Τρίτη 11 Αυγούστου 2020

«Οι Ιερές Παρακλήσεις, ως ομολογία πίστεως»


«Οι Ιερές Παρακλήσεις, 

ως ομολογία πίστεως»

(Συ δε ευφρανθήση εν τοις Αγίοις 

– Ησαΐου ΜΑ΄, 17)

Οι Ιερές Παρακλήσεις (ακολουθίες) εις τους Αγίους της Ορθοδοξίας, λειτουργούν ως προσευχητική – πρεσβευτική διάσταση της Εκκλησίας, όπου συναντούμε και τις τρεις μορφές προσευχής, που είναι η δοξολογία, η ευχαριστία και η παράκλησις.
Πολλοί αιρετικοί δεν επικαλούνται τους αγίους και την Θεοτόκο, διότι δεν πιστεύουν στις πρεσβείες τους.
Η Αγία Γραφή είναι σαφής: «Εύχεσθε υπέρ αλλήλων, όπως ιαθήτε· πολύ ισχύει δέησις δικαίου ενεργουμένη (Ιακ. 5, 16).
Δεν συμφωνούμε, όμως, με τους παπικούς, που δέχονται την Θεοτόκο ως αυτόνομη μεσίτρια, μιας και δεν προσέφερε τον εαυτό της θυσία υπέρ ημών. Η εβδόμη οικουμενική σύνοδος ομιλεί μόνο για τις πρεσβείες της, ως του Θεού γεννήτριας.
Μετρικοί είναι οι λόγοι χρήσεως του επιθέτου «Μεσίτρια» σ’ ένα τροπάριο του παρακλητικού κανόνα και όχι δογματική διατύπωση.
Η πνευματική χάρι (εγρήγορση) μιας Ιεράς Παρακλήσεως (γενικά), δημιουργεί στην καλοπροαίρετη ορθόδοξη ψυχή μια παραμυθία ή και μία βεβαιότητα αναμονής της εκπληρώσεως των αιτημάτων της προς τον Κύριο, προς την Κυρία Θεοτόκο ή προς τους Αγίους. Πολλές φορές οι απαντήσεις είναι άμεσες! Σε κάθε περίπτωση, η ακραιφνώς θεολογική πλευρά μιας παρακλήσεως, συνιστά ομολογία της Ορθοδόξου Πίστεως.
Στο βάθος των Ιερών Παρακλήσεων υψώνεται η Ορθόδοξη Πίστη, μιας και η ζωή του Αγίου (-ας) ήταν αφοσιωμένη στην πίστη αυτή, ως οσιακότητα ή ως μαρτύριο. Νεομάρτυρες, οσιομάρτυρες, όσιοι, σεβάσμιοι μοναχοί και μοναχές, αγιασμένοι από την Χάρι του Αγίου Πνεύματος, υπομνηματίζονται στα κείμενα των Παρακλήσεων.
Ιδιαίτερα οι παρακλήσεις, των οποίων οι συνθέτες έχουν υψηλά πνευματικά μέτρα, εκφράζουν έντονα την εμπειρική – φωτιστική πίστη της Εκκλησίας και όχι την στοιχειώδη (γνωστική) πίστη, την εισαγωγική πίστη, όπως ονομάζεται συνήθως.
Να υπενθυμίσουμε, ότι η πίστη ως γνώση (ως βάση) συναντάται και στις χριστιανικές ομολογίες – αιρέσεις. Πιστεύουν δηλ. την διδασκαλία περί Χριστού, περί θείας προνοίας, περί θαυμάτων του Θεού κ.λπ. Απωθούν όμως, ιδιαίτερα, το κύρος, τις πρεσβείες των Αγίων και τα θαύματά τους, που αποδεικνύουν την αλήθεια της Ορθοδοξίας.
Οι Παρακλήσεις χρησιμοποιούνται στον αυθεντικό, εμπειρικό και ορθόδοξο τρόπο λειτουργίας των πιστών, ιδίως σε καιρούς δυσκολίας ή πανδημίας, πλάι στα Μυστήρια της Εκκλησίας.


Η αφοβία έναντι των ασθενειών (Κορονοϊού) εντός των Ι. Ναών, είναι γέννημα της υγιούς εμπειρικής πίστεως των Αγίων και όχι της απλής (γνωστικής) πίστης των βιβλίων.
Πολλοί λοιμοξιολόγοι και οικουμενιστές ποιμένες συναντώνται σήμερα, στον δρόμο της γνώσεως, δίνοντας προτεραιότητα στην λογική, γι’ αυτό και πλήθος πιστών προσεγγίζει τους Ι. Ναούς με φόβο και ανησυχία.
Οι φόβοι εκφράζονται από λοιμοξιολόγους και οικουμενιστές ποιμένες σε καθαρά ορθολογιστική βάση. Αυτή η αυτόνομη επιστημονική τάση, που αγνοεί – περιθωριοποιεί και βλασφημεί την Θ. Κοινωνία και τους Ι. Ναούς, είναι θεληματική τύφλωση μπροστά στα καθημερινά θαύματα της Εκκλησίας.
Γνωρίζουμε, ότι για τον σύγχρονο ορθολογισμό το κριτήριο της αλήθειας είναι η επιστημονική αντίληψη των φαινομένων. Το πνεύμα και η ζωή της Εκκλησίας, όμως, μας πληροφορεί: ό,τι είναι «λογικά» ορθό, δεν σημαίνει ότι είναι και αντικειμενικά υποστατό! Μας διοικεί ο Άγιος Τριαδικός Θεός, χωρίς ν’ αντιλαμβανώμεθα το βάθος και το πλάτος της Πρόνοιάς Του. Η επιστήμη υπάγεται στο γενικότερο γεγονός των «Δερματίνων Χιτώνων», με τους οποίους έντυσε ο Θεός τον πεπτωκότα άνθρωπο. Όταν ο ρόλος και η συμβολή της επιστήμης αναγνωρισθεί ως η αρμοδιότερη και ικανότερη δύναμη για την ρύθμιση της Μυστηριακής ζωής, τότε ευρισκόμεθα μπροστά σε αποστασία – βλασφημία και αίρεση!
Η Εκκλησία του Χριστού ενδιαφέρεται (πάντοτε) για την ψυχή και για το σώμα του ανθρώπου, ως δώρο του Θεού.
Οι ανωτέρω θέσεις μας δεν απορρέουν από μια βαθειά εσωτερική ψυχολογική ανάγκη στήριξης σε καιρούς δύσκολους. Έχω γνώση μιας πραγματικής πλούσιας βιωματικής (και προσωπικής) παρακαταθήκης επεμβάσεων του Θεού, θαυματουργικής υφής, ως ανάπτυξη δώρων των πρεσβειών των Αγίων της Εκκλησίας μας. Με τη χάρη των Αγίων (ενδεικτικά):
- Σκοτεινοί λογισμοί διαλύονται
- Ταραχές και εσωτερικοί πόλεμοι καταπαύουν
- Ευθύνες αντιμετωπίζονται επιτυχώς και χρέη διαλύονται
- Νοσήματα φυγαδεύονται
– Οικογένειες ενώνονται
– Ατεκνίες λύονται.
Εάν όλοι αυτοί, που ευεργετήθηκαν από τους Αγίους έστελναν, σήμερα, την μαρτυρία τους στους «ποιμένες» και στους κρατικούς (ορθολογιστές) λοιμοξιολόγους τότε, είμαι σίγουρος, ότι θα υπήρχαν μεταβολές νοός, μεταβολές αντιλήψεων, ειλικρινείς μετάνοιες.
Δεν μπορεί 2000 χρόνια να πλανάται η Εκκλησία!
Ευτυχώς, που υπάρχουν και ιατροί, που λένε:
«Η επιστήμη έκανε ό,τι μπορούσε, η λογική έκανε ό,τι μπορούσε, τώρα ο Θεός…»
Παλιότερα, τους πιστούς δεν τους τρόμαζε η απεραντοσύνη μιας πανδημίας, ενός λοιμού, διότι είχαν αυθεντική (βέβαιη) πίστη στον Χριστό. Αυτό αντανακλάται και στα τροπάρια των Παρακλήσεων. Στην παράκληση (προς τον προφήτην Ελισσαίον), διαβάζουμε (παράδειγμα): «Ιατρείον των Χριστιανών ετοιμότατον, ο Ναός σου ανεδείχθη παναοίδιμε, διο οι αρρωστήμασι κυκλούμενοι δεινώς, εν αυτώ αθροιζόμενοι, την σην βοήθειαν θερμώς, εξαιτούμεθα κράζοντες· ένδοξε Ελισσαίε, Προφήτα Θεού Τρισμάκαρ, μη υπερίδης νυν ημάς, κινδυνεύοντας εις θάνατον».
Ερώτημα (προς τους σύγχρονους «ποιμένες» και λοιμοξιολόγους):
Είσθε φιλανθρωπότεροι του Θεού;
(Γέρων Βαρσανούφιος)

ΝΙΚΟΣ Ε. ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ






ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ



Μεταμεσονύχτιο «κυνηγητό» στο Αιγαίο – Οι βολές και η φυγή

Μεταμεσονύχτιο «κυνηγητό» στο Αιγαίο – Οι βολές και η φυγή

Κατά τις μεταμεσονύχτιες ώρες, σκάφος του Λιμενικού Σώματος (Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ) κατά τη διάρκεια περιπολίας  του, εντόπισε στη θαλάσσια περιοχή πλησίον δυτικών ακτών ν. Ρόδου, θαλαμηγό σκάφος λευκού χρώματος να κινείται ύποπτα πλησίον των ακτών χωρίς αναμμένους φανούς ναυσιπλοΐας. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Λιμενικού, μετά από συνεχή χρήση ηχητικών/φωτιστικών σημάτων από το πλήρωμα του  σκάφους προς τη θαλαμηγό προκειμένου αυτή να σταματήσει προς έλεγχο, ο Κυβερνήτης της δεν συμμορφώθηκε και ανέπτυξε ταχύτητα, εκτελώντας παράλληλα επικίνδυνους ελιγμούς και επιχειρώντας να εμβολίσει το σκάφος του Λιμενικού Σώματος. Ακολούθησαν βολές σε ασφαλείς τομείς, σύμφωνα με τους προβλεπόμενους κανόνες εμπλοκής, προκειμένου το ανωτέρω σκάφος να ακινητοποιηθεί προς έλεγχο. Μετά από καταδίωξη, η θαλαμηγός κινήθηκε προς τις τουρκικές ακτές και εισήλθε στα τουρκικά χωρικά ύδατα συνοδευόμενη από δύο τουρκικές ακταιωρούς, οι οποίες είχαν καταφθάσει στην περιοχή.




Ευρώπη: Έξαρση κρουσμάτων κορωνοϊού και συνωμοσιολογίας







Ξεπέρασαν τα 20 εκατομμύρια τα κρούσματα του κορωνοϊού σε ολόκληρο τον κόσμο. Τα μισά από αυτά καταγράφονται στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Βραζιλία και την Ινδία. Ανησυχητική είναι η αύξηση των μολύνσεων που καταγράφεται και στην Ευρώπη.

Πάρτι εν μέσω κορωνοϊού, κόντρα σε όλες τις ισχύουσες στη Γαλλία υγειονομικές απαγορεύσεις. Έως και 10 χιλιάδες άτομα υπολογίζεται ότι μετείχαν στο πάρτι, που οργανώθηκε παράνομα σε απομακρυσμένη αγροτική έκταση στο Λοζέρ, στη νότια Γαλλία.
Το θέαμα προκάλεσε σοκ στη μικρή τοπική κοινότητα, που μέχρι σήμερα δεν την είχε αγγίξει η πανδημία. Ένα 24ωρο αργότερα, μετά τη θύελλα αντιδράσεων και την επέμβαση της αστυνομίας, άρχισε η σταδιακή εκκένωση της περιοχής.
Την ίδια ώρα στο Παρίσι, οι κάτοικοι εμφανίζονταν διχασμένοι για την υποχρεωτική από χθες χρήση μάσκας ΚΑΙ σε ανοιχτούς χώρους, στις πλέον πολυσύχναστες συνοικίες.  
Βρετανία
Αρνητές της πανδημίας εισβάλλουν σε σουπερμάρκετ στο Λονδίνο, καλώντας τον κόσμο να μη φορά μάσκες, χαρακτηρίζοντας τα μέτρα περιορισμού μέρος οργανωμένου σχεδίου.
Βρετανικά δημοσιεύματα αναφέρουν ότι το Λονδίνο πιθανόν να καταργήσει την ανακοίνωση του επίσημου ημερήσιου απολογισμού για τα θύματα του κορωνοϊού.
Ισπανία
Μαύρα πρωτεία για την Ισπανία, όπου πλέον καταγράφονται τα περισσότερο κρούσματα κορωνοϊού στη Δυτική Ευρώπη. Μόνον μέσα στο τελευταίο 24ωρο αναφέρθηκαν πάνω από 1.480 νέες μολύνσεις, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε πάνω από 320.000, ξεπερνώντας το αρνητικό ρεκόρ της Βρετανίας.

«Άλαλα τα χείλη…» ή περί αποφυγής προσκύνησης της εικόνος της Θεομήτορος


Μέσα στο κλίμα φόβου που διασπείρεται για τον κορονοϊό, πολλοί πιστοί παρουσιάζουν τελευταία διάφορα «συμπτώματα».

Ένα από αυτά η αποφυγή προσκύνησης των εικόνων. Κάποιοι αρκούνται μόνο σε μετάνοια εμπρός από τις εικόνες, άλλοι απλώς ακουμπούν το μέτωπό τους σε αυτές, άλλοι τη μύτη τους, αλλά όλοι οι παραπάνω αποφεύγουν να ασπαστούν τις εικόνες ακουμπώντας τα χείλη τους. Η προσκύνηση των εικόνων όμως γίνεται, όπως κάθε ασπασμός, με τα χείλη. Το τροπάριο της Παρακλήσεως της Θεοτόκου μας θυμίζει ότι οι ασεβείς οι οποίοι δεν ασπάζονται την εικόνα της Θεοτόκου θα μείνουν με άλαλα τα χείλη. Για τους πιστούς της σήμερον που προσέρχονται μεν στις Παρακλήσεις, αρνούνται όμως την προσκύνηση της εικόνος της Θεοτόκου, ισχύει το ερώτημα του διακόνου Φιλίππου προς τον αιθίοπα αξιωματούχο «ἆρά γε γινώσκεις ἃ ἀναγινώσκεις;».







ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η δύναμη της υπομονής


Κάποιος μοναχός, από δαιμονική επήρεια, έπεφτε συχνά σε σαρκικό αμάρτημα. Ολοένα όμως βίαζε τον εαυτό του να μην πετάξει το σχήμα του. Και κάνοντας την καθημερινή του προσευχή, ικέτευε το Θεό στενάζοντας και λέγοντας: 

– Κύριε, θέλω δε θέλω, σώσε με! Γιατί εγώ, σαν λάσπη που είμαι, ποθώ τη βρωμιά της αμαρτίας. Εσύ όμως, σαν Θεός παντοδύναμος, μπορείς να μ’ εμποδίσεις. Αν ελεήσεις τον δίκαιο, τίποτα το σπουδαίο. Κι αν σώσεις τον καθαρό, τίποτα το θαυμαστό. Αυτοί είναι άξιοι ν’ απολαύσουν την αγαθότητά Σου. Σε μένα, Δέσποτα, φανέρωσε θαυμαστά το έλεός Σου. (Ψαλμ. 16, 7), και σ’ αυτό μου το κατάντημα δείξε την ανείκαστη φιλανθρωπία Σου. Γιατί στα χέρια Σου έχω αφεθεί εγώ, ο φτωχός από κάθε αρετή. 

Αυτά και άλλα παρόμοια έλεγε κλαίγοντας καθημερινά ο αδελφός, είτε συνέβαινε ν’ αμαρτήσει είτε όχι. 

Κάποια νύχτα λοιπόν, αφού έπεσε στη συνηθισμένη αμαρτία, σηκώθηκε την ίδια στιγμή και άρχισε τον κανόνα του. Τότε ο δαίμονας, σαστισμένος από την τόση ελπίδα του αλλά και την αδιαντροπιά του απέναντι στο Θεό, του παρουσιάστηκε ολοζώντανος! 

– Άθλιε! Του λέει. Πώς στέκεσαι μπροστά στο Θεό χωρίς να κοκκινίζεις; Πώς πιάνεις στο στόμα σου ακόμα και τ’ όνομά Του; Και πώς τολμάς να προσεύχεσαι χωρίς ντροπή; 

– Τούτο το κελλί είναι σιδεράδικο, του απάντησε ο αδελφός. Μια σφυριά δίνεις, μια παίρνεις. Δεν θα σταματήσω, λοιπόν, να παλεύω μαζί σου μέχρι να πεθάνω, κι όπου με βρει η τελευταία μου μέρα. Να, με όρκο σε πληροφορώ και με πεποίθηση στην άπειρη αγαθότητα του Θεού σου λέω: Στο όνομα Εκείνου, που ήρθε να καλέσει σε μετάνοια και να σώσει τους αμαρτωλούς, δεν θα πάψω να προσεύχομαι στον Κύριο εναντίον σου, ώσπου να πάψεις κι εσύ να με πολεμάς. Και θα δούμε ποιος θα νικήσει, εσύ ή ο Θεός! 

Σαν άκουσε ο δαίμονας αυτά τα λόγια, του λέει: 

– Μα την αλήθεια, ποτέ πια δεν θα σε πολεμήσω, για να μη γίνω αφορμή να στεφανωθείς με την υπομονή που κάνεις. 

Και από τη στιγμή εκείνη ο εχθρός έφυγε μακριά του. 

Ο αδελφός τότε ήρθε σε κατάνυξη, και σ’ όλη την υπόλοιπη ζωή του έκλαιγε για τις αμαρτίες του. 

Τώρα όμως ο λογισμός του έλεγε συχνά: «Καλό έργο κάνεις, που κλαις». Αλλ’ αυτός εναντιωνόταν στο λογισμό: «Ανάθεμα σ’ αυτό το καλό! Ο Θεός δεν θέλει να χάσει κανείς την ψυχή του σ’ όλα τα έργα της ατιμίας, κι έπειτα να κάθεται και να τη μοιρολογάει, οπότε ή τη σώζει ή δεν τη σώζει».



ΠΗΓΗ