Σάββατο 22 Μαΐου 2021

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΤΩΝ ΜΥΡΟΦΟΡΩΝ

 

«Χριστοῦ φανέντος τοῖς ἴχνεσιν ἀκολουθοῦσαι σεμναί, καί αὐτόν θεραπεύουσαι γνώμης προθυμότατα Μυροφόροι εὐθύτητι, οὐδέ θανόντα τοῦτον ἐλίπετε∙ ἀλλ’ ἀπελθοῦσαι μύρα σύν δάκρυσιν, ἀπεκομίσατε συμπαθῶς κινούμεναι∙ ὅθεν ὑμῶν μνήμην τήν πανίερον πανηγυρίζομεν» (στιχ. εσπ. ημέρας).

(Σεμνές Μυροφόρες, ακολουθώντας τα ίχνη του Χριστού που φάνηκε (στον κόσμο ως άνθρωπος) και υπηρετώντας Τον προθυμότατα με ειλικρίνεια, δεν Τον εγκαταλείψατε ούτε και νεκρό. Απεναντίας, κινούμενες από αγάπη προς Αυτόν πήγατε και Του προσφέρατε μύρα μαζί με τα δάκρυά σας. Γι’ αυτό και πανηγυρίζουμε την πανίερη μνήμη σας).

Είναι ένα από τα πιο συγκλονιστικά τροπάρια. Διότι εξαγγέλλει την πορεία ζωής των μυροφόρων γυναικών, από τη στιγμή που γνώρισαν τον Κύριο Ιησού Χριστό και μετέπειτα μέχρι του τέλους, που είναι μία αδιάκοπη πορεία θετικής προσέγγισης Εκείνου. Τι βλέπουμε;

- Οι γυναίκες ακολουθώντας τον Κύριο βρίσκονταν αδιάκοπα πάνω στα ίχνη που χάραζε η δική Του πορεία – ήσαν αληθώς υπήκοες κατά το πρότυπο του Ίδιου απέναντι στον Θεό Πατέρα.

- Τον υπηρετούσαν και τον εξυπηρετούσαν στο απολυτρωτικό έργο Του, και μαζί με Εκείνον και τους μαθητές Του, γινόμενες οι χορηγοί Του και τα χέρια Του σε ό,τι χρειαζόταν. Και μάλιστα χωρίς καμία δεύτερη σκέψη ή λογισμό ζήλειας και κατάκρισης – η ευθύτητα γνώμης τους ήταν αυτό που κήρυσσε ο Κύριος και έπειτα και οι απόστολοι: αγάπη εκ καθαράς καρδίας.

- Και το πιο συγκινητικό και υποδειγματικό και αξιοπρόσεκτο: δεν Τον εγκατέλειψαν και τότε που φάνηκε να γκρεμίζονται οι ελπίδες τους με τη σύλληψή Του, τη Σταύρωσή Του, τον θάνατό Του. Όταν όλοι οι μαθητές του Κυρίου Τον εγκατέλειψαν και Τον άφησαν μόνο, εκείνες βρήκαν το κουράγιο να συνεχίσουν να Τον αγαπούν και να κινούνται με θερμότητα και συμπάθεια απέναντί Του. Τόσο που νύχτα ακόμη πήραν αρώματα και μύρα για να Του επιτελέσουν τα καθορισμένα από το Ιουδαϊκό τυπικό σε θανόντες, υπερνικώντας κάθε φόβο και ανασφάλεια που ήταν λογικό να νιώθουν. Κι ήταν διπλάσιο θα λέγαμε το άρωμα του αγορασμένου μύρου τους, γιατί ήταν αναμειγμένο με τα δάκρυα της καρδιάς τους – τι πολυτιμότερο στη γη αυτή από τα δάκρυα της αγάπης και του πόνου!

Όχι ιερή λοιπόν η μνήμη των Μυροφόρων γυναικών, αλλά πανίερη, κατά τον άγιο υμνογράφο. Γι’ αυτό και αξίζει το πανηγύρι γι’ αυτές τις μοναδικές γυναίκες, που μένει το παράδειγμά τους αιώνια αναφορά για όλους τους πιστούς. Γιατί; Διότι όπως είπαμε δείχνει τι σημαίνει αληθινή αγάπη. Απέναντι στον Θεό κι απέναντι στον συνάνθρωπό μας. Καλούμαστε ν’ αγαπάμε Θεό και άνθρωπο, όχι γιατί μας προσφέρουν απλώς κάτι, αλλά και τότε που φαίνονται να μας εγκαταλείπουν. Στη θεωρούμενη «νέκρωσή» τους ως προς εμάς, εκεί πρέπει να ενεργοποιούμε τη θέρμη και τη συμπάθειά μας. Και ως προς μεν τον Θεό, η «νέκρωσή» Του, δηλαδή η εγκατάλειψή μας από Εκείνον, είναι φαινομενική. Ποτέ ο Θεός δεν μας εγκαταλείπει. Τότε μάλιστα που νομίζουμε ότι είναι απών, είναι περισσότερο από ποτέ άλλοτε παρών. Αλλά και ως προς τον συνάνθρωπο, η αδιαφορία του για εμάς που επισύρει όμως την ενεργοποίηση της αγάπης μας, λειτουργεί μυστικά ως πρόκληση της ανάστασής του. Ποιος ποτέ επέμεινε στην αγάπη του έστω και προς τον αρνητή του, και δεν είδε τις περισσότερες φορές θαυμαστά αποτελέσματα; Την ευκαιρία δηλαδή που του δίνουμε για να ανανήψει και μετανοήσει!


ΠΗΓΗ

ΣΑΒΒΑΤΟΝ ΤΩΝ ΜΥΡΟΦΟΡΩΝ

 

«Ἰουδαίων ὁ λαός τῷ Πιλάτῳ ἐκβοᾷ∙ Ἀπόλυσόν μοι τόν κακοῦργον λῃστήν∙ ἆρον, ἆρον, σταύρωσον τόν ἀναμάρτητον» (ωδή γ΄ κανόνος Μυροφόρων).

(Ο λαός των Ιουδαίων κραυγάζει προς τον Πιλάτο: Άφησέ μου ελεύθερο τον κακούργο ληστή. Θάνατος, θάνατος! Σταύρωσε τον αναμάρτητο).

Στα γεγονότα λίγο προ της Σταυρικής θυσίας του Κυρίου Ιησού Χριστού μάς παραπέμπει ο άγιος υμνογράφος Ανδρέας ο Κρήτης, τότε που ο Κύριος βρίσκεται υπόδικος ενώπιον του Πιλάτου, για να ακούσει από το συγκεντρωμένο πλήθος το «άρον, άρον, σταύρωσον Αυτόν!» - με την παραδοξότητα του υμνογράφου να βάζει στο στόμα του λαού και τη θεολογική αποτίμηση: «τόν ἀναμάρτητον!» Κι αυτό γιατί το ίδιο αυτό πλήθος, προ ολίγων μόλις ημερών κραύγαζε κατά την είσοδο του Κυρίου καθημένου επί πώλον όνου το «Ὠσαννά τῷ Υἱῷ Δαυίδ∙ Εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου», κραδαίνοντας τα κλαδιά από τους φοίνικες. Αλλά είναι τελικώς ένα άκριτο πλήθος, ο λαός που άγεται και φέρεται δυστυχώς από τους λαοπλάνους και τους δημαγωγούς – εν προκειμένω τους θρησκευτικούς άρχοντες των Ιουδαίων – οι οποίοι έπεισαν τον λαό αυτόν που λειτουργούσε πια ως όχλος να ζητήσουν από τον Πιλάτο χάρη για τον κακούργο και όχι για τον ευεργέτη τους Ιησού Χριστό.

Λογικά, αντικειμενικά, ηθικά, θεολογικά, κοινωνιολογικά η επιλογή του λαού δεν μπορεί να σταθεί σε οποιαδήποτε βάσανο – επιλέγει τον κακούργο, τον ληστή, εκείνον που αποτελούσε μάστιγα για τη ζωή του και απορρίπτει έως θανάτου Εκείνον που μέχρι τη συγκεκριμένη ώρα τού είχε φερθεί μόνον ως ευεργέτης. «Λαός μου τί ἐποίησάς μοι καί τί μοι ἀνταπέδωκας;» - ο ύμνος από τη Μεγάλη Εβδομάδα εκφράζει το παράπονο του ενανθρωπήσαντος Θεού, το ίδιο παράπονο των προφητών του Θεού που δέχτηκαν την κακότητα και την επίθεση και τον θάνατο από τον λαό στον οποίο κήρυξαν τη μετάνοια και στάθηκαν απέναντί του ως ευεργέτες! Ό,τι ο Κύριος είχε προείπει καθαρά ως λόγο ή μέσω των παραβολών, ότι δηλαδή θα υποστεί την ίδια απόρριψη ως Υιός με τους απεσταλμένους δούλους του Θεού Πατέρα, τώρα επιβεβαιώνεται και γίνεται πραγματικότητα.

Πρόκειται κυριολεκτικά για τύφλωση: όχι των υλικών οφθαλμών αλλά του κύριου οφθαλμού της ψυχής, του νου που φωτίζει την πορεία ενός ανθρώπου. Και τι γίνεται λοιπόν καθοδηγητικό στοιχείο της πορείας του; Τα πάθη και οι αλλοιωμένες και διαστρεβλωμένες δυνάμεις της ψυχής του, οι οποίες μη έχοντας φωτισμό από τον Θεό άγονται και φέρονται από τον Πονηρό διάβολο! Τεράστια η ευθύνη των λαοπλάνων και των δημαγωγών, και τότε και πάντοτε, που τεχνηέντως γιατί γνωρίζουν την ψυχολογία της μάζας και του όχλου καθοδηγούν προς ό,τι συνιστά απολύτως δικό τους συμφέρον – συνήθως την εξουσία και τη σαρκολατρεία τους! Αλλά μεγάλη και η ευθύνη του ίδιου του λαού που αφήνεται στα χέρια των επιτηδείων αυτών, όταν μάλιστα έχει γευτεί και τις συνέπειες της δημαγωγίας αλλά και τις ευεργεσίες των αγίων του: κατά τρόπο αδιανόητο όπως είπαμε επιλέγει την καταστροφή του!

Πώς μπορεί να εξηγηθεί βαθύτερα η διαστροφή και ο παραλογισμός αυτός, όταν μάλιστα, το ξανατονίζουμε, έχει γευτεί κανείς την ευεργεσία και έχει ακούσει την αλήθεια; Η μόνη εξήγηση είναι η άλωση της ψυχής από την αμαρτία, η ροπή προς ό,τι αποτελεί ψέμα, μία παραλυσία του πνεύματος, το οποίο έτσι επιθυμεί μόνο τα της σαρκός και βάλλει προς κάθε τι ανώτερο και υγιές. Η αμαρτία που λειτουργεί στην ύπαρξη του ανθρώπου, ακόμη και του βαπτισμένου όταν βρίσκεται χαλαρωμένος και όχι στην ένταση που απαιτεί ο λόγος του Θεού, αυτό έχει καταφέρει και καταφέρνει: να αλλοιώνει τα πάντα και να μας κάνει να θεωρούμε ως κανονική και υγιή τροφή το δηλητήριο! Το είδαμε με τον πιο απόλυτο τρόπο στα μοναδικά και συγκλονιστικά γεγονότα του Πάθους του Κυρίου, το είδαμε στη ζωή των περισσοτέρων αγίων της Εκκλησίας – πάντοτε ήταν διωκόμενοι κατά το πρότυπο του Κυρίου: «εἰ ἐμέ ἐδίωξαν καί ὑμᾶς διώξουσι» - το βλέπουμε δυστυχώς και σήμερα που ο λόγος του Θεού ερμηνεύεται και κατανοείται κατά το δοκούν: ό,τι νομίζει ο καθένας αυτό και θεωρεί ως σωστό, αδιαφορώντας τελικώς για την αλήθεια, γιατί δεν «ταιριάζει» στο δικό του θέλημα!

Δεν το βλέπουμε εξίσου και σε άλλες διαστάσεις της προσωπικής και της κοινωνικής μας ζωής; Πώς μπορεί για παράδειγμα να εξηγηθεί η ευκολία αποδοχής των λεγομένων «fake news» και όχι των πραγματικών γεγονότων; Πώς κάθε τι, και το πιο παράλογο: όπως ότι η γη είναι... επίπεδη, βρίσκει και πάλι γρήγορους αποδέκτες;  Πώς... πώς...πώς; Λογική εξήγηση δεν υφίσταται. Είναι είπαμε η λειτουργία της αμαρτίας, η ευπιστία προς το περίεργο, το αληθοφανές, το μυστικοπαθές, που μας κάνει να φαινόμαστε οι πιο... έξυπνοι, οι πιο... σοφοί, οι πιο... ενημερωμένοι, ακόμη και οι πιο... πιστοί! Γι’ αυτό και στην περίπτωση αυτή ακούμε δυστυχώς το συχνά επαναλαμβανόμενο με δημώδη τρόπο: «Και πάλι την... πατήσαμε, μεγάλε!»


ΠΗΓΗ

ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973) ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ ΤΟΜΟΣ Β' (6)

 



 

14.9. Κοίμηση του Προεδρεύοντος Ταλαντίου Ακακίου και εσπευσμένη εκλογή νέου Αρχιεπισκόπου


Όπως έχει αναφερθεί, ο Σεβ. Ταλαντίου Ακάκιος υπέφερε από διάφορες παθήσεις και η υγεία του ήταν κλονισμένη και επισφαλής. Τούτο είχε ως συνέπεια να επέλθει η Κοίμησή του την 1η Δεκεμβρίου του 1963 54.


Επί τω ακούσματι του θλιβερού αγγέλματος, συνέρρευσε πλήθος πιστών στην Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου στην Παιανία Αττικής, προκειμένου να αποδώσουν την τιμή και τον σεβασμό τους στον σεπτό Ποιμενάρχη, τον κοπιάσαντα στα αθλητικά σκάμματα της Μοναχικής ζωής παιδιόθεν εν Αγίω Όρει,


αλλά και επί 34 έτη αναλωθέντα στον ιερό Αγώνα του Πατρίου Ημερολογίου, στον οποίον κατέστη εν τέλει Κεφαλή επί τριετίαν, εξασφαλίσας θυσιαστικά την αποστολική διαδοχή, όπως προεγράφη.


Η Εξόδιος Ακολουθία του εψάλη υπαίθρια στην Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου, λόγω του συρρεύσαντος πλήθους, χοροστατούντων των τεσσάρων Αρχιερέων (Γαρδικίου Αυξεντίου, Μαγνησίας Χρυσοστόμου, Διαυλείας Ακακίου και Σαλαμίνος Γεροντίου), τη συμμετοχή 30 Ιερέων και δύο Διακόνων.


Επικήδειο λόγο εκφώνησε ο Σεβ. Γαρδικίου Αυξέντιος, μέσω του οποίου υπέμνησε τα περί της Μοναχικής ακριβείας και τους υπέρ Πίστεως αγώνες του μεταστάντος Πρωθιεράρχου 55.


Ο μακαριστός Αρχιερεύς χειροτονήθηκε Επίσκοπος τον Δεκέμβριο του 1960 στο Ντήτρόϊτ των Η.Π.Α., όπως παρακολουθήσαμε στο προηγούμενο Κεφάλαιο.


Πρόφθασε να χειροτονήσει περί τους 20 Ιερείς, παρά τους διωγμούς και περιορισμούς, επιστηρίζοντας το δοκιμαζόμενο Ποίμνιο της Εκκλησίας μας. Προ της μακαρίας Κοιμήσεώς του, είπε ότι πλέον έχει τελειώσει η αποστολή του 56.


Η μνήμη του παραμένει ευγνωμόνως ζώσα στην Εκκλησία των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών Ελλάδος. Επί τη αναγγελία της Κοιμήσεώς του, η τετραμελής Ιερά Σύνοδος εξέδωσε αυθημερόν <<Ψήφισμα>> περί της αποφάσεώς της να αναλάβει θέσιν Τοποτηρητού ο έχων τα πρεσβεία της Αρχιερωσύνης Σεβ. Γαρδικίου Αυξέντιος, να παρίσταται (η Σύνοδος) στην Εξόδιο Ακολουθία και να εκφωνηθεί κατάλληλος Επικήδειος,


να αναρτηθεί η φωτογραφία του στα Γραφεία της Ιεράς Συνόδου, να δοθεί εντολή στον Ιερό Κλήρο να μνημονεύει του ονόματος του μεταστάντος με τους λοιπούς τελειωθέντας Αρχιερείς, να εκφράσει τα συλλυπητήριά της στους συγγενείς και την Αδελφότητα της Ιεράς Μονής Αγίου Νικολάου και να δημοσιευθεί αυτό στην <<Φωνή της Ορθοδοξίας>> 57.


Μετά την Κοίμηση και την Εξόδιο Ακολουθία του Σεβ. Ταλαντίου Ακακίου, οι τέσσερεις εναπομείναντες Αρχιερείς συνήλθαν προκειμένου να αποφασίσουν περί του πρακτέου.


Όμως, υπήρξε διάσταση απόψεων. Οι τρεις Επίσκοποι, Γαρδικίου, Διαυλείας και Σαλαμίνος, υπεστήριξαν ότι πρέπει να εκλεγεί Αρχιεπίσκοπος κάποιος μεταξύ αυτών, και μάλιστα άμεσα, διά ψηφοφορίας τους.


Ο Μαγνησίας Χρυσόστομος εξέφρασε την σοβαρή διαφωνία του. Σύμφωνα με ιδιόχειρο Πρακτικό του Γραμματέως Σεβ. Μαγνησίας Χρυσοστόμου 58 της Συνεδριάσεως της 3.12.1963, την 17.00', στα Γραφεία της Ιεράς Συνόδου στην Αθήνα (Κάνιγγος 32),


τοποθετηθείς πρώτος ο Σεβ. Μαγνησίας υποστήριξε ότι η ανάδειξη Αρχιεπισκόπου πρέπει να γίνει διά κοινής ψήφου Κλήρου και Λαού, όπως συμβαίνει σε Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες.


Δηλαδή, κατόπιν προσευχής στον εν Αθήναις Ναό των Αγίων Τριών Παρθένων (στον Βοτανικό), στις 15.00', να λάβει χώρα μυστική ψηφοφορία ενός φακέλλου σφραγισμένου, στον οποίον να αναγράφεται το όνομα ενός μόνο ψηφιζομένου μεταξύ των Αρχιερέων και ο φάκελλος να ρίπτεται εντός της ψηφοδόχου (κάλπης).


Κληρικοί δυνάμενοι να ψηφίσουν να είναι όλοι οι ανά την Ελλάδα ανήκοντες στην εκκλησιαστική μας παράταξη, λαϊκοί δε μόνον οι εκπρόσωποι των ανά την Ελλάδα Διοικητικών Συμβουλίων της ΠΘΕΟΚ, της Ελληνικής Θρησκευτικής Κοινότητος των Γ.Ο.Χ. και οποιασδήποτε άλλης Συλλογικής Οργανώσεως που να ανήκει εις ημάς.


Κάθε Κληρικός και κάθε Οργάνωση θα δικαιούνται μιας ψήφου. Ο τρόπος αυτός εκλογής Αρχιεπισκόπου είναι όχι μόνον σύμφωνος με τους Ιερούς Κανόνες και την Ιερά Παράδοση, αλλά και θα περιβάλλει τον νέο πνευματικό Ηγέτη της Εκκλησίας μας με ισχυρότερη εγκυρότητα,


για την αποστόμωση των ποικίλων επικριτών των Αρχιερέων, αλλά και την άρση της επιφυλακτικότητος όσων αμφισβητούν αδικαιολόγητα το κύρος της χειροτονίας μας και αντιλέγουν περί του αδιαβλήτου της Αρχιερωσύνης μας. 


Από τα υποστηριχθέντα γίνεται φανερόν, ότι ο Σεβ. Μαγνησίας μετά τα συμβάντα του Μαϊου του 1962 κατέβαλλε πλέον προσπάθειες για εξισορρόπηση των πραγμάτων, που είχαν τότε διασαλευθεί, και κατά την παρούσα πάρα πολύ κρίσιμη περίσταση


εδίδετο η δυνατότητα και η ευκαιρία να διορθωθούν εν τινι μέτρο, με την εκ των υστέρων έγκριση Κλήρου και Λαού, της εκλογής του Πρώτου και της εν γένει αποδοχής και επιβεβαιώσεως και των λοιπών γενομένων, ώστε να παύσουν πικρίες και αντιλογίες.


Μόνον εντός αυτού του σκεπτικού κατανοείται αυτή η τοποθέτηση, η οποία δεν σκόπευε να εισαγάγει καινά θέσμια στην παγιωθείσα κατάσταση εκλογής Επισκόπου και πολύ περισσότερον Αρχιεπισκόπου.


Ο Σεβ. Γαρδικίου Αυξέντιος συμφώνησε, ότι ο καλύτερος τρόπος είναι ο προταθείς, αλλά δεν είναι δυνατόν να εφαρμοσθεί, διότι κατά τα ειωθότα της Εκκλησίας ο Αρχιεπίσκοπος δεν εκλέγεται με συμμετοχή λαϊκών.


Γι' αυτό και πρέπει σύμφωνα με την σειρά των Προκατόχων μας να προβληθεί ο έχων τα πρεσβεία (δηλαδή ο ίδιος!) ή με διεξαγωγή ψηφοφορίας μεταξύ των Αρχιερέων.


Πρότεινε μάλιστα να απομακρυνθούν από τα γραφεία οι ιθύνοντες της ΠΘΕΟΚ. Αν τελικά θα πρέπει να ψηφίσουν Κλήρος και Λαός, τότε να ψηφίσουν και οι Μονές, και μάλιστα οι Γυναικείες, αφού οι γυναίκες ψηφίζουν και κοσμικούς άρχοντες. Επίσης και οι του Αγίου Όρους.


Τελικά όμως ετάχθη κατά της συμμετοχής Κλήρου και Λαού. Ο Σεβ. Διαυλείας Ακάκιος είπεν ότι η αξίωση των λαϊκών για συμμετοχή σε εκλογή Αρχιεπισκόπου είναι παράλογη.


Πρότεινε δε Αρχιεπίσκοπος να προτιμηθεί ο έχων τα πρεσβεία της αρχιερωσύνης Σεβ. Γαρδικίου, διευκρινίσας ότι ο ίδιος, ήτοι ο Διαυλείας, δεν δέχεται να εκλεγεί.


Από το υποστηριχθέν, αποκαλύφθηκε το γιατί και με ποιό σκεπτικό επιλέχθηκε να χειροτονηθεί μία ημέρα ενωρίτερα, προ του εψηφισμένου Μαγνησίας Χρυσοστόμου, ο απρόσμενα και βεβιασμένα τότε προβληθείς, παρά βεβαίως την θέλησή του, Γαρδικίου Αυξέντιος!...


Ο Σεβ. Σαλαμίνος Γερόντιος επανέλαβε τα αυτά, κακίσας την συμπεριφορά των λαϊκών της ΠΘΕΟΚ, διαφαινόταν η προσπάθειά τους να περιορίσουν την δράση και επιρροή της και ήταν φυσικά


ενήμεροι για την συμπάθειά της έναντι του κατά γενικήν ομολογίαν φίλων και εχθρών επιφανεστέρου και ικανοτέρου κατά πάντα από τους Αρχιερείς Μαγνησίας Χρυσοστόμου.


Ένα τέτοιο όμως ενδεχόμενο αναδείξεώς του στην Πρωθιεραρχία με την αναμενόμενη προφανή υποστήριξή του από Κλήρο και Λαό, όπου και έχαιρε αμερίστου αποδοχής και δημοτικότητος, είναι φανερόν ότι δεν ήταν επιθυμητό από τους λοιπούς τρεις Αρχιερείς.


Επιστρέφοντας στα της Συνεδρίας της Ιεράς Συνόδου της 3.12.1963, ο Σεβ. Μαγνησίας Χρυσόστομος δευτερολόγησε, επαναλαμβάνοντας ότι η γνώμη του είναι αμετάθετη και δεν θα συμμετάσχει σε ψήφιση Αρχιεπισκόπου, τονίζοντας ταυτόχρονα ότι ακόμη και αν επρόκειτο να ψηφίσουν αυτόν τον ίδιον (που γνώριζε φυσικά ότι δεν ισχύει), δεν θα δεχόταν να αναλάβει την τιμήν.


Επιχειρηματολογώντας τόνισε ότι κατά την περίσταση εκείνη ο νέος Αρχιεπίσκοπος ήταν ανάγκη να περιβάλλεται με όσο το δυνατόν περισσότερη εκτίμηση και συμπάθεια, εφ' όσον μόνον διά του τρόπου τούτου η προσωπικότητά του θα έχαιρε απεριορίστου αγάπης και σεβασμού και οι εντολές του θα εύρισκαν ευρεία απήχηση στην συνείδηση του λαού μας. 


Έναντι δε των υπεναντίων θα ενέπνεε την ανάλογη επιβλητικότητα. Εξ άλλου, θεώρησε ότι δεν είναι επαρκής ο αριθμός τεσσάρων Αρχιερέων για ένα τόσο σοβαρό εγχείρημα, ερήμην της γνώμης του ευσεβούς Κλήρου και Λαού, οι οποίοι θα ηδύναντο εκ των υστέρων να αμφισβητήσουν αυτήν.


Όσο για την συμμετοχή Μοναζουσών, τούτο είναι άηθες και δεν ακούσθηκε ποτέ. Οι του Αγίου Όρους, ως περιοχή εξωκλιματική, αφού εκεί δεν μνημονεύεται ο Αρχιεπίσκοπος ημών, δεν δικαιούνται ψήφου, αν όμως τελικά αποφασισθεί η συμμετοχή των Ζηλωτών Πατέρων, δεν θα αντιτασσόταν.


Ως προς τους λαϊκούς της ΠΘΕΟΚ έκανε σύσταση για πατρική ανοχή, διότι συν τοις άλλοις εκείνοι ήταν αιρετοί, ενώ οι Αρχιερείς είναι ισόβιοι. Ο Σεβ. Διαυλείας Ακάκιος είπε ότι ναι μεν κάποιες τοπικές Εκκλησίες,


όπως η της Κύπρου, προβλέπουν συμμετοχή λαϊκών, αλλά τούτο είναι αντικανονικό, προτείνας η εκλογή να διεξαχθεί άψογα από τους Αρχιερείς, οι δε λαϊκοί στις εκλογές των διοικήσεών τους δεν ενήργησαν αδιάβλητα.


Οι Σεβ. Γαρδικίου και Σαλαμίνος συμφώνησαν για την εκλογή υπό μόνων των Αρχιερέων, χωρίς συμμετοχή άλλων για την αποφυγή φατριασμών, οι οποίοι είναι υπαίτιοι πνευματικής και ψυχικής βλάβης.


Ο Σεβ. Μαγνησίας τόνισε τότε προφητικά, ότι θα συμβεί το ακριβώς αντίθετο, καθ' ην στιγμήν μεταξύ των τεσσάρων Επισκόπων, του ενός ως υποψηφίου και άρα μη λαμβανομένου υπ' όψιν και του ετέρου (δηλ. του εαυτού του) απέχοντας της εκλογής,


με δύο ουσιαστικά μόνον ψηφοφόρους Αρχιερείς [και μάλιστα του ενός εξ αυτών ήδη εκδηλώσαντος την ψήφο του(!)], τούτο είναι που θα αποτελέσει αιτία μεγάλης ταραχής στους κόλπους της Εκκλησίας μας [και τότε και στο εξής]!...


Οπότε, ένεκα ασυμφωνίας και παρελθούσης της ώρας, αποφασίσθηκε να λυθεί η Συνεδρίαση και να επαναληφθεί η συζήτηση του θέματος την 7η Δεκεμβρίου 1963 58.


Γίνεται αντιληπτό νομίζουμε, ότι η στιγμή ήταν όντως καθοριστική, διότι εν πολλοίς θα έκρινε αυτό τούτο το μέλλον της Εκκλησίας μας. Ήδη στις χειροτονίες του Μαϊου του 1962 δεν τηρήθηκαν τα αναμενόμενα και υπήρξε ανατροπή, λόγω επιβολής των απόψεων μιας φωνασκούσης μειοψηφίας 59


Τούτο απετέλεσε απαρχή μεγάλης ανησυχίας για το μέλλον και θα έπρεπε να υπάρξει τρόπος να τεθεί φραγμός στην διάθεση κάποιων για αυθαιρεσίες.


Εκείνη η περίπτωση προξένησε μεν χαρά και ανακούφιση για την χειροτονία νέων Αρχιερέων, αλλά ουσιαστικά επέφερε και αναστάτωση σε μεγάλη μερίδα Κλήρου και Λαού και επήλθε δυσαρέσκεια, ψυχρότητα και έλλειψη εμπιστοσύνης έναντι κάποιου ή κάποιων προσώπων, τα οποία θεωρήθηκαν υπαίτιοι.


Η ισορροπία κράτησε τότε μετά βίας, λόγω και του σεβασμού έναντι του Γέροντος Σεβ. Ταλαντίου Ακακίου. Μετά όμως την Κοίμησή του, χρειαζόταν ιδιαίτερα προσεκτικές και διακριτικές ενέργειες, για την διατήρηση της εκκλησιαστικής συνοχής και ενότητος,


αλλά αυτό που κυρίως έπρεπε να υπολογισθεί διορατικώς ήταν η εξασφάλιση ομαλής και ευλογημένης συνέχειας, η οποία να επούλωνε τα προκληθέντα τραύματα και να έδιδε την δυνατότητα


της όσο το δυνατόν πιο ευρείας και αντιπροσωπευτικής συμμετοχής και συνυπευθυνότητος για το μέλλον, ώστε να απέτρεπε κάθε πιθανή διάθεση για βλαπτικές ενέργειες.


Όμως αυτό το διέβλεπε μόνον ο Μαγνησίας Χρυσόστομος, ενώ οι λοιποί τρεις Αρχιερείς είχαν ήδη λάβει τις αποφάσεις τους και προχώρησαν όπως νόμιζαν καλύτερα, μη υπεισερχόμενοι προφανώς σε τέτοιου είδους σκέψεις και ανησυχίες.


Γι' αυτό και προέβησαν μόνοι τους στην προκαθορισθείσα εκλογή Αρχιεπισκόπου την 7η Δεκεμβρίου 1963, ενώ ο Σεβ. Μαγνησίας Χρυσόστομος απείχε μη συμφωνήσας προς τούτο.





54. Βλ. ΦΟ, αρ. φ. 433/9.12.1963 (έκτακτος έκδοσις), σελ. 2. <<Ο Αρχιεπίσκοπος της Εκκλησίας των Γ.Ο.Χ. της Ελλάδος κυρός Ακάκιος μετέστη προς τον Κύριον>>. Ο Σεβ. Μαγνησίας Χρυσόστομος την ημέρα εκείνη λειτούργησε στην Ιερά Μονή Γενεθλίου της Θεοτόκου στην Αίγινα, όπου θα είχε δει και πάλι τον Όσιο Γέροντα Ιεώνυμο, όταν ελήφθη το τηλεγράφημα με το δυσάρεστο νέο ώστε να σπεύσει να παραστεί (μαρτυρία αδ. Παναγιώτου Τόγια στον γράφοντα τον Οκτώβριο του 2019 στην Αίγινα).

55. Βλ. ΦΟ, αρ. φ. 433/9.12.1963 (έκτακτος έκδοσις), σελ. 3-7: <<Ο εκφωνηθείς επικήδειος>>. Ο μεταστάς Ιεράρχης, ο οποίος ήταν και ο Πνευματικός Πατέρας του Βιογραφουμένου μας, γεννήθηκε το 1888 στην Δεσφίνα Φωκίδος. Σε ηλικία μόλις 16 ετών, το 1904, μετέβη στο Άγιον Όρος, στην Ιβηρική Σκήτη του Τ. Προδρόμου, όπου επιδόθηκε στην Αγιογραφία. Το 1907 εκάρη Μοναχός. Διάκονος χειροτονήθηκε το 1914 και Ιερομόναχος το 1917. Το Μέγα Σχήμα έλαβε το 1920 και επίσης χειροτονήθηκε Πνευματικός ένεκα της αρετής του. Το 1929 εξήλθε του Αγίου Όρους με Ζηλωτές Πατέρες για να συμμετάσχει στον ιερό Αγώνα του Πατρίου Ημερολογίου, κοπιάσας υπέρμετρα και υποστάς πολλές κακουχίες. Το οφφίκιον του Αρχιμανδρίτου έλαβε το 1936. Το 1939 ίδρυσε την Ιερά Γυναικεία Μονή του Αγίου Νικολάου στην Παιανία Αττικής. Διετέλεσε Πρόεδρος της Εκκλησιαστικής Επιτροπής των ετών 1955-1960, οπότε και χειροτονήθηκε Επίσκοπος.

56. Βλ. Εκκλησία Γ.Ο.Χ. Ελλάδος, Ημεροδείκτης του Πατρίου Εορτολογίου 2003 (Αφιερωμένος εις τον αοίδιμον Πρωθιεράρχην Επίσκοπον Ταλαντίου κυρόν Ακάκιον), σελ. 14-19. Στον βίο και τους αγώνες του μεταστάντος ανεφέρθη και ο Σεβ. Διαυλείας Ακάκιος, ανεψιός και πνευματικό του τέκνο, μέσω του κειμένου του: <<Ο Γίγας της Ορθοδοξίας>>, (ΦΟ, αρ. φ. 434-435/13.1.1964, σελ. 5-6).

57. Βλ. ΦΟ, αρ. φ. 433/9.12.1963 (έκτακτος έκδοσις), σελ. 2.

58. Αρχείον Χρυσοστόμου Νασλίμη.

59. Ο καίτοι εψηφισμένος, αλλά αδικηθείς και παραγκωνισθείς τότε Αρχιμ. Χρυσόστομος Κιούσης, χαρακτήρισε το γεγονός εκείνο ως καθοριστικό για την αλλαγή της ιστορίας του τιμίου Αγώνος μας'  ότι δηλαδή, ευταξία πλέον, ο σεβασμός στους Ιερούς Κανόνες, το γόητρο του Αγίου πρ. Φλωρίνης Χρυσοστόμου, που συνέθεταν εικόνα αγιότητος και αίγλης, περιφρονήθηκαν'  ώστε έκτοκτε να επικρατήσουν κάθε είδους αρνητικά φαινόμενα, προς υποβιβασμόν και καταπλήγωσιν της Μαρτυρικής Εκκλησίας μας (βλ. <<Τα Απομνημονεύματά μου>>, σελ. 21). Απαισιόδοξες σκέψεις και παράπονα πρέπει να είχε εκφράσει ήδη από τότε, όπως φαίνεται από την προς αυτόν (π. Χρ. Κιούση) απάντηση του Αρχ/που Λεοντίου εκ Σαντιάγο Χιλής της 7/20.7.1962. Ο Σεβ. Λεόντιος προσπάθησε πατρικώς να τον βοηθήσει να επανεύρει την ψυχική ειρήνη του, θυμίζοντας την πνευματική ωριμότητα που απαιτεί το επισκοπικό αξίωμα, και ότι αν εμποδίσθηκε τότε, τον Μάϊο του 1962, να τον χειροτονήσει, όπως σκόπευε, συνέβη λόγω περιστατικών και όχι λόγω ανθρώπων. Όμως, εφ' όσον εργασθεί με τους Επισκόπους υπέρ Χριστού και Εκκλησίας <<ο Κύριος ημών θα σας ανυψώση όταν θα έλθη η ώρα σας>>, τον εβεβαίωνε (Αρχείον Χρυσοστόμου Κιούση).


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Αποσπασματικές αναρτήσεις από τον Β' Τόμο του βιβλίου
<<ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910 - 1973)
ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ Πίστεως>>,
που συνέγραψε ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Γαρδικίου κ. Κλήμης
της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών.
Έκδοση ''Γενικού Ταμείου Εκκλησίας Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών Ελλάδος>>,
σελ. 308-314, Αθήνα 2020.








ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ