Δευτέρα 2 Μαΐου 2022
«Άλλα είναι τα σημάδια της πλάνης κι άλλα της χάρης»
Παιχνίδια συμφερόντων στο Αγιον Ορος, στη σκιά του ουκρανικού πολέμου
Ενισχύεται η παρουσία της ΕΛ.ΑΣ. αλλά και της ΕΥΠ , «Οι επιρροές» στα μοναστήρια και οι αστυνομικοί έλεγχοι στην Ουρανούπολη
Νέα αναβαθμισμένη επιτελική υπηρεσία με έδρα στην Ουρανούπολη και τη συμμετοχή τουλάχιστον 70 ένστολων και μυστικών αστυνομικών για την αποφυγή λεηλασιών στις 20 μονές και στις σκήτες αλλά και την εποπτεία των 20.000 επισκεπτών του Περιβολιού της Παναγιάς, προκειμένου να διαπιστωθεί αν ορισμένοι εξ αυτών εκπροσωπούν ύποπτα συμφέροντα, δημιουργεί η ΕΛ.ΑΣ. στο Αγιον Ορος. Μάλιστα, μελετάται, σε δεύτερη φάση, να υπάρχει ενδελεχής έλεγχος των εισερχομένων και εξερχομένων στην Αθωνική Πολιτεία, ώστε να αποφευχθεί η πιθανότητα – εκμεταλλευόμενοι την ιερότητα των χώρων, τη στάση των μοναχών και την έλλειψη ουσιαστικού αστυνομικού ελέγχου – να μεταφέρουν όπλα, ναρκωτικά και άλλα παράνομα αντικείμενα ή να επιδίδονται σε άλλες ύποπτες ενέργειες, ιδίως εν μέσω της συνεχιζόμενης κρίσης στις σχέσεις Ελλάδας (και γενικότερα Δύσης) – Ρωσίας.
Διασυνδέσεις
Στόχος των αρχών ασφαλείας, λοιπόν, είναι να έχουν πληρέστερη εικόνα των ατόμων που δίνουν το «παρών» στον Αθω, των πιθανών διασυνδέσεών τους με πολιτικά πρόσωπα ή τυχόν επιδιώξεις άλλων χωρών, «με πλήρη, όμως, σεβασμό στο Αυτοδιοίκητο του Αγίου Ορους». Ενδεικτική της σημασίας που αποδίδει η πολιτική ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ. στο εγχείρημα, άλλωστε, είναι η πρόβλεψη συνδρομής και ανάληψης δράσης από την Ασφάλεια Θεσσαλονίκης και άλλες νευραλγικές υπηρεσίες στην περίπτωση «σοβαρών συμβάντων που συγκινούν την κοινή γνώμη», όπως τονίζουν με νόημα πηγές της λεωφόρου Κατεχάκη.
Η παραπάνω εξέλιξη έρχεται ύστερα από πρόσφατες αλλά και παλαιότερες αναφορές για απόπειρες εμπλοκής συγκεκριμένων μοναστηριών σε γεωπολιτικά παιχνίδια και ασκήσεις επιρροής. Η σημαντική ενίσχυση των αρχών ασφαλείας στην Ουρανούπολη, επιπλέον, στοχεύει στη διερεύνηση του ρόλου μεμονωμένων προσώπων σε «ξέπλυμα χρήματος» για λογαριασμό διεθνών κυκλωμάτων (σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν σχετικές διαπιστώσεις της αρμόδιας ελληνικής αρχής για την ιδιοποίηση εσόδων από εγκληματικές ενέργειες).
Αναλύεις
Σχετικές αναλύσεις, μάλιστα, θα υπάρχουν και από την ΕΥΠ, προκειμένου τα όποια στοιχεία προκύπτουν να συνεκτιμώνται με άλλες πληροφορίες. Τέτοιες, εξάλλου, φέρεται να είχαν στα χέρια τους οι μυστικές υπηρεσίες το 2018, όταν και αποφασίστηκε η απέλαση ρώσων διπλωματών με έντονη δραστηριότητα στην περιοχή. Οπως επισημαίνουν στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. εξάλλου, μέχρι τώρα οι Αρχές είχαν σχετικά «θολή» εικόνα για τα όσα συνέβαιναν υπό άκρα μυστικότητα στη χερσόνησο του Αθω, έκτασης περίπου 336 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Παρ’ όλα αυτά, επαναλαμβάνουν σε όλους τους τόνους την πρόθεσή τους να υπάρξει πλήρης σεβασμός και εναρμόνιση με τον Καταστατικό Χάρτη του Αγίου Ορους, που συγκαταλέγεται στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ΕΛ.ΑΣ., κατόπιν πρωτοβουλίας του υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη Λευτέρη Οικονόμου, στη νέα Αστυνομική Διεύθυνση Αγίου Ορους θα ενταχθούν οι αστυνομικοί σταθμοί Χιλανδαρίου, Βατοπαιδίου, Μεγίστης Λαύρας, Ζωγράφου, Αγίου Παντελεήμονος, Φραγκοκάστρου, Καραουλίου, Δάφνης και Αγίας Αννης, οι οποίοι υπάγονται διοικητικά στο Αστυνομικό Τμήμα Αγίου Ορους, που είχε μέχρι τώρα την ευθύνη αστυνόμευσης της περιοχής. Οσον αφορά την παρέμβαση των υπηρεσιών ασφαλείας της Θεσσαλονίκης, αναφέρεται ότι «η Διεύθυνση Ασφάλειας Θεσσαλονίκης, μετά από έγκριση ή διαταγή του αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, δύναται να επιλαμβάνεται της διερεύνησης αδικημάτων σε περιπτώσεις που, λόγω της βαρύτητας, του τρόπου, των μέσων και των ειδικών συνθηκών τέλεσής τους, συγκινούν ιδιαίτερα την κοινή γνώμη ή είναι δυνατόν να επηρεάσουν δυσμενώς το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών ή απαιτούν ιδιαίτερη εμπειρία ή εξειδικευμένη γνώση για την αποκάλυψη των δραστών και τη συλλογή των απαραίτητων στοιχείων για την παραπομπή τους στη Δικαιοσύνη ή πιθανολογείται η ανάπτυξη δράσης οργανωμένου εγκλήματος».
ΔΕΝ ΤΟΝ ΑΦΗΣΕΣ ΣΤΟΝ ΒΥΘΟ ΤΗΣ ΑΠΙΣΤΙΑΣ
«Τόν Θωμᾶν οὐ κατέλιπες βαπτιζόμενον, Δέσποτα, βυθῷ ἀπιστίας, παλάμας προτείνας εἰς ἔρευναν» (ὠδή στ΄ κανόνος Κυριακής Θωμά).
(Δεν εγκατέλειψες, Δέσποτα Κύριε, τον Θωμά, την ώρα που βυθιζόταν στον βυθό της απιστίας, καθώς τού άπλωσες τις παλάμες για έρευνα).
Συνηθίζουμε να μιλάμε για τον «άπιστο» Θωμά. Όμως και το Ευαγγέλιο αλλά και η υμνογραφία της Εκκλησίας δεν παύουν να σημειώνουν ότι την απιστία ή την ολιγοπιστία του Θωμά την είχαν και οι άλλοι μαθητές του Κυρίου, με πρώτον μάλιστα από όλους τον κορυφαίο των μαθητών απόστολο Πέτρο. Και έρχεται ακριβώς η ποίηση των ημερών για να θυμίσει, πέρα από άλλες «απιστίες», τη βεβαιωμένη από τον ίδιο τον Κύριο ολιγοπιστία του Πέτρου, όταν είδε τον Κύριο, προ της Αναστάσεώς Του βεβαίως, να περιπατεί επί των κυμάτων της θάλασσας της Γαλιλαίας και Τον παρακάλεσε, εφόσον είναι Εκείνος, να του επιτρέψει να έλθει κοντά Του, πατώντας κι αυτός πάνω στη φουρτουνιασμένη θάλασσα. Και ποιο το αποτέλεσμα; Ο Πέτρος, όσο έβλεπε τον Κύριο, να μπορεί να περπατάει σαν επάνω σε ξηρά, όταν όμως συνειδητοποίησε την «πραγματικότητα» του περιβάλλοντος, να αρχίσει να βυθίζεται, γιατί απίστησε. Το γεγονός αυτό δεν έχει υπόψη του ο υμνογράφος του παραπάνω τροπαρίου μιλώντας όμως τη φορά αυτήν για τον Θωμά; Την ίδια εικόνα, κατά μεταφορικό τρόπο, χρησιμοποιεί: και ο Θωμάς βυθιζόταν στα κύματα της απιστίας με κίνδυνο να καταποντιστεί. Δεν τον αφήνει όμως ο Κύριος∙ όπως άπλωσε το χέρι Του κι έπιασε τον Πέτρο, ελέγχοντας την ολιγοπιστία του: «ὀλιγόπιστε, εἰς τί ἐδίστασας;», κατά τόν ίδιο τρόπο απλώνει τις παλάμες Του στον ολιγόπιστο Θωμά για να σώσει κι εκείνον. Με τον ίδιο μάλιστα τρόπο σχεδόν ελέγχου: «ὅτι ἑώρακάς με πεπίστευκας∙ μακάριοι οἱ μή ἰδόντες καί πιστεύσαντες».
Το κρίσιμο και καίριο σημείο και στις δύο επεμβάσεις του Κυρίου στους ολιγοπίστους ή απίστους μαθητές Του ήταν ότι και οι δύο τελικά στράφηκαν σ’ Εκείνον: ο Πέτρος με τον άμεσο τρόπο της αγωνιώδους κραυγής του: «Κύριε, σῶσόν με», ο Θωμάς με τον έμμεσο τρόπο του ερχομού του στον κύκλο των άλλων μαθητών – μία «κραυγή» του ήταν κι αυτή, καθώς άφησε την απομόνωση και τη μοναξιά του. Κι αυτό το σημείο είναι το κρίσιμο και για κάθε μαθητή και πιστό Του σε όλους τους αιώνες και σήμερα: μπορεί να αμφιβάλλουμε και να ολιγοπιστούμε, αλλά αυτό που περιμένει κι από εμάς ο Κύριος είναι να στραφούμε τελικώς στον Ίδιο και να κραυγάσουμε. Όχι εξωτερικά, αλλά εσωτερικά και μυστικά, στο βάθος της καρδιάς μας. Αλλά με την παρατήρηση που ο Ίδιος έκανε στον μαθητή Του Ιούδα (όχι τον Ισκαριώτη), για το πώς πια μετά την Ανάστασή Του θα εμφανίζεται στους ανθρώπους: όχι εξωτερικά σαν να θέλει να τους «υποτάξει» με μία συγκλονιστική εμφάνισή Του, αλλά μέσα από την τήρηση των αγίων εντολών Του. Ο Κύριος υπήρξε σαφέστατος και απολύτως συνεπής: «όποιος τηρεί τις εντολές Μου θα δείχνει ότι Με αγαπάει, οπότε θα δει στην ύπαρξή του την ίδια την αγάπη του Θεού Πατέρα και τη δική Μου, καθώς και τη φανέρωσή Μου μέσα σ’ εκείνον». Με άλλα λόγια, η Ανάσταση του Χριστού μετά τις συνεχείς επί σαράντα ημέρες εμφανίσεις Του στους μαθητές Του θα βιώνεται από τους πιστούς στον βαθμό που αυτοί πια θα ξανοίγονται στην αναζήτησή Του μέσα από την εφαρμογή του αγίου θελήματός Του. Ο Χριστός, ας επιτραπεί η έκφραση, μας έκανε «ματ»: μόνον η εμπειρία του Χριστού θα επιβεβαιώνει την πίστη και την Ανάστασή Του. Οποιαδήποτε άλλη προσέγγιση θα αποτελεί ένα μάταιο κυνηγητό του ανθρώπινου εγωισμού, γι’ αυτό και θα καταλήγει μονίμως σε αποτυχία. Μ’ έναν λόγο: όπου δεν υπάρχει αγάπη αληθινή και θυσιαστική, όπως την έδειξε και την έζησε ο Χριστός, εκεί Χριστός δεν υπάρχει, εκεί τα όποια λόγια και οι όποιες φωνασκίες συνιστούν «κύμβαλον ἀλαλάζον».