Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2020

"ΑΔΕΛΦΟΊ ΜΗ ΨΕΥΔΕΣΘΕ ΕΙΣ ΑΛΛΗΛΟΥΣ"

 
Σε κάθε εποχή η αλήθεια κακοποιείται με πολλούς τρόπους, ενώ το ψέμα επικρατεί...βρίσκεται συνέχεια στα χείλη μικρών και μεγάλων και μολύνει την καθημερινή μας ζωή.

Είναι επίκαιρο να ακούσουμε με προσοχή την προτροπή του Αποστόλου Παύλου : "Μη ψεύδεσθε εις αλλήλους...". Το ψεύδος είναι διαστροφή των γεγονότων.
Αυτή η σκόπιμη παραποίηση της αλήθειας προκαλεί την οργη και αποδοκιμασία του Θεού : "Ουέ οι λέγοντες το πονηρόν καλόν και το καλόν πονηρόν, οι τιθέντες το σκότος φώς και το φώς σκότος..." (Ησ.ε' 20).
Από πού προήλθε το ψέμα και ποιός ήταν ο πρώτος πού το χρησιμοποίησε?
Ο διάβολος όταν εξαπάτησε τούς Πρωτοπλάστους.στον Παράδεισο και τους παρέσυρε στην πτώση και την παρακοή. Γιατί τους βεβαίωσε οτι ...θα γίνουν θεοί!
Και οι ταλαίπωροι οχι θεοί δεν έγιναν αλλά έχασαν και τον Παράδεισο.
"Ο διάβολος ψεύστης εστί και ο πατήρ του ψεύδους" (Ιω.η' 44). Επομένως όποιος ψεύδεται μιμείται τον διάβολο, ενω έχει προορισμό να ομοιωθεί προς τον Θεό, ο οποίος είναι η Αλήθεια.
Ο Απόστολος Παύλος έγραψε : "λαλείται αλήθειαν έκαστος μετά του πλησίον αυτού, οτι εσμέν αλλήλων μέλη (Εφεσ.δ'25). Είμαστε αδελφοί και μέλη ενός πνευματικού σώματος. Πως τολμάμε να απατάμε τους αδερφούς μας?
Η θεωρία οτι "αν δεν πείς ψέματα, δεν προοδεύεις", είναι ψεύτικη αφού υποστηρίζεται από ψεύτες.
Οι άνθρωποι αποφεύγουν τον ψεύτη αλλα και ο Θεός δεν τον αφήνει ατιμώρητο. Γράφει ο ψαλμωδός : "Απωλείς πάντας τους λαλούντας το ψεύδος" και "Ανδρα δόλιον (τέτοιος είναι ο ψεύτης) βδελλύσεται Κύριος " (Ψαλ.ε'7).
Από το Αποστολικό ανάγνωσμα (Κολοσ.γ'4-11)
Π. Ευθύμιος

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ «Εἴμαστε Ναὸς Θεοῦ»

 

Ἀγαπητοὶ Πατέρες καὶ Ἀδελφοί, τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά·

 

ΑΠΟΤΕΛΕΙ τραγικὴ πραγματικότητα ἡ ἐπιβληθεῖσα καὶ πάλι ὑποχρεωτικὴ ἀπαγόρευση στοὺς πιστοὺς μεταβάσεως στοὺς Ναούς μας, προκειμένου νὰ προσκυνήσουν καὶ νὰ προσευχηθοῦν, ἀλλὰ καὶ νὰ συμμετέχουν -ἐντὸς τῶν ἕως τώρα δεδομένων- στὴν Θεία Λατρεία τῆς Ἐκκλησίας.


Μὲ τὴν λογικοφανῆ δικαιολογία κινδύνου γιὰ τὴν δημόσια ὑγεία τῶν πολιτῶν, ἡ Πολιτεία μὲ ἀνεπίτρεπτη παρέμβασή της στὰ τῆς Ἐκκλησίας, διέταξε τὸν διαχωρισμὸ τοῦ Ποιμνίου της ἀπὸ τὸν αὐτονόητα φυσικὸ καὶ καθιερωμένο χῶρο ἀσκήσεως τῆς Θείας Λατρείας, τὸν ὁποῖο περιόρισε ὡς πρὸς τὴν τέλεσή της μόνον στοὺς τελετουργούς, κεκλεισμένων τῶν θυρῶν! Τὸ ὅτι μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ χάνει τὸ πρωταρχικὸ νόημά της ἡ Θεία Λειτουργία ὡς Συνάξεως ἀπὸ κοινοῦ τῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας ἐπὶ τὸ αὐτό, μόλις ποὺ εἶναι ἀνάγκη νὰ τονισθεῖ.


Γιὰ τὴν λογικὴ τῶν κρατούντων ἡ σωματικὴ ὑγεία προέχει ὅλων στὸν ἄνθρωπο καὶ τοῦτο ὀνομάζεται «ἐνδιαφέρον γιὰ τὴν ζωή». Ἀλλὰ Ζωὴ πραγματικὴ καὶ ἀληθινὴ δὲν νοεῖται γιὰ τὸν πιστὸ Χριστιανό, ἡ ὁποία νὰ μὴν εἶναι συνδεδεμένη μὲ τὸν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, τὸν Ἀρχηγὸ καὶ Χορηγὸ τῆς ζωῆς καὶ καθαιρέτη τοῦ θανάτου. Ἡ Ἐκκλησία Του ἀποτελεῖ τὸ κατ’ ἐξοχὴν Σῶμα Ζωῆς, ἀληθινῆς καὶ αἰώνιας. Διότι ὁ ἄνθρωπος δὲν εἶναι μόνον βιολογικὴ ὕπαρξη μὲ ζωϊκὲς λειτουργίες, ἀλλὰ ἔχει ψυχὴ/πνεῦμα ἀδιαχώριστο ἀπὸ τὸ σῶμα του. Δὲν μποροῦμε λοιπὸν νὰ διαχωρίσουμε στεγανὰ σωματικὲς καὶ ψυχικὲς λειτουργίες, ἐπιφέροντας ἕναν οἱονεὶ δυαλισμὸ καὶ κάποια διάσχιση στὴν μία καὶ ἑνιαία προσωπικότητά του. Ὁ διαχωρισμὸς αὐτὸς δὲν νοεῖται, διότι σῶμα καὶ ψυχὴ εἶναι τόσο στενὰ συνδεδεμένα, ὥστε ὁ χωρισμός τους, κάτι τὸ βίαιο καὶ ἀφύσικο, νὰ ἐπιφέρει τὸν βιολογικὸ θάνατο, κάτι τὸ ἐχθρικό, ποὺ ἀναμένει τὴν κατάργησή του ἐν Χριστῷ στὴν Κοινὴ Ἀνάσταση.


Γιὰ τὰ προβλήματα ποὺ δημιουργοῦνται στὸν κάθε ἄνθρωπο ἀπὸ τὸν ἐπιβληθέντα ἐγκλεισμὸ σὲ ἐπίπεδο ἀνθρωπιστικό, ἰατρικό, κοινωνικό, οἰκονομικό, ψυχολογικὸ κ.λπ. ὑπάρχουν ἄλλοι πιὸ κατάλληλοι νὰ ἀποφανθοῦν, καὶ τὸ κάνουν ἤδη δημόσια μὲ τρόπο σοβαρὸ καὶ ἐπαρκῆ.


Μὲ αὐτὰ ποὺ γράφουμε δὲν ὑποτιμοῦμε τὸ ὑπαρκτὸ σοβαρὸ πρόβλημα ἀπὸ τὴν πανδημία, οὔτε ἐπιθυμοῦμε τὴν αὔξησή του, οὔτε καὶ τιθέμεθα κατὰ τῶν λελογισμένων μέτρων προφυλάξεως καὶ μάλιστα τῶν εὐπαθῶν ὁμάδων συνανθρώπων μας ποὺ διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο. Οὔτε ἐπίσης ἀγνοοῦμε τὴν εὐθύνη ὅσων διαχειρίζονται τὴν κατάσταση, οὔτε καὶ τὸν κίνδυνο ἀδυναμίας τοῦ ἐθνικοῦ συστήματος ὑγείας νὰ ἀνταποκριθεῖ στὸν αὐξανόμενο ἀριθμὸ ἀσθενῶν ποὺ ἔχουν ἀνάγκη ἐντατικῆς νοσηλείας.


Τὸ κύριο πρόβλημα γιὰ ἐμᾶς τοὺς ἀνθρώπους τῆς πίστεως, εἶναι τὸ πνευματικό. Τὸ βίαιο ξέκομμα τῶν πιστῶν ἀπὸ τὸν Ναὸ τοῦ Θεοῦ, τὸ πνευματικὸ θεραπευτήριο, τὸν πραγματικὸ καὶ πιὸ ἀγαπητὸ καὶ ἱερό τους χῶρο, τὴν πιὸ ζεστὴ ἀγκαλιά τους, τὴν πιὸ φυσικὴ ἔκφραση τῆς πίστεώς τους, τὴν πιὸ ἁπτὴ ἔκφανση τῆς ἐλπίδος τους, τὸν πιὸ ζωτικὸ χῶρο βιώσεως τῆς Ἀγάπης, σὲ κοινωνία μὲ τὸν Θεὸ καὶ τοὺς Ἀδελφούς. Ὅλα αὐτὰ τίποτε δὲν μπορεῖ νὰ τὰ ἀντικαταστήσει, καὶ καμία δικαιολογία ὑγειονομικῶν μέτρων δὲν μπορεῖ νὰ τὰ διαταράξει, νὰ τὰ ἀπωθήσει, νὰ τὰ διακόψει καὶ νὰ τὰ καταργήσει!
Θὰ μποροῦσε νὰ συνεχισθεῖ ἀκωλύτως ἡ θεία Λατρεία μὲ τὰ ἰσχύοντα μέτρα προστασίας, βάσει μάλιστα καὶ τῶν ἀρχῶν τῆς ἰσότητος καὶ ἀναλογικότητος, τὰ ὁποῖα ἰσχύουν καὶ γιὰ ἄλλους χώρους καὶ κλάδους ποὺ λειτουργοῦν, διότι ἀκριβῶς θεωροῦνται ἄκρως ἀπαραίτητοι γιὰ τὴν ζωή, τὴν ὑγεία καὶ τὴν εὐεξία τῶν πολιτῶν, ὅπως καὶ τῶν κατοικιδίων τους!

***

Βέβαια, γνωρίζουμε ὅτι κάθε πιστὸς εἶναι «Ναὸς Θεοῦ» (Α΄ Κορ. γ΄ 16) καὶ ὅτι κατοικεῖ σὲ αὐτὸν ἀπὸ τὸ Βάπτισμα καὶ τὸ Χρῖσμα ποὺ ἔλαβε τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ. Τοῦτο συνιστᾶ τὴν πιὸ μεγάλη δωρεὰ καὶ εὐλογία, ἀλλὰ καὶ τὴν πιὸ μεγάλη εὐθύνη. Κανεὶς δὲν μπορεῖ νὰ κλείσει καὶ νὰ ἀπαγορεύσει τὴν λειτουργία αὐτοῦ τοῦ Ναοῦ, ὁ ὁποῖος λειτουργεῖ μέσα μας ἀνεμπόδιστα ὅσο εἴμαστε οἰκητήρια τοῦ Θεοῦ, ἐλευθερωμένοι ἀπὸ τὴν πλάνη καὶ τὴν ἀνομία, διατελῶντας σὲ κοινωνία μὲ τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ. Ὁ φόβος τοῦ Θεοῦ μέσα μας καὶ ἡ ἀγάπη πρὸς τὸν Θεὸ βρίσκουν τὴν ἐκπλήρωσή τους στὴν ἀποφυγὴ τῆς ἁμαρτίας καὶ στὴν ἐπιτέλεση τῆς ἀρετῆς. Κυρίως μάλιστα στὴν μνήμη τοῦ Θεοῦ, στὴν κατ’ ἰδίαν προσευχὴ καὶ στὴν Θεία Λατρεία.


Δὲν ὑπάρχει ἀσφαλέστερη καταφυγὴ σὲ περιόδους δύσκολες, ἀνάγκης καὶ περιορισμοῦ, ἀπὸ τὴν ἐν μετανοίᾳ παρήγορη προσευχή, ἡ ὁποία ἐνσταλάζει στὴν ψυχὴ θεία βοήθεια καὶ ἐνίσχυση. Σὲ αὐτὴν ἄλλωστε κατέφευγαν πάντοτε οἱ πιστοὶ καὶ ἡρωϊκοὶ πρόγονοί μας, γιὰ νὰ ἀντλήσουν θεία ἀρωγὴ σὲ κάθε εἴδους δοκιμασία τῆς παρούσης ζωῆς, προσωπικὴ ἤ συλλογική.


 προσευχὴ φέρει μαζί της καὶ ὅλες τὶς ἄλλες ἀρετές, ὅπως καὶ κάθε ἀρετὴ τελειοποιεῖται διὰ τῆς προσευχῆς. Κανονικά, ἄν εἴμαστε ἀληθινοὶ Χριστιανοὶ καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα κατοικεῖ μέσα μας, ἡ ζωή μας εἶναι μία συνεχόμενη προσευχὴ καὶ λατρεία, ποὺ λαμβάνει χώρα ἀδιάκοπα στὴν καρδιά μας. Τότε ἡ ψυχή μας εἶναι ἕνα ζωντανὸ Εἰκονοστάσι, γεμᾶτο ἱερὲς Μορφὲς Ἁγίων καὶ Δικαίων, οἱ σκέψεις μας εἶναι σὰν ἀμέτρητες Κανδῆλες ποὺ καίουν ἄσβεστα, καὶ οἱ ἀρετές μας εἶναι πολύτιμα Θυμιατήρια ἀπὸ ὅπου ἡ εὐωδία τῆς εὐαγγελικῆς ζωῆς καὶ διαθέσεως ἀποπνέει συνεχῶς (π. Ἰουστῖνος Πόποβιτς).


 εὐθύνη μας εἶναι πάρα πολὺ μεγάλη στὸ νὰ ἐπαγρυπνοῦμε, ὥστε νὰ μὴν παύσουμε νὰ εἴμαστε «οἶκος προσευχῆς», διότι διαφορετικὰ ἡ λατρεία τοῦ Θεοῦ μέσα μας ἀρχίζει νὰ ὑποχωρεῖ καὶ ἴσως κάποτε νὰ σταματᾶ ἐντελῶς. Νὰ γνωρίζουμε ὅμως ὅτι ὅποιος «φθείρει» τὸν Ναὸ τοῦ Θεοῦ, αὐτὸν ἀναμένει ἀναπόδραστη ἡ «φθορὰ» ἀπὸ μέρους τοῦ Θεοῦ. Γιὰ τὸν ἐγκλεισμὸ αὐτὸ τοῦ ἐσωτερικοῦ μας Ναοῦ δὲν εὐθύνεται καμία ἀπολύτως ΚΥΑ (Κοινὴ Ὑπουργικὴ Ἀπόφαση), παρὰ μόνον ἡ δική μας λήθη, ἄγνοια καὶ ραθυμία. Ἡ ἐπιθυμία καὶ διάπραξη τῆς ἁμαρτίας ἀποτελεῖ καθαρὰ δική μας ἐπιλογή. Ὁ πονηρὸς διάβολος μόνον ὑποδείξεις μπορεῖ νὰ κάνει καὶ ὄχι ἐξαναγκασμό. Ἄν τοῦ ὑπακούσουμε, τότε οἱ ἀρετές μας δίνουν τὴν θέση τους στὶς ἀντίστοιχες δύσοσμες κακίες, οἱ σκέψεις μας καταντοῦν σβησμένα καὶ καπνισμένα δαδιά, καὶ ἡ ψυχή μας παύει νὰ ἀποτελεῖ Εἰκονοστάσι, καὶ τὴν θέση του καταλαμβάνουν διάφορα εἴδωλα, ἀνάλογα μὲ τὰ πάθη τὰ ὁποῖα πλέον ὑπηρετοῦμε καὶ στὰ ὁποῖα ὑποδουλωνόμαστε. Καὶ τότε μετατρέπουμε τὸν ἑαυτό μας σὲ «σπήλαιο ληστῶν»!


 Θεάνθρωπος Κύριός μας, ὁ ἀληθινὸς καὶ πραγματικὸς Ναὸς Θεοῦ, μᾶς ὑποδεικνύει συνεχῶς τὸν ἀληθινὸ Ἄνθρωπο καὶ τὴν ἀληθινὴ Ζωὴ τοῦ Ἀνθρώπου. Καὶ τὸ Σῶμα Του, ἡ ἁγία Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ὑπηρετεῖ καὶ λατρεύει συνεχῶς τὸν Τριαδικὸ Θεό, καὶ μᾶς καλεῖ ἀδιάκοπα σὲ Μετάνοια, Μεταμόρφωση, Χριστοποίηση, Πνευματοποίηση καὶ Τριαδοποίηση, μέσῳ κυρίως τῆς Θείας Λειτουργίας καὶ τῆς Θείας Εὐχαριστίας. Ὥστε νὰ γινόμαστε Ναοὶ τῆς Παναγίας Τριάδος καὶ νὰ ἀποκαθιστάμεθα στὸ Ἀρχέτυπον Κάλλος τῆς Εἰκόνος, ὡς νοσταλγοὶ καὶ κοινωνοὶ Ζωῆς Αἰωνίου!


***


Γιὰ νὰ εἰρηνεύουμε καὶ νὰ παραμένουμε στὴν θεία εὐλογία τῆς οἰκοδομῆς καὶ ὡραιοποιήσεως τοῦ Ναοῦ ἐντός μας, χρειάζεται νὰ βαδίζουμε χωρὶς παύσεις τὴν στενὴ καὶ τεθλιμμένη ὁδό, μὲ ἀντίσταση κατὰ τῆς ἁμαρτίας ἀκόμη καὶ σὲ ἐπίπεδο λογισμῶν, διότι ἀπὸ αὐτοὺς ξεκινοῦν ὅλα. Σὲ τοῦτο βοηθεῖ ἡ προφύλαξη τῶν αἰσθήσεών μας, γιὰ νὰ μὴν εἰσέρχεται μέσα μας κακὴ ἐπιθυμία σαρκικότητος/λαγνείας καὶ θυμοῦ/ὀργῆς.


Γι’ αὐτὸ καὶ στοὺς Ἀναβαθμοὺς στὸν Ὄρθρο τῆς Κυριακῆς ψάλλουμε: «Τοῖς ἐρημικοῖς ζωὴ μακαρία ἐστί, θεϊκῷ ἔρωτι πτερουμένοις» (Ἁγίου Θεοδώρου Στουδίτου, ἦχος πλ. α΄). Πρέπει νὰ ἐπιδιώξουμε ψυχοσωματικὰ τὴν ὅσο τὸ δυνατὸν μεγαλύτερη ἐλευθερία μας ἀπὸ κάθε ταραχὴ καὶ ἀγωνιώδη μέριμνα τῆς παρούσης ζωῆς, ἄν ἀναμένεται νὰ ἀναπτερώσουμε μέσα μας τὴν θεία ἀγάπη καὶ τὸν θεῖο ἔρωτα. Κατάλληλη πρὸς τοῦτο εἶναι βέβαια ἡ Ἀγγελικὴ Μοναχικὴ ζωή, ἀλλὰ αὐτὴ ἀποτελεῖ ἐπαινετὴ ἐξαίρεση καὶ ὄχι ἐπιβεβλημένο κανόνα. Τοῦτο ὅμως δὲν σημαίνει ὅτι ὁ κάθε Χριστιανὸς δὲν θὰ πρέπει νὰ ποθεῖ τὴν μακάρια ἐρημικὴ κατάσταση ἐντός του, καὶ νὰ μὴν ἐπιδιώκει νὰ ἐξεύρει τρόπους νὰ ἀποσύρεται στὴν ἐσωτερικὴ μόνωση καὶ ἀδολεσχία.


λλο τροπάριο τῶν Ἀναβαθμῶν προχωρεῖ περαιτέρω: «Εἰς τὰ ὄρη ψυχὴ ἀρθῶμεν· δεῦρο ἐκεῖσε, ὅθεν βοήθεια ἥκει». Ἡ ψυχή μας θὰ βρεῖ ἀνάπαυση, ἐλευθερία καὶ ἀγαλλίαση ὄχι στὰ χαμηλὰ καὶ γήϊνα, ἀλλὰ στὰ ἀνηφορικὰ καὶ ἀνώτερα, σὲ τόπο προεξέχοντα, σὲ φρόνημα ὑψηλὸ καὶ σταθερό, γιὰ νὰ λυτρωθεῖ ἀπὸ τὸν ἐμπρησμὸ ἤ τὴν πλημμύρα τῶν παθῶν καὶ γενικὰ τῶν ἐμπαθῶν νοημάτων καὶ φρονημάτων.


Καὶ ἀκολουθεῖ ἡ ὁλοκλήρωση: «Ἐπὶ τοῖς εἰρηκόσι μοι, εἰς τὰς αὐλὰς προσβῶμεν Κυρίου· χαρᾶς πολλῆς πλησθείς, εὐχὰς ἀναπέμπω». Ἡ κορύφωση τῆς πνευματικῆς ἐμπειρίας δὲν περιορίζεται στὴν μόνωση, στὴν «ἔρημο», στὰ «ὄρη» τὰ ὑψηλά. Αὐτὲς οἱ εὐλογημένες καὶ ἀπαραίτητες καταστάσεις ἀποτελοῦν οὐσιαστικὰ προεργασία γιὰ τὴν «δικαίωσή» τους στὴν ἀπὸ κοινοῦ συμμετοχὴ στὴν Θεία Λατρεία «εἰς τὰς αὐλὰς τοῦ Κυρίου». Δηλαδή, στὴν μετάβαση καὶ στὸ πλησίασμα στοὺς Ἱεροὺς Ναοὺς καὶ στὶς ἅγιες Ἐκκλησίες. Ἡ ἐνθύμιση καὶ μόνον τούτου, γεμίζει τὴν κάθε διψασμένη ψυχὴ μὲ πολλὴ χαρὰ γιὰ τὴν ἀπὸ κοινοῦ προσφορὰ τῶν εὐχῶν καὶ προσευχῶν μας στὸν Πανοικτίρμονα Θεό. Ἡ καταφυγὴ στοὺς Ναοὺς τοῦ Θεοῦ σημαίνει καταφυγὴ στὸν ἴδιο τὸν Θεό, διότι ὅποιος πηγαίνει στὴν Ἐκκλησία, τὸ κάνει αὐτὸ γιὰ νὰ «συνομιλήσει» μαζί Του: «Θεῷ γὰρ ὡς ἀληθῶς λαλοῦμεν τῷ καιρῷ τῆς προσευχῆς, δι’ ἧς καὶ τοῖς Ἀγγέλοις συναπτώμεθα», κατὰ τὸν ἱερὸ Χρυσόστομο. Πόση τιμή, χαρὰ καὶ δέος σημαίνει ἡ συνομιλία μὲ τὸν Οὐράνιο Βασιλέα, ἀφοῦ καὶ ἡ ἁπλὴ συνομιλία ἀκόμη καὶ μὲ ἕναν θνητὸ ἐπίγειο ἄρχοντα θεωρεῖται σπουδαῖο καὶ μεγάλο γεγονός;


Μὲ πνευματικὴ χαρά, προτρέπει ὁ Ἅγιος Νικόδημος Ἁγιορείτης παραφράζοντας τὸν ἱερὸ Χρυσόστομο, πρέπει νὰ σπεύδουμε στοὺς Ναοὺς τοῦ Θεοῦ ὅταν σημαίνουν οἱ καμπάνες, σὰν τὰ πρόβατα ποὺ σπεύδουν στὴν μάνδρα τους, σὰν ἐκείνους ποὺ εἰσέρχονται σὲ ὁλάνθιστο, εὐωδιαστὸ καὶ καρποφόρο περιβόλι, σὰν τοὺς πραγματευτὲς ποὺ βιάζονται νὰ προλάβουν τὴν πανήγυρη, ὅπου θὰ πραγματευθοῦν ἀξιόλογα πράγματα καὶ θὰ ἀποκτήσουν μεγάλα κέρδη. Στὴν Ἐκκλησία εἶναι ποὺ ἀπολαμβάνουμε τὰ ἅγια Μυστήρια καὶ γεμίζουμε ἀπὸ οὐράνια διδασκαλία καὶ χάρη.


 δὲ πρόθυμη συμμετοχὴ στὸν ἐπίγειο Ναὸ τοῦ Θεοῦ, μὲ φόβο καὶ εὐλάβεια, θὰ μᾶς ἀποτελέσει ἐν τέλει «στύλους» στὸν Οὐράνιο Ναό Του, σύμφωνα μὲ τὴν θεία ὑπόσχεση τῆς ἱερᾶς Ἀποκαλύψεως: «Ὁ νικῶν (αὐτὸς ποὺ θὰ νικήσει) ποιήσω αὐτὸν στύλον ἐν τῷ Ναῷ τοῦ Θεοῦ μου, καὶ ἔξω οὐ μὴ ἐξέλθῃ ἔτι» (Ἀποκαλ. γ΄ 12).

***


Κατόπιν τούτων, ὡς πρὸς τὴν πρόσβαση τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ στοὺς Ἱεροὺς Ναούς, καμία αἰτιολογία δὲν εὐσταθεῖ ἀπὸ πνευματικῆς ἀπόψεως, ἡ ὁποία νὰ τὴν ἀπαγορεύει. Τοῦτο ἔπραξαν μόνον διωκτικά, ἀνελεύθερα καὶ ὁλοκληρωτικὰ καθεστῶτα, γιὰ τὰ ὁποῖα ἡ μετάβαση στὸν Ναὸ ἦταν καὶ εἶναι πράξη ἀξιόποινη. Ἡ δικαιολογία γιὰ τὴν προστασία τῆς δημόσιας ὑγείας μόνον θυμηδία προξενεῖ, ὅπως καὶ ἱερὴ ἀγανάκτηση. Δὲν ἐξασφαλίζεται ἡ ὁλοκληρωτικὴ ὑγεία στὸν ἄνθρωπο χωρὶς πρόσβαση σὲ ἐκεῖνον τὸν ἱερὸ χῶρο, τηρουμένων βεβαίως τῶν ἀπαραιτήτων μέτρων, ὅπου ἀκριβῶς τελεσιουργεῖται γιὰ τοὺς πιστεύοντες καὶ ὄχι γιὰ τοὺς ἀπίστους τὸ Μυστήριο τῆς Ζωῆς. Μεγαλύτερη πράξη ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΖΩΗΣ δὲν ὑπάρχει ἀπὸ τὴν ἐλεύθερη καὶ ἀνεμπόδιστη πρόσβαση ἐκεῖ ποὺ προσφέρεται δωρεὰν ἡ Αἰώνιος Ζωή. Καὶ μεγαλύτερη πράξη ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ δὲν ὑπάρχει, ἀπὸ τὸ νὰ ἀπαγορεύεται ἡ πρόσβαση ἐκεῖ, ὅπου Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΑΓΓΙΖΕΙ ΚΑΙ ΕΝΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΓΗ, στὸν θεῖο Ναό, μετατρέποντάς τον σὲ κομμάτι τοῦ Οὐρανοῦ καὶ σὲ ἀποικία τοῦ Παραδείσου!


Εἴθε ἡ ταλαιπωρία καὶ δοκιμασία ποὺ μᾶς βρῆκε νὰ παρέλθει σύντομα καὶ νὰ μὴν παραταθεῖ, οὔτε νὰ ἐπανέλθει, διότι διαφορετικὰ θὰ πρέπει νὰ βροῦμε τρόπους ἀσκήσεως τῆς Πίστεώς μας μὲ λύσεις ἀφανεῖς. Θέλει λοιπὸν ἡ Πολιτεία νὰ μᾶς στρέψει σὲ αὐτὴ τὴν ἀναγκαστικὴ ἐπιλογή;


πευθυνόμενοι δὲ στὸ ἐν Χριστῷ Ποίμνιό μας, προτρέπουμε αὐτὸ -ἐν ὄψει μάλιστα τῆς ἐπικειμένης περιόδου Νηστείας τῶν ἁγίων Χριστουγέννων, νὰ αὐξήσει τὸν ἀγῶνα τῆς προσευχῆς, γιὰ τὴν προσέλκυση τοῦ ἐλέους τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν ἐξαγωγή μας ἀπὸ τὴν παροῦσα δοκιμασία. Στοὺς δὲ Κληρικοὺς συνιστοῦμε νὰ τελοῦν στοὺς Ἱεροὺς Ναοὺς Παρακλήσεις, μὲ πιθανὴ ἀνάγνωση καὶ τῶν εἰδικῶν εὐχῶν εἰς λοιμικὴν νόσον ἀπὸ τὸ Μεγάλο Εὐχολόγιο, γιὰ τὴν προφύλαξη τοῦ Ποιμνίου καὶ τοῦ κόσμου ἀπὸ τὶς ὀδυνηρὲς συνέπειες τῆς ἐπιδημίας ποὺ διερχόμαστε καὶ τὴν κατάπαυσή της.

 

Μετὰ πατρικῶν εὐχῶν καὶ εὐλογιῶν,

Ἡ Ἱερὰ Συνόδος τῆς Ἐκκλησίας Γ.Ο.Χ. Ἑλλάδος

Ἀθήνα, 4/17-11-2020

Βίντεο δείχνει δήθεν τον Μπιλ Γκέιτς να παρουσιάζει εμβόλιο για θρησκευτικούς φονταμενταλιστές στο Πεντάγωνο

 


ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ ''ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ: Θα πάρουμε κάνα βούρδουλα και θα αρχίσουμε να κυνηγάμε τους ''εξυπνάκηδες'' που προβαίνουν σε τέτοιες διαστρεβλώσεις! Ούτε καν αντιλαμβάνονται το τι κάνουν με αυτές τις κουταμάρες που λέγουν!


Μια ανάρτηση που μοιράστηκε ευρέως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ισχυρίζεται ότι έδειξε ένα βίντεο που διέρρευσε από τον Μπιλ Γκέιτς που παρουσιάζει σχέδιο εμβολίου για «ανοσοποίηση» θρησκευτικών φανατικών, στο Πεντάγωνο, την έδρα του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ. Το βίντεο θεωρείται φάρσα που κυκλοφορεί εδώ και χρόνια.

Σε γενικές γραμμές, το βίντεο τεσσάρων έως πέντε λεπτών (ανάλογα με τις εκδόσεις) δείχνει έναν άνδρα να παρουσιάζει μια παρουσίαση στο "VMAT2", ή "God gene" και ένα εμβόλιο που ονομάζεται "FunVac" ή "FunVax" για να το εξαλείψει. Η συζήτηση με τους συμμετέχοντες περιλαμβάνει το επιχείρημα ότι οι θρησκευτικοί φονταμενταλιστές θα αποτελούσαν λιγότερη απειλή εάν λάβουν αυτό το εμβόλιο. Ο παρουσιαστής ισχυρίζεται ότι η πρόταση για αυτό το σχέδιο «μόλις υποβλήθηκε». Καταλήγει ισχυριζόμενος ότι το έργο έχει «μεγάλη υπόσχεση».

Είναι σαφές, εξετάζοντας τις εκδόσεις υψηλότερης ευκρίνειας αυτού του βίντεο, ότι ο παρουσιαστής δεν είναι ο Bill Gates (η έκδοση υψηλότερης ανάλυσης είναι ορατή εδώ ). Εκπρόσωπος του Ιδρύματος Bill & Melinda Gates επιβεβαίωσε στο Reuters μέσω email ότι το βίντεο δεν δείχνει τον Bill Gates.

Παραμένει ασαφές εάν το βίντεο δημιουργήθηκε ως φάρσα, δημιουργικό έργο ή από πραγματική πίστη στη συνωμοσία. Ωστόσο, οι λεπτομέρειες στο βίντεο υπαινίσσονται τη σκηνοθεσία και όχι μια αυθεντική «διαρροή» και οι εκδόσεις υψηλότερης ευκρίνειας δείχνουν σαφώς ότι ο παρουσιαστής δεν είναι ο Bill Gates.


ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΕΔΩ

Επιδεινώθηκε η κατάσταση του Πατριάρχη Σερβίας

 Επιδεινώθηκε η κατάσταση του Πατριάρχη Σερβίας

«Στις 19 Νοεμβρίου 2020 η γενική κατάσταση της υγείας του Μακαριωτάτου Πατριάρχη Σερβίας κ.κ. Ειρηναίου επιδεινώθηκε ως συνέπεια του COVID-19», όπως ανακοίνωσε σήμερα η ομάδα των θεραπόντων ιατρών του στο στρατιωτικό νοσοκομείο του Βελιγραδίου.

Το ιατρικό ανακοινωθέν συνεχίζει, μάλιστα, ως εξής:

«Η μόνιμη ομάδα ιατρικών εμπειρογνωμόνων παρακολουθεί τη γενική κατάσταση και την κλινική εικόνα της Αυτού Μακαριώτητος του Σέρβου Πατριάρχη Ειρηναίου. Το κοινό ενημερώνεται περαιτέρω για την κατάσταση της υγείας του Μακαριωτάτου».

Εκ μέρους της ομάδας των εμπειρογνωμόνων ιατρών. 

Συνταγματάρχης Ivo Udovičić, Επίκουρος Καθηγητής

Γενικός Διοικητής Νοσοκομείου»


ΠΗΓΗ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ; ΕΞΑΠΛΩΣΗ ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΣΤΕΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΡΟΥΣΗΣ, Η ΜΗΠΩΣ ΟΧΙ;


Βλέπουμε και ερευνούμε τις διάφορες απόψεις που κυκλοφορούν για το ζήτημα του ιού. Το μείζων ερώτημα που προκύπτει είναι ότι το ζήτημα αφορά δικτατορικά - νεοεποχίτικα σχέδια ή όχι; Είναι ζήτημα που φέρει και τις συνέπειες (όπως την εποχή του Θουκυδίδη) δεισιδαιμονίας, κοινωνικής υστερίας και παράκρουσης ή όχι; Το σίγουρο είναι ότι την απάντηση θα την δείξει ο χρόνος εφόσον είναι πασιφανές ότι δεν υπάρχει πνευματική κατάστασις και αυτό διαφαίνεται από την ποικιλία των απόψεων, και μάλιστα των εκκλησιαστικών ταγών. Η σύγχυσις είναι φανερή!

Διαβάζουμε ότι στον λοιμό της Αθήνας (430):

 «Μέσα στη δυστυχία τους θυμήθηκαν, όπως ήταν φυσικό, και τον εξής στίχο που παλαιότερα ψαλλόταν, όταν έλεγαν οι γεροντότεροι “Θα ’ρθει πόλεμος Δωρικός και μαζί μ’ αυτόν λοιμός”. Πάνω στο θέμα αυτό ξέσπασε φιλονεικία ότι στον στίχο αυτό οι παλαιοί δεν μιλούσαν για λοιμό, αλλά για λιμό. Επικράτησε, ωστόσο, στη δεδομένη περίσταση η εκδοχή ότι ο στίχος μιλούσε για λοιμό, γιατί η μνήμη των ανθρώπων προσαρμόζεται στα παθήματά τους. Και νομίζω ότι, αν κάποτε στο μέλλον γίνει άλλος Δωρικός πόλεμος, και τότε συμβεί λιμός, έτσι θα ψάλλουν φυσικά τον στίχο. Και τότε θυμήθηκαν κι ένα χρησμό που δόθηκε στους Λακεδαιμόνιους όταν είχαν ρωτήσει τον Απόλλωνα (των Δελφών) αν έπρεπε να πολεμήσουν και τους απάντησε ότι θα νικήσουν, αν πολεμήσουν με όλες τις δυνάμεις τους, και ότι κι εκείνος θα βοηθήσει. Συμπέραιναν, λοιπόν, (οι Αθηναίοι) ότι αυτά που τους συνέβαιναν ήταν σύμφωνα με τον χρησμό, αφού, εξάλλου, η νόσος είχε ενσκήψει αμέσως μόλις εισέβαλαν οι Πελοποννήσιοι (στην Αττική)».

Έτσι αντιμετωπίζει ο Θουκυδίδης, στη σχετική του μελέτη, το φαινόμενο του μεγάλου λοιμού της Αθήνας κατά την έναρξη της σύρραξης με τους Πελοποννησίους. Με τη συστηματική σκέψη του ιστορικού που αναγνωρίζει ότι βασική παράμετρος στη φρικτή υπόθεση των πολέμων είναι η αγωνία των πολιορκημένων πόλεων οι οποίες, την ίδια στιγμή που έχουν να αντιμετωπίσουν την απειλή των εξωτερικών επιθέσεων, γίνονται, εκ των πραγμάτων, περισσότερο ευάλωτες σε ενδημικά καταστροφικά φαινόμενα, σαν τις αρρώστιες. Με την επιστημονική σκέψη του κλινικού γιατρού, που παρατηρεί τα εμπειρικά δεδομένα, καταγράφει τη συμπτωματολογία, μελετά τις συνθήκες εξάπλωσης μιας νόσου, ερευνά τις αντιστάσεις της και αναζητεί τα σημεία υποχώρησής της. Με τον ορθολογισμό του πολιτικού διανοητή, τέλος, που βλέπει ότι οι πανδημίες έχουν ανυπολόγιστης σημασίας ηθικές και κοινωνικές επιπτώσεις: αναλγησία απέναντι στις ευπαθείς πληθυσμιακές ομάδες, γενίκευση των φαινομένων δεισιδαιμονίας, εξάπλωση της κοινωνικής υστερίας και παράκρουσης.
Κι έτσι, με την πραγματεία του αυτή –και ειδικά με την ειρωνική του κατακλείδα σχετικά με το πόσο αφελώς επιδιώκουν συνήθως οι άνθρωποι, σε περιόδους κρίσης, κάθε λογής “χρησμούς” και πώς ερμηνεύουν τη λεγόμενη “θεϊκή βούληση”– ο Θουκυδίδης απομακρύνεται πλήρως από την προηγούμενη μαγικο-θρησκευτική σκέψη. Εκείνην που αντιμετώπιζε τις νόσους ως εκδηλώσεις ενός τιμωρητικού θεϊκού παράγοντα και που γνωστό της παράδειγμα βρίσκουμε στην Α ραψωδία της Ιλιάδας, όπου ένας λοιμός στο στρατόπεδο των Αχαιών, οφείλεται στα εκδικητικά βέλη του Απόλλωνα Σμινθέως (Απόλλωνα των Ποντικιών), προκειμένου να πληρώσει ο Αγαμέμνονας για την αλαζονεία του. 

Βέβαια οι ναοί δεν είχαν κλείσει την εποχή του Θουκυδίδη, και αυτό φαίνεται από το εξής:

«Ό,τι αφορά εξ άλλου τας προς τους θεούς παρακλήσεις ή τας προς τα μαντεία επικλήσεις και τα τοιαύτα».
«ο υπόλοιπος λαός, κρατώντας ικετευτικά στεφάνια, στέκει στις αγορές, γύρω από της Αθηνάς Παλλάδας τους δύο ναούς και τον μαντικό βωμό του Ισμηνού. Κι η πόλη, όπως βλέπεις, ανυπέρβλητα ήδη κλυδωνίζεται και να σηκώσει κεφάλι δεν μπορεί από τα βάθη τρικυμίας φονικής, καθώς σαπίζουν πρόωρα οι καρποί της γης, ψοφούν τα κοπάδια των βοδιών, κι οι τοκετοί των γυναικών αποβαίνουν άκαρποι∙ και μέσα σ’ όλα αυτά, ο φλογοφόρος θεός,ενσκήπτοντας, η μισητή πανούκλα, αφανίζει την πόλη, απ’ τον οποίο ρημάζει ο οίκος του Κάδμου∙ κι ο μαύρος Άδης πλουτίζει από στεναγμούς και θρήνους».

ούτε απαγορεύτηκε το ''καθήκον τιμής'':

«Η τελευταία αυτή τύχη επεφυλάσσετο ιδίως εις τους οπωσδήποτε αντιποιουμένους ευγένειαν αισθημάτων, διότι, θεωρούντες τούτο καθήκον τιμής, επεσκέπτοντο τους φίλους των, αψηφούντες τον προσωπικόν κίνδυνον»

και πόσο μάλλον σε μία τόσο δύσκολη ασθένεια όπου:

«τα όρνεα και τα τετράποδα, όσα τρώγουν τα ανθρώπινα πτώματα, μολονότι πολλοί νεκροί έμεναν άταφοι, ή δεν έπλησίαζαν αυτούς, ή αν έτρωγαν από τα πτώματα, εψοφούσαν».

Βλέπουμε στην εποχή του και διάφορες θεωρίες οι οποίες φυσικά δεν ήταν ορθές:

«ελέχθη από αυτούς ότι οι Πελοποννήσιοι είχαν ρίψει δηλητήριον εις τας δεξαμενάς, διότι κρήναι δεν υπήρχαν ακόμη εκεί».

και:

«Μερικοί μάλιστα κατά την διάρκειαν της δυστυχίας ενθυμήθησαν, όπως ητο φυσικόν, τον επόμενον στίχον, περί του οποίου οι πρεσβύτεροι απ' αυτούς εβεβαίωναν, ότι εψάλλετο εις παλαιοτέραν εποχήν: "θα έλθη δωρικός πόλεμος και λοιμός μαζί μ' αυτόν". Είναι αληθές ότι αντέτειναν μερικοί ότι ο παλαιός στίχος ωμιλούσε περί λιμού και όχι λοιμού, αλλ' επί του παρόντος επεκράτησε φυσικά η γνώμη ότι η λέξις, της οποίας είχε γίνη χρήσις εις το άσμα, ήτο λοιμός, καθόσον οι άνθρωποι εμνημόνευαν τον στίχον σύμφωνα με τα παθήματά των. Αλλ' εάν ποτέ επέλθη άλλος δωρικός πόλεμος μετά τον σημερινόν, και συμπέση να επέλθη λιμός, μου φαίνεται πιθανόν ότι τον στίχον θα ψάλλουν με την λέξιν αυτήν».

Επίσης αναγνώσαμε ότι:

«Είναι τυχαίο πως όσοι ιερωμένοι πήραν υπερβαλόντος μέτρα προστασία τους και μέσα στους Ιερούς  Ναούς , προσβλήθηκαν;»

Δυστυχώς αυτή η θεωρία δεν ισχύει διότι εμείς γνωρίζουμε και ανθρώπους που προσβλήθηκαν μη τηρώντας τα μέτρα....

Άλλη θεωρία που καταρρίφθηκε ήταν η κάτωθι:

«Αν κάνεις σε ιδιωτικό ιατρείο το τεστ, θα σε δείξει αρνητικό»

να όμως που γνωρίζουμε ανθρώπους που τους έδειξε θετικούς...

Για να μην σας κουράζουμε, οι θεωρίες είναι τόσο πολλές που δεν φτάνουν δεκάδες άρθρα για να τις δείξουμε. Οπότε το ζήτημα θέλει πάρα πολύ προσοχή προσέχοντας τις ''αποφάνσεις'' μας. Ο χρόνος είναι ο καλύτερος ''ιατρός'' για οποιοδήποτε ζήτημα. 
Όχι λοιπόν βιασύνη, ανοικτοί οφθαλμοί και ώτα, προσοχή και προσευχή......



ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ


ΣΤΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ


Στο Νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» εισήχθη πριν από λίγο ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.Ιερώνυμος, με ήπια συμπτώματα κορωνοϊού, σύμφωνα με τις υποδείξεις των θεραπόντων ιατρών του. Μετέχω στην αγωνία και στον πόνο και στον φόβο όλων, που με την Πίστη μας στον Θεό όλοι θα υπερνικήσουμε», τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος στους στενούς του συνεργάτες λίγο πριν από την εισαγωγή του.

Ο Αρχιεπίσκοπος, ο οποίος είχε διαγνωσθεί αρνητικός τόσο στις ταχείες εξετάσεις, όσο και στις μοριακές εξετάσεις, στις οποίες υποβλήθηκε και μετά το πέρας των εργασιών της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου και πριν από την συνάντησή του με τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, διαγνώσθηκε θετικός στην προγραμματισμένη μοριακή εξέταση στην οποία υποβλήθηκε το βράδυ της Δευτέρας 16/11.

«Μετέχω και προσωπικά ως ποιμένας στη δοκιμασία που αφορά σε χιλιάδες αδελφούς μας στην πατρίδα μας και σε εκατομμύρια σε ολόκληρη την Οικουμένη. Μετέχω στην αγωνία και στον πόνο και στον φόβο όλων, που με την Πίστη μας στον Θεό όλοι θα υπερνικήσουμε», τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος στους στενούς του συνεργάτες λίγο πριν από την εισαγωγή του, εμώ υπογράμμισε την ιερή υποχρέωση όλων μας να τηρούμε ευλαβικά τους κανόνες και τα μέτρα των αρμόδιων υγειονομικών αρχών της Πολιτείας για να προστατεύουμε το υπέρτατο αγαθό της ανθρώπινης υγείας και ζωής.

Ανακοίνωση της Ι.Μ.Μ. Βατοπαιδίου σχετικά με τις αντιδράσεις και αρνητικά σχόλια δημοσιογράφων

 

     Σχετικά με τις αντιδράσεις και αρνητικά σχόλια δημοσιογράφων για το τηλεοπτικό απόσπασμα (video) της λιτανείας για κατάπαυση του πειρασμού του κορωνοϊού, στην Ιερά Μεγίστη Μονή του Βατοπαιδίου, εκ της Ιεράς Μονής διευκρινίζονται τα εξής:

1. Ήταν απόφαση της Ιερά Κοινότητος του Αγίου Όρους να τελεσθή λιτάνευση και δέηση στην Υπεραγία Θεοτόκο, από όλες τις Μονές και Σκήτες, προκειμένου να λυτρώσει

το ανθρώπινο γένος από την φοβερά ενσκήψασα απειλή και όχι αυθαίρετος πρωτοβουλία της Μονής.

2. Στην καθ’ ημάς Ιερά Μονή ελήφθησαν και λαμβάνονται εκ περισσού όλα τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα για πρόληψη από τον covid-19 τα οποία υπεδείχθησαν από τις υγειονομικές αρχές, ήτοι:

α. Η Μονή παρέμεινε κλειστή καθ’ όλο το διάστημα της πανδημίας.

β. Το θερινό διάστημα κατά το οποίο σταμάτησε η καθολική απαγόρευση κυκλοφορίας (lockdown) η Μονή δεχόταν ελάχιστους επισκέπτες για συγκεκριμένες εργασίες οι οποίοι υποχρεώθηκαν να έχουν κάνει προηγουμένως εξετάσεις για τον κορωνοϊό και μόνο με τη βεβαίωση αυτή μπορούσαν να εισέλθουν.

γ. Κατά το δεύτερο κύμα πανδημίας η Μονή παραμένει κλειστή, η φιλοξενία με εντολή της Ιεράς Κοινότητος έχει παύσει, τα άτομα που βρίσκονται εντός μονής, πατέρες και οι ελάχιστοι εργαζόμενοι λαϊκοί έχουν όλοι ελεχθεί με τέστ  του covid-19 ώστε δεν υφίσταται λόγος μετάδοσης του κορωνοϊού μεταξύ των. Η Μονή έχει προμηθευτεί και ενεργεί τα αντίστοιχα τέστ,  καθώς στην Μονή μονάζει Ιατρός γνώστης του αντικειμένου.

δ. Λαμβάνονται συνεχώς και σχολαστικά όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή της μετάδοσης του κορωνοϊού.

3. Η συγκεκριμένη λιτάνευση πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά εντός του περιβόλου της Μονής, δηλαδή στους χώρους στους οποίους κινούνται και εγκαταβιούν οι πατέρες της αδελφότητος.

4. Κατά τη λιτάνευση οι συμμετέχοντες είναι ιεροψάλτες οι οποίοι διαιρούνται σε δύο χορούς (χορωδίες) οι οποίες ψάλλουν εναλλάξ και αντιφωνικά. Κατά την τέλεση της λιτάνευσης και της ψαλμωδίας ο ιερεύς και οι ψάλτες είναι αδύνατον να τελέσουν τα καθήκοντά τους φορώντες προστατευτικό προσωπείο (μάσκα). Ακόμη και στους ενοριακούς ναούς ο ιερεύς και οι ιεροψάλτες τελούν τα καθήκοντά τους άνευ τούτου.

Ως εκ τούτων εκ της λιτανεύσεως ουδείς εκ των παρισταμένων εξετέθη σε υγειονομικό κίνδυνο από την μετάδοση του covid-19 και κάθε προσπάθεια ανάδειξης τέτοιας ειδήσεως είναι ατυχής διασπείρουσα ψευδείς εντυπώσεις.

Παρακαλούμε για την αποκατάσταση της αλήθειας να δημοσιευθεί η παραπάνω ανακοίνωση και να αναφερθεί στις τηλεοπτικές εκπομπές οι οποίες παρουσίασαν λανθασμένα στοιχεία.

Ωστόσο σημειώνουμε ότι κανείς, όπως ελέχθη από τα μέσα που παρουσίασαν το θέμα δεν μας ρώτησε για να δώσουμε απαντήσεις.

Εκ της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου