Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2016

ΜΙΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ''ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΕΙΑ''!

''Ἐγώ εἰμι τὸ  καὶ τὸ Ὦ''



Ἕνα μεγάλο λάθος στό ὁποῖο πέφτουν πολλοί Χριστιανοί (κυρίως γυναῖκες λόγῳ πλουσιώτερου συναισθηματικοῦ κόσμου, ἀλλά καί ἄντρες κυρίως γιά τά"πρωτεῖα" στά διακονήματα), εἶναι νά ἀγωνίζονται νά ἀρέσουν στόν Πνευματικό σάν ἄνθρωπο καί ὄχι στόν Χριστό καί Θεό!

Ἔτσι, ἡ προσωπολατρεία ὕπουλα εἰσβάλλει στήν καρδιά τους, δίνοντας ἕνα μεγάλο κομμάτι ὑπαρξιακοῦ της χώρου στό πρόσωπο τοῦ Πνευματικοῦ (ἕνα εἶδος ἀρρωστημένης ἀγάπης) καί δέν φθάνουν νά ἀγαπήσουν πραγματικά, ἀνυπόκριτα καί ὁλοκληρωτικά ποτέ τόν Χριστό!

Ἐνδέχεται μάλιστα κάποιοι Πνευματικοί νά τρέφουν μία τέτοια κατάσταση, εἴτε ἄθελά τους γιατί δέν τήν διέκριναν ἐγκαίρως ἤ καθόλου (κακῶς βέβαια, ἀλλά ἄνθρωποι εἶναι κι αὐτοί), εἴτε γιατί πέφτουν σέ κενοδοξία καί φιλαρέσκεια (μή γένοιτο). Καί βέβαια τέτοιες καταστάσεις, δημιουργοῦν πρόσφορο ἔδαφος γιά ἀνώφελες ἤ ἐπιζήμιες ἀντιζηλεῖες καί ἀνταγωνισμούς μέσα σέ κοινόβια, ἀδελφότητες καί ἀνάμεσα σέ πνευματικά ἀδέλφια, γιά διαβάλματα, κατηγορεῖες, συκοφαντίες, ψέμματα κι ἄλλα ἐμετικά, πού εἰσχωροῦν ἀκόμη καί μέσα στά ἐξομολογητήρια, προκειμένου νά ἐπηρρεάσουν γνῶμες καί συναισθήματα Πνευματικῶν, ὥστε νά "κατακτηθεῖ" ὑστερόβουλα ἡ ἀγάπη τους! Αὐτός ὀ ἀποπροσανατολισμός ὅμως, ἀπό τό τό Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ κι ἀπό τήν ἀνόθευτη πνευματική ἀγάπη καί τήν ἀλήθεια, διαλύει κάθε πνευματικό κόπο ἀπ' ὅποιον κι ἄν προέρχεται καί χαροποιεῖ ἰδιαίτερως τόν διάβολο, τόν πατέρα τοῦ μίσους καί ὄχι τῆς ἀγάπης, τοῦ ψεύδους καί ὄχι τῆς ἀλήθειας καί τῆς διάσπασης καί ὄχι τῆς ἑνότητας.  «Ἐκ τοῦ καρποῦ τό δένδρον γιγνώσκεται» (Ματθ. ιβ' 33)...

Τά εἴδωλα καί τά ὁμοιώματα, δέν φτιάχνονται μόνο ἀπό ξύλο, πηλό, μέταλλο ἤ ὁποιοδήποτε ἄλλο ὑλικό. Φτιάχνονται καί ἀπό τήν ἀνθρώπινη φαντασία στό νοῦ καί μποροῦν ὕπουλα καί κρυφά νά λατρεύονται στό θυσιαστήριο τῆς καρδιᾶς ἀντί τοῦ Θεοῦ! Ὁμοιώματα, εἴδωλα καί εἰκόνες πραγμάτων καί προσώπων, μποροῦν νά ἔχουν ἀντικαταστήσει μέσα στό κέντρο τῆς ὑπάρξεώς μας τόν Θεό κι ἐκεῖ, νά διαπράττεται "πνευματική μοιχεία". Νά πῶς γινόμαστε εἰδωλολάτρες ἐσωτερικά, ἐνῶ ἐξωτερικά μπορεῖ νά ἐμφανιζόμαστε ὡς εὐλαβεῖς καί ὑπάκοοι Χριστιανοί (κληρικοί καί λαϊκοί). Ὅσον ἀφορᾶ εἰδικότερα τήν ἀγάπη πρός τόν Πνευματικό, ἄν τήν δοῦμε νά σταματᾶ στό πρόσωπό του καί νά μήν ἀνεβαίνει πρός τόν Θεό, ὀφείλουμε ἄμεσα καί ἄκρως ἐπισταμένως νά τό ψάξουμε!

Ἡ προσωπολατρεία ἐν κατακλείδει, ἰσοῦται μέ εἰδωλολατρεία! Εἶναι κατάφορη καταπάτηση τῆς πρώτης ἐντολῆς. Προκαλεῖ ἐπικίνδυνα γιά τήν ψυχή μας τήν ὑγιῆ ζηλοτυπία τοῦ Κυρίου, τήν γεμάτη ἀπό φλογερώτατο θεῖο ἔρωτα γιά τά τέκνα του. Προκαλεῖ τήν δική Του ἄπειρη ἀγάπη πρός ἐμᾶς, αύτήν πού τόν ἔκανε νά ταπεινωθεῖ καί νά μᾶς δώσει τήν ἀνθρώπινη ζωή Του καί Αὐτόν τόν ἴδιον καί Θεόν μαζί μέ ὅλα τά ἄπειρα ἀγαθά Του, προσκαίρως καί αἰωνίως καί σ' αὐτήν τήν ζωή καί στήν ἄλλη! Ἐφόσον διαπιστωθεῖ προσωπολατρεία, πρέπει νά παύσει ἄμεσα, ἄν ἐπιθυμοῦμε φιλότιμα καί εἰλικρινά νά ἀγαπήσουμε τόν Κύριο καί νά ἔχουμε ἐλπίδα σωτηρίας!


Μ.Σ. κπ/κός




ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ-ΠΗΓΗ: http://kaiomenivatos.blogspot.gr/2014/01/blog-post_6702.html

Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2016

Ευγνωμοσύνης κάνιστρον, Εις μνημόσυνον αιώνιον


ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ ''ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ'': ΕΞΑΙΡΕΤΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΟΥ ΣΥΝΤΑΧΘΗΚΕ ΑΠΟ ΙΕΡΟΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΤΗΣ ΛΑΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΦΟΡΑ ΤΟΝ ΚΕΚΟΙΜΗΜΕΝΟ ΠΙΑ ΕΠΙΣΚΟΠΟ Γ.Ο.Χ. ΚΑΛΛΙΝΙΚΟ! ΑΙΩΝΙΑ ΤΟΥ Η ΜΝΗΜΗ!

Από τούς τότε ἱεροσπουδαστές τῆς Λαμίας | Romfea.gr

Ἦταν 19 Ἰανουαρίου, θαρρῶ τό 1970, μαθητές ἐμεῖς τότε τῆς ἐκκλησιαστικῆς Σχολῆς Λαμίας, στήν ὁδό Αἰνιάνων καί μετέπειτα στή Νέα Μαγνησία, εἴχαμε ἔξοδο τό ἀπόγευμα καί γυροφέρναμε τήν πόλη τῆς Λαμίας.
Ἐκεῖ στό κέντρο βλέπουμε ἕνα σεμνό κληρικό μέ τό πετραχήλι στό λαιμό νά προσπερνάει σπίτια καί καταστήματα, νά μπαίνει σέ κάποια ν’ ἁγιάζει κ.ο.κ.
Τά μάτια μας καρφώθηκαν πάνω του, διότι τό ὅλο παρουσιαστικό του, ἡ γλυκύτητα τοῦ προσώπου του, ἡ λαϊκή ἀποδοχή καί ἰδίως αὐτή τῶν καταστηματαρχῶν πού τόν τραβοῦσαν στήν κυριολεξία ἀπό τά ράσα γιά νά μπεῖ καί σ’ αὐτούς ν’ ἁγιάσει, χωρίς ὅμως νά τό κατορθώνουν, διότι χαμογελώντας καί εὐλογώντας τούς προσπερνοῦσε λέγοντάς τους, «ἐσεῖς ἁγιαστήκατε, πᾶμε ἐκεῖ πού δέν ἁγιάστηκαν», σέ σαγήνευαν καί δέν μποροῦσαν νά περάσουν ἀπαρατήρητα.
Ἀκολουθώντας τον διακριτικά σέ ἀνηφορές καί κατηφόρες τῆς Λαμίας, κάποια στιγμή τόν χάσαμε.
Γυρίζοντας τό βράδυ στή σχολή ὁ σεμνός αὐτός κληρικός ἔγινε ἀντικείμενο συζητήσεως καί τό ἐνδιαφέρον ὅλων στράφηκε στό ποῦ θά μάθουμε ποιός ἦταν αὐτός ὀ κληρικός καί ποῦ ἔμενε. Τήν ἑπομένη μάθαμε ἀπό τίς εὐπρεπίστριες ὅτι αὐτός ὁ κληρικός λεγόταν Καλλίνικος καί ἦταν ἐφημέριος στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Σπυρίδωνος τῶν χριστιανῶν τοῦ παλαιοῦ ἡμερολογίου Λαμίας.
Στήν ἑπόμενη ἔξοδο, μιά παρέα ἀποφασίσαμε νά ψάξουμε νά βροῦμε τόν Ναό τοῦ Ἁγίου Σπυρίδωνος.
Ρωτώντας καί ξαναρωτώντας, ἀνεβαίνοντας καί κατεβαίνοντας, βρήκαμε ἐπιτέλους τήν Ἐκκλησία σέ μιά ὑπεριψωμένη γειτονιά τῆς Λαμίας.
Μπήκαμε μέσα, προσκυνήσαμε καί ἐντυπωσιαστήκαμε ἀπό τό κατανυκτικό περιβάλλον, τήν ἀπουσία τοῦ ἡλεκτρικοῦ φωτός καί ἀπό τόν γλυκύτατο ἐκεῖνο κληρικό, ὁ ὁποῖος ὑπό τό φῶς τοῦ λαδοφανοῦ καί τῶν κεριῶν τελοῦσε τόν ἑσπερινό.
Σάν τελείωσε ὁ ἑσπερινός τοῦ φιλίσαμε τό χέρι, τοῦ εἴπαμε ὅτι ἤμαστε ἱεροσπουδαστές καί χάρηκε πάρα πολύ.
Στή συνέχεια εἶπε στόν π. Ἀβέρκιο, ὁ ὁποῖος ἦταν μοναχός καί βοηθός του νά μᾶς κεράσει καί μᾶς ἄνοιξε ἐκεῖ στό μικρό σπιτάκι τοῦ Ἁγίου Σπυρίδωνα συζήτηση γιά τά πνευματικά.
Ἔκτοτε, σέ κάθε σχεδόν ἔξοδό μας ἀπό τή σχολή βρισκόμασταν στόν Ἅγιο Σπυρίδωνα μέ τόν γλυκύτατο καί σαγηνευτικό Καλλίνικο. Καί ἐπειδή ἐν τῶ μεταξύ ἡ παρέα μεγάλωνε συνεχῶς, μεταφερθήκαμε ἀπό τό σπιτάκι στήν παρακείμενη Ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου.
Τήν περίοδο ἐκείνη τοῦ ’70 ὁ μοναχισμός, ὄντας ἀνεπισήμα ὑπό διωγμό, βρισκόταν ἀκόμα σέ παρακμή λόγω τῆς καταλυτικῆς εὐρωπαΐστικης τακτικῆς τοῦ Φαρμακίδη, τοῦ ἀπό πεποίθηση ὑπέρμαχου αὐτῶν πού πρέσβευε ὁ βολταιρόφρονας Κοραῆς.
Ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ, τό κήρυγμα, εἶχε μετατραπεῖ σέ σχολαστικιστική μελέτη τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί ἡθικολογία.
Οἱ Ἅγιοι Πατέρες καί τά συγγράμματά τους εἴχαν ἀπορριφθεῖ καί τό Εὐαγγέλλιο ἐμπεδώνονταν μέ γνῶμες καί ἀποφθέγματα ξένων διανοουμένων, ὅπως τοῦ Πεσταλότσι, τοῦ Γκαῖτε, τοῦ Πασκάλ κ.ἄ.
Αὐτά ὅμως ἐνθουσίαζαν, ἀλλά δέ ζέσταιναν καί δέ γέμιζαν τήν ψυχή, δέν ἦταν τῆς «καθ’ ἡμᾶς Ἀνατολῆς», γι’ αὐτό ὅπου εἶχε ἀπομείνει ἔστω καί ὀλιγάριθμο μοναστικό κέντρο, μή ἐκκοσμικευμένο, ἀλλά καί κληρικός πού νά φέρει τήν ἱερά παράδοση τοῦ εὐσεβοῦς γένους τῶν Ρωμαίων, μέ ἔργα καί λόγια, γινόταν πόλος ἔλξεως, ἰδίως γιά τούς νέους σπουδαστές καί φοιτητές. Στόν Ἅγιο Σπυρίδωνα λοιπόν γιά τόν συναλισμό μέ τόν παπα-Καλλίνικο.
Καμία σχέση τά λεγόμενα τοῦ παπα-Καλλίνικου μέ τά τῶν κατηχητῶν, καθηγητῶν καί πνευματικῶν μας.
Πρωτάκουστο τό περιεχόμενο καί βαθύ τό νόημα αὐτῶν πού μᾶς ἔλεγε• ἔμοιαζε λίγο μέ τή ρηχή κατήχηση τῶν γονιῶν μας στό σπίτι καί αὐτό μᾶς ἔκανε ἀκόμα πιό προσεκτικούς. Ἐκεῖ ἀκούσαμε γιά πνευματικό ἀγώνα, γιά ἄσκηση, γιά αὐταπάρνηση, γιά θέωση, γιά τήν πραγμάτωσή τους στούς Ἁγίους Πατέρες, στούς ἀσκητές πού ἔζησαν στά κοινόβια καί διέπρεψαν στίς ἐρήμους.
Ὁ Μέγας Ἀντώνιος, Εὐθύμιος, Θεοδόσιος, Βασίλειος, Ἀθανάσιος, Χρυσόστομος, Γρηγόριος Παλαμᾶς, οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες κ.ἄ καί οἱ ἐπιμέρους διδασκαλίες τους, ἡ ὁμολογία τῆς πίστεως καί τά μαρτύρια ἐκφέρονταν συχνά-πυκνά ἀπό τά χείλη τοῦ παπα-Καλλίνικου πρός ἐπίρρωση ὅσων ἔλεγε.
Ἐκεῖ ἀκούσαμε καί μάθαμε νά πλέκουμε κομποσχοίνι, πῶς νά τό χρησιμοποιοῦμε γιά προσευχή, νά κάνουμε μετάνοιες, νά διαβάζουμε τήν Κλίμακα, τήν «Ἁμαρτωλό Σωτηρία», τούς βίους τῶν Ἁγίων, νά κάνουμε τριήμερες νηστεῖες καί ἀλάδωτα τετραδοπαράσκευα καί τίς σαρακοστές. Ἐκεῖ λοιπόν ἀκούγαμε, μάθαμε καί εἴδαμε πολλά τά καλά καί ὡφέλιμα, τά ὁποῖα κατέθελγαν καί σαγήνευαν τήν ψυχή μας καί μᾶς συνέπαιρναν σέ οὐράνια ὕψη.
Νομίζω, μετά ἀπό ἕνα χρόνο, τό ’71- ’72 τόν ἔναναν ἐπίσκοπο. Τίποτα ὅμως δέν ἄλλαξε κατά τίς συναντήσεις μας, τό ἀντίθετο μάλιστα, μόνο ἀραίωσαν λίγο αὐτές, λόγω τῶν αὐξημένων καθηκόντων του.
Στή σχολή μας βέβαια ἐρχόταν κατά καιρούς καί ἕνας ἄλλος, ἁπλός καί παραδοσιακός κληρικός, ὁ παπα-Βησσαρίων ἀπ’ τήν Ἀγάθωνα, ὁ ὁποῖος σαγήνευε κι αὐτός τούς μαθητές μέ τήν ἁπλότητά καί τήν πνευματική του κατάσταση του, ὅπως καί μέ τήν πρωτότυπη ἐλεημοσύνη του, διότι κάνοντας τό μισθό του τάληρα, τό μοίραζε σέ ὅλους τούς μαθητές.
Ἐκεῖ στίς συναντήσεις τοῦ Ἁγίου Σπυρίδωνα, ἐκτός ἀπό τή δική μας παρέα βρίσκαμε κι ἄλλους συμμαθητές μας, τόν μακαρίτη τόν Γεωργαντή, τόν Σταμπέλο, τόν Πόπη, τόν Σιακαβάρα, τόν Καμηλούδη, τόν Τοπούζη κ.ἄ. Μέ λίγα λόγια σχεδόν ὅλη ἡ σχολή συχνά-πυκνά ἀνέβαινε στόν Ἅγιο Σπυρίδωνα.
Κατά τό ’74 τελειώσαμε τή σχολή καί φύγαμε. Χαθήκαμε σωματικῶς, ποτέ ὅμως πνευματικῶς, καθότι τά ἱερά του λόγια ἔμειναν ἀνεξίτηλα χαραγμένα στά μύχια τῆς καρδιᾶς μας. Γίναμε κληρικοί τοῦ νέου ἡμερολογίου, ποτέ δέν ξεχάσαμε τόν παπα-Καλλίνικο, ὅπως τόν ἀποκαλούσαμε.
Τόν εὐχαριστοῦμε καί τόν εὐγνωμονοῦμε. Ἦταν στά μαθητικά μας χρόνια ὄαση καί στήριγμα, ἐνάντια στόν καύσωνα τῆς ἁμαρτίας καί στόν ἀνερχόμενο στήν πατρίδα μας ὀρθολογισμό, στήν ἐμπέδωση τῆς ὀρθόδοξης ἀσκητικῆς παράδοσης καί ζωῆς.
Ἡ ἐκδημία του πρός τόν Κύριο ἀφήνει δυσαναπλήρωτο κενό, ὄχι μόνο στούς ἀδελφούς τοῦ παλαιοῦ ἡμερολογίου, ἀλλά σέ ὁλόκληρη τή Φθιώτιδα καί ὄχι μόνο, καθότι ἡ ἱεροπαραδοσιακή ζωή του, τό μειλίχιο τοῦ χαρακτήρα του, ἡ ἀγάπη καί φιλανθρωπία του, τόν ἔκαναν «συμπαθῆν καί εὔσπλάγχνον, ἱλαρόν τοῖς τρόποις, χριστομίμητον τοῖς ἴχνεσιν».
Τοῦτο φάνηκε κατά τήν ἡμέρα τῆς κηδείας του, ὅταν μπροστά ἀπό τό σκήνωμά του πέρασαν νά φιλήσουν γιά τελευταία φορά τό χέρι του, ὅλη ἡ Λαμία, καί ὄχι μόνο, μηδέ ἐξαιρουμένου καί αὐτοῦ τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ.κ. Νικολάου, σοβαροῦ καί διαπρεποῦς Ἱεράρχου τῆς Ἐκκλησίας ὁ ὁποῖος ἐξῆρε τήν φιλανθρωπία καί τό πρᾶο τοῦ κεκοιμημένου.
Ἱεράρχα Καλλίνικε, εὑρισκόμενος στή «Χώρα τῶν Ζώντων», νά εὔχεσαι γιά τήν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας σέ καιρούς χαλεπούς, ὅπου ὅσο ποτέ ἄλλοτε χρειάζεται αὐτήν.
Εὐγνώμονες γιά πάντα, γιά ὅσα μᾶς δίδαξες, τά ὁποῖα ἀποτέλεσαν βάσεις καί πρότυπα γιά τήν ὑπόλοιπη ζωή μας βάζουμε μετάνοια στόν τάφο σου καί εὐχόμαστε καλή ἀντάμωση στή «Χώρα τῶν Ζώντων».


ΠΗΓΗ: ΡΟΜΦΑΙΑ.GR

Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2016

ΔΕΥΤΕΡΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ Π. ΕΥΘΥΜΙΟΥ ΤΡΙΚΑΜΗΝΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ''ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ''


Αναγνώσαμε σχόλιο-άρθρο του ιστολογίου ''Πατερική Παράδοση'' το οποίον τρόπον τινά παραπονείται αναφέροντας το διατί δεν δημοσιεύσαμε την απάντηση του π. Ευθυμίου Τρικαμηνά προς το ιστολόγιο ''Κρυφό Σχολειό''.

Εμείς αναφέραμε ότι:

«Λάβαμε χθες ένα email που περιλαμβάνει την απάντηση του π. Ευθυμίου Τρικαμηνά προς το ιστολόγιο ''Κρυφό Σχολειό''. Αν και δεν μας αφορά η εν λόγω απάντηση εφ΄ όσον δεν απευθύνεται προς το ιστολόγιό μας για την συνέχιση του διαλόγου που είχαμε ξεκινήσει και που ο ίδιος είχε ζητήσει, θα κάνουμε όμως μια πρώτη παρατήρηση σε κάποια σημεία.....» (http://entoytwnika1.blogspot.gr/2016/09/blog-post_8.html)

Η ''Πατερική Παράδοση'' παραπονείται, αλλά εμείς ουδέποτε παραπονεθήκαμε όταν η ίδια όχι μόνον δεν δημοσίευσε την απάντησή μας προς τον π. Ευθύμιο αλλά ούτε και ο ίδιος απάντησε! Η απάντηση ΕΔΩ

Οπότε όταν ομιλούν για ''εντιμότητα'', καλό θα είναι να τηρούν οι ίδιοι πρωτίστως ότι ζητούν από τους άλλους!

Επίσης αναφέραμε ότι:

«Δια όλα τα υπόλοιπα τα οποία αναφέρει ο π. Ευθύμιος θα τα μελετήσουμε προσεκτικά λόγω μεγέθους αλλά και λόγω γεγονότων εκ της  εκκλ. ιστορίας τα οποία πρέπει να μελετηθούν.»

Ο κ. Σημάτης μπορεί να έχει αρκετό χρόνο για να μπορεί να ασχοληθεί με τα ζητήματα που μας απασχολούν όλους, αλλά τούτο δεν σημαίνει ότι και εμείς έχουμε τον ίδιο χρόνο ώστε να απαντούμε όποτε οι ίδιοι θελήσουν! 

Τα πράγματα όμως έχουν μία αρχή· ας απαντήσει πρωτίστως ο π. Ευθύμιος στον διάλογο που Ο ΙΔΙΟΣ ΕΙΧΕ ΖΗΤΗΣΕΙ, και όταν αυτός κλείσει οριστικά, τότε θα ασχοληθούμε και με τα υπόλοιπα!

Επίσης όταν θα δημοσιεύει η ''Πατερική Παράδοση'' τις απαντήσεις που κατά καιρούς δίνουμε στους ίδιους αλλά και στον π. Ευθύμιο (δεν τις βλέπει;) τότε θα αναρτούμε και εμείς τις δικές της απαντήσεις. 

Προς το παρόν θα αναμένουμε την απάντηση του π. Ευθυμίου (όπως πολλάκις έχουμε αναφέρει) στην δεύτερη απάντησή μας στον διάλογο που είχαμε ξεκινήσει διότι ο ίδιος τον έκλεισε και αποσύρθηκε δίχως καμία απάντηση!

Λοιπόν όταν γράφουν:

«Ἑνάμιση μήνας πέρασε ἀπὸ τότε καὶ ὁ κ. Μάνης δὲν βρῆκε τὴν εὐκαιρία, ἂν ὄχι νὰ ἀνταπαντήσει, τουλάχιστον νὰ δημοσιεύσει τὴν ἀπάντηση τοῦ π. Εὐθυμίου, ὅπως ἦταν ἔντιμο. Τὸ ἴδιο ἔκαναν καὶ ἄλλα ἱστολόγια, ὅπως τὸ «Ἐν τούτῳ Νίκᾳ»

έχουμε να τους πούμε ότι:

«Τρία χρόνια πέρασαν ἀπὸ τότε καὶ ὁ π. Εύθύμιος δὲν βρῆκε τὴν εὐκαιρία νὰ ἀνταπαντήσει;  ἡ ἔστω το  ἱστολόγιο ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ νὰ δημοσιεύσει τὴν ἀπάντησή μας ὅπως ἦταν ἔντιμο».

Οπότε ποιός ομιλεί περί εντιμότητος;




Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2016

ΤΟ ΑΝΤΙΔΟΤΟΝ - ΘΕΟΔΩΡΗΤΟΥ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ (ΑΝΑΤΥΠΩΣΗ)


ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ ''ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ'': ΤΟ ΕΝ ΛΟΓΩ ΒΙΒΛΙΟ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΤΟ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΕΒΑΣΕΤΕ ΣΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΚΑΙ  ΕΔΩ





Πρόκειται για το γνωστότερο ίσως βιβλίο του μακαριστού π. Θεοδωρήτου, με το οποίο αναιρεί τις αντι-παλαιοημερολογιτικές θέσεις (καθώς και άλλες πεπλανημένες θέσεις, όπως π.χ. περί δυνητικότητας του ΙΕ΄ Κανόνος της ΑΒας Συνόδου) του π. Επιφανίου Θεοδωρόπουλου, που υπάρχουν στο βιβλίο του "Τα δύο άκρα". Το "Αντίδοτο" είχε εξαντληθεί και ανατυπώθηκε, λόγω της αυξημένης ανάγκης που έχει προκύψει στην εποχή μας, όταν μετά από τόσες προδοσίες κατά της Ορθοδοξίας, πολλοί αναμασώντας παλαιές θεωρίες δεν αντιδρούν όπως πρέπει κατά της παναιρέσεως του Οικουμενισμού.

Πληροφορίες-παραγγελίες στο krufosxoleio@yahoo.gr




ΠΗΓΗ: ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2016

Ο Πατριάρχης Σερβίας στον Επικεφαλής της Αγγλικανικής Εκκλησίας


Γράφει ο Αιμίλιος Πολυγένης

Συνάντηση με τον Επικεφαλής της Αγγλικανικής Εκκλησίας Αρχιεπίσκοπος Τζάστιν Ουέλμπι, είχε την Παρασκευή 14 Οκτωβρίου ο Πατριάρχης Σερβίας κ. Ειρηναίος.
Να αναφερθεί πως ο Προκαθήμενος της Σερβικής Εκκλησίας έφτασε στη Μεγάλη Βρετανία, μετά από επίσημη πρόσκληση του Αγγλικανού Αρχιεπισκόπου.
Η συνάντηση σύμφωνα με την Αγγλικανική Εκκλησία ήταν μια ευκαιρία γνωριμίας των δύο Αντιπροσωπειών, και επιβεβαίωση της μακροχρόνιας στενής σχέσης μεταξύ Αγγλικανικής και Σερβικής Εκκλησίας.
Οι δύο πλευρές συζήτησαν διάφορα θέματα σχετικά με την πνευματική ζωή των Εκκλησιών, το κοινωνικό έργο, τους πρόσφυγες καθώς και τα προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας.
Τέλος συζήτησαν τρόπους για την ανανέωση των σχέσεων και την καλύτερη επικοινωνία των δύο Εκκλησιών, μέσα από τον αμοιβαίο σεβασμό και εμπιστοσύνη.


ΠΗΓΗ: ΡΟΜΦΑΙΑ.GR

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ, ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ «ΠΙΣΤΙΣ ΚΑΙ ΤΑΞΙΣ» (ΦΩΤΟ)


Πραγματοποιήθηκε στην Κύπρο, από τις 6 -13 Οκτωβρίου 2016, συνάντηση Ορθοδόξων εκπροσώπων, μελών της Επιτροπής «Πίστις και Τάξις» του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών, από το σύνολο σχεδόν των Ορθοδόξων Εκκλησιών και εκπροσώπων των Αρχαίων Ανατολικών Εκκλησιών για να μελετήσουν από κοινού και να συντάξουν την απάντησή τους επί του εκκλησιολογικού κειμένου της Επιτροπής «Πίστις και Τάξις» υπό τον τίτλο «Η Εκκλησία προς ένα κοινό όραμα», το οποίον απεστάλη προς τις Εκκλησίες – μέλη του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών, με το αίτημα να μελετηθεί και να δοθεί μία απάντηση. 
Η συνάντηση φιλοξενήθηκε από την Εκκλησία Κύπρου και οργανώθηκε από τη Μητρόπολη Κωνσταντίας και Αμμοχώστου, στις εγκαταστάσεις της οποίας πραγματοποιήθηκαν οι εργασίες της Διορθόδοξης Επιτροπής. 
Το κείμενο αυτό, αποτέλεσμα μακροχρόνιων θεολογικών συζητήσεων, με σημαντική συμμετοχή Ορθοδόξων θεολόγων, που άρχισαν με αφορμή το γνωστό κείμενο της Επιτροπής με τον τίτλο «Η φύση και η αποστολή της Εκκλησίας» (2011), κρίνεται ως ένα από τα σημαντικά κείμενα της «Πίστεως και Τάξεως» και ο στόχος είναι να αποκτήσει το ίδιο κύρος και σημασία όπως και το προηγούμενο. 


Των εργασιών της Συναντήσεως προήδρευσε ο Εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριαρχείου Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σασίμων Γεννάδιος. Οι Ορθόδοξοι Εκπρόσωποι έκαναν εισηγήσεις επί των διαφόρων θεματικών του κειμένου και, έπειτα από συζήτηση των εκκλησιολογικών και γενικότερα των θεολογικών θεμάτων, οριστικοποίησαν την κοινή θέση τους επί του κειμένου. 
Με την ευκαιρία της Συναντήσεως, ο Γενικός Γραμματέας του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών Αιδ. Δρ. OlavTveit απέστειλε μήνυμα, το οποίο ανέγνωσε ο Διευθυντής της Επιτροπής Αιδ. Δρ. Odair Pedroso Mateus. 
Μεταξύ των συνέδρων συμμετείχαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτης Ζιμπάμπουε και Αγκόλας Σεραφείμ (Πατριαρχείο Αλεξανδρείας), Αρχιεπίσκοπος Γεράσων Θεοφάνης (Πατριαρχείο Ιεροσολύμων),και Μητροπολίτης Κωνσταντίας – Αμμοχώστου Βασίλειος (Εκκλησία Κύπρου), πρώην Πρόεδρος (Moderator) της Επιτροπής «Πίστις και Τάξις», ο Θεοφιλ. Επίσκοπος εν Αμερική Μάξιμος (Πατριαρχείο Σερβίας), κληρικοί από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, τα Πατριαρχεία Αντιοχείας, Μόσχας και Ρουμανίας, από τις κατά τόπους Αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες της Ελλάδος και της Αλβανίας, από την Εκκλησίατης Φιλλανδίας καί την Μετροπόλια (OCA), ως και Καθηγητές Πανεπιστημίων. Από τις Αρχαίες Ανατολικές Εκκλησίες συμμετείχαν εκπρόσωποι της Κοπτικής Εκκλησίας, του Καθολικοσάτου του Ετσμιατζίν, του Καθολικοσάτου της Κιλικίας και της Συριακής Εκκλησίας της Μαλανκάρα. 


Την Παρασκευή, 7 Οκτωβρίου, οι Αρχιερείς παρέστησαν στην αποκαλυπτήρια τελετή του μνημείου για τους πεσόντες στον Εθνοαπελευθερωτικό αγώνα Ε.Ο.Κ.Α. 1955-1959, παρουσία του Εξοχ. Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκου Αναστασιάδη, μετά του οποίου είχαν ιδιαίτερη συνομιλία. 
Την Κυριακή, 9 Οκτωβρίου, τελέστηκε Διορθόδοξο Συλλείτουργο στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Γεωργίου Παραλιμνίου. Ο Μητροπολίτης Σασίμων Γεννάδιος μετέφερε την Πατριαρχική ευχή και ευλογία του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου πρός το πλήρωμα της τοπικής Εκκλησίας και ευχαρίστησε τον επιχώριο Μητροπολίτη κ. Βασίλειο για την αβραμιαία φιλοξενία προς τους συμμετέχοντας στην παρούσα συνάντηση, όπως άλλωστε έπραξε και προ πενταετίας κατά τις εργασίες της Διορθόδοξης Επιτροπής το 2011 στην Αγία Νάπα. 
Το μεσημέρι της Κυριακής οι σύνεδροι επισκέφθηκαν το Μέγαρο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου στην Λευκωσία και είχαν συνάντηση με τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομο, ο οποίος και παρέθεσε γεύμα. 
Τέλος, η Επιτροπή εκπόνησε κοινή απάντηση, η οποία και έγινε ομοφώνως αποδεκτή.




ΠΗΓΗ: ΦΩΣ ΦΑΝΑΡΙΟΥ

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΤΕΛΜΗΣΣΟΥ ΙΩΒ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΠΑ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟ


Στο πλαίσιο Διαχριστιανικής Συνάντησης στη Ρώμη, ο εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριαρχείου Αρχιεπίσκοπος Τελμησσού Ιώβ, Συμπρόεδρος της Επιτροπής Θεολογικού Διαλόγου μεταξύ Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών, είχε συνάντηση με τον Πάπα Φραγκίσκο, απ' όπου και τα σχετικά φωτογραφικά στιγμιότυπα που δημοσιεύουμε εδώ. 
Conference of secretaries of Christian World Communions. Rome, October 10-14, 2026.





ΠΗΓΗ: ΦΩΣ ΦΑΝΑΡΙΟΥ

Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2016

ΓΙΑΤΙ ΠΟΛΕΜΟΥΝ ΤΟΥΣ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΕΣ;


Παρατηρούμε τον τελευταίο καιρό να αυξάνεται η επίθεση εναντίον των Παλαιοημερολογιτών, η οποία μάλιστα προέρχεται από ποικίλους χώρους. Γιατί συμβαίνει άραγε αυτό; Μετά την προδοσία της Κρήτης και τις συνεχιζόμενες προδοσίες των Οικουμενιστών, γιατί πολεμούν τους Γνησίους Ορθοδόξους Παλαιοημερολογίτες;
Την απάντηση την είχε δώσει ο π. Ευθύμιος Τρικαμηνάς πριν χρόνια στον "Ορθόδοξο Τύπο" και συγκεκριμένα στις 28-7-1995, όταν έγραφε τα εξής:

"Καὶ εἶναι ἄξιο ἀπορίας πῶς συμβαίνει οἱ Ἐπίσκοποί μας, ὅταν ἀκοῦνε γιὰ τοὺς Παλαιοημερολογίτες νὰ γίνωνται θηρία καὶ νὰ μιλάνε μὲ τὰ χειρότερα λόγια, ἐνῶ γιὰ τοὺς παπικοὺς καὶ τοὺς προτεστάντες, ποὺ δὲν ἄφησαν τίποτε ὄρθιο στὴν πίστη καὶ στὴν Παράδοση, νὰ εἶναι τόσο ἐνδοτικοί. Αὐτὸ κατὰ τὴν γνώμη μου συμβαίνει, ἐπειδὴ οἱ Παλαιοημερολογίτες μᾶς θυμίζουν διαρκῶς τὶς ἀμαρτίες μας καὶ τὶς προδοσίες μας, καὶ ἐπειδὴ στὶς ἡμέρες μας φαίνεται περισσότερο καθαρὰ τὰ σχέδια τῶν Οἰκουμενιστῶν ποὺ ξεκίνησαν ἀπὸ τὴν ἀλλαγὴ τοῦ ἡμερολογίου μὲ σκοπὸ τὴν πλήρη ἔνωση μὲ τοὺς αἰρετικοὺς ποὺ στὶς ἡμέρες μας φαίνεται νὰ πραγματοποιήται πρὸς πλήρη δικαίωσί των"!!!



Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2016

Η ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΕΙΣ ΤΗΝ (ΠΡΟ ΤΗΣ ΠΤΩΣΕΩΣ) ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑ (10ο)


Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι η αρετή που αποκτά ο άνθρωπος δεν έχει τον χαρακτήρα μιας νέας, ξένης και εξώτερης πραγματικότητας. Ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής παρατηρεί ότι: «ου προς το έξωθεν προσφάτως επεισαγαγείν τας αρετάς» (Διάλογος μετά Πύρρου, PG 91, 309c). Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός σαφώς αναφέρει: «Η άσκησις και οι πόνοι ου προς το επικτήσασθαι την αρετήν έξωθεν επείσακτον ούσαν επενοήθησαν» (Έκθεσις ακριβής, 3, 14). Πράγματι, οι αρετές είναι συνιστώσες και συστατικά στοιχεία της φύσης του ανθρώπου. Ο Θεός τις  φύτεψε μέσα στον άνθρωπο από την αρχή, δημιουργώντας τον «Καθ΄ ομοίωσίν Του». Την κατάσταση αυτή, που έχασε ο άνθρωπος μετά το προπατορικό αμάρτημα, αποκατέστησε ο Χριστός και κάθε βαπτισμένος την αποκτά και πάλι. Αν ωστόσο υποκύψει εκ νέου στην αμαρτία και παραδοθεί στα πάθη, οι αρετές δεν παύουν να ορίζουν την αληθινή του φύση· τα πάθη είναι ξένα προς αυτή, έχουν εξωτερική προέλευση, είναι επιπρόσθετα, την καλύπτουν και την παρασιτούν. Τα πάθη έχουν παρόμοια σχέση προς την ενάρετη φύση μ΄ αυτή του ιού [Σ.Τ.Μ. δηλαδή της σκουριάς] προς το [μεταλλικό] σίδηρο, όπως σημειώνουν οι Άγιοι Μάξιμος (Διάλογος μετά Πύρρου, PG 91,312A) και Ιωάννης Δαμασκηνός (Έκθεσις ακριβής, 3, 14). Αποτελούν επιπλέον, για να δανειστούμε την εικόνα από τον Άγιο Γρηγόριο Νύσσης, το γήινο περίζωμα, που φορά ο πεσμένος στο βόρβορο της αμαρτίας άνθρωπος, και το οποίο κρύβει, δίχως να καταστρέφει, το φυσικό του κάλλος (ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΝΥΣΣΗΣ, Περί Παρθενίας, 12, 2). Η καταφυγή στις έννοιες της υγείας και της νόσου συμβάλλει στο ν΄ αντιληφθούμε ακόμη καλύτερα τα πράγματα, καθώς οι αρετές συνιστούν την ευεξία της ψυχής και τα πάθη τα νοσήματά της. Τόσο για την ψυχή όσο και για το σώμα, η υγεία αποτελεί το πρώτο και το δυσιλογικό συστατικό της φύσης, ενώ η ασθένεια έπεται και εισάγεται ως ένα ξένο στοιχείο, που προκαλεί ταραχή (ΕΥΑΓΡΙΟΣ, Κεφάλαια γνωστικά, 1, 41) και (ΙΣΑΑΚ ΣΥΡΟΣ, Λόγος 83). Μελετώντας την παθολογία του ξεπεσμένου ανθρώπου, τα πάθη, τα νοσήματα της ψυχής, είναι στην ουσία τους διαστροφή της ανθρώπινης φύσης· και πιο συγκεκριμένα αποτελούν εκτροπή όλων των δυνάμεών της που προπτωτικά και κατά φύση ήταν στραμμένες προς το Θεό, το φυσιολογικό προορισμό τους. Έτσι αποστράφηκαν Αυτόν, μετην αμαρτία, και προσανατολίστηκαν παρά φύση και παρά λόγο προς τα αισθητά. 

Απο τότε είναι σαφές ότι για τον άνθρωπο η επιστροφή στην υγεία έγκειται στην ανάκτηση της προπτωτικής φύσης του πραγματοποιώντας την αντίστροφη κίνηση, δηλαδή απομακρύνοντας όλες τις δυνάμεις του από τα σαρκικά (όντα) για να τις ξανα-στρέψει στο Θεό. Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι χρησιμοποιώντας τον όρο μεταστροφή και μάλιστα με το ετυμολογικό περιέχομένο του, δηλαδή την επιστροφή, την αλλαγή προσανατολισμού, η Αγία Γραφή και όλη η Παράδοση υπενθυμίζουν τη σωτηρία και καθορίζουν τις προϋποθέσεις της. Επειδή, όπως η αμαρτία και γενικότερα το κακό πραγματοποιούνται, όταν ο άνθρωπος απομακρύνεται από το Θεό αποστρεφόμενος Αυτόν, η σωτηρία και γενικότερα το αγαθό συνίστανται αντίστροφα στην επαναπροσέγγισή Του με τη στροφή όλου του είναι του πρός Αυτόν.



ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ



ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ









Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2016

Δημήτριος Τσελεγγίδης: Ανάκληση υπογραφής για το θέμα της διακοπής μνημοσύνου

Αποτέλεσμα εικόνας για Δημήτριος Τσελεγγίδης
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΕΛΕΓΓΙΔΗΣ
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ
ΤΟΥ Α.Π.Θ.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ7/10/2016
ΠΡΟΣ
ΤΗΝ ΣΥΝΑΞΗ
ΚΛΗΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΟΝΑΧΩΝ
e-mail: synaxisorthkm@gmail.com
ΚΟΙ­ΝΟ­ΠΟΙ­Η­ΣΗ:ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Θέμα: «Ἀνάκληση ὑπογραφῆς»


Σεβαστοί καί ἀγαπητοί μου Πατέρες,
Μέ τήν παροῦσα Ἐπιστολή μου δηλώνω ὅτι ἀνακαλῶ τήν ὑπογραφή μου ἀπό την ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ-ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΟΔΟ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ.
Συγκεκριμένα, ἡ ἀνάκληση τῆς ὑπογραφῆς μου ἀφορᾶ τήν παράγραφο, πού ἀναφέρεται στή «Διακοπή μνημοσύνου» (σ. 7-8). Καί τοῦτο, ἐπειδή δέν θέλω νά θεωρηθεῖ ὅτι μέ τά γραφόμενα στήν παράγραφο αὐτή ἐνθαρρύνω, καλύπτω ἤ ὅτι συμφωνῶ μέ ὅσους μεμονωμένα προβαίνουν σέ διακοπή μνημοσύνου τοῦ Ἐπισκόπου τους.
Παρακαλῶ καί γιά τίς δικές σας ἐνέργειες.
Μέ σε­βα­σμό καί τιμή

Δη­μή­τριος Τσε­λεγ­γί­δης


ΠΗΓΗ: ΑΚΤΙΝΕΣ

Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2016

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΑΙ Π.Σ.Ε. (7ο ΜΕΡΟΣ)



Η σημαντικότερη συνάντηση εκπροσώπων των Ορθοδόξων Εκκλησιών είναι εκείνη κατά το Α' Συνέδριο Ορθοδόξου Θεολογίας στην Αθήνα, από 29 Νοεμβρίου έως 4 Δεκεμβρίου 1936 [1] το οποίο αποτέλεσε «τήν πρώτην ... μετά αιώνων αποχήν, συγκέντρωσιν των θεολογικών δυνάμεων τής ’Ορθοδοξίας», γεγονός που από μόνο του «θά ήτο αρκετόν διά νά πείση τούς ανίδεους περί τού καλού, τό όποιον κατ’ ανάγκην προκύπτει έκ τής μετά των άλλων πρεπούσης χριστιανικής μας αναστροφής» [2]. Το συνέδριο, που εξυπηρέτησε, συν τοις άλλοις, την προετοιμασία για το συνέδριο της Οξφόρδης, συνιστά κορυφαίο γεγονός στην ιστορία της διορθόδοξης συνεργασίας. Έλαβαν μέρος εκπρόσωποι από τις Θ.Σ. του Βουκουρεστίου, Kisenau, Σόφιας, Βελιγραδιού, Βαρσοβίας, Παρισιού και Αθήνας. Γενικότερο χαρακτηριστικό του συνεδρίου του 1936 ήταν η θετική αντιμετώπιση της οικουμενικής κίνησης, κάτι που εκφράστηκε πολλές φορές. Ο εμπνευστής και πρόεδρος του συνεδρίου, Α. Αλιβιζάτος, στην εναρκτήρια ομιλία του αναφέρθηκε κατά κύριο λόγο στην οικουμενική κίνηση, στη συμμετοχή των ορθοδόξων σε αυτήν, στις δυνατότητες και τις προοπτικές της διεκκλησιαστικής συνεργασίας. Ο ίδιος εξέφρασε τη βασική του θέση ότι η συμμετοχή στην οικουμενική κίνηση υπαγορεύεται από την ίδια την πραγματικότητα, είναι το κάλεσμα των καιρών [3] καθώς και την αισιοδοξία του για τα αποτελέσματα του έργου της στο άμεσο μέλλον [4]. Αλλά και στα πορίσματα του συνεδρίου εκφράζεται επίσημα πλήρης συμφωνία με την οικουμενική κίνηση και επιθυμία για συνεργασία μαζί της ''εν ορθοδόξω πνεύματι'' [5]. Ο ίδιος ο Visser’ t Hooft, όπως δηλώνει σε επιστολή του προς τον καθηγητή, εκτιμούσε ότι το συνέδριο επιτέλεσε αξιόλογο έργο και πίστευε ότι τα πορίσματα, καθώς και οι εισηγήσεις σε αυτό θα μπορούσαν να δημοσιευθούν στο πρώτο τεύχος ενός νέου οικουμενικού περιοδικού, που υπολόγιζε ότι θα κυκλοφορούσε στην αρχή του 1940 με τίτλο “Κοινωνία”, ενώ παράλληλα είχε στραφεί στην Αμερική, διερευνώντας τις πιθανότητες να εκδοθεί το έργο σε εκκλησιαστικά περιοδικά της χώρας. Στο μεταξύ, κατέστη δυνατή η έκδοση του σχετικού τόμου στα ελληνικά [6].




H ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ Π.Σ.Ε.


Καθοριστικά για το μέλλον της οικουμενικής κίνησης υπήρξαν τα δύο συνέδρια της Ζ.Ε. και Π.Τ. του 1937, στα οποία αποφασίστηκε η συγχώνευσή τους σε ένα ενιαίο σχήμα [7]. Από το σημείο αυτό και εξής συστηματοποιήθηκαν οι διαδικασίες για τη συγκρότηση του Π.Σ.Ε. Μολονότι η προσπάθεια δέχτηκε πλήγμα, λόγω του β' παγκοσμίου πολέμου (1939), οι διαδικασίες συνεχίστηκαν αδιάκοπα, προετοιμάζοντας μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια τη σύγκληση της ιδρυτικής Συνέλευσης του νέου οικουμενικού σώματος [8]. Ενεργή ήταν στο διάστημα αυτό (1937-1948) η συμμετοχή ορθοδόξων αντιπροσώπων, όπως του μητροπολίτη Θυατείρων Γερμανού και του καθηγητή Αλιβιζάτου.


Ουσιαστικά, οι βάσεις για τη συγκρότηση του Π.Σ.Ε. είχαν τεθεί στο διάστημα πριν την πραγματοποίηση των συνεδρίων των δύο κινήσεων του 1937, μετά από πρόταση της Ζ.Ε. και αποδοχή της από την Π.Τ., όταν καταρτίστηκε η Επιτροπή των 35. Το σχέδιο που επεξεργάστηκε η Επιτροπή κατά τη συνεδρίασή της στο Westfield College, Λονδίνο, στο διάστημα από 8 έως 10 Ιουλίου 19373, έτυχε της έγκρισης των δύο κινήσεων[9] και ανατέθηκε σε 14μελή Επιτροπή[10] να επεξεργαστεί το Καταστατικό του νέου Οργανισμού και να το υποβάλει προς έγκριση στις συνεργαζόμενες Εκκλησίες [11]. Η Επιτροπή των 14, στην οποία μετείχε και ο Θυατείρων Γερμανός, συνεδρίασε αμέσως μετά τα συνέδρια Οξφόρδης και Εδιμβούργου, στο Λονδίνο, τον Αύγουστο του 1937, καταλήγοντας στο ότι για την επεξεργασία του Καταστατικού απαιτούνταν η σύγκληση Συμβουλευτικού Συνεδρίου με ευρύτερη συμμετοχή αντιπροσώπων των Εκκλησιών [12]. Για το σκοπό απεστάλη

προσκλητήρια επιστολή προς τις Εκκλησίες που είχαν λάβει μέρος στα συνέδρια της Οξφόρδης και του Εδιμβούργου, την οποία υπέγραφαν ο αρχιεπίσκοπος Υόρκης William Temple και ο W.A. Brown [13]. Η επιστολή αυτή ειδικά προε τις Ορθόδοξες Εκκλησίες, συμπεριλαμβανομένης και της Εκκλησίας της Ελλάδος, συνοδευόταν από προσωπικό μήνυμα του αρχιεπισκόπου Υόρκης, στο οποίο γινόταν αναφορά, μεταξύ άλλων, στη θετική στάση και συμβολή του μητροπολίτη Θυατείρων στις διεργασίες για τη συγκρότηση του υπό συζήτηση οικουμενικού οργάνου των Εκκλησιών. Παράλληλα, καλούσε τους προκαθημένους, στην περίπτωση της Ε.τ.Ε. τον αρχιεπίσκοπο Αθηνών Χρυσόστομο, να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με τις εξελίξεις [14]. Προσπάθειες για την αποδοχή της πρότασης εκ μέρους των Ορθοδόξων Εκκλησιών κατέβαλε και ο ίδιος ο μητροπολίτης Θυατείρων, στέλνοντας προσωπικές επιστολές, μεταξύ άλλων και στον Αθηνών Χρυσόστομο, εξηγώντας τα σχετικά με τις αρμοδιότητες του υπό ίδρυσιν Π.Σ.Ε., ότι, δηλαδή δεν θα είχε δικαίωμα να ενεργεί χωρίς τη συγκατάθεση των Εκκλησιών, διότι κάθε ενέργειά του αντίθετη προς τη βούληση των Εκκλησιών, θα οδηγούσε αναπόφευκτα στην αυτοκαταστροφή του [15].


Το Συμβουλευτικό Συνέδριο πραγματοποιήθηκε εντέλει στην Ουτρέχτη στο διάστημα από 9 έως 12 Μαΐου 1938 [16] με συμμετοχή 75 αντιπροσώπων. Κύριο έργο του ήταν η σύνταξη και ψήφιση του Καταστατικού του Π.Σ.Ε., το οποίο, σύμφωνα με την απόφαση του Εδιμβούργου, επρόκειτο να κατατεθεί για ψηφοφορία στη Συνεχιστική Επιτροπή της Π.Τ. κατά την ερχόμενη συνεδρίασή της στα τέλη Αυγούστου του ίδιου χρόνου [17] και αμέσως μετά στις Εκκλησίες που είχαν συμμετάσχει στα συνέδρια του Εδιμβούργου και της Οξφόρδης [18].

Το συνέδριο, διαπιστώνοντας ότι με την αποδοχή του Καταστατικού από τις Εκκλησίες και τη δήλωσή τους ότι επιθυμούν να είναι μέλη του νέου οικουμενικού σώματος αυτό αποκτούσε οντότητα, θεώρησε αναγκαίο να προβεί στη σύσταση Προσωρινής Επιτροπής (Π.Ε.), προκειμένου να αναλάβει τις υποθέσεις του Π.Σ.Ε. ως την επίσημη ίδρυσή του [19]. Πρόεδρος ορίστηκε ο αρχιεπίσκοπος Υόρκης William Temple, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο ένας εκ των τριών αντιπροέδρων ήταν ο Θυατείρων Γερμανός. Παράλληλα, σχηματίστηκε και Διαχειριστική Επιτροπή υπό την προεδρία του Boegner και Γ.Γ. τον Visser’ t Hooft [20].


                                                                                                              ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ



[1] D. Savramis, Οkumenische Probleme, στο “Kyrios”, vol. 2,1962, σ. 155-171, 209-244 (216).
[2] A. Αλιβιζάτος, H Ορθόδοξος Εκκλησία και η Οικουμενική Κίνησις, στο “Ο.Σ.”, 1.2.1958, αριθ. 2, σ. 17-18 και 15.2.1958, αριθ. 3, σ. 33-35 (34).
[3] Η. S. Alivisatos, La position actuelle de la Theologie Orthodox (Discours d’ Ouverture du President du Tr Congres de Theologie Orthodoxe a Athènes), Αθήνα 1939, σ. 7-8.
[4] H αισιοδοξία του έχει στέρεες βάσεις, την παρατήρηση ότι μέχρι πριν λίγο καιρό η συνέλευση αντιπροσώπων των διαφόρων Εκκλησιών ήταν αδύνατη και επικρατούσε εχθρότητα που οφείλονταν στον “επικματούντα πανταχόθεν πεισματικόν φανατισμόν, τον βασιζόμενων, κατά το πλείστον, εις την παχυλήν των εκατέρωθεν συνθηκών και πραγμάτων άγνοιαν», στην εποχή σύγκλισης του συνεδρίου όμως, οι αντιπρόσωποι των Εκκλησιών «συζητούντες εν πλήρει ειρήνη Km ηρεμία τας υφισταμένας διαφοράς και ουχί σπανίως επί πολλών σημείων εις πραγματικήν φθάνοντες συνεννόηση', καταδεικνύει την εν τούτω επιτευχθείσαν ήδη πρόοδον”. Βλ. Η. S. Alivisatos, La position actuelle de la Theologie Orthodox, σ. 9-10.
[5] Στην οικουμενική κίνηση και τη στάση του συνεδρίου απέναντι της αναφέρεται η έβδομη απόφασή του: ''Το Α' Συνέδριον της Ορθοδόξου Θεολογίας αποβλέπον εις την Οικουμενικήν κίνησιν διά την ενότητα της Εκκλησίας ως εις αγαθήν έκφανσιν της επί των ημερών ημών ανανεώσεως, του γενικού διά την Εκκλησίαν και την Θεολογίαν ενδιαφέροντος, χαιρετίζει την κίνησιν ταύτην και εκφράζει την προθυμίαν του όπως εν ορθοδόξω πνεύματι συνεργασθή μετ’ αυτής”. Βλ. Η. S. Alivisatos, ed., “Proces-Verbaux du Premier Congres de Theologie Orthodoxe (1936)”, Athènes: Pyrsos, 1939, σ. 464.
[6] Βλ. 12.4.1940: Α. Αλιβιζάτος προς V.’t Hooft: ό.π./43.
[7] BL Α. Αλιβιζάτος, Η Οικουμενική Κίνησις και η προσπάθεια του Amsterdam, Ανατύπωση από τον “Ποιμένα”, Μυτιλήνη 1950, σ. 31-32.
[8] Στη φάση αυτή προσωρινός πρόεδρος, στη θέση του αποθανώντος αρχιεπισκόπου Tempel, ανέλαβε ο νέος αρχιεπίσκοπος Dr. Fischer και Γ.Γ. ο Dr. V’t Hooft. BE ό.π., σ. 33.
[9] Νικολάου Αξώμης. Διάσκεψις Εδιμβούργου, σ. 9. Γ. Τσέτσης, Η συμβολή τον Οικουμενικού Πατριαρχείου στην ίδρυση του Π.Σ.Ε., σ. 125-127.
[10] Επτά μέλη από την κάθε κίνηση και ισάριθμα αναπληρωματικά μέλη. Βλ. Θυατείρων Γερμανού, Το εν Ουτρέχτη Συμβουλευτικόν Συνέδρων, στο “Ε” τόμ. 16 (1938), σ. 162-163.
[11] Θυατείρων Γερμανού, ό.π., σ. 162-163. Visser’ t Hooft, The Genesis Rouse & Neill (εκό.), History, σ. 694ες (704).
[12] Θυατείρων Γερμανού, Το εν Ουτρέχτη Συμβουλευτικόν Συνέδρων, σ. 162-163. Visser’ t Hooft, The Genesis, στο Rouse & Neill, History, σ. 694ες (704).
[13] Γ. Τσέτση, Η συμβολή του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην ίδρυση του Π.Σ.Ε., σ. 128.
[14] ό.π., σ. 128
[15] ό.π., σ. 129.
[16] The Ten Formative Years 1938-1948, 0. 11. Λεπτομέρειες για τις συζητήσεις κατά το Συνέδριο στην Ουτρέχτη και κυρίως σε ό,τι αφορούσε τη διαμόρφωση της Οεολαγικής βάσης του Π.Σ.Ε. βλ. Visser’ t Hooft, The Genesis, στο Rouse & Neill, History, σ. 694ες (704-705). Πρβλ. Γ. Τσέτση, Η συμβολή του Οικουμενικού Πατριαρχείου, σ. 129ες. Επίσης, Β. Σταυρίδης, Ιστορία, σ. 70-71.
[17] Η συνεδρίαση αυτή πραγματοποιήθηκε στο Clarens/Ελβετία, 29 Αυγούστου-1 Σεπτεμβρίου 1938. Βλ. Visser’t Hooft, The Genesis, στο Rouse & Neill, History, σ. 694εξ (705-6). Β. Σταυρίδης, Ιστορία, σ. 70-71.
[18] Έργο του συνεδρίου ήταν η σύνταξη και επιψήφιση του Καταστατικού του Π.Σ.Ε. “όπερ αφού τεθή, συνωδά τη αποφάσει του εν Εδιμβούργω Συνεδρίου, εις την ψήφον και της περί τα τέλη Αυγούστου συνερχόμενης Συνεχιστικής Επιτροπής της «περί πίστεως και διοικήσεως» Κινήσεως, θέλει υποβληθή προς έγκρισιν εις τας Εκκλησίας”. Θυατείρων Γερμανού, Το εν Ουτρέχτη, σ. 162-163. Visser’t Hooft, The Genesis, Rouse & Neill, History, σ. 694εξ (705-6).
[19] Η Π.Ε. συγκροτήθηκε από 28 μέλη (14 σπό την Π.Τ. και 14 από την Ζ.Ε.), συν κάποια μέλη που θα όριζε η Διαχειριστική Επιτροπή της Ζ.Ε. και η Συνεχιστική Επιτροπή της Π.Τ. Β).. Visser1 t Hooft, The Genesis and Formation of the World Council of Churches, Geneva 1982, σ. 51.
[20] Θυατείρων Γερμανού, To εν Ουτρέχτη, σ. 162-163. [Οι άλλοι δύο αντιπρόεδροι ήταν ο John Mott και ο Marc Boegner. Επίσης, W.A. Visser’ t Hooft, The Genesis, Rouse & Neill, History, σ. 694εξ (705).



ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ