«Θα σας ζητήσουν όπλα. Νά ’χετε διπλά, να δώσετε το ένα και να κρατήσετε το άλλο. Ενα τουφέκι 100 ψυχές θα γλυτώσει»
Αυτή η «προφητεία» θα μπορούσε να έχει πολλαπλή ερμηνεία για πολλούς λόγους π.χ. είτε να αφορά την εποχή εκείνη λόγω των Τούρκων, είτε την σύγχρονη εποχή κ.α.
Θα έπρεπε πρωτίστως να γνωρίζουμε ότι:
«Εἶναι ἀσφαλέστερο καὶ πιὸ ἀκίνδυνο να περιμένωμε τὴν ἔκβασι τῆς προφητείας, παρά με εἰκασίες να προσπαθοῦμε να βροῦμε ἢ να μαντεύσωμε...» (αγ. Ειρηναίου), δηλαδή πριν την εκπλήρωσή της, τα μέλλοντα να συμβούν... Έτσι απέτυχαν και αποτυγχάνουν συνεχώς διάφοροι που προσπαθούν να ερμηνεύσουν τα ανερμήνευτα με αποτέλεσμα - συνέπεια να τιμωρηθούν γι΄ αυτό διότι έτσι εξαπατούνται οι απλοϊκοί χριστιανοί (αγ. Ειρηναίου).
«Ἡ προφητεία ποὺ λέγεται συγκαλυμμένα, ξεκαθαρίζεται μετὰ ἀπὸ τὴν ἔκβασι τῶν πραγμάτων καὶ ποτὲ πρὶν ἀπὸ αὐτά», σχολιάζει ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος.
Θα έπρεπε επίσης να γνωρίζουμε ότι: «Ὑποστηρίζεται ὅτι στὶς προφητεῖες του ἐπηρεάσθηκε ἀπὸ τὴν «Ὀπτασία τοῦ Ἀγαθαγγέλου», ἕνα χρησμολογικὸ κείμενο ποὺ κυκλοφοροῦσε εὐρύτατα στὶς μέρες του ἀνάμεσα στοὺς σκλαβωμένους Ἕλληνες καὶ καλλιεργοῦσε ψεύτικες ἐλπίδες κούφιας παρηγοριᾶς γιὰ τὸ «ξανθὸ γένος», ποὺ θὰ βοηθοῦσε στὴν ἀπελευθέρωσι ἀπὸ τοὺς Τούρκους. Ἀλλὰ πουθενὰ μέσα στὶς «Διδαχές» του, ὅπου διαφυλάσσεται ἡ αὐθεντικὴ διδασκαλία τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ, δὲν ὑπάρχει δεῖγμα αὐτῆς τῆς νοοτροπίας.
Ἔχω τὴ γνώμη ὅτι ἡ ἐντύπωσι αὐτὴ δημιουργήθηκε ἐξ αἰτίας ὡρισμένων πλαστῶν προφητειῶν καὶ διαφόρων λαϊκοθρησκευτικῶν χρησμῶν, ποὺ ἀποδόθηκαν στὸν Πατροκοσμᾶ καὶ διεκδικοῦν σήμερα τὴν πατρότητά του. Αὐτὰ προκαλοῦν βέβαια κάποια ἐντύπωσι στοὺς ἀδαεῖς, στὴν πραγματικότητα ὅμως ὄχι μόνο δὲν ὠφελοῦν, ἀλλὰ καὶ πολὺ ἐπιζήμια εἶνε, διότι, ὅταν ἀποδεικνύεται τὸ νόθο τους, τίθεται σὲ ἀμφισβήτησι καὶ ἡ γνησιότητα τῶν ἀληθινῶν προφητειῶν.
Εἶνε ἀνάγκη, λοιπόν, νὰ γίνῃ ἕνας διαχωρισμός, ἕνα ξεκαθάρισμα ἀνάμεσα στὶς πραγματικὲς προφητεῖες τοῦ ἁγίου καὶ στοὺς ἀνεύθυνους χρησμοὺς καὶ ἀφορισμούς, ποὺ τόσο ἄφθονοι κυκλοφοροῦν. Τὸ ὑγιὲς καὶ δοκιμασμένο κριτήριο καὶ τὴ διάκρισι αὐτὴ θὰ μᾶς τὰ προσφέρει ἡ Ἁγία μας Γραφή, ἡ πηγὴ καὶ τὸ ταμεῖο τῆς ἀληθινῆς προφητείας».
μας λέγει πολύ σωστά ένας από όσους ασχολήθηκαν με διάκριση με τις προφητείες του αγίου, καθηγητής Στέργιος Σάκκος.
Τέλος και αληθινή να ήταν η προφητεία, και να μην είχε επαληθευτεί την εποχή εκείνη, εμάς μας ενδιαφέρει το ''consensus patrum'', δηλαδή η συμφωνία των Πατέρων της Εκκλησίας, και όχι η προσωπική γνώμη του ενός.
Δυστυχώς τον κάθε λόγο ενός αγίου τον χρησιμοποιούμε όπως εμείς θέλουμε και όποτε θέλουμε συλλέγοντας αυτό που μας ενδιαφέρει και απορρίπτοντας ότι δεν μας ενδιαφέρει. Δια τούτο και ο ιερός Χρυσόστομος διδάσκει λέγοντας ότι τα διάφορα χωρία δεν πρέπει:
και έτσι παρουσιάζουν διάφοροι:
ως διδασκαλία της Αγ. Γραφής ή των Αγ. Πατέρων!
Δια τούτο προσέχωμεν, λοιπόν, οι Ορθόδοξοι «τη αναγνώσει» των αγίων Πατέρων, «μη ποτέ παραρρύωμεν» (Εβρ. β΄ 1).
ΠΗΓΕΣ:
I. XΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ, Ε.Π.Ε. 8Α, Ε.Π.Ε. 13, P.G. 56, P.G. 59, Αγ. Ειρηναίου, ''Κατά Αιρέσεων, βιβλ. Ε΄, Στέργιου Σάκκου, Άγιος Κοσμά ο Αιτωλός, ''Προφητείες''.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου