Πέμπτη 15 Απριλίου 2021

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ: Ο ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΞΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΣ

Το πόσο σημαντικό είναι να εμβολιαστούμε κατά του κορονοϊού τονίζει σε δήλωσή του ο μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος. «Το τέλος της πανδημίας είναι κοντά. Ας το φέρουμε κοντύτερα, ας το επισπεύσουμε εμβολιαζόμενοι» σημειώνει μεταξύ άλλων.

«Καθένας και καθεμία που εμβολιάζεται, με αυτή την πράξη αγάπης προς τον Θεό, τον εαυτό του και τον πλησίον του, σηματοδοτεί την ταχύτερη έξοδο από αυτή τη μεγάλη εθνική και παγκόσμια δοκιμασία», αναφέρει ο κ.κ. Ιερώνυμος. «Ο εμβολιασμός όλων μας, ειδικά ημών των μεγαλυτέρων σε ηλικία, δεν είναι μόνο μια πράξη ατομικής ευθύνης, αλλά και μια πράξη χριστιανικής αλληλεγγύης και αγάπης προς τον πλησίον μας», υπογραμμίζει.

Ολόκληρη η δήλωση του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου:

«Η Εκκλησία μας, κλήρος και λαός, εύχεται και προσεύχεται να εορτάσουμε τις Ημέρες των Αγίων Παθών και της Ανάστασης του Κυρίου μας μέσα και κοντά στις εκκλησιές μας με την τήρηση πάντα των ενδεδειγμένων υγειονομικών κανόνων και των αναγκαίων μέτρων χάριν της προστασίας του υπέρτατου αγαθού της υγείας και της ζωής των συνανθρώπων μας. Οφείλουμε όμως και εμείς να αναλάβουμε τις ευθύνες που αναλογούν στον καθένα και στην καθεμία μας ως υπεύθυνοι πολίτες και πιστοί Χριστιανοί.

Το ξαναλέω με όλη τη δύναμη της καρδιάς μου: ο εμβολιασμός όλων μας, ειδικά ημών των μεγαλυτέρων σε ηλικία, δεν είναι μόνο μια πράξη ατομικής ευθύνης, αλλά και μια πράξη χριστιανικής αλληλεγγύης και αγάπης προς τον πλησίον μας.

Ως Χριστιανοί, είμαστε άνθρωποι απόλυτα ελεύθεροι να επιλέγουμε. Και ο Θεός επιθυμεί από εμάς να επιλέγουμε πάντα το καλό, με νου και με γνώση. Κάνοντας το εμβόλιο, αξιοποιώντας αυτό το δώρο του Θεού και της επιστήμης στον άνθρωπο, το καλό επιλέγουμε.

 newsit.gr

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ......

 

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ ''ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ'': ΑΛΛΟ ΕΝΑ ΗΛΙΘΙΟ ΜΕΤΡΟ ΚΑΙ ΑΧΡΗΣΤΟ ΠΑΝΤΕΛΩΣ! AΛΛΑ..... ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ......


Ξεκινάει την Δευτέρα 19 Απριλίου η δωρεάν διάθεση self tests στους εργαζομένους σε λιανεμπόριο, μέσα μαζικής μεταφοράς,  εστίαση και κομμωτήρια, Κέντρα αισθητικής οι οποίοι πρέπει να τα κάνουν υποχρεωτικά κάθε εβδομάδα. 

Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης οι εργαζόμενοι των εν λόγω κλάδων που δεν θα κάνουν self test κάθε εβδομάδα δεν θα μπορούν να πάνε στην εργασία τους με αποτέλεσμα να τους κόβεται ο μισθός.

Ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε  ότι επειδή η  δωρεάν διανομή των self tests από τα φαρμακεία ξεκινά τη Δευτέρα 19 Απριλίου, για την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου, οι δηλώσεις των αποτελεσμάτων του τεστ μπορούν να γίνονται οποιαδήποτε στιγμή  από τη Δευτέρα 19  μέχρι και την Κυριακή 25 Απριλίου.

Έτσι από Δευτέρα υποχρεωτικά θα πρέπει να κάνουν self test οι εργαζόμενοι στο :

-Λιανεμπόριο (συμπεριλαμβανομένων των σουπερμάρκετ και των καταστημάτων πώλησης τροφίμων και ποτών)

-Εστίαση

-Μεταφορές (χερσαίες, θαλάσσιες, αεροπορικές  κλπ.)

-Υπηρεσίες καθαρισμού

-Κομμωτήρια, κουρεία και κέντρα αισθητικής

-Υπηρεσίες τυχερών παιχνιδιών και στοιχημάτων

Για την άσκηση των δραστηριοτήτων αυτών, τα  self-tests  είναι υποχρεωτικά  για την προσέλευση των εργαζομένων στους χώρους εργασίας τους  και την παροχή εργασίας με φυσική παρουσία. Θα πρέπει δε να διενεργούνται μια φορά την εβδομάδα.

Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θα στείλει στην ΗΔΙΚΑ τα ΑΜΚΑ των εργαζομένων που απασχολούνται σε επιχειρήσεις-εργοδότες στους προαναφερθέντες κλάδους, όπως αυτά είναι καταχωρημένα στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ. 

 Κάθε εβδομάδα το Υπουργείο θα επικαιροποιεί τα στοιχεία των εργαζομένων στέλνοντας στην ΗΔΙΚΑ τις όποιες μεταβολές, δηλαδή νέες προσλήψεις, λύσεις ή λήξεις συμβάσεων εργασίας κλπ.

Οι εργαζόμενοι στις δραστηριότητες που αναφέρθηκαν υπάγονται στο μέτρο των υποχρεωτικών self test. Αυτοί προμηθεύονται τα τεστ δωρεάν από το φαρμακείο, με χρήση του ΑΜΚΑ τους. Αν για κάποιο λόγο ο εργαζόμενος επιλέξει αντί για self test να κάνει rapid ή μοριακό τεστ (με δαπάνη δική του ή του εργοδότη του)  έχει αυτή τη δυνατότητα.  Ο εργαζόμενος δηλώνει το αποτέλεσμα του τεστ στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, με την ακόλουθη διαδικασία:

Οι εργαζόμενοι θα μπαίνουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα self-testing.gov.gr και θα επιλέγουν «Δήλωση Αποτελέσματος self test για εργαζόμενο». Στη συνέχεια θα μεταφέρονται στην πλατφόρμα supportemployees.gov.gr και στη «Δήλωση Αποτελεσμάτων COVID-19 tests»  στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ. Εκεί υποβάλλουν το αποτέλεσμα του ελέγχου του τεστ με τη συμπλήρωση του ειδικού εντύπου «Υπεύθυνη Δήλωση εργαζομένων καταγραφής αποτελέσματος COVID-19».

  • Αν το  αποτέλεσμα του self test είναι αρνητικό, εννοείται ότι ο εργαζόμενος προσέρχεται κανονικά στην εργασία του.
  • Αν το αποτέλεσμα του self test είναι θετικό, ο εργαζόμενος θα πρέπει εντός 24 ωρών να κάνει επαναληπτικό έλεγχο, είτε σε δωρεάν δημόσια δομή (μεταξύ αυτών που είναι αναρτημένες στην πλατφόρμα self-testing.gov.gr), είτε σε ιδιωτική δομή της επιλογής του (με επιβάρυνση δική του ή του εργοδότη του). Μέχρι να βγει το αποτέλεσμα του δεύτερου ελέγχου, ο εργαζόμενος  μένει στο σπίτι σε  καραντίνα.
  • Αν το αποτέλεσμα του δεύτερου επαναληπτικού ελέγχου είναι θετικό, εκδίδεται βεβαίωση που αποτελεί δικαιολογητικό για να  μπει ο  εργαζόμενος σε καραντίνα σύμφωνα με το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ. 
  • Αν το αποτέλεσμα του δεύτερου ελέγχου βγει αρνητικό, πάλι εκδίδεται σχετική βεβαίωση και ο εργαζόμενος πρέπει να προσέλθει στην εργασία του.

Το αποτέλεσμα του επαναληπτικού ελέγχου δηλώνεται υποχρεωτικά στην Πλατφόρμα Δήλωσης Αποτελεσμάτων COVID-19 tests, με τη συμπλήρωση του ειδικού εντύπου «Υπεύθυνη Δήλωση εργαζομένων καταγραφής αποτελέσματος COVID-19 έπειτα από θετικό αποτέλεσμα self test.

Οι εργοδότες είναι υποχρεωμένοι να ενημερώσουν τους εργαζομένους τους για την υποχρέωσή τους να κάνουν self-test και τις συνέπειες που θα επέλθουν αν δεν τηρηθεί η υποχρέωση.

Σημειώνεται ότι μέσω της πλατφόρμας της ΗΔΙΚΑ θα ενημερώνονται και οι φαρμακοποιοί για το ποιοι εργαζόμενοι είναι δικαιούχοι των self test.

Απαντώντας στο ερώτημα «τι θα συμβεί εάν δεν τηρηθεί η διαδικασία αυτή» ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι «Ο εργοδότης δεν επιτρέπεται να απασχολήσει εργαζόμενο με φυσική παρουσία αν αυτός  δεν έχει κάνει το self test και δεν έχει δηλώσει το αποτέλεσμά του.  Και πολύ περισσότερο προφανώς, αν ο εργαζόμενος έχει δηλώσει θετικό self test».

  • Εάν ο εργαζόμενος προσέλθει για να εργαστεί χωρίς να έχει δηλώσει το αποτέλεσμα του self test ο εργοδότης υποχρεούται να μη αποδεχθεί την παροχή της εργασίας και  απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής αποδοχών, έως ότου ο εργαζόμενος συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις του.
  • Εάν ο εργοδότης δεν τηρήσει την υποχρέωση ενημέρωσης των εργαζομένων του με κάθε πρόσφορο μέσο (ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ηλεκτρονικό μήνυμα, ανακοίνωση κλπ.)  για τα υποχρεωτικά self-test, του επιβάλλεται από το ΣΕΠΕ πρόστιμο 300 ευρώ.
  • Εάν σε έλεγχο του ΣΕΠΕ βρεθεί εργοδότης που απασχολεί εργαζόμενο ο οποίος δεν έχει δηλώσει αποτέλεσμα self test, του επιβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ ανά εργαζόμενο.
  • Αν βρεθεί εργοδότης που απασχολεί εργαζόμενο με θετικό self test (είτε στον πρώτο, είτε στον επαναληπτικό έλεγχο), του επιβάλλεται πρόστιμο 1500 ευρώ ανά εργαζόμενο.

ΤΕΤΑΡΤΗ Ε΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ

 


«Τῷ ἀκοιμήτῳ ὄμματι ἐπιβλέψας με οἴκτειρον, τῷ τῆς ραθυμίας νυσταγμῷ κρατούμενον καί ὕπνῳ δουλεύοντα τῶν ἡδονῶν ἐν κλίνῃ παθῶν, ὁ ἐπί Σταυροῦ τήν κεφαλήν σου προσκλίνας, καί θέλων ἀφυπνώσας καί τήν νύκτα μειώσας, Χριστέ τῆς ἁμαρτίας, φῶς ὤν δικαιοσύνης» (ωδή η΄ κανόνος Τριωδίου).

(Αφού με κοιτάξεις προσεκτικά με το ακοίμητο βλέμμα Σου, εμένα που είμαι  παραδομένος στον νυσταγμό της ραθυμίας και σαν δούλος κοιμάμαι πάνω στην κλίνη των παθών των ηδονών, σπλαχνίσου με, Χριστέ, Συ που είσαι το φως της δικαιοσύνης και πάνω στον Σταυρό έγειρες την κεφαλή Σου και θέλοντας με ξύπνησες και εξαφάνισες τη νύκτα της αμαρτίας).

Ο άγιος Ιωσήφ ο υμνογράφος επιμένει να μας προσφέρει το γεγονός της σωτηρίας με τον δικό του παρακλητικό και κατανυκτικό τρόπο. Διότι όχι μόνο παραθέτει το δογματικό στοιχείο: ο Εσταυρωμένος Κύριος δεν είναι κάποιος ιδεολόγος ήρωας που βασανίστηκε και πέθανε για τις ιδέες του, αλλά ο Ίδιος ο εν σαρκί Θεός, το φως της δικαιοσύνης, που ήλθε να καταργήσει το σώμα της αμαρτίας του ανθρωπίνου γένους «αἴρων τήν ἁμαρτίαν» αυτού, και μάλιστα όχι πιεζόμενος από κάποιον ή κάτι παρά μόνον από την άπειρη ελεύθερη («θέλων»)  αγάπη Του˙ λοιπόν όχι μόνο παραθέτει το δόγμα του μυστηρίου του Σταυρού, αλλά με διακριτικές «πινελιές» εκφράζει την προσωπική για τον καθένα αγάπη του Δημιουργού Χριστού, ο Οποίος επιβλέπει και παρακολουθεί τον κάθε άνθρωπο γεμάτος στοργή σε όλες τις φάσεις της ζωής του. Και προκαλεί πράγματι κατάνυξη η εικόνα του Χριστού που συνεχίζει να μας αγαπά και να μας προσέχει ακόμη και την ώρα της πτώσεως στην αμαρτία, την ώρα που η ακηδία και η ραθυμία μάς έχουν εκτρέψει από τη θέα του προσώπου Του, την ώρα που έχουμε ενεργοποιήσει την αμαρτία, δουλεύοντας πάνω στα πάθη μας, συνεπώς έχοντας γίνει έρμαια του Πονηρού. Η ώρα της αμαρτίας βεβαίως για τον υμνογράφο και όλη την Παράδοση της Εκκλησίας είναι ώρα νύχτας και νυσταγμού – την ώρα που αμαρτάνουμε μπορεί να βρισκόμαστε σε κατάσταση εγρήγορσης, μα εγρήγορσης για τα πονηρά˙ από πλευράς πνευματικής κοιμόμαστε, δεν κινούμαστε με επίγνωση και συνείδηση, είμαστε σαν χαμένοι και νεκροί. Δεν είναι τυχαίο ότι ιδίως ο ευαγγελιστής Ιωάννης όταν θέλει να χαρακτηρίσει την ώρα της αμαρτίας τη χαρακτηρίζει με τη λέξη «νύξ». «Ἦν δέ νύξ» λέει για παράδειγμα τη στιγμή που ο προδότης μαθητής Ιούδας έχει αποφασίσει την προδοσία του Χριστού και φεύγει από τον Μυστικό Δείπνο. Και το πιο συγκλονιστικό: Την ώρα αυτή ο διάβολος, λέει, μπήκε μέσα στην καρδιά του Ιούδα.

Όμως, ενώ η κατάσταση αυτή που ο άνθρωπος υπνώττει και κείται σαν νεκρός είναι τραγική για τον ίδιο, την ίδια ώρα άλλος γρηγορεί για χάρη Του. Και δεν εννοούμε βεβαίως τον κατεξοχήν υπνώττοντα και νεκρό Πονηρό, αλλά τον ίδιο τον Δημιουργό Κύριο: μας κοιτάει γεμάτος αγάπη ευρισκόμενους στην πτώση μας και την εναντίωσή μας απέναντί Του! Περισσότερη και από τη μάνα που βλέπει το βλαστάρι της να ταλαιπωρείται και να καταστρέφεται, Εκείνος ψάχνει τρόπους νύξεως της καρδιάς μας. Ήδη μας έχει συγχωρήσει για τις όποιες αμαρτίες μας – εκεί έγκειται το μυστήριο του Σταυρού: να έχει σηκώσει πάνω Του ο Κύριος τις αμαρτίες όλου του κόσμου, συνεπώς και τις δικές μας – και η «αγωνία» Του είναι η αγάπη Του να γίνει αποδεκτή από το αγαπημένο πλάσμα Του, ώστε να μπορέσει αυτό λίγο να χαρεί ξυπνητό και να ηρεμήσει. Και το γεγονός αυτό συνιστά την όλη πάλη του Θεού με τον άνθρωπο και του ανθρώπου με τον Θεό: να ξυπνήσει ο άνθρωπος, να «παλέψει» με τον Θεό Πατέρα και να αφήσει ο Πατέρας να «ηττηθεί» από το παιδί Του.

Η χαρά της Εσταυρωμένης αγάπης: ο τραυματισμένος άνθρωπος να θεραπευθεί. Δεν πρέπει εδώ να μας διαφεύγει ούτε στιγμή το παράδειγμα ιδίως της οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας. Μία στιγμή χρειάστηκε να ξυπνήσει και να νιώσει την αγάπη του Εσταυρωμένου Κυρίου, για να «λιώσει» και να μετανοήσει, για να φτάσει σε υπέρμετρα ύψη ουράνια!


ΠΗΓΗ

ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973) ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ ΤΟΜΟΣ Β'

 



Μετά την παρουσίαση αποσπασματικών κειμένων από τον Α' Τόμο του βιβλίου <<Επίσκοπος Μαγνησίας Χρυσόστομος Νασλίμης (1910-1973) Ακατάβλητος αγωνιστής Πίστεως και Υπομονής>> από τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Γαρδικίου κ. Κλήμη, προβαίνουμε στην μερική παρουσίαση και του δευτέρου εκδοθέντος Τόμου, του μνημειώδους αυτού έργου. Και αυτό, γιατι αγγίζει -όχι μόνο τον χώρο του ακαινοτομήτου πληρώματος της Εκκλησίας μας- αλλά και ευρύτερα, ακριβώς γιατι περιγράφει σχολαστικά -κατά το δυνατόν- και την περιρρέουσα εκκλησιαστική κατάσταση της πρώτης εικοσιπενταετίας του δευτέρου μισού του 20ού αιώνα  και δη των ετών (1950-1975). Κι εδώ ισχύει ό,τι και κατά την παρουσίαση του πρώτου Τόμου. Αναρτούμε μια σειρά από αποσπασματικά κείμενα μαζί με τις παραπομπές τους, προσπαθώντας να μην αλλοιωθεί η συνάφεια, η συνοχή και φυσικά το νόημα των γραφομένων. Με την ελπίδα, ότι η ολοκληρωμένη και επιτυχής αυτή πνευματική προσπάθεια της έκδοσης και του δευτέρου Τόμου του εν λόγω βιβλίου θα βρει απήχηση έτι περισσότερο στο φιλαναγνωστικό μας κοινό, ευχόμαστε καλή ανάγνωση και εντρύφηση σε μια ιδιαίτερα δύσκολη εποχή, τα γνωστά <<πέτρινα χρόνια>> των διώξεων, του παποκαισαρισμού και της διοικούσης, εκκλησιαστικής αποδόμησης.



ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


Μετά την έκδοση του Τόμου Α' του παρόντος έργου προ έτους και την ευμενή υποδοχή του στον χώρο μας και ευρύτερα, βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να ολοκληρώσουμε το μνημειώδες έργο μας, με τον παρόντα Τόμο Β'. Εκφράζουμε για την δωρεά αυτή την ευχαριστία μας στον Θεό των όλων, διότι ένα κυριολεκτικό όραμα ζωής εκπληρώνεται. Η βιογράφηση του σχεδόν πλήρως αγνώστου μέχρι τώρα Μακαριστού Αρχιερέως Μαγνησίας Χρυσοστόμου Νασλίμη (+1973) ήταν έργο μακροχρόνιο και δύσκολο. Και δεν θα επιτελείτο, αν δεν συνέτρεχαν αρκετοί παράγοντες, οι οποίοι με την βοήθεια του Θεού μας έδωσαν τα απαραίτητα εναύσματα, το αναγκαίο δυσεύρετο υλικό, την φιλάδελφη βοήθεια, την φιλάνθρωπη κατανόηση και συμπαράσταση και την συγκινητική ενίσχυση και κάλυψη. Εκτός της προσωπικής επισταμένης ερεύνης για εξεύρεση υλικού, μας χαρίσθηκε σχεδόν μέχρι τελευταίας στιγμής σπουδαίο και ανεκτιμήτου αξίας αρχειακό υλικό, βάσει του οποίου ήμασταν σε θέση να σχηματίσουμε την όσο το δυνατόν καλύτερη, πληρέστερη και αντικειμενικότερη γνώση του Βιογραφουμένου μας, αλλά και του όλου πλαισίου της εποχής και ιδίως των πραγμάτων της Εκκλησίας μας, που έζησε και έδρασε. Τα όσα γράψαμε στην Εισαγωγή του Τόμου Α' ως προς την αιτία για την ενασχόλησή μας αυτή και τον τρόπο εργασίας μας στην εκπόνηση του όλου εγχειρήματος, όπως και τα σχετικά με τις προτροπές μας στον αγαπητό αναγνώστη για τον τρόπο μελέτης και αντιμετωπίσεως των γραφομένων, ισχύουν και για τον παρόντα Τόμο Β' και δεν θα επαναλάβουμε κάτι επ' αυτών. Μόνον, κάνουμε ταπεινά έκκληση για προσεκτική και πλήρη μελέτη, στην σειρά εκθέσεως του υλικού, και όχι πρόχειρη, βεβιασμένη και αποσπασματική, η οποία να περιλαμβάνει οπωσδήποτε και τις υποσημειώσεις, και μάλιστα τις εκτενείς. Και τούτο, διότι σε αυτές δεν παρέχεται μόνον η γνωστοποίηση των πηγών, για το αξιόπιστο των γραφομένων, αλλά συνήθως περιέχονται σημαντικά στοιχεία πληροφοριακά, συμπληρωματικά, επεξηγηματικά, όπως και αξιολογικά, τα οποία φωτίζουν πολύπλευρα το κύριο μέρος του κειμένου, η δε αγνόησή τους στερεί τον αναγνώστη από ουσιώδες μέρος του υλικού του όλου έργου.



Από την Εισαγωγή του βιβλίου





ΙΕ. 6. Επικοινωνία με τον Μεγάλο Εξόριστο 


Ο Βιογραφούμενός μας π. Χρυσόστομος Νασλίμης, ως χαρακτηριζόμενος από υψηλό αίσθημα ευθύνης και από γνήσιο εκκλησιαστικό φρόνημα, έσπευδε να επικοινωνεί γραπτώς με τον Μέγα Ομολογητή της Ορθοδοξίας Άγιο πρώην Φλωρίνης Χρυσόστομο, διατελούντα τότε εξόριστο στην δυσπρόσιτη Ιερά Μονή Υψηλού Μυτιλήνης.


Και τούτο, διότι εκζητούσε πατρικές ευχές, ενημέρωνε περί όσων συνέβαιναν και έθετε ερωτήματα. Δύο χαρακτηριστικές επιστολές του Αγίου πρώην Φλωρίνης Χρυσοστόμου έχουμε υπ' όψιν μας από εκείνη την περίοδο προς τον τότε Αρχιμ. π. Χρυσόστομο Νασλίμη. Στην πρώτη με ημερομηνία 2/15.6.1951, εκ της Ιεράς Μονής Υψηλού,γράφει ο Υψηλός Δεσμώτης της Ορθοδοξίας προς τον ακούραστο Αγωνιστή π. Χρυσόστομο:


<<Αγαπητέ μου Αρχιμανδρίτα κ. Χρυσόστομε΄


Την από ημερομηνίαν 20 Μαίου αδελφικήν επιστολήν της υμετέρας περισπουδάστου πανοσιολογιότητος έλαβον χθες το εσπέρας. Το περιεχόμενον αυτής ανέγνων μετά προσοχής και μεγάλου αδελφικού ενδιαφέροντος. Είδον με λύπην και συγκίνησιν και τας ιδικάς Σας δοκιμασίας και περιπετείας ας, συνεπεία του καθ' ημών κινηθέντος αγρίου και αμειλίκτου διωγμού μεθ' υπομονής υπέστητε και υμείς διά την αγάπην του Χριστού.


Ο διωγμός ούτος είναι πρωτοφανής εις τα χρονικά της ιστορίας της Αυτοκεφάλου Ελληνικής Εκκλησίας, αλλά και η υπομονή και η εγκαρτέρησις των Χριστιανών μας είνε και αύτη πρωτοφανής εις την ιστορίαν της Ελληνικής Εκκλησίας. Και τούτους μεν διώκτας εκκλησιαστικούς τε και πολιτικούς, η ιστορία θα καυτηριάση με δριμύτερα καυστήρια, τους δε διωκομένους και υπομένοντας τα πάντα διά την Ορθοδοξίαν, θα στέψη με τον επίζηλον στέφανον του Ομολογητού εν ώρα Κρίσεως.


Ας δοξάζωμεν τον Θεόν, τον ευδοκήσαντα να επιφυλάξη ημάς τον τιμητικόν κλήρον να αγρυπνώμεν και φυλακάς να φυλάσσωμεν περί τους προμαχώνας της Ορθοδοξίας, καυτηριάζοντες και στηλιτεύοντες τας καταχθονίους επιβουλάς των πολεμίων και λυμεώνων του υγιούς και ακραιφνούς πνεύματος αυτής...


<<Όσον αφορά την εξοικονόμησιν της δι' αγνών και ευσεβών γυναικών Μεταλήψεως των Τιμίων Δώρων εις μελλοθανάτους ασθενείς, ους δεν δυνασθε προσωπικώς να επισκεφθήτε και κοινωνήσητε, ταύτην εγκρίνομεν και ημείς, προτιμώντες εκ δύο κακών το μη χείρον.


Επί τη ελπίδι, ότι ο Κύριος, διά την δόξαν του Οποίου αγωνιζόμεθα, εν τω απείρω ελέει της μακροθυμίας και της αμέτρου συγκαταβάσεως προς ημάς θα ευδοκήση να κολοβώση τας ημέρας των θλίψεων και δοκιμασιών, επιβραβεύων μεν του ιερού Αγώνος τον θρίαμβον, ημών δε την απελευθέρωσιν, διατελώ μετ' αγάπης και ευχών>> 25.


Είναι αξιοπαρατήρητο το υψηλό και απτόητο φρόνημα του Αγίου Πατρός, ο οποίος δεν κάμπτεται προ των δεινών της εξορίας, αλλά σπεύδει να παρηγορήσει και εγκαρδιώσει τους διωκομένους ευσυνειδήτους και γενναίους Κληρικούς του, όπως και το ανυποχώρητο Ποίμνιό του΄


και επίσης το μέτρο της ποιμαντικής οικονομίας και διακρίσεώς του, το οποίο λόγω του διωγμού υπερβαίνει το στενό γράμμα του νόμου προς επιτέλεσιν του σωστικού έργου υπέρ αθανάτων ψυχών. Στην δεύτερη επιστολή με ημερομηνία 24.7.1951, διαβάζουμε:


<<Αγαπητέμοι Χρυσόστομε, την από 23 Ιουνίου επιστολήν της υμετέρας φίλης πανοσιολογιότητος εδεξάμην χθες και μετά πολλής χαράς ανέγνων. Σας συγχαίρω διά την ανύστακτον ημών επαγρύπνησιν και περιφρούρησιν των ιερών Παραδόσεων και των Πατρώων της Ορθοδοξίας θεσμών, ως και διά την σθεναράν άμυναν υμών κατά των αγρίων διωκτών, οίτινες προς κέντρα λακτίζουν, κηρύξαντες εν διωγμώ την Ορθοδοξίαν.


Επίσης, είσθε άξιος συγχαρητηρίων, διότι, παρ' όλον τον περιορισμόν Σας και τον άγριον διωγμόν, δεν αμελείτε και τα ιερατικά Σας καθήκοντα προς ικανοποίησιν των θρησκευτικών αναγκών του ποιμνίου Σας. Εις την υγείαν μου είναι θαυμάσια, χάρις τω ενδυναμούντι με Χριστώ, ου το άπειρον έλεος και η ειρήνη συν τη εμή ευχή και ευλογία είη μεθ' υμών και των Χριστιανών Σας. Διαβιβάζω τας ευχάς μου εις όλους τους Ορθοδόξους Χριστιανούς.


Της Υμετέρας φίλης και περισπουδάστου πανοσιολογιότητος διάπυρος ευχέτης. + ο Φλωρίνης Χρυσόστομος>> 25.


Τα δύο αυτά σύντομα ιστορικά κείμενα - μαρτυρίες, εντυπωσιακά για τον παλμό, την ευγένεια, το ενδιαφέρον, την αποφασιστικότητα, την ειλικρίνεια και το άρωμα που αποπνέουν, αποδεικνύουν την αξιοσύνη του αποδέκτου, του οποίου τις προς τον ιερό Δεσμώτη επιστολές δεν έχουμε δυστυχώς υπ' όψιν μας.


ΙΕ. 7. Αναφορά σε παράλληλες εποχές διωγμού των Ορθοδόξων


Αρχάς του 1952, εν μέσω του φοβερού διωγμού, εκοιμήθη η θετή μητέρα  του Βιογραφούμενού μας Ελευθερία Μοναχή, κατά κόσμον κυρία Ασπασία, στον Βόλο 26. Μεταξύ δε των πνευματικών τέκνων του συμπεριλαμβάνονταν και Μοναχές, όπως και η εκ Τήνου διωχθείσα μετά της Συνοδίας της χάριν της προσηλώσεως στην Εορτολογική Παράδοση της Εκκλησίας Ευπραξία (Φιλιππίδου) Μοναχή.


Αυτή διαμένουσα με άλλες αδελφές στον Πειραιά, δεχόταν την επίσκεψη και ενίσχυση του π. Χρυσοστόμου, ακόμη και στα  δύσκολα χρόνια του διωγμού. Η ομολογήτρια και αγωνίστρια αυτή Μοναχή εκοιμήθη το έτος 1961 27. Παρά δε τις δυσκολίες και τους κινδύνους του διωγμού, ο π. Χρυσόστομος έβρισκε χρόνο να συγγράφει προς κοινόν όφελος και μάλιστα να αποκαλύπτει τις διωκτικές διαθέσεις και τις υπάρχουσες διαχρονικά ομοιότητες των εκτρεπομένων στην πίστη, μέσα από το χρυσορυχείο της Εκκλησιαστικής Ιστορίας και Παραδόσεως.


Έτσι, διά του άρθρου του ''Χρόνοι Παράλληλοι'' 28 βεβαιώνει ότι <<η Εκκλησιαστική Ιστορία μαρτυρεί, ότι οι καιροί κατά διαστήματα αντιγράφουσιν αλλήλους>>. Αυτό αποδεικνύεται στις εσωτερικές και εκκλησιαστικές ταραχές εξ αιτίας της εμφανίσεως των κατά καιρούς αιρέσεων, οπότε παρουσιάζεται καταπληκτική ομοιότητα τόσον ως προς την αγριότητα και απανθρωπία των αιρετικών με σκοπό την επιβολή των κακοδοξιών τους, όσο και ως προς την καρτερικότητα των πασχόντων και των υπέρ Αληθείας και Δικαιοσύνης διωκομένων Ορθοδόξων.


Οι αιρετικοί έφθαναν σε τέτοιο σημείο κακουργίας, όταν μάλιστα είχαν σύμμαχο και την κοσμική εξουσία, ώστε να διαπράττουν ακόμη και φόνους ή να καλούν κάποτε σε σύμπραξη ακόμη και αυτούς τους ειδωλολάτρες! 


Γίνεται δε μνεία Αναφοράς, την οποία απηύθυνε προς τους Βασιλείς Θεοδόσιον τον Β' και Ουαλεντινιανόν τον Γ' κατά του αιρετικού Θεοτοκομάχου Νεστορίου Κωνσταντινουπόλεως, μία ομάδα Ζηλωτών Μοναχών με επί κεφαλής τους <<Αββάν Θαλάσσιον, αναγνώστην και μονάζοντα>> και <<Βασίλειον, διάκονον και αρχιμανδρίτην>>, και η οποία διασώθηκε στην Πατερική Γραμματεία 29.


Στην Αναφορά τους οι υπογράψαντες Πατέρες ομολογούν εμμονή απαρασάλευτη στην πατροπαράδοτη διδασκαλία της Εκκλησίας, αποδοκιμάζοντες κάθε εκτροπή στην πίστη, και διεκτραγωδούν τα δεινά που υπέστησαν από τον αιρετικό Νεστόριο όσοι δεν θέλησαν να γίνουν κοινωνοί των έργων και των φρονημάτων του. Ιερείς εξεβλήθησαν και επαύθησαν, μέχρι και λαϊκοί εσύρθησαν σε δικαστήρια και κακοποιήθησαν, όσοι ήλεγξαν τον αιρετικό πατριάρχη κτυπήθηκαν, διαπομπεύθηκαν και εξορίσθηκαν, αλλά και φόνοι έμελλαν να γίνουν αν δεν βοηθούσε ο Θεός, να αποσοβηθούν.


Άλλους πάλι συνέλαβαν και παντοιοτρόπως βασάνισαν και εκάκωσαν. Και μάλιστα, ταύτα πράττονται με την βοήθεια της κρατικής εξουσίας, <<και συνεπώς η βασιλική εξουσία ανεχομένη και ενίοτε συμπράττουσα δεν είναι ολιγώτερον εκείνου (του Νεστορίου) ενώπιον του Θεού υπεύθυνος>>. 


Κατακλείει δε συμπερασματικώς ο συγγραφέας μας (π. Χρ. Ν.): ''Ταύτα αναγιγνώσκοντες εις την Εκκλησιαστικήν Ιστορίαν, και πλείστα άλλα όμοια και θλιβερώτερα τούτων, ας παρηγορώμεν και ημείς σήμερον διανύοντες την περίοδον των νεοτέρων διωγμών ένεκεν αληθείας και δικαιοσύνης, άμα δε ευσεβείας και Ορθοδοξίας. Ανέκαθεν ίδιον των κακοδόξων γνώρισμα υπήρξε η βία και το ξίφος της κοσμικής εξουσίας.


Εις αυτούς η πειθώ της διδασκαλίας δεν υπάρχει΄ ο σεβασμός της αυτεξουσιότητος του ανθρώπου δεν τηρείται, η ελευθερία της ανθρωπίνης θελήσεως του λόγου, της σκέψεως και της πράξεως δεσμεύεται΄ και μόνον αι απειλαί και αι βιοπραγίαι προς εμπέδωσιν της κακοδοξίας των πολυειδώς και πολυτρόπως εφαρμόζονται. Μακάριοι όθεν οι έως τέλους εμμένοντες εν οις έμαθον, εδιδάχθησαν και επιστώθησαν, διότι η αξιομισθία των έργων της πίστεως και της ηθικής αυτών θ' αποβή ανάλογος προς τας δυσκολίας των περιστάσεων, καθ' ας ταύτα ησκήθησαν και εξεδηλώθησαν>> 28.


Έτερο άρθρο του <<Περί του Αγίου Βασιλέως Ιωάννου Δουκός του Βατάτζην>> 30 αποκαθιστά την ιστορική αλήθεια για τον ένδοξο τούτο Βασιλέα του Βυζαντίου του ΙΓ' αι., αλλά και Άγιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, έναντι ανοικείων τινών που εγράφησαν κατ' αυτού από εσφαλμένες πηγές. 


Ο συγγραφέας μας (π. Χρ. Ν. ) αναφέρεται σε δύο περιστατικά κατά την διάρκεια της Βασιλείας του, ένα στην Ανατολή και ένα στην Δύση, κατά τα οποία διεξήχθησαν συζητήσεις με τους Παπικούς για το θέμα της Ενώσεως και της αποδόσεως - επιστροφής της Κωνσταντινουπόλεως στους Ανατολικούς, η οποία είχε καταληφθεί το 1204 από τους Λατίνους κατά την πρώτη Άλωση της Βασιλίδος των Πόλεων από τους Σταυροφόρους.


Οι συζητήσεις απέβλεπαν σε κατά Θεόν ένωση με αποβολή των Λατινικών εκτροπών και για τον λόγο τούτο απέτυχαν, προσκρούοντες στην ισχυρογνωμοσύνη των Παπικών. Άρα ο Άγιος Βασιλεύς Ιωάννης Δούκας Βατάτζης, ο τιμηθείς μάλιστα και με θεοσημείες και αφθαρσία Λειψάνου για την μεγάλη του αρετή, δεν ήταν παπολάτρης ή ασυνείδητος., τυχοδιώκτης ή φιλόδοξος, αλλά μεγάλως εδόξασε το Ελληνικό Έθνος και την Ορθόδοξη Εκκλησία.





25. Αρχείον Χρυσοστόμου Νασλίμη. Να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με τον Μέγα Βασίλειο η εξορία αγίου Ποιμένος σε χρόνια διωγμού θεωρείται <<ερημία της Εκκλησίας>>, πρόξενη μεγάλης λύπης στους πολλούς, αλλά και μακαρισμού για τους πάσχοντας μετά μακροθυμίας και γενναιότητος (βλ. Επιστολή ΡΠΒ': <<Προς τον Πρεσβύτερον Παυλίνον>>).

26. Βλ. ΦΟ, αρ. φ. 121/28.1.1952, σελ. 7. 27. Βλ. Περιοδ. <<Τα Πάτρια>>, έτος Δ', αρ. τ. 13/Ιανουάριος - Μάρτιος 1979, σελ. 76 - 80.

28. Βλ. ΦΟ, αρ. φ. 134/ 28.7.1952, σελ. 2 - 3.

29. Βλ. PG τ. 91, στλ. 1471 - 1480.

30. Βλ. ΦΟ, αρ. φ. 170/14.12.1953, σελ. 3. Να τονίσουμε ότι ο π. Χρ. Ν. ως σοβαρός και εμβριθύς ερευνητής και υποστηρικτής της παραδεδομένης και ακριβούς πίστεως, καμμία αναφορά δεν κάνει ούτε στο παρόν κείμενο ούτε κάπου αλλού στο έργο του σε θρυλικές διηγήσεις δήθεν προφητικών μεγαλοϊδεατισμών, οι οποίες στηρίζονται σε απόκρυφες πηγές, μη παραδεκτές από την Εκκλησία. Άλλωστε, είδαμε στην κριτική του Μακράκη να ψέγει πρωτίστως τις <<προφητολογικές>> πλάνες του (βλ. σελ. 198 - 201 Τόμου Α' παρόντος έργου).



Ο τάφος του Αγίου Χρυσοστόμου του νέου
Ομολογητή στην Ι. Μ. Κοίμησης Θεοτόκου
 Θρακομακεδόνων Αττικής.




Από την Εισαγωγή του βιβλίου





ΙΣΤ. 1. Η προσπάθεια για εξεύρεση εκκλησιαστικής καλύψεως


Αμέσως μετά την κοίμηση του σεπτού Πρωθιεράρχου Αγίου πρώην Φλωρίνης Χρυσοστόμου, η διοίκηση της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών περιήλθε σε <<συλλογική ηγεσία κληρικών>>, η οποία προέκυψε από τις αρχαιρεσίες που διεξήχθησαν στα Γραφεία στην Αθήνα από το Α΄ Πανελλήνιο Ιερατικό Συνέδριο της Εκκλησίας μας την 16/29.9.1955.


Σε αυτό παρέστησαν 66 Ιερείς από διάφορα μέρη της χώρας και διά μυστικής ψηφοφορίας εξελέγη επταμελής διοικούσα επιτροπή, με σκοπό την ρύθμιση όλων των εκκλησιαστικών ζητημάτων του ιερού Αγώνος, σε συνεργασία μάλιστα με το Συμβούλιο της ΠΘΕΟΚ, <<μέχρις επισήμου αναδείξεως του αναμενομένου Ιεράρχου>> 1. Η συλλογική αυτή Εκκλησιαστική Ηγεσία θεωρήθηκε ανώτατο όργανο και τονίσθηκε η οφειλόμενη υπακοή προς αυτήν σύμφωνα με το συμφέρον της Εκκλησίας.


Η σύνθεση αυτή προέβλεπε ως Πρόεδρο τον Αρχιμ. Ακάκιο Παππά τον Γέροντα και Μέλη κατά σειράν εκλογής τους Αρχ/τες Παντελεήμων Τσαλούπη, Χρυσόστομο Νασλίμη, Παρθένιο Σκουρλή, Μερκούριο Καλοσκάμη και Αυξέντιο Πάστρα, και τον Αιδ. π. Κωνσταντίνο Παπαντωνίου ως Γραμματέα 1. Επίσης, εξελέγησαν και πέντε έτερα Μέλη, απαρτίζοντα μαζί με τα προηγούμενα την μεγάλη δωδεκαμελή Επιτροπή, για να επαναλαμβάνεται γενικωτέρων ζητημάτων.


Τα λοιπά Μέλη ήταν οι Αρχ/τες Λογγίνος Χατζηστεφάνου, Γερμανός Αθανασίου, Ματθαίος Λαγγής, Καλλιόπιος Γιαννακουλόπουλος και ο Ιερομ. Γρηγόριος Παπαβλάχος 2. Στο υπ' αριθ. 132 της 18.9.1955 έγγραφο της Γραμματέως της Επιτροπής π. Κων. Παπαντωνίου προς τον Αρχιμ. Χρυσόστομο Νασλίμη, ανακοινώνεται προς αυτόν η εκλογή του στην επταμελή Επιτροπή και του τίθεται το ερώτημα αν την αποδέχεται, με υποχρέωση παρουσίας του στα Γραφεία στην Αθήνα΄ σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να συγκαταλεχθεί σαν Μέλος της Δωδεκαμελούς Επιτροπής, η οποία θα συνέρχεται μία φορά τον μήνα και μόνον εκτάκτως συχνότερα 3.


Ο δε Βιογραφούμενός μας (π. Χρ. Ν.) απήντησε διά χειρογράφου επιστολής της 25.9.1955, όπου δηλώνει ότι η συμμετοχή του σε Εκκλησιαστικές Επιτροπές καθίσταται δύσκολη λόγω των εφημεριακών καθηκόντων του στην Μαγνησία΄ ευχαριστεί όσους τον ψήφισαν και βεβαιώνει ότι θα συνεχίσει να προσφέρει τις <<ασθενείς δυνάμεις>> του υπέρ του ιερού Αγώνος΄ θα διατηρεί αλληλογραφία και μόνον όταν παρίσταται απόλυτη ανάγκη, θα σπεύδει στην Αθήνα για ανταλλαγή απόψεων και λήψη αποφάσεων΄ επίσης, ενημερώνει ότι μεταβαίνει στο Άγιον Όρος για υποθέσεις του, όπου θα συναντηθεί με τον π. Αντώνιο Μουστάκα, τον οποίον θα προτρέψει να κατέλθει στην Αθήνα 4.


Ο π. Κων. Παπαντωνίου διά της υπ' αριθ. 146/2.10.1955 επιστολής του προς τον π. Χρυσόστομο πληροφορεί, ότι η απάντησή του ελήφθη και ανεγνώσθη εις επήκοον της Εκκλησιαστικής Επιτροπής, η οποία εξέφρασε την ευαρέσκειά της. Την θέση του στην επταμελή Επιτροπή καταλαμβάνει ο Αρχιμ. Λογγίνος Χατζηστεφάνου και αυτός παραμένει Μέλος της Μεγάλης Επιτροπής 5. Ως προς την κατάσταση του ιερού Αγώνος, αναφέρεται ότι ο Κορυτσάς Ευλόγιος παρέδωσε για προώθηση εργασία του στον Μοναχό Βίκτωρα Ματθαίου, γνωστό εκδότη του Μεγάλου Συναξαριστού, και αναμένεται η Ομολογία του ώστε να αποτελέσει τον αντικαταστάτη του αειμνήστου πρώην Φλωρίνης Χρυσοστόμου. Και συνεχίζει με τα εξής ενθαρρυντικά:


<<Το ευτυχές, αγαπητέ αδελφέ, είνε ότι ο κλήρος και ο λαός ευρίσκεται εν αγάπη και ομονοία. Η απώλεια του Αγίου Προέδρου εγένετο [αιτία] να συσπειρωθούν άπαντες εις εν σώμα και μία ψυχή, διότι ο εχθρός καραδοκεί διά να κτυπήση αλύπητα. Ημείς όμως αναμένομεν. Ο Σταυρός του Κυρίου ευρίσκεται εις τας χείρας ημών, ώστε δι' Αυτού να αμυνθώμεν εναντίον του ασυσωπήτου εχθρού της Ορθοδοξίας. Του Σπυρίδωνος [Βλάχου] και των οργάνων αυτού>> 5.



ΙΣΤ. 2. Προσπάθεια προσεταιρισμού του Κορυτσάς Ευλογίου


Η επικοινωνία με τον Κορυτσάς Ευλόγιο είχε αρχίσει ζώντος ακόμη του Αγίου πρώην Φλωρίνης Χρυσοστόμου, όπως άλλωστε προαναφέρθηκε, στην προσπάθεια να πεισθεί να αναλάβει την διαποίμανση της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων.

Η αναφερόμενη εργασία του που παρέδωσε στον Βίκτωρα για έκδοση, ήταν το ογκώδες βιβλίο <<Κώδιξ Ορθοδοξίας>> με συγκέντρωση ομολογιακών κειμένων από την εκκλησιαστική ιστορία. Επιστολή προς τον Κορυτσάς Ευλόγιο απέστειλε η Διοίκηση της ΠΘΕΟΚ την 16/29.8.1955, τρεις δηλαδή εβδομάδες πριν από την εκδημία του πρώην Φλωρίνης, όπου εκφράζεται ευχαριστία για εμπεριστατωμένα δημοσιεύματά του υπέρ του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου΄

επίσης, του υποβάλλεται παράκληση να προβεί σε εκτύπωση βιβλίου υπέρ αυτού και εν τέλει να λάβει την γενναία απόφαση να υψώσει την σημαία των ιερών Παραδόσεων, πράγμα που θα ενθουσιάσει τους αγωνιζομένους επί των επάλξεων τούτων και θα αποθαρρύνει τους χλιαρούς στην πίστη και τους αντιδίκους 6. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε, η υπομονή για προσέλκυση του Κορυτσάς Ευλογίου διήρκησε μέχρι και το Φθινόπωρο του 1956, οπότε κατόπιν επήλθε απογοήτευση από την αναβλητικότητά του.

Ο Βιογραφούμενός μας (π. Χρ. Ν.) σε επιστολή του την 23.3.1956, απευθυνόμενος στον Γραμματέα της Εκκλησιαστικής Επιτροπής π. Κων. Παπαντωνίου, γράφει σχετικά: <<Την υπόθεσιν του Κορυτσάς φρονώ ότι δεν πρέπει να παραμελήσωμεν και πάση θυσία να φροντίσωμεν να εκδοθή το συντομώτερον το βιβλίον του>> 7. Ο δε π. Κωνσταντίνος απήντησε με την υπ. αριθ. 433/31.3.1956 επιστολή του, όπου βεβαιώνει ότι <<η μετά του Αγίου Κορυτσάς επαφή συνεχίζεται, παρ' όλον ότι οι επί της εξόδου του ελπίδες ημών μετριάζονται.

Πάντες δεν παύομεν οχλούντες τούτον και διευκολύνοντες το σωτήριον τούτο διάβημα΄ και επ' αυτού βεβαίως αναμένομεν>> 8. Και πάλι μετ' ολίγον ο π. Χρυσόστομος γράφει από τον Βόλο επιστολή την 6.4.1956 με προτροπή για διευκόλυνση της όσο το δυνατόν ταχυτέρας εξόδου του Κορυτσάς 9, αλλά η υπ' αριθ. 446/9.4.1956 απάντηση είναι ακόμη πιο απογοητευτική: <<αι ελπίδες ημών καθ' εκάστην σβέννυνται>> 10.

Γράφεται, ότι προ δύο ημερών τον επισκέφθηκε Επιτροπή Κληρικών της Εκκλησίας μας και του πρότεινε να περιοδεύσει τα Πατριαρχεία της Ανατολής, προφανώς για το Ημερολογιακό θέμα, με έξοδα των Γνησίων Ορθοδόξων. Η πληροφορία αυτή είναι σημαντική, αποδεικνύουσα την ζωηρά ελπίδα για ευρύτερη επίλυση του ζητήματος.

Όμως, γίνεται η παρατήρηση ότι ο Κορυτσάς δεν επιδεικνύει την ανάλογη σοβαρότητα, μετά μάλιστα την εκλογή ως Προκαθημένου των Νεοημερολογιτών του από Λαρίσης Δωρωθέου Κοτταρά, θεωρουμένου ως πιο μετριοπαθούς και συνετού από τον αποβιώσαντα διώκτη Σπυρίδωνα Βλάχο.

Γι' αυτό και συμπεραίνεται εμπιστευτικώς: <<Το καθ' ημάς ο Άγιος Κορυτσάς ή παίζει ή φοβείται ή δι' ημών ασκεί πίεσιν επί της Κρατούσης Εκκλησίας>> 10. Σε νεώτερη δε επιστολή της Εκκλησιαστικής Επιτροπής υπ' αριθ. 826/22.7.1956 προς τον π. Χρυσόστομο Νασλίμη γράφει χαρακτηριστικά: <<Ο Άγιος Κορυτσάς διπλωματικώτατα ελίσσεται, ώστε ούτε να εξέρχεται, ούτε να απέρχεται>> 11.




1. Βλ. Πρακτικόν 2/16-29.9.1955 της Εκκλησιαστικής Επιτροπής (Αρχείον Γραφείων Ιεράς Συνόδου)΄ επίσης, ΦΟ, αρ. φ. 218/3.10.1955, σελ. 1, 6-7΄ στο αυτό φύλλο γίνεται αναφορά και στην Πανήγυρη του Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου στον Βόλο, προεξάρχοντος του <<δραστηρίου>> και <<εξαιρέτου>> Αρχιμ. Χρυσοστόμου Νασλίμη, υπό την καθοδήγηση του οποίου το Παράρτημα είναι <<πλήρες δράσεως>> (σελ. 8), με αναφορά και σε φιλανθρωπική αγορά στον Ναό χάρις στις προσπάθειες του Προέδρου κ. Δ. Παυλή και της <<εκλεκτής Μυροφόρου>> Δέσποινας Μαυροπαπαδοπούλου. Τα πρόσωπα αυτά θα αναφερθούν και παρακάτω.


2. Βλ. ΦΟ, αρ. φ. 218/3.10.19.55, σελ. 7.


3. Αρχεία Γραφείων Ιεράς Συνόδου και Χρυσοστόμου Νασλίμη.


4. Αρχείον Χρυσοστόμου Νασλίμη.


5. Αρχείον Γραφείων Ιεράς Συνόδου περί της αντικαταστάσεως βλ. ΦΟ, αρ. φ. 218/3.10.1955, σελ. 7.


6. Αρχείον Χρυσοστόμου Νασλίμη. Η προσέγγιση του Κορυτσάς Ευλογίου ήταν εύλογη, διότι αυτός την εποχή εκείνη (1954-1955) δημοσίευσε κείμενα υπέρ του Πατρίου Ημερολογίου και κατά των Καινοτόμων και δη κατά του πρωίμου Οικουμενισμού, με αξιοπρόσεκτη δυναμικότητα και παρρησία. Βλ. ενδεικτικά: Μητροπολίτου Κορυτσάς Ευλογίου Κουρίλα Λαυριώτου, <<Το Ημερολόγιον είναι διορθωμένον παρά των Αγίων Πατέρων της Α' Οικουμενικής Συνόδου>>, στο Περιοδ. <<Αγιορειτική Βιβλιοθήκη>> (ΑΒ), αρ. 215-216/Ιούλιος-Αύγουστος 1954, σελ. 205-209΄ του Αυτού, <<Η χίμαιρα του Έβανστον - Η παγιδευθείσα Ορθοδοξία και η χαλκευθείσα Ψευδένωσις των Εκκλησιών>>, ΑΒ, αρ. 217-218/Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 1954, σελ. 265-271, ως και έτερα σε εν συνεχεία τεύχη του εν λόγω Περιοδικού και κατά το επόμενο έτος 1955.


7. Αρχείον Γραφείων Ιεράς Συνόδου.


8. Αυτόθι.


9. Αυτόθι.


10. Αυτόθι. Να σημειωθεί ότι η επικρατούσα άποψη στον Κλήρο του Πατρίου, χωρίς όμως πλήρη συμφωνία, ήταν ότι ο Κορυτσάς αν αποκηρύξει την Σχισματική Εκκλησία του Νέου Ημερολογίου και ταχθεί με τους Γνησίους Ορθοδόξους, γίνεται δεκτός να αναλάβει την ηγεσία του ιερού Αγώνος,(Βλ. Πρακτικά Εκκλησιαστικής Επιτροπής 6/5.10.1955, 31/3.3.1956, 34/28.3.1956, και έκφραση διαφωνίας σε Συνεδρίαση της 23.11.1955 - Αρχείον Γραφείων Ιεράς Συνόδου).



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
Αποσπασματικές αναρτήσεις από τον Β' Τόμο του βιβλίου 
<<ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910 - 1973)
 ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ Πίστεως>>
που συνέγραψε ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Γαρδικίου κ. Κλήμης 
της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών. 
 Έκδοση ''Γενικού Ταμείου Εκκλησίας Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών Ελλάδος>>,
σελ. 74-79, Αθήνα 2020





ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ