Σάββατο 17 Μαρτίου 2018

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ Δ΄ ΣΤΑΣΗ


ΑΓΙΟΤΗΤΑ....
«Ω πανύμνητε Μήτερ, η τεκούσα τον πάντων
Αγίων αγιώτατον Λόγον...».

ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Καθώς προχωρούν οι ημέρες της Αγίας Τεσσαρακοστής φτάνουμε και προς την ολοκλήρωση της αναγνώσεως των Χαιρετισμών της Θεοτόκου. Και ο πόθος μας για δοξολογία προς την Μητέρα του Θεού εντείνεται, η συγκίνηση μεγαλώνει, η κατάνυξη μας κυριεύει, τα χείλη μας ακόρεστα ψελλίζουν, πριν καν προλάβει ο Ιερεύς, τα θεσπέσια «Αλληλούια» και «Χαίρε Νύμφη, Ανύμφευτε». Αλλά μαζί μας χαίρεται και ο ουρανός, άγγελοι και αρχάγγελοι και ο πεφιλημένος Υιός Της, ο Οποίος παρακολουθεί τα πλήθη των πιστών να συνωστίζονται στους Ορθόδοξους ναούς της γης. Στο τέμπλο οι φίλοι του Χριστού, άγιοι και μάρτυρες της πίστεως με λευκές (από αγνότητα) και ερυθρές (από αίμα μαρτυρικό) στολές διακηρύσσουν τον θρίαμβο της πίστεως. Αλλά και ο υμνωδός φτάνοντας στον επίλογο του Θεομητορικού στεφάνου με όλη την ψυχική του δύναμη αναφωνεί «Ω πανύμνητε Μήτερ, η τεκούσα τον πάντων Αγίων αγιώτατον Λόγον...».
ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

Α) Η ΑΓΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
* Αναμφίβολα λοιπόν η Θεοτόκος εγέννησε τον «Αγίων αγιώτατον Λόγον» καθώς τι μπορεί να συγκριθεί μπροστά στην αγιότητα του Χριστού; Είναι Αυτός που μη έχων «σπίλον ή ρυτίδα ή τι των τοιούτων» (Εφ. 5, 27) εμφάνισε μία ύπαρξη μακριά από κάθε αμαρτία. Ένα ερώτημα έπεσε βαρύγδουπο ανάμεσα στους υποκριτές Φαρισαίους: «Τίς εξ υμών ελέγχει με περί αμαρτίας;» (Ιω. 8, 46). Ο Θεός είναι μόνο σε αυτή την κατάσταση. Αυτοπηγή αγιότητος, η οποία δεν κληρονομήθηκε ούτε δανείστηκε από κάπου αλλού, αλλά ρέει από την θεϊκή και Αγία του Ουσία!
* Ας θυμηθούμε στην Παλαιά Διαθήκη τα «άγια των Αγίων», εκεί όπου ευρίσκονταν τεθησαυρισμένα η Κιβωτός της Διαθήκης και το υπόλοιπο άγιο και φρικτό περιεχόμενό της. Ας θυμηθούμε τα νοήματα της Καινής Διαθήκης, που αγιάζονται με την παρουσία και τις ενέργειες του Χριστού και ας παραβάλουμε επιπλέον την Αγία Εκκλησία Του, που παρέχει τα άγια Μυστήρια που αγιάζουν τους πιστούς ανθρώπους που ζούν κατά τις εντολές και τη διδασκαλία Του. Τί βλέπουμε; ποιά εικόνα εισπράττουμε; Τα πάντα πληρούνται εκ της ουράνιας και θεϊκής αυτής αγιότητος. «Άγιοι γίνεσθε, ότι εγώ άγιος ειμί» (Λευϊτ. 20, 7, 26) είναι η εντολή του Θεού προς τους ανθρώπους.

Β) ΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΑΓΙΟΤΗΤΑ
* Αν και ο Κύριος είναι ο μοναδικά και αληθινά άγιος, επιθυμεί και οι φίλοι Του να ενδυθούν αυτή την αγιότητα κατ’ αναλογία βέβαια. Μας το θυμίζει ωραιότατα η Θεία Λειτουργία: «Ο Θεός ο άγιος, ο εν αγίοις αναπαυόμενος». Για μας γράφτηκε αυτό, αφού Εκείνος επιθυμεί οι πιστοί δούλοι Του να συμμετέχουν στη Βασιλεία Του. Δεν την κρατά ως αποκλειστικότητά Του, αλλά αναζητεί «συγκληρονόμους» και «μετόχους» σε αυτήν.
* Στρατιές ανθρώπων, μέτοχοι της αγιότητος. «Νέφη μαρτύρων», σύλλογοι αγίων, θεία παρεμβολή, θεηγόροι οπλίται, επώνυμοι και ανώνυμοι, άγνωστοι του κόσμου και γνωστοί του ουρανού, βάδισαν ποικιλοτρόπως την σεπτή ατραπό της αγιότητος. Πάντα με τη δύναμη και την ενέργεια του Θεού· «Η Θεία Χάρις, η πάντοτε τα ασθενή θεραπεύουσα και τα ελλείποντα αναπληρούσα...».
* Μεγάλος ο προορισμός του Χριστιανού. Υψηλότατος όχι μόνο ο στόχος, αλλά και η προτεινόμενη υιοθεσία. Μετοχή στην αγιότητα που περικλείεται όχι τόσο στο τερματισμό, όσο στη διαρκή προσπάθεια και τον ασταμάτητο αγώνα. Όσοι αξιώθηκαν αυτό τον αγιασμό μίλησαν για κόπο, στερήσεις, σταυρούς και δάκρυα. Γιατί ένας άνθρωπος είναι ένα σύνολο από λάθη και σφάλματα, επιτυχίες και αποτυχίες. Εμείς ταπεινά όλα αυτά τα αποθέτουμε στα πόδια του Χριστού και δεν σταματούμε να ικετεύουμε επιθυμώντας να τύχωμεν της «εκ δεξιών παραστάσεως του Κυρίου», όταν θα έλθει να κρίνει ζώντας και νεκρούς.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ερώτησαν κάποτε έναν ασκητή, ορισμένοι προσκυνητές, να τους δώσει ένα ορισμό της αγιότητος. Και αυτός αφού σκέφτηκε γύρισε τους κοίταξε και μετά από αρκετά λεπτά σιγής τους είπε: «Άγιος είναι αυτός που πέφτει σε κάποιο σφάλμα (αμαρτία) 99 φορές και μετανοεί 100». Πέφτουμε και εμείς χιλιάδες φορές στην αμαρτία, ας φροντίζουμε να σηκωνόμαστε με μετάνοια από αυτήν αμέσως. Ο Θεός γνωρίζει τα κρύφια της καρδιάς μας, ας τρέχουμε στο μυστήριο της Εξομολογήσεως να λαμβάνουμε την άφεση και την εκ νέου επανένωση με τον ουρανό.



ΠΗΓΗ: https://ec-goc.gr/home/arthra-dimosiefseis/kirygmata-omilies/xairetismoi-d-stasi


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου