Διάφοροι αδελφοί βλέποντας τις αναρτήσεις μας, βγάζουν συμπεράσματα κατηγορώντας μας. Δεν τους κρατάμε κακία. Είχαμε γράψει παλαιότερα ότι:
«Οἱ Ἅγιοι της Ἐκκλησίας μας, σὲ πολλὰ κείμενά τους, διδάσκουν τὴν ἀρετὴ τῆς διακρίσεως μὲ τοὺς λόγους καὶ μὲ τὰ ἔργα τους. Θὰ τοὺς δοῦμε νὰ δειλιάζουν, νὰ ἔχουν θάρρος καὶ νὰ ὁμολογοῦν, νὰ προτρέπουν τοὺς πιστούς, νὰ ἐμποδίζουν τοὺς πιστούς, σὲ διάφορες καταστάσεις καὶ γεγονότα ποὺ ἀφοροῦσαν καὶ ἀφοροῦν τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας».
Εμάς:
«μᾶς λείπει ἡ ἀρετὴ τῆς διακρίσεως καὶ γι΄ αὐτὸ τὰ ἀποτελέσματα ποὺ ἐξάγουμε φέρνουν τὸ συμπέρασμα ποὺ ἀναφέραμε παραπάνω».
Γράφει ο Αγ. Αθανάσιος:
Ο αββάς Δωρόθεος γράφει:
«Ἐμεῖς οἱ ἄθλιοι, ὀ,τιδήποτε κι ἂν δοῦμε ἢ ἀκούσουμε ἢ ὑποθέσουμε, ἀρχίζουμε νὰ τὸ κατακρίνουμε, νὰ τὸ συχαινόμαστε ἢ νὰ τὸ ἐξευτελίζουμε δίχως καμιὰ διάκριση. Ἐκεῖνο μάλιστα, ποῦ εἶναι ἀκόμη χειρότερο, εἶναι ὅτι δὲν περιοριζόμαστε μόνο στὴ βλάβη τοῦ ἐαυτοῦ μας, ἀλλὰ καὶ προχωρᾶμε πιὸ πέρα. Συναντᾶμε τὸν ἄλλον ἀδελφὸ καὶ ἀμέσως τοῦ λέμε· αὐτὸ κι αὐτό. Κι ἔτσι κοντὰ σὲ ἐμᾶς βλάφτουμε καὶ τὸν ἄλλο, μιὰ καὶ τοῦ βάζουμε στὴν καρδιὰ τοῦ τὴν ἁμαρτία. Δὲν φοβόμαστε, βλέπετε, αὐτὸν ποῦ εἶπε: ‘‘Οὐαί, ὁ ποτίζων τὸν πλησίον αὐτοῦ ἀνατροπὴν θολεράν (Ἀμβακοὺμ 2, 15)’’, ἀλλὰ ἐκτελοῦμε τὸ ἔργο τοῦ διαβόλου, δίχως καθόλου νὰ μᾶς μέλει».
«Ἐμεῖς οἱ ἄθλιοι, ὀ,τιδήποτε κι ἂν δοῦμε ἢ ἀκούσουμε ἢ ὑποθέσουμε, ἀρχίζουμε νὰ τὸ κατακρίνουμε, νὰ τὸ συχαινόμαστε ἢ νὰ τὸ ἐξευτελίζουμε δίχως καμιὰ διάκριση. Ἐκεῖνο μάλιστα, ποῦ εἶναι ἀκόμη χειρότερο, εἶναι ὅτι δὲν περιοριζόμαστε μόνο στὴ βλάβη τοῦ ἐαυτοῦ μας, ἀλλὰ καὶ προχωρᾶμε πιὸ πέρα. Συναντᾶμε τὸν ἄλλον ἀδελφὸ καὶ ἀμέσως τοῦ λέμε· αὐτὸ κι αὐτό. Κι ἔτσι κοντὰ σὲ ἐμᾶς βλάφτουμε καὶ τὸν ἄλλο, μιὰ καὶ τοῦ βάζουμε στὴν καρδιὰ τοῦ τὴν ἁμαρτία. Δὲν φοβόμαστε, βλέπετε, αὐτὸν ποῦ εἶπε: ‘‘Οὐαί, ὁ ποτίζων τὸν πλησίον αὐτοῦ ἀνατροπὴν θολεράν (Ἀμβακοὺμ 2, 15)’’, ἀλλὰ ἐκτελοῦμε τὸ ἔργο τοῦ διαβόλου, δίχως καθόλου νὰ μᾶς μέλει».
αλλά και:
«γι’ αυτό δεν μπορούμε να προκόψουμε, γι’ αυτό δεν βρίσκουμε ωφέλεια σε τίποτε, αλλά περνάμε όλο τον καιρό μας σαπίζοντας από τους λογισμούς που κάνουμε εναντίον των αδελφών μας και κατατσακιζόμαστε, επειδή καθένας δικαιώνει τον εαυτό του. Καθένας αφήνει τον εαυτό του, όπως είπα, χωρίς να εφαρμόζει τίποτα. Και όλοι μας έχουμε την απαίτηση να τηρούν οι άλλοι τις εντολές του Θεού. Γι’αυτό και δεν μπορούμε να συνετισθούμε να κάνουμε το καλό, γιατί αν ποτέ και το ελάχιστο μάθουμε, αμέσως απαιτούμε από τον αδελφό μας να το εφαρμόσει, κατηγορώντας τον και λέγοντας: «Πρέπει να κάνει αυτό» ή «γιατί αυτό δεν το έκανε έτσι»; Γιατί δεν απαιτούμε καλύτερα από τους εαυτούς μας να εφαρμόζουμε τις εντολές και δεν κατηγορούμε τους εαυτούς μας ως παραβάτες;»
«γι’ αυτό δεν μπορούμε να προκόψουμε, γι’ αυτό δεν βρίσκουμε ωφέλεια σε τίποτε, αλλά περνάμε όλο τον καιρό μας σαπίζοντας από τους λογισμούς που κάνουμε εναντίον των αδελφών μας και κατατσακιζόμαστε, επειδή καθένας δικαιώνει τον εαυτό του. Καθένας αφήνει τον εαυτό του, όπως είπα, χωρίς να εφαρμόζει τίποτα. Και όλοι μας έχουμε την απαίτηση να τηρούν οι άλλοι τις εντολές του Θεού. Γι’αυτό και δεν μπορούμε να συνετισθούμε να κάνουμε το καλό, γιατί αν ποτέ και το ελάχιστο μάθουμε, αμέσως απαιτούμε από τον αδελφό μας να το εφαρμόσει, κατηγορώντας τον και λέγοντας: «Πρέπει να κάνει αυτό» ή «γιατί αυτό δεν το έκανε έτσι»; Γιατί δεν απαιτούμε καλύτερα από τους εαυτούς μας να εφαρμόζουμε τις εντολές και δεν κατηγορούμε τους εαυτούς μας ως παραβάτες;»
Δια τούτο ας προσέχουμε αδελφοί, διότι έως το τέλος του επίγειου αυτού μάταιου βίου δεν γνωρίζουμε τι μπορεί να προκύψει στον καθένα μας. Άλλος που ομολογούσε μπορεί να προδώσει, άλλος που δεν ομολογούσε, τελευταία στιγμή μπορεί να μην προδώσει, άλλος μπορεί ήδη να έχει προδώσει αλλά να μην το βλέπει διότι αφορά τον εαυτό του, άλλος μπορεί να μετανοήσει στο τέλος του βίου του και στον άλλον που τον κατηγορούσε να μείνει η αμαρτία της κατακρίσεως δίνοντας λόγο εις το τέλος, και πολλά ακόμα παραδείγματα που μας λέγουν οι Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας.
Ευχόμαστε καλή νηστεία και καλή μετάνοια αυτήν την κατανυκτική περίοδο αγώνος των Χριστουγέννων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου