Παρασκευή 16 Απριλίου 2021

Τὸ «Σπίτι» τῆς Ρόδου....

 Σπίτι της Ευρώπης: Μια «μηχανή» παραγωγής πολιτισμού στη Ρόδο.

spiti-tis-eyropis-mia-michani-paragogis-politismoy-sti-rodo-561315718Από τις εργασίες του Διεθνούς Συνεδρίου Προσομοίωσης Περιφερειακών Διεθνών Οργανισμών στη Ρόδο.Στην πανέμορφη Ρόδο με τη βαριά ιστορία, τα πολλαπλά σύμβολα ειρήνης και φιλίας των λαών, συνύπαρξης θρησκειών και πολιτισμών εδρεύει ένα από τα πιο ενεργά Σπίτια της Ευρώπης, έξοχο παράδειγμα προώθησης της ευρωπαϊκής ιδέας, συνεργασίας και εξωστρέφειας, σημείο αναφοράς στον ευρωμεσογειακό χώρο.

Είναι ένα από τα λίγα ενεργά Σπίτια στην Ελλάδα και τα δεκάδες στην Ευρώπη, που δημιουργήθηκαν σταδιακά μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου από νέους που δεν ήθελαν άλλο πόλεμο και τα οποία εξελίχθηκαν σε τοπικές «μηχανές» παραγωγής ιδεών, γνώσης, πολιτισμού, κοινωνικής επιχειρηματικότητας, ανάπτυξης και θέσεων εργασίας.

Το Σπίτι της Ευρώπης στη Ρόδο ανοίγει το 2000 από μια ομάδα φωτισμένων Ροδιτών (με πρόεδρο τη Μαριλένα Σωκιανού και γραμματέα την Αννα Χαρίτου) και το κοινό το αγκαλιάζει, καθώς τα ευρωπαϊκά δρώμενα επηρεάζουν αποφασιστικά τη ζωή του. Tο 2004 γίνεται μέλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου για την Εκπαίδευση και την Επιμόρφωση – EUNET, το 2007 του Ευρωμεσογειακού Ιδρύματος για τον Διαπολιτισμικό Διάλογο Anna Lindh, ενώ από το 2014 λειτουργεί από έναν δυναμικό πυρήνα νέων ανθρώπων, οι οποίοι συγκροτούν το διοικητικό του συμβούλιο με πρόεδρο τον Μιχάλη Καβουκλή, ενεργοποιώντας δεκάδες ομάδες εθελοντών για τις δράσεις του. Αυτή τη στιγμή πραγματοποιούν το 9ο EESD Forum της Ρόδου για την Ευρώπη, την επιχειρηματικότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη, με οκτώ διαδικτυακές εκδηλώσεις γύρω από μείζονα προβλήματα της εποχής, με τη συμμετοχή ειδημόνων από όλον τον κόσμο (ελληνικό κίνημα #MeToo, χειραφέτηση της γυναίκας, κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο, ευρωπαϊκό Green Deal, κλιματική αλλαγή, πράσινη επιχειρηματικότητα, διαχείριση πόλεων, πολιτισμός και δημοκρατία).

Θυσιάζουν τον προσωπικό ελεύθερο χρόνο τους, τις διακοπές τους, ακόμα ακόμα «κατεβάζουν ρολά» στις επιχειρήσεις και στις ασχολίες τους όταν οι ανάγκες το απαιτούν, προκειμένου να «γίνουμε περισσότερο Ευρωπαίοι και περισσότερο βιώσιμοι ως Ευρωπαίοι», όπως λέει ο κ. Καβουκλής.

Τόπος συζήτησης

Διότι αυτό τροφοδοτεί τον άνευ όρων εθελοντισμό τους, αυτό τους κινητοποιεί, «η πίστη μας σε μια Ευρώπη και μια Μεσόγειο ενωμένη, η ανάδειξη της Ρόδου και της Ελλάδας ως καλά παραδείγματα αλληλεγγύης και αρμονίας μεταξύ των λαών», περιγράφει ο κ. Καβουκλής. «Η Ρόδος είναι ένας πολυπολιτισμικός τόπος διαλόγου, από την αρχαιότητα και την εποχή των Ιπποτών έως σήμερα. Αποτελούσε διαχρονικά τόπο συζήτησης. Εδώ έγινε το 1948 η πρώτη διάσκεψη ειρήνης για την Παλαιστίνη, εδώ έγινε το 1988 η πρώτη Σύνοδος Κορυφής της τότε ΕΟΚ υπό ελληνική προεδρία. Η Ρόδος έλαβε μόλις το 1962 το βραβείο της Ευρώπης για τις διδυμοποιήσεις από το Συμβούλιο της Ευρώπης και το 2002 αντίστοιχο βραβείο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Εδώ συμβιώνουν αρμονικά διαφορετικές κοινότητες και θρησκείες. Εχουμε την αρχαιότερη στην Ελλάδα Συναγωγή, αν και η εβραϊκή κοινότητα Ρόδου είναι σήμερα πολύ μικρή, από τις παλιότερες μουσουλμανικές κοινότητες, εκατοντάδες μεικτούς γάμους Ελλήνων με άτομα από άλλες χώρες και μοιραζόμαστε τα δικά τους έθιμα. Παραμονές Χριστουγέννων δίνεται διαθρησκειακή συναυλία με όλα τα δόγματα στον Ορθόδοξο Καθεδρικό Ναό, στις παρελάσεις στη σειρά των επισήμων στέκονται δίπλα δίπλα ο μητροπολίτης, ο καθολικός αρχιερατικός επίτροπος και ο “χότζας”. Αυτή την απολύτως αρμονική συνύπαρξη των λαών θέλουμε να διαδώσουμε ως μήνυμα», καταλήγει ο κ. Καβουκλής.

Συνέδρια, ημερίδες, σεμινάρια, κάθε είδους εκδηλώσεις, ανταλλαγές, συμμετοχή σε μεγάλα ευρωπαϊκά δίκτυα, έργα και προγράμματα. Το Ιδρυμα Anna Lindh, ο μεγαλύτερος φορέας της κοινωνίας των πολιτών στην περιοχή της Ευρωμεσογείου, με περισσότερα από 4.500 μέλη σε 42 χώρες, εξέλεξε το ροδιακό Σπίτι focal point της για το Αιγαίο και την Κρήτη, με επικεφαλής τον Μιχάλη Καβουκλή.

«Εχουμε ολοκληρώσει επτά ευρωπαϊκά προγράμματα και αυτή τη στιγμή τρέχουμε άλλα τρία. Το πρώτο, το Green Initiative in Rural Areas, χρηματοδοτείται από το Erasmus+ και είναι μια σύμπραξη φορέων από έξι χώρες, με στόχο την καταγραφή των πράσινων πρακτικών και πρωτοβουλιών σε αγροτικές περιοχές. Αποτελεί συνέχεια προηγούμενου επιτυχημένου προγράμματος για την ενεργοποίηση των πολιτών σε αντίστοιχες περιοχές. Το δεύτερο πρόγραμμα, Quo Vadis Euro-Med Civil Society, με χρηματοδότηση από το Ιδρυμα Anna Lindh, θα αποτυπώσει τις συνθήκες που διαμορφώνονται στην κοινωνία των πολιτών της Ευρωμεσογείου, σε καιρούς πανδημίας. Το τρίτο πρόγραμμα, Inclusive and sustainable Europe, με χρηματοδότηση από το Europe for Citizens, αφορά στη διοργάνωση έξι μεγάλων συνεδρίων σε έξι χώρες για τη δημιουργία μιας βιώσιμης Ευρώπης χωρίς αποκλεισμούς», εξηγεί ο κ. Καβουκλής.

Από τα προγράμματα για τα οποία υπερηφανεύεται το Σπίτι είναι οι «ζωντανές βιβλιοθήκες», αφηγήσεις μεταναστών και προσφύγων, με στόχο την ενσωμάτωσή τους και την καταπολέμηση των στερεοτύπων. Οπως και η πληθώρα των πολιτιστικών δράσεων: συνέδρια για την ιστορία του τόπου, διαλέξεις, ξεναγήσεις, συναυλίες, θεματικές βραδιές, αναβιώσεις αρχαίων τραγωδιών, θεατρικές παραστάσεις, κινηματογραφικές προβολές, μουσικοί και αρχιτεκτονικοί περίπατοι…

Ομως κορωνίδα των δράσεών του αποτελεί το Διεθνές Συνέδριο Προσομοίωσης Περιφερειακών Διεθνών Οργανισμών Ρόδου (Rhodes Model Regional Co-operation), που διοργανώνει κάθε χρόνο από το 2010 με τη στήριξη τοπικών φορέων (πέρυσι δεν πραγματοποιήθηκε λόγω πανδημίας) και το οποίο έχει τεθεί υπό την αιγίδα του Συμβουλίου της Ευρώπης, του ΝΑΤΟ, του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας Ευξείνου Πόντου, του Οικουμενικού Πατριαρχείου, του υπουργείου Ναυτιλίας κ.ά. Πραγματοποιείται σε δύο εκδόσεις, μία για φοιτητές και νέους επιστήμονες και μία για μαθητές Γ΄ Γυμνασίου και Λυκείου, που στον ρόλο διπλωματών διαχειρίζονται –στα αγγλικά– ένα σοβαρό ζήτημα. «Ξεκινήσαμε σαν ένα μικρό συνέδριο, χωρούσαμε όλοι σε ένα λεωφορείο και μέχρι σήμερα έχουν συμμετάσχει σ’ αυτό σχεδόν 5.000 άτομα από 28 χώρες. Απόφοιτοι του συνεδρίου καταλαμβάνουν σήμερα θέσεις σε ευρωπαϊκά όργανα, εταιρείες του εξωτερικού, είναι ερευνητές ή διδάσκοντες σε ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια», σημειώνει ο κ. Καβουκλής.


ΠΗΓΗ

Μικρό ιστορικό πλαίσιο του Ακαθίστου Ύμνου

 Ήταν Δευτέρα του Πάσχα, 5 Απρίλη του 622 μ.Χ. Στην είσοδο της Αγια Σοφιάς αμέτρητα πλήθη λαού, ιερατείο και στρατιωτικοί , περίμεναν την προσέλευση του Αυτοκράτορα. Τα σήμαντρα κι οι καμπάνες δεν έστελναν τους γλυκούς αναστάσιμους ήχους της προτεραίας ημέρας, της Λαμπρής!…

Σε λίγο, με γρήγορο βήμα, λιτή ενδυμασία, φορώντας όχι τα κόκκινα σανδάλια του βασιλιά, αλλά τα μελανά υποδήματα του στρατιώτη, περνά με κατεβασμένο το κεφάλι, ο Αυτοκράτορας Ηράκλειος και εισέρχεται στο Ναό…

Πλησιάζει κοντά στο Ιερό, πέφτει στα γόνατα και προσεύχεται με τρεμάμενη φωνή: «Δέσποτα και Κύριε Ιησού Χριστέ, μη παραδώς ημάς εις όνειδος τοις εχθροίς Σου δια τας αμαρτίας ημών, αλλ΄επιβλέψας ελέησον και την κατά των εχθρών Σου νίκην δος ημίν, όπως μη καυχήσωνται οι αλάστορες κατά της Σης κληρονομίας επαιρόμενοι».

Απόλυτη σιωπή. Δακρύρροοι οι οφθαλμοί. Τα αναφιλητά της καθολικής συγκίνησης, μόνο αυτά, σιγοτάραζαν την νεκρική σιγή.

Στρέφεται προς τον Πατριάρχη Σέργιο: «Εις χείρας του Θεού και της Θεομήτορος και σού αφίημι την πόλιν ταύτην..».

Εξέρχεται του Ναού και κρατώντας στα χέρια του την Αχειροποίητη Εικόνα του Σωτήρος πορεύεται, εν μέσω του αναρίθμητου πλήθους, που ζητωκραυγάζει, στην παραλία, όπου αναμένει ο στόλος και επιβιβάζεται. «Άρχεται δε ο πόλεμος» κατά των Περσών, που απειλούν και πάλι τον ελληνισμό και το χριστιανισμό…

Μαντήλια ανεμίζουν κι αποχαιρετούν. Καλό ταξίδι αδέρφια και με τη νίκη!..

Έχουν περάσει ήδη τέσσερα χρόνια! Είναι Ιούλιος του 626! Η εκστρατεία κατά των Περσών συνεχίζεται. Δεν έχει τελειώσει η ανάκτηση των χαμένων περιοχών. Ο εχθρός υποχωρεί, αναδιπλώνεται, ελίσσεται, επιχειρεί αντιπερισπασμούς, συνεννοείται με άλλους εχθρούς της Βασιλεύουσας, που επιβουλεύονται και αυτοί την Πόλη των ονείρων.

Στις 31 Ιουλίου του 626 άρχισαν ξαφνικά στενή πολιορκία της Πόλης πάνω από 80.000 Άβαροι. Λαός ληστρικός, τυχοδιωκτικός, βάρβαρος. Εκμεταλλεύτηκαν την απουσία του Αυτοκράτορα και του στρατού στις εσχατιές της Μικράς Ασίας. Παραβίασαν τη συμφωνία ειρήνης, που είχαν συνάψει με τον Ηράκλειο. Συνεννοήθηκαν με τους Πέρσες για κοινή δράση. ΄Εφεραν μαζί τους και λίγους Σλαύους με τα μονόξυλα και άρχισαν τον πόλεμο με όλα τα μέσα για να εκπορθήσουν τη Πόλη.

Βλέποντας την ατέλειωτη πλημμύρα των αρμάτων, ο λαός της Πόλης, καταλήφθηκε από απελπισία. «Ήγγικεν» το τέλος της Πόλης, της Πόλης της μεγάλης, έλεγαν! ‘Αρχισαν να θρηνούν για το κακό που τους χτυπούσε την πόρτα. Αυτό μόνο τις πρώτες ώρες. Μετά όλα άλλαξαν. Ο Πατριάρχης Σέργιος με την εικόνα της Παναγίας στα χέρια, με τη συνοδεία κληρικών και λαΐκών, ψάλλοντας ύμνους προς την Υπέρμαχο Στρατηγό, σε δρόμους και γειτονιές, στους πύργους και τις επάλξεις των τειχών, σε ναούς και νοικοκυριά, αναπτέρωνε το φρόνημα λαού και στρατού, με αποτέλεσμα να χαλυβδώσει την κοινή πίστη ότι η Υπεραγία δεν θα παραδώσει την Πόλη της στους βαρβάρους.

Ο Μάγιστρος (Πρωθυπουργός) Βώνος δεν κοιμόταν, δεν ξεκουραζόταν, δεν ησύχαζε. Άξιος συντονιστής της σθεναρής άμυνας γυρνούσε στα τείχη, ενθάρρυνε, έδινε εντολές, επέβλεπε, κατασκόπευε τον εχθρό, φρόντιζε τις προμήθειες σε όπλα, σε τρόφιμα, μεριμνούσε για την περίθαλψη των λαβωμένων.

Στις εκκλησιές ο λαός με θερμές ικεσίες παρακαλούσε τη Θεοτόκο για τη σωτηρία της Πόλης. Όρθιοι, άγρυπνοι, ικέτες, δυνάμωναν την κοινή πίστη ότι η Πόλη θα σωθεί και γρήγορα θα λυτρωθεί από τον κίνδυνο.

Κάποιες νύχτες πάνω στα τείχη φάνηκε να αργοδιαβαίνει μια αχνοδιακρινόμενη γυναικεία σιλουέτα, που έμοιαζε με ..Εκείνη, την Υπέρμαχο Στρατηγό.

Δέκα μέρες άντεξαν οι δόλιοι πολιορκητές να πολεμούν με λύσσα για να πάρουν την Πόλη. Η ανίκητη Σύμμαχος και Προστάτις της Βασιλεύουσας, τους έδιωξε μακριά. Οι Άβαροι με τους συμμάχους τους, αρκετούς Πέρσες και λίγους Σλαύους, « μονοξυλάδες», πήραν τον επονείδιστο δρόμο της φυγής. Η Πόλη «ουχ εάλω».

Το 629 μ.Χ. ο Ηράκλειος, ύστερα από επτάχρονο πόλεμο με τους Πέρσες, επέστρεψε νικητής και τροπαιούχος στην Πόλη. Για να τιμήσει τη σωτηρία της από την πολιορκία των Αβάρων, τον Αύγουστο του 626 μ.Χ. και σε ανάμνηση της νικηφόρας έκβασής της, καθιέρωσε μεγάλη εορτή. Οι ύμνοι που εψάλλοντο από τον αγωνιώντα λαό, όρθιον εντός των τειχών, όλες τις ημέρες της πολιορκίας, ενέπνευσαν υμνογράφους και έλαβαν τη μορφή συστηματικού υμνολογικού έργου, όπως το ακούμε με κατάνυξη και συγκίνηση 1400 χρόνια τώρα, κατανεμημένο τις τέσσερες πρώτες και ολόκληρο την πέμπτη Παρασκευή της Μεγάλης Σαρακοστής. Είναι ο Ακάθιστος Ύμνος με τους γνωστούς Χαιρετισμούς προς την Υπεραγία Θεοτόκο. Όλοι έχουμε ..μουρμουρίσει αυτές τις κατανυκτικές Παρασκευές, τους υπέροχους ύμνους των Χαιρετισμών, ιδιαίτερα το: Τη Υπερμάχω Στρατηγώ τα νικητήρια…, με την υπέροχη επωδό, Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε!!!..



ΠΗΓΗ

Παρατείνεται η αναστολή των προσκυνηματικών επισκέψεων στο Άγιον Όρος

w15 132828agio

Με απόφαση του αναπληρωτή διοικητή του Αγίου Όρους παρατείνεται έως και τις 10 Μαΐου 2021 η αναστολή όλων των προσκυνηματικών επισκέψεων.

Επίσης, επιβάλλεται η διενέργεια προληπτικών ελέγχων στα λιμάνια εισόδου του Αγίου Όρους σε οποιονδήποτε επιθυμεί να εισέλθει στον Ιερό Τόπο, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών.


ΠΗΓΗ