Τρίτη 20 Απριλίου 2021

ΔΙΣ: Ανοιχτοί οι ναοί στις Ιερές Ακολουθίες της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδας – Στις 9 το βράδυ η Ανάσταση στο προαύλιο των ναών

 ΔΙΣ: Ανοιχτοί οι ναοί στις Ιερές Ακολουθίες της Αγίας και Μεγάλης Εδοβομάδας – Στις 9 το βράδυ η Ανάσταση στο προαύλιο των ναών

Ολοκληρώθηκε σήμερα η ΔΙΣ η οποία είχε ως επίκεντρο της συνεδρίασης τα μέτρα για την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα τα οποία θα ισχύουν στους ναούς.

Όπως ανέφερε στις δηλώσεις Τύπου ο εκπρόσωπος της ΔΙΣ Μητροπολίτης Ιλίου κ. Αθηναγόρας η Εκκλησία θα μεταφέρει χρονικά την ώρα των Ιερών Ακολουθιών την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα, με ώρα έναρξης τις 18:30, με την αναλογία 1 άτομο ανά 25 τ.μ. και ανώτατο όριο τα 100 άτομα.

Αναφορικά με την τελετή της Αναστάσεως ομόφωνα αποφάσισε πως αυτή θα τελεστεί στις 9 το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου στο προαύλιο των Ιερών Ναών.

ΑΝΑΛΤΥΙΚΑ ΤΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ:

Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος της 164ης Συνοδικής Περιόδου, κατά την πραγματοποιηθείσα μέσω τηλεδιασκέψεως συνεδρίασή Της, της Τρίτης 20ής Απριλίου 2021, ενημερώθηκε για όλες τις ενέργειες του Μακαριωτάτου Προέδρου Αυτής, Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, οι οποίες έγιναν Συνοδική εντολή και εξουσιοδοτήσει κατά το διάστημα από την τελευταία συνεδρίαση μέχρι και σήμερα, κυρίως ως προς την λειτουργία των Ιερών Ναών κατά την Μεγάλη Εβδομάδα και την Πασχάλια περίοδο.

Κατ’ αρχάς, εξέφρασε την χαρά για το γεγονός ότι όλοι οι Ιεροί Ναοί θα παραμένουν ανοικτοί για τους πιστούς σε όλες τις Ιερές Ακολουθίες, σύμφωνα με όσα ζήτησε από την Ελληνική Πολιτεία.
Ως προς το ζήτημα του ωραρίου των Ιερών Ακολουθιών της Μεγάλης Εβδομάδος, η Ιερά Σύνοδος, λαμβάνοντας υπ’ όψη τις τρέχουσες υγειονομικές συνθήκες και την απαγόρευση της κυκλοφορίας, απεφάσισε την χρονική μετάθεση των Ακολουθιών κατά μισή ώρα νωρίτερα, στις 6.30 μ.μ. τα βράδια από την Κυριακή των Βαΐων έως την Μεγάλη Τετάρτη, την Μεγάλη Πέμπτη στις 5.30 μ.μ. και την Μεγάλη Παρασκευή στις 6.00 μ.μ.

Ως προς την Ακολουθία της Αναστάσεως, η Ιερά Σύνοδος έλαβε σοβαρά υπ’ όψη τους ισχύοντες περιορισμούς της κυκλοφορίας και επιθυμώντας την καλύτερη ποιμαντική εξυπηρέτηση των πιστών, οι οποίοι δεν πρέπει επ’ ουδενί να στερηθούν την συμμετοχή στην χαρά της Αναστάσεως, απεφάσισε ομόφωνα κάνοντας χρήση της Οικονομίας της Εκκλησίας, όπως φανερώνεται στην πλούσια παράδοσή Της, την προσαρμογή της ώρας τελετής της Αναστάσεως στις 9.00 μ.μ. του Μεγάλου Σαββάτου. Η Τελετή θα πραγματοποιηθεί στο προαύλιο των Ιερών Ναών, σύμφωνα με την παράδοση, και θα ακολουθήσει η Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία εντός του Ιερού Ναού.

Με Εγκύκλιό Της προς τις Ιερές Μητροπόλεις, την οποία θα αποστείλει τις επόμενες ημέρες, η Ιερά Σύνοδος θα συγκεκριμενοποιήσει τα μέτρα και το Τυπικό που θα ακολουθηθεί.
Για την ενιαία έκφραση της θέσεως της Εκκλησίας, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος απεφάσισε να εμφανίζεται στα Μέσα Μαζικής Ενημερώσεως μόνον ο Εκπρόσωπος Τύπου Αυτής, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας.

Επιπλέον, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, λαβούσα υπ’ όψη την εισήγηση της Συνοδικής Επιτροπής Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως και Επιμορφώσεως του Εφημεριακού Κλήρου επί του σχεδίου νόμου υπό τον τίτλο «ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΚΛΗΡΙΚΩΝ», απεφάσισε να εκφράσει τις ευχαριστίες Της προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Νίκη Κεραμέως για το υποβληθέν σχέδιο νόμου, το οποίο κατ’ αρχήν συμμερίζεται την αγωνία και το ενδιαφέρον της Ιεράς Συνόδου για την αναβάθμιση της Δευτεροβαθμίου Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως, ως και για την ίδρυση μεταλυκειακών δομών μαθητείας υποψηφίων Κληρικών. Περαιτέρω, απεφάσισε την παραπομπή αυτού στην μέλλουσα να συγκληθεί Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας προς ενημέρωση και επεξεργασία.

Ως προς τις εκφρασθείσες δημοσίως, αποκλίνουσες θεολογικά, απόψεις κληρικού τινος η Ιερά Σύνοδος επελήφθη καθηκόντως ήδη και κατά την προηγουμένη και κατά την σημερινή Συνεδρία Αυτής.

Τέλος, η Ιερά Σύνοδος ενέκρινε αποσπάσεις Κληρικών και ασχολήθηκε με τρέχοντα υπηρεσιακά ζητήματα.

Εκ της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος


ΠΗΓΗ

ΤΡΙΤΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ


«Ὀλισθηρῶς τοῖς παραπτώμασι καί ταῖς σειραῖς τῶν ἁμαρτημάτων συνδεδεμένη, ὦ ψυχή, τί ῥαθυμεῖς; τί ἀμελεῖς; φεῦγε ἀεί Σοδόμων καί Γομόρρας ὡς ὁ Λώτ ἀσελγείας τόν ἐμπρησμόν˙ μή στραφῇς εἰς τά ὀπίσω καί γένῃ καθάπερ στήλη ἁλός˙ εἰς ὄρος ἀνασώζου τῶν ἀρετῶν˙ φεῦγε ἀεί τοῦ ἀπηνοῦς Πλουσίου ἀσπλαγχνίας τήν φλεγμονήν˙ εἰς τούς κόλπους πρόβαινε τοῦ Ἀβραάμ, ὡς ὁ Λάζαρος, διά ταπεινοφροσύνης κράζουσα˙ Ἡ ἐλπίς μου καί καταφυγή, Κύριε, δόξα σοι» (απόστιχα αίνων, ήχος πλ. α΄).

(Ψυχή μου, καθώς είσαι συνδεδεμένη με τρόπο ολισθηρό με τα παραπτώματα και τις συνεχείς αμαρτίες, γιατί δείχνεις ραθυμία και αμέλεια; Απόφευγε πάντοτε όπως ο Λωτ τον εμπρησμό των Σοδόμων και των Γομόρρων. Μη στραφείς προς τα πίσω και γίνεις σαν στήλη άλατος. Κατάφυγε για να σωθείς στο όρος των αρετών. Απόφευγε πάντοτε τη φλεγμονή της ασπλαχνίας του σκληρόκαρδου πλουσίου. Προχώρα εκεί που είναι η αγκαλιά του Αβραάμ, όπως ο Λάζαρος, κραυγάζοντας με ταπείνωση: Κύριε που είσαι η ελπίδα και η καταφυγή μου, δόξα Σοι).

 Απόλυτα προσγειωμένος ο άγιος υμνογράφος βλέπει με τη χάρη του Θεού ότι η αμαρτία δεν είναι κάτι από το οποίο εύκολα μπορεί να ξεφύγει. Μπορεί να είναι βαπτισμένος και συνδεδεμένος πραγματικά με τον Ιησού Χριστό, ένα με Εκείνον, διότι «ὅσοι εἰς Χριστόν ἐβαπτίσθητε, Χριστόν ἐνεδύσασθε», όμως διαπιστώνει ότι τα απομεινάρια της αμαρτίας και οι ρίζες των παθών του τον κατατρύχουν και τον ταλαιπωρούν. Κι αυτό γιατί; Διότι κυριαρχείται από την τυραννίδα των παθών, τη ραθυμία και την αμέλεια. Ο άνθρωπος εύκολα γλιστράει στην αμαρτία, τα πάθη του λειτουργούν μέσα του ως δρόμος ολισθηρός, όπως είναι πολύ εύκολο κάποιος να γλιστρήσει όταν περπατάει εκεί που έχουν χυθεί λάδια! Κι είναι μία έμμεση εξαγγελία του αγίου ποιητή ότι στην πνευματική ζωή δεν μπορείς να ξεχαστείς. Μόλις ξεχαστείς και αρχίσεις τη ρέμβη από τα ηδέα της ζωής, έχεις κιόλας πέσει. Η πνευματική ζωή δηλαδή χαρακτηρίζεται από τη νήψη, από την εγρήγορση, τη διαρκή πρόκληση δηλαδή προς την ίδια την ψυχή μας να βρισκόμαστε σε ένταση – όλες οι δυνάμεις του ανθρώπου, ψυχικές και σωματικές πρέπει να είναι σε λειτουργία. Κι όχι μόνο για το «λεῖον τῶν ἡδονῶν», αλλά και για τον «ζήλο» που δείχνει ο αντίδικος ημών διάβολος, ο οποίος σαν λιοντάρι ωρύεται ψάχνοντας ποιον να καταπιεί. Ο ίδιος ο Κύριος επανειλημμένως τόνιζε «γρηγορεῖτε καί προσεύχεσθε ἵνα μή εἰσέλθητε εἰς πειρασμόν». Κι ο πατερικός λόγος διά στόματος μάλιστα του οσίου Σωφρονίου του Αθωνίτου θα το πει με δραματική ένταση: «Αν είστε αμελείς για τη σωτηρία σας, ο Θεός επίσης θα γίνει “αμελής” προς εσάς» - βλέποντας ο Θεός την άρνησή μας να βρισκόμαστε σε υπακοή προς τον λόγο και το θέλημά Του, μας αφήνει στο νοσηρό δικό μας θέλημα. Η κόλαση της «αμέλειας» του Θεού έναντι ημών!

Ο άγιος υμνογράφος επιστρατεύει παραδείγματα από τη Γραφή: Αρνητικά: την καταστροφή των Σοδόμων και των Γομόρρων που επέμεναν αμετάκλητα στην αμαρτία τους˙ τη γυναίκα του Λωτ που παρήκουσε την εντολή του Θεού και στράφηκε και πάλι στα αμαρτωλά γινόμενη στήλη άλατος˙ τον σκληρόκαρδο πλούσιο της παραβολής με τον πτωχό Λάζαρο. Και θετικά: τον Λωτ που υπήκουσε και σώθηκε˙ τον Λάζαρο που με την ταπείνωσή του γεύτηκε τις δωρεές του Αβραάμ. Για τον ποιητή μας και σύνολη την Εκκλησία μας βεβαίως η πνευματική ζωή είναι μονόδρομος: ανάβαση στο όρος των αρετών, δηλαδή πορεία στα ίχνη του Χριστού. Και τα ίχνη του Χριστού τα βλέπουμε αποκλειστικά και μόνο στις άγιες εντολές Του. Οι εντολές του Κυρίου αποκαλύπτουν το περιεχόμενο και της δικής Του ζωής, επομένως ο πιστός δεν πορεύεται στα τυφλά. Ο δρόμος είναι ξεκάθαρος μπροστά του. Αρκεί να κινήσει προς τα εκεί εν αγάπη και τη θέλησή του.


ΠΗΓΗ

H ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ; - ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ Η΄ ΕΘΝΙΚΗ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ; (Ε΄ ΜΕΡΟΣ)


Ο Ιησούς γεννήθηκε Αὐγούστου μοναρχήσαντος ἐπὶ τῆς γῆς· όταν δηλαδή για πρώτη φορά στην Παγκόσμια Ιστορία επιτεύχθηκε η ενοποίηση του κόσμου μέσω της ελληνικής γλώσσας και της ρωμαϊκής νομοθεσίας. Την ίδια εποχή στην Παλαιστίνη βασίλευε ο Ιδουμαίος ηγεμόνας Ηρώδης ο Μέγας (37-4 π.Χ.), ο οποίος, ακολουθώντας μια ευφυέστατη διπλωματική τακτική έναντι των Ρωμαίων, κατάφερε να προσδώσει στον Ισραήλ την έκταση και την αίγλη που είχε μια χιλιετία πριν, όταν βασιλείς του ήταν ο Δαβίδ και ο Σολομώντας. 

Παρ’ όλη την εξωτερική, όμως, ειρήνη που βασίλευε στον κόσμο και την Παλαιστίνη ειδικότερα, ο λαός της υπαίθρου είχε περιέλθει σε κατάσταση οικονομικής ανέχειας και κοινωνικής περιθωριοποίησης. Προσδοκούσε, λοιπόν, όσο ποτέ την έλευση του Μεσσία που προανεκήρυξαν οι προφήτες, προκειμένου να απαλλαγεί από το βάρος των χρεών και των ενοχών, που του είχε «επιβάλει» η πολιτική και θρησκευτική ηγεσία.

Στον Ιουδαϊσμό των χρόνων του Ιησού υπήρχαν αποκαλυπτικοί συγγραφείς, οι οποίοι οραματίζονταν την έλευση μιας καινούργιας εποχής χωρίς τη χρήση βίας, προφήτες, οι οποίοι, αν και υπέρμαχοι της μη βίας, επιχειρούσαν με τη φυγή από την πόλη στην έρημο να επαναλάβουν μαγικά και ομοιοπαθητικά τα επιτεύγματα του Μωυσή και του Ιησού του Ναυή, Μεσσίες οι οποίοι χρησιμοποιούσαν βία για να αποτινάξουν τον ρωμαϊκό ζυγό επικαλούμενοι παράλληλα την επουράνια συνδρομή, και οι ονομαζόμενοι από τους Ρωμαίους «ληστές»/αντάρτες, οι Ζηλωτές οι οποίοι ζούσαν στις σπηλιές, που είχε καταφύγει κάποτε και ο Δαβίδ, και εμπιστεύονταν μόνο τα όπλα τους, νομιμοποιώντας τη βία. Υπήρχαν και εκείνοι που προσπαθούσαν μαζικά να ικανοποιήσουν τα αιτήματά τους χωρίς τη χρήση βίας. Παρ’ όλη τη διαφορετικότητα των εσχατολογικών οραμάτων και του τρόπου πραγματοποιήσεώς τους, τα κοινά χαρακτηριστικά της μεσσιανικής βασιλείας και αναμονής τα μεσοϊουδαϊκά χρόνια ήταν τα εξής:

1) Ο Μεσσίας θεωρούνταν ότι θα ήταν άνθρωπος, ο οποίος, χρησιμοποιώντας ειρηνικά ή βίαια μέσα, θα παλινόρθωνε το κράτος του Ισραήλ. Σύμφωνα με τον Ιουδαίο Τρύφωνα ο Μεσσίας θα γεννηθεί ως άνθρωπος εξ ανθρώπων (Ιουστ. Διάλ. 67,2).

2) Η κυριαρχία του Μεσσία αναμενόταν ότι θα ήταν εγκόσμια. Μόνο από το Δ΄ Ενώχ (7, 26-33· πρβλ. συρ. Βαρούχ 29, 5 κε.) η βασιλεία αυτή θεωρήθηκε ως μια μεταβατική και περιορισμένη κυριαρχία διάρκειας τετρακοσίων χρόνων. Στον καινούργιο αιώνα η φυσιογνωμία του Μεσσία δε διαδραματίζει κανένα απολύτως ρόλο. 

3) Η μεσσιανική βασιλεία είχε κατεξοχήν εθνικό χαρακτήρα, καθότι πρωτεύουσα θέση σε αυτή κατείχε ο ιουδαϊκός λαός, η ανασυγκρότηση των δώδεκα φυλών και ο δοξασμός ιδιαίτερα της μερίδας εκείνης που σφετεριζόταν για τον εαυτό της τον τίτλο του εκλεκτού λείμματος.

Η απελευθέρωση όμως που επαγγέλλεται ο Μεσσίας δεν είναι από τον ξενικό ζυγό (Ψ. Σολ. 17), όπως συνέβη με το Μωυσή και ιδίως με τον εξολοθρευτή των αλλοεθνών Ιησού του Ναυή, αλλά από τις αμαρτίες. Αυτή μάλιστα η σωτηρία, που κομίζει ο Μεσσίας ήδη από την Ιστορία της γέννησης, δεν επιτελείται μέσω των σφαγών των αλλοεθνών, αλλά διά του μεσσιανικού πάθους και της θυσίας.



Συνεχίζεται





ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ




Αλλάζει η ώρα της Ανάστασης;

 Xristos anesti

Γραφείο ρεπορτάζ: Romfea.gr


Ένα επικοινωνιακό παιχνίδι φαίνεται να έχει ''στηθεί'' τις τελευταίες ώρες, σχετικά με τον φετινό εορτασμό του Πάσχα.

Λίγες ώρες πριν την συνεδρία της ΔΙΣ, ο Αρχιεπίσκοπος είχε σήμερα συνάντηση με τον Πρωθυπουργό στο περιθώριο έκθεσης στην Βουλή για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση.

Πριν από λίγο ο τηλεοπτικός σταθμός MEGA με αφορμή την συνάντηση Αρχιεπισκόπου - Πρωθυπουργού, αποκάλυψε ότι η Κυβέρνηση και η Αρχιεπισκοπή είναι σε συννενόηση ώστε να αλλάξει η ώρα της Ανάστασης.

Οι πληροφορίες του καναλιού λένε ότι η Ανάσταση θα γίνει από τις 19.00 μέχρι της 21.00, παρόλο αυτά δεν έχει παρθεί ακόμα κάποια απόφαση.

Το εν λόγω μέτρο φαίνεται να μην βλέπουν με καλό μάτι η πλειάδα των Ιεραρχών, οι οποίοι θεωρούν κάτι τέτοιο ούτε λίγο ούτε πολύ ιεροσυλία.

"Είναι αδιανόητο ως Εκκλησία να δεχθούμε να αλλάξει το ωράριο της Ανάστασης, την ώρα που κάποιοι επιτρέπουν χιλιάδες άτομα να συνωστίζονται σε πλατείες χωρίς μάσκες και τήρηση μέτρων" - τόνισε μιλώντας στην Romfea.gr Ιεράρχης της Βορείου Ελλάδος.

Επίσης, ο ίδιος Ιεράρχης ανέφερε ότι "η Διοικούσα Εκκλησία πρέπει να σταματήσει να βάζει κατ΄ οικονομία στην κατ΄ οικονομία, γιατί στο τέλος πολύ φοβάμαι ότι το κρασί της Θείας Κοινωνίας θα το κάνουμε νερό".

Πάντως μετά την σημερινή συνάντηση του Αρχιεπισκόπου με τον Πρωθυπουργό, τα μάτια όλων από αύριο θα είναι στραμμένα στις συνεδρίες της ΔΙΣ.

Φαίνεται ότι όσο περνούν οι μέρες και πλησιάζει το Πάσχα, Εκκλησία και Κυβέρνηση προσπαθούν να δώσουν στους Έλληνες κάτι περισσότερο από τον περσινό εορτασμό.

ilion theia koinonia

Έτοιμη για συμβιβασμό με την πολιτεία στο ζήτημα των εορτασμών του Πάσχα παρουσιάζεται η εκκλησία.

Λίγη ώρα προτού η Διαρκής Ιεράς Σύνοδος συνεδριάσει για να ανακοινώσει τις αποφάσεις της, ο εκπρόσωπος Τύπου της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, μητροπολίτης Αθηναγόρας, μίλησε στην «Κοινωνία Ώρα MEGA».

«Όταν υπάρχουν κάποιες ανάγκες όλα αυτά μπορούν να γίνουν. Αν δεν μετατεθεί η απαγόρευση, τι θα κάνουμε; θα βγούμε μόνοι μας να πούμε ‘’Χριστός Ανέστη’’ σχολίασε σχετικά με το ενδεχόμενο να γίνει η Ανάσταση στις 21:00 το βράδυ.

«Όταν έχουμε μια πανδημία, απαγόρευση κυκλοφορίας, όταν μαζί με το θρησκευτικό αίσθημα πρέπει να προφυλάξουμε τους ανθρώπους και την υγεία τους, πρέπει να βρούμε μια μέση λύση που να μας ικανοποιεί όλους» πρόσθεσε χαρακτηριστικά.

Όπως γνωστοποίησε, δε, η φετινή περιφορά των επιταφίων θα γίνει στα προαύλια των ναών και δεν θα βγει στους δρόμους, ενώ η αναστάσιμη λειτουργία ενδεχομένως να γίνει στα προπύλαια των εκκλησιών.

Όλα αυτά, όπως είπε, «προκειμένου να μην είναι κλειστές οι εκκλησίες και να τα κάνουμε μόνοι μας οι ιερείς και οι ψάλτες. Πάμε σε συμβιβαστική λύση, όπως έγινε και τα Χριστούγεννα».

Υπενθυμίζεται, ότι χθες, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, για το θέμα των εορτασμών του Πάσχα και το πώς θα λειτουργήσουν οι εκκλησίες.