Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2019

ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΗ: Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ (ΚΒ' ΜΕΡΟΣ)




Ο Γρηγόριος Ευστρατιάδης (1864-1950) υπήρξε νομικός, εκδότης και βουλευτής. 

Επί σειρά ετών υπήρξε εκδότης και διευθυντής της εφημερίδας ''ΣΚΡΙΠ'' της Αθήνας. 

Το ''ΣΚΡΙΠ'' αμέσως μετά την ημερολογιακή καινοτομία του 1924 τάχθηκε 

κατά του συνόλου των νεωτερισμών, που εισήγαγαν στο σώμα της Εκκλησίας 

ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρυσόστομος Παπαδόπουλος και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Μελέτιος Μεταξάκης. 

Φιλοξενούσε 

στις σελίδες του το σύνολο σχεδόν των ανακοινώσεων της ''Ελληνικής Εκκλησιαστικής Κοινότητας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών'', 

δημοσίευε

 -με εμπεριστατωμένα ρεπορτάζ- όλες τις ειδήσεις για τις διώξεις των χιλιάδων αποτειχισμένων ''Παλαιοημερολογιτών'' 

και παρουσίαζε άρθρα αντινεωτεριστικά και κατά της κίνησης για την ''Ένωση των Εκκλησιών'', 

όπως ονομαζόταν τότε η οικουμενική κίνηση. 

Το βιβλίο του ''Η Πραγματική Αλήθεια περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου'' δημοσιεύθηκε 

υπό την μορφή 

συνεχιζόμενων άρθρων τον Μάρτιο του 1928 και αποτέλεσε

 μια εμπεριστατωμένη δημοσιογραφική και θεολογική εργασία για το ημερολογιακό σχίσμα. 

Το περισσότερο -ίσως- ενδιαφέρον 

στο βιβλίο αυτό παρουσιάζει το γεγονός, 

ότι επιχειρήθηκε η προσέγγιση των δρώμενων της ημερολογιακής καινοτομίας 

και

μέσα από το πληροφοριακό φάσμα της δημοσιογραφίας και εύλογα η επικαιρότητα ζωντανεύει ιδεατά 

στα ''πέτρινα'' αυτά χρόνια του Μεσοπολέμου, προσφέροντας στον αναγνώστη διαδραστικά τον επίκαιρο και ζωντανό παλμό των γεγονότων!



Γιώργος  Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος




ΚΒ' Μέρος


Διά να προσδώση νομιμοφάνειαν κανονικήν ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών εις το πραξικόπημα της αλλαγής του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου, διά μονομερούς αποφάσεως δύο μόνον Εκκλησιών και διά να απομακρύνη πάσαν ιδέαν αντικανότητας εις την αυθαίρετον ταύτην μεταβολήν, ανεκοίνωσε διά τε του υπομνήματός του προς την Ιεραρχίαν και διά της εγκυκλίου και των ανακοινωθέντων του, άτινα πάντα εδημοσιεύσαμεν, ότι: 


1) Το Πασχάλιον της Ορθοδόξου Εκκλησίας, επειδή τούτον προήλθεν εξ αποφάσεως Οικουμενικής Συνόδου μένει και μετά την διόρθωσιν του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου άθικτον. 


2) Ότι η μεταβολή δεν προσκρούει, ούτε εις δόγμα, ούτε εις κανόνα τινά της Εκκλησίας, ούτε εις την Ορθοδοξίαν. 


3) Ότι την μεταβολήν απεδέχθη και ενέκρινεν το Πατριαρχείον Κωνσταντινουπόλεως. 


4) Ότι η γενομένη διόρθωσις του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου δεν μεταβάλλει το Εκκλησιαστικόν αυτού μέρος.


5)  Ότι η ενότης των Ορθοδόξων Εκκλησιών δεν παραβλάπτεται. 


Και, όταν τις αναγιγνώσκει τα αποφθέγματα ταύτα, απορεί, πως επί τόσους αιώνας από της εισαγωγής του Γρηγοριανού Ημερολογίου εις την Δύσιν δεν εγένετο τούτο δεκτόν και υπό της Ορθοδοξίας και, πως δεν ευρέθη τις κληρικός εξ ίσου μεγαλοφυής, όπως η Αρχιεπισκοπή Αθηνών, ίνα επινοήση το σωτήριον σχέδιον να αλλάξη μεν το Εκκλησιαστικόν Ημερολόγιον, χωρίς να αλλάξη όμως το Πασχάλιον. 


Τόσην λοιπόν στενότητα αντιλήψεως, τόσην μωρίαν είχον αι τόσαι Σύνοδοι Οικουμενικαί και τοπικαί, οι τόσοι Πατριάρχαι και οι άλλοι της Εκκλησίας πρόμαχοι, ώστε να αντιτάσσουν μετά τόσης επιμονής άρνησιν εις τας προσκλήσεις τόσων αιώνων περί μεταβολής του Ημερολογίου; Και αφού τόσον απλούν, τόσον νόμιμον, τόσον κανονικόν ήτο το να προβή μία Εκκλησία οιαδήποτε εις την αφομοίωσιν Πολιτικού και Εκκλησιαστικού Ημερολογίου, διατί παρήλθον τόσοι αιώνες χωρίς να ευρεθή εις κ. Χρυσόστομος με τας ευρείας και κοσμοπολιτικάς δοξασίας του, ίνα επιφέρη μίαν τόσην απλήν και τόσην επιθυμητήν αφομοίωσιν; 


Αληθώς το ζήτημα καταντά εγκληματικώς κωμικόν. Μόνον δε κληρικός άγευστος εντελώς της εκκλησιαστικής ημών ιστορίας και άμοιρος στοιχειωδών εκκλησιαστικών γνώσεων θα ηδύνατο σοβαροφανώς να ισχυρισθεί, ότι και κανονική είναι η θεσπιθείσα μεταβολή και το Πασχάλιον δεν μεταβάλλει και εις κανένα κανόνα και καμμίαν παράδοσιν δεν προσκρούει και την ενότητα της Ορθοδοξίας δεν διασπά. 


Και ας ίδωμεν πρωτίστως, είναι πράγματι αληθές, ότι μετά την διόρθωσιν του Εκκλησιαστικού ημερολογίου μένει άθικτον το Πασχάλιον της Ορθοδόξου Εκκλησίας; Το Πάσχα δεν είναι μία εορτή απλή, ως τόσαι άλλαι, μη έχουσα επίδρασιν επί άλλων εορτών. Το Πάσχα είναι βάσις του κινητού της Εκκλησίας εορτολογίου. Εξ αυτού κανονίζεται όλος ο Πασχάλιος κύκλος, ο μετά τόσης μελέτης και μετά τόσης προσοχής κανονισθείς υπό των Εκκλησιαστικών κανόνων και της Εκκλησιαστικής παραδόσεως.



Συνεχίζεται 



Εκ του βιβλίου του Γρηγορίου Ευστρατιάδη 
''Η Πραγματική Αλήθεια περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου'',
που δημοσιεύθηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα των Αθηνών ''ΣΚΡΙΠ'', 
την Τρίτη 27 Μαρτίου 1928
έτος 32ον, αρ. φύλλου 8.941, σελ. 1η. 
Μεταφορά στο διαδίκτυο στο μονοτονικό σύστημα, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου