Σάββατο 6 Οκτωβρίου 2018

Η αποστολική χάρη και διαδοχή δεν αποδεικνύεται με το «χειροτονητήριο», αλλά με τη ζωή του κληρικού.



«Μάθετε όλα αυτά εσείς που επονομάζεσθε τέκνα του Θεού και νομίζετε ότι είστε Χριστιανοί, εσείς που διδάσκετε τους άλλους κούφια λόγια και νομίζετε, ψευδώς, ότι είστε ιερείς και μοναχοί, που μπορείτε να καθοδηγείτε. Καλέσατε τους πρεσβυτέρους και τους αρχιερείς σας και συγκεντρωθείτε μαζί με αγάπη Θεού και πρώτα προσπαθήστε να τα μάθετε αυτά και να τα βιώσετε˙ ακόμη θελήσατε να τα δείτε και να γίνετε βιωματικά σαν τον Θεό...

Αλλά μην επιδιώξετε μονάχα με τα εξωτερικά σχήματα και τα άμφια και με τέτοια να αναρριχηθείτε στα αποστολικά αξιώματα, για να μην ακούσετε όσοι, χωρίς να γνωρίζετε τα μυστήρια του Θεού, σπεύδετε στα αξιώματα που αρμόζουν σε άλλους. “Αλίμονο σε σας που στην αλαζονεία σας νομίζετε ότι είστε σοφοί και σύμφωνα με τη δική σας εκτίμηση πιστεύετε ότι έχετε μεγάλη γνώση. Αλίμονο σε σας που κάνετε το φως σκοτάδι και το σκοτάδι φως”. 

Λοιπόν, αδελφοί μου αγαπητοί εν Χριστώ, σας παρακαλώ όλους να βάλετε θεμέλιο καλό στην οικοδόμηση των αρετών την ταπείνωση. Ύστερα με τους αγώνες της ευσεβείας να οικοδομήσετε τον οίκο της γνώσεως των μυστηρίων του Θεού και να φωτιστείτε από θείο φως και να δείτε, όσο είναι δυνατό στους ανθρώπους, με καθαρό το μάτι της καρδιάς τον Θεό και έτσι να διδαχτείτε τα τελειότερα μυστήρια της βασιλείας των ουρανών και έτσι, με αυτή τη γνώση που δίδεται υπό του Πατρός των φώτων, να έλθετε στον λόγο της διδασκαλίας και να διδάξετε τους αδελφούς μας ποιο είναι το θέλημα του Θεού το αγαθό και τέλειο και ευάρεστο και δια της διδασκαλίας μας να οδηγήσουμε λαό εκλεκτό στο Θεό που με το Άγιο Πνεύμα του μας προχειρίζει δασκάλους της Εκκλησίας του»
Αγ. Συμεών του Νέου Θεολόγου, «Κατήχηση ΧΧΧΙΙΙ - Περί μετοχής Πνεύματος Αγίου»





Ο ΣΤΡΟΥΘΟΚΑΜΗΛΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΤΡΙΚΑΜΗΝΙΚΩΝ! (4)


Παναγιώτης Σημάτης: «Οἱ Παλαιοημερολογίτες μιλοῦσαν γιὰ τὴν ἀλλαγὴ τοῦ Ἡμερολογίου, ποὺ ἀντιστρατευόταν τὴν Παράδοση καὶ οὐδέποτε ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΦΟΡΑ (τὶς πρῶτες δεκαετίες) δὲν μιλοῦσαν γιὰ Οἰκουμενισμό


Κατ΄ αρχάς να τονίσουμε άλλη μία φορά ότι εκείνα τα έτη ο Οικουμενισμός είχε την ονομασία ''Κοινωνία των Εκκλησιών'' ή και ''ένωση των Εκκλησιών''.

Ας δούμε ένα δείγμα....








Στις 3/5/1924 διαβάζουμε άρθρο του Λεοντοπόλεως Χριστοφόρου (κατόπιν Πατριάρχου Αλεξανδρείας), υπό τον τίτλο: ''EΠΙ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ''. 


Εκεί βλέπουμε τα εξής:








(13/1/1925) Στο άρθρο ''TO ZHTHMA TOY HMEΡΟΛΟΓΙΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΕΞ ΑΥΤΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΙ'' διαβάζουμε τα εξής σημαντικά:






(Αύγουστος 1925), χαρακτηρίζεται ο Πατριάρχης Βασίλειος Γ΄ ο ως κατ΄ εξοχήν «Νεωτεριστής»! Εκφράζων ούτος τας σκέψεις και τα «προγράμματά» του, συν άλλοις έλεγεν ότι:


«... Αισθάνεται τον χριστιανισμόν ως ανθρωπιστικήν ιδεολογίαν, τον συγχρονίζει, ονειροπολεί την βελτίωσιν του κοινωνικού ανθρώπου. Είναι κατα του καλογηρισμού που φέρει τον μαρασμόν... Ο Χριστιανικός κόσμος, λέγει, πρέπει να απαλλαγή απο καλογηρικάς ανοησίας... Η επικοινωνία των Εκκλησιών είναι επιβεβλημένηΗ ένωσις απαραίτητος... Ίσως εις ταύτα δεν συμφωνώ με πολλούς. Κρίνω όμως φιλελεύθερα. Ο ευσεβέστατος Ωριγένης εις το ύψος της διανοίας του διέγνωσεν ότι δεν είναι δυνατόν να υφίσταται αιώνιος κόλασις. Αί Εκκλησίαι λοιπόν πρέπει καλύτερον να γνωρισθούν μεταξύ των, να επικοινωνήσουν και αργότερον να ενωθούν τελείως... Ομιλεί με ενθουσιασμόν δια την ένωσιν῎...». Εις «Διάγγελμα» του ιδίου περί των θεμάτων «Οικουμενικής Συνόδου» διαλαμβάνονται, συν άλλοις, ταύτα «... Αναθεώρησις της όλης εκκλησιαστικής νομοθεσίας και προσαρμογή αυτής προς την παρούσα κατάστασιν της Εκκλησίας. Προσπάθεια εκ παντός τρόπου προς επικοινωνίαν και ένωσιν εν αγάπη Χριστού μεθ΄ όλων των χριστιανικών Εκκλησιών(εννοεί τας αιρέσεις). Διάκρισις θεολογουμένων απο δογμάτων και όρων πίστεως...». 


Επίσης το 1925 κυκλοφορεί το εξαίρετον πόνημα του Γέροντος Δανιήλ Κατουνακιώτου που φέρει τον τίτλο: ''ΦΩΝΗ ΕΞ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ''. 

Εκεί διαβάζουμε τα εξής σημαντικά:







Στο βιβλίο ''Βολίς'' που εκδόθηκε το 1926, διαβάζουμε:






Στην ''Φωνή της Ορθοδοξίας'' αρ. φυλ. 8 στις 22/4/1926, σε άρθρο του κ. Ευστρατιάδου, διαβάζουμε τα εξής:








Το 1927 ο Πατριάρχης Βασίλειος απέστειλεν ούτος εις το Άγιον Όρος τον δεινότερον πρωταίτιον και προαγωγόν της εισαγωγής του νέου ημερολογίου, τον Μαρωνείας Άνθιμον (πρώην Βιζύης), δια να «παράσχη συστάσεις, συμβουλάς και εντολάς περι εφαρμογής και εν Αγίω Όρει της περι ημερολογίου αποφάσεως, περι μνημοσύνου του Πατριάρχου και περι Συλλόγου ( Συνδέσμου) των Ζηλωτών». Ούτος εις την απο 7.4.1927 απόρρητον Έκθεσίν του, προς τον αποστείλαντα αυτόν, συν τοις άλλοις, έλεγεν:

«... Οι Αγιορείται, έχοντες υπ΄ όψει τας εν τω «ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩ ΚΗΡΥΚΙ» της αρχιεπισκοπής Αθηνών δημοσιευθείσας προ ετών γνώμας της Υμ. Παναγιότητος περί επιβαλλομένων μεταρρυθμίσεων τη Εκκλησία και τω κλήρω, ως και το Πατριαρχικόν διάγραμμα περι των εργασιών της μελλούσης Οικουμενικής Συνόδου, θεωρούσι την προκειμένην περι ημερολογίου ενέργειαν της Μεγάλης Εκκλησίας, ως πρόδρομον και άλλων επικειμένων μεταρρυθμίσεων, δια λόγους ευνοήτους φρονούσιν ότι η ψυχική αυτών σωτηρία επιβάλλει την στερράν και ακλόνητον εμμονήν εις πάντα ανεξαιρέτως τα παρά των Πατέρων ημών παραδοθέντα... Η περί ημερολογίου απόφασις της Μεγάλης Εκκλησίας εχαρακτηρίσθη καινοτομία επιβληθείσα μάλιστα εις την Εκκλησία υπο της πολιτείας... πολύ κακώς ήχησε παρά τοίς πλείστοις των Αγιορειτών και προυκάλεσε δυσμενέστατα σχόλια κατά της Μεγάλης Εκκλησίας... Προς αποτροπήν εφαρμογής της προκειμένης αποφάσεως εν Αγίω Όρει, άλλοι μεν πρόθυμοι είναι, άλλοι δέ και εύχονται την ευκαιρίαν ίνα μαρτυρήσωσιν... Υμετέρα Παναγιότης χαρακτηρίζεται ως Ωριγενιστής και Νεωτεριστής... θεωρείται δέ φρονούσα ότι δήθεν ουδέν ουσιώδες διαχωρίζει την Μ. Εκκλησίαν απο της Παπικής και Αγγλικανικής Εκκλησίας· διό και υπεραμύνεται της μετ΄ αυτών ενώσεως...». (http://entoytwnika.blogspot.com/2011/04/7.html#ixzz4kWkXwD7C)


17/7/1927 διαβάζουμε άρθρο του κ. Βοτοκόπουλου υπό τον τίτλο:




εκεί βλέπουμε τα εξής σημαντικά:






 Ο γνωστός σε όλους Κ. Ψάχος τoν Μάρτιο του 1928 αναφέρει:


Σε άρθρο της εφημερίδος «Σκριπ» της 11/5/1928 διαβάζουμε:






Eπίσης στην ίδια εφημερίδα με ημερομηνία 2/12/1928 διαβάζουμε στην συνομιλία του π. Αρσένιου, (τον οποίον είχαν κλείσει στην φυλακή οι Καινοτόμοι ξυρίζοντας και κουρεύοντας αυτόν διότι ακολουθούσε το Π.Η.), μετά ενός δημοσιογράφου.






Γράφει επίσης ο Κ.Ψάχος το 1928:



O γνωστός μοναχός Αρσένιος Κοττέας γράφει λόγω των διωγμών των Παλ/των τα εξής:



(«Σκριπ», 13/4/1930)

Εις την Εφημερίδα «Σκρίπ» της 6/6/1930 διαβάζουμε:





Το 1931 διεξήχθη το Α΄ Συνέδριο των Παλαιοημερολογιτών. Η εφημερίς: «Η Άμυνα των Πατρίων», εδημοσίευσε άρθρο το οποίο μας αναφέρει ότι:





τα υπόλοιπα ήδη έχουν δημοσιευθεί, αλλά δυστυχώς ο κ. Σημάτης ''δεν βλέπει'' όπως γράφει ''πειστικές απαντήσεις''. Kαι πως να τις δει; Αν δει αυτές τις δήθεν ''πειστικές απαντήσεις'' που ζητά, τότε θα πρέπει και να τις αποδεχθεί! Και αν τις αποδεχθεί τότε θα πρέπει να ζητήσει και δημοσίως συγνώμη και όχι μόνο......! 




ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ




Παυλόπουλος στον Βαρθολομαίο: «Ο κορυφαίος ρόλος σας στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος, υπερβαίνει τα σύνορα του τόπου μας, τα όρια της Ορθοδοξίας τα ίδια και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις»!


σ.σ. Πιστοί στην ατζέντα της Νέας Τάξης δεν χρειάζεται να κάνουν τίποτε άλλο παρά να αλληλοβραβεύονται, να αλληλοσυγχαίρονται, να αλληλολιβανίζονται.
***
Παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλου, έλαβε χώρα το απόγευμα στην αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, η τελετή βράβευσης του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου από τη Βουλή των Ελλήνων και τον Σύλλογο Κωνσταντινουπολιτών, για την πολύπλευρη προσφορά του στην προστασία του περιβάλλοντος, ενώ παράλληλα ανακηρύχθηκε ισόβιος επίτιμος πρόεδρος του εν Αθήναις Συλλόγου Κωνσταντινουπολιτών.

Στον χαιρετισμό που απηύθυνε ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, μεταξύ άλλων, επεσήμανε:
«Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι εδώ σε αυτή την εκδήλωση, η οποία κορυφώνει την τριήμερη συνοδοιπορία μας, δύο μέρες στην Κρήτη, σήμερα εδώ, και η οποία αποδίδει στο πρόσωπό σας αυτό το οποίο σας ανήκει. Είναι μια εκδήλωση την οποία οργανώνει η Βουλή των Ελλήνων, τιμώντας σας για την συμβολή σας στην προστασία του περιβάλλοντος και ο ιστορικός Σύλλογος Κωνσταντινουπολιτών, ο οποίος σας ανακηρύσσει ισόβιο επίτιμο πρόεδρό του.
Θα μείνω σ΄ ένα μόνο θέμα, όπως επιβάλλει ο ρόλος μου άλλωστε: Σε εκείνο που αφορά τη βράβευσή σας, από τη Βουλή των Ελλήνων, για την οικολογική σας πρωτοβουλία, που αναδεικνύει αυτό το οποίο ουδείς είναι δυνατόν να αμφισβητήσει σήμερα: Τον κορυφαίο ρόλο σας στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος, ο οποίος υπερβαίνει τα σύνορα του τόπου μας, τα όρια της Ορθοδοξίας τα ίδια και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις».




«Και μόνο το φετινό καλοκαίρι σε παγκόσμια κλίμακα Παναγιότατε, αρκεί για να καταξιώσει το έργο σας αυτό» συνέχισε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. «Ζήσαμε και φέτος τα «επίχειρα» της κλιματικής αλλαγής στην Βόρεια Ευρώπη, στον τόπο μας, σε άλλες χώρες, είτε με καύσωνες, είτε με πλημμύρες και εκατόμβες θυμάτων.
Αναδείξατε από τότε που επήλθε η ανάρρησή σας στο θρόνο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, με τόση διορατικότητα, αυτό που πολλοί, είτε δεν μπόρεσαν να καταλάβουν, είτε θέλουν να αγνοούν, αλλά είναι η μεγάλη πραγματικότητα. Και μιλώ για τον κίνδυνο ολόκληρου του πλανήτη και του ίδιου του Ανθρώπου από την ανισορροπία του περιβάλλοντος, η οποία προέρχεται από την ανθρώπινη δραστηριότητα.
Παναγιότατε, υπήρξε – πραγματικά – διορατική αυτή η πρωτοβουλία, δοθέντος ότι όλοι οφείλουμε να γνωρίζουμε – και ιδίως εκείνοι που διαχειρίζονται τις τύχες του Κόσμου – ότι ο 20ος αιώνας έχει φέρει μια σημαντική αλλαγή, την οποία ανέδειξε μία κορυφαία προσωπικότητα στο χώρο της έρευνας ο Πωλ Γκρούτζεν, ότι δηλαδή είναι γνωστό – και κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει – πως η κλιματική αλλαγή δεν οφείλεται μόνο σε αντικειμενικές συνθήκες, όπως είχε περιγράψει ήδη από τον 4ο αιώνα προ Χριστού ο Αριστοτέλης στα «Μετεωρολογικά» του.
Η λεγόμενη «Ανθρωπόκαινος Περίοδος», η νέα περίοδος – ο όρος είναι ελληνικός – αυτή η «Ανθρωπόκαινος Περίοδος» επισημαίνει ότι βρισκόμαστε σε μια άλλη φάση της ζωής του πλανήτη. Επισημαίνει πως η ανθρώπινη δραστηριότητα επιφέρει αλλαγές, οι οποίες οφείλονται ιδίως στις εκπομπές ρύπων, κατεξοχήν δε του διοξειδίου του άνθρακα. Και οι κλιματικές αλλαγές είναι πια εδώ. Και εσείς, από την αρχή αντιληφθήκατε αυτόν τον κίνδυνο, της «καταστροφής της Δημιουργίας του Θεού».
Πήρατε αυτήν την πρωτοβουλία που δεν την πήρε ποτέ προηγουμένως κανένας προκαθήμενος, είτε θρησκεύματος, είτε δόγματος. Κι αγωνίζεσθε για να εφαρμόσουμε, επιτέλους, αυτό που στοιχειωδώς συμφωνήσαμε. Στοιχειώδεις δηλαδή, κανόνες – γιατί είναι το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε μπροστά στην πρόκληση, στον μεγάλο κίνδυνο – τους κανόνες που συμφωνήσαμε το 1992 στην Διάσκεψη του Ρίο ντε Τζανέιρο, το 1997 στο Κιότο με το Πρωτόκολλο του Κιότο, και βεβαίως πρόσφατα, στο τέλος του 2015 στο Παρίσι, με την Συμφωνία των Παρισίων, η οποία άρχισε να ισχύει από τον Νοέμβριο του 2016.
Ίσως να διερωτώνται κάποιοι: Άραγε πώς συνέλαβε αυτή την ιδέα ο Οικουμενικός Πατριάρχης; Μπορούν να διερωτώνται, Παναγιότατε, μόνο εκείνοι που δεν σας γνωρίζουν όπως δεν γνωρίζουν και το μεγαλείο της Ορθοδοξίας. Δεν γνωρίζουν την δομή της προσωπικότητάς σας, όπως επίσης τι σημαίνει πραγματικά Ορθοδοξία και ποιο είναι το μεγαλείο της Ορθοδοξίας.
Γιατί η Ορθοδοξία είναι συνδεδεμένη με τον Άνθρωπο, η Ορθοδοξία είναι Αγάπη για τον Άνθρωπο, η Ορθοδοξία είναι υπεράσπιση του Ανθρώπου σ’ αυτήν την «σισσύφεια», όπως συνηθίζω να λέω, πορεία του, για να γίνει εικόνα και ομοίωση του Δημιουργού του. Αυτό εσείς το εκφράζετε κατεξοχήν ως προκαθήμενος της Ορθόδοξης Εκκλησίας δείχνοντας τον δρόμο της Ορθοδοξίας.
Αυτόν τον αγώνα τον οποίον κάνετε, τον έχει αναγνωρίσει ολόκληρη η Οικουμένη. Και αυτό είναι μια παρηγοριά, Παναγιότατε, σε μια εποχή που όλοι γνωρίζουμε τις δυσχέρειες που και ο Οικουμενικός Θρόνος αλλά και η Ορθοδοξία αντιμετωπίζουν, τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.
Αποδεικνύετε εσείς, ως επικεφαλής του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, ότι η Ορθοδοξία, όπως είπα προηγουμένως, δεν σκέφτεται κοσμικές εξουσίες. Η Ορθοδοξία αγωνίζεται για τον ‘Ανθρωπο. Έχει διαχωρίσει τα όρια ανάμεσα στους θρησκευτικούς και άλλους ταγούς. Και αυτό είναι το μεγαλείο της.
Σας ευχαριστούμε, γιατί μέσα σ’ αυτό το πνεύμα, ηγείσθε της Ορθοδοξίας. Και θα αγωνισθούμε μαζί σας προς αυτήν την κατεύθυνση – το τονίζω – όχι για σας, δεν το έχετε ανάγκη, αλλά για να μπορέσει η Ορθοδοξία μέσα σ’ αυτούς τους ταραγμένους καιρούς, να επιτελέσει την αποστολή της.
Να έχετε δύναμη και ο Θεός να κατευθύνει πάντα τα βήματά σας, στις ίδιες κατευθύνσεις προς τις οποίες κινείσθε από την πρώτη στιγμή της ανάρρησής σας στον Θρόνο του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Σας ευχαριστούμε θερμώς».
Ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, Νίκος Βούτσης, από την πλευρά του, υπενθύμισε ότι το Ελληνικό Κοινοβούλιο έχει ήδη αποδώσει την ανώτατη τιμή στην προκαθήμενο της Ορθοδοξίας, με το χρυσό μετάλλιο της Βουλής, και εν συνεχεία αναφέρθηκε στις ποικίλες πρωτοβουλίες του Οικουμενικού Πατριάρχη για την προστασία του περιβάλλοντος, οι οποίες ξεκινούν λίγο μετά την εκλογή του το 1992.
«Η οικολογική συνείδηση της Ορθοδοξίας είναι εγγενές μέρος της ταυτότητάς της», τόνισε ο κύριος Βούτσης, ο οποίος χαρακτήρισε τη συμβολή του Οικουμενικού Πατριάρχη χρήσιμη και αναντικατάστατη ακόμη και για όλες τις επόμενες γενεές. Μάλιστα, ιδιαιτέρως σημείωσε την προσωπική συμπαράσταση του προκαθημένου της Ορθοδοξίας στους πληγέντες.
Στην αντιφώνησή του ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, αφού εξέφρασε τη συγκίνηση και την ευγνωμοσύνη του για την τελετή βράβευσης και ανακήρυξης του ως ισόβιου επίτιμου προέδρου του Συλλόγου Κωνσταντινουπολιτών, επεσήμανε ότι το περιβάλλον σήμερα κινδυνεύει περισσότερο από ό,τι κατά το παρελθόν.
«Ο άνθρωπος γνωρίζει, αλλά δρα και ενεργεί ωσάν να μην εγνώριζε», είπε και υπογράμμισε ότι η ευδαιμονοθηρία οξύνει τα προβλήματα και προοιωνίζεται περιπέτειες. Σε άλλο σημείο του λόγου του, ανέφερε ότι το ενδιαφέρον της Εκκλησίας για τη σχέση ανθρώπου και φυσικού περιβάλλοντος, δεν γεννήθηκε τώρα, αλλά τώρα έλαβε αφορμή. Κοινωνία και περιβάλλον είναι σε συνάφεια. Επ’ αυτού, πρόσθεσε ότι ο έμπρακτος σεβασμός του ανθρώπου και η προστασία του Περιβάλλοντος αποτελούν τις δύο όψεις του ιδίου νομίσματος.
Το παρών στην εκδήλωση έδωσαν ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Κυριάκος Μητσοτάκης, οι πρώην πρωθυπουργοί, Παναγιώτης Πικραμμένος και Βασιλική Θάνου, οι πρώην πρόεδροι της Βουλής, Άννα Ψαρούδα-Μπενάκη, Φίλιππος Πετσάλνικος, Ευάγγελος Μεϊμαράκης και Βύρων Πολύδωρας.
Επίσης, μέλη του υπουργικού συμβουλίου, ο γενικός γραμματέας της Βουλής, Κωνσταντίνος Αθανασίου, ο Επίσκοπος Θεσπιών Συμεών – πρωτοσύγκελος της Αρχιεπισκοπής Αθηνών – ως εκπρόσωπος του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, ο Αμερικανός πρέσβης στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ, και πλήθος κόσμου.
Τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο συνόδευαν από την Κωνσταντινούπολη, ο Μητροπολίτης Ικονίου Θεόληπτος, ο Μητροπολίτης Αγκύρας Ιερεμίας, και ο διευθυντής του γραφείου του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Αθήνα, Μητροπολίτης Αδριανουπόλεως Αμφιλόχιος.

ΑΠΕ-ΜΠΕ