Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2019

ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ «ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟ» ΣΟΥΗΔΙΑΣ


ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ «ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟ» ΣΟΥΗΔΙΑΣ

Του κ. Ανδρέα Κυριακού
===== 

Ενώ οι πάντες γνοιάζονται και αγωνιούν για το Ουκρανικό και τις επιπτώσεις του στην ενότητα της Ορθοδοξίας, ο Παναγιώτατος κ. Βαρθολομαίος συνεχίζει, χωρίς να παίρνει ανάσα, τις οικουμενιστικές του επισκέψεις, προάγοντας τον λαϊκό οικουμενισμό.

Αφού τελείωσε τις βόλτες του και τις επισκέψεις  στους Ουνίτες (τους προσωπιδοφόρους του Πάπα) στην Ιταλία, τώρα επισκέπτεται τη λουθηρανή «Αρχιεπίσκοπο» των υπερβορείων μερών, ήγουν της Σουηδίας, ερίτιμον κυρίαν Άντιε Γιάκελεν στην έδρα της, τουτέστιν την σουηδική πόλη Ουψάλα. 

Στην φωτογραφία ο Παναγιώτατος ίσταται περιχαρής δίπλα στην ψηλόλιγνη, με άσπρα κοντά μαλλιά, κύρια «Αρχιεπίσκοπο», η οποία φέρει την επίσημη μαύρη ρόμπα των Προτεσταντών και επιστήθιο σταυρό.

Οι Ορθόδοξοι δεν αναγνωρίζουμε ιερωσύνη στους κακόδοξους Προτεστάντες πολλώ δε μάλλον γυναικεία ιερωσύνη, κι αυτό διακηρύττουμε, παντού και πάντοτε, σε όλους τους τόνους. 

Γιατί τότε ο Παναγιώτατος έσπευσε εν χαρά και αγαλλιάσει να επισκεφθεί επισήμως την ανωτέρω κυρία στην έδρα της; Ποιο μήνυμα θέλει να δώσει χωρίς λόγια; 

Μήπως έχουμε ξεχάσει τι έγινε στο Ελσίνκι, όταν ο μητροπολίτης της αυτόνομης Φινλανδικής Εκκλησίας (του Οικουμενικού Θρόνου) κ. Αμβρόσιος κάλεσε τη Φινλανδή λουθηρανή «αρχιεπίσκοπο» κυρία Ίργια στον καθεδρικό ναό του Ελσίνκι και την εισήγαγε στο ιερό βήμα; Μήπως τον επέπληξε τότε κανείς; Μπα! Ενώ ο κόσμος γύρω μας καίγεται, το οικουμενιστικό στρατόπεδο δεν αφήνει ούτε μέρα που να μην προκαλέσει βάναυσα την Ορθόδοξη αυτοσυνειδησία. Μάλιστα ο Παναγιώτατος και η Ερίτιμος «Αρχιεπίσκοπος» υπέγραψαν κείμενο (όπως αναφέρει η σουηδική εφημερίδα «Ντάγκενς Νυχέτερ» στις 24.9.), στο οποίο, συν τοις άλλοις, αναφέρεται: «ο τρόπος με τον οποίο συνδέουμε τη φύση με τη δημιουργία μας αποκαλύπτει πώς συνδεουμε με την ίδια τη βάση της αυτοσυνειδησίας την οποία ονομάσαμε Θεό». 

Το πράγμα όζει «Νέα εποχή» και ούτε κατά χιλιοστό δεν μυρίζει λιβάνι. 

Ευχών χρεία και δη πολλών!

Ὁμιλία Σεβ. Μητροπολίτου Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου γιὰ τὴν Γ’ Ἐμφάνιση τοῦ Τ. Σταυροῦ


Ὁμιλία Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἀττικῆς & Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου
Κυριακὴ μετὰ τὴν Ὕψωσιν 16-29/9/2019 
Γ’ Ἐμφάνισις Τιμίου Σταυροῦ
Ι.Ν. Ἁγίων Ἀποστόλων Δάφνης

Σταυρός, ὁ φύλαξ πάσης τῆς οἰκουμένης,
Σταυρός, ἡ ὡραιότης τῆς Ἐκκλησίας, 
Σταυρός, βασιλέων τὸ κραταίωμα, 
Σταυρός, πιστῶν τὸ στήριγμα,
Σταυρός, Ἀγγέλων ἡ δόξα καὶ τῶν δαιμόνων τὸ τραῦμα!
 φύλακας, ἡ ὡραιότης, τὸ κραταίωμα, τὸ στήριγμα, ἡ δόξα, τὸ τραῦμα, ἡ δύναμις καὶ ἡ χάρις τοῦ Τιμίου Σταυροῦ.
Μακαριώτατε Πάτερ καὶ Δέσποτα Ἀρχιεπίσκοπε Ἀθηνῶν κ. Καλλίνικε,
Σεβασμιώτατε,
Σεβαστοὶ πατέρες, ἀδελφοὶ ἐν Χριστῷ, 
ἰδιαίτερη καὶ ξεχωριστὴ ἡ σημερινὴ ἡμέρα, Κυριακὴ μετὰ τὴν Ὕψωσιν.
φενὸς τιμοῦμε μεθεορτίως τὴν Παγκόσμιο Ὕψωσιν τοῦ Τιμίου Σταυροῦ ποὺ μόλις πρὶν ἀπὸ δύο ἡμέρες ἑορτάσαμε, ἀφετέρου τιμοῦμε κατόπιν Συνοδικῆς ἀποφάσεως τῆς Ἐκκλησίας τῶν ΓΟΧ Ἑλλάδος, κατ' αὐτὴ τὴν Κυριακή, τὸ θαυμαστὸ γεγονὸς τῆς Γ' ἐμφάνισης τοῦ Τιμίου Σταυροῦ. Τὸ γεγονὸς αὐτό, θυμίζουμε στοὺς νεοτέρους, εἶναι ποὺ σφράγισε καὶ ἐπιβεβαίωσε ἐκεῖνο, ποὺ ἡ συνείδηση τῶν Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν τοῦ Ἔθνους μας ἐπέβαλε, τὴ διατήρηση τοῦ πατρίου ἑορτολογίου. Παραμονὴ τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, τὴν 11ην νυκτερινὴ στὶς 13-9-1925 κατὰ τὸ πάτριο ἡμερολόγιο, στοὺς πρόποδες τοῦ Ὑμηττοῦ, στὴν ἀγρυπνία ποὺ ἐτελεῖτο στὴν Ἱερὰ Μονὴ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου, ἐμφανίστηκε Φωτεινὸς ὁ Τίμιος Σταυρός. Τὸ γεγονὸς αὐτὸ βίωσαν οἱ δύο χιλιάδες τῶν Ὀρθοδόξων ποὺ εὐρίσκοντο στὸν προαύλιο χῶρο τοῦ Μοναστηριοῦ τὴν εὐλογημένη ἐκείνη στιγμή.
Γνωστὸ εἶναι σὲ ὅλους ὅτι πρίν άπὸ ἕνα χρόνο καὶ πλέον εἶχε γίνει ἡ μεταρρύθμιση τοῦ ἡμερολογίου στὶς 10/23 Μαρτίου τοῦ 1924 ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος. Ἀλλαγὴ ἡ ὁποία ἔγινε μὲ Ἀριστίνδην Σύνοδο, δίχως δηλαδὴ τὴν ἀπόφαση τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας. Τρεῖς μόνον Ἀρχιερεῖς, μὲ πρώτον τὸν Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν Χρυσόστομο Παπαδόπουλο, ἔλαβαν αὐτὴ τὴν διχαστικὴ γιὰ τὸ πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας μας ἀπόφαση.
πόμενο καὶ βέβαιο ἦταν οἱ ἐν συνειδήσει Ὀρθόδοξοι Χριστιανοὶ νὰ ἀντιδράσουν καὶ νὰ μὴ δεχθοῦν τὴν ἀλλαγὴ τοῦ ἡμερολογίου. Ἀποτέλεσμα τῆς ἀντίστασης αὐτῆς ἦταν νὰ ἀρχίσουν οἱ κρατικὲς πιέσεις καὶ οἱ διωγμοὶ -καθ’ ὑπόδειξη τῆς Ἐκκλησίας- ἐναντίον ὅλων -κληρικῶν καὶ λαϊκῶν- ὅσοι δὲν ἀκολούθησαν τὴν καινοτομία.
Διωγμοί, φυλακίσεις, βανδαλισμοὶ ἦταν κάποια ἀπ’ ὅσα ὑπέστησαν οἱ Ὀρθόδοξοι Ἕλληνες ἀπὸ τοὺς καινοτόμους τῆς Ἐκκλησίας, ἁπλὰ καὶ μόνον, διότι παρέμειναν πιστοὶ στὴν παράδοση. Οἱ διωγμοὶ αὐτοὶ κατὰ τῶν Χριστιανῶν δὲν ἔγιναν ἀπὸ ἀθέους ἢ ἀπὸ ἀλλοθρήσκους, ἀλλὰ ἀπὸ τὰ ἀδέλφια μας, τοὺς Ἕλληνες Ὀρθόδοξους τῆς κρατούσης τότε Ἑλλαδικῆς Ἐκκλησίας.
Νὰ σημειωθεῖ ὅτι τοὺς χρόνους ἐκείνους τῆς ἡμερολογιακῆς μεταρρύθμισης τὰ δεινὰ ἀπ’ τὰ ὁποῖα ὑπέφερε ὁ Ἑλληνισμός, ἐντὸς καὶ ἐκτός τῶν στενῶν ὁρίων τῆς χώρας, ὁ ἀφανισμὸς δηλαδὴ τοῦ Ἑλληνισμοῦ τῆς Ἀνατολῆς, τῆς γηγενοῦς ρωμιοσύνης, ἀλλὰ καὶ ὁ Ἐθνικὸς διχασμὸς στὸ ἐσωτερικὸ τῆς μικρῆς μας Ἑλλάδας, εὐνόησαν -πρὸς ἐξυπηρέτηση κάποιων- τὴν «ἀλλαγή».  
Μὲ συντομία, ἀγαπητοί, ἀναφέρομαι στὶς δραματικὲς στιγμὲς ποὺ βίωσαν οἱ ἀοίδιμοι προκάτοχοι καὶ προπάτορές μας στὰ πρῶτα χρόνια τῆς ἀλλαγῆς τοῦ ἡμερολογίου, ἐπειδὴ ἀκριβῶς δὲν θέλησαν νὰ φραγκέψουν, ὅπως –στεντορείᾳ τῇ φωνῇ- διαλαλοῦσαν, ἀγωνιζόμενοι γιὰ τὴν Πίστη σὲ κάθε γωνιὰ τῆς πατρίδας μας.
τσι λοιπόν, ἐκεῖνο τὸ βράδυ τῆς 13ης πρὸς τὴν 14η Σεπτεμβρίου μὲ τὸ Ἰουλιανὸ ἡμερολόγιο, ἂν καὶ τὰ αὐστηρὰ μέτρα γιὰ τὴν ἀποτροπὴ τῶν ἑορτασμῶν τοῦ πατρίου ἑορτολογίου καὶ οἱ ἀπαγορεύσεις καὶ οἱ σχετικὲς ποινὲς ἐμπόδιζαν τὶς συνεστιάσεις τῶν πιστῶν, ἐν τούτοις οἱ ἁπλοὶ Ὀρθόδοξοι Ἕλληνες κατάφεραν νὰ συγκεντρωθοῦν στὴν Ἱερὴ ἐκείνη ἀγρυπνία, γιὰ νὰ τιμήσουν τὴν Ἁγία ἡμέρα. Σιγὰ - σιγὰ κι ἀθόρυβα, ὅσο ἦταν δυνατόν, ὁ ἕνας μετὰ τὸν ἄλλον μαζεύτηκαν στὸ Μοναστήρι τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου. 
 Λειτουργὸς Ἱερέας, ὁ Ἅγιος ἐκεῖνος καὶ ἄξιος λευΐτης τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ πατὴρ Ἰωάννης Φλῶρος, εἰσόδευσε ἐντὸς τῆς Μονῆς ντυμένος ὡς γραία, δίχως νὰ τὸ ἀντιληφθοῦν οἱ ἀστυνομικοὶ που φύλαγαν τὸν χῶρο, γιὰ νὰ μὴν πλησιάσει Λειτουργὸς παλαιοημερολογίτης.
 γέρων Ἰωάννης κατάφερε μὲ εὐκολία νὰ προσκυνήσει τὸ Ἅγιο θυσιαστήριο καὶ νὰ ξεκινήσει τὴν Ἱερὰ ἀγρυπνία τοῦ Τιμίου Σταυροῦ.
Κατὰ τὶς 11 τὸ βράδυ οἱ ἀστυνομικοὶ εἶχαν πλέον ἀντιληφθεῖ ὅτι βρίσκεται Λειτουργὸς ἐντὸς τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ καὶ ὅτι τελεῖται Ἀκολουθία.
 ἐντολὴ ἀπὸ ἄνωθεν ἦταν νὰ συλλάβουν τὸν γέρο Λειτουργό, νὰ τὸν ἀποπέμψουν ἀπὸ τὴ Μονὴ καὶ νὰ τὸν ὁδηγήσουν στὸ αὐτόφωρο. Τὴ στιγμὴ ποὺ ἐπρόκειτο νὰ γίνει αὐτό, οἱ ἀστυνομικοὶ ἄκουσαν τὸ πλῆθος τῶν δύο χιλιάδων πιστῶν νὰ φωνάζει: «ὁ Σταυρός, ὁ Σταυρός, ὁ Σταυρός»!
Τί εἶχε συμβεῖ;
κριβῶς ἐπάνω ἀπὸ τὸ Μοναστήρι στὸν οὐρανὸ ἐμφανίστηκε μεγάλος φωτεινὸς Σταυρός, μὲ εὖρος τέτοιο σὰν νὰ σκέπαζε σχεδὸν τὴ Μονή, ἡ φωτεινότης τοῦ ὁποίου εἶχε μετατρέψει σχεδὸν σὲ ἡμέρα τὸ σκοτάδι τῆς νύχτας.
Οἱ συγκεντρωμένοι τότε πιστοὶ γονάτισαν μὲ ὑψωμένα τὰ χέρια πρὸς τὸ φωτεινὸ Τίμιο Σταυρὸ κι ἀναφωνοῦσαν τὸ «Κύριε ἐλέησον, Κύριε ἐλέησον, Κύριε ἐλέησον» συνεχῶς.
Οἱ ἀστυνομικοὶ ἄφησαν κάτω τὰ ὅπλα τους καὶ ὡς ζωντανοὶ πλέον  μάρτυρες τῆς θείας βεβαιώσεως ὅτι ἐκείνη τὴ νύχτα, σὲ ἐκείνη τὴν ἀγρυπνία, ἐτελεῖτο ὄντως ἡ ἑορτὴ τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, γονάτισαν καὶ ἔψαλαν κι ἐκεῖνοι τὸ «Κύριε ἐλέησον».
 ἐφημερίδα «Σκρίπ», ἕνα γνωστὸ ἔντυπό της ἐποχῆς, ἔγραψε: «μέγα θαῦμα στοὺς παλαιοημερολογίτες. Ἐφανερώθη ὁ Τίμιος Σταυρὸς τῆς Ὑψώσεως μὲ τὸ παλαιό. Οἱ ἀκτίνες τοῦ Τιμίου Σταυροῦ ἔφταναν ἀπὸ τὸν Ὑμηττὸ ἑὼς  τὸ Φάληρο.»
Ἦταν ὄντως Θεοσημεῖο ἐμφανὲς σὲ ὅλους!
κόμη κι ἀπὸ ἁμαξοστοιχία τῶν Ἀθηνῶν -σύμφωνα μὲ μαρτυρίες- ἔγινε ὁρατὸ τὸ Θεοσημεῖο, μὲ ἀποτέλεσμα ὅσοι τὸ εἶδαν καὶ τὸ βίωσαν νὰ ἐπιστρέψουν στὴν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας.
 Κύριος πράγματι ἀπεκάλυψε ὅτι τὸ νὰ ἀκολουθεῖ κάποιος τὴν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας, δὲν εἶναι πεῖσμα, δὲν εἶναι δῆθεν ἀνυπακοὴ πρὸς τὴν ἐπίσημη Ἐκκλησία, ποὺ ἔκανε τὴν ἀλλαγὴ τοῦ ἡμερολογίου, δὲν εἶναι ἔκφραση ἰδιοτέλειας.
ντιθέτως, εἶναι ἱερὸ καθῆκον, πνευματικὴ εὐθύνη καὶ ἀπόλυτη χριστιανικὴ ἀγάπη πρὸς τὸν Ἅγιο Θεό· εἶναι ὑποχρέωση τοῦ κάθε Ὀρθοδόξου νὰ βιώνει καὶ νὰ ἀκολουθεῖ ὅλα ὅσα ἡ Μία, Καθολικὴ καὶ Ἀποστολικὴ Ἐκκλησία καὶ οἱ Ἅγιοι Πατέρες ἐθέσπισαν.
 Τίμιος Σταυρὸς ἐμφανίστηκε στὴν ἑορτή, κατὰ τὴν ὁποία οἱ πιστοὶ τῶν Πατρώων παραδόσεων τὸν ἑόρταζαν. Ἂν δὲν εἶχε συμβεῖ αὐτὸ τὸ θαῦμα, ἴσως καὶ νὰ μὴν ὑπῆρχε σήμερα αὐτὴ ἡ εὐλογημένη ἀντίσταση ἔναντι τῆς καινοτομίας καὶ τῆς αἵρεσης τοῦ Οἰκουμενισμοῦ. Ἡ Γ' Ἐμφάνισή του ἦταν θεϊκὴ ἔνδειξη ποὺ ἐμψύχωσε καὶ στήριξε τὸ Ὀρθόδοξο πλήρωμα νὰ παραμείνει ἁγνὸ καὶ ἀμετάκλητο στὴν Πίστη του.
Οἱ προπάτορές μας δὲν θέλησαν νὰ φραγκέψουν καὶ νὰ μᾶς ἀφήσουν στὴν ἀγκαλιὰ τῆς Βατικανικῆς καὶ ἐκτρωματικῆς παρασυναγωγῆς τῶν Λατίνων, οἱ ὁποῖοι ἐργάζονταν αἰῶνες πρὶν γιὰ τὴν «ἅλωση» τῆς Ὀρθοδοξίας.
Οἱ προπάτορές μας εἶχαν προειδεῖ τὴ σημερινὴ ἀποστασία ποὺ ἐπικρατεῖ στὴν Ὀρθοδοξία ἀνὰ τὸν κόσμο ἀπὸ τὶς λεγόμενες «ἐπίσημες ἐκκλησίες».
 Τίμιος καὶ Ζωοποιὸς Σταυρὸς ἐμφανίστηκε γιὰ πρώτη φορὰ στὸν Ἅγιο καὶ Μέγα Κωνσταντῖνο στηρίζοντάς τον νὰ προχωρήσει μὲ αὐτὸ τὸ ἱερό, νικηφόρο καὶ ἀήττητο σύμβολο, τὸ «ἐν τούτῳ νίκα».
τσι κι ἐμεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί, αὐτὸ τὸ ἴδιο σύμβολο, τὸν Τίμιο Σταυρό, ἔχουμε ὡς ὁδοδείκτη στὴν πνευματική μας πορεία. Ἀπὸ αὐτὸ ἀντλοῦμε δύναμη, λαμβάνουμε παρηγοριά· αὐτὸ ἔχουμε σταθερὸ καὶ ἀσάλευτο τεῖχος προστασίας καὶ σκέπη.
 δίκαιος ἀγώνας τῶν ἀκολουθησάντων τὴν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας, ἀγαπητοὶ ἐν Χριστῷ ἀδελφοί, στηρίχθηκε ἀπὸ ἀμέτρητες θεοσημεῖες, ὅπως αὐτὴ τοῦ Τιμίου Σταυροῦ τὴ νύχτα τῆς 13ης Σεπτεμβρίου στὸν Ὑμηττό.
Καλὸ εἶναι νὰ γνωρίζουν ὅλοι ὅτι παρὰ τὶς ἀνθρώπινες ἀδυναμίες μας καὶ τὰ κενὰ ποὺ ἔχουμε, ὅσο χοϊκοὶ κι ἂν εἴμαστε, ἡ ἐμμονή μας στὰ πάτρια δὲν εἶναι πεῖσμα, δὲν εἶναι ἐγωπάθεια καὶ δῆθεν ἀνυπακοή· εἶναι ἡ αὐτονόητη, ἁγνή, ἄδολη, Ὀρθόδοξη ἔκφραση τῆς Πίστεώς μας.
Σίγουρα δὲν εἴμαστε ἐμεῖς οἱ σωτῆρες αὐτοῦ τοῦ κακοῦ ποὺ βιώνει ὅσο ποτὲ ἄλλοτε ἡ Ὀρθοδοξία, μὲ ὅλες τὶς ἀντικανονικὲς συμπροσευχὲς καὶ συλλειτουργίες μεταξὺ «ὀρθοδόξων» καὶ αἱρετικῶν.
Εἴμαστε ὅμως οἱ ἁπλοί, συνειδητοὶ θεματοφύλακες -κατὰ τὸ μέτρο τοῦ δυνατοῦ- της Ὀρθόδοξης Πίστης μας.
Αὐτὸ τὸ Φῶς, αὐτὴ ἡ Χάρις, αὐτὴ ἡ Δύναμη τοῦ Τιμίου Σταυροῦ νὰ φωτίζει ἅπαντες τοὺς τηρητὲς τῆς πατρώας εὐσέβειας· νὰ φωτίζει ὅλους μας νὰ παραμείνουμε σταθεροὶ καὶ ἀμετάκλητοι στὶς ἀρχὲς τοῦ Εὐαγγελίου, τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων καὶ τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅπως ἐκεῖνοι οἱ δίκαιοι καὶ εὐλογημένοι ἀγωνιστὲς ποὺ ἀντιστάθηκαν μὲ σύνεση, δικαιοσύνη καὶ αὐταπάρνηση ἔναντι τῆς ἡμερολογιακῆς καινοτομίας. Ἐκεῖνοι οἱ θεατὲς τοῦ Φωτὸς τοῦ Τιμίου Σταυροῦ ἀξιώθηκαν καὶ κατάφεραν νὰ κρατήσουν τὸ Ὀρθόδοξο φράγμα, δίχως νὰ ἐπιτρέψουν στὴ Φραγκιὰ νὰ μᾶς ἀλλοιώσει, νὰ μᾶς «ἁλώσει» κυριολεκτικά. 
Τὸ Φῶς τοῦ Τιμίου Σταυροῦ ἂς φωτίσει κι ἐκείνους ποὺ ἐπιτρέπουν στοὺς ἑαυτούς τους νὰ ἀκολουθοῦν ὄχι μόνον τὴν καινοτομία, ἀλλὰ καὶ τὴν αἵρεση τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, τοῦ σύγχρονου ὁδοστρωτήρα τοῦ γνησίου φρονήματος· νὰ τοὺς φωτίσει νὰ ἐπανέλθουν στὶς Εὐαγγελικές, Ἀποστολικὲς καὶ Πατερικὲς διδασκαλίες τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Ἀμήν.


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΗ: Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ (Κ' ΜΕΡΟΣ)



Ο Γρηγόριος Ευστρατιάδης (1864-1950) υπήρξε νομικός, εκδότης και βουλευτής. 

Επί σειρά ετών υπήρξε εκδότης και διευθυντής της εφημερίδας ''ΣΚΡΙΠ'' της Αθήνας. 

Το ''ΣΚΡΙΠ'' αμέσως μετά την ημερολογιακή καινοτομία του 1924 τάχθηκε 

κατά του συνόλου των νεωτερισμών, που εισήγαγαν στο σώμα της Εκκλησίας 

ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρυσόστομος Παπαδόπουλος και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Μελέτιος Μεταξάκης. 

Φιλοξενούσε 

στις σελίδες του το σύνολο σχεδόν των ανακοινώσεων της ''Ελληνικής Εκκλησιαστικής Κοινότητας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών'', 

δημοσίευε

 -με εμπεριστατωμένα ρεπορτάζ- όλες τις ειδήσεις για τις διώξεις των χιλιάδων αποτειχισμένων ''Παλαιοημερολογιτών'' 

και παρουσίαζε άρθρα αντινεωτεριστικά και κατά της κίνησης για την ''Ένωση των Εκκλησιών'', 

όπως ονομαζόταν τότε η οικουμενική κίνηση. 

Το βιβλίο του ''Η Πραγματική Αλήθεια περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου'' δημοσιεύθηκε 

υπό την μορφή 

συνεχιζόμενων άρθρων τον Μάρτιο του 1928 και αποτέλεσε

 μια εμπεριστατωμένη δημοσιογραφική και θεολογική εργασία για το ημερολογιακό σχίσμα. 

Το περισσότερο -ίσως- ενδιαφέρον 

στο βιβλίο αυτό παρουσιάζει το γεγονός, 

ότι επιχειρήθηκε η προσέγγιση των δρώμενων της ημερολογιακής καινοτομίας 

και

μέσα από το πληροφοριακό φάσμα της δημοσιογραφίας και εύλογα η επικαιρότητα ζωντανεύει ιδεατά 

στα ''πέτρινα'' αυτά χρόνια του Μεσοπολέμου, προσφέροντας στον αναγνώστη διαδραστικά τον επίκαιρο και ζωντανό παλμό των γεγονότων!



Γιώργος  Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος




Κ' Μέρος


Η τελευταία πράξις της υπό του Αρχιεπισκόπου Αθηνών εκπροσωπουμένης Εκκλησίας της Ελλάδος προς τελείαν ανατροπήν της ισχυούσης επί αιώνας Εκκλησιαστικής τάξεως και της αφομοιώσεως, ως προς το Ημερολόγιον μετά της Εκκλησίας της Δύσεως ήτο, ως είδομεν εις τα προηγούμενα άρθρα, η υπ. αριθ. 430 της 1ης Μαρτίου 1924 εγκύκλιος, η αποσταλείσα προς τους Ιεράρχας της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ελλάδος, ην και εδημοσιεύσαμεν. Είπομεν, ότι η εγκύκλιος αύτη γέμει ανακριβειών. Και: 


α'. Λέγει εν αρχή, ότι ''ζωηρώς απησχόλησε την Ελληνικήν Κοινωνίαν το ζήτημα του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου''. Αλλά πριν ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών υψώση την σημαίαν της αφομοιώσεως του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου προς το Πολιτικόν, ουδαμώς ουδέποτε η Ελληνική Κοινωνία απησχολήθη και μάλιστα ζωηρώς με το ζήτημα τούτο. Διότι όλος ο Λαός απάσης της Ελλάδος, ουδέ εφαντάζετο, ότι θα υπήρχεν Ιεράρχης ανήκων εις την Εκκλησίαν της Ελλάδος, όστις θα έρριπτε την ιδέα της μεταβολής του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου, παραβαίνων και ανατρέπων τα προδεδογμένα, τας παραδόσεις της Εκκλησίας. 


Ουδείς, ούτε εις τον τύπον, ούτε εις διαλέξεις, ούτε εις φυλλάδια, ούτε εις Σωματεία ή Συλλόγους, ούτε εις συνεντεύξεις ανδρών Εκκλησιαστικών ή πολιτικών ή Καθηγητών, ούτε εις συλλαλητήρια, ουδείς εγένετο λόγος περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου. Ο Λαός και η Κοινωνία τουναντίον ήρχισε να απασχολείται και να εξανίσταται ακριβώς μετά την ανακίνησιν του ημερολογιακού Εκκλησιαστικού ζητήματος υπό της Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Και ήρχισε να απασχολήται διαμαρτυρόμενος ο Λαός διά τον μελετηθέντα αφρόνως νεωτερισμόν. 


Εάν δε επήρχετο ο αιφνιδιασμός ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και δεν ανεπήδα η πρότασις αυτού και το υπόμνημά του προς την Ιεράν Σύνοδον, η Κοινωνία, ο Λαός όλος θα ετήρει εν ειρήνη και αγάπη και ενότητι, ως μέχρι τούδε την καθεσκηκυίαν από αιώνων από αιώνων Εκκλησιαστικήν Τάξιν. Πρώτη απασχόλησις του Λαού, αν ενθυμούμεθα καλώς, εσημειώθη τον Φεβρουάριον 1924 -δηλαδή μετά την απόφασιν της Εκκλησίας της Ελλάδος περί της μεταβολής- ότε εν τη αιθούση του Συλλόγου των Εμπορουπαλλήλων εγένετο συγκέντρωσις την 22 Φεβρουαρίου πλείστων ορθοδόξων Χριστιανών, οίτινες δι' επιτροπής διεμαρτυρήθησαν διά την ζητουμένην υπό της Εκκλησίας της Ελλάδος μεταρρύθμισιν του Ημερολογίου, παρά τας διαμαρτυρίας των τριών Πατριαρχείων Αλεξανδρείας, Αντιοχείας και Ιεροσολύμων. 


Ανακριβέστατον λοιπόν, ότι ζωηρώς απησχόλει την Ελληνικήν κοινωνίαν το ζήτημα του Ημερολογίου, εξ' ου δήθεν ωρμήθη η Εκκλησία της Ελλάδος και να σκεφθή περί της μεταβολής. 


β'. Αναφέρει επίσης η Εγκύκλιος, ότι την πρότασιν της Εκκλησίας της Ελλάδος απεδέχθη ο Οικουμενικός Πατριάρχης, αναγνωρίσας την επείγουσαν ανάγκην της επιλύσεως του ζητήματος ''προς πρόληψιν της περαιτέρω δεινής και επιζημιωτάτης ημερολογιακής συγχύσεως και ανωμαλίας''. Ανακριβέστατον και τούτο. Αν ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών υπέβαλεν εις το Οικουμενικόν Πατριαρχείον την ιδέαν, ότι υπάρχει δεινή και επιζημιωτάτη ημερολογιακή σύγχυσις, αύτη ήτο τελείως ανυπόστατος. Διότι, ουδαμού είχε σημειωθή σύγχυσις και ανωμαλία, ώστε να την προλάβη δήθεν η πρότασις της Εκκλησίας της Ελλάδος. 


Η σύγχυσις και η ανωμαλία θα εσημειούτο, ως και εσημειώθη ακριβώς μετά την αποδοχήν της απερισκέπτου προτάσεως, διότι η Ορθόδοξη Εκκλησία -εγνώριζεν η Αρχιεπισκοπή Αθηνών- ότι θα διηρείτο, ως διηρέθη εις δύο μερίδας, της μιας τηρούσης τα παραδεδομένα και της εταίρας προσχωρούσης εις τους καθολικούς. 


γ'. Προσθέτει ακόμη η Εγκύκλιος, ότι ''Η Εκκλησία της Ελλάδος παρεδέχθη την απαραίτητον διόρθωσιν του Ιουλιανού ημερολογίου χάριν του Ορθοδόξου Ελληνικού Λαού''. Αναληθέστατον και τούτο. Ουδείς λόγος, ουδεμία αιτία, ουδέν γεγονός καθίστα ''α π α ρ α ί τ η τ ο ν''  την εκκλησιαστικήν μεταβολήν. Εάν εωρτάζετο η πρώτη του έτους προ των Χριστουγέννων, τούτο δεν θα εσκανδάλιζε κανένα. Η πρώτη του έτους δεν είναι θρησκευτική Εορτή, είναι πολιτική. Επίσης και η Εθνική Εορτή της 25 Μαρτίου, όσον και αν ήτο συνυφασμένη με την εορτήν του Ευαγγελισμού δεν έπρεπε να ανατρέψη την όλην εκκλησιαστικήν τάξιν και παράδοσιν, ίνα εορτασθή ομού με την εορτήν του Ευαγγελισμού. 


Ουδέ ήσαν ισχυρά τα μοναδικά ταύτα και παιδαριώδη της Αρχιεπισκοπής Αθηνών επιχειρήματα, ίνα σημειώση η Εκκλησία της Ελλάδος ανταρσίαν κατά της όλης Ορθοδοξίας και επιφέρει εν γνώσει την διαίρεσιν των Ορθοδόξων Εκκλησιών. Το ότι δε ''χάριν του Ορθοδόξου Ελληνικού Λαού'' εγένετο η διόρθωσις, δεν είναι απλώς αναληθές΄ είναι εμπαιγμός και ειρωνεία προς τον ελληνικόν λαόν. Είναι ύβρις προς αυτόν, μη εμπρέπουσα εις τους επί κεφαλής της Εκκλησίας. 


Εάν εκήδετο της ηρεμίας της συνειδήσεως του ελληνικού λαού και του θρησκευτικού αυτού αισθήματος, η Αρχιεπισκοπή Αθηνών ώφειλε να αποκρούση πάση δυνάμει εκκλησιαστικήν μεταρρύθμισιν, ενισχύουσαν τας Παπικάς αξιώσεις της Δύσεως και αυξάνουσαν τον κίνδυνον του εκ μέρους της Καθολικής εκκλησίας προσηλυτισμού, θίγουσαν δε καιρίως το θρησκευτικόν αίσθημα του λαού. Ουχί λοιπόν προς το συμφέρον του ορθοδόξου ελληνικού λαού, αλλά προς χάριν άλλων συμφερόντων, κατεβλήθη τόση προσπάθεια διά να επιτευθή η εκκλησιαστική μεταρρύθμισις. 


δ'. Τονίζει η αυτή εγκύκλιος, ότι ο Πατριάρης Κωνσταντινουπόλεως μετά της περί αυτόν  Ε υ δ η μ ο ύ σ η ς  Σ υ ν ό δ ο υ,  δι' επισήμου γράμματος από 23 Ιανουαρίου 1924 και διά τηλεγραφήματος από 24 Φεβρουαρίου 1924 ανήγγειλεν, ότι οριστικώς απεφασίσθη, όπως η κατά το Ιουλιανόν ημερολόγιον 10 Μαρτίου λογισθή, ως 23 Μαρτίου 1924. Αφίνει ούτω να εννοηθεί η εγκύκλιος, ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης ανεπιφυλάκτως ειδέχθη την πρότασιν της Εκκλησίας της Ελλάδος. 


Είδομεν όμως, ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης διά του από 28ης Ιανουαρίου 1924 γράμματός του δεν απεδέχθη  μ ο ν ο μ ε ρ ή  απόφασιν της Εκκλησίας της Ελλάδος, να μεταβάλη από τις 10 Μαρτίου  -λογιζομένης ως 23 Μαρτίου-  το Εκκλησιαστικόν Ημερολόγιον, αλλ' ηθέλησεν η μεταβολή αύτη να γίνη  κ ο ι ν ή  α π ο φ ά σ ε ι  όλων των Εκκλησιών. Αν κατόπιν ο Οικουμενκός Πατριάρχης επειθαναγκάσθη ή εξεβιάσθη διά του υπουργείου των Εξωτερικών να παραιτηθή και της επιφυλάξεως, ην είχε διατυπώσει διά του από 23 Ιανουαρίου γράμματός του, τούτο είναι άλλο ζήτημα, καθιστών μείζονα την ευθύνην του αρχιεπσκόπου Αθηνών, του πρωτοστατήσαντος εις την πίεσιν ταύτην του Οικουμενικού Πατριαρχείου. 


Αλλ' ήτο επιβεβλημένον εις τον Αρχιεπίσκοπον Αθηνών, όστις είχε λάβει, όχι άνευ ορίων, την εντολήν παρά της Ιεραρχίας να αποφασίση περί της μεταβολής του Ημερολογίου, να είπη προς την Ιεραρχίαν διά της εγκυκλίου του όλη την αλήθειαν, ουχί δε να αποκρύψη απ' αυτής ουσιωδέστερα γεγονότα. Διότι, διά της αποκρύψεως τούτων παρεπλάνησε την Ιεραρχίαν και τον Ελληνικόν Λαόν, ώστε να πιστεύσουν, ότι η μεταρρύθμισις του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου εγένετο διά κοινής αποφάσεως όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών και να αγνοήσουν, ότι ελήφθη  μ ο ν ο μ ε ρ ώ ς  η απόφασις της μεταρρυθμίσεως. 


Είναι ένοχος και εγκληματική, η υπό της Αρχιεπισκοπής Αθηνών απόκρυψις από της Ιεραρχίας του σοβαρωτάτου γεγονότος, ότι πλην των Εκκλησιών Ελλάδος και Κωνσταντινουπόλεως, ουδεμία άλλη κατά τόπους Αυτοκέφαλη Εκκλησία απεδέχθη (τότε) την συνταύτισιν του Εκκλησιαστικού προς το Πολιτικόν Ημερολόγιον. Και είναι ενοχωτέρα η προσπάθεια της Αρχιεπισκοπής Αθηνών να αποπλανήση την Ιεραρχίαν, ως προς τούτο, διά διαστρεβλώσεως των γεγονότων. 


Διότι -λέγει εν τη εγκυκλίω του ο Αρχιεπίσκοπος-  ''άλλαι δε τινες λεπτομέρειαι εν συνεννοήσει και μετά των λοιπών εκκλησιών θα κανονισθώσιν υπό της Ιεράς Συνόδου της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ελλάδος, αυστηρώς εχομένης των ιερών παραδόσεων της Ορθοδόξου Εκκλησίας''. Ποίαι είναι αι ασήμαντοι, -όπως θέλει να είπη η εγκύκλιος-  λεπτομέρειαι αύται; Είναι αυτή η πλήρης διάστασις αυτών από της Εκκλησίας της Ελλάδος διά την μονομερή αυτής απόφασιν. Είναι λεπτομέρεια αύτη, η πλήρης και ριζική διαφωνία, την οποίαν ήθελε να αποκρύψη η Αρχιεπισκοπή Αθηνών και να αφήση να εννοηθή, ότι πλήρως υπάρχει ομοφωνία όλων των Εκκλησιών; 


Θα εξετάσωμεν εις το επόμενον, αν πράγματι έχεται αυστηρώς των παραδόσεων της Ορθοδόξου Εκκλησίας, η κεφαλή της Εκκλησίας της Ελλάδος.





Συνεχίζεται 



Εκ του βιβλίου του Γρηγορίου Ευστρατιάδη 
''Η Πραγματική Αλήθεια περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου'',
που δημοσιεύθηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα των Αθηνών ''ΣΚΡΙΠ'', 
την Κυριακή 25 Μαρτίου 1928
έτος 32ον, αρ. φύλλου 8.939, σελ. 2η. 
Μεταφορά στο διαδίκτυο στο μονοτονικό σύστημα, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Διατηρήθηκε η Γραμματική τάξη της εποχής με την επέμβαση μόνο σε κάποια αναγκαία σημεία στίξης.


ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΜΗ ΔΕΙΝ ΑΝΑΘΕΜΑΤΙΖΕΙΝ


ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ ''ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ'': Η ΔΙΑΚΡΙΣIΣ ΤΩΝ ''ΠΡΑΓΜΑTΩΝ'' ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ





Ι. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ, Ε.Π.Ε. 31