνσταντῖνος Παπανάτσιος, ὁ ὁποῖος ἐν συνεχείᾳ τέλεσε καί τήν Κατάδυση τοῦ Σταυροῦ σέ παραλία τοῦ Παγασητικοῦ κόλπου (βλ. ΕΔΩ).

theofaneia stilida

 Σεβ. Μητροπολίτης Φιλίππων καί Μαρωνείας κ. Ἀμβρόσιος μετέβη στό λιμάνι τῆς Καβάλας, ὅπου ἐπιτέλεσε τόν Ἁγιασμό τῶν ὑδάτων καί τήν Κατάδυση τοῦ Τ. Σταυροῦ στήν θάλασσα.

theofaneiakavala



ΠΗΓΗ

''Διόρθωνε τον ιερέα, αλλά μην απομακρύνεσαι από αυτόν...''

''Να πορεύεσαι, έχοντας στο νου τη σοφία των Πατέρων σου. Μην επιτρέπεις στον καθένα να είναι ποιμένας σου...''

 ~ Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς

Από τους ιερείς ξεκίνησε ο πειρασμός στη Δύση, από τους ιερείς ξεκίνησε η καταστροφή της Δύσης. Από εκείνους τους ιερείς που χαλάνε κάθε τι ιερό και αναποδογυρίζουνε το νόμο...

Ο αρχιερέας Ααρών δεν σφυρηλάτησε το χρυσό μόσχο στην έρημο και άφησε το λαό να τον προσκυνά αντί τον αληθινό Θεό;

Για χίλια χρόνια περίπου η Εκκλησία του Χριστού στην Ανατολή και στη Δύση ήταν μία Εκκλησία, με τον ίδιο νου, με την ίδια καρδιά και με την ίδια αίσθηση καθήκοντος. 

Αλλά, στο τέλος της χιλιετίας από τη γέννηση του Σωτήρα του κόσμου, ο αλυσοδεμένος σατανάς ελευθερώθηκε από την κόλαση, για να εξαπατήσει αυτό τον κόσμο. Και ο τρόπος του σατανά δεν είναι όπως ο τρόπος του Χριστού.

Ο Χριστός, όταν άρχισε να χτίζει την αυτοκρατορία του Θεού ανάμεσα στους ανθρώπους, επέλεξε τους πιο απλούς και πιο ασήμαντους ανθρώπους. Ο σατανάς όμως πάντα περιφρονούσε τους μικρούς και ασήμαντους και ενεργούσε δια μέσου των αρχηγών, των αρχιερέων, των φιλοσόφων, των βασιλιάδων, των κυβερνητών, των επιστημόνων, των καλλιτεχνών. 

Στο τέλος της πρώτης χιλιετίας ο σατανάς χτύπησε δια μέσου του αρχιερέα της Δυτικής Εκκλησίας, του έβαλε την ιδέα να χωρίσει από την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία, εμφυσώντας μέσα του το πνεύμα της υπερηφάνειας. 

Ο σατανάς τον έβαλε να συγκρουστεί με τους βασιλιάδες και τους ηγεμόνες όλων των χριστιανικών λαών χωρίς ιδιαίτερο λόγο: λόγω αξιωμάτων, λόγω εξουσίας. 

Δηλαδή για όλα εκείνα, τα οποία ο Σωτήρας δεν έδινε ιδιαίτερη σημασία, αντίθετα τα έβαζε στην τελευταία θέση, στη χαμηλότερη βαθμίδα της αξιολόγησής Του. 

Ο αρχιερέας της Δυτικής Εκκλησίας, επειδή αποσχίστηκε από την Ορθόδοξη Εκκλησία, ξεκίνησε να καταστρέφει κάθε τι ιερό και να ανατρέπει το νόμο. 

Κατέστρεψε κάθε τι ιερό, επειδή αρνήθηκε τη νηστεία, τη θεώρησε ανώφελη και ξεκίνησε μία καθαρά αυλική ζωή στο σπίτι του. Ανέτρεψε το νόμο του Θεού και το νόμο της πίστης, το νόμο της καλής συμπεριφοράς. 

Άλλαξε το Σύμβολο της Πίστεως και έκανε πιο εύκολο τον αγώνα του ανθρώπου για τη σωτηρία με τον εξής τρόπο: Με δωρεές, με λίγες και σύντομες προσευχές. 

Σαν να έλεγε, όσο περνούσαν τα χρόνια, στο Χριστό:

– {«Πρέπει να ξέρουμε ποιος είναι πρώτος στην αυτοκρατορία Σου... Δεν απάντησες σωστά στην ερώτηση που σου έκαναν οι υιοί του Ζεβεδαίου, όταν είπες πως, όποιος θέλει να γίνει πρώτος, πρέπει να γίνει δούλος σ’ όλους. Δεν απάντησες σωστά, όταν είπες πως ο Υιός του ανθρώπου ήρθε όχι για να Τον υπηρετούνε, αλλά Αυτός να υπηρετεί. Και στο τέλος για να γίνει ακόμα μεγαλύτερη σύγχυση, έπλυνες τα βρώμικα πόδια των ψαράδων. 

Η ιστορία απέδειξε πως έκανες λάθος, και πως οι λαοί είναι σαν πρόβατα. Πριν από όλα ζητούν αρχηγό και κυρίως ζητούν ένα αρχηγό αλάνθαστο. Αυτό είναι βασικό και κύριο σε κάθε κοινωνία και σε κάθε λαό. Εσύ δεν μπορούσες να το ξέρεις αυτό, επειδή λίγα χρόνια έζησες σ’ αυτό τον κόσμο. 

Πέθανες νέος και δεν μελέτησες τη ψυχολογία της μάζας. Αλλά, εμείς οι αρχιερείς τελειώσαμε μεγάλες σχολές, ταξιδέψαμε πολύ στον κόσμο και ζήσαμε δύο φορές περισσότερο από εσένα. Γι’ αυτό το λόγο είναι σωστό να αφήσεις εμάς που έχουμε μεγαλύτερη εμπειρία να λύσουμε αυτό το ζήτημα. Εσύ, ας είσαι στον ουρανό ό,τι επιθυμείς, άσε σε μας τη γη. Γίνε ο Θεός στον ουρανό και εμείς Θεός στη γη. 

Ας είσαι εσύ αλάνθαστος στον ουρανό και εμείς αλάνθαστοι στη γη. Θα δεις πως αυτό το πρακτικό πρόγραμμα είναι πολύ καλύτερο από το δικό Σου, το οποίο είναι ιδεαλιστικό, νεανικό πρόγραμμα. Άκουσε εμάς, τους γέρους, οι οποίοι εδώ και χίλια χρόνια παλεύουμε με το όνομά Σου και μ’ αυτόν τον ανήθικο κόσμο. Αν άκουγες εμάς, τους ηλικιωμένους, ούτε που θα σταυρωνόσουν..». }

Αυτά τα λόγια μάλλον ψιθύρισε ο σατανάς στον αρχιερέα της Δύσης και αυτά τα λόγια ο αρχιερέας αρχικά έπρεπε να ψιθυρίζει στο Χριστό. Στη συνέχεια ο αρχιερέας ανακοίνωσε τους ψίθυρους αυτούς στον κόσμο με τη μορφή νέου δόγματος, του δόγματος του Αλάθητου. 

Δηλαδή παρουσίασε τον εαυτό του σαν θριαμβευτή Χριστό στη γη, σαν αντιπρόσωπο του Θεού, Παντοκράτορα. Παρουσίασε τον εαυτό του σαν αυτόν, στον οποίο ο Θεός έδωσε δύο σπαθιά, ένα σπαθί για να αναγορεύει τους βασιλιάδες των λαών της γης και δεύτερο σπαθί για να τους ρίχνει από το θρόνο τους. 

Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Ήταν εκείνο που ο προφήτης Ιεζεκιήλ φώναζε στο όνομα του Θεού: «Αλίμονο στους βοσκούς, οι οποίοι βόσκουν τον εαυτό τους…» (Ιεζ. 34:2-5). Οι λαοί της Δύσης, έχοντας τέτοιους ποιμένες, δεν ήξεραν τι να κάνουν και πού να πάνε. 

Οι λαοί αυτοί είδαν πως εκείνοι που μιλούν για τη Βασιλεία του Ουρανού, λεηλατούν προς το συμφέρον τους την αυτοκρατορία της γης. Πλουτίζουν εκείνοι, οι οποίοι συμβουλεύουν το λαό να μην πλουτίζει, και μάλιστα με το χειρότερο τρόπο. Λεηλατούν και εξαγοράζουν εξουσία εκείνοι, οι οποίοι συμβουλεύουν το λαό να μην αγαπά την εξουσία. 

Οι λαοί της χριστιανικής Δύσης δίσταζαν, αμφιταλαντεύονταν μπροστά σ’ αυτό τον πειρασμό όπως σείεται το καλάμι όταν φυσάει ο δυνατός αέρας. Τελικά οι λαοί της Δύσης αρνήθηκαν τον ποιμένα τους. Όσοι ήταν μορφωμένοι και πλούσιοι αρνήθηκαν την πίστη του Χριστού, λόγω της ακατανόητης αντιχριστιανικής συμπεριφοράς των αρχιερέων τους. 

Μέχρι τότε ο αρχηγός της εκκλησίας ήταν και αρχηγός της κουλτούρας του λαού.Αλλά, όταν ξεκίνησε ο καυγάς ανάμεσά τους, στην κουλτούρα της Δύσης άρχισαν να πρωτοστατούν κοσμικοί. Ο σατανάς έπαιζε διπλό παιχνίδι: ο αρχιερέας στράφηκε εναντίον των βασιλιάδων, των επιστημόνων, οι βασιλιάδες στράφηκαν εναντίον των αρχιερέων και οι άνθρωποι του πολιτισμού και της κουλτούρας, της επιστήμης, της τέχνης, στράφηκαν εναντίον των κληρικών αλλά και εναντίον της ίδιας της πίστης. 

Η μια αδιαντροπιά προκάλεσε την άλλη. 

Η μοχθηρία γέννησε τη μοχθηρία. Η μια ακρότητα προκάλεσε την άλλη ακρότητακαι όπως λέει ο ποιητής μας: «Όλα πήγαν κατά διαβόλου». Το πείσμα κυβέρνησε και από τις δύο πλευρές: το πείσμα της Εκκλησίας εναντίον του κράτους, το πείσμα της πίστης εναντίον της επιστήμης, το πείσμα των κληρικών εναντίον των πολιτικών και αντίθετα. 

Αυτή η επιμονή όλων έδωσε τότε πικρούς καρπούς, και σήμερα ακόμη δίνει ακόμη πιο πικρούς. 

Γι’ αυτό το λόγο, να θυμάσαι όλα αυτά και να πορεύεσαι, έχοντας στο νου τη σοφία των πατέρων σου. 

Μην επιτρέπεις στον καθένα να είναι ποιμένας σου.

Και να ξέρεις ότι το να έχεις καλούς ποιμένες είναι ουράνιο δώρο, μεγαλύτερο από πολλά δώρα στον κόσμο. Να σέβεσαι τους καλούς ιερείς σου, όπως το παιδί σέβεται τους γονείς του, για να είσαι και εσύ καλός και να ζήσεις πολλά χρόνια. Να τους σέβεσαι και να μην ασχημονείς. 

Να μαθαίνεις από το παράδειγμα των Δυτικών. 

Διόρθωνε τον ιερέα, αλλά μην απομακρύνεσαι από αυτόν, επειδή η Εκκλησία είναι πιο σημαντική από όλα τα υπόλοιπα, επειδή ο Θεός μόνο την Εκκλησία εμπιστεύθηκε, όχι τα κράτη και τους πολιτισμούς. 



Μηνύματα προς τον λαό
Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς

Από το βιβλίο: Αγίου Νικολάου Επισκόπου Αχρίδος, Μέσα από το παράθυρο της φυλακής. Μηνύματα προς τον λαό. Εκδόσεις «Ορθόδοξος Κυψέλη», Θεσσαλονίκη 2012, σ. 271.




Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία αρνήθηκε να συμμετάσχει στην οικουμενική προσευχή των Καθολικών στη Μόσχα

Οικουμενική δοξολογία στη Μόσχα. Πηγή: cathmos.ruΟικουμενική δοξολογία στη Μόσχα. Πηγή: cathmos.ru

Η ετήσια οικουμενική εκδήλωση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας στη Μόσχα το 2021 πραγματοποιήθηκε χωρίς τη συμμετοχή εκπροσώπων της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας.

Στις 20 Ιανουαρίου στη Μόσχα πραγματοποιήθηκε η παραδοσιακή οικουμενική δοξολογία, που διοργανώθηκε από τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, χωρίς όμως τη συμμετοχή των εκπροσώπων της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας. Όπως αναφέρει η ανακοίνωση στην ιστοσελίδα της Ρωμαιοκαθολική αρχιεπαρχίας στη Μόσχα, εκτός των Ρωμαιοκαθολικών, παρέστησαν μέλη της Αρμενικής Αποστολικής, Αγγλικανικής, Ευαγγελικής Λουθηρανικής Εκκλησίας, της Ασσυριακής Εκκλησίας της Ανατολής, της Εκκλησίας των Αντβεντιστών της Έβδομης Ημέρας και της Ρωσικής ενώσεως ευαγγελικών χριστιανών βαπτιστών.

Σύμφωνα με πληροφορίες ΜΜΕ, κατά τη διάρκεια των προηγουμένων ετών στη δοξολογία συμμετείχαν επίσης ιερείς από τη Γραμματεία του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας επί διαχριστιανικών υποθέσεων.

ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΜΑΓΩΝ

 


ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΕΚ ΤΩΝ ΛΟΓΩΝ ΤΟΥ ΔΙΟΤΙ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΟ.
 ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΟ: 

Κων/νου Οικονόμου εξ΄ Οικονόμων, 

''TΑ ΣΩΖΟΜΕΝΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ'' ΤΟΜ. Α΄ 

ΝΕΑ ΕΚΔΟΣΙΣ: «Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΜΑΣ ΚΑΙ Ο ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΟΠΛΑ ΜΑΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΚΟΡΩΝΟΪΟΥ»

 

ΜΙΑ ΝΕΑ ΕΚΔΟΣΙΣ


_________Ο Πανάγαθος Θεός μας αξίωσε να συλλέξουμε πολύτιμες διδαχές και να τις δημοσιεύσουμε σε μία μικρή μελέτη μας με τίτλο: «Ο Σταυρός του Κυρίου μας και ο Αγιασμός είναι τα όπλα μας εναντίον του Κορωνοϊού» .
______Τυπώθηκε σε 3.000 αντίτυπα και διανεμήθηκε ΔΩΡΕΑΝ εις μνήμην των Γονέων μου ΓΕΩΡΓΙΟΥ (+22.09.1985)  καί ΝΙΚΟΛΙΤΣΑΣ (+25.02.2006). Το μικρό αυτό πονημάτιόν μας έγινε ανάρπαστο! Πολλοί συνεχίζουν να μα;ς το ζητούν, αλλά - δυστυχώς- δεν διαθέτουμε πλέον αντίτυπα! Άποφασίσαμε, λοιπόν, να το καταχωρίσουμε στην παρούσα ιστοσελίδα μας, ώστε όσοι επιθυμούν να το εκτυπώσουν και να αποκτήσουν! Συμβουλεύουμε δε τους ενδιαφερομένους, ότι δύνανται να το εκτυπώσουν στην μορφή του μικρού τεύχους, δηλ. όπως ακριβώς  εξετυπώθη, εάν στον εκτυπωτή τους θέσουν ως μορφήν την  εξής προτίμησιν: το Booklet: 

 
_____Το κείμενον θα το αναζητήσετε, κάνοντας κλικ εις στον παρακάτω σύνδεσμον:  _______Σας εύχομαι την ευλογίαν του Κυρίου μας εις την προσπάθειάν σας. 
________Και ως επιστέγασμα, διά να αντιληφθήτε την δύναμιν των αγιαστικών μέσων, τα οποία μας παρέχει η Μητέρα μας Εκκλησία, σας παραθέτω μίαν πολύ πρόσφατον ομολογίαν μιάς ευσεβούς Κυρίας, η οποία μάλιστα είναι και Ιατρός, η οποία έζησε ένα ολοζώντανο θαύμα της Υπεραγίας Θεοτόκου και μας το περιγράφει: 
 
« ........Και βέβαια το μεγαλύτερο όπλο μας είναι ο Σταυρός του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού κι ο αγιασμός! Θα μου μείνει αλησμόνητη η αυτόματη θεραπεία ενός αιματηρού εκζέματος, που είχα στο δεξί μου χέρι και δεν έφευγε παρά τις συμβατικές θεραπείες! Θεραπεύθηκε όμως πλήρως με το αγίασμα της Παναγίας μας! Δηλ. μετά  από την επαφή με το αγίασμα της Παναγίας της Εικοσι- φοινίσσης στο Παγγαίον Όρος. Μόλις έβαλα το αγίασμα στην πληγή βγήκε ατμός, κατόπιν άρχισαν να πέφτουν λέπια και σε λίγη ώρα, το έκζεμα είχε εξαφανισθή!
          Μεγάλη η χάρη της Υπεραγίας Θεοτόκου και η χαρά μας, που είμαστε χριστιανοί! Εμένα της τιποτένιας προσωπικά με όλες τις ατέλειες του κόσμου, λάθη και αμαρτίες, η ελπίδα μου ήταν είναι και θα είναι πάντοτε εκεί.   Σας ευχαριστώ, που με σκεφθήκατε!» 
                                                                  Υπογραφή
 
 _______Αγαπητοί μου Αναγνώστες,
               Επισφραγίζω το σύντομο αυτό σημείωμά μου με την γνωστήν προτροπήν της Εκκλησίας μας: «Γεύσασθε καὶ ἴδετε ὅτι χρηστὸς ὁ Κύριος• μακάριος ἀνὴρ ὃς ἐλπίζει ἐπ’ αὐτόν» (Ψαλμ. 33ος, στ. 9).
+ Ο πρ. ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
 
Αίγιον, 20 Νοεμβρίου 2020 


Ο ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ, ΑΕΙΓΕΝΕΣ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

 


ΥΣΤΑΤΗ ΚΡΑΥΓΗ ΑΓΩΝΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΕΣ ΤΟΥ ΝΑ ΤΟΝ ΔΙΑΣΩΣΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΕΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΥΑΙΝΕΣ ΠΟΥ ΤΟΥ ΚΑΤΑΣΠΑΡΑΣΣΟΥΝ ΤΑ ΣΩΘΙΚΑ ΤΟΥ.


Και ο ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ, και ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ, είναι: «πυρός βροτοῖς δοτῆρες» = δωρητές/ευεργέτες της φωτιάς στους ανθρώπους.

(Αισχύλος, 525-456, «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ», στ. 612)

 

Ο Προμηθέας είναι ο άνθρωπος που αμφισβητεί οποιονδήποτε αυτόκλητο Σωτήρα, είναι αυτός ο οποίος πιστεύει στον ίδιο τον άνθρωπο και παίρνει τη ζωή στα χέρια του!

Η φωτιά συμβολίζει τη Γνώση – όχι μόνο πρακτικά και τεχνοκρατικά, αλλά και την επίγνωση και την κοινωνική συνειδητοποίηση. Ο Προμηθέας είναι ο διαπρύσιος κήρυκας της Ελευθερίας. Της Ελευθερίας με οποιοδήποτε κόστος-τίμημα.  Η Ελευθερία είναι ένα οδυνηρό μαρτύριο, σαν τις πληγές του Καυκάσου, ωστόσο αυτή και μόνο μας οδηγεί στον Εξανθρωπισμό, στην Αυτοπραγμάτωση (Αριστοτελική Εντελέχεια – Αληθινότητα), στη Θέωση. Ο Δίας, το αντίπαλο δέος του Προμηθέα, θέλει ν’ αφήσει την ανθρωπότητα δίχως Γνώση και Φωτιά, στο σκοτάδι, στην άγνοια και την αμάθεια.


Ο Δίας εκπροσωπεί όλα τα αυταρχικά / απολυταρχικά καθεστώτα, που επιδιώκουν να κρατούν το ανθρώπινο πνεύμα σε συσκότιση, όπως το γράφει η ασυμβίβαστη ηθοποιός και ποιήτρια Κατερίνα Γώγου, 1940-1993, στο ποίημά της «Καμιά φορά», από τη συλλογή «Ιδιώνυμο» (1980):


Ξέρω πως λένε ψέματα οι εφημερίδες,

γιατί γράψανε πως σου ρίξανε στα πόδια.

Ξέρω πως ποτέ δε σημαδεύουνε στα πόδια.

ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΤΟΧΟΣ,

το νου σου, έ;


Αυτό συμβαίνει γιατί όλα τα κέντρα Εξουσίας επιδιώκουν να ελέγχουν τις μάζες και όχι να υπηρετούν τους πολίτες, τους θέλουν υπηκόους = υπάκουους πελάτες-καταναλωτές. Η εκάστοτε Εξουσία εγκλωβίζει το λαό της στην άγνοια, στην απαιδευσία, στην απάθεια, στην κατευθυνόμενη πληροφόρηση, και σ’ αυτές στηρίζει τη χειραγώγησή του. Η Εξουσία βάζει δεσμά/αλυσίδες και φυλακίζει το λαό σε απατηλά είδωλα σκιών – εικονική πραγματικότητα – όπως αυτά παρουσιάζονται στο μύθο του Σπηλαίου του Πλάτωνα.

Η Εξουσία φοβάται τη γνώση και την πνευματική ανάταση του λαού, γι’ αυτό και φροντίζει να τον διατηρεί αμόρφωτο και απαίδευτο προκειμένου να τον κρατά υποχείριό της.

Η αισχύλεια Τραγωδία «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» μάς διδάσκει ότι όποιος κρατά την Παιδεία μιας χώρας κρατά και το Μέλλον της. Ο Επαναστάτης Προμηθέας κλέβει τη Φωτιά-Γνώση από το Δία-Εξουσία και τη δωρίζει στο εξαθλιωμένο ανθρώπινο γένος. Είναι ο Μέγας Ευεργέτης και Εραστής της Ανθρωπότητας [«διά τήν λίαν φιλότητα βροτῶν»= για την υπερβολική του αγάπη προς τους ανθρώπους (στ.123)]. Παραλληλίζεται με τους Δεσμώτες του Πλατωνικού Σπηλαίου, που σπάνε τις αλυσίδες, βγαίνουν από το Σπήλαιο και αντικρίζουν το άλγος του φωτός για να κατακτήσουν τη Γνώση και να τη μοιραστούν. Το μεγαλείο τους έγκειται στο γεγονός ότι, και όταν αποκτήσουν τη Γνώση, δεν αναπαύονται στις δάφνες μιας «ελίτ», εκλεκτών που κατέχουν το προνόμιο της αποκλειστικότητας. Επιστρέφουν στην πρότερη «κόλασή» τους, για να απελευθερώσουν τους αλυσοδεμένους συντρόφους τους και να τους κάνουν κοινωνούς της αλήθειας  που με κόπο κατέκτησαν, και ας γνωρίζουν ότι θα χλευαστούν και ίσως ακόμη και να «σταυρωθούν» από το αλυσοδεμένο πλήθος. Θυσιάζουν το «Εγώ» τους όπως θυσιάστηκε και ο Προμηθέας, και προσφέρουν στον άνθρωπο την επιλογή της Ελευθερίας. Όταν ο άνθρωπος κατέχει τη Γνώση αναλαμβάνει και την Ευθύνη να επιλέγει το ορθό, το αγαθό. Διότι η Ευθύνη είναι η δίδυμη αδελφή της Ελευθερίας.

«Ευθύνη που λίγοι την αντέχουν και λίγοι τη συγχωρούν», όπως αναφέρει ο Μέγας Ιεροεξεταστής στην αναμέτρησή του με τον Χριστό στους «Αδελφούς Καραμαζώφ» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, 1821-1881, μυθιστόρημα που αποτελεί το κύκνειο άσμα του και που συγγράφηκε κατά τη διάρκεια των ετών 1879-1880.

Η αταλάντευτη στάση του Προμηθέα μπροστά στις απειλές του Δία και στον αετό που του έτρωγε το συκώτι, όπως και η αγωνία του για τον άνθρωπο, μας θυμίζει την περήφανη στάση του λογοτέχνη Μενέλαου Λουντέμη, 1912-1977, στη δίκη του, όταν του ζητήθηκε να υπογράψει δήλωση μετανοίας για να γλυτώσει: «Χρειάστηκαν δύο εκατομμύρια χρόνια να σηκωθεί ο άνθρωπος στα δύο πόδια. Δεν θα τον ρίξω πάλι εγώ στα τέσσερα….» Αυτό είναι το διαχρονικό ήθος κάθε κοινωνικού αγωνιστή. Και όπως διακηρύσσει ο ποιητής Τάσος Λειβαδίτης, 1922-1988, έρχεται η ώρα της θυσίας για όποιον θέλει να «Λέγεται άνθρωπος»(1950): «Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος, δεν θα πάψεις ούτε στιγμή να αγωνίζεσαι για την ειρήνη και για το δίκιο…. Δεν έχεις καιρό για τον εαυτό σου αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος…».

Για να φτάσει όμως ο άνθρωπος σ’ αυτό το ανώτερο ηθικό επίπεδο απαιτείται να νικήσει τον ίδιο του τον εαυτό, όπως διαφαίνεται αυτό από το ήθος του Προμηθέα. Απαρνήθηκε το προνόμιο της αθανασίας του και έθεσε ως μοναδικό σκοπό της ζωής του την Ευτυχία των ανθρώπων.

Ο Προμηθεύς ετυμολογείται από την πρόθεση πρό + το ουσιαστικό μῆτις-ιος = η φρόνηση, η σύνεση, η πρόνοια. Άρα ο φρόνιμος, ο συνετός, ο προνοητικός, ο προβλεπτικός, ο διορατικός. Ὁ μητίετα αντί του μητιέτης είναι ο σύμβουλος, ο φρόνιμος, ο συνετός, ο πολύβουλος, ο επινοητικός, και αναφέρεται στο Δία, «μητίετα Ζεύς».

«πάρ’ μοιγε καί ἄλλοι οἵ κέ με τιμήσουσι, μάλιστα δέ μητίετα Ζεύς»

(Όμηρος, ΙΛΙΑΣ, ραψωδία Α’, στ.174-175).

 

(= Κοντά μου είναι πολλοί άλλοι που θα με τιμήσουν, και πάνω απ’ όλους ο βαθύγνωμος/βαθύβουλος ο Δίας).

Σαν να του έλεγε: όσο εγώ έχω την προστασία του θεού, δεν θα με σκιάζει τίποτε. Όποιος έχει το θεό βοήθεια, δεν φοβάται τίποτε στ’ αλήθεια!..      

 

Τα παραπάνω λόγια απευθύνει ο Αγαμέμνονας, « ἄναξ ἀνδρῶν»  (= ο αρχιστράτηγος) στον γοργοπόδαρο/ὠκύπου Αχιλλέα, όταν τον προειδοποιεί εκείνος ότι θα πάρει τους Μυρμιδόνες του και θα αναχωρήσει για την πατρίδα του τη Φθία. Επειδή ο Αγαμέμνονας τον έχει απειλήσει ότι θα πάει ο ίδιος στη σκηνή του και θα του πάρει το τιμητικό του δώρο, την καλλιπάρειο (= με όμορφο πρόσωπο) Βρισηίδα. Παραδίδεται ομηρικό ρήμα μητιάω και μητιόω = μήδομαι = βουλεύομαι, σκέπτομαι, επινοώ, σχεδιάζω, μελετώ και μητίομαι = βουλεύομαι, εξευρίσκω, μηχανώμαι (μέγα ἒργον) και επίθετο μητιόεις, -όεσσα, -όεν = ο πάνσοφος, ο πλήρης συνέσεως (Ζεύς) και φάρμακα μητιόεντα (Οδύσσεια, δ, 227) ήτοι δραστικά, παρασκευασμένα κατόπιν συνέσεως και κατά θεωρητική (= πειραματική) τέχνη. Μῆτις, η προσωποποίηση της Φρονήσεως, κόρη του Ωκεανού και της Τηθύος (Ησίοδος, Θεογονία, στ. 358), η πρώτη σύζυγος του Δία. Επειδή όμως αυτή του φανέρωσε ότι θα γεννήσει γιο που θα τον εκθρονίσει, την κατάπιε και έτσι γεννήθηκε η Αθηνά από το κεφάλι του, η οποία του αναγγέλλει πάντοτε κάθε καλό ή κακό που τον προσμένει (Ησίοδος, Θεογονία, στ. 886-900).

Να λοιπόν γιατί ο Θεός είναι πάνσοφος!!!

 

ΥΓΙΑΙΝΕΤΕ, ΕΡΡΩΣΘΕ, ΕΥΔΑΙΜΟΝΕΙΤΕ,

ΑΛΛΑ ΠΡΟΠΑΝΤΟΣ ΜΕΛΕΤΑΤΕ, ΙΝΑ ΕΥ ΠΡΑΤΤΕΤΕ!!!

«ΜΕΛΕΤΗ ΤΟ ΠΑΝ» (Περίανδρος ο Κορίνθιος, 668-584)

 

ΠΗΓΗ: εφημ. «ΕΒΔΟΜΗ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ», 23.12.2020, από την στήλη του «ΕΤΥΜΟΛΟΓΩ ΑΡΑ ΥΠΑΡΧΩ - ἄπιτε». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 24.12.2020.



ΠΗΓΗ