Τετάρτη 27 Οκτωβρίου 2021

Ο Διαφωτισμός της Ευρώπης άνοιξε το δρόμο στο Ναζισμό

 

Μικρολίβαδο Γρεβενών: Οι Γερμανοί κατακτητές δεν αρκέστηκαν στο φόνο 25 πολιτών – άλλους 5 σκότωσαν οι κομμουνιστές – αλλά έκαψαν και τα πτώματά τους. Ολοκλήρωσαν την καταστροφή πυρπολώντας και τις 25 κατοικίες του χωριού.

Ο Διαφωτισμός της Ευρώπης άνοιξε το δρόμο στο Ναζισμό

Συνέντευξη του καθηγητή Johann Chapoutot στον Vincent Ortiz

Μετάφραση: Ευάγγελος Δ. Νιάνιος

LVSL: Τα σχολικά προγράμματα παρουσιάζουν τον Εθνoσοσιαλισμό σαν μια ριζοσπαστική ρήξη, σχεδόν σαν ένα αίνιγμα, ένα τέρας που γεννήθηκε στη μέση του πουθενά στη φιλελεύθερη Δύση, την Ευρώπη του Διαφωτισμού. Στο βιβλίο σας Φασισμός, Ναζισμός και αυταρχικά καθεστώτα, υποστηρίζετε ότι η ναζιστική ιδεολογία έχει τις ρίζες της στην κυρίαρχη σκέψη και τον πολιτισμό της Ευρώπης του 19ου και 20ού αιώνα …

Johann Chapoutot – Ριζοσπαστικότητα και ρήξη υπήρξαν πράγματι, στο βαθμό που οι Ναζί άσκησαν έντονη βία ήδη από το 1933 ενάντια στους πολιτικούς αντιπάλους τους, δηλαδή τους αριστερούς σοσιαλδημοκράτες, κομμουνιστές και συνδικαλιστές· και στη συνέχεια εναντίον ανθρώπων που θεωρούνταν βιολογικά άρρωστοι, οι οποίοι προηγουμένως στειρώθηκαν. Οι Ναζί ενσαρκώνουν έτσι μια ρήξη και στη δράση και μέσω της δράσης.

Κοινά στοιχεία

Αλλά στο πεδίο των ιδεών, εάν αναλύσουμε την κοσμοθεωρία του ναζιστικού κόσμου, εάν αποσυνθέσουμε το ναζισμό στα συστατικά στοιχεία του: ρατσισμό, αντισημιτισμό, ευγονική, κοινωνικό Δαρβινισμό, εκδοχή του καπιταλισμού με παιδιά στα ορυχεία, εθνικισμό, ιμπεριαλισμό, μιλιταρισμό… ανακαλύπτουμε ότι αυτά τα στοιχεία είναι κοινοτοπία στην Ευρώπη και, σε μεγάλο βαθμό, στη Δύση της εποχής. Οι Ναζί χρησιμοποιούν ευρύτατα τη γλώσσα των συγχρόνων τους και αυτό τους καθιστά δημοφιλείς μέχρι την έναρξη του πολέμου. Αναρωτιόμαστε γιατί οι δημοκρατίες δεν αντέδρασαν στον ναζισμό· από τη μια, είχαν κάτι άλλο να κάνουν. Από την άλλη, θεώρησαν ότι αυτό που έκανε ο Χίτλερ στη χώρα του ήταν έντιμοτέλος στην αριστερά, τέλος στα συνδικάτα… Από το 1933 η Γερμανία έγινε παράδεισος για τους επενδυτές. Σε αυτό το κλίμα πάλης κατά του κομμουνισμού, η Γερμανία εμφανιζόταν επίσης ως ανάχωμα κατά της Ανατολής.

Όταν ο Χίτλερ εκδήλωνε τις προθέσεις του στην εξωτερική πολιτική, οι δηλώσεις του γίνονταν δεκτές στο εξωτερικό και επικροτούνταν. Παράδειγμα: τον Μάρτιο του 1939, ο Χίτλερ εισέβαλε στην υπόλοιπη Τσεχοσλοβακία, παραβιάζοντας έτσι τις συμφωνίες του Μονάχου. Διαμαρτυρία του Ρούζβελτ κατά αυτού του τόσο αναξιόπιστου ανθρώπου που διαλύει τις συνθήκες. Ο Χίτλερ απαντά στο Ρούζβελτ και στις δυτικές καγκελαρίες στην ομιλία του στο Ράιχσταγκ, στις 23 Απριλίου 1939. Δηλώνει ότι είναι υπεύθυνος για τη μοίρα 80 εκατομμυρίων “Γερμανών” (με τη φυλετική έννοια) και ότι πρέπει να τους θρέψει. Η Γερμανία έχει 150 κατοίκους ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο, σε σύγκριση με τα 15 τετραγωνικά χιλιόμετρα στις ΗΠΑ: η Γερμανία πρέπει να κατακτήσει χώρο, ζωτικό χώρο. Ο Χίτλερ προσθέτει ότι οι δυτικές δημοκρατίες έχουν τις αποικίες τους. Ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν τη δική τους εσωτερική αποικία, που γεννήθηκε από τη σφαγή των Ινδιάνων. Συνεπώς, ο Χίτλερ δηλώνει ότι οι τρεις μεγάλες δημοκρατίες του κόσμου (οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Αγγλία και η Γαλλία) δεν έχουν τίποτα να πουν στη Γερμανία, γιατί αυτό που σκέφτονται με όρους αποικιακής ενδοχώρας (χώρων που εξασφαλίζουν την επιβίωση των μητροπόλεων), η Ναζιστική Γερμανία το σκέφτεται με όρους βιότοπων.

Η αρχαιοελληνολατρεία δεν στάθηκε ικανή να αποτρέψει το γερμανικό στρατό να εκτελέσει αμάχους και να πυρπολήσει δεκάδες ελληνικά χωριά

 Στείρωση

Ο λόγος αυτός διαρθρώνεται από δύο υποκείμενες λογικές. Από τη μια, μια λογική του κοινωνικού Δαρβινισμού: ένας λευκός λαός πρέπει να είναι σε θέση να επεκταθεί σε βάρος άλλων λιγότερο αναπτυγμένων και λιγότερο πολιτισμένων λαών. Από την άλλη, μια ακόμη πιο σαφής βιολογική λογική: πρέπει να υπάρχει αντιστοιχία μεταξύ χώρου και είδους, μεταξύ εδάφους και φυλής. Σε μια τέτοια επιχειρηματολογία τι έχουν να απαντήσουν οι δυτικές κυβερνήσεις; Ειδικά οι χώρες που, με τη Συνθήκη [των Βερσαλιών] στην οποία η Γερμανία δεν είχε λόγο, έκλεψαν το 15% του εδάφους της και κατάσχεσαν τις αποικίες της … Ο Χίτλερ παίζει σε δύο πράγματα: την ένοχη συνείδηση ​​της Δύσης, χθεσινούς νικητές, και το γεγονός ότι υπάρχει ένας κοινός τόπος μεταξύ τους. Υπάρχουν κοινές κατηγορίες μεταξύ τους: η φυλή, ο Εβραίος, η ενδοχώρα, ένα δαρβινιστικό όραμα του κόσμου. Χρησιμοποιούν διαφορετικά αυτές τις κατηγορίες, αλλά ότι οι Εβραίοι είναι πρόβλημα κανείς δεν το αμφισβητεί. Το 1938, στη Συνδιάσκεψη του Εβιάν, επιφορτισμένη να αποφανθεί για την τύχη των Εβραίων, καμία χώρα στον κόσμο δεν θέλει να φιλοξενήσει τους πρόσφυγες· μόνο η Δομινικανή Δημοκρατία (υπό τον δικτάτορα Τρουχίλο) συμφωνεί να φιλοξενήσει τους Εβραίους για ρατσιστικούς λόγους: ήθελε να… λευκάνει τον πληθυσμό της Δομινικανής Δημοκρατίας … Όλες αυτές οι κοινές κατηγορίες σχηματίζουν ένα κοινό τόπο μεταξύ της Ναζιστικής Γερμανίας και της Φιλελεύθερης Δύσης.

Υπάρχει ένα επιστημονικό άλμα όταν οι Ναζί επαναλαμβάνουν αυτές τις πολύ συνήθεις, πολύ κοινές ιδέες, οι οποίες αποτελούν από τον 19ο αιώνα το πλέγμα της δυτικής ανάγνωσης, και τις εντάσσουν σε μια πολύ οργανωμένη κοσμοθεωρία και προπαντός τις εφαρμόζουν. Παράδειγμα η στείρωση των ασθενών· δεν ήταν η Ναζιστική Γερμανία που την εφηύρε: εφαρμοζόταν στις ΗΠΑ, στην Ελβετία, στη Σκανδιναβία. Αλλά αυτή η στείρωση έφθασε σε μια κλίμακα ασύγκριτη στη ναζιστική Γερμανία: 400.000 άνθρωποι στειρώθηκαν μέχρι το 1945, έναντι μερικών δεκάδων χιλιάδων πριν. Οι Ναζί ενεργούν πολύ μαζικά, πολύ βίαια και πολύ γρήγορα. Γιατί; Επειδή (άλλη ιδέα καθαρά ναζιστική) πιστεύουν ότι η Γερμανία πεθαίνει, ότι σβήνει βιολογικά. Και αν δεν αντιδράσει βίαια, η Γερμανία θα σβήσει ως λαός

Κοινωνικός δαρβινισμός

LVSL: Αναφέρετε επανειλημμένα τη σημασία του Κοινωνικού Δαρβινισμού στην εθνικοσοσιαλιστική κοσμοθεωρία, κατά τον οποίο τα πιο αδύναμα άτομα μιας κοινωνίας προορίζονται να πεθάνουν, με βάση τον αδίστακτο νόμο της φυσικής επιλογής. Αρχικά, ήταν ένα πλέγμα ανάγνωσης των αγγλοαμερικανών φιλελεύθερων στοχαστών, για να δικαιολογήσουν τη θνησιμότητα που προκαλούσε ο καπιταλισμός στις λαϊκές τάξεις … Υπάρχει μια συνέχεια μεταξύ αυτού του ρεύματος σκέψης και τη ρατσιστική ευγονική του Εθνικοσοσιαλισμού;

Απόλυτα. Οι Ναζί είναι άνθρωποι που δεν εφευρίσκουν τίποτα. Όταν άρχισα να μελετώ τον ναζισμό πριν από 15 χρόνια, πίστευα ότι ήταν ένα φαινόμενο τερατώδες, κακό, ακατανόητο, μια ριζοσπαστική ρήξη με ό,τι προηγήθηκε… Αλλά όταν διάβασα τους Ναζί, ανακάλυψα ότι λένε πράγματα εντελώς κοινότοπα σε σχέση με τους στοχαστές της εποχής τους. Η ιδέα ότι κάθε ζωή είναι πάλη είναι μια απόλυτη κοινοτοπία στην Ευρώπη του 20ού αιώνα. Ο κοινωνικός δαρβινισμός εισήχθη στη Γερμανία από έναν Βρετανό, τον Χιούστον Στιούαρτ Τσάμπεπλαιν, γαμπρό του Βάγκνερ και εραστή της μουσικής. Είχε διαβάσει τον Δαρβίνο και ιδιαίτερα τους κοινωνικούς Δαρβινιστές: Σπένσερ, Γκάλτον … Το 1897 γράφει τις Βασικές αρχές του 19ου αιώνα, ένα βιβλίο που θέτει τα θεμέλια του γερμανικού κοινωνικού Δαρβινισμού. Το βιβλίο αυτό αποτελεί την πολιτιστική γέφυρα μεταξύ του αγγλοσαξονικού κοινωνικού Δαρβινισμού και της γερμανικής του έκδοσης.

Αυτή η ιδέα μιας πάλης για τη ζωή και μιας ζωής όπως η ζωολογία, ενός ζωολογικού αγώνα τελικά για να υπάρξουμε, η οποία περνά μέσα από την εξασφάλιση των προμηθειών και της αναπαραγωγής, βρίσκεται παντού, ιδιαίτερα στη Μεγάλη Βρετανία και στη Γαλλία. Πράγματι, ο κοινωνικός δαρβινισμός είναι η θεωρία μιας πολιτικής πρακτικής – καπιταλιστική τάξη και γεωπολιτική – ο αποικισμός. Αποδεικνύεται ότι η γερμανική αποικιοκρατική περιπέτεια του 19ου αιώνα δεν είναι πολύ σημαντική σε σχέση με της Γαλλίας και της Μεγάλης Βρετανίας. Εισήχθη αργά στη χώρα αυτή από τον Τσάμπερλαιν. Αυτή η ιδέα διαδίδεται γρήγορα, αναπτύσσεται και τροφοδοτεί τα πανγερμανικά επιχειρήματα: οι Γερμανοί είναι ανώτεροι από τους Σλάβους, όπως οι Βρετανοί από τους “Νέγρους”· κατά συνέπεια, οι Γερμανοί πρέπει να κατακτήσουν τον ζωτικό τους χώρο εις βάρος των Σλάβων. Οι Ναζί εκμεταλλεύονται αυτές τις κοινές ιδέες που ριζοσπαστικοποιήθηκαν από τον Μεγάλο Πόλεμο. Ο πόλεμος των 14-18 αποδεικνύει ότι οι κοινωνικοί Δαρβινιστές έχουν δίκιο: όλα είναι πόλεμος, πάλη και αγώνας. Οι Ναζί αποφασίζουν να κάνουν αυτή την εμπειρία πολιτική: αν οι Γερμανοί δεν θέλουν να πεθάνουν, πρέπει να είναι ρεαλιστές και να εγκαταλείψουν τον ανθρωπισμό και τον φιλανθρωπισμό. Πρέπει να δεχτούμε ότι όλη η ζωή είναι αγώνας, με ποινή το θάνατο…

Η «τύφλωση» των κομμουνιστών

LVSL: Οι μαρξιστές ιστορικοί τονίζουν την οικονομική και κοινωνική συνέχεια  μεταξύ της προ-ναζιστικής τάξης και του Τρίτου Ράιχ, δηλαδή η διαιώνιση της κυριαρχίας μιας τάξης  χρηματιστών και βιομηχάνων επί των εργαζομένων. Τι νομίζετε για την κλασική μαρξιστική θέση, η οποία βλέπει το φασισμό και το ναζισμό ως «πολιτικές εκφράσεις του μονοπωλιακού καπιταλισμού»;

Αυτή είναι η επίσημη θέση της Κομιντέρν από το 1935. Τα μέλη της Koμιντέρν διαψεύστηκαν, διότι μέχρι τότε επικρατούσε η στρατηγική «τάξη εναντίον τάξης». Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι Κομμουνιστές να πολεμούν περισσότερο τους Σοσιαλδημοκράτες παρά τους Ναζί. Η άνοδος του Χίτλερ στην εξουσία ήταν ένα πραγματικό σοκ γι ‘αυτούς. Ως εκ τούτου, η εγκατάλειψη της στρατηγικής “τάξη εναντίον τάξης” υπέρ της τακτικής του “Λαϊκού Μετώπου”.

Καθηγητής Johann Chapoutot: Τίποτε δεν εφεύραν οι Ναζιστές. Αντέγραψαν την κυρίαρχη κουλτούρα της φιλελεύθερης Δύσης… Αντισιμητισμός, ευγονική, κοινωνικός Δαρβινισμός, εργασία ανήλικων, μιλιταρισμός… ήταν κοινός τόπος στη Δ. Ευρώπη!

Οι Γερμανοί κομμουνιστές τραυματίστηκαν από την εξαφάνιση της ισχυρότερης αριστεράς στην Ευρώπη, της γερμανικής. Εξετάζοντας αυτό το τραύμα, εκπόνησαν αυτή την ερμηνευτική, σε αυστηρή μαρξιστική ορθοδοξία, η οποία συνίσταται στο να λέει ότι ο «φασισμός» είναι η τελευταία προσπάθεια μίας απελπισμένης αστικής τάξης να κρατήσει την κοινωνική, οικονομική, πολιτική και χρηματιστική κυριαρχία της… Ο “φασισμός” γίνεται ένας γενικός όρος όχι μόνο για το δόγμα του Μουσολίνι, αλλά και γι’ αυτό των Γερμανών Εθνοσοσιαλιστών (στην Ανατολική Ευρώπη μιλούσαν για “Deutsche Faschismus”, γερμανικό φασισμό), ενώ δεν είναι καθόλου το ίδιο πράγμα. Στην πιο συνοπτική και δογματική διατύπωσή του, αυτό το πλέγμα ανάγνωσης γίνεται μια κατήχηση λίγο ανόητη. Αυτή η ορθόδοξη ανάγνωση που προήλθε από την Κομιντέρν παρέμεινε εκείνη μιας αριστερής ιστοριογραφίας χαρακτηριζόμενης έντονα από την κοινωνική ιστορία, η οποία δεν πρέπει να απορριφθεί επειδή παρήγαγε μεγάλα έργα.

Ναζί: Ανάχωμα στον κομουνισμό

Η μεγάλη γερμανική βιομηχανία και η γερμανική οικονομία είχαν κάθε συμφέρον από την άνοδο των Ναζί στην εξουσία. Οι επιπτώσεις της κρίσης του 1929 είναι τρομερές στη Γερμανία. Η Γερμανία είναι η πλέον πληγείσα χώρα, επειδή ήταν περισσότερο ενταγμένη στο κύκλωμα του διεθνούς κεφαλαίου· υπέφερε πολύ από την ξαφνική φυγή αμερικανικών κεφαλαίων. Το καλοκαίρι του 1932, η Γερμανία έχει 14 εκ. ανέργους, και με τους αδήλωτους άνεργους, έχει 20 εκ. Η κρίση σημαίνει λιμός και φυματίωση για τους Γερμανούς. Οι Ναζί θεωρήθηκαν ως το έσχατο ανάχωμα κατά της μπολσεβίκικης επανάστασης. Απόδειξη, η ανοικτή επιστολή του Νοεμβρίου του 1932 στον Χίντενμπουργκ να ορίσει τον Χίτλερ καγκελάριο, υπογεγραμμένη από μεγάλους  βιομηχάνους και τραπεζίτες. Το ναζιστικό κόμμα λαμβάνει σημαντική οικονομική υποστήριξη. Και χάρη σε αυτή μπορεί να προσφέρει σε εκατοντάδες χιλιάδες SA μπότες, πηλίκια, πουκάμισα, φαγητό. Οι προεκλογικές εκστρατείες των Ναζί κοστίζουν μια περιουσία, ιδίως λόγω της διοργάνωσης  γιγαντιαίων συγκεντρώσεων. Ο Χίτλερ συνεχίζει να πετάει με αεροπλάνο, σε μια εποχή που ο χρόνος πτήσης είναι υπερτιμημένος. Οι μαικήνες που χρηματοδοτούν το ναζιστικό κόμμα τον βλέπουν σαν το τελευταίο ανάχωμα στον κόκκινο κίνδυνο. Εχουν την εύνοιά τους, αφενός, γιατί οι Ναζί καταστρέφουν τη γερμανική αριστερά, τα συνδικάτα, τη δημόσια έκφραση· αφετέρου, αναζωογονούν την οικονομία, όπως κανείς δεν είχε κάνει πριν από αυτούς, με την υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής με στρατιωτικό χαρακτήρα και με πρωτοφανείς στην ιστορία της ανθρωπότητας παραγγελίες εξοπλισμών. Οι παραγγελίες εξοπλισμών δημιουργούν θέσεις εργασίας στους τομείς άνθρακα, χάλυβα, χημείας, ηλεκτρικών, δέρματος, γούνας, μηχανικής, αεροπορίας …

Οι βιομήχανοι γνωρίζουν πολύ καλά ότι το γερμανικό κράτος δεν μπορεί να χρηματοδοτήσει αυτά που παραγγέλνει. Το κράτος παραγγέλνει άρματα, αεροπλάνα, αλλά δεν πληρώνει· παίζει ένα πολύ περίπλοκο παιχνίδι και μάλλον πανούργο (θα αποσαφηνίσω, αλλά αυτό συμβαίνει). Πληρώνει τους βιομήχανους με γραμμάτια του δημοσίου … και τους δηλώνει ότι αυτά θα εξαργυρωθούν με τη λεηλασία της Ευρώπης. Όλοι γνωρίζουν, και πρώτοι οι βιομήχανοι, επειδή δεν πληρώνονται ή παίρνουν ελάχιστα: η ώρα των λογαριασμών θα σημάνει αργότερα, όταν το Ράιχ θα έχει τα μέσα να εισβάλει στην Ευρώπη. Οι βιομήχανοι ήταν επομένως συνεργοί του Ράιχ και ωφεληθέντες από αυτό.

Ας μην μιλήσουμε για το πώς λειτούργησαν μετά το 1940. Οι παραγγελίες τους αυξάνονται και η βιομηχανία επιτυγχάνει μέσω του Χίμλερ  να τεθεί το συγκεντρωτικό σύστημα στην υπηρεσία της. Φτάνουν στον στυγνό νόμο των μισθών του Kαρλ Mαρξ: πληρώνετε το εργατικό δυναμικό μόνο όσο χρειάζεται, έτσι ώστε να μπορεί να ανανεώνεται για να διατηρείται. Ο στυγνός νόμος των μισθών τα χρόνια του ’40 ήταν τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, δηλαδή η εκμετάλλευση των εργαζομένων μέχρι θανάτου. Δεν χρειαζόταν καν να τους κρατήσουν εν ζωή επειδή υπήρχε τέτοια εναλλαγή ώστε, αν ένας πέθαινε σε δύο ημέρες, άλλος τον αντικαθιστούσε αμέσως.

LVSL: Εκατό χρόνια μετά  την Επανάστασης του Οκτωβρίου 1917 είδαμε πολλές αντιστοιχίες μεταξύ του Τρίτου Ράιχ και της Σοβιετικής Ένωσης. Στα σχολικά προγράμματα της 2ας Λυκείου, ταυτίζονται σαφώς με την έννοια του «ολοκληρωτισμού» και διατυπώνονται πολύ σαφείς αντιστοιχίες μεταξύ της ναζιστικής και της μαρξιστικής-λενινιστικής ιδεολογίας: «πάλη των φυλών» από τη μια, “πάλη των τάξεων” από την άλλη. Πώς βλέπετε αυτές τις αντιστοιχίες;

Η σύγκριση είναι πάντα θεμιτή στην ιστορία· ακόμη και ασυνείδητα, βρίσκεται στη βάση της ιστορικής προσέγγισης. Οι λέξεις που εκφέρω εδώ και τώρα νοηματοδοτούνται σε σχέση με κάτι άλλο. Η σύγκριση είναι η ουσία της ιστορικής σκέψης. Το πιο ενοχλητικό είναι η προσομοίωση. Η σύγκριση δεν είναι προσομοίωση.

Ο Σοβιετικός υπουργός Εξωτερικών Μολότωφ υπογράφει (23 -8-39) το Σύμφωνο μη επίθεσης με τη Γερμανία. Πριν περάσουν δυο χρόνια (20-6-41) οι Γερμανοί θα επιτεθούν στην ΕΣΣΔ και ο «πατερούλης» Στάλιν (δεύτερος από αριστερά) θα απευθυνθεί στα πατριωτικά αισθήματα των Ρώσων, θα σταματήσει τους διωγμούς των πιστών, θα ανοίξει τις εκκλησιές και θα επιτρέψει να χτυπήσουν οι απαγορευμένες ως τότε καμπάνες των ιερών ναών…

Κρεματόρια και γκούλαγκ

Η έννοια του ολοκληρωτισμού δεν είναι ουσιαστικά χωρίς ενδιαφέρον, όπως νόμισε ο Enzo Traverso. Ο όρος μετά το 1945 απέκτησε πολιτικό περιεχόμενο. Επικεντρώθηκε στη σύγκριση μεταξύ της Σοβιετικής Ένωσης, εχθρού του ελεύθερου κόσμου, και του ναζισμού, για να καταλήξει στην ιδέα ότι ο κομμουνισμός στη σταλινική του μορφή ήταν εγκληματικός και κακός. Αυτό είναι απολύτως αναμφισβήτητο από την άποψη της κοινωνικής πρακτικής ή εάν ληφθεί υπόψη ο αριθμός των θανάτων. Το πρόβλημα είναι ότι αυτή η προσομοίωση, η οποία δεν είναι πλέον σύγκριση, και η οποία υποκινείται από τη λογική του Ψυχρού Πολέμου, έρχεται να διαστρεβλώσει την ιστορική σκέψη. Ως ειδικός στον ναζισμό, δεν χρησιμοποιώ την έννοια του ολοκληρωτισμού. Πρόκειται για μια σχολαστική ιδέα, η οποία δεν μου αποφέρει τίποτα το καινούριο. Δεν αποφέρει τίποτα και στον Nicolas Werth όταν μιλάει για την ΕΣΣΔ. Ο ολοκληρωτισμός έγινε αντικείμενο μελέτης αφεαυτού, του οποίου η πορεία και η ιστορία έχουν ενδιαφέρον· αλλά για μια ευρετική ματιά στα αντικείμενα μας, αυτή η έννοια μας ενοχλεί όταν φορτίζεται από τη δική της ιστορία. Η εισαγωγή του στα σχολικά προγράμματα και η κλίση του σε τρεις κλάδους, «κομμουνισμός», «φασισμός» και «ναζισμός» (που εξομοιώνονται με αυτό τον τρόπο) στρεβλώνουν εντελώς την ιστορική προοπτική, επειδή υπάρχουν εντυπωσιακές διαφορές μεταξύ αυτών των κοσμοθεωριών.

Μπορεί κανείς να αντιτείνει ότι μια σφαίρα της NKVD είναι ίδια με μια σφαίρα της SD [υπηρεσία πληροφοριών των SS]. Αλλά η ιστορία, η οποία είναι εν μέρει τέχνη της σύγκρισης, παραμένει μια τέχνη της διάκρισης. Ένα θύμα του Γκούλαγκ δεν σκοτώνεται για τους ίδιους λόγους και για τους ίδιους σκοπούς με το θύμα του Ολοκαυτώματος. Ο βιολογισμός στους Ναζί ωθείται στο άκρο, εντελώς, παντού. Το θύμα του ναζισμού δεν μπορεί βιολογικά να ξεφύγει από τον ναζισμό· ένας Εβραίος δεν μπορεί να ξεφύγει από το γεγονός ότι είναι βιολογικά Εβραίος. Αυτός ο βιολογισμός απουσιάζει από την κομμουνιστική κουλτούρα. Είναι παρών στον σταλινισμό: ο Στάλιν σκεφτόταν με εθνικούς όρους και είχε αντισημιτικές τάσεις. Αλλά αυτή η βιολογική διάσταση απουσιάζει από τον σταλινισμό. Ένα θύμα της σταλινικής καταπίεσης μπορεί να την αποφύγει υποβάλλοντας δήλωση μετανοίας. Μπορούμε να βγούμε από ένα γκούλαγκ. Δεν βγαίνουμε από ένα ναζιστικό κέντρο δολοφονίας. Είμαστε καταδικασμένοι από τη γέννησή μας να πεθάνουμε, επειδή δεν ξεφεύγουμε από τη βιολογία μας. Θεωρητικά, αυτό δεν ισχύει με τον σταλινισμό, αν και στην πράξη είναι διαφορετικά…

Και ο…Μέγας Αλέξανδρος

LVSL: Στα βιβλία σας (και ειδικά στο Νόμο του Αίματος), το ναζιστικό δόγμα εμφανίζεται ως μια ενοποιημένη, συστηματοποιημένη, σχεδόν μονολιθική κοσμοθεωρία. Μήπως ο ναζισμός είχε μια τέτοια συνοχή ή κάνατε μια αναδρομική ανασύσταση, με την καθιέρωση ενός ιδανικού τύπου ναζιστικής σκέψης, για να δώσει μια συνοχή που δεν είχε;

Ο τρόπος που παρουσιάζω τη ναζιστική κοσμοθεωρία δεν είναι μονολιθικός. Δείχνω ότι υπάρχουν συζητήσεις, διαφωνίες, ότι η αντιμετώπιση των ανατολικών πληθυσμών ήταν αντικείμενο πολιτικών διαφορών μεταξύ Aλφρεντ Ρόζενμπεργκ και Χίμλερ, παράδειγμα. Δείχνω ότι υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ των κοινωνικών φορέων αυτής της κοσμοθεωρίας, ότι υπάρχουν αντιφάσεις, αλλά και ότι αυτή η κοσμοθεωρία είναι επαρκώς πλαστική και δυναμική για να αφομοιώσει τις αντιφάσεις της. Ένα παράδειγμα: όταν μελετούσα το όραμα της Αρχαιότητας των Ναζί, διαπίστωσα ότι υπήρχαν διαφωνίες γύρω από το Μέγα Αλέξανδρο: σύμφωνα με ορισμένους συγγραφείς, ο Αλέξανδρος ήταν ένας μεγάλος ξανθός κατακτητής γαλανομάτης, ο πρώτος που υπέταξε την Ασία, ο πρώτος Γερμανός αυτοκρατορικός πολεμιστής… Σύμφωνα με άλλους, ο Αλέξανδρος παραστράτησε, αμάρτησε έναντι της φυλής, επειδή διέταξε στα Σούσα τους γάμους ανάμεσα στη βόρεια μακεδονική ελίτ  και την ασιατική περσική, σημιτική ελίτ.

Εδειξα ότι υπήρξε υπέρβαση αυτής της αντίφασης, λόγω της δύναμης συσσωμάτωσης της ναζιστικής κοσμοθεωρίας: τελικά, η περσική ελίτ ήταν μια γερμανική ελίτ, γιατί η περσική αυτοκρατορία δεν μπορούσε να έχει αυτή τη μεγαλοπρέπεια, παρά μόνο μέσω της γερμανικής μεγαλοφυίας· η αυτοκρατορική ελίτ λοιπόν είχε παραμείνει καθαρά γερμανική· με τους γάμους στα Σούσα, ο Αλέξανδρος τελικά επανασύναψε τον φυλετικό δεσμό μεταξύ των βόρειων ελίτ: αυτό έσωσε τον Αλέξανδρο από το να κατηγορηθεί ότι πρόδωσε τη φυλή. Αυτός είναι ένας από τους πολλούς λόγους για τους οποίους η ναζιστική κοσμοαντίληψη θέλγει, πείθει, λειτουργεί: είναι συσσωρευτική, δυναμική, αθροιστική και ανόθευτη. Είστε πάντα σωστοί όταν την εφαρμόζετε: έχει αυτό το κοινό με οποιαδήποτε θεωρία συνωμοσίας· έστω ένα στοιχείο να την επιβεβαιώνει: αυτό σημαίνει ότι αυτή η κοσμοθεωρία είναι σωστή· ένα στοιχείο έρχεται να την αναιρεί, αλλά αυτό σημαίνει ότι δημιουργήθηκε από τους εχθρούς της θεωρίας της συνωμοσίας. Γι ‘αυτό είναι δύσκολο να συζητήσετε με έναν Ναζί (που εξακολουθεί να υπάρχει!) ή έναν αρνητιστή. Στα επιστημονικά επιχειρήματα, αντιπαραθέτουν ότι πληρώνεστε από τους Εβραίους. Σε αυτό, οι αρνητιστές του Ολοκαυτώματος είναι πραγματικοί μικροί κληρονόμοι των ναζιστικών προτύπων τους.

Στις 30-9-38, Βρετανία και Γαλλία υπόγραψαν με τους Χίτλερ και Μουσολίνι τη Συμφωνία του Μονάχου με την οποία η Σουδητία (περιοχή της Τσεχοσλοβακίας) παραχωρήθηκε στη Γερμανία. Ο Βρετανός πρωθυπουργός Τσάμπερλαιν (πρώτος από αριστερά) δήλωσε ότι έσωσε την ειρήνη, αλλά ο πραγματιστής Τσώρτσιλ του απάντησε: «Και την ειρήνη δεν έσωσες και πόλεμο θα έχεις!»

 Θεωρία συνομωσίας

LVSL: Ακριβώς, μπορούμε να επεκτείνουμε αυτόν τον παραλληλισμό μεταξύ της ναζιστικής κοσμοθεωρίας και των “θεωριών συνωμοσίας” στους ψυχολογικούς μηχανισμούς που κινητοποιούν; Στο Ολοκληρωτικό Σύστημα, η Χάννα Αρεντ εξηγεί την έλξη των ολοκληρωτικών ιδεολογιών από το γεγονός ότι προτείνουν ολοκληρωμένες και διαρθρωτικές κοσμοθεωρίες, οι οποίες ανάγουν την πολλαπλότητα των φαινομένων σε συστηματικά και καθησυχαστικά επεξηγηματικά σχήματα. Οι θεωρίες συνωμοσίας λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο;

Πρόκειται για ένα από τα σπουδαιότερα πνευματικά και ψυχολογικά πλεονεκτήματα μιας θεωρίας συνωμοσίας. Ξεκάθαρα, ο ναζισμός είναι μια θεωρία συνωμοσίας: φυλετική συνωμοσία, εβραϊκή, εβραιοχριστιανική, εβραιομπολσεβικική… Η μεγάλη πνευματική αξία αυτού του λόγου είναι ότι εύκολα γίνεται κατανοητός, διότι ανάγει την πολυπλοκότητα σε μια απλή αρχή, εύπεπτη, αλάνθαστη και που προσφέρει ψυχολογική παρηγοριά. Αισθάνεστε κατώτερος μετά από ένα σοκ, τραύμα, έλλειψη κατανόησης… και τώρα είστε πλήρως εξασφαλισμένος. Επιπλέον, είστε μέρος της κάστας των φωτισμένων, των σοφών, των μάγων, αυτών που έχουν κατανοήσει την πολυπλοκότητα του κόσμου …

Πηγή:https://lvsl.fr/nazis-nont-rien-invente-ont-puise-culture-dominante-de-loccident-liberal-entretien-johann-chapoutot/

Μετάφραση: Ευάγγελος Δ. Νιάνιος


ΠΗΓΗ

Γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου: ΕΠΕΤΕΙΟΣ 28ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940 «ΤΟ ΗΡΩΙΚΟ ΟΧΙ»


Απομαγνητοφωνημένη ομιλία μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου
με θέμα:
«ΤΟ ΗΡΩΙΚΟ ΟΧΙ»
[εκφωνήθηκε στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 28-10-2001]

Όσο περισσότερο ο χρόνος απομακρύνει τα γεγονότα, αγαπητοί μου, τόσο περισσότερο σφαιρικά φαντάζουν στα μάτια μας. Έτσι, από την απόσταση 61 ολοκλήρων χρόνων, δηλαδή δύο τριακονταετίες, βλέπουμε τα γεγονότα της 28ης Οκτωβρίου του 1940 καλύτερα. Αλήθεια, πέρασαν έξι δεκαετίες… Πόσο γρήγορα πέρασαν… Για ‘κείνους μάλιστα που τότε έζησαν τα γεγονότα και σήμερα έχουν κάποια ηλικία.
28η Οκτωβρίου 1940… Μια χρονολογία που τη χαρακτηρίζει ένα ηρωικό ΟΧΙ. Ένα ΟΧΙ στο τελεσίγραφο του εχθρού για παράδοση. Είναι στο αίμα του Έλληνος να μη θέλει να παραδοθεί στον εχθρό. Σε όποιας μορφής εχθρό. Και το βλέπει κανείς αυτό ιστορικά. Και οι πρόγονοί μας είπαν εκείνο το περίφημο «Μολών λαβέ». Δηλαδή, «αφού έρθεις, πάρε τα αυτά που ζητάς. Εμείς δεν σου τα δίνουμε»· όταν ο τελευταίος αυτοκράτωρ, μαχόμενος, έπεσε στα τείχη της Κωνσταντινουπόλεως, λέγοντας ότι του ήταν αδύνατον να παραδώσει την πόλη στον εχθρό, γιατί δεν του ανήκε· όταν το ’40 μας ζήτησαν οι εχθροί να παραδώσουμε την πατρίδα μας στα χέρια τους, εμείς τους είπαμε ΟΧΙ!
Όλες αυτές οι απαντήσεις είναι ταυτόσημες έννοιες. Είναι η αντίσταση στην ψυχή του Έλληνα όταν βλέπει να κινδυνεύει η ελευθερία του, η πατρίδα του, η ψυχή του… Το αίσθημα της αντιστάσεως βρίσκεται βαθιά μέσα στην ψυχή, όπως και το αίσθημα της προδοσίας πάλι κι αυτό βαθιά βρίσκεται μέσα στην ψυχή… Ο Αδάμ πρώτα έχασε τον εαυτό του και κατοπινά τον Παράδεισο. Σε κάθε αγώνα η ψυχή έχει την πρωτεύουσα θέση. Αυτή νικά, αυτή προδίδει. Γι΄αυτό μαζί με τους εξοπλισμούς πρέπει πρώτιστα να εξοπλίζεται η ψυχή εκείνων που θα πολεμήσουν. Στην εποχή μας, δεν ξέρω τι γίνεται με τους εξοπλισμούς της πατρίδος μας, αλλά εκείνο που βλέπω και ξέρω, όπως και εσείς βλέπετε και ξέρετε, είναι ότι η ψυχή του συγχρόνου Έλληνα πολίτη δεν εξοπλίζεται. Κι όχι μόνο δεν εξοπλίζεται, αλλά και αφοπλίζεται από ό,τι έχει.
Και τι αφοπλίζει τη σύγχρονη ελληνική ψυχή; Οι ιδέες και οι ηδονές. Οι ιδέες, οι λεγόμενες «διακινούμενες ιδέες» κυριολεκτικά καταλύουν τη δύναμη της ψυχής. Όταν προσβάλλεται η έννοια της πίστεως στον Θεό με τα κηρύγματα του υλισμού και της αθεΐας, όταν η έννοια της πατρίδος προσβάλλεται με το σύνθημα «Κάτω τα σύνορα», όταν καλλιεργείται ένας αμοραλιστικός διεθνισμός με συνθήματα ότι η αγάπη στην πατρίδα είναι «σοβινισμός», «κακοποιός εθνικισμός», «επικίνδυνος ρατσισμός»- τέτοιες ιδέες κυκλοφορούν, είσαστε μάρτυρες, τα ξέρετε-, όταν ο Θεός πλέον δεν έχει θέση στη ζωή μας και επιβάλλουμε στα σχολεία μας μελέτες και αναλύσεις έργων του αθέου και βλασφήμου Καζαντζάκη και ή τινός ετέρου, όταν το μάθημα των Θρησκευτικών διαρκώς ελαττούται και πολλάκις θεολόγοι διακωμωδούν την πίστη, όταν η οικογένεια προσβάλλεται με περίεργες ιδέες, όπως η παρουσία ενός ή δύο παιδιών – Βλέπετε τι γίνεται, πού μπορούμε να φτάσουμε; Σε λίγο θα είμεθα μειονότητα στη χώρα τη δική μας…- όταν η αυθεντία του πατέρα διαρκώς λιγοστεύει μέχρις εκμηδενισμού, όταν η απειθαρχία γίνεται σύνθημα ζωής, αλλά και η τρομοκρατία, όταν θεωρίες ληστρικές, όπως του Δαρβίνου, και του Φρόυντ, επικρατούν και δημιουργούν μια κοινωνία ερωτισμού με ολέθριες συνέπειες, όταν, όταν, όταν… όλα αυτά είναι οι διακινούμενες ιδέες με το προκάλυμμα της ελευθερίας και της δημοκρατίας… Θα το ξαναπώ: Με το προκάλυμμα της ελευθερίας και της δημοκρατίας… Σάμπως το να είμαι δούλος του Κυρίου Ιησού Χριστού, να είμαι ανελεύθερος, ενώ τότε ελευθερώνει ο Κύριος, και όπως εγράφη από τον απόστολο Πέτρο που λέγει: «αλίμονο σ’ αυτούς που δελεάζουν τις νεανικές ψυχές» και γράφει: «ἐλευθερίαν ἐπαγγελόμενοι, αὐτοὶ δοῦλοι ὑπάρχοντες τῆς φθορᾶς», υπόσχονται ελευθερία, αλλά οι ίδιοι είναι δούλοι της φθοράς· «ᾧ γάρ τις ἥττηται, τούτῳ καὶ δεδούλωται», εκεί που κανείς νικήθηκε, εκεί και έχει δουλωθεί.
Αλλά δεν είναι μόνο οι ιδέες που ατονούν την ψυχή. Είναι, αγαπητοί μου, και οι ηδονές του βίου. Αχ αυτές οι ηδονές του βίου… Είναι η ντόλτσε βίτα, η γλυκιά ζωή. Η αγάπη στις ηδονές αποτελειώνει τη δύναμη της ψυχής, την κατακερματίζουν κυριολεκτικά την ψυχή. Οι γενετήσιες ηδονές έχουν κυριολεκτικά αλώσει σήμερα τη νεολαία μας, με αποκορύφωμα το οινόπνευμα και τα ναρκωτικά. Οι Γάλλοι, βουτηγμένοι στις ηδονές, μπορούσαν να προβάλλουν τότε, το 1940, εκείνο το διαβόητο «Pourquoi?», δηλαδή «δεν υπάρχει λόγος να πολεμήσουμε». «Pourquoi? Γιατί να πολεμήσουμε;». Και το γνωρίζετε πολύ καλά· όταν οι Ιταλοί θα ανακηρύξουν τον πόλεμο στη Νότια Γαλλία, από το πάνω μέρος βόρεια ήταν η Γερμανία, αφού ξεκίνησαν βέβαια οι Γερμανοί από πάνω, η Γαλλία έπεσε σε έξι ημέρες! Με αυτό της το Pourquoi?… Όταν οι Έλληνες κράτησαν το μέτωπο εναντίον των κρατών του Άξονος, έξι μήνες… Να, η διαφορά. Ιστορικά πράγματα.
Η υγεία της ψυχής και η αντίστασις, αγαπητοί μου, βρίσκονται μέσα βαθιά στον άνθρωπο. Όταν ο άνθρωπος έχει εκπαιδευτεί να λέει το «ΟΧΙ», το ΟΧΙ αυτό είναι ηρωικό. Είναι το ανδρείον φρόνημα που υπάρχει μέσα εις την υγιά ψυχή. Όταν ο άνθρωπος είναι πιστός στον Θεό, όταν λέει το ηρωικό όχι πρώτα, πρώτα, πρώτα, πρώτα στην αμαρτία και στις άθεες ιδέες, όσο κι αν είναι της μόδας, και στη διεφθαρμένη ανήθικη ζωή.
Και τίθεται το ερώτημα: Αν σήμερα μας επιτεθούν εχθροί, τι θα κάνουμε; Τα σύνορα δεν είναι αυτονόητος υπόθεσις, ούτε μπορούμε να επικαλούμεθα ιστορικότητα και αρχαιότητα και γλώσσα και πολιτισμό…. Να πούμε: «Ξέρετε; Αυτός ο χώρος είναι δικός μας. Γιατί- ξέρετε;- μας τον κληροδότησαν οι πρόγονοί μας…». Δεν σηκώνονται αυτά, δεν χωράνε πλέον αυτά… Και μάλιστα σήμερα όταν απειλούνται, πράγματι απειλούνται από τους γύρω εχθρούς τα σύνορά μας.
Ζούμε μια πραγματικότητα και δεν πρέπει να στρουθοκαμηλίζουμε. Θα μπορούμε να ορθώσουμε ένα ηρωικόν ΟΧΙ, αλλά για να διατηρήσουμε τα σύνορά μας, πρέπει να μάθουμε τα όρια των αναζητήσεών μας. Πρέπει να βάλομε φραγμό στις ολέθριες ιδέες. Πρέπει να οριοθετήσομε την αναζήτηση των ηδονών. Πρέπει η ψυχή μας να είναι διαποτισμένη από την πίστη και την αγάπη του Χριστού. Οι καλύτεροι πολεμιστές στον ρωμαϊκό στρατό ήσαν οι Χριστιανοί, το ξέρετε αυτό; Ας θυμηθούμε εκείνο το «ἐν τούτῳ νίκα» του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Οι Χριστιανοί στρατιώτες ενίκησαν ενταγμένοι στον ρωμαϊκό στρατό, ναι· οι άγιοι Τεσσαράκοντα Μάρτυρες και πλήθος άλλων πολεμιστών -οι άγιοι Τεσσαράκοντα Μάρτυρες ανήκαν στον ρωμαϊκό στρατό- όλοι αυτοί ήσαν Χριστιανοί.
Τότε, το ’40, πολέμησαν όχι μόνο οι στρατιώτες στο μέτωπο, αλλά ολόκληρος ο ελληνικός λαός. Πολέμησαν και τα μετόπισθεν, όπως η αεράμυνα. Ήμουν κι εγώ τότε, ήμουν μόλις δεκατριών ετών, και θυμάμαι μια νύχτα ξενυχτήσαμε κάπου, μήπως εγίνετο κάποιος βομβαρδισμός, κάπου εγίνετο κάποια πυρκαγιά να τρέξουμε να τη σβήσουμε. Και ξενυχτούσαμε… Ναι, ξενυχτούσαμε… Ήταν και οι εθελόντριες νοσοκόμες… Ήσαν και οι γυναίκες που έπλεκαν τη φανέλα του στρατιώτου με τα ατέλειωτα νυκτέρια τους… Πολέμησαν και οι λιπόσαρκες, αλλά νευρώδεις γυναίκες της Πίνδου, με τη μεταφορά πολεμοφοδίων και εκεί επάνω στα φοβερά βουνά, τα χιονισμένα. Πολέμησε και η Εκκλησία με τις προσευχές της. Όλος ο λαός της Ελλάδος πολέμησε. Και νικήσαμε. Γιατί όλοι είχαμε κοινό όραμα, τη διαφύλαξη της πίστεως και της ελευθερίας.
Με σκέπη την Υπεραγία Θεοτόκο – ω, πόσο συγκινεί αυτό…- σήμερα όλη η ακολουθία ήταν της Υπεραγίας Θεοτόκου για να την τιμήσουμε, για να την δοξάσουμε, αν το προσέξατε, εις τον Όρθρον… Το ΟΧΙ που ελέχθη εξέφραζε τη θέληση του λαού να αντισταθεί σε έναν υπέρ βωμών και εστιών αγώνα. Τότε ακόμη υπήρχε το στοιχείο της υγείας της ψυχής. Σήμερα όμως;;;
Αγαπητοί. Πριν από το θαύμα του ’40, οι Ιταλοί προπαγάνδιζαν στους Έλληνες τούτη τη θέση: «Να πάψουν οι Έλληνες να αναπολούν τις Θερμοπύλες. Οι πόλεμοι σήμερα κερδίζονται με άρματα μάχης και αεροπλάνα και όχι με ακόντια». Αυτό προπαγάνδιζαν οι Ιταλοί στην Ελλάδα. Έλεγαν ότι διαθέτουν οκτώ εκατομμύρια λόγχες- το ενθυμείσθε; Όταν τότε όλος ο πληθυσμός της Ελλάδας, τότε, το ’40, ήταν μόλις επτά εκατομμύρια άνθρωποι… Μία λόγχη, και κάτι, ανήκε εναντίον του κάθε Έλληνος. Δηλαδή ανήκε… να σουβλιστεί… Ζητούσαν να εκφοβίσουν τους Έλληνες και ήθελαν να κάμψουν το νεύρο της ψυχής.
Αλλά οι Έλληνες είχαν ψυχή. Η ψυχή νικά. Ούτε τα τανκς, ούτε τα πυροβόλα, ούτε, ούτε… βόμβες- η ψυχή νικά. Και η ψυχή τους δυνάμωνε με την πίστη στον Θεό και την πατρίδα. Κι αυτό φάνηκε. Και τότε είχαμε τις θαυμαστές επεμβάσεις του Θεού και της Υπεραγίας Θεοτόκου. Όλοι το έλεγαν που πήγαν να πολεμήσουν στο μέτωπο ότι η Παναγία τους εσκέπασε. Και η ψυχή του Έλληνος, είτε στο μέτωπο, είτε στα μετόπισθεν, ήταν γεμάτη πίστη και ζωή.
Αγαπητοί… Αν θέλομε να αντισταθούμε σε κάθε προσβολή του εχθρού, πρέπει να έχουμε προηγούμενα νικήσει τον έσω εχθρόν: την αμαρτία. Αυτό θέλει ο Θεός. Να λέμε πάντοτε ένα ηρωικό ΟΧΙ στην αμαρτία, μια αντίσταση στον εχθρό διάβολο, και τότε, ω τότε… Εἰ ὁ Θεός ὑπέρ ἡμῶν, τίς καθ’ ἡμῶν; Αν ο Θεός είναι μαζί μας, ποιος μπορεί να σταθεί εναντίον μας; Τότε η νίκη θα είναι πάντοτε δική μας. Αμήν.



ΠΡΟΣ ΔΟΞΑΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ
και με απροσμέτρητη ευγνωμοσύνη στον πνευματικό μας καθοδηγητή
μακαριστό γέροντα Αθανάσιο Μυτιληναίο,


Απομαγνητοφώνηση και ψηφιοποίηση:
Ελένη Λιναρδάκη, φιλόλογος


ΠΗΓΗ:
• http://www.arnion.gr/mp3/omilies/p_athanasios/mnhmh_agivn/mnhmh_agivn_039.mp3

Πρόγραμμα Γ΄ Διεθνούς Θεολογικού Συνεδρίου της ΠΕΘ

 


 

Γ΄ Διεθνές Θεολογικό Συνέδριο

(Παρασκευή 12 & Σάββατο 13 Νοεμβρίου 2021) 

«Η συμβολή της Εκκλησίας στους αγώνες

των Ελλήνων για την Ελευθερία τους

από τον Τουρκικό ζυγό»

(Εορτασμός των 200 χρόνων από το 1821)

Δείτε το Πρόγραμμα

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 12/11

10.00-11.00 Έναρξη-Χαιρετισμοί

 

ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Προεδρείο: ΕΜΜ. ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΥΔΗΣ – ΕΥ. ΤΣΕΝΤΟΓΛΟΥ – ΕΛ. ΒΑΣΣΑΛΟΥ

11.00-11.20 Μητρ. Πειραιώς Σεραφείμ, «Η Εκκλησία ως μήτρα της εθνικής Παλιγγενεσίας»

11.20-11.40 Κωνσταντίνος Χολέβας, «Μάχου υπέρ πίστεως και πατρίδος»: Το ιδεολογικό και θεολογικό υπόβαθρο του αγώνος

11.40-12.00 π. Vladimir Goncharenko, «Επιρροή και συμμετοχή Ρώσων στην Ελληνική Επανάσταση του 1821»

12.00-12.30 Συζήτηση

 

ΠΡΩΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Προεδρείο: ΑΘ. ΠΑΠΑΡΝΑΚΗΣ – ΣΠ. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ – ΘΕΚΛΑ ΚΑΒΟΥΝΗ

12.40-13.00 Μητρ. Γλυφάδος Αντώνιος, «Η συνεισφορά του Ιερού Κλήρου στην ελληνική επανάσταση του 1821»

13.00-13.20 Γέρων Μάξιμος Ιβηρίτης, πρώην Πρωτεπιστάτης του Αγίου Όρους, «Η συμβολή του Αγίου Όρους στην Επανάσταση του 1821»

13.20-13.40 Ηγούμενος Dionisios Shlenov, «Η συμβολή της Ρωσίας στους αγώνες των Ελλήνων για την Ελευθερία τους από την Τουρκοκρατία»

13.40-14.10 Συζήτηση

 

Α΄ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

 Προεδρείο: ΚΥΡ. ΣΤΑΥΡΙΑΝΟΣ – ΓΕΩΡ. ΚΥΡΙΑΚΟΥ – ΠΑΝ. ΓΚΟΥΡΒΕΛΟΣ

16.30-16.50 Μιχαήλ Τρίτος,  «Η προσφορά των νεομαρτύρων στην Επανάσταση του 1821»

16.50-17.10 Μοναχός Πατάπιος Καυσοκαλυβίτης, «Η συμβολή των Αγιορειτών Νεομαρτύρων  στον αγώνα του 1821 για την ελληνική ανεξαρτησία»

17.10-17.30 Tudor Dinu, «Ο αγώνας του παπα-Σέρβου και των στρατιωτικών του εναντίον των Τούρκων στη Valea Muierii - Colți (11 Ιουλίου 1821) - Ηρωϊκό επεισόδιο της ύστατης αντίστασης των Φιλικών στη Βλαχία»

17.30-17.50 π. Παναγιώτης Μπαρούτης, «Η Κύπρος στην Εθνεγερσία του 1821»

17.50-18.20 Συζήτηση

 

Β΄ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

 Προεδρείο: ΚΩΝ ΧΡΗΣΤΟΥ –  ΙΩ. ΜΠΕΪΝΑΣ –  ΙΩ. ΠΑΠΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

18.30-18.50 Κωνσταντίνος Κωτσιόπουλος, «Θρησκευτική πίστη και κοινοτικό σύστημα του υπόδουλου Ελληνισμού»

18.50-19.10 Ευάγγελος Πονηρός, «Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης περί πίστεως και πατρίδος»

19.10-19.20 Λέων Μπρανκ – Νικόλαος Καρζής, «Το όραμα του Ιωάννου Καποδίστρια για τον Ελληνισμό και η ματαίωσή του»

19.20-19.50 Συζήτηση

 

ΣΑΒΒΑΤΟ 13/11

 

Α΄ ΠΡΩΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

 Προεδρείο: ΙΩ. ΛΙΛΗΣ – ΕΥΘ. ΧΩΜΑΤΑΣ – ΘΕΟΦ. ΜΥΛΩΝΑΣ

10.30-10.50 Αθανάσιος Καραθανάσης, «Ο ηρωϊκός επίσκοπος Μεθώνης, Γρηγόριος»

10.50-11.10 Ιωάννης Μπάκας, «Μακεδόνες Αρχιερείς στον αγώνα της Παλιγγενεσίας: Μαρωνείας, Κωνσταντίνος και Αρδαμερίου Ιγνάτιος»

11.10-11.30 π. Ελευθέριος Καρακίτσιος, «Η προσφορά της Ιεράς Μονής Αγίου Γεωργίου Μυροφύλλου Τρικάλων στον αγώνα για την εθνική ανεξαρτησία»

11.30-12.00 Συζήτηση

 

Β΄ ΠΡΩΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

 Προεδρείο: ΣΠ. ΤΣΙΤΣΙΓΚΟΣ – ΠΑΝ. ΤΣΑΓΚΑΡΗΣ – ΜΑΡ. ΒΟΓΙΑΤΖΑΚΗ  

12.10-12.30 Μητρ. Καρπενησίου Γεώργιος, «Η προεπαναστατική συμβολή της Ευρυτανίας, στον αγώνα για την εθνική Παλιγγενεσία»

12.30-12.50 Αρχιμ. Γέροντας Εφραίμ, Καθηγούμενος της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου Αγίου Όρους, «Η συμβολή της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου στον αγώνα για την απελευθέρωση της Ελλάδος από τον Τουρκικό ζυγό»

12.50-13.10 π. Antonios Pontorovsky, «Θρησκευτικά κίνητρα των Αυτοκρατόρων Αλεξάνδρου του Ευλογημένου και Νικολάου του Πρώτου για τη λύση του “Ανατολικού Ζητήματος” στην εξωτερική τους πολιτική»

13.10-13.40 Συζήτηση

 

Α ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Προεδρείο: ΜΙΛΤ. ΒΑΝΤΣΟΣ – ΝΕΚΤ. ΜΕΝΤΖΑΚΗΣ – ΧΡ. ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

16.30-16.50 Ηρακλής Ρεράκης «Ο Διονύσιος Σολωμός, ως δάσκαλος και εμπνευστής της γνήσιας ελευθερίας»

16.50-17.10 Βασίλειος Γαϊτάνης, «Πονεμένες μεταφυσικές αναλογίες μιας αγίας Επανάστασης (1821), σε μια εμπερίστατη εποχή»

17.10-17.30 Γεώργιος Καραμπελιάς,  «Υπήρξε κρυφό σχολειό;»

17.30-17.50 Χρυσόστομος Μελής, «Το 1821 μέσα από τα σχολικά εγχειρίδια της Δημοτικής Εκπαίδευσης της Κύπρου των ετών 1909-1929»

17.50-18.10 Συζήτηση

 

Β΄ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Προεδρείο: ΘΩΜ. ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ – ΣΤ. ΑΒΑΓΙΑΝΝΗΣ – ΠΑΥΛ. ΠΑΓΚΡΑΤΗΣ

18.20-18.40 Ευάγγελος Πεπές, «Η συμβολή της Εκκλησίας στην προώθηση των Ελληνικών Γραμμάτων, κατά την Τουρκοκρατία: Το παράδειγμα του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού»

18.40-19.00 Γιολάντα Σίσκου – Βασιλική Ματιάκη, «Η αντίδραση του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην προσηλυτιστική δράση των μισσιοναρίων, στον χώρο της ελληνικής παιδείας (1836-1838)»

19.00-19.20 Ιωάννης Βελιτσιάνος, «Το ζήτημα της μετάφρασης της Καινής Διαθήκης κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας»

19.20-19.50 Συζήτηση

19.50-20.10 ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ – ΛΗΞΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ



ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ

 Μητροπολίτης Γλυφάδος, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης ΑΝΤΩΝΙΟΣ, ΒΕΛΙΤΣΙΑΝΟΣ ΙΩ., Δρ Θεολογίας – Msc Φιλοσοφίας, π. GONCHARENKO ΒLADIMIR, Καθηγητής Θεολογικής Ακαδημίας της Αγίας Πετρουπόλεως, •Μητροπολίτης Καρπενησίου ΓΕΩΡΓΙΟΣ, •ΓΑΪΤΑΝΗΣ ΒΑΣ., Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ, •DΙΝΥ TYDOR., Καθηγητής Πανεπιστημίου Βουκουρεστίου, •Ηγούμενος DIONISIOS SHLENOV, Καθηγητής της Θεολογικής Ακαδημίας της Μόσχας και Διευθυντής της Βιβλιοθήκης της, •Γέροντας ΕΦΡΑΙΜ, Καθηγούμενος της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου, Αγίου Όρους, ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ ΑΘ., Καθηγητής (Ομότ.) Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, •π. ΚΑΡΑΚΙΤΣΙΟΣ ΕΛ., Θεολόγος, Δρ. Θεολογίας, •ΚΑΡΑΜΠΕΛΙΑΣ ΓΕΩΡ., Συγγραφέας–Ιστορικός, •ΚΑΡΖΗΣ ΝΙΚ. Ηλεκτρολ.- Μηχανικός, •ΚΩΤΣΙΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝ., Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, •Γέρων ΜΑΞΙΜΟΣ Ιβηρίτης, πρώην Πρωτεπιστάτης του Αγίου Όρους, ΜΑΤΙΑΚΗ ΒΑΣ., Θεολόγος, Δρ. Θεολογίας, •ΜΕΛΗΣ ΧΡ., Θεολόγος-Φιλόλογος, Msc Θεολογίας & Msc Επιστημών της Αγωγής (Κύπρος), ΜΠΑΚΑΣ ΙΩ., Καθηγητής (Αναπλ.) Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ,  •π. ΜΠΑΡΟΥΤΗΣ ΠΑΝ., Θεολόγος, Msc Θεολ, (Κύπρος), •ΜΠΡΑΝΓΚ ΛΕΩΝ., Θεολόγος, Δρ. Θεολογίας, •Μοναχός ΠΑΤΑΠΙΟΣ Καυσοκαλυβίτης, Δικαίος, Ιερά Σκήτη Αγ. Τριάδος Αγίου Όρους, Δρ. Θεολογίας, •ΠΕΠΕΣ ΕΥ., Καθηγητής (Επίκ.), Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, •ΠΟΝΗΡΟΣ ΕΥ., Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου Θεολόγων Αττικής, •π. PONTOROVSKY AΝΤ.PhD, Καθηγητής του Θεολογικού Σεμιναρίου στη Σαμάρα (Ρωσία), •ΡΕΡΑΚΗΣ ΗΡ., Καθηγητής (Ομότ.) Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, •Μητροπολίτης Πειραιώς ΣΕΡΑΦΕΙΜ, •ΣΙΣΚΟΥ ΓΙΟΛ., ΕΔΙΠ Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, •ΤΡΙΤΟΣ ΜΙΧ., Καθηγητής (Ομότ.) της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, •ΧΟΛΕΒΑΣ ΚΩΝ.Πολιτικός Επιστήμων, Συγγραφέας.

 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ ΠΕΤΡΟΣ, Καθηγητής Σχολής Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Κρήτης, •ΒΑΝΤΣΟΣ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ, Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, •π. ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, Καθηγητής (Αναπλ) Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ , •ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ ΘΩΜΑΣ, Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ, •ΚΑΛΑΝΤΖΑΚΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ, Καθηγητής (Ομότ.) Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, •ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΥΔΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ, Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ,  •ΚΟΛΟΒΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΝΑ, Καθηγήτρια (Αναπλ)  Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ, •ΛΙΛΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, Καθηγητής, (Επίκ.) Πατριαρχικής Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης, • ΜΑΛΑΦΑΝΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, Καθηγητής Παιδαγωγικού Tμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ, •ΜΠΑΚΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, Καθηγητής (Αναπλ.) Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, •ΜΠΟΖΙΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, Καθηγητής (Αναπλ.) Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, •ΞΙΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, Καθηγητής (Αναπλ.) Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ, •ΠΑΠΑΡΝΑΚΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ, Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, •ΠΑΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, Καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής ΔΠΘ, •ΠΕΠΕΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ, Καθηγητής (Επίκ.) Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, •ΡΕΡΑΚΗΣ ΗΡΑΚΛΗΣ, Καθηγητής (Ομότ.) Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, •ΣΤΑΥΡΙΑΝΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ, Καθηγητής Σχολής Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Κρήτης,, •ΤΣΙΤΣΙΓΚΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ, Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ •ΧΑΤΖΗΤΟΛΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ, Καθηγητής Ιατρικής Σχολής ΑΠΘ, •ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ.

 

ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

ΑΒΑΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ, Θεολόγος,  υπ. Δρ Θεολογίας, •ΑΥΓΕΡΗ ΜΑΡΙΑ, Θεολόγος, Msc  Θεολογίας, •ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ, Θεολόγος – Μουσικός, •ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, Θεολόγος, Δρ Θεολογίας, •ΚΑΒΟΥΝΗ ΘΕΚΛΑ, Θεολόγος, υπ. Δρ Θεολογίας, •ΚΥΡΙΤΣΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, Θεολόγος, Δρ Θεολογίας •ΚΡΑΣΣΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ, Δάσκαλος – Θεολόγος,  υπ. Δρ Θεολογίας, •ΣΓΟΥΡΝΙΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ, Νηπιαγωγός, ΕΤΕΠ Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, •ΤΣΑΓΚΑΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, Θεολόγος, υπ. Δρ Θεολογίας, •ΤΣΕΝΤΟΓΛΟΥ ΕΥΑ, Θεολόγος.


ΤΙ ΜΟΡΦΗ ΠΑΙΡΝΕΙ Η ΨΥΧΗ!

Αυτό με το οποίο ασχολούμαστε και το οποίο πράττουμε στην καθημερινότητά μας δεν είναι κάτι που το κάνουμε για κάποιες ώρες ανεξάρτητα από τον ψυχισμό μας. Οι ασχολίες μας και οι πράξεις μας, δηλαδή οι σωματικές μας δραστηριότητες, μας στιγματίζουν και  μας καθορίζουν: επηρεάζουν άμεσα την ψυχή μας, τόσο που εξομοιώνεται η ψυχή μας με αυτές! Κι αυτό συμβαίνει προφανώς, γιατί είμαστε ψυχοσωματικές οντότητες. Ψυχή και σώμα συνθεωρούνται πάντοτε, χωρίς να μπορεί κανείς να  ξεδιαλύνει το ένα από το άλλο  – είμαστε η ψυχή μας, είμαστε το σώμα μας.  Μόνο ο θάνατος καταφέρνει το ακατόρθωτο αυτό, γι’ αυτό ακριβώς και χαρακτηρίζεται μυστήριο.

Ολόκληροι λοιπόν ως ψυχή και σώμα βρισκόμαστε κάθε φορά σε ό,τι πράττουμε.  Κι έχει τρομακτική σημασία η αλήθεια αυτή για την πνευματική μας ζωή. Ας σκεφτούμε μόνο την προσευχή: αν προσευχόμαστε  και συνηθίζουμε να γονατίζουμε, τότε και η ψυχή μας παίρνει τη φορά του γονατίσματος, δηλαδή της ταπείνωσης. Τα εκκλησιαστικά μας κείμενα βρίθουν από τις προτροπές του «κλίνειν το γόνυ της καρδίας»! Το ίδιο και οι μετάνοιες, μικρές και μεγάλες: μαθαίνουν και την ψυχή να προσπίπτει στον Κύριο. Το βλέπουμε και  στον ίδιο τον Κύριο στο πλύσιμο των ποδιών των μαθητών Του: η διακονική ποδιά, το λέντιο, που φορούσε, λειτουργούσε ως δύναμη προσομοίωσης και για τη διακονική και ταπεινή στάση της ψυχής. Οπότε και τα ρούχα που φοράμε και η εν γένει εξωτερική μας εμφάνιση δεν είναι άσχετα προς το περιεχόμενο της ψυχής μας. Σεμνή εμφάνιση σημαίνει ελκτική δύναμη για τη σεμνότητα και της ψυχής. «Χλιδάτη» και προκλητική εμφάνιση οδηγεί σε φυσίωση και αλαζονεία της ψυχής.

Τελικά, με ό,τι ασχολούμαστε, αυτό και γινόμαστε! Είτε θετικά είτε αρνητικά! Ο λόγος του αγίου Ιωάννου της Κλίμακος πάνω στην αλήθεια αυτή δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης: «Γνωρίζοντας  ο Δεσπότης Χριστός ότι προς την εξωτερική εμφάνιση συμμορφώνεται και η αφανής αρετή της ψυχής, φορώντας το λέντιο μάς υπέδειξε μέθοδο για να βαδίζουμε την οδό της ταπεινώσεως. Διότι η ψυχή εξομοιώνεται με ό,τι ασχολείται και λαμβάνει τον τύπο και τη μορφή αυτών τα οποία πράττει» (λόγ. κε΄ 54).


ΠΗΓΗ

Δεν μας φταίει κανένας! Αν έχουμε κακούς κυβερνήτες στην πολιτική και στην Εκκλησία, είναι διότι εμείς είμαστε κακοί!



Ο Θεός μας δίνει κυβερνήτες κατά την καρδιά μας, είτε στην Εκκλησία, είτε στην πολιτεία. Αλλάζουμε εμείς; Αυτομάτως θα αλλάξουν και αυτοί..

Εάν λοπόν θέλουμε να αλλάξουν τα πράγματα στην πατρίδα μας, πρέπει εμείς να αλλάξουμε, να μετανοήσουμε και ο Θεός θα φέρει τη λύση, ακόμα και αν μας κυβερνάει ο μεγαλύτερος ”σατανάς”…
Κάποτε στην Κωνσταντινούπολη υπήρχε ένας αντίχριστος άρχοντας. Οι Χριστιανοί της περιοχής εκείνης έφτασαν σε απελπισία από τον τρόπο που πολιτεύονταν και έστειλαν μία μέρα, μία αντιπροσωπεία ανθρώπων σε έναν φωτισμένο γέροντα, να τον συμβουλευτούνε.
Ο γέροντας προσευχήθηκε και τους είπε:
– Ο Θεός κατ’ αναλογία της ζωή σας, δεν είχε χειρότερο άρχοντα να σας δώσει!…
Κόκκαλο αυτοί! Τα μάζεψαν και έφυγαν με κατεβασμένο το κεφάλι.
Το έμαθε ο κόσμος, ότι αυτό και αυτό έγινε και άρχισαν να ελέγχονται, να εξομολογούνται και να μετανοούν και ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού επέστρεψε εις Χριστόν.
Όταν ο Θεός είδε την μετάνοια αυτών, έβαλε έναν φόβο μέσα σε αυτόν τον άρχοντα, ότι κάποιος θα τον δολοφονήσει. Έτσι άρχισε να παίρνει μέτρα ασφαλείας.
Έκανε μια υπόγειος σήραγγα, ανατολικά της Πόλεως, ώστε αν του επιτεθούν, να διαφύγει από εκεί. Όταν τελείωσε τη σήραγγα, πήγε να την επιβλέψει και του παρουσιάζεται εκεί ένας γέροντας και του λέει:
– Ούτε αυτό θα σε σώσει που έφτιαξες… Μόνο εάν μετανοήσεις θα σωθείς!
Αυτός αγρίεψε: ”ποιός είσαι εσύ παλιοκαλόγερε” τον είπε και τον έδιωξε…
Αυτό όμως ήταν αρκετό, να τον βάλει σε μεγαλύτερο φόβο και κάνει μια άλλη υπόγεια σήραγγα, δυτικά της Πόλεως. Όταν τελείωσε πήγε να τη επιβλέψει, νάσου ο ίδιος καλόγερος μπροστά του και του λέει:
– Ούτε αυτό σε σώζει. Μόνο η μετάνοια θα σε σώσει!
– Βρε παλιόγερε, φύγε από μπροστά μου! και τον έδιωξε…
Ο άρχοντας γύρισε σπίτι, αλλά που να κοιμηθεί… τον είχε κυριέψει ο φόβος και ο τρόμος. Και ένα βράδυ, ένας από τους θαλαμοπόλους του, έβαλε κάποιον κρυφίως μέσα στο δωμάτιό του και τον δολοφόνησε.
Έτσι απελευθερώθηκε η Πόλη, από τον αντίχριστο αυτόν άρχοντα…


Δημήτριος Παναγόπουλος Ιεροκήρυκας (1916 – 1982)