Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών.
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ:
1. Στην εφημερίδα ''ΕΜΠΡΟΣ'' (Βενιζελικής κατεύθυνσης) της Κυριακής 23 Μαρτίου 1924 ν. ημ. δημοσιεύεται η ανακοίνωση της ''Επιτροπής Ορθοδόξων.
Το πιο πιθανό είναι πως δημοσιεύθηκε και σε άλλες εφημερίδες, αλλά στην έρευνά μας δεν μπορέσαμε να το διασταυρώσουμε.
2. Τούτο εξάγεται αβίαστα παρακολουθώντας τα δημοσιεύματα της εφημερίδας ''ΕΜΠΡΟΣ'' της 5, 6, 7 Απριλίου 1924 ν. ημ.
3. Με ανακοίνωσή του προς τον ημερήσιο Τύπο της Αθήνας, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας εντέλει αναγκάσθηκε και έστειλε προς δημοσίευση την καθόλα αντίρρησή του για την χρεία του νέου ημερολογίου, καταλήγοντας ως εξής:
''Αξίζει εν τέλει των επί των δικαιολογιών της Εγκυκλίου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος σχολίων τούτων να παρατηρηθή και το γεγονός, ότι ουδαμού της Εγκυκλίου αναφέρεται, ότι, πλην των Εκκλησιών Ελλάδος και Κων/πόλεως, ουδεμία άλλη κατά τόπους Αυτοκέφαλος Εκκλησία α π ε δ έ χ θ η προς το παρόν, την συνταύτισιν του Εκκλησιαστικού προς το Πολιτικόν Ημερολόγιον.
Τούτο δε όλον γέγονεν, ίνα μη πληροφωρηθώσιν ούτε οι Αρχιερείς, προς ους η Εγκύκλιος απευθύνεται, ούτε ο Κλήρος, ούτε και ο Λαός, χάριν του οποίου η μεταρρύθμισις του Ημερολογίου επεχειρήθη, ότι τόσον μονομερώς ελήφθη η απόφασις της μεταρρυθμίσεως.''
Βλέπε ''ΑΤΛΑΝΤΙΣ'' της 28ης Απριλίου 1924.
4. Βλέπε ''ΕΜΠΡΟΣ'' της 6ης Απριλίου 1924.
Ο Χρυσόστομος Παπαδόπουλος με ένα άκρως ειρωνικό και καθόλα απαξιωτικό κείμενο προς την ''ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ'' απαντάει: ''Δεν γνωρίζω, ποία είναι η Επιτροπή, εκτός εάν πρόκειται περί εκείνης, ήτις ενώπιόν μου εξέφρασε φόβους, μήπως δια της μεταβολής του ημερολογίου ...''καταργούνται τα Πάθη του Χριστού...''
5. Η ''Επιτροπή Ορθοδόξων'', όμως απάντησε στον ψευδόμενο -δημοσίως- Χρυσόστομο Παπαδόπουλο, σημειώνοντας τα εξής:
''Όχι, Μακαριώτατε. Η επιτροπή δεν σας είπεν, ότι δεν θα εορτασθούν τα Πάθη του Χριστού! Τούτο είναι παιδαριώδες και ανάξιον επιτροπής Ορθοδόξων, αλλά συνέστησεν εις υμάς, ότι ο λαός δυσπιστεί εις την βεβαίωσιν, ότι υπάρχει κατ΄αρχήν συνεννόησις με τα τρία Πατριαρχεία της Ανατολής και τας λοιπάς Ορθοδόξους Εκκλησίας δια την γενομένην μεταρρύθμισιν του Ημερολογίου...''
Και βέβαια είχαν δίκιο! Βλέπε ''ΕΜΠΡΟΣ'' της 7ης Απριλίου 1924.
6. Εφημερίδα ''ΕΜΠΡΟΣ'' της 7ης Απριλίου 1924.
7. Παρακολουθώντας -επισταμένα- όλα τα εκδοτικά φύλλα των δύο αντίπαλων -πολιτικοιδεολογικά- εφημερίδων των ομογενών της Αμερικής, της ''ΑΤΛΑΝΤΙΔΟΣ'' και του ''ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΗΡΥΚΟΣ'' των ετών 1922-1924 γίνεται οφθαλμοφάνερο, πως ο γνωστός ''ελληνικός διχασμός'' είχε ''αγγίξει'' πλήρως και τους ομογενείς των Η.Π.Α., χωρίζοντάς τους -πριν ακόμη την ημερολογιακή καινοτομία- σε δύο αντίθετα και σφόδρα αντίπαλα στρατόπεδα...
8. Βλέπε Θεοδοσίου Τσιρώνη ''ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΟΛΙΤΕΥΟΜΕΝΗ'', Θεσσαλονίκη 2010, σελ. 102.
Κατά δήλωση του στενού συνεργάτη του Ελευθερίου Βενιζέλου, Ανδρέα Μιχαλακόπουλου (1875-1938), ο οποίος διετέλεσε και Πρωθυπουργός της Ελλάδος (7/10/1924-26/6/1925) είχε αποφανθεί προ πολλού περί του Μελετίου Μεταξάκη:
''Αυτός θα γίνει υπό την κηδεμονία σας, ο Βενιζέλος της Ελληνικής Εκκλησίας...!''
9. Με τις πρώτες λαικές αντιδράσεις για την μονομερή, αντικανονική και καινοτόμο ημερολογιακή μεταρρύθμιση στην Εκκλησία της Ελλάδος, ο Μητροπολίτης Αθηνών Χρυσόστομος Παπαδόπουλος και οι συν αυτώ ''εφεύραν'' ένα τεχνιέντως ''φτηνό'' -προς εύπεπτη, εσωτερική κατανάλωση- μύθευμα, ότι δηλαδή τον ξεσηκωμό σε όλη την ελληνική επικράτεια των αντιδρώντων στην ημερολογιακή καινοτομία, τον προκάλεσε η Βασιλική πτέρυγα...!
Τούτο όμως διαψεύσθηκε παταγωδώς από την εκατοντάχρονη -ήδη- ιστορία των
Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών,
καθώς διαφάνηκε πασίδηλα, πως επρόκειτο για ένα σύγχρονο ''κολλυβαδικό'' κίνημα ενάντια σε κάθε μορφής νεωτερισμού και καινοτομίας στην Εκκλησία, εμμένοντας πιστά και αδιάρηκτα σε όσα οι Απόστολοι και οι Πατέρες μας παρέδωκαν!
10. Παρ' ότι κατά την διάρκεια της έρευνά μας αποφύγαμε -προσεγμένα- να συνταυτισθούμε πολιτικά με οποιαδήποτε εκ των δύο ''επικών'' πολιτικών παρατάξεων της εποχής, (άλλωστε δεν είναι αυτό το ζητούμενό μας), ωστόσο φρονούμε, ότι πρέπει να καταστήσουμε σαφές και τούτο:
ότι λόγω ακριβώς της έντονης, πολιτικής διαμάχης που οδήγησε τελικά στον ''εθνικό διχασμό'' της εποχής, οι προσκείμενες -στην Βενιζελική κατεύθυνση- εφημερίδες εγκωμιάζουν και θριαμβολογούν για κάθε είδους νεωτερισμό ή καινοτομία στα εκκλησιαστικά ειωθότα.
Αντίθετα, οι -Βασιλικής κατεύθυνσης- εφημερίδες ελέγχουν και καυτηριάζουν κάθε νεωτεριστική μεταρρύθμιση στους κόλπους της Εκκλησίας.
Όμως και οι δύο αναφέρονται στην ''Ένωση των Εκκλησιών'', χωρίς καν να ελέγχουν, να ερευνούν ή έστω να στέκονται φειδωλοί σε όλη αυτή την επιχειρούμενη, παγκόσμια ενωτική κίνηση, που έφερε στην Εκκλησία της εποχής εκείνης, τόσους νεωτερισμούς και καινοτομίες, μοναδικές και απερίγραπτες από κάθε άποψη.
11. Συνεχίζεται.