ΠΕΡΙ ΤΟΥ Π. ΚΛΕΟΜΕΝΗ (2ο ΜΕΡΟΣ)


ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ ''ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ'': ΕΛΑΒΑΜΕ ΤΟ ΚΑΤΩΘΙ EMAIL. ΕΜΕΙΣ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΛΠΙΖΟΥΜΕ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΟΤΙ ΘΑ ΤΟΝ ΦΩΤΙΣΕΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΠΡΑΞΕΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΗ ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΜΕ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΕΜΕΙΣ ΔΙΑΦΩΝΟΥΜΕ.



ΕΚΚΛΗΣΗ οικονομικής βοήθειας για την ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ του ΠΑΤΕΡΑ ΚΛΕΟΜΕΝΗ.



ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Ο ΙΕΡΟΤΑΤΟΣ ΜΟΝΑΧΟΣ ΚΟΣΜΑΣ ΦΛΑΜΙΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΑΗ, ΤΟΝ ΒΑΜΒΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΘΕΟΚΛΗΤΟ ΦΑΡΜΑΚΙΔΗ




Εισαγόμενος ''διαφωτισμός'' εκ της Εσπερίας, 
με αναφανδόν μεταρρυθμίσεις 
στη Γλώσσα, την Παιδεία, την Φιλολογία, αλλά και την Εκκλησία.
Ο Ιερότατος Μοναχός Κοσμάς Φλαμιάτος στηλιτεύει την ξενομανία, 
τους δυτικοθρεμμένους λογίους και κληρικούς, 
την προτεκτορατοποίηση της χώρας και την ''μισθοδοτούμενη'' επιβουλή της Δύσης 
στο ρωμέικο σώμα μιας ασθενούς, ως και ημιθανούς Ελλάδος.

Στο κείμενο που ακολουθεί, ο Ιερότατος Μοναχός Κοσμάς Φλαμιάτος1 μπαίνει ακριβώς στη ''καρδιά'' του ανακύψαντος ''νεοελληνικού διαφωτισμού'' (ορισμός που δόθηκε από τον Κ. Θ. Δημαρά) και δη των εκπροσώπων του, που σε ένα μεγάλο μέρος του απαρτιζόταν κυρίως από απλούς κληρικούς, ως και Πατριάρχες, οι οποίοι δημοσίευσαν και τα περισσότερα βιβλία του.

Ο Μοναχός Κοσμάς ανθίσταται και αντιτίθεται συλλήβδην στους υπερβάλλοντες, απόκρυφους και αντιχριστιανικούς -εντέλει- σκοπούς του ενχώριου και εισαγόμενου ''νεοδιαφωτισμού'', που επαγγέλθηκε την αυτοδιάθεση, τον ''ανθρωποκεντρικό'' ανθρωπισμό, ολικές μεταρρυθμίσεις στη Παιδεία και εν γένει στα Γράμματα και στις Τέχνες, που αντιτάχθηκε άρδην στα καθιερωμένα, στο δόγμα που δεν αποδεικνύεται με ορθολογιστικό τρόπο και διαστρέβλωσε, εκκοσμίκευσε και εντέλει αλλοίωσε το ορθόδοξο, πατερικό πνεύμα.2

Άλλωστε οι αναδυόμενες ''επαναστατικές'' εκζητήσεις για ελευθερία από κάθε δογματική προσέγγιση και εγκαθίδρυση του ορθολογισμού3,  ως αδιαμφισβήτητου κοινωνικού προσδιορισμού στα καθ' ημάς δρώμενα, σήμαναν αυτομάτως τη στοχοποίηση και την μετάλλαξη του ορθοδόξου φρονήματος. Ο νεοελληνικός διαφωτισμός ''εκμεταλλεύθηκε'' όπως και ο Γαλλικός, τα εγκλήματα του Ρωμαιοκαθολικού Παπισμού του Μεσαίωνα, την ''Ιερά Εξέταση'', τις δεισιδαιμονίες και τα δημόσια σκάνδαλα, όχι για επαναπροσδιορισθεί πατερικά η ελληνική εκκλησιαστική ''ταυτότητα'', αλλά για να αλλοιωθεί και μεταπλαστεί, μέσα από το πνεύμα της επιστήμης, της φιλοσοφίας, της οικολογίας και συνεπώς της εκκοσμίκευσης.

''Τα βάζει'' ανοιχτά με τη βοήθεια της δημόσιας γραφίδας και -φυσικά- του ορθοδόξου ύφους και ήθους του, με τους ντόπιους εκπροσώπους της:

α. με τον Αδαμάντιο Κοραή (1748-1833), που θεωρούσε τον Μοναχισμό (!), ως βασικό υπεύθυνο της απομάκρυνσης της Εκκλησίας από την πρώτη κατακομβική Εκκλησία των Αποστόλων και αναζητούσε πιο εξορθολογιστικούς τρόπους4 στα εκκλησιαστικά κηρύγματα, απαλλαγμένα από ψευδεπίγραφες νοήσεις και διαδιδόμενους μύθους, όπως θεωρούσε το ''Άγιον Φως''...!

β. με τον Αρχιμανδρίτη Νεόφυτο Βάμβα (1776-1855), τον πρώτο ουσιαστικά κληρικό-εκπρόσωπο του ''νεοδιαφωτιστικού'' ρεύματος, που διακήρυξε μετά ζήλου την μετάφραση της Αγίας Γραφής στην απλή δημοτική5 και το πέτυχε δημοσιεύοντας το 1850 την Νεοελληνική μετάφραση, βρίσκοντας όμως αντιδράσεις από τους εμμένοντας στη γλωσσολογική ευταξία των Ιερών Γραμμάτων, με επικεφαλής έναν έτερο εκπρόσωπο του νεοελληνικού διαφωτισμού, τον Κωνσταντίνο Οικονόμου.

γ. με τον Κωνσταντίνο Κούμα (1777-1836),6 μαθηματικό και συγγραφέα, έναν από τους περισσότερο γνωστούς ορθολογιστές στο χώρο του διαφωτισμού, μεγάλο λάτρη του Αγγλογαλλικού πνεύματος και ιδίως αθεράπευτο ''εραστή'' των Γερμανών φιλοσόφων Κρουγκ, Σέλλιγκ, Κρούτσερ και φυσικά του Καντ. Δεν πίστεψε ποτέ στη δυνητική επανάσταση των κατακτημένων Ρωμιών και κατέκρινε πολλούς από τους Φιλικούς ως φιλοχρήματους και αιθεροβάμμονες, που συμπαρέσυραν όπως έγραφε και τους λοιπούς... "εσάλευον τας φρένας των απλουστέρων"!...

δ. με τον Μεθόδιο Ανθρακίτη (1660-1736), θεολόγο-κληρικό, τον πρώτο που αντικατέστησε την αρχαίζουσα γλώσσα με την δημώδη. Διδάσκει τη μελέτη της Λογικής και νεότερη Ευρωπαική Φιλοσοφία, Καρτέσιο (Descartes) και Μαλμπράνς.

ε. με τον γνωστότατο -καινοτόμο και νεωτεριστή για την εποχή του-  κληρικό και εφημεριδογράφο Θεόκλητο Φαρμακίδη (1784-1860)7. Ο Φαρμακίδης -''ζηλωτής εκ των νεωτεριστών''- συνέτασσε μαζί με τον δημοσιογράφο Κωνσταντίνο Κοκκινάκη τον ''Λόγιο Ερμή'', το δημοσιογραφικό -δηλαδή- όργανο της παράταξης του Αδαμαντίου Κοραή. Έμεινε στην ιστορία -εκτός των άλλων, όπως και ο Βάμβας- για την -σχεδόν- εμμονική του θέληση να μεταφρασθεί η Αγία Γραφή στην νεοελληνική δημοτική. Βασικός σύμβουλος επί των Εκκλησιαστικών του Προτεστάντη Αντιβασιλέα Μάουερ, υπήρξε μέλος και οπαδός του Αγγλικού Κόμματος του Αλεξάνδρου Μαυροκορδάτου και θεωρούσε πάντοτε τον Κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια, ως πράκτορα των Ρώσων!...

Ο Ιερότατος Μοναχός Κοσμάς Φλαμιάτος αποδοκιμάζει και επικρίνει την γενικευμένη αυτή ξενομανία δυτικοθρεμμένων κληρικών, φραγκευμένων λογίων της Εσπερίας8 και μισθωμένων αποδομητών της γλώσσας. Άλλωστε -μην ξεχνάμε- πως το νεοεισαγόμενο διαφωτιστικό ρεύμα απέβλεπε μετά την επικράτηση των Ελλήνων -εξαιτίας της Εθνικής Επανάστασης- να προβεί σε ολικές και γενικευμένες μεταρρυθμίσεις στη Παιδεία, στη Φιλοσοφία και Φιλολογία, στη Γλώσσα και φυσικά στην ίδια αυτή την Εκκλησία, προσανατολισμός ο οποίος ολοκληρώθηκε και απέδωσε συν τω χρόνω τα μέγιστα.

Τις συνέπειες των νεοδιαφωτιστικών αυτών μεταρρυθμίσεων και τις παρενέργειές τους στο χώρο της Εκκλησίας9, τις βλέπουμε διάπλατα από τα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού, με τις φιλενωτικές κινήσεις, το διάχυτο προτεσταντικό πνεύμα, την ''μεταποίηση'' του ορθοδόξου φρονήματος και της μερικής, έως πλήρους εγκατάλειψης της Πατερικής Θεολογίας, αντικαθιστώντας την με την Νεοπατερική, καινοτόμο και συγκρητιστική ''τεχνοτροπία'' των Οικουμενιστών Φαναριωτών της έκπτωτης και ''Φραγκευμένης'' Πόλης. Εύχεσθε! 


Γιώργος  Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος


Πηγές:

1. Σύμφωνα με τον Κοσμά Φλαμιάτο, η Αγγλία εκμεταλλεύτηκε τον απελευθερωτικό αγώνα του 1821 και, με τη συμμετοχή του Κλήρου σε αυτόν, επεδίωξε "ίνα διεγείρη την παγκόσμιον, ει δυνατόν, περιφρόνησιν, μίσος, αποστροφήν και συνωμοσίαν κατά του Κλήρου, τόσον την εκ των Αρχών, όσον και την εκ του λαού. Δι' αυτόν τον σκοπόν, προς τοις άλλοις εκίνησεν εμμέσως εις τους αρχηγούς της Φιλικής Εταιρείας και εισήχθησαν εν αυτω ο Οικουμενικός Πατριάρχης, πολλοί Επίσκοποι και άλλοι εκ του Κλήρου της Ανατολής, και εφάνησαν τινες εξ αυτών οπλοφορούντες εις το στάδιον του κατά των Οθωμανών πολέμου, φαινόμενον όλως μοναδικόν, αλλόκοτον και αποτρόπαιον, εις την Ορθόδοξον Εκκλησίαν''.

2. Κοσμάς Φλαμιάτος, μοναχός, 'Απαντα ήτοι Φωνή Ορθόδοξος περί των μελλόντων καθώς και Επιστολή προς τους εν τω Αγίω Όρει Πατέρας, Εκδόσεις Ασκητικών Κειμένων Κωνσταντίνου Χαρ. Σπανού, Αθήνα 1976, σελ. 96-97.

3. Κ. Θ. Δημαράς, Νεοελληνικός Διαφωτισμός, Ερμής, Νεοελληνικά Μελετήματα. Αθήνα 1998.

4. Πολυχρόνης Ενεπεκίδης: Κοραής - Κούμας - Κάλβος. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας.

5. Μιχαηλάρης Παναγιώτης, ''Νεόφυτος Βάμβας'', Κληρικοί στον Αγώνα, ''Τα Νέα'', Αθήνα, 2010, σελ.95.

6. Γιώργου Καραμπελιά, "Η ανολοκλήρωτη επανάσταση του Ρήγα", Εναλλακτικές Εκδόσεις, 2011.

7. Πρωτοπρ. Γεωργίου Δ. Μεταλληνού, "Επακριβώσεις στην ιδεολογική ταυτότητα του Θεόκλητου Φαρμακίδη", Ελληνισμός μετέωρος, Εκδ. Αποστολική Διακονία, Β΄ Εκδ. Αθήνα 1999, σελ. 168-183.

8. Κοσμάς Φλαμιάτος, Μοναχός, ''Απαντα ήτοι Φωνή Ορθόδοξος περί των μελλόντων καθώς και Επιστολή προς τους εν τω Αγίω Όρει Πατέρας''.

9. Κοσμά Φλαμιάτου, ''Φωνή ορθόδοξος και σπουδαία εις ανακάλυψιν της κατά των ορθοδόξων επιβουλής εις ορθόφρονα συμβουλήν διά την εκ του επικειμένου κινδύνου ασφάλειαν και κοινήν σωτηρίαν και περί της μελλούσης καταστάσεως των καθ' ημάς πραγμάτων''. Εν Αθήναις 1849.


ΦΩΝΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΑ 
ΕΙΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΙΝ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΠΙΒΟΥΛΗΣ 
ΕΙΣ ΟΡΘΟΦΡΟΝΑ ΣΥΜΒΟΥΛΗΝ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΚ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑΝ. 
ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΜΕΛΛΟΥΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΩΝ ΚΑΘ ΗΜΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ

(συνέχεια από το προηγούμενο)


Τούτο εγνωρίσθη εναργέστερον εις τον ορθόδοξον λαόν της Ανατολής. Επειδή παρετήρησεν η πολιτική της Αγγλίας, ότι οι φιλόθεοι και φιλογενείς διδάσκαλοι, Ευγ. ο Βούλγαρις, ο Ν. Θεοτόκης και άλλοι ομόφρονες τούτων, διά συνεργείας των αοιδίμων Ζωσιμάδων, διέδωκαν εις τον λαόν της Ανατολής, αφορμήν εις αναγέννησιν και εις χρήσιν της Παλαιάς, Ελληνικής γλώσσας, πολλά συγγράματα εις στηριγμόν της ορθοδόξου πίστεως, και πολλά άλλα σπέρματα αληθινού φωτισμού, τείνοντα όλα εις την οικοδομήν της Εκκλησίας και εις αποκατάστασιν και εις πρόοδον του Ελληνικού γένους, επενόησε διά τούτο ευθύς τρόπους, όπως δι' αυτών, ου μόνον απομαιταιώση τοιούτους θεοφιλείς και σωτηρίους σκοπούς, αλλ' ίνα φέρη προς τούτους τους εκ διαμέτρου αντικεμένους καρπούς. 

Δ' αυτό τέλος προπαρασκεύασε κατάλληλα όργανα και στρατιώτας, οποίος προς τοις άλλοις, ο Κ ο ρ α ή ς,  ο Κ ο ύ μ α ς,  ο Ν. Δ ο ύ κ α ς, ο Α. Γ α ζ ή ς, ο  Β ά μ β α ς, και όλοι οι περί αυτούς. Εις όλην την εκ τούτων αναφανείσαν νέαν φιλολογίαν, ως και εις αυτάς τας Γραμματικάς θεωρείται τοιαύτη νενοθευμένη ανωμαλία, διά την συστηματικήν στρέβλωσιν και φθοράν του πνεύματος της νεολαίας, ώστε φέρει φρίκην και έκπληξιν εις οποιονδήποτε νουνεχή και ορθόδοξον. 

Εκτός τούτου, εις όλην αυτήν δεν φαίνεται άλλο τι, ως επί το πλείστον, ειμή τα κατά της ορθοδόξου πίστεως σκάνδαλα, η εκ πλαγίου σύστασις της πλάνης του Λουθηρο-Καλβινισμού και του θεισμού, η σύγχησις και η νόθευσις των επιστημονικών γνώσεων, και ο ερεθισμός εις της καινοτομίας το πνεύμα και προ πάντων εις τα του Κοραή έργα, ώστε και διά τούτο εκθειάζονται και υπερεπαινούνται μέχρι της σήμερον, διά της κοινής φήμης ενεργεία της επιβουλής. 

Δι' αυτών έσυρε προ πολλού η συνωμοσία εις το ναυάγιον της πλάνης και εις την κατά της ορθοδοξίας επιβουλήν, όλην σχεδόν την τάξιν των νομιζομένων και λεγομένων ελλογίμων και διδασκάλων όλης της Ανατολής. Διά τούτων ενήργησεν η εκ της Αγγλίας επιβουλή και αποσκορακίσθησαν προ πολλού, οι εκ πάντων των Σχολείων της Ανατολής, ό λ α  τ α  β ι β λ ί α  τα συντεταγμένα υπό ανδρών σοφών τε και συνετών και επαγγελόμενα ει τε πολλήν, ει τε ολίγην ωφέλειαν εις την νεολαίαν, ή συγκεγραμμμένα υπό οποιουδήποτε  είτε παλαιού, είτε νέου ορθοδόξου διδασκάλου, και  α ν τ ι σ ύ χ θ η σ α ν  ά λ λ α, άλλως κεκολοβωμένα, ανώμαλα και εστρεβλωμένα, ή γεγραμμένα υπό Λουθηρο-Καλβίνων και μεταφρασθέντα εκ του Αγγλικού και του Γερμανικού. 

Άλλα δε πάλιν συνερανίσθησαν εκ των πάλαι Ελληνικών Συγγρφέων και συνετάχθησαν δι' αυτήν την αιτίαν, τουτέστι διά την στρέβλωσιν και σύγχυσιν του πνεύματος της νεολαίας, και διά κατά της ορθοδόξου πίστεως σκάνδαλα, ως προς τοις άλλοις, η λεγομένη Ε γ κ υ κ λ ο π α ί δ ε ι α  τ ο υ  Φ α ρ μ α κ ί δ ο υ,  συντεταγμένη επί τοιούτω σκοπώ, υπό τινος Γερμανού, και άλλα πολλά τοιαύτα. Αι κατά της ορθοδόξου πίστεως φρικταί και αλλόκοτοι βλασφημίαι κατά την δόξαν των Λουθηρο-Καλβίνων και ε ι ς  ό λ α  υ π ό  τ ο υ  Κ ο ρ α ή  εκδοθέντα  β ι β λ ί α  κατ' εισήγησιν και υπαγόρευσιν της επιβουλής, το υπό του Ν. Δούκα βλασφήμως συντεταγμένον βιβλίον κατά των έργων του αγιασμού, τουτέστι κατά της νηστείας και της παρθενίας, τα όσα δε πάλιν: 

Α. ο Γ α ζ ή ς  β λ α σ φ η μ ε ί  κατά του μοναδικού βίου εις την Ελληνικήν Βιβλιοθήκην, ταύτα λέγω και άλλα πολλά, παραπλήσια τούτοις υπάρχουσι γνωστά και δήλα σχεδόν τοις πάσι. Δι' αυτον τον σκοπόν μεταφράσθη υπό του Κούμα εκ του Γερμανικού, η δωδεκάτομος Γενική Ιστορία σ υ ν τ ε τ α γ μ έ ν η  υ π ό  Λ ο υ θ η ρ ο κ α λ β ί ν ο υ,  καθώς και τα Ελληνικά Λεξικά τόσον τούτου, όσο και το του Γαζή εκ των οποίων, εις την πρώτην έκδοσιν ε ξ η λ ε ί φ θ η οποιαδήποτε  λ έ ξ ι ς  θ ε ο λ ο γ ι κ ή  και Ε κ κ λ η σ ι α σ τ ι κ ή.

Εκ του Γερμανικού μ ε τ α φ ρ ά σ θ η  υ π ό  τ ο υ  Κ ο ρ α ή  και η λεγομένη ''Κατήχησις'' του Πλάτωνος, ήτις και πάλιν εξεδόθη εν Κερκύρα, υπό άλλων οργάνων της επιβουλής. Εις τα εν αυτή προστεθέντα σχόλια υπό του μεταφραστού, πάντοτε εις όλα τα εκεί μνημονευόμενα ρητά της Π. Διαθήκης, επιφέρει διόρθωσιν κατά το λεγόμενον εβραικόν κείμενον, επί σκοπώ σκανδάλου εις τους ορθοδόξους, ίνα νομίσωσι, δηλαδή, ότι η των εβδομήκοντα μετάφρασις ην η καθ' ημάς Εκκλησία, έχει και κρατεί από των Αποστολικών χρόνων μέχρι της ώρας, εστίν εσφαλμένη τάχα και, ότι εκ τούτου ανάγκη, ίνα παραδεχθώμεν την εκ του εβραικού, την οποίαν έπειτα προσέφερον εις ημάς διά τόσου θορύβου και τέχνης οι εκ της Αγγλίας  ψ ε υ δ α π ό σ τ ο λ ο ι.  

Δι αυτής της του Πλάτωνος Κατηχήσεως, ευρίσκουσιν αφορμήν οι ψευδοδιδάσκαλοι της νυν εποχής, κατ' εισήγησιν της επιβουλής και διεγείρουσιν εις την αστήρικτον νεολαίαν πολλά κατά της ορθοδόξου πίστεως σκάνδαλα, και πολλάς συστάσεις, εις πολλά βλάσφημα και αντιχριστιανικά δόγματα, της Λουθηρο-Καλβινικής πλάνης. Σιωπώ πάμπολλα άλλα τοιαύτα. Η επί τούτω σκοπώ ραδιουργία της επιβουλής, ως προς την νόθευσιν όλων εν γένει των βιβλίων των ορθοδόξων, εχώρησε, επί τοσούτον, ώστε εισήλθε και εις αυτό το θυσιαστήριον, ίνα νοθεύση, δηλαδή και ατά τα κατά πάσαν ημέραν ιερά βιβλία αναγινωσκόμενα εν ταις Εκκλησίαις, υπό το πρόσχημα της διορθώσεως. 

Εις αυτόν τον σκοπόν αποβλέπει η επιχείρησις του ψευδοδιδασκάλου και υποκριτού Β. Κουτλουμουσιάνου  ε ι ς  δ ι ό ρ θ ω σ ι ν,  δ ή θ εν  τ ο υ  Ω ρ ο λ ο γ ί ο υ,  τ ω ν  Μ η ν α ί ω ν  και άλλων ομοίων Εκκλησιαστικών βιβλίων. Η τυπογραφία όλης εν γένει της Ανατολής, εν αγνοία και δι' απάτης, και μάλιστα οι εφημεριδογράφοι διά μόνον σκοπόν της επιβουλής αγωνίζονται και συγχρόνως δι' άλλης ραδουργίας και τέχνης, κινεί τον αποίμαντον, τον απροστάτευτον, τον απλούν και επιβουλευόμενον λαόν, και αναγιγνώσκει αδιαλείπτως μετά πολλού και θερμού ζήλου αυτάς, εν ω εφαίνετο αναγκαία, τοιαύτη απαγόρευσις εις αυτά, οποία φαίνεται αναγκαία εις τους γονείς, ίνα πράττωσι εις τα ίδια τέκνα, εις απαγόρευσιν όλων των ολεθρίων και θανατηφόρων βρωμάτων και φαγητά, τα οποία προσφέρει αυτοίς αδιάλλακτος και υποκεκρυμμένος εχθρός, υπό το πρόσχημα της φιλανθρωπίας. 

Σιωπώ πάμπολλα άλλα βλάσφημα και Σατανικά βιβλία, έχοντα αποκεκαλυμμένας τας κατά της πίστεως βλασφημίας, τα σκάνδαλα της διαφθοράς, του σκοτισμού, της κακίας και τον ερεθισμόν της αποστασίας. Αλλά και περί τούτου του αντικειμένου, ο λόγος αποβαίνει πολύ διεξοδικός και δεν εκτείνομαι ως προς αυτό περαιτέρω, αλλά μεταβαίνω εις άλλο. 


Δ'. Η υπό το όνομα του εξευγενισμού διάδοσις της πολυτελείας και της διαφθοράς και η εκ ταύτης κοινή ένδεια και πτωχεία. 

Συγχρόνως εις την διάδοσιν της πλάνης ενεργεί και εκείνην της διαφθοράς, επειδή και τα δύο βοηθούνται αμοιβαίως, τόσον η πλάνη, δηλαδή φέρει πρόοδον και πλεονασμόν εις την διαφθοράν, όσον και η διαφθορά φέρει τα αυτά εις την πλάνην. Η πολυτέλεια και η διαφθορά, προς τοις άλλοις παύει το αίσθημα του πατριωτισμού και τον υπέρ του κοινού συμφέροντος ζήλον και φέρει αναποφεύκτως τους πεπτωκότας εις την ιδιοτέλειαν και επιρρεπείς εις τας κοινάς προδοσίας κατ' οιανδήποτε, καν μικράν προσβολήν πειρασμού υπό ξένης επιβουλής. 

Τούτο πολλώ μάλλον ακολουθεί εις όποιον λαόν λάβη χώραν, πρώτον η τρυφή και η πολυτέλεια, έπειτα δε η κοινή ένδεια και πτωχεία, γινόμενα τότε όλως ανυπόφορα και δεινά εις τους πάσχοντας και μάλιστα όσους επισκιάση η πλάνη του θεισμού και έχωσι μίαν όλως εστρεβλωμένην και αλεινήν μόρφωσιν, τα οποία όλα συστηματικώς ενεργεί η επιβουλή εις όλα τα ορθόδοξα Κράτη, προ πάντων δε εις όλον τον λαόν της Ανατολής. 

Εκτός τούτου οίδε καλώς, ότι η γενική διαφθορά εξ ανάγκης φέρει την ανωμαλίαν, όλα τα είδη της κακίας, την κοινήν ένδειαν, την καταστροφήν και τα ναυάγια εις τα έθνη και εις όλα τα Κράτη. Καθώς την πλάνην, ωσαύτως και την πολυτέλειαν και την διαφθοράν ενεργεί και διαδίδεται πάντοτε συστηματικώς, κατά πρώτον εις τους βασιλικούς οίκους, εις τας Πρωτευούσας των πόλεων, έπειτα δε εις όλας τας πόλεις, εις όλας τας κεντρικάς θέσεις, εις όλην την ανωτέραν του λαού τάξιν και εις την νεολαίαν, επειδή οίδεν, ότι εκείθεν ευστόχως και εξ ανάγκης εκτείνεται το κακόν εις όλας τας τάξεις του λαού. 

Έργον αυτής της επιβουλής, θεωρείται προς τοις άλλοις πολλοίς και κατά τον ιη' αιώνα επιπολάσασα διαφθορά εις τον βασιλικόν οίκον της Γαλλίας, και η εκείθεν διάδοσις εις τον λαόν,  και όσα άλλα τοιαύτα αλλόκοτα και απαίσια σκάνδαλα ακολουθούσι και γίνονται και εις όλα τα άλλα επιβουλευόμενα Κράτη, μέχρι της σήμερον. 

Εκ των όσων άλλων ραδιουργιών μετέρχεται συστηματικώς ως προς αυτόν τον σκοπόν θεωρούνται και αι εφεξής:

1. Αποστέλλει ανθρώπους  εκ του άρρενος και του θήλεος φύλου τεχνίτας και ερεθιστάς της διαφθοράς εις τους επιβουλευομένους. Ενίοτε δε αποστέλλονται Λόρδοι ευπρόσωποι και ωραίοι εις τους βασιλικούς κήπους δι' αυτόν τον σκοπόν.

2. Κινεί αυτούς δι' άλλων κεκρυμμένων αυτής οργάνων και συγκροτούσι πολλάκις και συστηματικώς συμπόσια επίσημα, πολυτελή και όλως σκανδαλοποιά ως προς την διάδοσιν της διαφθοράς, χορούς, θέατρα, συγκρότησιν γενικών ομηγύρεων χωρίς ευλόγου και μεγάλης αιτίας διά μεγαλοπρεπών επιδείξεων κ.τ.λ.

3. Εις την Επτάνησον συστηματικώτερον, καθώς και εις όλα τα άλλα Κράτη κατά το μάλλον και ήττον προβιβάζει εις όλας τας θέσεις Εκκλησιαστικάς και πολιτικάς και προ πάντων εις τας διδασκαλικάς όλην την πλάνην και την διαφοράν, και χορηγεί αυτοίς κατά πρώτον αδρούς και μεγάλους μισθούς και πολυπλασιάζει τας θέσεις.

Εκ τούτου προς τοις άλλοις οικονομεί πολλούς απαισίους σκοπούς΄  πρώτον μεν ενεργεί δι' αυτών την αφορμήν και τα σκάνδαλα εις διάδοσιν γενικήν της πολυτελείας και της διαφθοράς, δεύτερον δε φέρειτην ένδειαν και την χρεωκοπίαν του κοινού ταμείου, δι' άλλους ολεθρίους σκοπούς΄ και τρίτον μισθοδοτεί αδρώς κατά πρώτον τα όργανα της κοινής προδοσίας γενόμενα εκ τούτου προθυμότερα και πλέον αφοσιωμένα εις τας μυστικάς αυτής εισηγήσεις. 

Εις ταύτα τα δύο Κράτη της Επτανήσου, εν μέρει δε και εις το Βασίλ. της Ελλάδος, όλον το ταμείον σχεδόν εξοδεύεται εις τα όργανα επιβουλής, ενεργούντα αδιαλείπτως, είτε εν γνώσει, είτε εν αγνοία, το γενικόν ναυάγιον. Μ ι σ θ ο δ ο τ ε ί  φερ' ειπείν  ψ ε υ δ ο δ ι δ α σ κ ά λ ο υ ς,  των οποίων όλον το έργον και οι αγώνες αποβλέπουσιν εις την όλως εστρεβλωμένην και εις την κατά το πνεύμα της διαφθοράς και της πλάνης μόρφωσιν της νεολαίας και εις μόνον τον προσηλυτισμόν της επιβουλής, 

άνθρωποι των οποίων, ου μόνον η διδασκαλία, αλλά και η απλή συναναστροφή γίνεται φθορά και μολυσμός της κοινωνίας, έχει και  μ ι σ θ ο τ ο δ ο τ ε ί   δ α σ ο ν ό μ ο υ ς  και δ α σ ο φ ύ λ α κ α ς  εις το Βασίλειον της Ελλάδος, και ενεργούσι κατά καιρούς και τόπους, εάν ώσιν, αλλόφιλοι κατά τας δοθείσας αυτοίς  μ υ σ τ ι κ ά ς  ε ν τ ο λ ά ς,  δολίως πως και εμμέσως δι' άλλων την  π υ ρ κ α ι ά ν  και την  φ θ ο ρ ά ν  εις τα δάση. 

Σιωπώ μυρία άλλα σπουδαιότερα και φρικωδέστερα τούτων, διότι αυτά αρκούσιν εις μικράν νύξιν προς έρευναν και γνώσιν των άλλων.

Συνεχίζεται 


Εκ του βιβλίου του Μοναχού Κοσμά Φλαμιάτου
''ΦΩΝΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΑ 
ΕΙΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΙΝ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΠΙΒΟΥΛΗΣ, ΕΙΣ ΟΡΘΟΦΡΟΝΑ ΣΥΜΒΟΥΛΗΝ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΚ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑΝ. ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΜΕΛΛΟΥΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΩΝ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ'' 
Αθήνα 1849, σελ. 32-37. 
Μεταφορά στο διαδίκτυο, στο μονοτονικό σύστημα, με την Γραμματική τάξη της εποχής, επιμέλεια, παρουσίαση ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ






ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ






ΒΛΑΣΦΗΜΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΕΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΣΟΦΟΙ ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΩΣ ΟΙ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΙ, ΟΙ ΔΕΙΔΙΔΑΙΜΟΝΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΜΑΘΕΙΣ




του Γιώργου Δ. Δημακόπουλου, Δημοσιογράφου


Προκειμένου να κατανοηθεί -ως επί το πλείστον- καλύτερα το έργο του λόγιου Μοναχού Κοσμά Φλαμιάτου, όσον αφορά τις εύλογες και δικαιολογημένες αντιδράσεις του σχετικά με την Βαυαροκρατία, τον ρόλο της Αντιβασιλείας και την Βρετανική εισβολή και επιβουλή στα κοινωνικά ειωθότα της εναπομείνασας τότε Ελλάδας, θεωρήσαμε αναγκαίο να υπογραμμίσουμε τα κάτωθι και μόνο -επιγραμματικά- τα εξής: η Αγγλία ποτέ δεν ήθελε τον Ιωάννη Καποδίστρια ως Κυβερνήτη της χώρας, αλλά προσπαθούσε να επιβάλλει Μοναρχία -φυσικά- με δικό της Βασιλέα. Οι τρεις μεγάλες, προστάτιδες δυνάμεις (Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία) αποφάσισαν τελικά να ορίσουν ως Μονάρχη της χώρας τον Βαυαρό πρίγκιπα Όθωνα σε ηλικία μόλις 17 ετών, γνωστό ως Otto Friedrich Lπudwig von Wittelsbach. Μέχρι όμως να ενηλικιωθεί, ορίστηκε η διακυβέρνηση της χώρας από την λεγόμενη επιτροπή της Αντιβασιλείας, αποτελούμενη από τους: Κόμη Ιωσήφ Λουδοβίκο Armansperg, Γεώργιο Λουδοβίκο φον Μάουερ, Κάρολο φον Άμπελ και Κάρολο Γκράινερ.

Τα μέτρα που πήρε η Αντιβασιλεία και προκάλεσαν ευλόγως την ορθή αντίδραση των Ρωμιών -φυσικά και του ''Ιερωτάτου'' λόγιου Μοναχού Κοσμά- ήταν εκτός άλλων, τα εξής: α. Διαλύθηκε ο τακτικός, ελληνικός στρατός και αντικαταστάθηκε με την εγκατάσταση 5000 Βαυαρών στρατιωτών! β. Με το διάταγμα της 23 Ιουλίου/4 Αυγούστου 1833, η Εκκλησία της Ελλλάδος ορίστηκε ως ''Αυτοκέφαλη'' και υπάχθηκε κατ' ευθείαν στην κρατική εξουσία προκειμένου να ελεγθεί και να διαβληθεί κατά το δυνατόν. γ. Με το διατάγματα της 7ης Οκτωβρίου 1833 διαλύθηκαν όλα τα Μοναστήρια που είχαν λιγότερους από... 6 Μοναχούς. δ. Με άλλο διάταγμα της 9ης Μαρτίου 1834 διαλύθηκαν όλες... οι γυναικείες Ιερές Μονές. ε'. Όσες Μοναχές ήταν μικρότερες από 40 ετών, υποχρεώθηκαν διά Νόμου να επιστρέψουν στον εγκόσμιο βίο!... στ'. Απαγορεύτηκαν οι δωρεές προς την Εκκλησία. ζ'. Όλη η μοναστηριακή περιουσία -πλην εξαιρέσεων- περιήλθε στο Βαυαροκρατούμενο, ελληνικό κράτος! η'. Εκποιήθηκαν εκκλησιαστικά σκεύη, αγιογραφίες, μέχρι και ολόκληρα βυζαντινά τέμπλα, για την δήθεν αναγκαία χρηματοδότηση του νεοσύστατου κράτους. Συνέπεια όλων αυτών ήταν ο ξεσηκωμός των Ελλήνων, που θεώρησαν, πως πλέον στοχοποιείται η Πίστη τους, ενώ πρώην επιφανείς, εθνικοί αγωνιστές οδηγήθηκαν στις φυλακές, όπως ο Κολοκοτρώνης και ο Πλαπούτας, που θεωρήθηκαν ''εχθροί'' του... Βασιλέως!


Ακολούθησε η εξέγερση της Μάνης, όταν η Αντιβασιλεία θέλησε να βάλει χέρι στους Μανιάτες γαιοκτήμονες και η επέμβαση του Βαυαρικού στρατού στο εσωτερικό της χώρας. Οι γενικευμένες ταραχές και αντιδράσεις οδήγησαν στην ανάκληση των Μάουερ και Άμπελ και όπως έγραφε ο Σπυρίδων Τρικούπης στον Νικόλαο Δραγούμη: ''Αφήνει την Ελλάδα η αντιβασιλεία εις ακαταστασίαν και δυσαρέσκειαν… η Ελλάς είναι και θα παραμείνει Ελλάς''. Και όπως έγραφε και ο Μακρυγιάννης: ''Ότι οι Μπαυαρέζοι και οι οπαδοί τους Έλληνες θέλαν να μας φάνε κι' ο Θεός μας γλύτωσε από τους κακούς τους σκοπούς. Και πασκίζαμεν έξω και μέσα με τρόπον και κατηχούσαμεν τους ανθρώπους, ίσως και κινηθούμεν διά τα έξω και λευτερωθούμεν κ' εμείς εδώ μέσα και κάμωμεν νόμους στέρεους και διοικηθούμεν ως άνθρωποι˙ ότι μας κυβερνούν οι ανθρωποφάγοι με το «έτζι θέλω» και κρίμα στα αίματα και θυσίες οπού κάμαμεν''. (Μακρυγιάννης, Απομνημονεύματα, επιμ. Ι. Βλαχογιάννη). 


Για τον επίβουλο και διαλυτικό ρόλο της Αγγλίας στα ελληνικά δρώμενα, που συχνά προκαλούν τις αντιδράσεις του Μοναχού Κοσμά Φλαμιάτου (ειδωμένες όμως πάντα υπό το πνεύμα της ορθής Φιλοπατρίας, χωρίς κραυγές και αναθεματισμούς) και -συνέπεια αυτών- φυλακίζεται και δηλητηριάζεται (κατά τον Τριανταφυλλίδη) από Αγγλόφιλους στις φυλακές του Ρίου, καταλήγουμε στα εξής: οι Άγγλοι υπήρξαν οι πρώτοι που προσπάθησαν να οριοθετήσουν, να ποδηγετήσουν και να εγκλωβίσουν την Ελληνική Επανάσταση και με τα περίφημα ''Δάνεια της Αγγλίας'' χρηματοδότησαν τους Προεστούς και τους Φαναριώτες και αυτοί με τη σειρά τους υποθήκευσαν έτσι τα εθνικά κτήματα του μελλοντικού, νεοσύστατου ελληνικού κράτους! Με αυτά τα χρήματα των δανείων, οι Προεστοί εξαγόρασαν Οπλαρχηγούς και τους έστρεψαν εναντίον των Καπεταναίων επιτυγχάνοντας τον διχασμό των Ελλήνων και οδηγώντας τους δυστυχώς σε δύο εμφυλίους πολέμους...


Εκατοντάδες Φιλέλληνες κατά κυριολεξία ''λειτουργούν'' ως χρηματοδοτούμενοι πράκτορες της Μ. Βρετανίας, ενώ ο πολυδιαφημισμένος και νοσηρός, αγγλικός ''διαφωτισμός'' βρίσκει τους δικούς του ενχώριους, ιδεοληπτικούς ''Ουμανιστές'' οσφυοκάμπτες, στα πρόσωπα των Θεοκλήτου Φαρμακίδη και Αδαμαντίου Κοραή! Μην ξεχνούμε και το γνωστό αντορθόδοξο-αντικληρικό, συγγραφικό έργο ''Ελληνική Νομαρχία'' ''Ανωνύμου του Έλληνος'', που χλεύαζε ουσιαστικά και λοιδωρούσε την Ορθόδοξη, Ρωμέικη Πίστη μας. Την Ορθόδοξη Πίστη των Ρωμιών, που οι ''εσπερινόφρονες'', έλληνες ψευδοδιαφωτιστές προσπάθησαν -συνεργούσης της Αγγλίας- να ευτελίσουν, να αμαυρώσουν και να ακυρώσουν. Αυτοί άλλωστε οι πιθικίζοντες νεοδιαφωτιστές της Δύσης -μα κυρίως της Αγγλίας- ήταν που μας καλούσαν να απαρνηθούμε την χιλιόχρονη, Ρωμέικη παράδοση και καταγωγή μας και να προσεταιριστούμε τους αρχαίους κλασσικούς των Ολύμπιων ψευδοθεών και και της μοιρολατρικής δεισιδαιμονίας τους. Τα υπόλοιπα, τα αντιλαμβανόμαστε καλύτερα μέσα από την θεόπνευστη και πατριωτική γραφίδα του έργου του Μοναχού Κοσμά του Φλαμιάτου, που -σήμερα ειδικά- ούτος αποτελεί πρότυπο προς μίμηση και παραδειγματισμό! Εύχεσθε!


Πηγές:

α. Ιστορία του Όθωνος, Βασιλέως της Ελλάδος (1832-1962), έκδοση 2η, του Τρύφωνα Ε. Ευαγγελίδη (1894)

β. Δέσποινας Κατηφόρη, ''Σχέσεις J.-G.Eynard- J. von Armansperg'', Δελτίον της Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδος, τόμος 27, σελ.134-15.
γ. Δημητρίου Φωτιάδη: Όθωνας - Η έξωση. Αθήνα: Εκδόσεις Αφοί Ζαχαρόπουλοι, 1988.
δ. Δημητρίου Βερναρδάκη: Καποδίστριας και Όθων. Αθήνα: Ερμείας, 2001.
ε'. Αντωνίου Κλάψη: Πολιτική και διπλωματία της ελληνικής εθνικής ολοκλήρωσης, 1821-1923, Εκδόσεις Πεδίο, Αθήνα, 2019.



ΦΩΝΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΑ

ΕΙΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΙΝ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΠΙΒΟΥΛΗΣ 

ΕΙΣ ΟΡΘΟΦΡΟΝΑ ΣΥΜΒΟΥΛΗΝ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΚ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑΝ.
ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΜΕΛΛΟΥΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΩΝ ΚΑΘ ΗΜΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ


(συνέχεια από το προηγούμενο)

Β'. Η δημιουργία της κοινής φήμης και της κοινής γνώμης.

Επειδή οίδεν η επιβουλή καλώς, ότι οι πλείστοι των ανθρώπων εκ της κοινής φήμης και γνώμης οδηγούνται εις τα ίδια πρακτικά, διά τούτο επενόησε τρόπους και γίνεται αυτή, ο δημιουργός και ο ποιητής τούτων εξ ων οι σημαντικώτεροι, ως εγώ νομίζω, υπάρχουσιν ούτοι οι τρεις, Πρώτον μεν, η κατά το πνεύμα της καινοτομίας, της πλάνης, της στρεβλώσεως και της ανωμαλίας νόθευσις του φιλοσοφικού και φιλολογικού συστήματος, περί ου γράφω τινα κατωτέρω΄ δεύτερον δε οι ε φ η μ ε ρ ι δ ο γ ρ ά φ ο ι΄ και τρίτον πολλοί μ ι σ θ ω τ ο ί  σ π ε ρ μ ο λ ό γ ο ι εκ του κεκρυμμένου π ρ ο σ υ λ η τ ι σ μ ο ύ της επιβουλής. 

Εκ τούτων, άλλοι αποστέλλονται και παρευρίσκονται πάντοτε συστηματικώς εις όλας τας γενικάς και μερικάς ομηγύρεις των επιβουλευομένων λαών, άλλοι δε περιστοιχούσι προ πάντων, όλας τας ανωτέρω τάξεις του επιβουλευομένου λαού κ λ η ρ ι κ ώ ν  τ ε  κ ο σ μ ι κ ώ ν  τ ε  και  π ο λ ι τ ι κ ώ ν, εξ ων τινες δι' αυτήν την αιτίαν και δι' άλλους τοιούτους δολίους σκοπούς λ α μ β ά ν ο υ σ ι  θ έ σ ε ι ς και ε π α γ γ έ λ μ α τα  δι' ενεργείας της επιβουλής. 

Εκ τούτων, οι των άλλων τενικώτεροι και δολιώτεροι π ε ρ ι σ τ ο ι χ ο ύ σ ι τους Β α σ ι λ ε ί ς, Π α τ ρ ι ά ρ χ α ς, Α ρ χ ι ε ρ ε ί ς και λ ο ι π ο ύ ς εκ των οποίων κατατίθενται τινές και εις την θέσιν του Π ρ ω θ υ π ο υ ρ γ ο ύ. 'Εργον προς τοις άλλοις πολλοίς, των τοιούτων εστίν ίνα διεγείρωσι την αφοσίωσιν και τον πόθον των επιβουλευομένων, εις το πνεύμα της πλάνης, εις τα σκάνδαλα της διαφθοράς, εις όλα τα ολέθρια και τα καταστρεπτικά έργα, εις το μίσος και την περιφρόνησιν, όλων των εν αληθεία σοφών και ορθοφρονούντων, και όλων εκείνων, οίτινες έχουσι γνήσια αισθήματα Πατριωτισμού και φιλογενείας, και εξ' εναντίας δι αυτής της κοινής φήμης συνιστά εις το κοινόν, ως άνδρας σοφούς, και αγωνιστάς του κοινού συμφέροντος, όλα τα βδελύγματα της πλάνης και όλα τα επάρατα και απαίσια όργανα της κοινής προδοσίας. 

Δι' αυτής συνιστά η επιβουλή εις τα Κράτη και προ πάντων  εις  τους  ο ρ θ ο δ ό ξ ο υ ς, όλα εκείνα των οποίων αι συνέπειαι υποκρύπτουσι την διάδοσιν της πλάνης, την καταστροφήν, τας συμφοράς και τα γενικά ναυάγια, και αποσκορακίζει όλα όσα υπόσχονται τα εκ διαμέτρου τούτων αντικείμενα αγαθά, την κοινήν ασφάλειαν, ευδαιμονίαν και σωτηρίαν, τον στηριγμόν της πίστεως και παν άλλο γενικόν αγαθόν. Δι' αυτής της ραδιουργίας, τα όσα αυτή δόλια, μεγάλα και γενικά δεινά ενεργεί εις όλα τα Κράτη, προσάπτει την αιτίαν εις άλλα όργανα και ως επί το πλήστον εις τον  Κ λ ή ρ ο ν, εις την Γαλλίαν και εις άλλους, και προ πάντων εις τας αρχάς και εις τους βασιλείς και ερεθίζει εις τα σχίσματα και εις την αποστασίαν. 

Δι' αυτής έφερε και φέρει αδιαλείπτους εις τους επιβουλευομένους πολλά και ολέθρια σκάνδαλα, και κινεί αυτούς και πίπτουσιν αυθόρμητοι εις τα δίκτυα της πλάνης, της απωλείας, του θανάτου και της καταστροφής. Αυτή η επιβουλή εκίνησε και ανεφάνησαν δι' αυτόν τον σκοπόν τόσοι  ε φ η μ ε ρ ι δ ο γ ρ ά φ ο ι  εις όλην την Ανατολήν, και έχει προς τούτοις και πολλά άλλα όργανα κεκρυμμένα, παρευρισκόμενα εις αυτούς ουδέν άλλο έργον έχοντα, ειμή την έκθεσιν των εφημερίδων, διά τούτο και επί Συντάγματος ενομοθέτησε την ελευθεροτυπίαν. 

Διά των εφημερίδων και διά των σπερμολόγων διήγειρε προς τοις άλλοις το γενικόν κατά του Κυβερνήτου μίσος, έως ου έφερε την τούτου δολοφονίαν. Παρατηρείται, ότι η επιβουλή αναβιβάζει τα ίδια αυτής  ό ρ γ α ν α  συστηματικώς, τείνει προς τοις άλλοις πολλοίς, και εκτός των όσων εξέθεσα ανωτέρω,  ε ι ς  τ α  κ α τ ά  τ η ς  π ί σ τ ε ω ς σ κ ά ν δ α λ α, εις την σύστασιν της επιβουλής και των ιδίων αυτής οργάνων, εις τον ερεθισμόν εις τα μεταξύ των ορθοδόξων εχθρικά σχίσματα, εις το κατά του Βασιλέως μίσος, προσάπτοντες εις αυτόν τα όσα η επιβουλή ενεργεί, εις τον ερεθισμόν της αποστασίας και εις τα παραπλήσια. 

Το βάθος, η τέχνη και η ποικιλία της υποκρίσεως και της ραδιουργίας, τα οποία υπάρχουσι συστηματικώς εις όλα τα όργανα και τον προσυλητισμόν της επιβουλής, αυτά θεωρούνται και εις τους εφημεριδογράφους. Ενίοτε διαθρυλλούσι κατ' αρχάς μίαν αλήθειαν ίνα φανώσι ζηλωταί, και φιλογενείς τάχα, και έπειτα μετά καιρόν αναιρούσιν αυτόν διά των όσων περιθρυλλούσι και συνιστώσι, τα όσα η επιβουλή εμμέσως δι' άλλων υποκριτών υπαγορεύει αυτοίς. Άλλοτε υ π  ο κ ρ ί ν ο τ α ι  τ ο ν  υπέρ της Πίστεως  ζ η λ ω τ ή ν  και υπό το πρόσχημα τούτου διακηρύττουσι πολλάς μεγάλας βλασφημίας των άλλων, διά σκάνδαλον εις πτώσιν των αστηρίκτων. 

Ενίοτε δε στηλιτεύουσι μικρά τινά έργα και ασήμαντα της επιβουλής επί σκοπώ, ίνα συσκιάζωσι και αποκρύπτωσι τα μεγάλα. Διά τούτου του είδους της ραδιουργίας συνεσκοτάθη και ενοθεύθη τοσούτον ήδη η κοινή φήμη, ώστε πας άνθρωπος φρόνιμος και συνετός, ίνα μη πέση και περιτειλιχθή εις τα δίκτυα της επιβουλής, ανάγκη την σήμερον, ίνα κρίνη αντιθέτως εκ του εναντίου τα πράγματα και μάλιστα τα γενικά και σπουδαία, παρ' όσον η κοινή φήμη μαρτυρεί και διαθρυλλεί αυτά, ήτις παριστάνει το φως ως σκότος, και το σκότος ως φως κ.τ.λ. 

Δι' αυτής της κοινής φήμης προς τοις άλλοις πολλοίς, όσον περιθρυλλείται και ευφημίζεται, η μετά την Λουθηρο-Καλβινικήν αίρεσιν προ 300 περίπου ετών εποχή, ως εποχή φωτισμού τάχα, αναπτύξεως, εξευγενισμού και ελευθερίας, επαγγελομένη γενικάς και μεγάλας μεταρρυθμίσεις εις όλα τα Κράτη και τους λαούς, τόσον χλευάζεται, εμπαίζεται και κατηγορείται, όλη η προλαβούσα εποχή του χριστιανισμού, η υπό της επιβουλής λεγομένη Μεσαιών, ως εποχή δήθεν βαρβαρισμού, σκοταδισμού, προλήψεων, δεισιδαιμονίας και τυραννίας. 

Ο σκοπός δε της επιβουλής και κατά τούτο τείνει, ίνα ισάξη εις τα επιβουλευόμενα Κράτη, το πνεύμα της καινοτομίας, της πλάνης, της διαφθοράς, της αποστασίας και τα εκ τούτων ναυάγια. Τα όσα δεινά έφερε και φέρει διά τούτου του είδους της ραδιουργίας, υπάρχουσι πάμπολλα και σχεδόν απερίγραπτα, αν και αγνοούμενα παρά πάσι.

Γ'. Η νόθευσις κατά το πνεύμα της πλάνης και στρέβλωσις της νέας φιλολογίας τε και φιλοσοφίας.

Ο σκοπός της επιβουλής, από πρώτης αρχής έτεινε προς τοις άλλοις πολλοίς και τείνει, ίνα στρεβλώση τον νουν και φθείρη τα ήθη των επιβουλευομένων, διότι οίδεν, ότι εκ τούτου ευρίσκει περισσοτέραν χώραν η υπ' αυτής διδομένη πλάνη, δι' ης ακολουθεί η τούτων καταστροφή και η πτώσις. Εις τούτο επενόησεν, ίνα νοθεύση την ύλην της διδασκαλίας και στεβλώση την μέθοδον και υποκρύψη εν αυτοίς, όλα τα σκάνδαλα, της πλάνης και της αποστασίας, της ανωμαλίας και της διαφθοράς. Καθώς και εις όλας τας άλλας ραδιουργίας, ωσαύτως και κατά τούτο, ενεργεί διά τρόπου όλως δολίου και υποκεκρυμμένου, και υπό το πρόσχημα του καλού κατ' αρχάς και φέρει το εις το σκοπούς αυτής κατάλληλον σύστημα, και έπειτα προοδεύει ανεπαισθήτως. 

Φ. ο Βάκχων, έπειτα δε Ι. ο Νεύθων, ο Ούμες Λώκιος και άλλοι Άγγλοι ήνοιξαν επί τοιούτω σκοπώ νέον στάδιον και νέαν μέθοδον του φιλοσοφείν, καθώς μετά ταύτα ο Βλαίρ της φιλολογίας, όστις  π α ρ α λ λ η λ ί ζ ε ι  τους  π ρ ο φ ή τ α ς, τους εν ταις θείαις Γραφαίς,  π ρ ο ς  τ ο υ ς  ε θ ν ι κ ο ύ ς  π ο ι η τ ά ς  συστήματα, δι' ων προς τοις άλλοις περιορίζονται όλαι οι γνώσεις του ανθρώπου εις τας αισθήσεις και καταργείται, ως απάτη  και πρόληψις, πάσα υψηλή, μεταφυσική και πνευματική ιδέα. Και τούτων και δι' εμμέσου υπαγορεύσεως της Αγγλικής ραδιουργίας έλαβον την νύξιν και την αφορμήν ο Καρτέσιος, ο Ελβέτιος, ο Βολταίρ, ο Κολδυλιάκ, όλοι οι περί αυτούς Γάλλοι και προ πάντων ο Ρουσσώ εις τα ίδια αυτών απαίσια και αντιχριστιανικά Συγγράμματα, δι' ων διεδόθη η πλάνη του θεισμού και η αιτία πάσης αποστασίας εις την Γαλλίαν, εκείθεν δε και εις όλα τα Κράτη της Δύσεως. 

Πόσον δε υπάρχουσι προ πολλού  ν ε ν ο θ ε υ μ έ ν α  και  ε σ τ ρ ε β λ ω μ έ ν α  όλα τα είδη της φιλολογικής τέχνης, της φιλοσοφίας και των επιστημών καθ' όλα τα Κράτη του Δυτικού δόγματος, διά της εκ της επιβουλής επί τοιούτω σκοπώ ενεργουμένης ραδιουργίας, εστί πάσι τοις υγειόφροσι και τοις γνωστοίς γνωστόν, και φαίνονται προς τοις άλλοις εκ των εκεί μαθητευσάντων και μαθητευομένων νέων. Αυτή η ραδιουργία ενεργείται συστηματικότερον εις όλα τα ορθόδοξα Κράτη, διά τούτο περιθρυλλούνται και υπερεπαινούνται διά της κοινής φήμης ενεργεία της επιβουλής, όλοι οι ειρημένοι  ψ ε υ δ ο φ ι λ ό σ ο φ ο ι  και  ο ι  π ε ρ ί  α υ τ ο ύ ς,  και όλα τα βδελύγματα της πλάνης, όσα αυτή η επιβουλή,  ε ν ό θ ε υ σ ε  και  ε σ τ ρ έ β λ ω σ ε ν ,  ως άνδρες τάχα μεγάλοι και ως σωτήριοι  μ ε τ α ρ ρ υ θ μ ι σ τ α ί, και εκ του εναντίου διαβάλλονται και βλασφημούνται, όλοι οι εν αληθεία σοφοί και ορθόδοξοι, ως προληπτικοί, ως δεισιδαίμονες και ως αμαθείς.

Συνεχίζεται


Εκ του βιβλίου του Μοναχού Κοσμά Φλαμιάτου
''ΦΩΝΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΑ 
ΕΙΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΙΝ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΠΙΒΟΥΛΗΣ, ΕΙΣ ΟΡΘΟΦΡΟΝΑ ΣΥΜΒΟΥΛΗΝ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΚ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑΝ. ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΜΕΛΛΟΥΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΩΝ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ'' 
Αθήνα 1849, σελ. 29-32. 
Μεταφορά στο διαδίκτυο, στο μονοτονικό σύστημα, με την Γραμματική τάξη της εποχής, επιμέλεια, παρουσίαση ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ




ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ