ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022
Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2022
Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2022
Το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας διέκοψε την μνημόνευση του Πατριάρχη Μόσχας
Συνήλθε σήμερα, 22α Νοεμβρίου 2022, η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας υπό την Προεδρία της ΑΘΜ του Πάπα και Πατριάρχου κ.κ.Θεοδώρου Β΄, στο Καθολικό της Ιεράς Πατριαρχικής Μονής Αγίου Γεωργίου Παλαιού Καϊρου.
Την έναρξη των εργασιών εκήρυξε ο Μακαριώτατος, ο οποίος απηύθυνε χαιρετισμό προς τους Συνοδικούς αρχιερείς, τονίζοντας μεταξύ άλλων τον συμβολισμό της συγκλήσεως των εργασιών της Ιεράς Συνόδου στον ίδιο ιερό χώρο, όπου αναπαύονται πολλοί εκ των αοιδίμων Προκατόχων του, οι οποίοι εμόγησαν για την υπεράσπιση της ενότητος και των δικαίων του πρεσβυγενούς Πατριαρχικού Θρόνου.
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Γέρων Λεοντοπόλεως κ. Γαβριήλ, Γενικός Πατριαρχικός Επίτροπος, αντιφώνησε την ΑΘΜ εκ μέρους των Σεβασμιωτάτων και Θεοφιλεστάτων Ιεραρχών.
Κατόπιν η ΑΘΜ ενημέρωσε δια μακρών την Ιερά Σύνοδο για το επιτελεσθέν έργο του κατά την διαρρεύσασα χρονική περίοδο, από του Ιανουαρίου ε.ε. έως σήμερα, σε όλους τους τομείς της Πρωθιεραρχικής διακονίας του.
Ακολούθως, η Ιερά Σύνοδος ασχολήθηκε εκτενώς και αναλυτικώς με το θέμα της αντικανονικής εισπηδήσεως της Εκκλησίας της Ρωσίας στην ενόριο πνευματική και ποιμαντική δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Αλεξάνδρειας στην ήπειρο της Αφρικής, υπό τον συντονισμό του φερομένου ως «Πατριαρχικού Εξάρχου Αφρικής» του Πατριαρχείου Μόσχας, Μητροπολίτη Κλιν Λεωνίδα Γκορμπατσώφ.
Μετά από διαλογική συζήτηση η Ιερά Σύνοδος προχώρησε στην καθαίρεση από του υψηλού υπουργήματος της Αρχιερωσύνης του τέως Μητροπολίτη Κλιν Λεωνίδα διά σειρά Κανονικών παραπτωμάτων (εισπήδηση σε δικαιοδοσία παλαιφάτου Εκκλησίας, καθιέρωση αντιμηνσίων, διανομή αγίου Μύρου, εξαγορά διά χρημάτων γηγενών κληρικών ακόμη και καθηρημένων, φατρία, εθνοφυλετισμό κ.α.) και κατεδίκασε τις καινοφανείς εκκλησιολογικοπολιτικές «θεωρίες» περί διαποιμάνσεως του Ρωσικού κόσμου ανά την υφήλιο επί τη βάσει της εθνικότητος.
Τέλος, κατόπιν της πολυμήνου αγνοήσεως και σιωπής του Πατριάρχη Μόσχας κ.Κυρίλλου προς τις έγγραφες διαμαρτυρίες του Μακαριωτάτου Πάπα και Πατριάρχου Αλεξανδρείας προς αυτόν, περί ανακλήσεως των εκ του Βορρά «Εξαρχικών» οργάνων του από την Αφρική, διεκόπτεται άχρι καιρού η μνημόνευση του ονόματος του Πατριάρχου Μόσχας από τον Προκαθήμενο της Αλεξανδρινής Εκκλησίας.
Οι εργασίες της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας θα συνεχισθούν αύριο, 23η Νοεμβρίου ε.ε.
Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2022
ΣΥΝΟΨΗ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ (Μέρος 10ο)
Ἁγίου Μητροπολίτου Φιλαρέτου τῆς Ρωσικῆς Διασπορᾶς
10. Ανάπτυξη
Η μέριμνα του Χριστιανού για την ψυχή. Η ανάπτυξη του νου.
Η αξία της κοσμικής επιστημονικής εκπαίδευσης.
Η ανάγκη για πνευματική εκπαίδευση.
Η ψυχολογία αναγνωρίζει τρεις κύριες δυνάμεις ή ικανότητες στην ανθρώπινη ψυχή: τον νου (μυαλό), το συναίσθημα (καρδιά) και την θέληση. Με τον νου, ο άνθρωπος μαθαίνει για τον κόσμο γύρω του και για την ζωή του, καθώς και για όλες τις συνειδητές εμπειρίες της ψυχής του. Με το συναίσθημα -την καρδιά- ο άνθρωπος ανταποκρίνεται στις επιρροές και τις εντυπώσεις από τον έξω κόσμο και στις δικές του εμπειρίες. Μερικές του είναι ευχάριστες, του αρέσουν, ενώ άλλες δυσάρεστες και αντιπαθείς σ’ αυτόν. Ταυτόχρονα, το «ευχάριστο» και το «δυσάρεστο» δεν συμπίπτουν στους ανθρώπους. Αυτό που αρέσει σε έναν άνθρωπο δεν αρέσει πάντα στον άλλον και το αντίστροφο (εξ ου και το ρητό: «σε θέματα γούστου δεν υπάρχει διαφωνία»[1]). Τέλος, η θέληση του ανθρώπου είναι εκείνη η δύναμη της ψυχής του, μέσω της οποίας ο ίδιος εισέρχεται στον κόσμο και ενεργεί σε αυτόν. Ο ηθικός χαρακτήρας ενός ανθρώπου ιδιαίτερα, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον χαρακτήρα και την κατεύθυνση της θέλησής του.
Επιστρέφοντας στο ζήτημα της ανάπτυξης της πνευματικής προσωπικότητας του ανθρώπου, πρέπει να σημειώσουμε ότι όταν εργάζεται πάνω στον εαυτό του, στο «εγώ» του, ο άνθρωπος πρέπει να αναπτύξει σωστά, με χριστιανικό τρόπο, τις αναφερόμενες ικανότητες της ψυχής του: μυαλό, καρδιά και θέληση.
Ο ανθρώπινος νους αναπτύσσεται πρωτίστως και κυρίως μέσω της μελέτης των επιστημών, μέσω της εκπαίδευσης. Και δεν πρέπει να σκεφτεί κανείς ότι ο Χριστιανισμός θεωρεί τις λεγόμενες «κοσμικές» επιστήμες, ή την εκπαίδευση, περιττές (ιδιαίτερα επιβλαβείς). Όλη η ιστορία της Εκκλησίας των αρχαίων χρόνων μιλάει ενάντια σε αυτήν την εσφαλμένη άποψη. Αρκεί να πάρουμε ως παράδειγμα τουλάχιστον τρεις μεγάλους οικουμενικούς διδασκάλους και αγίους -τον Μέγα Βασίλειο, τον Γρηγόριο τον Θεολόγο και τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο. Ήταν οι πιο μορφωμένοι άνθρωποι της εποχής τους, που μελέτησαν τέλεια την καθαρά κοσμική επιστήμη εκείνης της εποχής. Αλλά αυτή η επιστήμη είχε έναν συγκεκριμένο ειδωλολατρικό χρωματισμό. Κατάφεραν όμως να αφομοιώσουν τα απαραίτητα και χρήσιμα σε αυτή την επιστήμη και απέρριψαν τα περιττά και ασύμφορα. Επιπλέον, θα πρέπει να εκτιμούμε την επιστημονική κοσμική εκπαίδευση τώρα -όταν οι πρώην παγανιστικές προσμίξεις έχουν εξαφανιστεί από την επιστήμη, και (αυτή) προσπαθεί να παρουσιάσει την καθαρή αλήθεια. Είναι αλήθεια ότι ακόμη και τώρα πολλοί επιστήμονες πιστεύουν λανθασμένα ότι η επιστήμη είναι αντίθετη με τη θρησκεία και προσθέτουν τις αντιθρησκευτικές τους απόψεις στις επιστημονικές αλήθειες. Αλλά η καθαρή επιστήμη δεν φταίει γι’ αυτό. Και ο Χριστιανισμός πάντα υποδέχεται και ευλογεί τη σοβαρή κοσμική εκπαίδευση, στην οποία διαμορφώνονται και ενισχύονται οι ψυχικές δυνάμεις και οι ικανότητες του ανθρώπου.
Είναι αυτονόητο ότι ένας Χριστιανός, αποδεχόμενος την κοσμική εκπαίδευση, δίνει ακόμη μεγαλύτερη σημασία στην θρησκευτική αγωγή και ανατροφή. Πρέπει να θυμόμαστε ότι ο Χριστιανισμός δεν είναι καθόλου μόνο και αποκλειστικά η σφαίρα των θρησκευτικών εμπειριών και συναισθημάτων. Όχι, ο Χριστιανισμός είναι ένας απόλυτα πλήρης κύκλος, ένα σύστημα συγκλίνουσας γνώσης, τα πιο ποικίλα δεδομένα και γεγονότα, που σχετίζονται όχι μόνο με την θρησκεία αλλά και με την επιστήμη. Και κυρίως, πώς μπορούμε εμείς οι Χριστιανοί να μην γνωρίζουμε την ζωή του Σωτήρα μας, τα θαύματα και τις διδασκαλίες Του; Πώς, επί πλέον, να μη γνωρίζουμε την ιστορία της αγίας μας Εκκλησίας, και την λατρεία της, που πρέπει να γίνει γνωστή και κατανοητή, και επομένως να μελετηθεί;
Ειδικότερα, η σημασία του Χριστιανισμού ως ολοκληρωμένου (πλήρους) επιστημονικού συστήματος βρίσκεται στα μαθήματα του Χριστιανικού Ήθους (μάθημα ΣΤ΄ Τάξης) και του Δόγματος (μάθημα Ζ΄ τάξης[2]). Εδώ ο Χριστιανισμός εμφανίζεται μπροστά μας ως το πλουσιότερο φιλοσοφικό σύστημα, που περικλείει και εξηγεί στον άνθρωπο ολόκληρο τον κόσμο και τον εαυτό του, υποδεικνύοντας το αληθινό νόημα και σκοπό της επίγειας ζωής του.
Αλλά πρέπει να θυμάται κανείς τούτο: λαμβάνοντας στην επιστήμη της θρησκευτικής εκπαίδευσης την πληρότητα της γνώσης για την αλήθεια του Θεού, ο άνθρωπος πρέπει, γνωρίζοντας την αλήθεια, να την υπηρετεί και να υπακούει στην φωνή της. Ο ίδιος ο Χριστός είπε: «Όποιος δεν είναι μαζί Μου είναι εναντίον Μου»[3]. Και σε σχέση με Αυτόν και με το άγιο θέλημα και το νόμο Του, η αδιαφορία, η ψυχρότητα και η μη τήρηση αυτού του νόμου είναι καταστροφικές για την ψυχή, και κάνουν τον άνθρωπο εχθρό του Χριστού και της αλήθειας Του. Και επομένως, δεν πρέπει ποτέ να ξεχνά κανείς τα λόγια Του: «Γιατί με αποκαλείτε: Κύριε, Κύριε, και δεν κάνετε αυτά που λέω;»[4]. Ομοίως, ο Απόστολός Του λέει: «Όχι οι ακροατές του νόμου, αλλά οι εκτελεστές του νόμου θα δικαιωθούν»[5].
[1] Η ρωσική παροιμία «о вкусах не спорят» που προέρχεται από την αντίστοιχη λατινική «de gustibus non est disputandum» και σημαίνει ότι δεν πρέπει κάποιος να επιβάλλει τις προτιμήσεις του σε άλλους ανθρώπους, διότι ο καθένας έχει τις δικές του.
[2] Το εκπαιδευτικό σύστημα της Ρωσίας περιλαμβάνει την πρωτοβάθμια εκπαίδευση (Α΄ έως Δ΄ τάξη), την βασική (Ε΄ έως Θ΄ τάξη) και την δευτεροβάθμια (Ι΄ και ΙΑ΄ τάξη). Η Ζ΄ τάξη αντιστοιχεί (και ηλικιακά) με την Α΄ Γυμνασίου του ελληνικού συστήματος.
[3] «Ὁ μὴ ὢν μετ᾿ ἐμοῦ κατ᾿ ἐμοῦ ἐστι» (Λουκ. ια΄ 23).
[4] «Τί δέ με καλεῖτε, Κύριε Κύριε, καὶ οὐ ποιεῖτε ἃ λέγω;» (Λουκ. ϛ΄ 46).
[5] «Οὐ γὰρ οἱ ἀκροαταὶ τοῦ νόμου δίκαιοι παρὰ τῷ Θεῷ, ἀλλ᾿ οἱ ποιηταὶ τοῦ νόμου δικαιωθήσονται» (Ρωμ. β΄ 13).
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ
ΣΥΝΟΨΗ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ (Μέρος 2ο)
ΣΥΝΟΨΗ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ (Μέρος 3ο)
ΣΥΝΟΨΗ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ (Μέρος 4ο)
ΣΥΝΟΨΗ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ (Μέρος 5ο)
ΣΥΝΟΨΗ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ (Μέρος 6ο)
ΣΥΝΟΨΗ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ (Μέρος 7ο)
ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΚΡΟΤΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ - ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ ΜΟΝΑΧΗ - ΑΓΙΟΜΑΧΙΑ (ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ)
Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2022
ΕΡΩΤΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ ΠΕΡΙ ΖΗΛΟΥ (ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ)
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Παλαιόν το πάθος του ανόητου ζήλου!
ΑΓΑΘΟΣ ΚΑΙ ΚΑΚΟΣ ΖΗΛΟΣ - ΚΑΤ΄ ΕΠΙΓΝΩΣΙΝ ΚΑΙ ΜΗ ΚΑΤ΄ ΕΠΙΓΝΩΣΙΝ ΖΗΛΩΤΗΣ (ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ)
Η ΒΛΑΒΗ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΟΗΤΟ ΖΗΛΟ! (AΓ. ΙΣΑΑΚ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ)
«....κατά τούτο διαφέρει ο υποκριτής του αληθούς ζηλωτού»
«Οἱ ἀνόητοι ζηλωτές συμπεραίνουν ὅτι πρωταρχική αἰτία τοῦ ζήλου τους εἶναι ἡ πίστη...»
Αγίου Νεκταρίου - Περί δεισιδαιμονίας και δεισιδαίμονος
Η ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ (ΨΕΥΔΟ)ΣΕΜΝΟΠΡΕΠΕΙΑ (ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ)
Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2022
«Ευχή και προσπάθεια» για κοινό Πάσχα Ορθοδόξων – Καθολικών» επανέλαβε ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος και σε ομάδα ιταλών δημοσιογράφων και κληρικών
ΜΙΧΑΛΗΣ ΨΥΛΟΣ • psilos@naftemporiki.gr
Την ευχή του για κοινό εορτασμό του Πάσχα από την Ορθόδοξη και την Καθολική Εκκλησία εξέφρασε ο Οικουμενικός Πατριάρχης, Βαρθολομαίος, σε ομάδα ιταλών κληρικών και δημοσιογράφων που επισκέφθηκαν το Φανάρι.
«Ευχόμαστε και προσπαθούμε να βρούμε σύντομα την απαραίτητη λύση, που θα επιτρέψει σε όλους τους Χριστιανούς όλου του κόσμου να εορτάσουν την πιο σημαντική εορτή της πίστης μας την ίδια ημερομηνία» τόνισε ο προκαθήμενος της Ορθοδοξίας, όπως έγραψαν ιταλικές ιστοσελίδες και επιβεβαίωσε η «Ναυτεμπορική».
Εκκλησιαστικοί κύκλοι τόνισαν στη «Ναυτεμπορική» ότι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος έχει επαναλάβει τη θέση του αυτή και πριν έναν χρόνο, κατά τη συνάντησή του με τον Πάπα Φραγκίσκο, στη Βουδαπέστη.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης ανέφερε ότι «στις 1 και 2 Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί στην Κωνσταντινούπολη συνέδριο με θέμα την προετοιμασία των πανηγυρικών εκδηλώσεων που θα πραγματοποιηθούν το 2025 για τα 1700 χρόνια της πρώτης Οικουμενικής Συνόδου της Νίκαιας, που καθιέρωσε το περιεχόμενο της χριστιανικής μας πίστης».
Η σπουδαιότητα της Συνόδου της Νίκαιας
Η Σύνοδος της Νίκαιας καταδίκασε την αρειανική αίρεση, η οποία αρνήθηκε τη θεία φύση του Χριστού. Θεωρείται η σπουδαιότερη Σύνοδος της Εκκλησίας, καθώς αποτέλεσε σημείο αναφοράς σε όλες τις μεταγενέστερες, οικουμενικές και τοπικές συνόδους. Η σπουδαιότητά της καταδεικνύεται και από το γεγονός ότι καθόρισε και τον ακριβή χρόνο εορτασμού του Πάσχα, έτσι ώστε να εορτάζεται παγκοσμίως, σε Ανατολή και Δύση, την ίδια ημέρα, συμβάλλοντας έτσι στην εορτολογική και λειτουργική ενότητα της ενιαίας, τότε, Χριστιανοσύνης και θέτοντας τέρμα σε μια μακροχρόνια ενδοεκκλησιαστική έριδα που προηγήθηκε.
Το συνέδριο αυτό θα μπορούσε να είναι καθοριστικό, ως ένα βήμα προς την ενότητα που όλοι περιμένουν, τον κοινό εορτασμό του Πάσχα. «Δυστυχώς δεν το γιορτάζουμε μαζί για πολλούς αιώνες – τόνισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης και πρόσθεσε: «Οι προσπάθειές μας στο πλαίσιο της επετείου στοχεύουν στην εξεύρεση λύσης. Ο Παναγιώτατος Πάπας Φραγκίσκος έχει τις καλύτερες προθέσεις. Ίσως δεν χρειάζεται να πω περισσότερα αυτή τη στιγμή, αλλά θέλω να τονίσω ότι τόσο η Ορθόδοξη, όσο και η Καθολική Εκκλησία έχουν αυτή την καλή πρόθεση: Να ορίσουν επιτέλους μια κοινή ημερομηνία για τον εορτασμό της Ανάστασης του Χριστού. Ελπίζουμε να έχουμε ένα καλό αποτέλεσμα αυτή τη φορά» τόνισε ο προκαθήμενος της Ορθοδοξίας.
Ερωτηθείς για το αν υπάρχει μια κοινή στρατηγική των δύο Εκκλησιών για να σταματήσει η αδελφοκτόνος σύγκρουση στην Ουκρανία, ο Οικουμενικός Πατριάρχης τόνισε: «Ο Πάπας δεν είναι μόνο θρησκευτικός αρχηγός, αλλά και αρχηγός κράτους. Είναι πολύ γενναίος στο να λέει την αλήθεια. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όχι μόνο εγώ προσωπικά, έχει καταδικάσει από την αρχή αυτόν τον πόλεμο. Αυτή η σύγκρουση δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με κανέναν τρόπο. Μίλησα κατά του πολέμου. Εναντίον του Προέδρου της Ρωσικής Ομοσπονδίας Πούτιν, εναντίον του αδελφού μου Πατριάρχη Κύριλλου, ο οποίος δυστυχώς ευλόγησε την επιθετικότητα από την αρχή. Έπρεπε όμως να το κάνω. Στο όνομα της χριστιανικής μας πίστης και όχι μόνο. Μου φαίνεται ότι όλοι οι άνθρωποι που σκέφτονται σωστά δεν μπορούν παρά να καταδικάσουν αυτόν τον πόλεμο» τόνισε ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος
Δεν υπάρχει ειρήνη χωρίς δικαιοσύνη
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε επίσης στις προσπάθειες του Πάπα Φραγκίσκου για την ειρήνη στην Ουκρανία. «Ο Πάπας συνεχίζει τις προσπάθειές του για την ειρήνη, ζητεί από άλλους αρχηγούς κυβερνήσεων και κρατών να ενεργήσουν ως μεσολαβητές, σκεφτείτε μόνο τη δράση του προέδρου Μακρόν. Ο Πάπας Φραγκίσκος απευθύνεται σε καθολικούς και μη καθολικούς αρχηγούς κρατών που θέλουν να εργαστούν για την ειρήνη, θέλει να ευαισθητοποιήσει το σύνολο του κόσμου στο πρόβλημα. Σε ένα από τα μηνύματά του για την 1η Ιανουαρίου, πριν από μερικά χρόνια, είπε ότι δεν μπορείς να έχεις ειρήνη χωρίς δικαιοσύνη. Μια δήλωση που ισχύει πάντα. Δεν μπορούμε να έχουμε ειρήνη χωρίς δικαιοσύνη, το επαναλαμβάνω συχνά στις ομιλίες μου» σημείωσε με έμφαση ο προκαθήμενος της Ορθοδοξίας.
Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2022
Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως: Σε εξέλιξη συνομιλίες Καθολικών και Ορθοδόξων για να γιορτάσουν το Πάσχα την ίδια ημερομηνία
p
Joachin Meisner Hertz
ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΕΔΩ
Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2022
Υποψήφιος για τον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο ο Μόρφου Νεόφυτος
Μέσω email στον Γενικό Έφορο Εκλογών των Αρχιεπισκοπικών υπέβαλε και επίσημα την «υποψηφιότητά» του ο Μητροπολίτης Μόρφου κ. Νεόφυτος.
Ο Γιάννης Χαριλάου να σημειωθεί ότι μετά από απόφαση της Ιεράς Συνόδου είναι υπέυθυνος για την ετοιμασία των Εκλογικών Καταλόγων.
Ο κ. Χαριλάου είναι ο Διευθυντής του Κεντρικού Εκκλησιαστικού Ταμείου.
Ως Εκπρόσωπος του ορίστηκε ο υποψήφιος για τις Προεδρικές Εκλογές, Χριστόδουλος Πρωτοπαπάς.
Το SigmaLive επικοινώνησε με τον κ.Πρωτοπαπά ο οποίος ερωτηθείς από το SigmaLive για το πώς θα προλαβαίνει και τις δυο προεκλογικές είπε χαριτολογώντας πως δεν είναι πρόβλημα αυτό.
ΠΗΓΗ: https://www.romfea.gr/ekklisia-kyprou/53451-ypopsifios-gia-ton-arxiepiskopiko-throno-o-morfou-neofytos?fbclid=IwAR0HjOhWnuJpf8eTl7kVc7uyx6yDENZ6mlREGofOe_LXZg06Digm8fEMarY
Καταδίκη του «Ορθόδοξου Τύπου» και δικαίωση του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας από την Ελληνική Δικαιοσύνη
Για το αδίκημα της δημοσιεύσεως απολύτως ψευδών, συκοφαντικών και υβριστικών ισχυρισμών, καταδικάστηκαν από την Ελληνική Δικαιοσύνη οι υπεύθυνοι της εφημερίδας «Ορθόδοξος Τύπος», καθώς και της ηλεκτρονικής σελίδας «www.orthodoxostypos.gr», που κατά το παρελθόν είχαν δημοσιεύσει συκοφαντικά και, εν γνώσει τους, ψευδή κείμενα, κατά της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας, της Ομογένειας και κυρίως κατά του Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας κ.κ. Μακαρίου.
Μεταξύ άλλων, η καταδικαστική απόφαση υποχρεώνει το Σωματείο «Πανελλήνιος Ορθόδοξος Ένωσις» και τον Διευθυντή Συντάξεως της εφημερίδας και της ιστοσελίδας να καταβάλουν χρηματική αποζημίωση ύψους 20.000 ευρώ (10.000 έκαστος), καθώς και να δημοσιεύσουν κείμενο συγγνώμης προς τον Σεβασμιώτατο Αρχιεπίσκοπο κ.κ. Μακάριο.
Η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας, με ανακοίνωσή της, εκφράζει την ικανοποίησή της για τη συγκεκριμένη έκβαση, που σηματοδοτεί την πλήρη δικαίωση του Σεβασμιωτάτου κ.κ. Μακαρίου.
Υπενθυμίζει δε ότι η εμμονή της εν λόγω εφημερίδος με την Ελληνορθόδοξη Εκκλησία της πέμπτης ηπείρου δεν είναι σημερινό φαινόμενο, καθόσον και ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κυρός Στυλιανός είχε επίσης συκοφαντηθεί από τον «Ορθόδοξο Τύπο» κατ᾽ επανάληψιν, ενώ παρατίθεται και παλαιότερη εγκύκλιος της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία χαρακτηρίζει τον «Ορθόδοξο Τύπο» ως έντυπο ψυχοφθόρο, αντιεκκλησιαστικό και σχισματικό.
Τέλος, ο Αρχιεπίσκοπος κ.κ. Μακάριος σε δήλωσή του σημειώνει πως η συγκεκριμένη εφημερίδα έχει χάσει πλέον τον δρόμο και τον προσανατολισμό της, αφού αγωνίζεται κατά της Εκκλησίας και μάλιστα με τον απεχθέστερο τρόπο, ενώ εύχεται οι υπεύθυνοι αυτής να μετανοήσουν και να ασχοληθούν με τη δική τους σωτηρία, αντί με τη «σωτηρία» όλων των άλλων, όπως κάνουμε μέχρι σήμερα.
Ακολουθεί η σχετική ανακοίνωση:
Καταδίκη του «Ορθόδοξου Τύπου» και δικαίωση του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας από την Ελληνική Δικαιοσύνη
Η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας πληροφορήθηκε με ικανοποίηση την έκδοση της οριστικής υπ᾽ αριθμ. 3044/2022 αποφάσεως του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών (τακτική διαδικασία), δια της οποίας καταδικάζονται για το αδίκημα της δημοσιεύσεως απολύτως ψευδών, συκοφαντικών και υβριστικών ισχυρισμών: α) το σωματείο με την επωνυμία «Πανελλήνιος Ορθόδοξος Ένωσις», στην ιδιοκτησία του οποίου ανήκουν η εφημερίδα «Ορθόδοξος Τύπος» και η ηλεκτρονική σελίδα «www.orthodoxostypos.gr», και β) ο Διευθυντής Συντάξεως της εν λόγω εφημερίδας και της αντίστοιχης ιστοσελίδας, κ. Γεώργιος Τραμπούλης.
Πιο συγκεκριμένα, ο «Ορθόδοξος Τύπος», τόσο στην έντυπη όσο και στην ηλεκτρονική του μορφή, είχε δημοσιεύσει κατά το παρελθόν, με τρόπο εμμονικό, συκοφαντικά και, εν γνώσει του, ψευδή κείμενα, κατά της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας, της Ομογένειας και κυρίως κατά του Αρχιεπισκόπου μας.
Στόχος αυτών των κειμένων, που στο σύνολο τους ήταν γεμάτα από ψεύδη, ανοίκειους χαρακτηρισμούς και αλλοιωμένες θεολογικές κρίσεις, δεν ήταν η καλοπροαίρετη δημοσιογραφική κριτική, αλλά η σπίλωση του επιτελούμενου έργου στην Ιερά Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας και η παραπληροφόρηση του ποιμνίου. Οι συντάκτες τους μάλιστα - ένας εκ των οποίων, σύμφωνα με την απόφαση του δικαστηρίου, είναι «ανύπαρκτο» πρόσωπο - δεν μπήκαν ποτέ στη διαδικασία της διασταύρωσης των γραφομένων τους ούτε ζήτησαν ποτέ τις θέσεις της Ιεράς Αρχιεπισκοπής, προκειμένου να τις συμπεριλάβουν στα κείμενά τους, όπως επιβάλλει η δημοσιογραφική δεοντολογία, αλλά ως άλλοι «ιεροεξεταστές» αποφαίνονταν από καθέδρας για την ποιότητα της εκκλησιαστικής ζωής στην πέμπτη ήπειρο.
Ακόμη κι όταν η Ιερά Αρχιεπισκοπή επιχείρησε εξωδίκως να απαντήσει στον οχετό που επί δυο συνεχείς μήνες εξαπέλυε η συγκεκριμένη εφημερίδα, οι εκδότες της όχι μόνον δεν ένιωσαν την ανάγκη να διορθώσουν τα εσφαλμένα, αλλά απήντησαν δημοσίως και μετ᾽ επιτάσεως πως όσα έγραψαν είναι τεκμηριωμένα επί αναμφισβητήτων στοιχείων.
Για τον λόγο αυτό, και εφόσον άνθρωποι σαν τους συγκεκριμένους ασελγούν πάνω στους Ιερούς Κανόνες, κακοποιούν τα κείμενα του Ευαγγελίου και αλλοιώνουν τις συνειδήσεις των πιστών, η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας προκειμένου να διασφαλίσει την σωστή ενημέρωση του πληρώματός της, αλλά και για να μην επιτρέψει σε οποιονδήποτε να παραφράσει την σιωπή της ή την ανοχή του Αρχιεπισκόπου μας σε αποδοχή της οποιασδήποτε ενοχής, προσέφυγε αρμοδίως στην Ελληνική Δικαιοσύνη, καλώντας τους συκοφάντες να αποδείξουν δημοσίως το αληθές των ισχυρισμών τους.
Επειδή ακριβώς δεν παρουσίασαν κανένα βάσιμο και αληθινό στοιχείο, παρά μόνο διαστρεβλώσεις, ψεύδη και δικές τους έωλες ερμηνείες, η Ελληνική Δικαιοσύνη καταδίκασε τον «Ορθόδοξο Τύπο» και υποχρεώνει το Σωματείο «Πανελλήνιος Ορθόδοξος Ένωσις» και τον Διευθυντή Συντάξεως της εφημερίδας και της ιστοσελίδας: α) να καταβάλουν χρηματική αποζημίωση ύψους 20.000 ευρώ (10.000 έκαστος), β) να καταβάλουν χρηματική αποζημίωση για τη δικαστική δαπάνη του ενάγοντος, γ) να αφαιρέσουν από το διαδίκτυο όλα τα σχετικά δημοσιεύματά τους ως ψευδή και συκοφαντικά, και δ) να δημοσιεύσουν, τόσο στην έντυπη, όσο και στην ηλεκτρονική μορφή της εφημερίδας τους, κείμενο συγγνώμης προς τον Σεβασμιώτατο Αρχιεπίσκοπο Αυστραλίας κ.κ. Μακάριο.
Η τελευταία αυτή διάταξη μάλιστα κηρύχθηκε προσωρινώς εκτελεστή και, συνεπώς, θα πρέπει άμεσα, και ανεξαρτήτως τελεσιδικίας της αποφάσεως, οι ανωτέρω εναγόμενοι να προβούν στη δημοσίευση του αποκαταστατικού κειμένου, που διέταξε το δικαστήριο.
Την υπόθεση υποστήριξε νομικά ο δικηγόρος, Καθηγητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Λάμπρος Κιτσαράς, και η συνεργάτιδά του, δικηγόρος Ιφιγένεια Παπαχρήστου, στους οποίους εκ μέρους του Αρχιεπισκόπου και της Ιεράς Αρχιεπισκοπής μας απευθύνονται θερμές ευχαριστίες.
Για τους μη γνωρίζοντες, οφείλουμε να υπενθυμίσουμε πως η εμμονή της εν λόγω εφημερίδος με την Ιερά Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας δεν είναι σημερινό φαινόμενο.
Ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κυρός Στυλιανός, ο οποίος επίσης είχε συκοφαντηθεί από τον «Ορθόδοξο Τύπο» κατ᾽ επανάληψιν, είχε γράψει στο επίσημο έντυπο της Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας «Φωνή της Ορθοδοξίας», τα εξής: «Η εφημερίδα υπό τον παραπλανητικό τίτλο “Ορθόδοξος Τύπος”, η οποία έχει αναλάβει εργολαβικώς την κατασυκοφάντηση της Εκκλησίας και δεν έχει παύσει να διαδίδει τερατώδη μυθεύματα και ψεύδη εις βάρος όχι μόνον της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας .... των επισκόπων και του ιερού Κλήρου της Αρχιεπισκοπής, αλλά και εις βάρος όλων σχεδόν των Εκκλησιαστικών Ηγετών, Πατριαρχών, Αρχιεπισκόπων, Μητροπολιτών κ.λπ.... εφημερίδα η οποία διεδραμάτισε επίσης σκοτεινό ρόλο στην υπόθεση της Κυπριακής τραγωδίας με την άφρονα και συστηματική πολεμική της κατά του αοιδίμου Αρχιεπισκόπου και Εθνάρχου Μακαρίου, καταδικάστηκε επισήμως από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος ως αντιεκκλησιαστικό και ψυχοφθόρο και σχισματικό έντυπο».
Ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ.κ. Μακάριος, ερωτηθείς για την καταδικαστική σε βάρος του «Ορθόδοξου Τύπου» απόφαση της Ελληνικής Δικαιοσύνης, δήλωσε τα εξής: «Προσωπικά πιστεύω ότι ο “Ορθόδοξος Τύπος” έχει πλέον χάσει τον δρόμο και τον προσανατολισμό του. Σήμερα, ο “Ορθόδοξος Τύπος” δεν αγωνίζεται υπέρ της Εκκλησίας, αλλά κατά της Εκκλησίας, και μάλιστα με τον απεχθέστερο τρόπο, εργαλειοποιώντας δηλαδή τους Ιερούς Κανόνες και τη διδασκαλία των Πατέρων, προκειμένου να κατοχυρώσει αρρωστημένες και αντιεκκλησιαστικές απόψεις. Ως αρχιερεύς αλλά και ως άνθρωπος συγχωρώ τους ανθρώπους του “Ορθοδόξου Τύπου”. Εύχομαι και προσεύχομαι να μετανοήσουν και να ασχοληθούν με τη σωτηρία τους, διότι αυτό που κάνουν μέχρι σήμερα είναι να ασχολούνται με τη «σωτηρία» όλων των άλλων. Επίσης με πολλή αγάπη τους παρακαλώ, αντί να κρίνουν όλη την Ορθοδοξία, αντί αυτόκλητα να λαμβάνουν το ρόλο του εκκλησιαστικού εισαγγελέως, να θέτουν καθημερινά ένα ερώτημα στον εαυτό τους: “Τι να κάνω για να ησυχάσω μέσα μου;”. Το πρόβλημα ξεκινά εκ των έσω».
Συμπληρωματικά προς τα παραπάνω, παρατίθεται ακολούθως η εγκύκλιος της Εκκλησίας της Ελλάδος προς τον Ορθόδοξο Ελληνικό Λαό, η οποία χαρακτηρίζει τον «Ορθόδοξο Τύπο» ως έντυπο ψυχοφθόρο, αντιεκκλησιαστικό και σχισματικό.
Πρός τόν εὐσεβῆ Ὀρθόδοξον Ἑλληνικόν Λαό.
Ἀγαπητά τέκνα ἐν Κυρίῳ,
Ἀφ᾽ ἰκανοῦ χρόνου μετά θλίψεως βαθυτάτης παρακολουθοῦμεν τά ὅσα ἀναληθῆ, ἀπαράδεκτα καί ὑβριστικά δημοσιεύονται εἰς τό ὑπό τῆς «Πανελληνίου Ὀρθοδόξου Ἑνώσεως» (Π.Ο.Ε.) ἐκδιδόμενον ἐν Ἀθήναις ἑβδομαδιαῖον ἔντυπον ὑπό τόν τίτλον «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ».
Δυστυχῶς διαπιστοῦμεν ὅτι εἰς τό ἐν λόγῳ ἔντυπον, ἐντεταγμένον εἰς κίνησιν ἐξωεκκλησιαστικῶν ὁμάδων, εἰς τάς ἐπιδιώξεις τῶν ὁποίων ἐντάσσεται ἡ διάβρωσις τοῦ ὑγιοῦς ἐκκλησιαστικοῦ φρομήματος τῶν πιστῶν διά τῆς σπιλώσεως τῶν ἐκκλησιαστικῶν θεσμῶν καί τοῦ σκανδαλισμοῦ τῶν συνειδήσεων, ἐκ συστήματος καί ἀπό ἐτῶν φιλοξενοῦνται ἄρθρα καί εἰδήσεις συκοφαντικαί καί ἀναληθεῖς οὐ μήν, ἀλλά καί ὑβριστικαί καί παραπλανητικαί ἐπί τῷ ὡς ἄνω τέλει, ὅπερ ἐν τοῖς πράγμασι ὑποκινεῖ εἰς ἀνταρσίαν καί καταφρόνησιν τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἀρχῆς, σημεῖα τά ὁποῖα ἐκ τοῦ ἀσφαλοῦς ὁδηγοῦν εἰς τό σχίσμα καί τούς ὀλισθαίνοντας εἰς αὐτό εἰς χώρους ἐκτός τῆς Ἐκκλησίας, ἤγουν εἰς παρασυναγωγάς.
Δι᾽ ἅπαντας τούς ἀνωτέρω λόγους καταγγέλλομεν ὑμῖν τό ὡς ἄνω ἔντυπον ὡς ἀντιεκκλησιαστικόν καί σχισματικόν, καταδεδικασμένον διορθοδόξως καί ὑπ᾽ αὐτῶν τῶν Ἁγιορειτῶν πατέρων καί βρίθον κακοδοξιῶν καί νοσηρᾶς ἰδεολογίας, συνιστῶμεν δέ εἰς τά πιστά τῆς Ἐκκλησίας τέκνα, ὅπως ἐμμένοντες εἰς τήν ὑπακοήν τῆς Ἐκκλησίας καί τῶν ὑπ᾽ Αὐτῆς θείᾳ κελεύσει πεπιστευμένων, νά μή ἀποδέχωνται τήν ὑπό τοῦ ἀνωτέρω ἐντύπου παπαπληροφόρησιν, ἀποφεύγοντες τήν ἀνάγνωσιν τούτου ὡς ψυχοφθόρου καί νά συστρατεύονται περί τήν Ἐκκλησίαν, ἡ ὁποία κατά τούς ἱερούς Κανόνας εἶναι τό ταμεῖον τῆς σωτηρίας καί τῆς χάριτος.
Ὅσον ἀφορᾷ δέ εἰς τούς ἐξεργαζομένους τά τοιαῦτα ἀτοπήματα, γνωσθήτω ὅτι καί δι᾽ αὐτούς, ὅπως εἰς τάς περιπτώσεις τῶν σχισματικῶν καί αἱρετικῶν, ἡ ἀνοχή τῆς Ἐκκλησίας ἔχει ὅρια, μέ συνέπειαν, ἐάν συνεχίσουν νά ἐργάζωνται «τά ἔργα τοῦ σκότους», τήν ὁριστικήν ἀποκοπήν των ἐκ τοῦ σώματος Αὐτῆς ὡς «ἀκοινωνήτοις κοινωνοῦντες».
+ Ο ΑΘΗΝΩΝ ΣΕΡΑΦΕΙΜ, Πρόεδρος
ΔΕΝ ΔΙΔΑΧΤΗΚΑΜΕ ΓΙΑ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΜΕΓΆΛΗ ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΊΑ.
Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2022
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης προέστη της εξοδίου Ακολουθίας του μακαριστού Προκαθημένου της Εκκλησίας της Κύπρου
Η Α.Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος προέστη της νεκρωσίμου Ακολουθίας του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Νέας Ιουστινιανής και πάσης Κύπρου κυρού Χρυσοστόμου Β’, συμπαραστατούμενος από τα μέλη της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας Κύπρου, η οποία τελέστηκε σήμερα, Σάββατο, 12 Νοεμβρίου 2022, στις 12 το μεσημέρι, στον Ιερό Καθεδρικό Ναό του Αποστόλου Βαρνάβα Λευκωσίας.
Στον επικήδειο λόγο του ο Παναγιώτατος είπε:
“Λίαν αλγεινήν είδησιν εσήμανεν η καμπάνα του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Βαρνάβα! Είδησιν, την οποίαν ευθύς αμέσως μετέδωσαν εν οδύνη οι κώδωνες και τα σήμαντρα της Αγιονεοφυτικής Εγκλείστρας, οι καμπάνες της γενετείρας Τάλας και της Πάφου, οι καμπάνες της Πρωτευούσης και όλης της Αγιοτόκου Μεγαλονήσου, του πενθηρού ήχου αυτών φθάσαντος μέχρι και Κωνσταντινουπόλεως και Φαναρίου! Ο πολιός Αρχιεπίσκοπος Νέας Ιουστινιανής και πάσης Κύπρου κυρός Χρυσόστομος Β΄, ο Εγκλειστριώτης, ο Πάφιος και από Πάφου, ο κατά κόσμον Ηρόδοτος Δημητρίου, ο παιδιόθεν αφιερώσας εαυτόν εις την διακονίαν του Χριστού και της Εκκλησίας, ο επί σχεδόν τεσσαράκοντα και πέντε έτη θεοφιλώς αρχιερατεύσας και επί δεκαεξαετίαν και μέχρις εσχάτων σταθείς γενναίως επί των επάλξεων του Πρωθιεραρχικού καθήκοντος, ως και από της πρώτης άλλωστε στιγμής της αναδείξεώς του εις Προκαθήμενον της Αποστολικής Αυτοκεφάλου Κύπριδος Εκκλησίας, αφού έδωκε τας τελευταίας του νουθεσίας και συμβουλάς, αφού ηυλόγησεν αρχιερατικώς και ηυχήθη πατρικώς τους συνεργάτας του, το ποίμνιόν του, τον λαόν και τους άρχοντας της πολυπάθου Νήσου του, παρέδωκεν ειρηνικώς το πνεύμα του εις τον Αρχηγόν της Ζωής και Επίσκοπον των ψυχών ημών Κύριον Ιησούν Χριστόν και προσετέθη εις τους αοιδίμους προκατόχους του. Ελογισάμεθα λοιπόν και ημείς μετά του Εκκλησιαστού, ότι «αγαθόν πορευθήναι εις οίκον πένθους» (Εκκλησ. 7, 2) και ήλθομεν, διά πρώτην μάλιστα φοράν, εις Κύπρον, διά να αποχαιρετίσωμεν κατ’ αξίαν τον μεταστάντα πολυφίλητον αδελφόν, συλλειτουργόν και προσωπικόν ημών φίλον και να στηρίξωμεν τα απορφανισθέντα τέκνα του.
Η Κύπρος σήμερον, αγαπητοί, δακρύουσα βοά: «Επήγαγέν μοι ο Θεός πένθος μέγα»! (Βαρούχ δ’, 9). Χρυσόστομος ο Β΄, ο μέχρι της χθες υπάρχων «λύχνος εκλάμπων επί λυχνίας αγίας» (Σοφ. Σειρ. κστ’ ,17), και φωτίζων την Εκκλησίαν του Αποστόλου Βαρνάβα, τη ριπή του θανάτου εσβέσθη και σκότος εκάλυψεν άχρι καιρού τον Αρχιεπισκοπικόν Θρόνον της Νήσου! Θλίψις κατ’ άνθρωπον ουχί συνήθης, ουδέ μικρά! Το λογικόν της Εκκλησίας ποίμνιον, ο σεπτός των αγίων Αρχιερέων χορός, η αξιονόμαστος χορεία του τιμίου πρεσβυτερίου, της εν Χριστώ διακονίας και του οσιοβίου μοναχισμού, εστερήθησαν τον εαυτών Πρώτον, τον γενναίον στρατιώτην της Εκκλησίας, τον μέγαν και επίσημον κριόν της ποιμαντορίας, τον δεξιόν και δόκιμον οιακοστρόφον της ιεράς Ολκάδος, τον συνετόν και σώφρονα χειριστήν των εκκλησιαστικών και διεκκλησιαστικών πραγμάτων, τον ανύστακτον φύλακα των πατρίων, τον φιλόστοργον πατέρα πάντων, μάλιστα δε των εν ασθενείαις και ανάγκαις και δυσπραγία όντων, τον απλούν και άτυφον, τον ευπροσήγορον και ευέντευκτον, τον ελεήμονα και φιλάνθρωπον, τον όντως αξιομακάριστον Χρυσόστομον! ”
Στη συνέχεια ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε στην προσωπικότητα, τη διακονία και την προσφορά του μακαριστού Χρυσοστόμου.
“Ο Κύριος του Αμπελώνος ενωρίτατα «έδωκεν αυτώ ιερατείαν λαού, εμακάρισεν αυτόν εν ευκοσμία και περιέζωσεν αυτόν περιστολήν δόξης» (Σοφ. Σειρ. με’, 7). Και εκείνος, πολλαπλασιάζων φιλοτίμως το τάλαντον, εφάνη πιστός, επαρκής και δημιουργικός εις πάσαν βαθμίδα ιερατείας λαού. Και ως Ηγούμενος της Ιεράς Μονής του Αγίου Νεοφύτου, και ως Μητροπολίτης Πάφου, και ως Αρχιεπίσκοπος Νέας Ιουστινιανής και πάσης Κύπρου. Και ελάμπρυνε την ιερατικήν ευκοσμίαν και την περίδοξον ποιμαντικήν αποστολήν που του έδωκεν ο Θεός με προσωπικήν αρετήν, με θεοφιλείς αγώνας, με ιστορικά βήματα και πολύ αξιόλογα επιτεύγματα. Ρηξικέλευθος εν πολλοίς, αποκατέστησε το κανονικόν διοικητικόν σχήμα της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Κύπρου, πρωτίστως διά της μετά από οκτώ ολοκλήρους αιώνας ανασυστάσεως των Βυζαντινών Επισκοπών της Νήσου, τας οποίας, διά προφανείς και ήκιστα ευφήμους λόγους, είχε καταργήσει από του 1222 η μακραίων Φραγκοκρατία, προσπαθούσα να απομειώση την γηγενή Ορθόδοξον Εκκλησίαν. Ούτως, αι Επισκοπαί Κωνσταντίας και Αμμοχώστου, Ταμασού και Ορεινής, Τριμυθούντος και Λευκάρων, Τηλλυρίας, Αρσινόης, Αμαθούντος, Καρπασίας, Λήδρας, Χύτρων, Νεαπόλεως και Μεσαορίας, είδον και πάλιν δι’ ενεργειών του αοιδίμου Πρωθιεράρχου το φως του ηλίου, με άμεσον αποτέλεσμα την συνοδικώς κανονικήν αρτιότητα της Κύπριδος Εκκλησίας και την καλλιτέραν διαποίμανσιν του χριστωνύμου αυτής πληρώματος.
Όραμα γενεών υπήρξεν η ίδρυσις Θεολογικής Σχολής εν Κύπρω. Τούτο ηξιώθη να το πραγματοποιήση ο νυν προπεμπόμενος εις την Άνω Ιερουσαλήμ Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β΄, κατόπιν πολλών κόπων και θυσιών! Και αποτελεί η «τη πανσωστική Αγία Τριάδι» ευλαβώς αφιερωθείσα Σχολή πολύτιμον και πολύλαμπρον αδάμαντα της αρχιερατικής αυτού μίτρας! Εξ ετέρου, ο Μη Κυβερνητικός Οργανισμός «Φιλοκαλία», τον οποίον ο μακαριστός συνέστησεν, αποτελεί τρανόν δείγμα της αγάπης του προς τους δυσπραγούντας αδελφούς, προς την νεότητα, προς την θρησκευτικήν, ιστορικήν και πολιτιστικήν κληρονομίαν της Κύπρου. Δείγμα προς τούτοις λαμπρόν της προς τον εφημεριακόν Κλήρον, και μάλιστα τον της υπαίθρου, πολλής πατρικής αγάπης του υπήρξεν ο «Κεντρικός Φορεύς Μισθοδοσίας Εφημεριακού Κλήρου», τον οποίον, εν συνεργασία μετά της Κυβερνήσεως της Κυπριακής Δημοκρατίας συνέστησε, και διά του οποίου εξησφάλισεν αξιοπρεπή και ομοιόμορφον μισθοδοσίαν του ιερού Κλήρου της Νήσου.
Ότε αι γνωσταί τραγικαί περιπέτειαι της Νήσου, κατά το δεύτερον ήμισυ του 20ου αιώνος, ήνοιξαν τον δρόμον διά πρωτοφανείς ιεροσυλίας εις βάρος των ιερών Ναών και Μονών του Κυπριακού Βορρά, ώστε πλείστα σεβάσμια ιερά σκεύη και αντικείμενα, ιστορικά φορητά εικονίσματα, αποτοιχισθείσαι αρχαίαι αγιογραφίαι κ.λπ. να καταλήξουν εις διαφόρους κλεπταποδόχους και οίκους παρανόμων δημοπρασιών ανά τον κόσμον, ο μακαριστός αδελφός παρηκολούθει αγρύπνως τας κινήσεις των οίκων δημοπρασίας και κατώρθωσε πλείστα όσα να εντοπίση, να τα αγοράση και να τα επαναφέρη εις Κύπρον, προς μεγάλην χαράν και παρηγορίαν των πιστών.”
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Παναγιώτατος στον σεβασμό και την αγάπη που έτρεφε ο μακαριστός Προκαθήμενος της Εκκλησίας Κύπρου προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
“Αλλ’ εκείνο το οποίον ως Οικουμενικός Πατριάρχης επιθυμούμεν οφειλετικώς να υπογραμμίσωμεν όλως ιδιαιτέρως, ήτο η μεγάλη αγάπη του αειμνήστου προς την μαρτυρικήν Εκκλησίαν της Κωνσταντινουπόλεως και η φιλότιμος και αδιάκοπος συμπόρευσίς του μεθ’ ημών εις την οδόν του μαρτυρίου και της μαρτυρίας της! Εις κάθε βήμα μας ήτο πλησίον μας με γενναιότητα, με παρρησίαν και με ευεργετικήν δεξιάν. Μας έδωκε την χαράν να πραγματοποιήση κατ’ Απρίλιον του 2010 επίσημον ειρηνικήν επίσκεψιν εις το Σεπτόν Κέντρον, αψηφήσας οιανδήποτε δυσκολίαν. Είχε μεν και ο αοίδιμος προκάτοχός του Αρχιεπίσκοπος Σωφρόνιος Γ΄ πραγματοποιήσει προ αιώνος και πλέον επίσκεψιν εις το Σεπτόν Κέντρον, ανεπίσημον όμως, και απλώς εχοροστάτησεν από του παραθρονίου εις τον Πατριαρχικόν Ναόν κατά την Θείαν Λειτουργίαν. Όμως, Χρυσόστομος ο Β΄ επέστεψε την επίσημον ειρηνικήν επίσκεψίν του διά του Πρωθιεραρχικού Συλλειτούργου εις την ιστορικήν Μονήν της Ζωοδόχου Πηγής Μπαλουκλή, κατά την διάρκειαν του οποίου είχομεν την ευκαιρίαν να υπογραμμίσωμεν από κοινού κατά τον πλέον επίσημον τρόπον τους ιερούς, βαθυτάτους και ακαταλύτους δεσμούς που συνδέουν τας ημετέρας Εκκλησίας. Είμεθα, ελέγομεν τότε, «παράλληλοι Κυρηναίοι παραλλήλων Σταυρών, αλλά και κοινωνοί της ιδίας ζωηφόρου Αναστάσεως»!
Κατά την τελικήν φάσιν της προετοιμασίας της εν Κρήτη Αγίας και Μεγάλης Σύνοδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας, καθώς και κατά την διαρκειαν των εργασιών αυτής, η παρουσία και συμβολή του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου υπήρξε πολύτιμος και εις ωρισμένας περιπτώσεις καθοριστική. Εκεί έδειξε πράγματι τας διαστάσεις της αγάπης του προς την Εκκλησίαν, το γνήσιον πατερικόν του φρόνημα και την έντιμον αφοσίωσίν του εις τον Συνοδικόν θεσμόν. Υπήρξε δε και ένθερμος υποστηρικτής των θέσεων του Οικουμενικού Πατριαρχείου εις ώρας σάλου και προσκομμάτων, πράγμα διά το οποίον και του είμεθα ειλικρινώς ευγνώμονες. Ανεξίτηλος θα παραμείνη εις την μνήμην μας η τελευταία επίσκεψις του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου εις την Πόλιν του Κωνσταντίνου, αρχάς Μαρτίου 2020, και το Συλλείτουργον κατά την Κυριακήν της Ορθοδοξίας. Εξήραμεν τότε την ποιμαντικήν αυτού ευαισθησίαν, την σοφίαν, τον δυναμισμόν και την παρρησίαν με τας οποίας διακονεί τον εμπεμπιστευμένον αυτώ άνωθεν λαόν του Θεού, το οξύ αισθητήριόν του διά τα σημεία των καιρών και τον απεκαλέσαμεν «ανύστακτον φύλακα της πανιέρου κοινής κληρονομίας της Ορθοδοξίας».
Ο αοίδιμος Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β΄ ανέπαυσε πολλαχως την καρδίαν ημών και μας έδωκε πολλάς αφορμάς διά να δοξολογήσωμεν το όνομα του Θεού, επειδή εχαρίσατο εις τον λαόν Του τον σπουδαίον αυτόν εκκλησιαστικόν άνδρα. Το Οικουμενικόν Πατριαρχείον είναι και δι’ ένα ακόμη λόγον εύγνωμον προς αυτόν, όπως εξ ίσου και προς την Ιεράν Σύνοδον της Εκκλησίας της Κύπρου, η οποία προφρόνως ενέκρινε την σχετικήν θερμήν εισήγησίν του και μας παρεχωρήθη φιλαδέλφως το ωραίον κτήριον της εν Βρυξέλλαις Αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Κύπρου, όπερ και αξιοποιείται ήδη υπό της Ιεράς ημών Μητροπόλεως Βελγίου, εις βασικάς αυτής ανάγκας ανταποκρινόμενον! Ευχαριστούμεν σοι πλείστα, μακαριστέ άγιε Αδελφέ! Το όνομά σου θα παραμείνη πάντοτε λίαν σεβαστόν εις τας δέλτους της μνήμης όλης της Εκκλησίας και του Γένους! Είησαν πάντα ταύτα εις μνημόσυνόν σου αιώνιον ενώπιον Θεού και ανθρώπων!”
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, ο Οικουμενικός Πατριάρχης σημείωσε:
“Όπως έχει θεολογικώτατα γραφή, η Ανάστασις του Χριστού «κατήργησε την αθανασίαν του θανάτου». Η εκκλησιαστική ζωή απηχεί εις όλας τας διαστάσεις αυτής την νίκην κατά του θανάτου, την χαράν της ελθούσης πανσωστικής χάριτος και την βεβαιότητα της «κοινής αναστάσεως», προανάκρουσμα όλων εκείνων των θαυμαστών, «α οφθαλμός ουκ είδε και ούς ουκ ήκουσε και επί καρδίαν ανθρώπου ουκ ανέβη, α ητοίμασεν ο Θεός τοις αγαπώσιν αυτόν» (Α’ Κορ. β’, 9). Είμεθα πλέον ή βέβαιοι, ότι ο μακαριστός αδελφός Χρυσόστομος ήδη έχει μεγάλον «κλήρον εν τοις ηγιασμένοις πίστει τη εις Χριστόν» (Πραξ. κστ’, 18). Αι δε τίμιαι και θεοπειθείς ευχαί του εκ του Ουρανίου Θυσιαστηρίου ας συνοδεύουν την Μεγαλόνησον και τον θεοσεβή Κυπριακόν λαόν και πάντας ημάς πανταχού και πάντοτε, και εν αιθρία και εν καταιγίσι και περιστάσεσιν! Είη η μνήμη αυτού αιωνία και αγία, και η εν λευκή στολή κατάπαυσίς του εν Χώρα Ζώντων, εν σκηναίς Δικαίων και Αγίων, εν τη χαρά της Βασιλείας, εν τω φωτί της Τρισηλίου Θεότητος!
Επί πάσι τούτοις, «η ευλογία και η δόξα και η σοφία και η ευχαριστία και η τιμή και η δύναμις και η ισχύς τω Θεώ ημών, εις τους αιώνας των αιώνων». Αμήν! (Αποκ. ζ΄, 12).”
Προηγουμένως, επικηδείους λόγους εκφώνησαν οι Εξοχ. Πρόεδροι της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου και της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκος Αναστασιάδης, Μήνυμα του Αγιωτάτου Παπά Ρώμης Φραγκίσκου ανέγνωσε ο Σεβ. Καρδινάλιος Kurt Koch, και τέλος, εκ μέρους της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου, επικήδειο εκφώνησε ο Τοποτηρητής του Αρχιεπισκοπικού Θρόνου Πανιερ. Μητροπολίτης Πάφου κ. Γεώργιος.
Παρέστησαν, ο Μακαρ. Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ. Θεόδωρος Β’, ο Μακαρ. Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος Β’, εκπρόσωποι των Πρεσβυγενών Πατριαρχείων Αντιοχείας και Ιεροσολύμων, και των Αυτοκέφαλων Εκκλησιών Ρουμανίας, Βουλγαρίας, Γεωργίας, Αλβανίας και Ουκρανίας, Αντιπροσωπεία της Εκκλησίας Ρώμης, εκπρόσωποι των άλλων θρησκευτικών ομάδων της μεγαλονήσου, η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδος κ. Νίκη Κεραμέως, εκ προσώπου της Ελληνικής Κυβερνήσεως, η Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων, ο Γενικός Εισαγγελέας και τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου της Κυπριακής Δημοκρατίας, ο Δήμαρχος Λευκωσίας και άλλοι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοικήσεως, Διπλωμάτες, συγγενείς του εκλιπόντος, και πλήθος άλλων επισήμων.
Ο ενταφιασμός του μακαριστού Αρχιεπισκόπου κυρού Χρυσοστόμου έγινε στην κρύπτη του Καθεδρικού Ναού από τον Τοποτηρητή του Αρχιεπισκοπικού Θρόνου.
Συναντήσεις με τους Προέδρους της Κυπριακής και Ελληνικής Δημοκρατίας στο Αρχιεπισκοπικό Μέγαρο
Αμέσως μετά την εξόδιο Ακολουθία του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Κύπρου, η Α.Θ.Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος είχε εθιμοτυπικές συναντήσεις, στο Αρχιεπισκοπικό Μέγαρο, με τους Εξοχ. Προέδρους της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκο Αναστασιάδη και της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου.
Άφιξη στην Κύπρο
Ο Παναγιώτατος αφίχθη, νωρίτερα σήμερα το πρωί, στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Λάρνακας, με ιδιωτική πτήση, όπου τον υποδέχθηκαν ο Τοποτηρητής του Αρχιεπισκοπικού Θρόνου Πανιερ. Μητροπολίτης Πάφου κ. Γεώργιος, μαζί με τον Πανοσιολ. Αρχιγραμματέα της Ιεράς Συνόδου Αρχιμανδρίτη κ. Γεώργιο, καθώς και ο Εξοχ. Υπουργός Εξωτερικών της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Ιωάννης Κασουλίδης. Στη συνέχεια, αναχώρησαν για το Αρχιεπισκοπικό Μέγαρο της Λευκωσίας.
Στην ολιγόωρη επίσκεψη του στην Κύπρο τον Παναγιώτατο συνοδεύουν οι Σεβ. Αρχιερείς Βρυούλων κ. Παντελεήμων, Θυατείρων και Μ. Βρεταννίας κ. Νικήτας και Πισιδίας κ. Ιώβ, οι Πανοσιολ. Μ. Εκκλησιάρχης κ. Αέτιος, Διευθυντής του Ιδιαιτέρου Πατριαρχικού Γραφείου, και Τριτεύων κ. Καλλίνικος, ο Εντιμ. κ. Νικόλαος – Γεώργιος Παπαχρήστου, Διευθυντής του Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας του Οικουμενικού Πατριάρχου, και ο Εντιμ. κ. Παναγιώτης Γραφιαδέλης, Πατριαρχικός υπάλληλος.
Ο Παναγιώτατος αναχώρησε αργά το απόγευμα για την έδρα του, αφού προσκύνησε στον παλαιό Καθεδρικό Ναό του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου, στον περίβολο του Αρχιεπισκοπικού Μεγάρου.