Η ασθένεια του ανθρώπου έθετε και θέτει ένα ερώτημα στους ανθρώπους όλων των εποχών για την πηγή της προέλευσής της και τον τρόπο αντιμετώπισής της, επειδή τις περισσότερες φορές συνοδεύεται από πόνους ή οδηγεί στο θάνατο. Ανάλογα με τις θρησκευτικές πεποιθήσεις και δοξασίες του ο κάθε λαός έδωσε διαφορετική απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα. Ο αρχαίος Ισραήλ, ως λαός που ακολούθησε πιστά την παράδοση των προπατόρων του με κέντρο τον Αβραάμ, θεώρησε ότι πηγή πάντων είναι ο Θεός. Γι’ αυτό, δεν εξέταζε τα εξωτερικά αίτια τα οποία προκαλούσαν την ασθένεια ή το θάνατο, αλλά τα εσωτερικά αίτια, τη ρίζα της ασθένειας και του θανάτου, η οποία ήταν η διατάραξη της σχέσης του ανθρώπου με το Θεό.
Οι βιβλικοί συγγραφείς εκθέτοντας τα περιστατικά των ασθενειών και επιδημιών που ταλαιπωρούσαν πρόσωπα και λαούς στην ιστορία της Παλαιάς Διαθήκης, από τη δημιουργία του Αδάμ μέχρι λίγες δεκαετίες πριν την έλευση του Χριστού, εξηγούσαν παράλληλα και τους λόγους για τους οποίους οι συγκεκριμένοι άνθρωποι ασθενούσαν. Οι λόγοι είναι ποικίλοι, αλλά ως βασικότερη αιτία καθόριζαν την αμαρτία. Μελετώντας, λοιπόν, τις αιτίες στις οποίες απέδιδαν την αρρώστια οι αρχαίοι Ισραηλίτες, γίνεται ευκολότερη η κατανόηση της οδού που ακολούθησαν για να ιαθούν και του συστήματος θεραπείας που ανέπτυξαν για την καταπολέμηση των ασθενειών τους, το οποίο βεβαίως είχε θρησκευτικό χαρακτήρα.
Μέσα στην Παλαιά Διαθήκη κατά κύριο λόγο ως κυριαρχούσα αιτία της ασθένειας παρουσιάζεται η αμαρτία και πολλές φορές σκιαγραφείται το σχήμα αμαρτία-τιμωρία-ασθένεια. Η ασθένεια, δηλαδή, παρουσιάζεται να προέρχεται από το τιμωρό χέρι του Θεού για τη διαπραχθείσα αμαρτία και η τιμωρία αυτή μπορεί να λάβει τη μορφή της αρρώστιας, της επιδημίας, της φτώχειας, της πείνας, του πολέμου και της καταπίεσης από άλλους λαούς. Συνεπώς, στην Παλαιά Διαθήκη η ασθένεια παρουσιάζεται εκ πρώτης όψεως ως τιμωρία του Θεού για τις αμαρτίες του ανθρώπου. Είναι λογικό από τη στιγμή που δεν αναπτύχθηκε στον αρχαίο Ισραήλ κάποια επιστημονική γνώση για τις αιτίες των ασθενειών και επιδημιών, να αποδίδεται η εμφάνισή τους στο τιμωρό χέρι του Θεού. Αυτό όμως δε γίνεται μόνο από έλλειψη επιστημονικής γνώσης, αλλά και από τη θεολογική θέση της Παλαιάς Διαθήκης ότι πέρα και πίσω από τις όποιες αιτίες των ασθενειών κρύβεται ο Θεός, ο Οποίος οδηγεί μέσα από αυτές τον άνθρωπο στη θεραπεία και την ανακαίνιση.
Οι συγγραφείς της Παλαιάς Διαθήκης παραθέτουν, ιδιαίτερα στα ιστορικά βιβλία, πληθώρα πληροφοριών για επιδημίες που έπληξαν όχι μόνο τον Ισραήλ, αλλά και άλλους λαούς εξαιτίας της αμαρτίας που διέπραξαν οι ίδιοι ή οι ηγέτες τους ή και οι δύο. Δεν υστερούν, όμως, ούτε τα προφητικά κείμενα της προ και αιχμαλωσιακής περιόδου σε σχετικές πληροφορίες για θανατηφόρες ασθένειες, που έπληξαν τον Ισραήλ και τους άλλους ειδωλολατρικούς λαούς, εξαιτίας των αμαρτιών τους.
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ