Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2024

Αρχιεπίσκοπος Ονούφριος: Οι πραγματικοί χριστιανοί των εσχάτων καιρών θα αναγνωρίζονται από την υπομονή και την αγάπη τους

 

Οι πνευματικοί κόποι των Χριστιανών των εσχάτων καιρών θα διαφέρουν από εκείνους των μεγάλων ασκητών του παρελθόντος, είπε ο Ουκρανός προκαθήμενος στην ομιλία του για την εορτή των Αγίων των Μακρινών Σπηλαίων της Λαύρας του Κιέβου την Τρίτη.

Σύμφωνα με τον Μακαριώτατο Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Ονούφριο, οι Χριστιανοί των εσχάτων καιρών θα είναι πρώτα και κύρια γνωστοί για την υπομονή και την αγάπη τους, αναφέρει το Τμήμα Ενημέρωσης-Εκπαίδευσης της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας .

«Σήμερα τιμούμε τη μνήμη των Αγίων Πατέρων των Σπηλαίων, των οποίων τα άφθαρτα λείψανα αναπαύονται στα Μακρινά Σπήλαια. Βέβαια, η ασκητική των ανθρώπων που θα ζήσουν τα τελευταία χρόνια του κόσμου θα διαφέρει από αυτή των αρχαίων πατέρων. Και ο κύριος πνευματικός κόπος των τελευταίων Χριστιανών θα είναι η υπομονή και η αγάπη», τόνισε ο Μακαριώτατος.

Έτσι αντιστεκόμαστε στο κακό, είπε: «Για να μην καταστρέψει η ανθρώπινη κακία την αγάπη μας για τον Θεό, ώστε κανένα κακό να μην μας βγάλει από το μονοπάτι που οδηγεί στη σωτηρία, στην αιώνια ζωή. Η διατήρηση της αγάπης, της αγνότητας της πίστης και της υπομονής είναι τα κύρια κατορθώματα με τα οποία θα σωθούν οι τελευταίοι Χριστιανοί».

Ο Μητροπολίτης κάλεσε το ποίμνιό του να εμπνευστεί από το παράδειγμα των αγίων των Σπηλαίων του Κιέβου και να υπομείνει τις δοκιμασίες και τις θλίψεις που επιτρέπει ο Κύριος στη ζωή μας.

Ο Μακαριώτατος εξέθεσε την άποψή του:

Να υπομείνουμε με ευγνωμοσύνη, χωρίς να πικραίνουμε, και να προσευχόμαστε για όλους: και αυτούς που μας μισούν και εκείνους που μας αγαπούν και μας ελεούν. Γιατί αυτή είναι η εντολή του Θεού—η εντολή της αγάπης.

Όσο υπάρχει αγάπη, θα υπάρχει ο κόσμος . Εάν εξαφανιστεί η αγάπη και ο κόσμος θα πάψει να υπάρχει. Ακόμα κι αν έχουμε όλα όσα χρειαζόμαστε για τη ζωή: φυσικούς πόρους, συγκομιδές και χρήματα – αν δεν υπάρχει αγάπη, όλα αυτά είναι γη και σποδός.

Και ο Ουκρανός προκαθήμενος κατέληξε: «Μέσα από τις προσευχές των Αγίων Πατέρων των Σπηλαίων, είθε ο Κύριος να μας προστατεύει και να ευλογεί τη γη μας με ειρήνη, για να ζούμε στη γη με τέτοιο τρόπο ώστε η ζωή μας να συνεχίζεται εν Χριστώ στην αιωνιότητα στον Ουρανό!»

orthochristian.com


ΠΗΓΗ

Θα πλανηθούν ΚΑΙ οι εκλεκτοί;


Διάφοροι πλανεμένοι παρερμηνεύουν την Αγία Γραφή διδάσκοντας ότι «θα πλανηθούν ΚΑΙ οι εκλεκτοί»! Οπότε παροτρύνουν τους πιστούς να τους ακολουθήσουν, είτε εις την «έρημο» μαζί τους, είτε εις την δική τους ''σέχτα'' που ''βαπτίζουν'' «Εκκλησία» κ.α.

Όντως αυτό αναφέρει η Αγία Γραφή; Θα πλανηθούν ΚΑΙ οι εκλεκτοί;

«ἐγερθήσονται γὰρ ψευδόχριστοι καὶ ψευδοπροφῆται καὶ δώσουσι σημεῖα μεγάλα καὶ τέρατα, ὥστε πλανῆσαι, εἰ δυνατόν, καὶ τοὺς ἐκλεκτούς» (Μτθ. 24, 24).

Η Άγια Γραφή ξεκάθαρα αναφέρει ότι θα προσπαθήσουν με κάθε τρόπο - αν είναι δυνατόν - να πλανήσουν και τους εκλεκτούς και όχι ότι θα πλανηθούν ΚΑΙ οι εκλεκτοί! Ποιοι είναι οι εκλεκτοί; Αυτοί που είναι ήδη γραμμένοι εις το βιβλίον της ζωής και οι οποίοι δεν θα πλανηθούν τελικώς. Ο Αγ. Ιωάννης ο Θεολόγος βλέπει την Εκκλησία των δικαίων, που συναθροίζονται γύρω από τον Αμνό, γύρω από τον Κύριο Ιησού Χριστό, που θυσιάστηκε για να μας καθαρίσει από τις αμαρτίες. Οι δίκαιοι πράττουν όπως τους διέταξε ο Θεός Πατέρας, εκτελούν το θέλημα του Θεού Πατέρα και του Υιού Του, Ιησού Χριστού. Ο Θεός έγραψε στα μέτωπά τους ότι Αυτός είναι ο Πατέρας τους.
Αυτοί που όντως θα πλανηθούν δεν θα είναι οι εκλεκτοί, αλλά όσοι - ήδη από τώρα - με τη ζωήν τους, με τις πράξεις τους, πράττουν τα έργα του διαβόλου και αυτή η συνήθεια προς το κακό θα τους οδηγήσει στην αναγνώριση της εξουσίας του εκτός αν προλάβουν να έλθουν εις επίγνωσιν και μετανοήσουν.

Στο παραπάνω κεφάλαιο, σε άλλους στίχους, αναφέρεται και κάτι πολύ σημαντικό.

«τότε ἐάν τις ὑμῖν εἴπῃ, ἰδοὺ ὧδε ὁ Χριστὸς ἢ ὧδε, μὴ πιστεύσητε·...
ἐὰν οὖν εἴπωσιν ὑμῖν, ἰδοὺ ἐν τῇ ἐρήμῳ ἐστί, μὴ ἐξέλθητε, ἰδοὺ ἐν τοῖς ταμείοις, μὴ πιστεύσητε·» (Μτθ. 24, 23, 26)

«Δηλαδή εάν κανείς σας πεί· εδώ είναι ο Χριστός η εκεί, μη πιστεύσετε!
Εάν σας πουν· εδώ εις την έρημον ευρίσκεται ο Χριστός, μη βγήτε· η εάν σας πουν ότι ο Χριστός ευρίσκεται εις τα πλέον απόμερα και ασφαλή δωμάτια, μη πιστεύσετε».

Τι λέγουν πολλοί ''αυτόκλητοι σωτήρες'' σήμερα; Δεν είναι εκεί ο Χριστός, αλλά εδώ που σας λέγουμε εμείς! Ο Χριστός βρίσκεται στην ''έρημο'', δηλαδή στην απομάκρυνση, που είμαστε εμείς! Ελάτε στην «Εκκλησία»!

Τι είναι το «ἐν τοῖς ταμείοις»;

Η φράση "ἐν τοῖς ταμείοις" προέρχεται από την αρχαία ελληνική και σημαίνει "στα ταμεία" ή "στα ιδιωτικά δωμάτια". Στην ευρύτερη χρήση, σύγχρονη, υποδηλώνει οποιοδήποτε ιδιωτικό ή κρυφό μέρος.

Περαιτέρω ερμηνεία δεν χρειάζεται.....

 


Ο ομολογητής δίχως αγάπη στο τέλος θα γίνει αρνητής......

 «Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων, ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον. καὶ ἐὰν ἔχω προφητείαν καὶ εἰδῶ τὰ μυστήρια πάντα καὶ πᾶσαν τὴν γνῶσιν, καὶ ἐὰν ἔχω πᾶσαν τὴν πίστιν, ὥστε ὄρη μεθιστάνειν, ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, οὐδέν εἰμι. [καὶ ἐὰν ψωμίσω πάντα τὰ ὑπάρχοντά μου, καὶ ἐὰν παραδῶ τὸ σῶμά μου ἵνα καυθήσωμαι, ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, οὐδὲν ὠφελοῦμαι».



«Στην Αντιόχεια, πρωτεύουσα τότε της Ανατολής, στα πρώτα χριστιανικά χρόνια ζούσαν δυο φίλοι: ο πρεσβύτερος Σαπρίκιος και ο απλός λαϊκός Νικηφόρος. Πολύ καιρό διάρκεσε η στενή φιλία τους. Όμως ο σπορέας του κακού, ο διάβολος, έσπειρε κάποια στιγμή στις ψυχές τους κάποια εχθρότητα, που μεγαλώνοντας εξελίχθηκε σε σκληρό και αδιάλλακτο μίσος.
Όπως διαβάζουμε στους βίους των αγίων, κάποια στιγμή ο Νικηφόρος ήλθε σε αίσθηση. Συνήλθε. Κατάλαβε, τί τους συνέβαινε. Κατάλαβε, ότι το μίσος ήταν σπορά και βλάστημα του διαβόλου. Και ζήτησε να συμφιλιωθεί με τον Σαπρίκιο.
Μα ο Σαπρίκιος απέρριπτε με πείσμα την πρόταση, όσο και αν του επαναλαμβανόταν.
Ενώ λοιπόν οι σχέσεις τους είχαν φθάσει σε τέτοιο σημείο, ξέσπασε στην Αντιόχεια διωγμός, επί βασιλείας των αυτοκρατόρων Ουαλεριανού και Γαλλιη­νού.
Ο Σαπρίκιος σαν χριστιανός και ιερέας συνελήφθηκε και στάθηκε ενώπιον του ηγεμόνος. Τον πίεσαν να δεχτεί να θυσιάσει στα είδωλα. Ο Σαπρίκιος ομολόγησε το Χριστό. Και υποβλήθηκε σε φοβερά βασανιστήρια, που ξεπερνούν την αντοχή του ανθρώπου. Όταν τα τόσα βασανιστήρια στάθηκαν αδύναμα να κλονίσουν την εδραία πίστη και ομολογία του Σαπρικίου ότι ο Χριστός είναι ο Θεός, ο ηγεμόνας διέταξε να τον αποκεφαλίσουν.
Ο Νικηφόρος το έμαθε. Και θέλοντας να λάβει συγχώρηση και ευλογία από τον άγιο μάρτυρα, που φαινόταν ότι είχε πια τελειώσει το δρόμο του, είχε ολοκληρώσει το αγώνισμά του, και πήγαινε να λάβει διά χειρών του δημίου τον ουράνιο στέφανο, έτρεξε κοντά του. Έπεσε στα πόδια του. Και του είπε:
-Μάρτυρα του Χριστού, συγχώρησέ με, έσφαλα ενώπιον σου!
Μα ο Σαπρίκιος δεν του έδωκε απάντηση. Γιατί η καρδιά του είχε γεμίσει με κακία εναντίον του!
Όσο κι αν τον παρακάλεσε ο Νικηφόρος, ο Σαπρίκιος τυφλωμένος και σκληρυμένος του απαντούσε με την γεμάτη μίσος και αποστροφή σιωπή του! Γύριζε τα μάτια του αλλού!
Έφθασαν στον τόπο της εκτέλεσης. Ο Νικηφόρος παρακάλεσε τον Σαπρίκιο για μία ακόμη φορά να τον συγχωρήσει.
-Σε ικετεύω, Μάρτυρα του Χριστού, συγχώρησε με, αν σε κάτι έσφαλα ενώπιον σου! Η Γραφή λέγει: Αιτείτε και δοθήσεται υμίν. Να, εγώ σε παρακαλώ. Δος μου συγχώρηση!
Μα ο Σαπρίκιος δεν κάμφθηκε ούτε τη φοβερή εκείνη στιγμή. Μα τότε η χάρη του Θεού, που μέχρι τότε τον ενδυνάμωνε στο μαρτυρικό αγώνα, τον εγκατέλειψε. Και έτσι, όταν οι βασανιστές πήγαν να του κόψουν το κεφάλι, αυτός από μόνος του, τους ρώτησε:
-Γιατί θέλετε να με σκοτώσετε; Του απάντησαν.
-Επειδή δεν δέχθηκες να προσφέρεις θυσία στους Θεούς μας και καταφρόνησες τη διαταγή του βασιλιά μας για χάρη κάποιου που σεις Τον ονομάζετε Χριστό.
-Τους λέει τότε ο ταλαίπωρος Σαπρίκιος:
-Μη με εκτελείτε! Θα υπακούσω στην εντολή του αυτοκράτορα. Προσκυνώ τους Θεούς. Και θα τους προσφέρω και θυσία.
Μόλις ο άγιος Νικηφόρος άκουσε τα «φρικτά» αυτά λόγια του Σαπρίκιου, τον παρακάλεσε με δάκρυα:
-Μη, αδελφέ μου! Μη το κάνεις αυτό! Μην αρνείσαι τον Κύριο μας Ιησού Χριστό! Μη χάνεις τον ουράνιο στέφανο, που τον κέρδισες κάνοντας υπομονή σε τόσα βάσανα! Ο Χριστός σε περιμένει στην πόρτα! Και θα σου δώσει για τον πρόσκαιρο θάνατο αιώνια ανταπόδοση.
Μα ο Σαπρίκιος δεν έδωσε καμία απολύτως σημασία στα λόγια αυτά και πήρε κατ’ ευθείαν τον δρόμο για την αιώνια απώλεια.
Τότε ο άγιος Νικηφόρος, βλέποντας ότι ο ιερέας είχε ολοκληρωτικά πέσει, αφού είχε αρνηθεί το Χριστό, τον αληθινό Θεό, εμπνευσμένος από την χάρη του αγίου Πνεύματος άρχισε να φωνάζει στους βασανιστές του Σαπρίκιου με όλη του τη δύναμη:
– Εγώ είμαι Χριστιανός! Και πιστεύω στον Κύριο μας Ιησού Χριστό, σ’ Αυτόν πού αρνήθηκε ο Σαπρίκιος! Κόψετε μου το κεφάλι!
Η παράκληση του Νικηφόρου εκπληρώθηκε.
Από αυτά γίνεται φανερό, ότι:
Τον ένα, η μη τήρηση της ευαγγελικής εντολής της αγάπης τον έκαμε να χάσει τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, που σε μια στιγμή έφυγε από αυτόν επειδή δεν είχε πια το Χριστό μέσα στη καρδιά του· και επειδή, χωρίς πια να μπορεί να ομολογεί μέσα στη καρδιά του το Χριστό, δεν μπόρεσε να μείνει σταθερός στην ομολογία με τα λόγια!
Τον άλλο, η γεμάτη ζήλο τήρηση της εντολής αυτής τον αξίωσε της μεγάλης τιμής να γίνει μάρτυρας.
Στην μεγάλη αυτή τιμή κάλεσε τον Νικηφόρο εντελώς ξαφνικά η χάρη του Αγίου Πνεύματος, που γέμισε τη καρδιά του, επειδή την είχε προετοιμάσει να γίνει κατοικητήριο του Αγίου Πνεύματος με την τήρηση της μεγάλης αυτής εντολής του Χριστού». (Φεβρουαρίου 9).
(Αγίου Ιγνατίου Μπριαντσιανίνωφ, Προσφορά στον σύγχρονο μοναχισμό, τ. Γ΄ , εκδ. Ι. Μ. Νικοπόλεως)