Τρίτη 13 Ιουνίου 2023

Συνοδικὴ Ἀνακοίνωσις: τὸ 14ο «Φεστιβὰλ Ὑπερηφάνειας Ἀθήνας» - 2018. Μεγίστη Ἐθνικὴ Ταπείνωσις (ΠΑΛΑΙΑ ΑΛΛΑ ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ)

 


 Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας μας, τῶν Γνησίων Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν Ἑλλάδος, ὑπὸ τὸν Μακαριώτατο Ἀρχιεπίσκοπό μας κ. Καλλίνικο, αἰσθάνεται ὑποχρεωμένη νὰ μὴν τηρήσει σιωπὴ ἔναντι τοῦ ἀντι-ευαγγελικοῦ καὶ ἀνθελληνικοῦ φαινομένου, τοῦ καλουμένου «Φεστιβὰλ Ὑπερηφάνειας Ἀθήνας – Athens Pride», ἀλλὰ καὶ τῶν ἀντιστοίχων στὴν Θεσσαλονίκη καὶ σὲ ἄλλες πόλεις τῆς ἀγαπητῆς μας Πατρίδας, τῆς Ἑλλάδας μας.

Τὸ εἶδος αὐτὸ τῶν «Φεστιβάλ», ὅπως καὶ τόσα ἄλλα ἐκθεμελιωτικὰ τοῦ Πατροπαραδότου Ἤθους τῶν Ἑλλήνων, ἔχει εἰσαχθεῖ ἀπὸ τὴν Δύση (1969 καὶ ἑξῆς) καὶ στὴν Ἑλλάδα μας πρωτοξεκίνησε τὸ 1980.

Ἀπὸ τὸ 2005 ὅλες οἱ ἑνώσεις καὶ σύλλογοι τῶν ποικιλόμορφων ὁμοφυλοφίλων («Λ.Ο.Α.Τ.») στὴν Ἑλλάδα ὀργανώνουν τὰ λεγόμενα «gay pride», μὲ τὴν ἀνεπιφύλακτη ὑποστήριξη τῶν πολιτικῶν Κομμάτων καὶ τῶν Τοπικῶν Ἀρχῶν (ἐκτὸς ἴσως ἐλαχίστων ἐξαιρέσεων), ἀλλὰ καὶ τῶν Διπλωματῶν ξένων Χωρῶν.

Ἐφέτος, τὸ «Athens Pride 2018» ὑπεστήριξαν Διπλωμάτες 32 Κρατῶν, ὡς καὶ τὸ Γραφεῖο τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Κοινοβουλίου στὴν Ἑλλάδα, συμμετέχοντας μάλιστα στὶς ἐκδηλώσεις τῆς ἡμέρας (Σάββατο, 9-6-2018, Πλατεῖα Συντάγματος – πρὸ τῆς Βουλῆς τῶν Ἑλλήνων, Πλατεῖα Κλαυθμῶνος), ἐνῶ τὸ κτήριο τῆς Βουλῆς φωταγωγήθηκε στὰ χρώματα τοῦ Οὐρανίου Τόξου, ὡς συμβόλου δῆθεν τοῦ «δικαιώματος στὴν διαφορετικότητα καὶ τὸν σεβασμὸ τοῦ ἀτόμου», «πρὸς τιμὴν τὴς κοινότητας LGBTQI», «μὲ στόχο τὴν ἐξάλειψη κάθε μορφῆς ὁμοφοβίας, σεξισμοῦ καὶ τρανσφοβίας».

Τὶς παραμονὲς τοῦ ἐπαίσχυντου «Φεστιβάλ», ὁ Τομέας Δικαιωμάτων τοῦ κυβερνῶντος κόμματος διεκήρυξε, μὲ ἐξαιρετικὴ μάλιστα ἔμφαση, ὅτι «εἴμαστε στὴν ἀρχὴ τῆς μεγάλης ἀνατροπῆς» καὶ ὅτι εἶναι «ἐπιβεβλημένο ἕνα σχολικὸ μάθημα γιὰ τὴν σεξουαλικὴ ἀγωγή, τὶς διάφορες σεξουαλικότητες, καὶ τὴν ταυτότητα φύλου» καὶ ὅτι «πρέπει νὰ ἐξασφαλίζεται ἡ διαρκὴς ἐπιμόρφωση» τῶν Ἐκπαιδευτικῶν «ἀπὸ φορεῖς τῆς “Λ.Ο.Α.Τ.Κ.Ι.” κοινότητας...».

Εἶναι πλέον σαφέστατο, ὅτι ἡ Ἀποστασία κορυφώνεται, ἐφ’ ὅσον ἡ αὐθάδης καὶ δημόσια ἀνατροπὴ κάθε θείου καὶ ἀνθρώπινου νόμου λαμβάνει καθολικὴ ἰσχύ, μεταβάλλει τὶς ἠθικὲς καὶ φυσικὲς ἀρχές, ἀποδομεῖ τὸ ἀνθρώπινο πρόσωπο καὶ καταστρέφει τὴν θεοείδειά του.

Τὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας, ποὺ ἀποτελοῦν τὸ «Λεῖμμα τῆς Χάριτος», καλοῦνται ὅπως πάντοτε συνέβαινε, νὰ σηκώσουν τὸ βάρος τῆς ἱστορίας: μὲ μετάνοια καὶ αὐτομεμψία, μὲ συμμετοχὴ στὰ Ἄχραντα Μυστήρια, μὲ προσευχὴ καὶ ἀγάπη πρὸς τοὺς συνανθρώπους μας, οἱ ὁποῖοι ἔχουν χάσει τὸ νόημα τῆς ζωῆς, ἄς βοηθήσουμε αὐτοὺς νὰ συνειδητοποιήσουν τὸ ἄφθαρτο κάλλος τοῦ κατ’ εἰκόνα καὶ καθ’ ὁμοίωσιν καὶ ἄς τοὺς δείξουμε διακριτικὰ τὸν δρόμο τῆς ἐπιστροφῆς ἐν μετανοίᾳ στὸν Πατρικὸ Οἶκο.
Ἐπίσης, ὡς Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί, ἄς φροντίσουμε μὲ περισσότερη προσοχὴ καὶ ἐγρήγορση γιὰ τὰ παιδιά μας, τὰ ὁποῖα μεγαλώνουν σὲ ἕνα τόσο ἀρνητικὸ κοινωνικὸ περιβάλλον καὶ δέχονται βλαβεροὺς ἐπηρεασμοὺς ἄμεσα καὶ ἔμμεσα.

Καὶ τέλος, ἄς συμμετέχουμε σὲ ὁποιεσδήποτε δραστηριότητες ποικίλων φορέων, οἱ ὁποῖοι ἀγωνίζονται τὸν καλὸν ἀγῶνα ὑπὲρ τοῦ θεσμοῦ τῆς παραδοσιακῆς οἰκογενείας καὶ ἐναντίον τῶν ὁποιωνδήποτε ἀνατρεπτικῶν, ἀντι-ευαγγελικῶν καὶ ἀνθελληνικῶν ἰδεῶν καὶ κινημάτων, μὲ τὴν Ἐλπίδα μας πάντοτε στὸν Σωτῆρα μας Χριστόν, τὸν Νικητὴ τῆς ἁμαρτίας, τοῦ διαβόλου καὶ τοῦ θανάτου.


Ἐκ τῆς Ἀρχιγραμματείας τῆς Ἱερᾶς Συνόδου
9/22-6-2018
† Νηστεία Ἁγίων Ἀποστόλων



ΠΗΓΗ

Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος: “Εὐχόμεθα καί προσευχόμεθα ἡ πορεία ἡμῶν πρός τό κοινόν Ποτήριον, κατά τήν προσφιλῆ ἔκφρασιν τοῦ Πατριάρχου Ἀθηναγόρου, νά εἶναι ταχεῖα καί ἀνεμπόδιστος…..”

 

Ὁμιλία τῆς Α. Θ. Παναγιότητος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου κατά τήν Θείαν Λειτουργίαν τῶν Ὀνομαστηρίων Του

(Πατριαρχικός Ναός, 11 Ἰουνίου 2023)

* * *

Ἱερώτατοι ἐκπρόσωποι τῶν Ἐκκλησιῶν Ἱεροσολύμων ἅγιε Ἀνθηδῶνος κ. Νεκτάριε, τῆς Γεωργίας ἅγιε Ντμανίσι καί Ἄγαρα Τασίριεις κ. Ζήνων, τῆς Οὐκρανίας ἅγιε Τσερνίχιβ καί Νίζιν κ. Εὐστράτιε καί Ἀχρίδος ἅγιε Τετόβου κ. Ἰωσήφ,

Τιμιώτατοι ἀδελφοί καί συλλειτουργοί,

Εὐλαβέστατοι πατέρες, μοναχοί καί μοναχαί,

Ἐντιμολογιώτατοι Ἄρχοντες ὀφφικιάλιοι,

Εὐγενεστάτη κυρία Γενική Πρόξενε τῆς Ἑλλάδος,

Τέκνα ἡμῶν ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά καί ἐπιπόθητα,

Εἰς τάς ἀρχάς τοῦ ὀγδοηκοστοῦ καί τετάρτου ἔτους τῆς ἐπιγείου ζωῆς καί μεσοῦντος τοῦ τριακοστοῦ δευτέρου ἔτους τῆς ταπεινῆς πατριαρχίας ἡμῶν, ἀξιούμεθα νά ἑορτάζωμεν καί πάλιν τά ὀνομαστήριά μας ἐν μέσῳ ὅλων ὑμῶν τῶν ἀδελφῶν συλλειτουργῶν, συνεργῶν ἐν Κυρίῳ καί τέκνων κατά πνεῦμα, τῶν τε ἐντεῦθεν καί τῶν ἐξ ἄλλων σημείων τῆς δεσποτείας Κυρίου, «συνελθόντων προθύμως Κωνσταντίνου τῇ πόλει». Θά ἠθέλομεν νά ἔχωμεν «εὔλαλον στόμα» διά νά σᾶς εὐχαριστήσωμεν δεόντως καί κατ᾿ ἀξίαν, ἀδελφοί καί τέκνα ἡμῶν πεφιλημένα, ὅμως «οὐκ εἰσί λαλιαί οὐδέ λόγοι», διό καί παρακαλοῦμεν νά δεχθῆτε τήν ἀπό καρδίας εὐγνώμονα ἡμῶν εὐχαριστίαν διά τήν προσέλευσιν, τήν τιμήν καί τήν χαράν τῆς κοινωνίας.

Ἀπό τοῦ Ἰουνίου τοῦ παρελθόντος ἔτους καί μέχρι σήμερον ἡ Μεγάλη τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία ἐσυνέχισε τήν πορείαν της καί τήν οἰκουμενικήν ἀποστολήν της. Ἡ Ἐκκλησία πορεύεται. «Οὐχ ἱστάμεθα, πορευόμεθα γάρ», ἔλεγεν ὁ ἱερός Χρυσόστομος.

Ἡ Μετριότης ἡμῶν προσωπικῶς ἀνελάβομεν πλείστας ἱεραποδημίας, κομίζοντες πανταχοῦ τόν εἰρηνοποιόν καί διακονικόν λόγον τῆς Μητρός Ἐκκλησίας. Ἐνταῦθα ἐπιθυμοῦμεν νά ἀναφέρωμεν μίαν συγκεκριμένην ἐπίσκεψιν ἡμῶν, αὐτήν εἰς τήν Ἐκκλησίαν τοῦ σήμερον ἑορταζομένου υἱοῦ παρακλήσεως, τοῦ Ἀποστόλου Βαρνάβα, καί δή διά πρώτην φοράν καί δι᾿ ὀλίγας μόνον ὥρας, προκειμένου νά ἀποχαιρετίσωμεν τόν ἀείμνηστον ἄγγελον τῆς Ἐκκλησίας ταύτης Χρυσόστομον τόν Β´, ἀλλά καί νά τόν εὐχαριστήσωμεν καί μετά θάνατον διά τήν ἀφοσίωσιν καί τήν συμπαράστασίν του εἰς τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον ἐν πνεύματι ὀρθῆς ἐκκλησιολογίας καί κανονικῆς παραδόσεως. Αἰωνία αὐτοῦ ἡ μνήμη!

Ὡς εἴπομεν καί χθές, συμμετέσχομεν εἰς τούς ἐν τῇ γενετείρᾳ ἡμῶν ἑορτασμούς ἐπί τῇ συμπληρώσει 250 ἐτῶν ἀπό τῆς γεννήσεως Βαρθολομαίου Κουτλουμουσιανοῦ τοῦ Ἰμβρίου, τοῦ Διδασκάλου τούτου τοῦ Γένους, τόν ὁποῖον ἐμνημονεύσαμεν χθές κατά τόν ἑσπερινόν τῆς ἑορτῆς ἡμῶν ὡς κατ᾿ ἔτος. Τούς ἑορτασμούς ἐκεῖ ὠργάνωσε λίαν ἐπιτυχῶς ὁ ἄξιος  καί λαοφιλής ποιμενάρχης ἡμῶν ἅγιος Ἴμβρου καί Τενέδου, τόν ὁποῖον εὐχαριστοῦμεν καί συγχαίρομεν ἅπαξ ἔτι. Καί χαιρετίζομεν στοργικῶς τήν παρουσίαν του ἐν τῷ μέσῳ ἡμῶν μαζί μέ τά ἀγαπημένα μας παιδιά τῶν σχολείων τῆς Ἴμβρου, τό εὐοίωνον μέλλον αὐτῆς.

Ἑωρτάσαμεν καί τήν συμπλήρωσιν ἑκατονταετίας ἀπό τῆς ἱδρύσεως δύο μεγάλων Ἐπαρχιῶν τοῦ Θρόνου, τῆς Ἀμερικῆς καί τῶν Θυατείρων, μέ προσωπικήν ἡμῶν συμμετοχήν εἰς τάς ἐν Λονδίνῳ εὐφροσύνους ἑορταστικάς ἐκδηλώσεις, πρόκειται δέ νά προστῶμεν, σύν Θεῷ, τῶν ἀναλόγων ἐκδηλώσεων, ἐφέτος μέν εἰς τήν Φιλλανδίαν καί τήν Ἐσθονίαν διά τήν ἑκατονταετηρίδα τῆς αὐτονομίας τῶν ἐκεῖσε Ἐκκλησιῶν, τό προσεχές δέ ἔτος εἰς τήν Αὐστραλίαν, ἐπί τῇ ἑκατονταετίᾳ ἀπό τῆς ἱδρύσεως τῆς ἐν αὐτῇ Ἱερᾶς ἡμῶν Ἀρχιεπισκοπῆς, τῆς γνωριζούσης περίοδον ἀκμῆς καί ἀνθήσεως ὑπό τήν ἔμφρονα ποιμαντορίαν τοῦ νέου ποιμενάρχου αὐτῆς κυρίου Μακαρίου τοῦ Κρητός.

Ἐπαναλαμβάνομεν καί ἐνταῦθα περιχαρεῖς ὅτι ὅλως προσφάτως, ἡ Μήτηρ Ἐκκλησία ἀπέκτησεν ἰδικόν της θυσιαστήριον ἐν τῷ κλεινῷ ἄστει τῶν Ἀθηνῶν, ἀλλά καί ἕτερον ναόν ἐν τῇ πρωτευούσῃ τῆς Ἰωνίας, τῇ περικαλλεῖ Σμύρνῃ, διά τάς ἀνάγκας τῆς ἐν αὐτῇ Ἱερᾶς ἡμῶν Μητροπόλεως, χάρις εἰς τήν ἄμεσον καί πρόθυμον ἀνταπόκρισιν τῆς Αὐτοῦ Ἁγιότητος τοῦ Πάπα Ρώμης Φραγκίσκου εἰς σχετικήν παράκλησιν τῆς ἡμετέρας Μετριότητος. Εὐγνωμονοῦμεν τόν Ἁγιώτατον καί προσφιλέστατον ἐν Χριστῷ ἀδελφόν, διότι καί ἐμπράκτως καί γενναιοφρόνως ἐξεδήλωσε τήν ἀγάπην του πρός ἡμᾶς καί τήν ἐμπιστοσύνην του εἰς τήν καθ᾿ ἡμᾶς Ἐκκλησίαν τῆς Κωνσταντινουπόλεως-Νέας Ρώμης. 

Εὐχόμεθα καί προσευχόμεθα ἡ πορεία ἡμῶν πρός τό κοινόν Ποτήριον, κατά τήν προσφιλῆ ἔκφρασιν τοῦ Πατριάρχου Ἀθηναγόρου, νά εἶναι ταχεῖα καί ἀνεμπόδιστος καί νά φθάσωμεν ἐν οὐ μακρῷ εἰς τήν μεγάλην ταύτην καί ἐπιφανῆ ἡμέραν, εἰς δόξαν Θεοῦ.

Κατά τό διαρρεῦσαν διάστημα κατετάγησαν εἰς τήν χορείαν τῶν ἁγίων ἱεραί μορφαί ἐκ τῶν πάλαι τε καί ἐπ᾿ ἐσχάτων διαλαμψασῶν εἰς τό νοητόν στερέωμα τῆς Ἐκκλησίας, μέ τελευταίους Ἱερεμίαν τόν Πατριάρ-χην καί Γεράσιμον τόν Ὑμνογράφον τόν Μικραγιαννανίτην, τῶν ὁποίων ἐπικαλούμεθα τήν πρός Κύριον μεσιτείαν καί πρεσβείαν θερμήν. «Κάθε ἐποχή καί τόπος σφραγίζονται ἀπό τήν παρουσία ζωντανῶν ἁγίων». Σᾶς ἐξομολογούμεθα, ἀγαπητοί, ὅτι ὁσάκις εἰσερχόμεθα εἰς τό ἱερόν βῆμα τοῦ πανσέπτου τούτου Πατριαρχικοῦ ἡμῶν Ναοῦ, ἀσπαζόμεθα μετ᾿ εὐλαβείας καί εὐγνωμοσύνης πολλῆς τάς ἐν αὐτῷ ἱεράς εἰκόνας τῶν νεοφανῶν ἁγίων μας Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου, Πορφυρίου τοῦ Καυσοκαλυβίτου, Ἀμφιλοχίου τοῦ ἐν Πάτμῳ, Ἐφραίμ τοῦ Κατουνακιώτου, Σωφρονίου τῆς Μονῆς τοῦ Ἔσσεξ, τούς ὁποίους ἐγνωρίσαμεν ἔτι ζῶντας καί ἐλάβομεν τήν ἁγίαν αὐτῶν εὐλογίαν.

Αὐτονόητον, ὅτι κατά τήν τελευταίαν ἐνιαύσιον περίοδον, ἀπό τοῦ Ἰουνίου τοῦ παρελθόντος ἔτους, ἤ μᾶλλον ἀπό τῆς ἐκρήξεως τοῦ ἀνιέρου καί καταστρεπτικοῦ πολέμου τῆς Οὐκρανίας, παρακολουθοῦμεν τάς ἐξελίξεις, προσευχόμεθα ὑπέρ τῆς ἐπανόδου τῆς εἰρήνης καί καταδικάζομεν εἰς πᾶσαν διδομένην εὐκαιρίαν τήν ρωσικήν εἰσβολήν εἰς ἕν ἀνεξάρτητον καί κυρίαρχον κράτος, παρά πᾶσαν ἔννοιαν διεθνοῦς δικαίου καί ἠθικῆς τάξεως. Κλαίομεν μετά τῶν κλαιουσῶν συζύγων καί μητέρων τῶν χιλιάδων ρώσων καί οὐκρανῶν στρατιωτῶν, τῶν πεσόντων εἰς τά πεδία τῶν μαχῶν, καί ἀσπαζόμεθα καί εὐλογοῦμεν τά ἀπορφανισθέντα τέκνα των, τά τε πρός ἀνατολάς ἀπαχθέντα καί τά λοιπά.

Ἀκόμη, ἐδέχθημεν πέρυσιν εἰς τήν οἰκογένειαν τῶν κανονικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν τήν Ἀρχιεπισκοπήν Ἀχρίδος, τοῦθ᾿ ὅπερ ὡδήγησεν εἰς περαιτέρω ἐξελίξεις, ὄχι πάντοτε κανονικάς, τά διορθόδοξα πράγματα.  

Καί τι προσωπικόν: Τόν Ἰανουάριον ἐκοιμήθη ἡ προσφιλής αὐτα-δέλφη ἡμῶν, ἡ πρώτη τῶν τεσσάρων ἀδελφῶν, ὅτε καί ἐδέχθημεν παρά πολλῶν ἀδελφῶν καί τέκνων, συγγενῶν καί φίλων, τήν πολύτιμον συμπάθειαν καί τάς προσευχάς αὐτῶν, διά τάς ὁποίας καί ἐκφράζομεν καί πάλιν τάς θερμάς εὐχαριστίας ἡμῶν τε καί τῆς εὐρυτέρας οἰκογενείας μας. Ἐκείνη τώρα ἀναπαύεται εἰς τήν εὐλογημένην γῆν τῆς Ἴμβρου. Καί ἐνθυμούμεθα συναφῶς τούς λόγους τοῦ Ἀνδρέα Κάλβου: «εἶναι γλυκύς ὁ θάνατος μόνον ὅταν κοιμώμεθα εἰς τήν πατρίδα».

Ταῦτα καί πλεῖστα ἄλλα συνέβησαν ἀπό τῆς προηγουμένης ἑορτίου συναντήσεως ἡμῶν ἐδῶ εἰς τήν Ἄνασσαν καί μέχρι τῆς σημερινῆς.

Ἡ Μήτηρ Ἐκκλησία ἐσυνέχισε τήν κενωτικήν διακονίαν της ἐπί τῇ βάσει καί ἐν τῷ πλαισίῳ τῆς μακρᾶς παραδόσεως  αὐτῆς καί, παρά τάς δυσκολίας καί τά προβλήματά της, «ἡ ὑδρία τοῦ ἀλεύρου οὐκ ἐξέλιπεν καί ὁ καψάκης τοῦ ἐλαίου οὐκ ἐλαττονώθη» (Γ´ Βασιλ. 17, 16) τῇ χάριτι τοῦ Κυρίου. Ἀπό τῆς ἐνταῦθα ἱερᾶς καί μαρτυρικῆς ἐπάλξεώς της ἡ Ἐκκλησία τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἐναγκαλίζεται καί σήμερον τόν σύμπαντα κόσμον καί προσεύχεται ὑπέρ τῆς εἰρήνης αὐτοῦ, ἐνῶ ἄλλοι προκρίνουν τήν κλαγγήν τῶν ὅπλων καί ὑπόσχονται ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καί τόν παράδεισον εἰς τούς ἀποκτείνοντας τούς μέχρι τῆς χθές ἀδελφούς αὐτῶν.

Ὁ ἑορτάζων Πατριάρχης, πιστός εἰς ὅσα ἐξήγγειλεν εἰς τόν ἐνθρονιστήριον λόγον του, συνεχίζει νά αἰσθάνεται ὡς ἕνας ὑπηρέτης εἰς διατεταγμένην ἀποστολήν, ὡς θά ἔλεγε Βαρσανούφιος ὁ Μέγας, ὡς ἕνας κρίκος εἰς τήν μακράν ἁλυσίδα τῶν ἱστορικῶν μορφῶν πού προηγήθησαν˙ καί ὡς σύνδουλος τῶν ἀδελφῶν αὐτοῦ, ὡς ἔλεγε Κωνσταντῖνος ὁ Μέγας πρός τούς πατέρας τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, καί, ἀκόμη, συνεχίζει νά πιστεύῃ ὅτι ὁ Πατριάρχης «εἶναι γιά νά πικραίνεται καί τούς πικραμένους νά γλυκαίνῃ», ὅπως ἔλεγε μακαριστός ἁγιορείτης (Σπυρίδων Μικραγιαννανίτης). Ὁ Πατριάρχης στέκεται «μεταξύ δόξης καί ἀβύσσου» -διά τήν ἀκρίβειαν,- μεταξύ Σταυροῦ καί Ἀναστάσεως.

Δέν παύει νά ἔχεται στερρῶς τῶν δικαίων καί τῶν προνομίων τῆς κατ᾿ αὐτόν πρωτοθρόνου Ἐκκλησίας καί νά προκινδυνεύῃ αὐτῶν, τόσον μάλιστα ἐντονώτερον ὅσον ἀνιέρως καί ἀντιιστορικῶς τά ἐπιβουλεύονταί τινες. Λέγει ὁ πολύς Γεδεών ὅτι οἱ Πατριάρχαι ἐδῶ διαχρονικῶς «ἠγωνίσαντο τῶν ἀγώνων τόν ἐπιφανέστατον ἀγῶνα τῆς ἀνασώσεως τῶν κεκτημένων θεσμίων καί προνομιῶν καί δικαίων καί δογμάτων. Ὑπέρ τούτων πάντων οὗτοι ἀμυνόμενοι διετέλουν … Οὐδείς … αὐτῶν ἠγνόει ὅτι φρουρός ἐτάχθη θεογράπτων δικαίων καί θεσμῶν, συμφερόντων καί δικαιωμάτων τοῦ Γένους φύλαξ» (Μ. Γεδεών, Πατριαρχικοί Πίνακες, ἔκδ. δευτέρα, Ἀθῆναι 1996, σελ. 50).

Καί σήμερον ὁ ἐλέῳ Θεοῦ διάδοχος αὐτῶν καί οἱ μετ᾿ αὐτοῦ συγκηρυναῖοι εὐσυνειδήτως ἀγωνίζονται διά τό σήμερον ἀλλά καί διά τό αὔριον τῆς Ἐκκλησίας, διά τάς ἐπερχομένας γενεάς, αἱ ὁποῖαι ἀξίζουν ἕνα καλύτερον, φωτεινότερον κόσμον, ἕνα κόσμον ἀπηλλαγμένον ἀπό τήν παρακμήν, τήν βίαν, τήν αἱμοτοχυσίαν, ἕνα κόσμον γενναιοφροσύνης καί ἀγάπης.

Φροντίζομεν «εἰς Θεόν ἐλπίζειν, καταφρονεῖν μηδενός, μή ἐπαισχύνεσθαι τήν εὐτέλειαν, φέρειν συμφοράς γενναίως, τἄλλα δή πάντα», ἵνα κατά τόν Χρυσορρήμονα εἴπωμεν.

Κηδόμεθα τῆς «ὑπερτίμου θέσεως ἥν ἀπό αἰώνων κατέχει τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον ἐν τῇ Ὀρθοδοξίᾳ».

Ἀνεπηρέαστοι ἀπό τάς ἀλλαγάς καί τάς περιπετείας τῆς καθημερινότητος, παραμένομεν, ἐπιμένομεν καί ὑπομένομεν. Δι᾿ ὑπομονῆς τρέχο-μεν τόν προκείμενον ἡμῖν ἀγῶνα. Πόσον μᾶλλον, ὅταν μᾶς βοηθῇ καί μᾶς ἐμπνέῃ εἰς τόν ἀγῶνα αὐτόν ἡ μάρτυς τῆς πρώτης Ἐκκλησίας ἁγία Ὑπομονή, ἡ ἱερά μορφή τῆς ὁποίας κοσμεῖ τό ὅπερ φέρομεν ἀρχιερατικόν ἐγκόλπιον. Εἶναι μεγάλη ἀρετή ἡ ὑπομονή, εἶναι μεγάλη ἡ χάρις τῆς Αγίας Ὑπομονῆς!

Ἀδελφοί ἐν Χριστῷ τῷ δείξαντι τό φῶς, 

Πεντηκοστήν ἑωρτάσαμεν καί Πνεύματος ἐπιδημίαν. Καί σήμερον ἑορτάζομεν Βαρθολομαῖον τῶν δώδεκα σύσκηνον, τόν κηρύξαντα τό Εὐαγγέλιον εἰς τούς Ἄραβας τούς καλουμένους Εὐδαίμονας καί εἰς τούς Ἰνδούς καί εἰς τούς Αἰθίοπας καί εἰς τήν Οὐρβανόπολιν τῆς μεγάλης Ἀρμενίας, ὅπου καί ἐμαρτύρησε, καί μετ᾿ αὐτοῦ καί Βαρνάβαν τόν υἱόν παρακλήσεως. Καί τήν μνήμην τῶν Κινέζων μαρτύρων ἐπιτελοῦμεν. Καί ἀκόμη, Λουκᾶ τοῦ νεοφανοῦς ἁγίου ἰατροῦ καί ἐπισκόπου Συμφερουπόλεως Κριμαίας, εἰς τήν εὐρυτέραν περιοχήν τῆς ὁποίας μαίνεται ὁ ἄδικος πόλεμος. Ὠσαύτως, σήμερον σύναξις τελεῖται τοῦ Ἀρχαγγέλου Γαβριήλ ἐν τῷ Ἄιδειν. Καί, κατά ἀγαθήν συγκυρίαν, «τῇ σήμερον ἡμέρᾳ, Κυριακῇ μετά τήν Πεντηκοστήν, τήν τῶν ἁπανταχοῦ τῆς οἰκουμένης ἐν Ἀσίᾳ, Λιβύῃ, καί Εὐρώπῃ, Βορρᾷ τε καί Νότῳ, Ἁγίων πάντων ἑορτήν ἑορτάζομεν». Καί ἐπάγεται τό Συναξάριον τῆς ἡμέρας: «Τοῦ Κυρίου μου πάντας ὑμνῶ τούς φίλους, εἴ τις δέ μέλλων, εἰς τούς πάντας εἰσίτω». Αὐτούς ἀκριβῶς τούς «μέλλοντας» εἰσάγει ἡ Ἐκκλησία ἀλληλοδιαδόχως εἰς τό ἁγιολόγιον καί τό ἑορτολόγιόν της εἰς ἁγιασμόν τῶν πιστῶν, διότι ἡ ἁγιότης δέν εἶναι ἀποκλειστικόν προνόμιον ἤ χαρακτηριστικόν μιᾶς μόνον ἐποχῆς καί ἑνός μόνον τόπου.

 Καί τῶν Ἁγίων Πάντων, λοιπόν, σήμερον. Πόσον σοφῶς ἡ Ἐκκλησία καθιέρωσε αὐτήν τήν ἑορτήν, ὥστε οὐδείς ἅγιος νά μή παραλειφθῇ, νά μή λησμονηθῇ, νά μή περιφρονηθῇ, νά μή μείνῃ ἔξω ἀπό τήν μνήμην της καί ἀπό τήν μνήμην τῶν πιστῶν της καί αὐτοί νά μή μείνουν χωρίς τήν χάριν ὅλων τῶν ἁγίων, χωρίς τό παράδειγμά των καί χωρίς τάς πρεσβείας καί ἱκεσίας των πρός τόν μόνον Ἅγιον καί ἐν Ἁγίοις ἀναπαυόμενον.

Μέ αὐτάς τάς σκέψεις καί αὐτά τά βιώματα, εὐχαριστοῦμεν καί πάλιν πάντας ὑμᾶς τούς παρόντας καί συμπροσευχομένους καί σᾶς εὐχόμεθα τήν χάριν καί τήν εὐλογίαν τῶν σήμερον ἑορταζομένων πολλῶν ἁγίων τῶν ἁγίων Πάντων. Ἀμήν.

Φωτό: Νίκος Παπαχρήστου / Οικουμενικό Πατριαρχείο


ΠΗΓΗ

Ανακοινωθέν Διεθνούς Μικτής Επιτροπής Διαλόγου Ορθοδόξου-Ρ/Καθολικής Εκκλησίας

 

Η δέκατη πέμπτη σύγκληση της ολομέλειας της Μικτής Διεθνούς Επιτροπής για τον Θεολογικό Διάλογο μεταξύ της Ρωμαιοκαθολικής και της Ορθόδοξης Εκκλησίας πραγματοποιήθηκε από 1 έως 7 Ιουνίου 2023 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Τη συνάντηση φιλοξένησε αβραμιαίως και πατρικώς ο Μακαριώτατος Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ. Θεόδωρος.
Δεκαοκτώ Ρωμαιοκαθολικά μέλη ήταν παρόντα, μερικά δεν μπόρεσαν να παρευρεθούν.
Εκπροσωπήθηκαν δέκα Ορθόδοξες Εκκλησίες και συγκεκριμένα το Οικουμενικό
Πατριαρχείο, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, το Πατριαρχείο Ρουμανίας, το Πατριαρχείο Γεωργίας, η Εκκλησία της Κύπρου, η Εκκλησία της Ελλάδος, η Εκκλησία της Πολωνίας, η Εκκλησία της Αλβανίας και η Εκκλησία Τσεχίας και Σλοβακίας.
Η Επιτροπή εργάστηκε υπό την καθοδήγηση των δύο συμπροέδρων της, του Σεβ.
Μητροπολίτη Πισιδίας κ. Ιώβ (Οικουμενικό Πατριαρχείο) και του Σεβ. Καρδινάλιου κ.Kurt Koch (Ποντιφική Επιτροπή για την Προώθηση της ενότητας των Χριστιανών), και με την βοήθεια των συν-γραμματέων, του Πρωτοπρεσβυτέρου Alexis Torrance και του Monsignor Andrea Palmieri.
Κατά την εναρκτήρια συνεδρία της ολομέλειας, η οποία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη,1η Ιουνίου, στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, η Επιτροπή έγινε θερμά δεκτή από τον φιλοξενούντα Μακαριώτατο Πάπα και Πατριάρχη κ.κ. Θεόδωρο, ο οποίος τόνισε ότι «ο θεολογικός διάλογος πρέπει να καλλιεργηθεί, να προχωρήσει, να καρποφορεί σε όλα τα επίπεδα, με ειλικρίνεια, αξιοπρέπεια και αμοιβαίο σεβασμό».
Απαντώντας, οι δύο Συμπρόεδροι εξέφρασαν τις ευχαριστίες τους για τη φιλοξενία που προσέφερε το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και μετέφεραν στον Μακαριώτατο τους χαιρετισμούς του Αγιωτάτου Πάπα κ. Φραγκίσκου και του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχη κ.Βαρθολομαίου, υπογραμμίζοντας τη σημασία της συγκλήσεως στη χώρα των τόσο μεγάλων Πατέρων και Φωτιστών της Εκκλησίας.
Την πρώτη μέρα της συνάντησης, όπως συνηθίζεται, τα Ρωμαιοκαθολικά και Ορθόδοξα μέλη συναντήθηκαν χωριστά για να συντονίσουν τις εργασίες τους. Στη συνέχεια, η Επιτροπή συγκλήθηκε σε ολομέλεια στον Ιερό Καθεδρικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου για να εξετάσει το σχέδιο κειμένου που συντάχθηκε από τη Συντονιστική Επιτροπή στις συνεδριάσεις του Bose (Ιταλία 2018 και 2019) και του Ρεθύμνου (Κρήτη 2022). Μια πρώτη ανάγνωση του κειμένου για αρκετές ημέρες έφερε πολλές προτεινόμενες τροποποιήσεις καi αναθεωρήσεις, οι οποίες στη συνέχεια εφαρμόστηκαν από μια συντακτική επιτροπή, αποτελούμενη από τρία Ορθόδοξα και τρία Ρωμαιοκαθολικά μέλη. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης έγινε ανταλλαγή διαφόρων απόψεων. Στη συνέχεια, το αναθεωρημένο κείμενο υποβλήθηκε στην ολομέλεια, η οποία το συζήτησε λεπτομερώς και κατέληξε σε συμφωνία για το έγγραφο, με τίτλο «Συνοδικότητα και Πρωτοκαθεδρία στη δεύτερη χιλιετία και σήμερα». Διαφωνία με ορισμένες παραγράφους του εγγράφου εξέφρασε η αντιπροσωπεία του Πατριαρχείου Γεωργίας.

Η συζήτηση επικεντρώθηκε στη συνοδικότητα και την πρωτοκαθεδρία σε Ανατολή και Δύση κατά τη διάρκεια της δεύτερης χιλιετίας, δίνοντας στο μέτρο του δυνατού μια κοινή ανάγνωση αυτής της ιστορίας και δίνοντας ο ένας στον άλλον την ευκαιρία να συζητήσουν με ευρύ πνεύμα, ώστε να «προαχθεί η αμοιβαία κατανόηση και εμπιστοσύνη που αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για τη συμφιλίωση στις αρχές της τρίτης χιλιετίας». Στο συμπέρασμά της, το έγγραφο που ενέκρινε η Επιτροπή ανέφερε ότι «η αλληλεξάρτηση της συνοδικότητας και της πρωτοκαθεδρίας είναι θεμελιώδης αρχή στη ζωή της Εκκλησίας» και
ότι αυτή η αρχή «πρέπει να επικαλείται για να καλύψει τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της Εκκλησίας στην εποχή μας».
Επιπλέον, η Επιτροπή έλαβε υπόψη ότι κάποια παρεξήγηση ήταν εμφανής στη λήψη της γραμμής «Εφέσεις σχετικά με πειθαρχικά θέματα έγιναν επίσης στην έδρα της Κωνσταντινούπολης και σε άλλες έδρες» στο έγγραφο Chieti (2016), παράγραφος 19. Η Επιτροπή αποφάσισε να διαβαστεί η προαναφερθείσα γραμμή υπό το φως του Κανόνα 9 της Δ Οικουμενικής Συνόδου (Χαλκηδόνα 451): «Εάν επίσκοπος ή κληρικός έχει διαφωνία με τον μητροπολίτη της επαρχίας, ας προσφύγει στον Έξαρχο της Μητρόπολης, ή προς τον θρόνο της Αυτοκρατορικής Πόλης Κωνσταντινουπόλεως, και εκεί ας δικαστεί».
Το Σάββατο, 3η Ιουνίου, τα Ρωμαιοκαθολικά μέλη τέλεσαν τη Θεία Ευχαριστία στον Καθεδρικό Ναό της Αγίας Αικατερίνης υπό τον Καρδινάλιο Kurt Koch, παρουσία του Μακαριωτάτου Πάπα και Πατριάρχη Αλεξανδρείας κ.κ. Θεόδωρου  και των Ορθοδόξων μελών. Στον εορτασμό παρευρέθηκαν μαζί με κληρικούς και πιστούς της τοπικής κοινωνίας ο Αποστολικός Νούντσιος στην Αίγυπτο, Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Nicolas Thévenin και ο Αποστολικός Βικάριος Αλεξανδρείας, Σεβ. Επίσκοπος Claudio Lurati. Μετά τη λειτουργία, παρετέθη δεξίωση από τη Φραγκισκανική Κοινότητα Αλεξάνδρειας.
Την Κυριακή, 4η Ιουνίου, τα Ορθόδοξα μέλη τέλεσαν τη Θεία Λειτουργία για την Πεντηκοστή στη Ιερά Πατριαρχική Μονή Οσίου Σάββα Αλεξανδρείας. Της εορτής προέστη ο Μακαριώτατος Πάπας και Πατριάρχης κ.κ.Θεόδωρος παρουσία των Ρωμαιοκαθολικών μελών. Αργότερα προσφέρθηκε δεξίωση από την Ελληνική Κοινότητα Αλεξάνδρειας. Το απόγευμα τα μέλη επισκέφτηκαν την περίφημη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας.
Κατά τη διάρκεια των ακολουθιών που τελέστηκαν το Σάββατο 3η Ιουνίου και την Κυριακή 4η Ιουνίου, προσευχήθηκαν για την ειρήνη στην Ουκρανία και για την ανάπαυση των μελών της Επιτροπής, που πρόσφατα απεβίωσαν.
Την Τρίτη 6 Ιουνίου, τα μέλη της Επιτροπής υποδέχτηκε και φιλοξένησε ο Γενικός Πρόξενος της Ελληνικής Δημοκρατίας στην Αλεξάνδρεια, κ.Αθανάσιος Β. Κοτσιώνης, με την παρουσία του Μακαριωτάτου Πάπα και Πατριάρχη..

Την Τετάρτη 7 Ιουνίου, οι σύνεδροι επισκέφθηκαν τη Βιβλιοθήκη και το Κειμηλιοφυλακείο του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας.
Κατά τη διάρκεια της τελικής συνεδρίασης, η Μικτή Επιτροπή εξέφρασε την επιθυμία να πραγματοποιήσει συνεδρίαση της Συντονιστικής Επιτροπής το επόμενο έτος για να συνεχίσει το έργο της Επιτροπής.
Η συνεδρίαση της Μικτής Επιτροπής χαρακτηρίστηκε από πνεύμα φιλίας και συνεργασίας που βασίζεται στην εμπιστοσύνη. Τα μέλη εκτίμησαν ιδιαίτερα τη πλουσιοπάροχη φιλοξενία της Δευτεροθρόνου Εκκλησίας και εκφράζουν ευγνώμονες ευχαριστίες για όλες τις επιτυχείς προσπάθειες προς τον Αρχιγραμματέα της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας,
Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυκράτιδος κ.Παντελεήμονα και προς τον Πατριαρχικό Επίτροπο Αλεξανδρείας, Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πηλουσίου κ.Νάρκισσο. Τα μέλη συνιστούν θερμά το συνεχιζόμενο έργο του διαλόγου στις προσευχές των πιστών.

Αλεξάνδρεια Αιγύπτου, 7 Ιουνίου 2023.

=====================================================

JOINT INTERNATIONAL COMMISSION FOR THE THEOLOGICAL
DIALOGUE BETWEEN THE ROMAN CATHOLIC CHURCH AND THE

ORTHODOX CHURCH

15th PLENARY SESSION
Alexandria, Egypt, 1-7 June 2023

COMMUNIQUÉ

The fifteenth plenary meeting of the Joint International Commission for Theological Dialogue
between the Roman Catholic Church and the Orthodox Church was held from 1 to 7 June 2023
in Alexandria, Egypt. The meeting was most generously and paternally hosted by His Beatitude
Theodoros II, Pope and Patriarch of Alexandria and All Africa.
Eighteen Roman Catholic members were present, a few were unable to attend. Ten Orthodox
Churches were represented, namely the Ecumenical Patriarchate, the Patriarchate of
Alexandria, the Patriarchate of Jerusalem, the Patriarchate of Romania, the Patriarchate of
Georgia, the Church of Cyprus, the Church of Greece, the Church of Poland, the Church of
Albania and the Church of the Czech Lands and Slovakia.
The Commission worked under the direction of its two co-presidents, Metropolitan Job of
Pisidia (Ecumenical Patriarchate) and Cardinal Kurt Koch (Dicastery for Promoting Christian

Unity), and assisted by the co-secretaries, Protopresbyter Alexis Torrance and Monsignor
Andrea Palmieri.
At the opening plenary session held on Thursday, 1 June in the Patriarchate of Alexandria, the
Commission was warmly welcomed by the host, His Beatitude Pope and Patriarch Theodoros
II, who emphasized that ‘the theological dialogue needs to be cultivated, to progress, to bear
fruit at all levels, with honesty, dignity, and mutual respect’.
In response the two co-presidents expressed their thanks for the hospitality offered by the
Patriarchate of Alexandria and conveyed to His Beatitude the greetings of His Holiness Pope
Francis and of His All-Holiness Ecumenical Patriarch Bartholomew, underlining the
significance of gathering in the land of so many great Fathers and luminaries of the Church.
On the first day of the meeting, as is customary, the Roman Catholic and Orthodox members
met separately to coordinate their work. The Commission then convened in plenary session in
the Patriarchal Cathedral of the Annunciation to examine the draft text produced by the
Coordinating Committee in the meetings of Bose, Italy (2018 and 2019), and Rethymno, Crete
(2022). A first reading of the text over several days brought numerous suggested amendments
and revisions, which were then implemented by a drafting committee composed of three
Orthodox and three Roman Catholic members. During the discussion there was an exchange of
different views. The revised text was then submitted to the plenary, which discussed it in detail
and reached agreement on the document, entitled ‘Synodality and Primacy in the Second
Millennium and Today’. Disagreement with some paragraphs of the document was expressed
by the delegation of the Patriarchate of Georgia.
The discussion focused on synodality and primacy in East and West over the course of the
second millennium, giving as far as possible a common reading of that history, and affording
each other the opportunity to dialogue in a spirit of openness so as to ‘further the mutual
understanding and trust that are essential prerequisites for reconciliation at the start of the third
millennium’. In its Conclusion, the document adopted by the Commission stated that ‘the
interdependence of synodality and primacy is a fundamental principle in the life of the Church’
and that this principle ‘should be invoked to meet the needs and requirements of the Church in
our time’.
Moreover, the Commission took into consideration that some misunderstanding was evident in
the reception of the line ‘Appeals regarding disciplinary matters were also made to the see of
Constantinople, and to other sees’ in the Chieti Document (2016), paragraph 19. The
Commission resolved that the aforementioned line should be read in light of Canon 9 of the
Fourth Ecumenical Council (Chalcedon 451): ‘if a bishop or clergyman should have a
disagreement with the metropolitan of the province, let him have recourse to the Exarch of the
Diocese, or to the throne of the Imperial City of Constantinople, and there let it be tried’.
On Saturday, 3 June, the Roman Catholic members celebrated the Eucharist in the Cathedral of
Saint Catherine presided over by Cardinal Kurt Koch, in the presence of His Beatitude Pope
and Patriarch Theodoros II and the Orthodox members. The Apostolic Nuncio in Egypt, His

Excellency Archbishop Nicolas Thévenin, and the Apostolic Vicar of Alexandria, Bishop
Claudio Lurati, attended the celebration together with clergy and faithful of the local
community. Following the service, a reception was hosted by the Franciscan Community of
Alexandria.
On Sunday, 4 June, the Orthodox members celebrated the Divine Liturgy for Pentecost in the
Monastery of Saint Sabbas in Alexandria. The celebration was presided over by His Beatitude
Pope and Patriarch Theodoros II, in the presence of the Roman Catholic members. Later, a
reception was kindly offered by the Greek Community of Alexandria. In the afternoon, the
members visited the famous library of Alexandria.
During the services celebrated on Saturday, 3 June, and Sunday, 4 June, prayers were offered
for peace in Ukraine, and for the repose of the recently departed members of the Commission.
On Tuesday, 6 June, the members of the Commission were welcomed and hosted by the Consul
General of the Hellenic Republic in Alexandria, Athanassios B. Kotsionis, with the Patriarch in
attendance. On Wednesday, 7 June, the delegates visited the Library and Museum of the
Patriarchate of Alexandria.
During the meeting’s closing session, the Joint Commission expressed the desire to hold a
meeting of the Coordinating Committee next year to continue the Commission’s work.
The meeting of the Joint Commission was marked by a spirit of friendship and collaboration
based on trust. The members greatly appreciated the generous hospitality of the host Church,
and were deeply grateful for all the efforts of the Chief Secretary of the Holy Synod of the
Patriarchate of Alexandria, His Eminence Metropolitan Panteleimon of Naucratis, and the
Patriarchal Vicar of Alexandria, His Eminence Metropolitan Narcissus of Pelusium, for
coordinating the logistics of the meeting. The members strongly commend the continuing work
of the dialogue to the prayers of the faithful.


ΠΗΓΗ