(συνέχεια από το προηγούμενο)
Β'. Η δημιουργία της κοινής φήμης και της κοινής γνώμης.
Επειδή οίδεν η επιβουλή καλώς, ότι οι πλείστοι των ανθρώπων εκ της κοινής φήμης και γνώμης οδηγούνται εις τα ίδια πρακτικά, διά τούτο επενόησε τρόπους και γίνεται αυτή, ο δημιουργός και ο ποιητής τούτων εξ ων οι σημαντικώτεροι, ως εγώ νομίζω, υπάρχουσιν ούτοι οι τρεις, Πρώτον μεν, η κατά το πνεύμα της καινοτομίας, της πλάνης, της στρεβλώσεως και της ανωμαλίας νόθευσις του φιλοσοφικού και φιλολογικού συστήματος, περί ου γράφω τινα κατωτέρω΄ δεύτερον δε οι ε φ η μ ε ρ ι δ ο γ ρ ά φ ο ι΄ και τρίτον πολλοί μ ι σ θ ω τ ο ί σ π ε ρ μ ο λ ό γ ο ι εκ του κεκρυμμένου π ρ ο σ υ λ η τ ι σ μ ο ύ της επιβουλής.
Εκ τούτων, άλλοι αποστέλλονται και παρευρίσκονται πάντοτε συστηματικώς εις όλας τας γενικάς και μερικάς ομηγύρεις των επιβουλευομένων λαών, άλλοι δε περιστοιχούσι προ πάντων, όλας τας ανωτέρω τάξεις του επιβουλευομένου λαού κ λ η ρ ι κ ώ ν τ ε κ ο σ μ ι κ ώ ν τ ε και π ο λ ι τ ι κ ώ ν, εξ ων τινες δι' αυτήν την αιτίαν και δι' άλλους τοιούτους δολίους σκοπούς λ α μ β ά ν ο υ σ ι θ έ σ ε ι ς και ε π α γ γ έ λ μ α τα δι' ενεργείας της επιβουλής.
Εκ τούτων, οι των άλλων τενικώτεροι και δολιώτεροι π ε ρ ι σ τ ο ι χ ο ύ σ ι τους Β α σ ι λ ε ί ς, Π α τ ρ ι ά ρ χ α ς, Α ρ χ ι ε ρ ε ί ς και λ ο ι π ο ύ ς εκ των οποίων κατατίθενται τινές και εις την θέσιν του Π ρ ω θ υ π ο υ ρ γ ο ύ. 'Εργον προς τοις άλλοις πολλοίς, των τοιούτων εστίν ίνα διεγείρωσι την αφοσίωσιν και τον πόθον των επιβουλευομένων, εις το πνεύμα της πλάνης, εις τα σκάνδαλα της διαφθοράς, εις όλα τα ολέθρια και τα καταστρεπτικά έργα, εις το μίσος και την περιφρόνησιν, όλων των εν αληθεία σοφών και ορθοφρονούντων, και όλων εκείνων, οίτινες έχουσι γνήσια αισθήματα Πατριωτισμού και φιλογενείας, και εξ' εναντίας δι αυτής της κοινής φήμης συνιστά εις το κοινόν, ως άνδρας σοφούς, και αγωνιστάς του κοινού συμφέροντος, όλα τα βδελύγματα της πλάνης και όλα τα επάρατα και απαίσια όργανα της κοινής προδοσίας.
Δι' αυτής συνιστά η επιβουλή εις τα Κράτη και προ πάντων εις τους ο ρ θ ο δ ό ξ ο υ ς, όλα εκείνα των οποίων αι συνέπειαι υποκρύπτουσι την διάδοσιν της πλάνης, την καταστροφήν, τας συμφοράς και τα γενικά ναυάγια, και αποσκορακίζει όλα όσα υπόσχονται τα εκ διαμέτρου τούτων αντικείμενα αγαθά, την κοινήν ασφάλειαν, ευδαιμονίαν και σωτηρίαν, τον στηριγμόν της πίστεως και παν άλλο γενικόν αγαθόν. Δι' αυτής της ραδιουργίας, τα όσα αυτή δόλια, μεγάλα και γενικά δεινά ενεργεί εις όλα τα Κράτη, προσάπτει την αιτίαν εις άλλα όργανα και ως επί το πλήστον εις τον Κ λ ή ρ ο ν, εις την Γαλλίαν και εις άλλους, και προ πάντων εις τας αρχάς και εις τους βασιλείς και ερεθίζει εις τα σχίσματα και εις την αποστασίαν.
Δι' αυτής έφερε και φέρει αδιαλείπτους εις τους επιβουλευομένους πολλά και ολέθρια σκάνδαλα, και κινεί αυτούς και πίπτουσιν αυθόρμητοι εις τα δίκτυα της πλάνης, της απωλείας, του θανάτου και της καταστροφής. Αυτή η επιβουλή εκίνησε και ανεφάνησαν δι' αυτόν τον σκοπόν τόσοι ε φ η μ ε ρ ι δ ο γ ρ ά φ ο ι εις όλην την Ανατολήν, και έχει προς τούτοις και πολλά άλλα όργανα κεκρυμμένα, παρευρισκόμενα εις αυτούς ουδέν άλλο έργον έχοντα, ειμή την έκθεσιν των εφημερίδων, διά τούτο και επί Συντάγματος ενομοθέτησε την ελευθεροτυπίαν.
Διά των εφημερίδων και διά των σπερμολόγων διήγειρε προς τοις άλλοις το γενικόν κατά του Κυβερνήτου μίσος, έως ου έφερε την τούτου δολοφονίαν. Παρατηρείται, ότι η επιβουλή αναβιβάζει τα ίδια αυτής ό ρ γ α ν α συστηματικώς, τείνει προς τοις άλλοις πολλοίς, και εκτός των όσων εξέθεσα ανωτέρω, ε ι ς τ α κ α τ ά τ η ς π ί σ τ ε ω ς σ κ ά ν δ α λ α, εις την σύστασιν της επιβουλής και των ιδίων αυτής οργάνων, εις τον ερεθισμόν εις τα μεταξύ των ορθοδόξων εχθρικά σχίσματα, εις το κατά του Βασιλέως μίσος, προσάπτοντες εις αυτόν τα όσα η επιβουλή ενεργεί, εις τον ερεθισμόν της αποστασίας και εις τα παραπλήσια.
Το βάθος, η τέχνη και η ποικιλία της υποκρίσεως και της ραδιουργίας, τα οποία υπάρχουσι συστηματικώς εις όλα τα όργανα και τον προσυλητισμόν της επιβουλής, αυτά θεωρούνται και εις τους εφημεριδογράφους. Ενίοτε διαθρυλλούσι κατ' αρχάς μίαν αλήθειαν ίνα φανώσι ζηλωταί, και φιλογενείς τάχα, και έπειτα μετά καιρόν αναιρούσιν αυτόν διά των όσων περιθρυλλούσι και συνιστώσι, τα όσα η επιβουλή εμμέσως δι' άλλων υποκριτών υπαγορεύει αυτοίς. Άλλοτε υ π ο κ ρ ί ν ο τ α ι τ ο ν υπέρ της Πίστεως ζ η λ ω τ ή ν και υπό το πρόσχημα τούτου διακηρύττουσι πολλάς μεγάλας βλασφημίας των άλλων, διά σκάνδαλον εις πτώσιν των αστηρίκτων.
Ενίοτε δε στηλιτεύουσι μικρά τινά έργα και ασήμαντα της επιβουλής επί σκοπώ, ίνα συσκιάζωσι και αποκρύπτωσι τα μεγάλα. Διά τούτου του είδους της ραδιουργίας συνεσκοτάθη και ενοθεύθη τοσούτον ήδη η κοινή φήμη, ώστε πας άνθρωπος φρόνιμος και συνετός, ίνα μη πέση και περιτειλιχθή εις τα δίκτυα της επιβουλής, ανάγκη την σήμερον, ίνα κρίνη αντιθέτως εκ του εναντίου τα πράγματα και μάλιστα τα γενικά και σπουδαία, παρ' όσον η κοινή φήμη μαρτυρεί και διαθρυλλεί αυτά, ήτις παριστάνει το φως ως σκότος, και το σκότος ως φως κ.τ.λ.
Δι' αυτής της κοινής φήμης προς τοις άλλοις πολλοίς, όσον περιθρυλλείται και ευφημίζεται, η μετά την Λουθηρο-Καλβινικήν αίρεσιν προ 300 περίπου ετών εποχή, ως εποχή φωτισμού τάχα, αναπτύξεως, εξευγενισμού και ελευθερίας, επαγγελομένη γενικάς και μεγάλας μεταρρυθμίσεις εις όλα τα Κράτη και τους λαούς, τόσον χλευάζεται, εμπαίζεται και κατηγορείται, όλη η προλαβούσα εποχή του χριστιανισμού, η υπό της επιβουλής λεγομένη Μεσαιών, ως εποχή δήθεν βαρβαρισμού, σκοταδισμού, προλήψεων, δεισιδαιμονίας και τυραννίας.
Ο σκοπός δε της επιβουλής και κατά τούτο τείνει, ίνα ισάξη εις τα επιβουλευόμενα Κράτη, το πνεύμα της καινοτομίας, της πλάνης, της διαφθοράς, της αποστασίας και τα εκ τούτων ναυάγια. Τα όσα δεινά έφερε και φέρει διά τούτου του είδους της ραδιουργίας, υπάρχουσι πάμπολλα και σχεδόν απερίγραπτα, αν και αγνοούμενα παρά πάσι.
Γ'. Η νόθευσις κατά το πνεύμα της πλάνης και στρέβλωσις της νέας φιλολογίας τε και φιλοσοφίας.
Ο σκοπός της επιβουλής, από πρώτης αρχής έτεινε προς τοις άλλοις πολλοίς και τείνει, ίνα στρεβλώση τον νουν και φθείρη τα ήθη των επιβουλευομένων, διότι οίδεν, ότι εκ τούτου ευρίσκει περισσοτέραν χώραν η υπ' αυτής διδομένη πλάνη, δι' ης ακολουθεί η τούτων καταστροφή και η πτώσις. Εις τούτο επενόησεν, ίνα νοθεύση την ύλην της διδασκαλίας και στεβλώση την μέθοδον και υποκρύψη εν αυτοίς, όλα τα σκάνδαλα, της πλάνης και της αποστασίας, της ανωμαλίας και της διαφθοράς. Καθώς και εις όλας τας άλλας ραδιουργίας, ωσαύτως και κατά τούτο, ενεργεί διά τρόπου όλως δολίου και υποκεκρυμμένου, και υπό το πρόσχημα του καλού κατ' αρχάς και φέρει το εις το σκοπούς αυτής κατάλληλον σύστημα, και έπειτα προοδεύει ανεπαισθήτως.
Φ. ο Βάκχων, έπειτα δε Ι. ο Νεύθων, ο Ούμες Λώκιος και άλλοι Άγγλοι ήνοιξαν επί τοιούτω σκοπώ νέον στάδιον και νέαν μέθοδον του φιλοσοφείν, καθώς μετά ταύτα ο Βλαίρ της φιλολογίας, όστις π α ρ α λ λ η λ ί ζ ε ι τους π ρ ο φ ή τ α ς, τους εν ταις θείαις Γραφαίς, π ρ ο ς τ ο υ ς ε θ ν ι κ ο ύ ς π ο ι η τ ά ς συστήματα, δι' ων προς τοις άλλοις περιορίζονται όλαι οι γνώσεις του ανθρώπου εις τας αισθήσεις και καταργείται, ως απάτη και πρόληψις, πάσα υψηλή, μεταφυσική και πνευματική ιδέα. Και τούτων και δι' εμμέσου υπαγορεύσεως της Αγγλικής ραδιουργίας έλαβον την νύξιν και την αφορμήν ο Καρτέσιος, ο Ελβέτιος, ο Βολταίρ, ο Κολδυλιάκ, όλοι οι περί αυτούς Γάλλοι και προ πάντων ο Ρουσσώ εις τα ίδια αυτών απαίσια και αντιχριστιανικά Συγγράμματα, δι' ων διεδόθη η πλάνη του θεισμού και η αιτία πάσης αποστασίας εις την Γαλλίαν, εκείθεν δε και εις όλα τα Κράτη της Δύσεως.
Πόσον δε υπάρχουσι προ πολλού ν ε ν ο θ ε υ μ έ ν α και ε σ τ ρ ε β λ ω μ έ ν α όλα τα είδη της φιλολογικής τέχνης, της φιλοσοφίας και των επιστημών καθ' όλα τα Κράτη του Δυτικού δόγματος, διά της εκ της επιβουλής επί τοιούτω σκοπώ ενεργουμένης ραδιουργίας, εστί πάσι τοις υγειόφροσι και τοις γνωστοίς γνωστόν, και φαίνονται προς τοις άλλοις εκ των εκεί μαθητευσάντων και μαθητευομένων νέων. Αυτή η ραδιουργία ενεργείται συστηματικότερον εις όλα τα ορθόδοξα Κράτη, διά τούτο περιθρυλλούνται και υπερεπαινούνται διά της κοινής φήμης ενεργεία της επιβουλής, όλοι οι ειρημένοι ψ ε υ δ ο φ ι λ ό σ ο φ ο ι και ο ι π ε ρ ί α υ τ ο ύ ς, και όλα τα βδελύγματα της πλάνης, όσα αυτή η επιβουλή, ε ν ό θ ε υ σ ε και ε σ τ ρ έ β λ ω σ ε ν , ως άνδρες τάχα μεγάλοι και ως σωτήριοι μ ε τ α ρ ρ υ θ μ ι σ τ α ί, και εκ του εναντίου διαβάλλονται και βλασφημούνται, όλοι οι εν αληθεία σοφοί και ορθόδοξοι, ως προληπτικοί, ως δεισιδαίμονες και ως αμαθείς.