Η ανατροπή τοῦ Συνοδικοῦ Συστήματος φαίνεται ξεκάθαρα με το Ουκρανικό ζήτημα. Πλήθος παραβάσεων αντικανονικῶν τοῦ Αρχιεπισκόπου, προετοιμάζουν το πρόσωπον και τον ερχομόν τοῦ Αντιχρίστου Πνεύματος.
Παραβιάζει τον Καταστατικό Χάρτη τῆς Εκκλησίας τῆς Ελλάδος ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος όπως θα δούμε παρακάτω.
2. Σε κείμενό του για το Ουκρανικό ο Σεβ. Μητροπολίτης Κυθήρων κ. Σεραφείμ αναφέρει ότι:
«Μετά τό Πάσχα ὁ Μακαριώτατος Πρόεδρος, ἐπῃρεασθείς ἀπό τήν γνώμη Πανεπιστημιακοῦ Καθηγητοῦ, ἰσχυριζομένου ὅτι δέν ἔχει ἁρμοδιότητα ἡ Ι.Σ.Ι. νά ἀποφανθῇ καί ἀποφασίσῃ γιά τήν νέα αὐτή Αὐτοκεφαλία, ἀφοῦ εἰς οὐδέν παρόμοιο προηγούμενο Αὐτοκεφαλίας ἔλαβε θέσιν καί ἐφ’ ὅσον τά πρεσβυγενῆ Πατριαρχεῖα καί οἱ ἄλλες Αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες δέν ἔπραξαν κάτι παρόμοιο, ἔπαυσε νά συζητῆ τό θέμα παραπομπῆς τῆς ὑποθέσεως αὐτῆς στήν προσεχῆ Τακτική Σύγκλησι τῆς Ἱεραρχίας,..» https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/31703-kuthiron-serafeim-dia-to-oukraniko-autokefalo
Ο Αρχιεπίσκοπος δεν υπολόγησε τους Ιερούς Κανόνας, εφ’ όσον τρείς είναι οι αντικανονικές ενέργειες τοῦ Πατριάρχου για την Ουκρανία:
- Η εισπήδηση (με την αποστολή εξάρχους) σε ξένη δικαιοδοσία
- Η αποδοχή εκκλήτου προσφυγής από πρόσωπο εκτός τῆς δικαιοδοσίας του
- Η παραχώρηση Τόμου Αυτοκεφαλίας σε ομάδες εκτός τῆς Εκκλησίας και σε ξένη δικαιοδοσία.
3. Όπως αποκαλύπτει η Ρομφαία, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος σε επιστολή σε καθηγητή για το βιβλίο του με τίτλο: «Ο κόσμος της Ορθοδοξίας στις σημερινές γεωπολιτικές εξελίξεις στην Ευρώπη», γράφει αναφερόμενος στο Ουκρανικό τα εξῆς απαράδεκτα:
«Αποτελεί ένα εγχειρίδιο ιστορικής τεκμηρίωσης του βήματος του Οικουμενικού Πατριαρχείου να άρη, στις μέρες μας, την ισχύ του Συνοδικού Γράμματος εκδόσεως, του έτους 1686 και να αποδώσει αυτοκεφαλία στην Εκκλησία της Ουκρανίας».
ΔΗΛΑΔΗ ΑΝΤΙ ΤΩΝ ΑΓΙΟΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΙΕΡΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΤΟΥ ΠΗΔΑΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ Ο ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΘΗΓΗΤΟΥ! ΑΙΣΧΟΣ!!!
Και συνεχίζει το άρθρο τῆς Romfea.gr:
«Το εν λόγω ντοκουμέντο που φέρνει αποκλειστικά στη δημοσιότητα το Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων «Romfea.gr» είναι τρανή απόδειξη ότι ο Αρχιεπίσκοπος στηρίζει τις αποφάσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου, προετοιμάζοντας παράλληλα την αναγνώριση της νέας Εκκλησίας της Ουκρανίας. https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/32113-proetoimazei-tin-anagnorisi-tis-oukranikis-ekklisias-o-arxiepiskopos
4. Στο ίδιο άρθρο αναφέρεται επίσης:
Το γκρέμισμα τοῦ Συνοδικοῦ Συστήματος και τῶν Ιερῶν Κανόνων επιδιώκουν ακόμη μερικοί Ιεράρχες που για δικούς τους λόγους δεν θέλουν να τηρεῖται ο Καταστατικός Χάρτης τῆς Εκκλησίας τῆς Ελλάδος, που ορίζει ότι για τοσο σοβαρά θέματα (όπως το Ουκρανικό ζήτημα) που άπτονται στη διατήρηση τῆς κοινωνίας μετά τῶν λοιπῶν ορθοδόξων εκκλησιῶν, μόνο η Ιεραρχία μπορεί να αποφανθεί και ΟΥΔΕΠΟΤΕ ο Πρόεδρός Της μόνος. Αναφέρομεν σχετικά αποσπάσματα δημοσιευμάτων:
– «Ωστόσο από μία διερεύνηση- σφιγμομέτρηαη που έκανε ο Αρχιεπίσκοπος σε Μητροπολίτες κατάλαβε ότι υπάρχει απροθυμία στους Ιεράρχες να ασχοληθούν και να συζητήσουν το θέμα αυτό, δεδομένου όπως λένε ισχύει η εξουσιοδότηση της ΔΙΣ […] και ακόμη ότι το θέμα της μνημόνευσης του νέου Ουκρανίας από τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο είναι δικό του αποκλειστικό δικαίωμα και δεν μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης στην Ιεραρχία.
Ως εκ τούτου φρονούν οι Ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος ότι κακώς θα έλθει- αν έλθει έστω και εκτάκτως το Ουκρανικό στην Ιεραρχία -και ο Αρχιεπίσκοπος είναι ο μόνος αρμόδιος να αποφασίσει το τί θα πράξει.» https://www.exapsalmos.gr/2019/10/05/synerchetai-tin-triti-i-ierarchia-se-taktiki-synedriasi-aprothymia-na-syzitithei-to-oykraniko/
Και άλλη μια ξεκάθαρη αποδοχή τοῦ αιρετικοῦ παπικοῦ πρωτείου – τοῦ προδρόμου τοῦ Αντιχρίστου – που θέλουν μερικοί να εισαγάγουν στην Εκκλησία τῆς Ελλάδος:
– «ο Μακ. Αρχιεπίσκοπος φέρνει το θέμα στην Ιεραρχία όχι τόσο γιατί πρέπει, όσο γιατί θεωρεί ότι με τον τρόπο αυτό εξαντλεί όλα τα όρια και δίνει σε όλους το δικαίωμα να εκφράσουν άποψη και να καταθέσουν τη θέση τους, πριν πάρει την οριστική του απόφαση ως Πρώτος της Εκκλησίας μας, δια της οποίας θα δεσμεύει επισήμως πλέον την Εκκλησία της Ελλάδος επ´αυτού του θέματος.
Οι ακραίοι κατά πληροφορίες μας ετοιμάζονται να εκφράσουν τις θέσεις τους και να πάρουν την πλειοψηφία των Ιεραρχών με το μέρος τους. Ξεχνούν όμως ότι η απόφαση από τον Αρχιεπίσκοπο είναι ήδη Ειλημμένη και αυτό που θα γίνει το Σάββατο θα είναι η ενημέρωσή τους από πρώτο χέρι!» https://www.exapsalmos.gr/2019/10/07/ektakti-ierarchia-to-savvato-gia-to-oykraniko-zitima-i-eisigisi-toy-archiepiskopoy-athinon/
ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ Ο ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Παραθέτουμε τέλος αποσπάσματα από τον Καταστατικό Χάρτη που ορίζουν το πῶς πρέπει να κινεῖται η Ιεραρχία στην συζήτηση για το Ουκρανικό θέμα που δημιούργησε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος.
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Β´ Περὶ τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἱεραρχίας
Ἄρθρον 4.
Ἡ Ι.Σ.Ι. τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἀποφαίνεται ἐπὶ παντὸς ζητήματος ἀφορῶντος εἰς τὴν Ἐκκλησίαν. Εἰδικώτερον αὕτη:
α) Μεριμνᾷ διὰ τὴν τήρησιν τῶν Δογμάτων τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως, τῶν Ἱερῶν Κανόνων καὶ τῶν Ἱερῶν Παραδόσεων, διὰ τὴν ἑνότητα τῆς Πίστεως, ὡς καὶ διὰ τὴν Ἐκκλησιαστικὴν κοινωνίαν μετὰ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου καὶ τῶν λοιπῶν Ὀρθοδόξων Πατριαρχείων καὶ Αὐτοκεφάλων Ἐκκλησιῶν…
Ἄρθρον 6.
3. … Αἱ ἀποφάσεις τῆς Ι.Σ.Ι. λαμβάνονται κατὰ πλειοψηφίαν τῶν παρόντων νικώσης ἐν ἰσοψηφίᾳ, ἐπὶ φανερᾶς ψηφοφορίας, τῆς ψήφου τοῦ Προέδρου Αὐτῆς.
Βλέπουμε λοιπόν ότι η μόνη αρμόδια να αποφανθεῖ για το Ουκρανικό είναι η Ιεραρχία τῆς Εκκλησίας τῆς Ελλάδος και όχι ο Αρχιεπίσκοπος! Αυτή καλεῖται να αποφασίζει με βάση τους Ιερούς Κανόνες τῆς Εκκλησίας μας φυλάσσοντας παράλληλα την κοινωνία μετά τῶν άλλων τοπικῶν ορθοδόξων Εκκλησιῶν. Ως γνωστόν η Ρωσία θα διακόψει την εκκλησιαστική κοινωνία με όποια τοπική εκκλησία αναγνωρίζει τις αντικανονικές ενέργειες τοῦ Οικουμενικοῦ Πατριάρχου στην Ουκρανία. Η μόνη λύση για την Ελλάδα είναι η Ιεραρχία να αποφασίζει βάσει τοῦ 9ου Κανόνος τῆς Δ’ Οικουμενικής Συνόδου και να επισημάνει στο Οικουμενικό Πατριαρχείο ότι ώφειλε – εφ’ όσον θεωρεῖ ότι υπάρχει θέμα – να συγκαλέσει Οικουμενική Σύνοδο για το θέμα τῆς Ουκρανίας και να έχει την συναίνεσή Της προτού προβεῖ σε οποιαδήποτε ενέργεια στο έδαφός της, καθώς και ότι δεν μπορεί να υποστηρίξει τις ενέργειές του.
Η υποσημείωση (1) τοῦ Αγίου Νικοδήμου στον εν λόγω Κανόνα δεν αφήνει καμμία αμφιβολία:
«Ήδη δε επειδή η Σύνοδος και ο Έξαρχος τῆς διοικήσεως δεν ενεργεῖ, ο Κωνσταντινουπόλεως εστι Κριτής πρώτος και μόνος και έσχατος τῶν υποκειμένων αυτῶ Μητροπολιτῶν, ού μήν δε και τῶν υποκειμένων τοῖς λοιποῖς Πατριάρχαις. Μόνη γαρ η Οικουμενική Σύνοδος είναι ο έσχατος και κοινότατος Κριτής πάντων τῶν Πατριαρχῶν, ως είπομεν, και άλλος ουδείς.» (Πηδάλιον εκδ. Βασ. Ρηγοπούλου σελ. 193)
Νικόλαος Γ. Σαββόπουλος
Θεολόγος