«Τῶν γάρ ἠλιθίων ἀπείρων γενέθλα»
(ΠΛ. Πρωτ 343c–347a)
Δεν είναι δύσκολο να κατανοήσουμε πώς η κοινωνική, πολιτική και θεσμική ισχύς
μεγεθύνει το καταστρεπτικό δυναμικό ενός ηλίθιου ανθρώπου.
Αλλά πρέπει και να
εξηγήσουμε και να αντιληφθούμε τι ακριβώς είναι αυτό που καθιστά ένα ηλίθιο
άτομο τόσο επικίνδυνο για τους άλλους ανθρώπους – ή, με άλλα λόγια, σε τι
συνίσταται η δύναμη της ηλιθιότητας.
Στην ουσία, οι ηλίθιοι
άνθρωποι είναι επικίνδυνοι και επιβλαβείς επειδή οι λογικοί άνθρωποι
δυσκολεύονται να συλλάβουν και να κατανοήσουν την παράλογη
συμπεριφορά.
Ένα ευφυές άτομο πιθανά
να κατανοήσει τη λογική ενός κακοποιού. Οι πράξεις των κακοποιών ακολουθούν ένα
σχέδιο με κάποια συλλογιστική – επίβουλη συλλογιστική μεν, αλλά παρ’ όλα αυτά
συλλογιστική.
Ο κακοποιός επιθυμεί
ενεργητικό στο λογαριασμό του.
Εφόσον δεν είναι αρκετά
έξυπνος ώστε να σχεδιάσει πρακτικές που θα του αποφέρουν όφελος και παράλληλα θα
ωφελήσουν κι εσάς, θα παραγάγει το ενεργητικό του προκαλώντας παθητικό στο δικό
σας λογαριασμό.
Η συμπεριφορά του είναι
κατακριτέα, αλλά διέπεται από μία λογική, και ένας λογικός άνθρωπος μπορεί να
την προβλέψει.
Μπορείς να μαντέψεις πώς
θα ενεργήσει ένας κακοποιός, τους κακόβουλους χειρισμούς του και τις
υστερόβουλες φιλοδοξίες του και συχνά είναι εφικτό να θωρακίσεις τις άμυνές
σου.
Με ένα ηλίθιο άτομο,
αυτό είναι παντελώς αδύνατο, όπως εξηγείται από τον Τρίτο Βασικό Νόμο.
Ένα ηλίθιο πλάσμα σε
κατατρέχει χωρίς λόγο, χωρίς να προσβλέπει σε κάποιο πλεονέκτημα, χωρίς σχέδιο ή
μεθόδευση και στις πλέον ακατάλληλες στιγμές και μέρη.
Όταν αντιμετωπίζεις ένα
ηλίθιο άτομο, βρίσκεσαι ολοκληρωτικά στο έλεός του.
[...]
Αυτό είναι που και ο Ντίκενς και ο Σίλερ
είχαν κατά νου, όταν ο πρώτος παρέθετε πως «με
ηλιθιότητα και καλή πέψη ο άνθρωπος μπορεί να υπομείνει αρκετά» και ο
τελευταίος έγραφε πως «ενάντια στην ηλιθιότητα
ακόμη και οι Θεοί αγωνίζονται
μάταια».
«Τῶν γάρ ἠλιθίων ἀπείρων γενέθλα»
(ΠΛ. Πρωτ 343c–347a)
Δεν είναι δύσκολο να κατανοήσουμε πώς η κοινωνική, πολιτική και θεσμική ισχύς μεγεθύνει το καταστρεπτικό δυναμικό ενός ηλίθιου ανθρώπου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου