Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2021

«Χριστός, γεννημένος από τη Μαρία»: Επιγραφή 1.500 ετών στα αρχαία ελληνικά βρέθηκε στο Ισραήλ

 


Μια επιγραφή 1.500 ετών γράφει στα αρχαία ελληνικά «Χριστός, γεννημένος από τη Μαρία».

Αυτό βρήκε ομάδα αρχαιολόγων σε ανασκαφή στο βόρειο Ισραήλ, ένα κείμενο που βρισκόταν πάνω από την πόρτα εκκλησίας ώστε να διώχνει τα κακά πνεύματα.

Η φράση χρησιμοποιούνταν από τους χριστιανούς για να ξορκίζει το κακό μάτι, μια δεισιδαιμονία Ελλήνων και Ρωμαίων.

Η επιγραφή ανακαλύφθηκε στην ανασκαφή των ερειπίων μιας μεγαλοπρεπούς άλλοτε βυζαντινής εκκλησίας, χτισμένης πιθανότατα κατά την πρώιμη ισλαμική περίοδο. Η εκκλησία ήρθε στο φως κατά τις υποχρεωτικές ανασκαφές για να περάσει ο νέος δρόμος για την κοιλάδα Jezreel.

Ο δρ Walid Atrash της Εφορίας Αρχαιοτήτων του Ισραήλ δήλωσε: «Αυτή είναι η πρώτη απόδειξη για την ύπαρξη βυζαντινής εκκλησίας στο χωριό et-Taiyiba και έρχεται να προστεθεί στα άλλα ευρήματα που πιστοποιούν τις δραστηριότητες των χριστιανών στην περιοχή».

Η ομάδα είναι σίγουρη πως η επιγραφή προέρχεται από εκκλησία και όχι από κάποιο μοναστήρι…




ΚΑΘΕΝΑΣ ΣΤΟ “ΚΕΛΛΙ” ΤΟΥ!

 

.                 Γιατὶ λησμονοῦν τὸ ρόλο καὶ τὸ ἔργο τους; Ἃς ξεκινήσουμε ἀπό τούς γιατρούς. Ὅλοι τὸν τελευταῖο καιρὸ τοὺς δίνουν εὔσημα. Ἰδίως στοὺς λοιμωξιολόγους, ὄχι μόνο τῆς πατρίδας μας, ἀλλ’ ὅλου τοῦ πλανήτη. Τοὺς ἔχουμε ἀποκαλέσει μαχητὲς τῆς πρώτης γραμμῆς. Παλεύουν γιὰ τὴν ἀντιμετώπισι τῆς πανδημίας τοῦ κορωνοϊοῦ. Μαζί τους καὶ οἱ νοσηλευτὲς καὶ τὸ λοιπὸ προσωπικό τῶν νοσοκομείων. Καὶ εὐχόμαστε νὰ τοὺς φωτίζη ὁ Θεὸς καὶ νὰ ἔχουν δύναμι γιὰ τὸ φιλάνθρωπο ἔργο τους.
.                 Ἀνάμεσα στὴν πλειονοψηφία τῶν συνετῶν καὶ ἀφωσιωμένων στὸ ἔργο τους λοιμωξιολόγων θὰ ὑπάρχουν ὁπωσδήποτε καὶ παραφωνίες. Γιὰ μᾶς σπουδαία παραφωνία εἶναι τῶν ἰατρῶν ἐκείνων ποῦ δὲν ἀρκοῦνται στὸ χῶρο τῆς Ἰατρικῆς, ἀλλ’ ὑπεισέρχονται καὶ στὸ χῶρο τῆς Ἐκκλησίας καὶ ἀποφαίνονται ὡς καρδινάλιοι γιὰ θέματα τῆς Χριστιανικῆς πίστεως καὶ ἱερῶν Μυστηρίων. Λίγοι εἶναι αὐτοί, ἀλλὰ προκαλοῦν. Δὲν ἀρκοῦνται στὰ ἰατρικὰ φάρμακα. Ρίχνουν εὐκαίρως ἀκαίρως τὸ φαρμάκι τῆς ἀπιστίας καὶ ἀσεβείας.
.               Ἂς περιοριστοῦν στὸ ἀποκλειστικό τους ἔργο, πού ἄλλωστε εἶναι τόσο σοβαρό. Δὲν θὰ ποῦμε τὸ «ἰατρέ, θεράπευσον σεαυτὸν» (Λουκ. δ´ 23), ἀλλὰ θὰ ποῦμε τὸ «ἰατρέ, μὴ πέραν τῶν πεδίλων». Μὴν αὐθεντῆς σέ θέματα, πού δὲν εἶναι τῆς ἁρμοδιότητάς σου, ὅπως π.χ. τὸ μυστήριο τῆς θείας Κοινωνίας.

  • Ἀλλὰ κάτι παρόμοιο ἰσχύει καὶ γιὰ μερικοὺς (εὐτυχῶς ἐλάχιστους) μοναχούς.

.                     Ἀγαπητοὶ πατέρες, σᾶς ἀρκεῖ τὸ κελλί σας καὶ ἡ ἡσυχαστική ζωή σας. Μὴ παριστάνετε τοὺς γιατρούς, ἐν προκειμένῳ τοὺς λοιμωξιολόγους. Ἡ πνευματικὴ ζωὴ εἶναι τὸ κύριο θέμα σας. Ἔχετε τὴν ἐντυπωσι, ὅτι μπορεῖτε αὐθεντικὰ ν’ ἀποφαίνεστε γιὰ ἰατρικὰ θέματα; Σᾶς ἔδωσε ὁ Κύριος ἐντολὴ νὰ τρομοκρατῆτε τοὺς ἀνθρώπους; Δὲν μπορεῖτε νὰ δεσμεύετε ψυχές, πού εἶναι εὐκολόπιστες ἢ καὶ θρησκόληπτες καὶ νὰ βάζετε τρόπον τινὰ «κανόνα» στὸ ἂν θὰ πάρουν τὸ τάδε ἢ τὸ τάδε φάρμακο ἢ θὰ λάβουν τὸ τάδε μέτρο ὑγειονομικῆς προστασίας!
.                   Πρὸ παντὸς μὴ κάνετε κατάχρησι «γεροντικῆς» ἐξουσίας. Οἱ ψυχὲς δὲν σᾶς ἀνήκουν. Περιορισθῆτε στὰ σπουδαιότατα ἔργα, αὐτὰ τῆς προσευχῆς, τῆς πνευματικῆς μελέτης, τῆς ὑπερασπίσεως τῆς Πίστεως.
.                   Πατέρες στὸ κελλί σας! Εἶναι ἡ ἀσφάλειά σας. Οἱ ἅγιοι δὲν ἦσαν «γέροντες» αὐθεντίας ἐπί παντὸς ἐπιστητοῦ. Δὲν γίνεται νὰ βλέπουμε καθημερινὰ ἐφημερίδες, μὲ πρωτοσέλιδα: «Εἶπε ὁ γέροντας τάδε» – «Εἶπε ἡ γερόντισσα τὰδε». Μὴ βάζετε «φορτία δυσβάστακτα» (Ματθ. κγ’ 4) στοὺς ὤμους τῶν ἀνθρώπων. Ἐξ αἰτίας σας, σὲ θέματα ὑγείας πολλοὶ ζητοῦν ὄχι τὴ γνώμη καλῶν γιατρῶν, ἀλλά μία δική σας… προφητεία!
.                      Αὐτὰ πού γράφουμε ἀφοροῦν καὶ σὲ μερικοὺς (ἐλάχιστους εὐτυχῶς) πολυπράγμονες κληρικούς. Μὲ ὅλη τὴν ἀγάπη καὶ τὸν σεβασμὸ μας παρακαλοῦμε: Πατέρες! Ἔχουμε ἔργο μεγάλο καὶ δύσκολο, τὴν καλλιέργεια τῆς πνευματικῆς ζωῆς. Μποροῦμε βέβαια νὰ «ἀνακατευτοῦμε» καὶ στὰ ἰατρικά. Πῶς; Μὲ τὴ δύναμι τῆς προσευχῆς. Νὰ φωτίζη ὁ Θεός τούς γιατρούς, ὥστε νὰ ἀνακουφίζουν τὸν πόνο τῶν ἀνθρώπων.

«Ἕκαστος ἐφ ᾧ ἐκλήθη» (Α´ Κορ. ζ´ 24).



ΑΡΣΕΝΙΟΥ Κ. ΚΟΜΠΟΥΓΙΑ - ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΤΕΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ Β΄ 5.)


Σημεῖα ἓν τῷ οὐρανῷ

Ὁ Κύριος προεφῆτευσε σαφῶς, ὅτι πρὸ τοῦ τέλους τοῦ κόσμου θὰ ἐμφανισθοῦν περίεργα οὐράνια σημεῖα καὶ παράδοξα φαινόμενα. «...φόβητρά τε καὶ σημεῖα ἀπ᾿ οὐρανοῦ μεγάλα ἔσται (Λουκ. κα' 11). «Καὶ ἔσται σημεῖα ἐν ἡλίῳ καὶ σελήνῃ καὶ ἄστροις» (Λουκ. Κα΄ 25). Ἠδη δε ἔχομεν καταπληκτικὴν ἐπαλήθευσιν τῶν λόγων τοῦ Κυρίου εἰς τὰς ημέρας µας. Ήδη ἔχομεν τὸ ἀνεξήγητον καὶ μυστηριῶδες φαινόμενον τῶν ἱπταμένων δίσκων, ὡς καὶ πολλα ἄλλα περίεργα καὶ ἀνεξηγητα οὐράνια φωτεινὰ σώματα καὶ σχὴµατα ποὺ ἐμφανίζονται. ΄Ἔχομεν ἐπίσης τοὺς πυραύλους καὶ δορυφόρους, καὶ τὶς οἶδεν πόσα θὰ ἐπακολουθήσουν καὶ ποσα ἀκόμη θὰ ἐφευρεθοῦν. Ὅλα αὐτὰ εἶναι ἐκ τῶν σημείων, ποὺ προεῖπεν ὁ Κύριος. Τοιαῦτα συνέβησαν ὀλίγα ἔτη πρὸ τῆς καταστροφῆς τῶν Ἱεροσολύμων καὶ ὁλοκλήρου τοῦ Ιουδαϊκοῦ λαοῦ. Πολλὰ ἦσαν τότε τὰ περίεργα φαινόμενα ἐν οὐρανῷ, ὡς ὁ ἱστορικὸς Ευσέβιος περιγράφει εἰς τὴν ᾿Εκκλησιαστικήν του ἱστορίαν ('Ιδὲ ᾿Εκκλησιαστικὴν Ἱστορίαν Ευσεβίου, ἔκδοσις ᾽Αποστολικῆς Διακονίας, τόμος 19ος, σελὶς 258-259). Μεταξὺ τῶν σημείων ποὺ ἐγίνοντο μερικἁ χρόνια πρὸ τῆς καταστροφῆς τῶν Ἱεροσολύμων, ὁ ἱστορικὸς Ευσέβιος περιγράφει καὶ ὅτι, ἀγελὰς ποὺ προσεφέρθη εἰς τὸν Ναόν διὰ θυσίαν, ἐγέννησε ἕνα ἀρνί. Φυσιολογικῶς τοῦτον ἀδύνατον, διότι ὄχι µόνον δὲν ὑπάρχει η δυνατότης διασταυρώσεως κριοῦ μετ' ἀγελάδος, ἀλλὰ καὶ νὰ ὑπῆρχεν τοιαύτη περίπτωσις, φυσιολογικῶς είναι ἀδύνατος η σύλληψις, ἐὰν δὲν εἶναι όμοιογενεῖ τὰ ζῶα, οὔτε ποτὲ δύναται νὰ γίνῃ σύλληψις μὲ διασταύρωσιν ἀνθρώπου καὶ κτήνους, οὔτε μὲ αυτὸν τὸν πίθηκον ποὺ οἱ ἄπιστοι λέγουν ὅτι τάχα κατάγεται ὁ ἄνθρωπος, καΐτοι ἔχουν γίνει καὶ γίνονται ἀλλεπάλληλαι δοκιµαί. Φυσικῶς καὶ εἰς τὰ ζῶα καὶ εἰς τὸν ἄνθρωπον εἷναι ἀδύνατον ἐκτὸς θαύματος νὰ γίνῃ ἓν τοιοῦτον, ὅπως εἷναι ἀδύνατον νὰ γίνῃ ἓν παρόμοιον καὶ εἰς αὐτὰ τὰ δένδρα. Δεν ἠμπορεῖ αἴφνης νὰ κεντρὠσωμεν ἀνόμοιον δένδρον, την πλάτανον νὰ τὴν κάμωμεν καρυδέαν ή ἄλλο τι, καθὼς σε ὅλα τὰ δένδρα. Παραδόξως ὅμως καὶ εἰς τὰς ημέρας µας ἔχομεν διὰ πρώτην φορὰν εἰς τὰ χρονικὰ τοιούτου  εἴδους φοβερά φαινόμενα. Όπως ἀνέγραψε ὁ τύπος εἰς τὸ Άστρον Κυνουρίας, κατσίκα ἐγέννησεν ένα ἀνθρωποειδὲς τέρας, κατσικάνθρωπον ὅπως τὸ ὀνόμασαν, ἕνα συνονθήλευμα ἀνθρώπου καὶ κατσικιοῦ. Τὸ ἴδιον συνέβη καὶ εἰς τὸ νέον Δελχί. Εγεννήθη τέρας ἀπὸ κατσἰκα, το ήμισυ κατσίκι καὶ τὸ ἄλλο ἥμισυ ἄνθρωπος. Ἔφημ. «ΗΜΕΡΑ» 27.06.1978.

Καὶ εἰς τὸ Νοσοκομεῖον Π.Ι.Κ.Π.Α. Πεντέλης ὑπῆρξε µέχρι τινὸς παιδίον τὸ ήμισυ σκύλος καὶ τὸ ἄλλο ἥμισυ ἄνθρωπος. Δυστυχῶς ὅμως ὁ πολὺς κόσµος, καίτοι ὅλα αὐτὰ εἶναι φοβερὰ σημεῖα καιρῶν καὶ προμηνύματα μεγάλου κακοῦ διὰ τὸν κόσμον, ἀδιαφοροῦν ή τὰ ἀποδίδουν τάχα σὲ ἁμαρτωλὴ διασταύρωση! Ξεχνοῦν ὅτι φυσιολογικῶς, καὶ ἐπιστημονικῶς εἷναι ἀδύνατον νὰ γίνῃ σὲ ανόμοια πράγματα σύλληψις. Τὸτε τί εἶναι; Είναι θαύματα σὰν ἐκεῖνο ποὺ ἔγινε μὲ τὴν ἆγελάδα καὶ ἐσήμαινε την καταστροφὴ τῆς Ἱερουσαλὴμ καὶ ὅλου τοῦ ἰουδαϊκοῦ ἔθνους. Έτσι καὶ τώρα ὅλα αὐτά, ημπορεῖ νὰ σημαίνουν την καταστροφήν τοῦ κόσμου, τοῦ πλανήτου, την συντέλειαν τοῦ Κόσμου.

Τὸ δε κυριώτερον σημεῖον τοῦ οὐρανοῦ ἐπι τῶν ἡμερῶν µας ήτο κατὰ τὰς 3 – 5 Φεβρουαρίου 1962, ποὺ ἔγινεν η σύνοδος ἑπτὰ πλανητῶν τοῦ ηλιακοῦ µας συστῆµατος. Δηλαδὴ ἑπτὰ πλανῆται, μεταξὺ αὐτῶν καὶ η γη, συνεκεντρὠθησαν κατὰ ἀσυνήθη καὶ σπάνιον τρόπον ἐπὶ τὸ αὐτὸ γύρω ἀπὸ τὸν ἦλιον. Τὸ περίεργον καὶ σπάνιον αὐτὸ οὐράνιον φαινόµενον ἐπέσυρε την προσοχήν ὅλου τοῦ ἀστρονομικοῦ καὶ ἐπιστημονικοῦ κόσμου, καὶ τῶν μάγων τῆς ἀνατολῆς, οἱ ὁποῖοι προέβλεπον, ὅτι τοῦτο ἦτο σημεῖον μεγάλων κακῶν δι ὁλόκληρον τὴν ανθρωπότητα. "Όντως μεγάλη ἀνησυχία ἐδημιουργήθη τότε, καὶ πολλὰ ἐλέχθησαν καὶ ἐγράφησαν ἆπό ἐπίσημα καὶ ἀνεπίσημα πρόσωπα, ἰδίως μεταξὺ ἐπιστηµόνων τῆς ἀστρονομίας. "Αλλοι ἔλεγον, ὅτι θὰ καταστραφῇκόσµος, ἄλλοι ὅτι τὸ οὐράνιον αὐτὸ σημεῖον εἶναι προάγγελος μεγάλων κακῶν ή καὶ καλῶν εἰς τὸν κόσμον. Οἱ ημέτεροι καθηγηταὶ Πανεπιστημίου τῆς Αστρονομίας, εἰς ραδιοφωνικήν των συνέντευξιν, εἶπον, ὅτι τὸ ἴδιον φαινόµενον, σύνοδος δηλαδη πλανητῶν, ἔγινε πρὸ δύο χιλιάδων ἐτῶν, τὸ 6 π.Χ. περίπου, δύο ἔτη πρὸ τῆς γεννήσεως τοῦ Κυρίου, καὶ ἐσήμαινε τὸ µεγάλο αὐτὸ γεγονὸς την σάρκωσιν τοῦ Θεοῦ Λόγου. Ὁ δε "Ελλην ἀστρονόμος Κων/νος Χασάπης εἰς τὸ ὑπ αὐτοῦ ἐκδοθέν βιβλίον του «Ο ᾿Αστηρ τῆς Βηθλεέμ», σελ. 157, 166, 209, 233, την αὐτὴν γνώμην ἔκφραζει, ὅτι τὸ οὐρανιον αὐτὸ σπάνιον φαινόμενον ἄποτελεί πιθανὸν προάγγελον μεγάλου κακοῦ ή καλοῦ διὰ τὴν ἀνθρωπότητα. Πολὺ ὅμως φοβοῦμαἰ, ἐπειδη τὸ φαινόμενον αὐτὸ τῆς συνὸδου τῶν πλανητῶν τὸ 6 π.Χ. ἐσήμαινε τὴν γέννησιν τοῦ Χριστοῦ, μήπως τώρα, ποὺ ἐπανελήφθη ὕστερον ἀπὸ δύο χιλιάδας ἔτη, ἀναγγέλλει τὴν γέννησιν τοῦ Αντιχρίστου, ἐπειδῃ ὁ ᾿Αντίχριστος πολλὰ τὰ ἀνάλογα σηµεῖα θὰ ἔχη µε τον Χριστόν, ὡς οἱ Πατέρες λέγουν. Και ἐάν οὕτως ἔχῃ τὸ πρᾶγμα, θὰ πρέπῃ ὁ ᾽Αντίχριστος νὰ ἔχῃ γεννηθή ήδη, καὶ νὰ ἄγῃ σηµερον την ἡλικίαν 15 περίπου ἐτῶν! Προσφάτως δέ, ὡς ἀκούομεν, μοναχοὶ προερχόμενοι ἐκ τῶν Αγίων Τόπων καὶ ἐγκατασταθέντες ἐν Αγίῳ Ὄρει λέγουν, ὅτι οἱ σημερινοὶ ραββῖνοι τοῦ ᾿Ισραὴλ πιστεύουν, ὅτι ὁ μεσσίας των (τουτέσιν ὁ ᾿Αντίχριστος) ἐγεννήθη, καὶ ήδη ἄγει τὴν ηλικίαν τῶν 15 περίπου ἐτῶν. Πιθανον νὰ ἔχουν ἔπισημάνει παιδίον μὲ ἐκτάκτους ἰδιότητας καὶ φρονοῦν, ὅτι αὐτὸ τὸ παιδίον εἶνε ὁ μεσσίας των... ᾿Επίσης τὸ ἀξιοπαρατήρητον εἰς την παροῦσαν σύνοδον εἶναι, ὅτι αὐτὴν την φορὰν ἦσαν ἑπτὰ πλανῆται συγκεντρωμένοι, καὶ εἰς τὴν μέσην εἶχον τὸν ἡλιον! ᾿Ανθρωπίνως καὶ μετ' ἐπιφυλάξεως λέγομεν, μῆπως οἱ ἑπτὰ πλανήται συμβολίζουν τὰς ἑπτὰ χιλιετηρίδας. ᾿Ἠδη δὲ εὑρισκόμεθα εἰς τὸ ἥμισυ τῆς ἑβδόμης χιλιετηρίδος ἀπὸ κτίσεως τοῦ ᾿Αδάμ. Πολλοὶ δὲ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, ὡς ὁ Γρηγόριος ὁ Θεολόγος καὶ Συμεὼν Θεσσαλονίκης, ὑπεστηριξαν, ὅτι αύτη η ἑβδόμη χιλιετηρὶς θα εἶναι η τελευταία! Μετὰ θὰ ἀκολουθῆσῃ η λεγομένη ὀγδόη ημέρα, ἣ αἰωνιότης. Ὁ δὲ εἰς τὸ μέσον τῶν ἑπτὰ πλανητῶν ή χιλιετηρίδων εὑρισκόμενος ἥλιος σκεπτόµεθα, μήπως εἰκονίζει τὴν Δευτέραν ἐμφάνισιν καὶ Παρουσίαν τοῦ Ηλίου τῆς δικαιοσύνης, δηλαδη τοῦ Κυρίου, εἰς τὸν ὁποῖον οἱ ἑπτὰ αἰῶνες παραδίδουν την ἐξουσίαν αὐτῶν.

Εἶναι δὲ λίαν ἀνησυχητικὸν τὸ ὅτι ὅλα αὖτά τὰ πρωτοφανῆ καὶ περίεργα φαινόμενα, τὰ ὁποῖα γίνονται τριγύρω μας, ὡς καὶ ἄλλα πολλά, ποὺ ἔγιναν καὶ θά γίνουν ἀκόμη, παρέρχονται τελείως ἁπαρατήρητα ἀπὸ τοὺς ἁρμοδίους καΐ ὅλον τὸν κόσμον σχεδόν. Καἱ ἂν μερικοὶ τὰ παρατηρούν, διαστρέφουν τὴν σηµασίαν των, ή τὰ σχετίζουν μὲ τήν βασιλείαν τοῦ Κυρίου εἰς την Γήν! Σημείον καὶ αὐτὸ τῶν καιρῶν, διὰ νὰ μη κηρυχθῇ μετάνοια καὶ ἐπιστροφῆ τοῦ ἀποστάτου κόσµου εἷς τὸν Κύριον, ἐν ὄψει τῶν σηµείων ἐρχομοῦ του εἰς τὸ ἐγγὺς µέλλον.





Ο Αριστοτέλης, οι ψευδείς ισχυρισμοί και πώς να τους αποφύγουμε

 
«Τα αληθή και τα δίκαια είναι από τη φύση τους ανώτερα από τα αντίθετά τους» Αριστοτέλης, Ρητορική 1355a 22[1] 

Οι ψευδείς ισχυρισμοί σίγουρα δεν είναι σημείο των καιρών μας. Η διάκριση αλήθειας – ψεύδους έχει απασχολήσει την Αριστοτελική σκέψη σε πολλά έργα (Αναλυτικά, Τοπικά, Ρητορική, Μετά τα φυσικά, Περί ψυχής κ.ά.) και αποβαίνει καίριας σημασίας όχι μόνο για την θεμελίωση μιας επιστημονικής θεωρίας αλλά και για την αποφυγή του ψεύδους. Το «κυνήγι της αλήθειας»[2] ή η αναζήτηση της αλήθειας και της φύσης των όντων αποτέλεσε και το αντικείμενο των πρώτων φιλοσόφων[3] και από τότε δεν έπαψε να απασχολεί τη σκέψη όλων όσοι ακολούθησαν. Δεν είναι περίεργο λοιπόν ότι ο Αριστοτέλης επιθυμεί να θέσει σε ορθή βάση τον συλλογισμό και το συμπέρασμα.[4]

Στα Τοπικά, ήδη από τις πρώτες γραμμές, ο συγγραφέας ορίζει τον συλλογισμό ως «ένα είδος λόγου όπου, όταν τεθούν ορισμένα πράγματα, κάτι άλλο από αυτά που έχουν τεθεί συμβαίνει αναγκαστικά λόγω αυτών που έχουν ήδη τεθεί»[5]. Είναι εμφανές ότι στον συλλογισμό απαραίτητη προϋπόθεση είναι η λογική αναγκαιότητα που προκύπτει από τις προκείμενες. Ωστόσο, το να είναι οι προκείμενες αληθείς είναι χαρακτηριστικό της απόδειξης και όχι του συλλογισμού. Ο ορισμός της απόδειξης ακολουθεί ευθύς, προκειμένου ο Αριστοτέλης να τονίσει τη διαφορά μεταξύ των δύο. Έτσι, η απόδειξη αφορά την περίπτωση όπου «ένας συλλογισμός αποτελείται από αληθή και πρωταρχικά πράγματα, ή τέτοιου είδους που έχουμε εξαγάγει την αρχική μας γνώση για αρχές μέσω άλλων προκείμενων που είναι πρωταρχικές και αληθείς».[6] Ένας συλλογισμός μπορεί επίσης να προέρχεται από κοινές αντιλήψεις, τα λεγόμενα «ένδοξα». Σε αυτή την περίπτωση πρόκειται για διαλεκτικό συλλογισμό.[7]

Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, ό,τι πιστεύουμε είναι προϊόν συλλογισμού ή επαγωγής.[8] Πώς αναγνωρίζουμε όμως έναν ψευδή ισχυρισμό;

Ο Αριστοτέλης απαντά στο ερώτημα στο 12ο κεφάλαιο των Τοπικών, απαριθμώντας τους τέσσερις τρόπους με τους οποίους εμφανίζεται ένας ψευδής ισχυρισμός (ψευδὴς λόγος):

  1. Όταν δεν υπάρχει συμπέρασμα. Φαίνεται δηλαδή να συμπεραίνει κάποιος χωρίς να συμπεραίνει.[9]
  2. Όταν καταλήγει σε συμπέρασμα, χωρίς σχέση με το προκείμενο, όπως στις περιπτώσεις της αναγωγής στο αδύνατον.[10]
  3. Όταν το συμπέρασμα δεν έχει σχέση με το θέμα που έχει προταθεί. Για παράδειγμα ένας μη ιατρικός ισχυρισμός να παρουσιάζεται ως ιατρικός.[11]
  4. Τέλος, όταν το συμπέρασμα εξάγεται από ψευδείς προκείμενες.[12]

Για τον Αριστοτέλη, είναι σαφές ότι το ψεύδος αποτελεί λάθος εκείνου που το ισχυρίζεται και όχι του καθαυτού ισχυρισμού. Επομένως, οφείλουμε, κατ΄ αρχάς να διερευνήσουμε αν ο ισχυρισμός έχει συμπέρασμα. Δεύτερον αν το συμπέρασμα αυτό είναι αληθές ή ψευδές. Τρίτον, οφείλουμε να εξετάσουμε τις προκείμενές του, καθώς μπορεί το συμπέρασμα να εξάγεται λογικά, αλλά αν οι προκείμενες είναι ψευδείς, τότε είναι και αυτό ψευδές.

Ο Αριστοτέλης δεν συγγράφει απλώς, διδάσκει τη θεωρία του, ώστε να έχει πρακτική εφαρμογή. Απευθύνεται σε μαθητές, όχι μόνο για να αντιλαμβάνονται τους ψευδεῖς λόγους αλλά, επιπλέον, για να τους αντικρούουν. Πώς μπορούν όμως να εξασκηθούν;

Ένας πρώτος τρόπος είναι να αντιστρέψει κάποιος τον ισχυρισμό και να αναιρεί τις ψευδείς προκείμενες. Αν έχουν γίνει ήδη αποδεκτές οι προκείμενες, τότε θα πρέπει να προβεί στην αναίρεση του συμπεράσματος. Κάτι τέτοιο δεν είναι εύκολο να γίνει εξαρχής, χρειάζεται εξάσκηση. Αν δεν έχουμε κάποιον με τον οποίο να εξασκηθούμε, ο Αριστοτέλης προτείνει να το κάνουμε μόνοι μας, με τον εαυτό μας.[13]

Προϋπόθεση τόσο για τη γνώση όσο και για την «φιλοσοφική φρόνηση» είναι η ικανότητα του ατόμου να συνοψίζει και να εποπτεύει[14] τις λογικές συνέπειες που προκύπτουν από τις αρχικές θέσεις, ώστε να κάνει τις σωστές επιλογές. Η «κατ᾿ ἀλήθειαν εὐφυΐα» είναι απαραίτητη:

«Πρέπει όμως για κάτι τέτοιο να υπάρχει ευφυΐα, και αυτή είναι η ευφυΐα ως προς την αλήθεια, το να μπορεί κανείς ορθά να επιλέγει το αληθές και να αποφεύγει το ψεύδος˙ το οποίο αυτοί που το κατέχουν από τη φύση τους το κάνουν καλά˙ διότι αυτοί που είτε αγαπούν είτε μισούν αυτό που τους προσφέρεται, μπορούν να διακρίνουν ορθά πιο είναι το καλύτερο.»[15] (Τοπικά ΧΙΙΙ 14)

Η εξάσκηση λοιπόν είναι βασική, προκειμένου να είναι σε θέση κάποιος να κατέχει επιχειρήματα, γιατί δεν είναι λίγοι εκείνοι που αποθαρρύνονται και εγκαταλείπουν την προσπάθεια. Επιπλέον, ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να «εθίζεται στη μετατροπή του ενός επιχειρήματος σε πολλά»,[16] και να εξετάζει αν τα επιχειρήματα στηρίζονται σε κοινές αρχές, καθώς όλα τα επιμέρους επιχειρήματα πρέπει να ισχύουν καθολικά.

Ο Αριστοτέλης προβαίνει σε μία σημαντικότατη τελευταία συμβουλή που αφορά στους συνδιαλεγόμενους:

«Δεν πρέπει να συνδιαλέγεται κανείς με όλο τον κόσμο, ούτε να εξασκεί τη διαλεκτική με τον πρώτο τυχόντα˙ διότι με μερικούς η συζήτηση γίνεται φαύλη˙ επειδή εναντίον εκείνου, ο οποίος προσπαθεί να διαφύγει, έχει δίκιο κάποιος να προσπαθήσει να καταλήξει σε ένα συμπέρασμα, αλλά δεν είναι ωραίο. Για τον λόγο αυτό, δεν πρέπει κάποιος να συγκρούεται απερίσκεπτα με τον πρώτο τυχόντα˙ διότι αναγκαστικά θα υπάρξει μία άθλια συζήτηση.»[17]

Έλσα Νικολαΐδου

Δρ Φιλοσοφίας ΑΠΘ

[1]  τὸ φύσει εἶναι κρείττω τἀληθῆ καὶ τὰ δίκαια τῶν ἐναντίων

[2] «τἀληθὲς θηρεύειν» Μετά τα φυσικά, Κ 6

[3] «ζητοῦντες γὰρ οἱ κατὰ φιλοσοφίαν πρῶτοι τὴν ἀλήθειαν καὶ τὴν φύσιν τῶν ὄντων» Φυσικά Α 8

[4] Στους Σοφιστικούς ελέγχους, όπου παρέχονται πρακτικές συμβουλές όσον αφορά την επιχειρηματολογία, ο Αριστοτέλης νιώθει ιδιαίτερη περηφάνια για το κατόρθωμα του, όπως φαίνεται από τον επίλογο, καθώς πρωτύτερα δεν υπήρχε απολύτως τίποτε: «Ὅτι μὲν οὖν ἔχει τέλος ἱκανῶς ἃ προειλόμεθα, φανερόν», «Ταύτης δὲ τῆς πραγματείας οὐ τὸ μὲν ἦν τὸ δ᾿ οὐκ ἦν προεξειργασμένον, ἀλλ᾿ οὐδὲν παντελῶς ὑπῆρχεν» και «Καὶ περὶ μὲν τῶν ῥητορικῶν ὑπῆρχε πολλὰ καὶ παλαιὰ τὰ λεγόμενα, περὶ δὲ τοῦ συλλογίζεσθαι παντελῶς οὐδὲν εἴχομεν πρότερον λέγειν ἢ τριβῇ ζητοῦντες πολὺν χρόνον ἐπονοῦμεν.» Σοφιστικοί έλεγχοι 34

[5] Ἔστι δὴ συλλογισμὸς λόγος ἐν ᾧ τεθέντων τινῶν ἕτερόν τι τῶν κειμένων ἐξ ἀνάγκης συμβαίνει διὰ τῶν κειμένων. Τοπικά Ι 1

[6] Ἀπόδειξις μὲν οὖν ἐστιν, ὅταν ἐξ ἀληθῶν καὶ πρώτων ὁ συλλογισμὸς ᾖ, ἢ ἐκ τοιούτων ἃ διά τινων πρώτων καὶ ἀληθῶν τῆς περὶ αὐτὰ γνώσεως τὴν ἀρχὴν εἴληφεν .Τοπικά Ι 1

[7] διαλεκτικὸς δὲ συλλογισμὸς ὁ ἐξ ἐνδόξων συλλογιζόμενος. Τοπικά Ι 1

[8] ἅπαντα γὰρ πιστεύομεν ἢ διὰ συλλογισμοῦ ἢ ἐξ ἐπαγωγῆς. Αναλυτικά πρότερα ΙΙ, 23

[9] ἕνα μὲν τρόπον ὅταν φαίνηται συμπεραίνεσθαι μὴ συμπεραινόμενος, ὃ καλεῖται ἐριστικὸς συλλογισμός.

[10] Ἄλλον δὲ ὅταν συμπεραίνηται μέν, μὴ μέντοι πρὸς τὸ προκείμενον (ὅπερ συμβαίνει μάλιστα τοῖς εἰς ἀδύνατον ἄγουσιν).

[11]  ἢ πρὸς τὸ προκείμενον μὲν συμπεραίνηται, μὴ μέντοι κατὰ τὴν οἰκείαν μέθοδον. Τοῦτο δ᾿ ἐστίν, ὅταν μὴ ὢν ἰατρικὸς δοκῇ ἰατρικὸς εἶναι, ἢ γεωμετρικὸς μὴ ὢν γεωμετρικός, ἢ διαλεκτικὸς μὴ ὢν διαλεκτικός, ἄν τε ψεῦδος ἄν τ᾿ ἀληθὲς ᾖ τὸ συμβαῖνον.

[12] Ἄλλον δὲ τρόπον ἐὰν διὰ ψευδῶν συμπεραίνηται.

[13] Πρὸς ἅπασάν τε θέσιν, καὶ ὅτι οὕτως καὶ ὅτι οὐχ οὕτως, τὸ ἐπιχείρημα σκεπτέον, καὶ εὑρόντα τὴν λύσιν εὐθὺς ζητητέον· οὕτω γὰρ ἅμα συμβήσεται πρός τε τὸ ἐρωτᾶν καὶ πρὸς τὸ ἀποκρίνεσθαι γεγυμνάσθαι, κἂν πρὸς μηδένα ἄλλον ἔχωμεν, πρὸς αὑτούς. Τοπικά ΧΙΙΙ 14

[14]  πρός τε γνῶσιν καὶ τὴν κατὰ φιλοσοφίαν φρόνησιν τὸ δύνασθαι συνορᾶν καὶ συνεωρακέναι. Τοπικά ΧΙΙΙ 14

[15] Δεῖ δὲ πρὸς τὸ τοιοῦτον ὑπάρχειν εὐφυᾶ, καὶ τοῦτ᾿ ἔστιν ἡ κατ᾿ ἀλήθειαν εὐφυΐα, τὸ δύνασθαι καλῶς ἑλέσθαι τἀληθὲς καὶ φυγεῖν τὸ ψεῦδος· ὅπερ οἱ πεφυκότες εὖ δύνανται ποιεῖν· εὖ γὰρ φιλοῦντες καὶ μισοῦντες τὸ προσφερόμενον εὖ κρίνουσι τὸ βέλτιστον.

[16]  Ἔτι τὸν ἕνα λόγον πολλοὺς ποιεῖν ἐθιστέον

[17] Οὐχ ἅπαντι δὲ διαλεκτέον, οὐδὲ πρὸς τὸν τυχόντα γυμναστέον. Ἀνάγκη γὰρ πρὸς ἐνίους φαύλους γίνεσθαι τοὺς λόγους· πρὸς γὰρ τὸν πάντως πειρώμενον φαίνεσθαι διαφεύγειν δίκαιον μὲν πάντως πειρᾶσθαι συλλογίσασθαι, οὐκ εὔσχημον δέ. Διόπερ οὐ δεῖ συνεστάναι εὐχερῶς πρὸς τοὺς τυχόντας· ἀνάγκη γὰρ πονηρολογίαν συμβαίνειν. Τοπικά ΧΙΙΙ 14


ΠΗΓΗ