Πέμπτη 20 Αυγούστου 2020

Αγίους χρειαζόμαστε. Να γίνουμε Άγιοι.


Πάρε τον σταυρό σου κι άσε τους αδελφούς σου ήσυχους
Δεν είναι ρόλος της Εκκλησίας να δημιουργεί ενοχές στους ανθρώπους και να τους εκφοβίζει με τιμωρίες. Η Εκκλησία ελευθερώνει τους ανθρώπους από τον φόβο προσφέροντας την εν Χριστώ χαρά. Η εμμονή κάποιων «εκκλησιαστικών ανθρώπων» να προβάλουν τον φόβο της αμαρτίας δεν οδηγεί τους ανθρώπους μακρυά από την αμαρτία. Αντιθέτως τους οδηγεί σε μια ενοχική προσέγγιση της ίδιας της ζωής, η οποία -να μου επιτραπεί να πω- είναι μια ύβρις προς τον Θεό. Ο Θεός μας, μας έδωσε την ζωή για να την χαρούμε μαζί Του και όχι να την ευνουχίσουμε στο βωμό του ηθικισμού και καθωσπρεπισμού που θεοποιούνται μέσα στην θρησκοληψία κάποιων «ευσεβών» κάνοντας τους ανθρώπους κομπλεξικούς.
————————
Η Εκκλησία ελευθερώνει τους βασανισμένους από την απελπισία τους, θεραπεύει τους πληγωμένους, αγκαλιάζει τους πονεμένους…όχι βεβαίως κάνοντας υποχωρήσεις σε θέματα πίστεως αλλά έχοντας πνεύμα συγχώρεσης και συγκατάβασης. Η Εκκλησία φυσικά και δεν αμνηστεύει την αμαρτία αλλά αγκαλιάζει τον αμαρτωλό όταν αυτός αποφασίσει να μετανοήσει. Ακόμα όμως κι αν δεν μετανοήσει η Εκκλησία δεν τον αποπαίρνει, δεν του κλείνει την πόρτα, δεν τον βλέπει απαξιωτικά αλλά του χαμογελά με βλέμμα πράο και ήρεμο, προτρέποντάς τον -χωρίς να βιάζει την ελευθερία του- να έρθει στο χώρο Της και να δει περί τίνος πρόκειται, «έρχου και είδε».

————————
Δυστυχώς κάποιοι άνθρωποι χρησιμοποιώντας το όνομα του Χριστού και της Εκκλησία Του, ελέγχουν αδιάκριτα, απειλούν, απορρίπτουν, αναθεματίζουν και υβρίζουν τον οποιονδήποτε προσβάλει την ηθική τους, τις αξίες τους, τον δικό τους τρόπο ζωής. Ο Θεός όμως δεν απορρίπτει κανέναν, δεν υβρίζει κανέναν, δεν απειλεί κανέναν. Εάν ο Θεός λοιπόν ανέχεται, υπομένει, συγχωρεί και αγαπά τους πάντες, ποιοι είμαστε εμείς που σηκώνουμε το δαχτυλάκι μας και το κουνάμε επιδεικτικά προς τους άλλους;
————————
Πρέπει να καταλάβουμε ότι η Εκκλησία δεν μας προσφέρει όπλα μάχης για να νικήσουμε τους άλλους, αλλά τα μέσα συμφιλίωσης με τους άλλους.
————————
Πολλές φορές χρησιμοποιείται ο Χριστός και η Εκκλησία Του για να αμνηστευθεί η εμπάθεια πολλών χριστιανών και να «εκκλησιαστικοποιηθούν» τα κόμπλεξ τους, τα οποία προέρχονται από την «νομοκανονική» ζωή τους και όχι από την πνευματική τους προκοπή.
————————
Το μεγαλύτερο δυστύχημα είναι να ζεις μέσα στην Εκκλησία και να μένεις ανυποψίαστος γιατί βρίσκεσαι μέσα στην Εκκλησία, τι σου προσφέρει η Εκκλησία και τι είναι η Εκκλησία. Εάν δεν καταλάβουμε ότι η Εκκλησία προσφέρει την εν Χριστώ ζωή τότε πάντα θα παραμένουμε άγευστοι της χαράς και της ειρήνης που προσφέρει ο Χριστός.
————————
Πολλές φορές νιώθω ότι οι χριστιανοί δεν πιστεύουν στον Χριστό. Διότι εάν πίστευαν στον Χριστό θα ξέρανε τον βίο Του. Κι αν ξέρανε τον βίο Του θα προσπαθούσαν να Τον μιμηθούν! Διότι το να πιστεύω στον Χριστό αλλά να σκέφτομαι και να πράττω αντίθετα με το δικό Του παράδειγμα σημαίνει ότι κάτι δεν πάει καλά μαζί μου. Και δεν εννοώ κάποιο σφάλμα που θα κάνουμε, κάποια παρεκτροπή μας, κάποια αμαρτία μας. Εννοώ την στάση ζωή κάποιων χριστιανών που είναι έτοιμοι να σταυρώσουν τους άλλους, να ελέγξουν τους άλλους, να κατακρίνουν τους άλλους -άκουσον, άκουσον- στο όνομα του Χριστού!
————————
Ακούω και διαβάζω συνεχώς για την πνευματική εξαθλίωση της κοινωνίας, για την απουσία ήθους και αξιών…
Να σας πω την αλήθεια; Δεν μου κάνει εντύπωση, ούτε με απασχολεί. Αυτό που με προβληματίζει είναι ότι οι άνθρωποι (οι χριστιανοί) ανησυχούν για τον ξεπεσμό της κοινωνίας και δεν αγωνιούν καθόλου για την απουσία του Χριστού από την ζωή τους. Ανησυχούν οι χριστιανοί για χίλια δυο πράγματα, ασχολούνται με ποιον τρόπο θα συντρίψουν τους «εχθρούς» της Εκκλησίας και ούτε μια φορά στη ζωή τους δεν είχανε καθαρή εξομολόγηση (όχι συζήτηση των προβλημάτων τους, αλλά ομολογία της αθλιότητός τους, της εμπάθειάς τους, της σαρκικότητός του, της υποκρισίας τους, της αδιαλλαξίας τους, του εγωισμού τους…) και ακριβώς γι’αυτό προσπαθούν παντού να υποδείξουν τα λάθη των άλλων, να εφεύρουν εχθρούς εκεί που δεν υπάρχουν και γενικά να βλέπουν πάντα το κακό, να μένουν σ’αυτό και να προσπαθούν να το νικήσουν· αντί να προσπαθούν να καλλιεργούν το καλό.
————————
Εγώ πάντως δεν ψάχνω ήθος και αξίες στην κοινωνία μας, ούτε είναι αυτό -νομίζω- το ζητούμενο σε μια κοινωνία.
Αυτό που χρειάζεται η κοινωνία μας είναι ο Χριστός. Αυτό που χρειάζεται είναι μετάνοια και ταπείνωση. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι η Χάρις του Θεού που δεν έρχεται με «κραυγές αγωνίας», αλλά με προσωπικό φιλότιμο αγώνα, με προσευχή και νηστεία, με σιωπή και συγκατάβαση, με υπομονή, συγχωρετικότητα, απλότητα και κυρίως με Μυστηριακή ζωή.
————————
Αγίους χρειαζόμαστε. Να γίνουμε Άγιοι. Εσύ και εγώ και όλοι μας. Και τότε και η κοινωνία μας θα αλλοιωθεί. Φτάνει πια…ας πάψουμε να ρίχνουμε τις ευθύνες στους άλλους και ας αναλάβουμε τις δικές μας. Διότι όλοι μας ευθυνόμαστε για αυτό το χάλι. Και ευθυνόμαστε γιατί δεν έχουμε κέντρο της ζωής μας τον Χριστό, όχι ως κοινωνία, αλλά ως πρόσωπα που ζούνε σ’αυτήν την κοινωνία.
Ρώτα ειλικρινά τον εαυτό σου χριστιανέ: Γνώρισες τον Χριστό; Έχεις αίσθηση της παρουσίας Του; Μιμείσαι τον Χριστό στην ζωή σου; Ζεις με υπακοή στην Εκκλησία Του, ή μήπως την χρησιμοποιείς για να εκφράζεις και να επικυρώνεις τις δικές σου ιδέες και αντιλήψεις;
————————
Άσε στην άκρη τον θυμό, την «ιερή» οργή σου, την λύπη που αισθάνεσαι για το μέλλον, για την κοινωνία κτλ. και πιάσε το κομποσχοίνι σου και πες με όλη σου την καρδιά, με όλη σου την διάνοια, με όλη σου την ψυχή «Κύριε, Ιησού Χριστέ, ελέησόν με τον αμαρτωλό»…»Ναι, εμένα ελέησε Κύριε, τον εμπαθή και κακό, τον ταλαίπωρο και αμαρτωλό που νομίζω ότι μόνο οι άλλοι φταίνε και όχι εγώ….Ναι Κύριε εμένα φώτισε και δωσ’ μου ταπείνωση, να συντρίψω το εγώ μου, να μην φοβάμαι μήπως πούνε κάτι κακό για μένα, να μην ζω πλέον για το «καθαρό μου κούτελο» αλλά να ζω για Σένα και τον πλησίον μου…Ναι Κύριε, δώσε μου δύναμη να σταυρώνομαι για τους άλλους, για τον/την σύζυγό μου, για τα παιδιά μου, για τους φίλους μου, για τους συναδέλφους μου, για τους εχθρούς μου, για τους ασεβείς, για τους βλάσφημους, για τους σταυρωτές Σου (όπως έκανες κι Εσύ), για το κάθε επίγειο πλάσμα. Ναι Κύριε, ελέησέ με γιατί φταίω. Φταίω διότι αντί να κλαίω για μένα κάθομαι και ψευτοκλαίω για τους άλλους. Λυπάμαι δήθεν για το κατάντημα των άλλων ενώ θα έπρεπε να θρηνώ για μένα, για την άγευστη, άχαρη και κομπλεξική ζωή μου. Ναι Κύριε ελέησέ με γιατί δεν χαίρομαι την ζωή που μου προσφέρεις και κάθομαι μιζεριάζω και μένω στο ένα «κακό» που υπάρχει δείχνοντας την αχαριστία μου για τα τόσα καλά που μας χαρίζει η φιλανθρωπία Σου…».
————————
Τα νιώθεις όμως αυτά καλέ μου άνθρωπε για να τα πεις στον Χριστό; Έλεγξε τον εαυτό σου. Δες το βάθος της καρδιάς σου. Προσπάθησε επιτέλους να βρεις τον Χριστό και όχι την δικαίωση για τις επιλογές της ζωής σου. Άσε τους άλλους και ασχολήσου με εσένα. Τότε κάτι καλό θα προσφέρεις στον κόσμο…τότε κι εσύ θα βάλεις ένα ακόμα μικρό λιθαράκι -όπως οι Άγιοι της Εκκλησίας μας- στο να γίνει η γη ετούτη ουρανός.
————————
Πάρε καλέ μου άνθρωπε τον σταυρό σου, κι άσε τους αδελφούς σου ήσυχους.
Εάν θέλεις πραγματικά να βοηθήσεις τους άλλους…άγιασε εσύ.



αρχιμ. Παύλος Παπαδόπουλος






ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ


ΠΑΡΑΚΛΗΣΕΙΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑΝ ΘΕΟΤΟΚΟΝ (12)



1,2 Εξ αμέτρητων αναγκών και θλίψεων, και εξ εχθρών δυσμενών, και συμφορών βίου, λυτρωθείς Πανάχραντε, τη κραταιά δυνάμει σου, ανυμνώ μεγαλύνω, την άμετρον σου συμπάθειαν, και την εις εμέ σου παράκλησιν.

Την άμετρον σου συμπάθειαν, άμετρη συμπάθεια, μια διπλά παράδοξη φράση. Παράδοξη πρώτον διότι η συμπάθεια είναι ένα συναίσθημα το οποίο δείχνει μεν κάποια ευμενή ματιά αλλά όμως είναι θετική αντιμετώπιση με μέτρο και δεύτερον διότι όλοι οι άγιοι αγαπούν τους ανθρώπους, δεν τους συμπαθούν απλά. Παρουσιάζουν αγάπη και μάλιστα την γνήσια αγάπη, αυτήν που έχει ανυμνήσει ο Παύλος στον πασίγνωστο "ύμνο της αγάπης".
Η Θεοτόκος δεν μας συμπαθεί, μας αγαπάει και μάλιστα με την γνήσια αγάπη την κορυφαία των αρετών, γιατί δεν λέει της αγάπης σου; Γιατί ανυμνεί την άμετρη συμπάθεια αφού μια άμετρη συμπάθεια δεν μπορεί να συγκριθεί ούτε με ελάχιστη απλή αγάπη; Αυτό γίνεται διότι ο πιστός που μετανοεί κατανοεί ότι η μητέρα του Χριστού βοηθάει σε όλες τις περιστάσεις, βρέχει βοήθεια, ενώ στον άνθρωπο που ζει μακριά από τις εντολές έχει συμπάθεια, είναι δηλαδή συμμέτοχη στην θλίψη του που ο ίδιος δεν έχει ακόμη εννοήσει και τον βοηθάει ώστε να έχει χρόνο ζωής προς μετάνοια.
Συμβουλεύει ο απόστολος Πέτρος, τὸ δὲ τέλος πάντες ὁμόφρονες, συμπαθεῖς, φιλάδελφοι, εὔσπλαγχνοι, φιλόφρονες Α' Πετρ. 3,8 Δηλαδή: εν τέλει σας συμβουλεύω να έχετε όλοι το ίδιο φρόνημα του Θεού, να είσθε συμπαθείς προς τους άλλους, δηλαδή συμμέτοχοι στην θλίψη και την χαρά των αδελφών σας. Να αγαπάτε με αδελφική αγάπη τους Χριστιανούς, να είσαστε εύσπλαχνοι, να είσαστε ευγενείς μεταξύ σας.
Αυτή η συμπάθεια δεν είναι αδρανής αλλά ενεργεί, γεννάει βοήθεια, δεν είναι λόγια αλλά έργα ώστε να μην καταποθεί από τον Διάβολο ο αδελφός. Η Θεοτόκος και βέβαια όλοι οι πραγματικοί Χριστιανοί όπως είδαμε είναι εντεταλμένοι από τον Παράκλητο ως μικροί παράκλητοι προς τους ανθρώπους, συν-παθούν συν-πάσχουν και εξ αυτού βοηθούν και παρηγορούν ενώ το μέγεθος της παρακλήσεως είναι αναλόγως με την χάρη που έχει αφήσει ο κάθε Χριστιανός να έρθει στην καρδιά του. Έτσι μπορεί κατάλληλα η Θεοτόκος να ονομαστεί παράκλητος μετά τον Παράκλητο.
Μας λέει ο απόστολος Παύλος: Εὐλογητὸς ὁ Θεὸς καὶ πατὴρ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ πατὴρ τῶν οἰκτιρμῶν καὶ Θεὸς πάσης παρακλήσεως, ὁ παρακαλῶν ἡμᾶς ἐν πάσῃ τῇ θλίψει ἡμῶν, εἰς τὸ δύνασθαι ἡμᾶς παρακαλεῖν τοὺς ἐν πάσῃ θλίψει διὰ τῆς παρακλήσεως ἧς παρακαλούμεθα αὐτοὶ ὑπὸ τοῦ Θεοῦ· ὅτι καθὼς περισσσεύει τὰ παθήματα τοῦ Χριστοῦ εἰς ἡμᾶς, οὕτω διὰ Χριστοῦ περισσεύει καὶ ἡ παράκλησις ἡμῶν εἴτε δὲ θλιβόμεθα, ὑπὲρ τῆς ὑμῶν παρακλήσεως καὶ σωτηρίας τῆς ἐνεργουμένης ἐν ὑπομονῇ τῶν αὐτῶν παθημάτων ὧν καὶ ἡμεῖς πάσχομεν, καὶ ἡ ἐλπὶς ἡμῶν βεβαία ὑπὲρ ὑμῶν· εἴτε παρακαλούμεθα, ὑπὲρ τῆς ὑμῶν παρακλήσεως καὶ σωτηρίας, εἰδότες ὅτι ὥσπερ κοινωνοί ἐστε τῶν παθημάτων, οὕτω καὶ τῆς παρακλήσεως. Β Κορ. 1,3-7.
Δηλαδή: ας είναι ευλογημένος και δοξασμένος ο Θεός και Πατήρ του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, ο Πατήρ και ο χορηγός της ευσπλαχνίας, του ελέους και της συγκαταβάσεως, ο Θεός κάθε παρηγοριάς για τους θλιβομένους. Αυτός είναι που μας παρηγορεί σε κάθε μας θλίψη, ώστε να μπορούμε και εμείς να παρηγορούμε τους ανθρώπους που βρίσκονται σε κάθε θλίψη με την παρηγοριά με την οποία εμείς οι ίδιοι παρηγορούμαστε από τον Θεό.
Καταλαβαίνουμε λοιπόν γιατί παρά το ότι η Θεοτόκος παρέχει σε όλους, ο Χριστιανός που μιλάει δεν κάνει καμία αναφορά σε κάποια δωρεά, "μου έδωσες το τάδε", αλλά όλα όσα λέει είναι για λύτρωση από δεινά, λυτρωθείς εξ αναγκών, θλίψεων, εχθρών, συμφορών
Το λέει διότι αυτά θα τον οδηγούσαν στον αιώνιο θάνατο αν δεν ήταν η βοήθεια της Θεοτόκου. Όπως όταν κάποιος ανακαλύψει έναν μεγάλο θησαυρό αλλά μετά του αποκαλυφθεί ότι κινδύνευσε να σκοτωθεί όταν τον έβρισκε και εξ αιτίας της βοήθειας κάποιου σώθηκε για αυτό τώρα απολαμβάνει την ύπαρξη και τον πλούτο δεν θα λέγει πια "τι πλούσιος που έγινα" αλλά "πως δεν σκοτώθηκα" και θα ευχαριστεί τον ευεργέτη του που τον έσωσε από βέβαιο θάνατο, έτσι και ο Χριστιανός εδώ κάνει.
Οπότε λοιπόν το αναγκών κάνει λόγο για τις ανάγκες του βίου, είτε υλικές είτε πνευματικές, που θα τον οδηγούσαν σε πράξεις άρνησης. Το θλίψεων κάνει λόγο για τις διάφορες κακές περιστάσεις οι οποίες θα τον οδηγούσαν σε αποφάσεις αμαρτωλές. Το εχθρών δυσμενών κάνει λόγο για τους δαίμονες και τους ανθρώπους υπηκόους τους που τον πολεμούσαν, δείτε ανάρτηση Ο Πόλεμος Του Διαβόλου ώστε να διαπιστώσετε ότι ο Σατάν έχει υπηκόους αλλά και πιστούς. Το συμφορών βίου κάνει λόγο για τις διάφορες περιστάσεις έκτακτες στις οποίες θα καταδίκαζε τον Χριστό. Το ανυμνώ μεγαλύνω, έχει την σημασία του και εδώ κάνει αναφορά στην προσωπική λύτρωση, αυτή θα ανυμνήσει αλλά και θα μεγαλύνει, φαίνονται ίδιες λέξεις αλλά δεν είναι. Δεν έχει λέξεις συνώνυμες για να γεμίζει το τροπάριο, στον ύμνο δεν υπάρχει "ρήμα αργόν". Δεν θα ήταν ποτέ μα ποτέ δυνατόν να είχαμε έναν ύμνο προς την Θεοτόκο που θα ήταν αποτέλεσμα τύχης ή ύμνο πολυλογίας.
Όταν ο Χριστός δρούσε στην Γη οτιδήποτε έκανε ήταν διδασκαλία, επί παραδείγματι ένα θαύμα ήταν πρώτα διδαχή και έπειτα θεραπεία για το σώμα, κατά όμοιο τρόπο το κάθε τι που έχει ουράνια έμπνευση είναι πρώτα διδαχή και μετά κάτι άλλο, το ίδιο και αυτός ο ύμνος.
Εδώ μας διδάσκει ότι το ίδιο ακριβώς πρέπει να λέει και να κάνει ο κάθε Χριστιανός, δηλαδή αφενός να ευχαριστεί διότι όταν ήταν στην αμαρτία κινδύνευε θανάσιμα, είχε τον κίνδυνο αιωνίου θανάτου, και αφετέρου διδάσκει να βοηθάμε τον αδελφό που δεν είναι ακόμη μέλος ή ζωντανό μέλος της Εκκλησίας ώστε να μην απολεστεί διότι ο Σατάν επιτίθεται συνεχώς στον άνθρωπο που είναι απομακρυσμένος από τον Θεό με σκοπό να τον αρπάξει στην κόλαση. Του φέρνει καταστάσεις, περιστάσεις, άλλους ανθρώπους, του υποβάλει άσχημες ιδέες προς αποδοχή. Μας διδάσκει ότι αν ο Θεός μας αποκάλυπτε το πόσο μας βοήθησε σε μια μόνο περίπτωση ενόσω εμείς είμαστε πολέμιοι ή άπιστοι ή ολιγόπιστοι θα κάναμε να μιλήσουμε αρκετό καιρό. Αν μας έλεγε το πόσο μας βοήθησε σε διάστημα ενός δύο πέντε ετών δεν είναι καθόλου υπερβολή να πούμε ότι δεν θα το αντέχαμε. Στον γνήσιο υιό του Θεού, στον πραγματικό Χριστιανό, ο Κύριος θεωρείται ως πατέρας έτσι δικαιώνεται την ίδια στιγμή, είτε του συμβάντος, είτε της ασθένειας, είτε σε οτιδήποτε, δεν δικαιώνεται στο τέλος της Ιστορίας. Μας διδάσκει ότι η Θεοτόκος αμέσως με το που ζητούμε την επέμβασή της για πνευματικό σκοπό είναι εκεί και βοηθάει, εξ ου και το μοτίβο ικεσία 1,1 - 1,3 και έπειτα εκ της λήψης ευχαριστία 1,2 - 1,4. Ο άνθρωπος φωτίστηκε ακαριαία διότι διέτρεχε θανάσιμο κίνδυνο, τώρα με την φώτιση λάμψον μοι το φως βλέπει με ανοιχτούς τους οφθαλμούς αναγνωρίζοντας την Θεοτόκο και την σωτήρια επέμβαση της στην ζωή του.




ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ




ΠΑΠΑΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ: ΤΟ ΕΜΒΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΩΝΟΪΟ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΕΙ ΚΑΘΟΛΙΚΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΓΑΘΟ






Πρόσβαση των φτωχών στο εμβόλιο για τον νέο κορωνοϊό όταν αυτό γίνει διαθέσιμο, ζήτησε ο Πάπας Φραγκίσκος, τονίζοντας ότι η πανδημία «έχει αποκαλύψει τα δεινά που βιώνουν οι φτωχοί και τις μεγάλες ανισότητες που κυριαρχούν στον κόσμο».

«Πόσο λυπηρό θα είναι αν η πρόσβαση στο εμβόλιο για τον Covid-19 γίνει ένα πρόνομιο των πλουσίων. Θα είναι στενάχωρο αν το εμβόλιο αποτελέσει ιδιοκτήσια εκείνου ή του άλλου έθνους και δεν καταστεί καθολικό κοινωνικό αγαθό», προσέθεσε ο Ποντίφικας στην εβδομαδιαία του ομιλία προς τους πιστούς.
«Από τη μία πλευρά, είναι απαραίτητο να βρεθεί η θεραπεία για τον μικρό αλλά τρομερό ιό, ο οποίος έχει γονατίσει ολόκληρο τον κόσμο», σημείωσε ακόμη ο Πάπας Φραγκίσκος.
«Από την άλλη πλευρά, πρέπει να θεραπεύσουμε έναν τεράστιο ιό, αυτόν την κοινωνικής αδικίας, της ανισότητας στις ευκαιρίες, της περιθωριοποίησης και της απουσίας προστασίας των πιο αδύναμων», συμπλήρωσε ο Ποντίφικας.