Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2019

Χρονικὸν Πατριαρχικῆς Ἱεραποδημίας ἐν Σουηδίᾳ

Χρονικὸν Πατριαρχικῆς Ἱεραποδημίας ἐν Σουηδίᾳ (27 Σεπτεμβρίου - 1 Ὀκτωβρίου 2019)


Τὴν Παρασκευήν, 27ην Σεπτεμβρίου, ἡ Α. Θ. Παναγιότης, ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης κ. κ. Βαρθολομαῖος, ἀποδεχθεὶς εὐγενῆ πρόσκλησιν τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Σουηδίας καὶ πάσης Σκανδιναυΐας κ. Κλεόπα, ἐξ ἀφορμῆς τῶν ἐπὶ τῇ συμπληρώσει 50ετίας ἀπὸ τῆς ἱδρύσεως τῆς κατ' αὐτὸν Μητροπόλεως διοργανωθέντων ἑορτασμῶν, ἀνεχώρησεν ἀεροπορικῶς εἰς Στοκχόλμην, συνοδευόμενος ὑπὸ τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Κυδωνιῶν κ. Ἀθηναγόρου, τοῦ Πανοσιολ. Διακόνου κ. Βοσπορίου, Κωδικογράφου τῆς Ἁγίας καὶ Ἱερᾶς Συνόδου, τοῦ Ἐντιμολ. κ. Παντελεήμονος Βίγκα, Ἄρχοντος Μ. Χαρτοφύλακος τῆς Μ.τ.Χ.Ε., καὶ τοῦ Ἐλλογ. κ. Βασιλείου Γρηγοριάδου, Θεολόγου. Τὸν Παναγιώτατον ἐκ τοῦ νέου ἀερολιμένος τῆς Πόλεως προέπεμψεν ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Σηλυβρίας κ. Μάξιμος, ὁρισθεὶς Πατριαρχικὸς Ἐπίτροπος κατὰ τὸ χρονικὸν διάστημα τῆς εἰς τὸ ἐξωτερικὸν ἀπουσίας τοῦ Πατριάρχου.
Κατὰ τὴν ἄφιξιν ὑπεδέχθησαν Αὐτὸν εἰς τὸν Διεθνῆ Ἀερολιμένα τῆς Στοκχόλμης - Arlanda ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Σουηδίας καὶ πάσης Σκανδιναυΐας κ. Κλεόπας μετὰ κληρικῶν συνεργατῶν αὐτοῦ, ὅστις καὶ προσεφώνησε τὴν Α. Θ. Παναγιότητα διὰ λόγων καταλλήλων, ὡσαύτως δὲ ὁ Σεβ. Ἀρχιεπίσκοπος Καναδᾶ κ. Σωτήριος, προστεθεὶς εἰς τὴν τιμίαν Πατριαρχικὴν συνοδείαν, οἱ ἐν Στοκχόλμῃ Ἐξοχ. Πρέσβεις τῆς Τουρκίας κ. Emre Yunt, τῆς Ἑλλάδος κ. Ἀνδρέας Φρυγανᾶς, τῆς Κύπρου κ. Σῶτος Λιασίδης, ἡ ἐν Νορβηγίᾳ Πρέσβυς κ. Μαρία Διαμάντη, καθὼς καὶ ὁ ἐν Ἰσλανδίᾳ Ἐπίτιμος Γεν. Πρόξενος τῆς Ἑλλάδος Ἐντιμ. κ. Rafn Alexander Sigurdsson.
Ὁ Παναγιώτατος μετὰ τῆς συνοδείας Αὐτοῦ κατέλυσαν εἰς τὸ ξενοδοχεῖον «Radisson Collection». Τὸ ἑσπέρας, ὁ Ἐξοχ. κ. Emre Yunt παρέθεσεν ἐν τῇ Τουρκικῇ Πρεσβευτικῇ Κατοικίᾳ ἐπίσημον δεῖπνον πρὸς τιμὴν τῆς Α. Θ. Παναγιότητος.
Τὴν πρωΐαν τῆς ἑπομένης, Σαββάτου 28ης Σεπτεμβρίου, ἡ Α. Θ. Παναγιότης, ὁ Πατριάρχης, μεταβὰς εἰς τὸν Ἱερὸν Καθεδρικὸν Ναὸν τοῦ Ἁγίου Γεωργίου Στοκχόλμης, ὅπου ἀνέμενον Αὐτὸν ἐπίσημοι προσωπικότητες τῆς Χώρας καὶ ἐκπρόσωποι τῶν 18 ἐνοριῶν ἐκ τῶν τεσσάρων ἀπαρτιζουσῶν τὴν Θεόσωστον ταύτην Ἐπαρχίαν τοῦ Θρόνου Χωρῶν (Σουηδίας, Νορβηγίας, Δανίας καὶ Ἰσλανδίας), ἐτέλεσε τὸν Ἁγιασμὸν ἐπὶ τῇ ἐνάρξει τῶν ἐργασιῶν τῶς Α΄ Κληρικολαϊκῆς Συνάξεως αὐτῆς. Ἐν συνεχείᾳ ἐκήρυξε τὴν ἔναρξιν τῶν ἐργασιῶν τῆς Συνάξεως, ὁμιλήσας καταλλήλως εἴς τε τὴν ἑλληνικὴν καὶ εἰς τὴν ἀγγλικήν. Ἠκολούθησαν προγραμματισθέντες χαιρετισμοί, προσφωνήσεις καὶ εἰσηγήσεις ὁμιλητῶν.
Τὴν μεσημβρίαν, ὁ Πατριάρχης μετέβη εἰς τὰς ἐγκαταστάσεις τοῦ Ἑλληνικοῦ Σχολείου τῆς Στοκχόλμης, ἔνθα ὑπηντήθη ὑπὸ τοῦ Προέδρου τοῦ Ἐκπαιδευτικοῦ Ἱδρύματος Ἐλλογιμ. κ. Γεωργίου Κωνσταντίνου, ὑπὸ τοῦ Συλλόγου τῶν διδασκόντων ἐκπαιδευτικῶν καὶ ὑπὸ τῶν 400 περίπου μαθητῶν τοῦ σχολείου, πρὸς οὕς, τυχὼν ἐνθουσιώδους ὑποδοχῆς, ἀπηύθυνε νουθετηρίους λόγους καὶ ἀπένειμε τὰς Πατριαρχικὰς εὐχὰς καὶ εὐλογίας. Ἐκεῖθεν ἐπιστρέψας εἰς τὸν Καθεδρικὸν Ναόν, ηὐλόγησεν εἰς τὰς ἐγκαταστάσεις αὐτοῦ γεῦμα παρατεθὲν πρὸς τιμὴν Του ὑπὸ τῆς Ὀργανωτικῆς Ἐπιτροπῆς τῆς Κληρικολαϊκῆς Συνάξεως.
Τὸ ἑσπέρας τῆς ἰδίας, ἡ Α. Θ. Παναγιότης, ὁ Πατριάρχης ἐτίμησε διὰ τῆς σεπτῆς παρουσίας Αὐτοῦ τοὺς ἐθελοντὰς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Σουηδίας, εὐλογήσας τὸ πρὸς τιμὴν αὐτῶν παρατεθὲν εἰς τὸν ὡς ἄνω χῶρον τοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ δεῖπνον, ἔνθα καὶ ὡμίλησε πρὸς  αὐτοὺς καταλλήλως, καλέσας ἐν συνεχείᾳ καὶ τὸν παρακαθήμενον Σεβ. Ἀρχιεπίσκοπον Καναδᾶ κ. Σωτήριον, ὅπως ἀπευθύνῃ καὶ ἐκεῖνος λόγους νουθετηρίους καὶ ἐπιστηρικτικούς, ἐκ τῆς μακρᾶς καὶ καλλικάρπου διακονίας αὐτοῦ ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ τοῦ Καναδᾶ. Ἡ βραδιὰ κατεκλείσθη διὰ τῆς ἀνταλλαγῆς δώρων μεταξὺ τῆς Α. Θ. Παναγιότητος, τοῦ Πατριάρχου, καὶ τοῦ ἐπιχωρίου Μητροπολίτου κ. Κλεόπα.
Τὴν ἑπομένην, Κυριακήν, 29ην Σεπτεβρίου, ἡ Α. Θ. Παναγιότης, ὁ Πατριάρχης, ἐχοροστάτησε κατὰ τὸν Ὄρθρον καὶ προεξῆρχε κατὰ τὴν Θείαν Λειτουργίαν ἐν τῷ Καθεδρικῷ Ναῷ, συμπαραστατούμενος ὑπὸ τῶν συλλειτουργησάντων ἁγίων Ἀρχιερέων Σεβ. Μητροπολίτου κ. Κλεόπα, Ἀρχιεπισκόπου Καναδᾶ κ. Σωτηρίου καὶ Μητροπολίτου Κυδωνιῶν κ. Ἀθηναγόρου. Εἰς τὴν Θείαν Λειτουργίαν παρέστησαν συμπροσευχόμενοι ὁ Σεβ. Ἀρχιεπίσκοπος Ἑλσιγκίου καὶ πάσης Φιλλανδίας κ. Λέων καὶ ὁ Θεοφιλ. Ἐπίσκοπος Tartu κ. Ἠλίας, Ἱεράρχης τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Ἐσθονίας, ἐνῷ παρηκολούθησαν αὐτὴν ὁ Σεβ. Καρδινάλιος κ. Anders Arborelius, ἡ Ἀρχιεπίσκοπος Οὐψάλης καὶ Προκαθημένη τῶν Ἐπισκόπων τῆς Λουθηρανικῆς Ἐκκλησίας τῆς Σουηδίας κ. Antje Jackelén μετὰ Ἐπισκόπων τῆς Ἐκκλησίας αὐτῆς, ὁ Σεβ. Ἀρχιεπίσκοπος τῶν ἐν Σουηδίᾳ Συροϊακωβιτῶν κ. Benyamin Dioscoros Atas, καθὼς καὶ ὁ ἐν τῇ Πόλει Σεβ. Συροϊακωβίτης Μητροπολίτης κ. Filoksenos Yusuf Çetin, ἀφιχθεὶς ἐπὶ τούτῳ ἐκ Πόλεως εἰς Στοκχόλμην.
Ἡ Α. Θ. Παναγιότης, ὁ Πατριάρχης, ἀμέσως μετὰ τὸ Εὐαγγελικὸν Ἀνάγνωσμα, ὡμίλησεν ἀπευθυνθεὶς εἰς τοὺς πολυπληθεῖς πιστοὺς καὶ ἀνεφέρθη εἰς τὸ ἱστορικὸν τῆς ἐν Σουηδίᾳ Ὀρθοδόξου παρουσίας καὶ εἰς τὸ ἐν γένει ἐπιτελούμενον ἔργον τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως ὑπὸ τὴν πεπνυμένην καθοδήγησιν τοῦ Ποιμενάρχου αὐτῆς Σεβ. κ. Κλεόπα, πρὸς τὸν ὁποῖον καὶ ἐξέφρασε τὴν Πατριαρχικὴν εὐαρέσκειαν διὰ τὸ πλούσιον ἔργον του κατὰ τὴν πρώτην πενταετίαν τῆς ποιμαντορίας του. Πρὸ τῆς ἀπολύσεως, τὸν Πατριάρχην προσεφώνησε καταλλήλως ὁ ἐπιχώριος Μητροπολίτης, εὐχαριστήσας Αὐτὸν μετὰ θερμῶν λόγων διὰ τὴν συνεχῆ πατρικὴν στήριξιν πρὸς τὴν Ἱερὰν Μητρόπολιν, τὴν ἐπευλόγησιν τοῦ ἔργου αὐτῆς καὶ τὴν ἀποδοχὴν τῆς εὐλαβῶς ὑποβληθείσης προσκλήσεως, ἐξ ἀφορμῆς τῶν ἐπετειακῶν ἑορτίων ἐκδηλώσεων.
Εὐθὺς μετὰ τὴν ἀπόλυσιν τῆς Πατριαρχικῆς Θείας Λειτουργίας, ὁ Πατριάρχης προέβη εἰς τὸν ἐγκαινιασμὸν καὶ τὴν ἐπευλόγησιν τοῦ ἀρτισυστάτου Μουσείου Ἑλληνοχριστιανικῆς Κληρονομίας, τῆς Βιβλιοθήκης, τοῦ Κειμηλιαρχείου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως καὶ τῶν νέων γραφείων τοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ, παρατεθείσης ἀκολούθως καὶ μικρᾶς δεξιώσεως εἰς τὴν παρακειμένην αἴθουσαν ἐκδηλώσεων. Ἐν συνεχείᾳ, παρετέθη γεῦμα εἰς τὸ ἑστιατόριον «Κύπρος», ὅπερ ηὐλόγησεν ὁ Πατριάρχης, κατὰ τὸ ὁποῖον ὡμίλησεν ὁ Σεβ. Ἀρχιεπίσκοπος Ἐλσιγκίου καὶ πάσης Φιλλανδίας κ. Λέων, ἀναφερθεὶς εἰς τὴν ἑνότητα τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καὶ εἰς τὴν ζωὴν τῆς ὑπ' αὐτὸν Ἐκκλησίας τῆς Φιλλανδίας, συγχαρεὶς ἀδελφικῶς καὶ τὸν Σεβ. Μητροπολίτην Σουηδίας. Ὡμίλησεν ἐπίσης ἡ Προκαθημένη τῆς Σουηδικῆς Λουθηρανικῆς Ἐκκλησίας.
Τὸ ἑσπέρας τῆς ἰδίας, ὁ Παναγιώτατος ἐπεσκέφθη τὸν ἐν τῷ προαστείῳ Södertälje τῆς πρωτευούσης Καθεδρικὸν Ναὸν τοῦ Ἁγίου Ἐφραίμ τῶν ἐν Σουηδίᾳ Συροϊακωβιτῶν, ὅπου ἐγένετο ἐνθουσιωδῶς καὶ ἐνθέρμως δεκτὸς ὑπὸ τῶν νέων τῆς Κοινότητος αὐτῶν. Τὸν σεπτὸν Προκαθήμενον τῆς Ὀρθοδοξίας ὑπεδέχθησαν ὁ Σεβ. Ἀρχιεπίσκοπος κ. Benjamin Dioscoros Atas καὶ ὁ Σεβ. Μητροπολίτης κ. Filoksenos Yusuf Çetin. Ὁ Πατριάρχης ὡδηγήθη εἰς τὸ ἐσωτερικὸν τοῦ Καθεδρικοῦ, ἔνθα Τὸν προσεφώνησαν οἱ ἀνωτέρω ἐκκλησιαστικοὶ ἀξιωματοῦχοι, οἱ ὁποῖοι ἀμφότεροι ἐξῇραν τὴν προσωπικότητα καὶ τὴν προσφορὰν τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου εἰς τὸν διάλογον καὶ τὴν μεταξὺ χριστιανικῶν κοινοτήτων συνεργασίαν ἐν Τουρκίᾳ καὶ ἀλλαχοῦ. Ἀντεφώνησε δὲ ὁ Παναγιώτατος ὁμιλήσας περὶ τῆς ἀναγκαιότητος τοῦ διαχριστιανικοῦ διαλόγου, τῆς ἀμοιβαίας κατανοήσεως μεταξὺ τῶν χριστιανικῶν Ἐκκλησιῶν καὶ τῆς κοινῆς εὐθύνης αὐτῶν πρὸς μετάδοσιν τοῦ αἰωνίου καὶ πανανθρωπίνου μηνύματος τοῦ Χριστοῦ εἰς τὰς συγχρόνους κοινωνίας, ἐνῷ ἀντηλλάγησαν καὶ ἀναμνηστικὰ δῶρα. Ἀκολούθως, εἰς παρακειμένην αἴθουσαν, παρετέθη ἐπίσημον δεῖπνον πρὸς τιμὴν τοῦ Πατριάρχου.
Τὴν πρωΐαν τῆς ἑπομένης, Δευτέρας, 30ῆς Σεπτεμβρίου, ἡ Α. Θ. Παναγιότης, ὁ Πατριάρχης ἐξεναγήθη διὰ θαλάσσης εἰς τὸ ἱστορικὸν κέντρον τῆς Στοκχόλμης. Ἐν συνεχείᾳ καὶ περὶ τὴν μεσημβρίαν, ἐπεσκέφθη τὴν ἕδραν τῆς Ρωμαιοκαθολικῆς Ἀρχιεπισκοπῆς, ὅπου Τὸν ὑπεδέχθη ὁ Σεβ. Καρδινάλιος κ. Anders Arborelius, εἶτα δὲ παρεκάθησεν εἰς ἐπίσημον πρὸς τιμὴν Αὐτοῦ γεῦμα, ἔνθα ἀντηλλάγησαν μεταξὺ οἰκοδεσπότου καὶ Ὑψηλοῦ Ἐπισκέπτου ἀναμνηστικὰ δῶρα καὶ φιλόφρονες λόγοι. Ἀργὰ τὸ ἑσπέρας τῆς ἰδίας, ὁ Πατριάρχης, ἀποδεχθεὶς εὐγενῆ πρόσκλησιν τοῦ Ἐξοχ. Πρέσβεως κ. Ἀνδρέου Φρυγανᾶ, μετέβη εἰς τὴν Ἑλληνικὴν Πρεσβευτικὴν Κατοικίαν, εὐλογήσας τὸ παρατεθὲν ἐπίσημον δεῖπνον τῇ συμμετοχῇ πολλῶν προσωπικοτήτων.
Τὴν ἑπομένην, Τρίτην, 1ην Ὀκτωβρίου ἐ.ἔ., τελευταίαν ἡμέραν τῆς Πατριαρχικῆς ἐν Σουηδίᾳ Ἐπισκέψεως, ἡ Α. Θ. Παναγιότης, ὁ Πατριάρχης, ἔσχε συνάντησιν μετὰ τοῦ Πρωθυπουργοῦ τῆς Σουηδίας Ἐξοχ. κ. Stefan Löfven, ἐν τῇ ἕδρᾳ τῆς Κυβερνήσεως. Κατὰ τὴν ἐν προκειμένῳ συνάντησιν, μεταξὺ ἄλλων, ἐθίγησαν καὶ τὰ ζητήματα τῶν θρησκευτικῶν ἐλευθεριῶν, τοῦ διαθρησκειακοῦ διαλόγου καὶ τῆς προστασίας τοῦ περιβάλλοντος.
Ἀκολούθως, ὁ Παναγιώτατος μετέβη εἰς τὴν ἕδραν τῆς Λουθηρανικῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Οὐψάλης, ἔνθα ὑπεδέξατο Αὐτὸν ἡ Προκαθημένη κ. Antje Jackelén, μετὰ τῶν μελῶν τῆς Ἐπισκοπικῆς Συνελεύσεως, μετὰ τῶν ὁποίων ἡ Α. Θ. Παναγιότης, ὁ Πατριάρχης, ἔσχε συνεργασίαν ἐπὶ θεμάτων κοινοῦ ἐνδιαφέροντος. Περὶ δὲ τὴν μεσημβρίαν, παρεκάθησεν εἰς ἐπίσημον πρὸς τιμὴν Αὐτοῦ παρατεθὲν ἐν τῇ ρηθείσῃ Ἀρχιεπισκοπῇ γεῦμα, εἰς τὸ ὁποῖον καὶ ὡμίλησεν ἀγγλιστί. Εἰς τὸ περιθώριον τῶν ἐκεῖσε ἐπαφῶν καὶ συνομιλιῶν ἡ Α. Θ. Παναγιότης ἔσχεν ἐγκάρδιον συνάντησιν καὶ μετὰ τοῦ Πανιερωτάτου Ἐπισκόπου τῶν ἐν Σκανδιναυΐᾳ Σέρβων κ. Δοσιθέου.
Ἐν συνεχείᾳ, μεταβὰς εἰς τὸν ἐντυπωσιακὸν Λουθηρανικὸν Καθεδρικὸν Ναὸν τῆς Οὐψάλης, ὁ Παναγιώτατος ἐκήρυξε τὴν ἔναρξιν τῶν ἐργασιῶν τῆς Κληρικολαϊκῆς Συνελεύσεως τῆς Λουθηρανικῆς Ἐκκλησίας, ὁμιλήσας καὶ αὖθις ἀγγλιστὶ καταλλήλως ἐνώπιον πυκνοῦ ἀκροατηρίου, παρουσίᾳ καὶ τῆς Α. Μ. τοῦ Βασιλέως τῆς Σουηδίας, Καρόλου ΙΣΤ΄ Γουσταύου, καὶ τῆς Α. Υ. τῆς Πριγκιπίσσης - Διαδόχου Βικτωρίας. Μετὰ τὸ πέρας τῆς ἐναρκτηρίου Πατριαρχικῆς ὁμιλίας, ἡ Α. Θ. Παναγιότης, ὁ Πατριάρχης, ἐτιμήθη ὑπὸ τῆς κ. Antje Jackelén διὰ τῆς ἀπονομῆς Αὐτῷ τοῦ Μεταλλίου τοῦ Ἁγίου Ἑρρίκου, τῆς ἀνωτάτης διακρίσεως τῆς Λουθηρανικῆς Ἐκκλησίας δι΄ ἐκκλησιαστικὰς προσωπικότητας τοῦ ἐξωτερικοῦ, ἀπονεμηθέντος Αὐτῷ ἕνεκα τῶν προσπαθειῶν Του διὰ τὴν προώθησιν τῆς θρησκευτικῆς ἐλευθερίας καὶ τῶν ἀνθρωπίνων δικαιωμάτων, τοῦ ἀγῶνος Του ὑπὲρ τῶν προσφύγων καὶ ὑπὲρ τῆς σωτηρίας τοῦ Περιβάλλοντος.
Ἀκολούθως, ὁ Παναγιώτατος ἔσχε κατ' ἰδίαν συνάντησιν καὶ συνομιλίαν πρῶτον μετὰ τοῦ Βασιλέως καὶ τῆς Διαδόχου, εἶτα δὲ καὶ μετὰ τοῦ Προέδρου τοῦ Σουηδικοῦ Κοινοβουλίου, Ἐξοχ. κ. Andreas Norlén.
Οὕτως ἔληξεν ἡ ἐπίσημος αὕτη Πατριαρχικὴ ἐπίσκεψις εἰς τὴν Ἱ. Μητρόπολιν Σουηδίας καὶ ἡ Α. Θ. Παναγιότης ἐπέστρεψεν εἰς Κωνσταντινούπολιν, ὑπαντηθεῖσα ὑπὸ τοῦ Ἐπιτρόπου Αὐτῆς Σεβ. Μητροπολίτου Σηλυβρίας κ. Μαξίμου καὶ τοῦ Πανοσιολ. Μ. Ἀρχιδιακόνου κ. Θεοδώρου.


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΤΩΝ ΑΓΙΟΡΕΙΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ (5)

Πρωτοσέλιδη Επιστολή-Διαμαρτυρία
των Αγιορειτών Πατέρων για την ετοιμαζόμενη
Προσύνοδο του 1930 στο Άγιον Όρος




ΔΕΝ ΘΑ ΕΠΙΤΡΑΠΗ ΝΑ ΒΕΒΗΛΩΘΗ ΚΑΙ Η ΑΒΕΒΗΛΩΤΟΣ ΜΙΚΡΑ ΓΩΝΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ


ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ



Προς τους διοργανωτάς της ξενηκούστω τίτλω και πρωτοφανούς εις τα Εκκλησιαστικά Χρονικά Προσυνόδου του Αγίου Όρους



Εκ καθήκοντος και επιβεβλημένης υποχρεώσεως παρακολουθούντος, τόσον εν τω ημετέρω, όσο και εν τω ξένω Τύπω την εκκλησιαστικήν κίνησιν και τας καταβαλλομένας εκ των εχθρών της Ορθοδοξίας μεγάλας προσπαθείας προς καταστροφήν  της Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού, προσεπαθήσαμεν -όσον το εφ' ημίν- δι' επανειλημμένων καταλλήλων δημοσιευμάτων να σιαφωτίσωμεν την Ορθόδοξον κοινήν γνώμην, περί των καταχθονίων και επιβούλων αυτών σκοπών. 


Εσχάτως όμως ανέγνωμεν, ότι οι ανατροπείς του θρησκευτικού οικοδομήματος καινοτόμοι Αρχιερείς συνεκάλεσαν Προσύνοδο εν τω Αγιωνύμω ημών Όρει, εν τω Ιερώ τούτο της Παναχράντου Θεοτόκω περιβόλω. 


Η είδησις ταύτη, ως ήτο επόμενον, συνετάραξε και καταθορύβησε πάντας τους εν Αγίω Όρει Ζηλωτάς των Πατρώων και έχοντες επίγνωσιν του προορισμού και της αποστολής των Μοναχών διερωτώμεθα ήδη, ποίοι οι λόγοι, οι υποκινήσαντες τους αρχηγούς των Εκκλησιών, ίνα ορίσωσιν, ως τόπον της συγκροτήσεως της Προσυνόδου των το Άγιον Όρος; 


Εξετάζοντες δε τούτους αντιλαμβανόμεθα, ότι ο μόνος σκοπός των κυρίων αυτών είναι και η καταστροφή της Ιεράς ταύτης Ακροπόλεως (ως κατέστρεψαν και την λοιπήν Ορθόδοξον Εκκλησία), της μόνης ανθισταμένης την σήμερον εις τα ανατρεπτικά αυτών σχέδια και γενομένης κάρφος εις τα πονηρά τούτων όμματα. 


Τούτον αφ' ενός και αφ' ετέρου, ίνα αι Σατανικαί αυτών αποφάσεις (αν και ούτοι ισχυρίζωνται, ότι δεν θα λάβωσι τοιαύτας) προσκτήσωνται το κύρος, ως εν Αγίω Όρει ληφθείσαι και γίνωσιν υπό πάντων παραδεκταί. 


Τούτων ούτως εχόντων, ανεξαρτήτως της στάσεως, ην εν προκειμένω θα τηρήση η ανωτάτη και επίσημος του Αγίου Όρους Αρχή, η Ιερά Κοινότης, ημείς εκ καθήκοντος σπεύδομεν να παρακαλέσωμεν τους κυρίους αυτούς, ίνα μη θελήσωσι να διαταράξωσι την ηρεμίαν και γαλήνην του Αγίου Όρους, αλλά να εκλέξωσιν άλλο μέρος προς συγκρότησιν της Προσυνόδου των (αν η λέξις Προσύνοδος απαντάται έστω και άπαξ μόνον εν τοις συγγράμμασι των από συστάσεως της Εκκλησίας μέχρι σήμερον διαλαμψάντων Αγίων Πατέρων), 


ή δε και δεν θελήσωσι να πράξωσιν ούτως, ημείς επιγνώμονες της ιεράς ημών αποστολής από θεησκευτικής και Εθνικής απόψεως, ουδέποτε θα επιτρέψωμεν αυτοίς να βεβηλώσωσι και την εισέτι αναπολειφθήσαν αβεβήλωτην μικράν ταύτην Ορθόδοξον γωνίαν. 


Διαμαρτυρώμεθα δε και θα είμεθα ανεύθυνοι, αν εξ' αιτίας των προκληθώσι και δημιουργηθώσιν εκείνα, όσα ο θρησκευτικός ζήλος και ο αναβρασμός του Εθνικού αισθήματος δημιουργεί. 


Ας λάβωσιν υπ' όψει των, άπαξ διά παντός, ότι δεν δυνηθώσι να επιβάλλωσι τας Σατανικάς των απόψεις, μηδέ το Φραγγοημερολόγιών των να στερεοποιήσωσιν εν Αγίω Όρει. 


Το Άγιον Όρος υπήρξεν αείποτε και θα υπάρξη ο θεματοφύλακας των θρησκευτικών και Εθνικών Παραδόσεων, ως και αυτό το επίσημον Κράτος ανεγνώρισε και ωμολόγησε διά στόματος του επισκεφθέντος αυτό εφέτος, εξοχωτάτου υπουργού των Ναυτικών  κ. Μπότσαρη και διά του Εθνικού ημών Στόλου εορτάσαντος εφέτος ενταύθα, δι' είκοσι και ενός κανονιοβολισμών την εορτήν της Εθνικής ημών Παλιγγενεσίας, της 25ης Μαρτίου, κατά το Πατροπαράδοτον Εκκλησιαστικόν ημών ημερολόγιον. 


Ταύτα εκ καθήκοντος επί του παρόντος οφείλομεν να τονίσωμεν και ας τα λάβωσιν υπ' όψει των οι αρμόδιοι.



Εν Αγίω Όρει Άθω τη 13 Μαίου 1930 Πατρ. Ημερολόγιον



Εξ' ονόματος των Πατέρων του Ιερού Συνδέσμου


Ο Αντιπρόεδρος ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΜΟΝΑΧΟΣ


Ο Γραμματεύς ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΟΝΑΧΟΣ




Εισαγωγή στο διαδίκτυο στο μονοτονικό σύστημα, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ. 
Πρωτοσέλιδη Επιστολή - Διαμαρτυρία των Αγιορειτών Πατέρων, που συγκροτούσαν τον 
αντινεωτεριστικό και αντικαινοτόμο
 ''Ιερό Σύνδεσμο'' της Αθωνικής Πολιτείας,
 όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα των Αθηνών ''ΣΚΡΙΠ'' 
του Σαββάτου 31 Μαίου 1930 ν. η. αριθ. φύλλου 10101.



ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ








ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΗ: Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ (ΚΑ' ΜΕΡΟΣ)




Ο Γρηγόριος Ευστρατιάδης (1864-1950) υπήρξε νομικός, εκδότης και βουλευτής. 

Επί σειρά ετών υπήρξε εκδότης και διευθυντής της εφημερίδας ''ΣΚΡΙΠ'' της Αθήνας. 

Το ''ΣΚΡΙΠ'' αμέσως μετά την ημερολογιακή καινοτομία του 1924 τάχθηκε 

κατά του συνόλου των νεωτερισμών, που εισήγαγαν στο σώμα της Εκκλησίας 

ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρυσόστομος Παπαδόπουλος και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Μελέτιος Μεταξάκης. 

Φιλοξενούσε 

στις σελίδες του το σύνολο σχεδόν των ανακοινώσεων της ''Ελληνικής Εκκλησιαστικής Κοινότητας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών'', 

δημοσίευε

 -με εμπεριστατωμένα ρεπορτάζ- όλες τις ειδήσεις για τις διώξεις των χιλιάδων αποτειχισμένων ''Παλαιοημερολογιτών'' 

και παρουσίαζε άρθρα αντινεωτεριστικά και κατά της κίνησης για την ''Ένωση των Εκκλησιών'', 

όπως ονομαζόταν τότε η οικουμενική κίνηση. 

Το βιβλίο του ''Η Πραγματική Αλήθεια περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου'' δημοσιεύθηκε 

υπό την μορφή 

συνεχιζόμενων άρθρων τον Μάρτιο του 1928 και αποτέλεσε

 μια εμπεριστατωμένη δημοσιογραφική και θεολογική εργασία για το ημερολογιακό σχίσμα. 

Το περισσότερο -ίσως- ενδιαφέρον 

στο βιβλίο αυτό παρουσιάζει το γεγονός, 

ότι επιχειρήθηκε η προσέγγιση των δρώμενων της ημερολογιακής καινοτομίας 

και

μέσα από το πληροφοριακό φάσμα της δημοσιογραφίας και εύλογα η επικαιρότητα ζωντανεύει ιδεατά 

στα ''πέτρινα'' αυτά χρόνια του Μεσοπολέμου, προσφέροντας στον αναγνώστη διαδραστικά τον επίκαιρο και ζωντανό παλμό των γεγονότων!



Γιώργος  Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος




ΚΑ' Μέρος


Κατεδείξαμεν εις το χθεσινόν άρθρον, ποιαν κατέβαλε προσπάθειαν ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, όπως αποκρύψη από την Ιεραρχίαν, την ριζικήν διαφωνίαν όλων των ορθοδόξων εκκλησιών, ως προς την εφαρμογήν του νέου εκκλησιαστικού ημερολογίου και τους σοβαρωτάτους λόγους, εις ους, η διαφωνία αύτη εστηρίζετο. 


Αφού κατά την συνεδρίασιν της Ιεραρχίας της 27 Δεκεμβρίου 1923, ότε ελήφθη και η απόφασις αυτής, δεν εξέθεσεν εις την Ιεραρχίαν τας λεπτομερείας της διαφωνίας ταύτης, ουδέ παρουσίασεν, ουδέ ανέγνωσε τας, ας είχε λάβει απαντήσεις παρά των άλλων Εκκλησιών, ιδία δε την απάντησιν του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και παρέστηκεν έκτοτε και ότι κατ΄ αρχήν όλαι αι Εκκλησίαι δέχονται την μεταβολήν, ήλθε διά της εγκυκλίου να ενισχύση την ιδέαν και την πεποίθησιν της Ιεραρχίας, ότι πάσαι αι Εκκλησίαι είναι σύμφωνοι σχεδόν και ότι μόνον ''λεπτομέρειαι τινες θα κανονισθώσιν εν συνεννοήσει μετά των λοιπών Εκκλησιών υπό της Ιεράς Συνόδου''. 


Δεν ηρκέσθη όμως εις την εγκύκλιον αυτού, την οποίαν εδημοσίευσε και εις τας εφημερίδας την 23 Μαρτίου 1924. Εξέδωκε και ανακοινωθέν εν ονόματι της Ιεράς Συνόδου - την οποίαν πλέον μη υπάρχουσαν εξεπροσώπει μόνος - δημοσιευθέν και τούτο την 23 Μαρτίου 1924, διά του οποίου ανακοινών εις τον λαόν τα της ενάρξεως της εφαρμογής του νέου εκκλησιαστικού ημερολογίου, προσεπάθησε να εμβάλη την ιδέαν και την πεποίθησιν και εις τον ελληνικόν λαόν και εις την Ιεραρχίαν, ότι επρόκειτο περί προτωβουλίας και αποφάσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος, την οποίαν εξηναγκάσθη να αποδεχθή το Οικουμενικόν Πατριαρχείον. 


Εις ενίσχυσιν δε, του ότι τάχα το Οικουμενικόν Πατριαρχείον οιωνεί, επέβαλε την μεταβολήν εις την Εκκλησίαν της Ελλάδος, ανέφερεν εις το ως άνω ανακοινωθέν της 23 Μαρτίου, ότι ''και δι' επισήμου γράμματος του Οικουμενικού Πατριαρχείου από 8 Μαρτίου 1924 χρονολογουμένου, τούτο ανεκοίνωσε τη Ιερά Συνόδω, ότι από της Κυριακής 23 Μαρτίου εν Ημερολόγιον θα υπάρχη και εν τη Εκκλησία και εν τη Πολιτεία. 


Πρέπει να δημοσιεύσωμεν ενταύθα και το ανακοινωθέν τούτο, εκ του οποίου καταφοράται η πρόθεσις και η προσπάθεια να μη μάθη ο Λαός και ο Κλήρος την πραγματικήν αλήθειαν, ιδιαίτερα περί της διαφωνίας των λοιπών Εκκλησιών. Το ανακοινωθέν άρχεται ως εξής: 


''Η Ιερά Σύνοδος της Ελλάδος εξέδωκε το ακόλουθον ανακοινωθέν: Κατά την ΑΠΟΦΑΣΙΝ του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ήτις και δι' επισήμου γράμματος αυτού χθες ληφθέντος και από 8 Μαρτίου ε. ε. χρονολογουμένου, ανεκοινώθη τη Ιερά Συνόδω από της σήμερον Κυριακής 23 Μαρτίου 1924, ότι εν ημερολόγιον θα υπάρχη και εν τη Εκκλησία και εν τη Πολιτεία. Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος ΑΠΟΔΕΧΘΕΙΣΑ την απόφασιν ταύτην, θέτει αυτήν εις εφαρμογήν προνοούσα περί της προλήψεως και της επικρατούσης συγχύσεως και ανωμαλίας ένεκα του διχασμού του ημερολογίου, εξ' ων ου σμικρά ζημία εγένετο εις τον θρησκευτικόν βίον του Ελληνικού Λαού (παρατίθεται ενταύθα το τετριμμένον και μοναδικόν επιχείρημα του ατόπου δήθεν του να προηγήται των Χριστουγέννων η εορτή του Νέου Έτους και καθορίζεται πότε θα εορτάσωμεν τον Ευαγγελισμόν της Θεοτόκου και άλλαις εορτάς). 


Και εξακολουθεί το ανακοινωθέν: ''Το Πασχάλιον όμως της Ορθοδόξου Εκκλησίας, επειδή τούτο προήλθεν εξ αποφάσεως Οικουμενικής Συνόδου, μένει μετά την διόρθωσιν ταύτην του Ημερολογίου άθικτον και επαφίεται η επ' αυτού κρίσις εις την όλην Οικουμενικήν Εκκλησίαν... Εξ ονόματος της Ιεράς Συνόδου αποτελουμένης εκ της όλης της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος βεβαιούμεν τον ευσεβή Ελληνικόν Λαόν, ότι η γενομένη αύτη διόρθωσις του Ημερολογίου, όχι μόνο σκόπιμος και ωφέλιμος ήτο, αλλά και ανταποκρίνεται εις την πολλαχόθεν εκδηλωθείσαν επιθυμίαν και ανάγκην αυτού και ουδέ καν προσκρούει, ούτε εις δόγμα, αλλ' ούτε εις κανόνα τινα της Εκκλησίας. 


Η ορθόδοξος Ιεραρχία είναι η μόνη ήτις εκ της αποστολής της, τα ωφέλιμα τω Θεώ κατεργάζεται΄ οποία απόφασις αυτής εις το καλώς νοούμενον συμφέρον της Εκκλησίας και της Πολιτείας αποβλέπει και συνεπώς, αι αποφάσεις αυτής εν πλήρη επιγνώσει ελήφθησαν και οι τα ενάντια διεκδικόντες, ουδόλως το συμφέρον του Ελληνικού λαού αγαπώσιν, αλλά το εναντίον επιδιώκουσι ζητούντες να καταρρίψωσι το γόητρον της κορυφής της εκκλησίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου, όπερ, εάν εν ημέραις δυσχειμέρους την ιεράν της πίστεως παρακαταθήκην αμείωτον διεφύλαξε, πολλώ μάλλον πράττει τούτο εν τω αιώνι του πολιτισμού και της προόδου, όπου το πνεύμα του Χριστιανισμού εξαπλούται. 


Δεν ήτο δυνατόν βεβαίως το Οικουμενικόν Πατριαρχείον, αι Εκκλησίαι της Ελλάδος και της Κύπρο, ίνα άλλας ομοδόξους εκκλησίας παραλίπωμεν να προβώσιν εις πράξιν προσκρούουσαν εις την ορθοδοξίαν. Ουδεμία παρ' ορθοδόξου εκκλησίας διαμαρτυρία ηκούσθη΄ μόνον αντιρρήσεις προβάλλονται ένεκα τυπικών λόγων, οίτινες θα αρθώσιν. Ο Μ. Πατριάρχης Ιεροσολύμων από του παρελθόντος ήδη θέρους εδήλωσεν ότι η Εκκλησία της Ελλάδος δύναται να διορθώση το ημερολόγιον. ''Εφ' όσον το Πασχάλιον μένει άθικτον, επαφιέμενον, ως είπομεν εις την κρίσιν της όλης Ορθοδόξου Εκκλησίας, και εφ' όσον η γενομένη διόρθωσις του Ιουλιανού Ημερολογίου δεν μεταβάλλει το Εκκλησιαστικόν αυτού μέρος, αλλά τουναντίον αποκαθιστά τας ακινήτους εορτάς εις πραγματικάς των ημερομηνίας,  η  ε ν ό τ η ς  τ ω ν  Ο ρ θ ο δ ό ξ ω ν  Ε κ κ λ η σ ι ώ ν   δ ε ν  π α ρ α β λ ά π τ ε τ α ι (!!!)''. 


Μελετάται δε, η συγκρότησις Συνόδου εν Ιεροσολύμοις προς οριστικόν διακανονισμόν του ζητήματος. Οι αναγνώσται, οι γνωρίζοντες ήδη εκ των προηγουμένων, ποιον αγώνα κατέβαλον τα πατριαρχεία και ιδία το Πατριαρχείον Αλεξανδρείας διά του Φωτίου, διά να ανατρέψουν την μονομερή ταύτην απόφασιν της Εκκλησίας της Ελλάδος και διά να αποφύγουν την διάσπασιν της ενότητος της ορθοδοξίας, ας χαρακτηρισθούν, ως προσήκει την προσπάθειαν της Αρχιεπισκοπής Αθηνών να παραπλανήση Λαόν και Ιεραρχίαν διά των ανωτέρω αναληθών ανακοινώσεων και διά της αποκρύψεως της αλήθειας. 


Διατί δεν εξετέθη και εις την Ιεραρχίαν και εις τον Λαόν, η όλη αλήθεια; Διατί δεν ανεκοινώθη, ότι αντετίθεντο εις την γνώμην και την απόφασιν της Εκκλησίας της Ελλάδος  ό λ α ι  α ν ε ξ α ι ρ έ τ ω ς  α ι  ο ρ θ ό δ ο ξ ο ι  Ε κ κ λ η σ ί α ι; Διατί απεκρύβη ότι και το Οικουμενικόν Πατριαρχείον δεν έστεργε εις μονομερή μεταβολήν άνευ της συμφωνίας όλων των λοιπών Εκκλησιών και, διατί δεν εξετέθησαν οι λόγοι δι' ους το Πατριαρχείον τη επιβολή του υπουργείου των Εξωτερικών της Ελλάδος εξηναγκάσθη να αποδεχθή την φορτικήν πρότασιν του Αρχιεπισκόπου Αθηνών; 


Τίνα σκοπόν είχε το ανακοινωθέν, ότι ''δεν ήτο δυνατόν βεβαίως το Οικουμενικόν Πατριαρχείον, αι Εκκλησίαι της Ελλάδος και της Κύπρου, ίνα άλλας ομοδόξους Εκκλησίας παραλίπωμεν να προβώσιν εις πράξιν προσκρούουσαν εις την Ορθοδοξίαν'', ει μη να απατήση τον λαόν να πιστεύση, ότι όλαι αι ομόδοξοι Εκκλησίαι είναι σύμφωνοι; Και δεν είναι ψεύδος, ''ουδεμία παρ' ορθοδόξου Εκκλησίας διαμαρτυρία ηκούσθη'' και, ότι ''μόνον αντιρρήσεις προβάλλονται ένεκα τυπικών λόγων, οίτινες θα αρθώσι''; 


Δεν είναι απάτη, ότι συναινεί δήθεν και ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων το γραφέν άλλης εξηγήσεως, ότι ''εδήλωσεν ούτος, ότι η Εκκλησία της Ελλάδος δύναται να διορθώση το Ημερολόγιον''; 


Δεν είναι ψεύδος, ότι ''η Ενότης των ορθοδόξων Εκκλησιών δεν παραβλάπτεται'' διά της διορθώσεως του Ιουλιανού ημερολογίου; Αυτή δε η προσπάθεια να αποκρυβή από τον Λαόν η αλήθεια και η βεβιασμένη ενέργεια να παραπτισθή ούτος δι' αναληθών πληροφοριών, ότι η απόφασις της Εκκλησίας της Ελλάδος είναι τι πανορθόδοξον και Οικουμενικόν και ουδαμού απολύτως προσκρούει, δεν προδίδει κατάφωρον την ένοχον συνείδησιν της Αρχιεπισκοπής Αθηνών περί της ατόπου, αντικανονικής, αντορθοδόξου και αντιθρησκευτικής πράξεως αυτής; 


Θα ασχοληθώμεν όμως ειδικώτερον και εις τα επόμενα άρθρα περί του αντικανονικού της μονομερούς αποφάσεως ταύτης της Εκκλησίας της Ελλάδος, θα ίδωμεν που προσκρούει, ποια ολέθρια αποτελέσματα έχει και, πως η σημερινή αντιπροσωπεία της Εκκλησίας της Ελλάδος παν άλλο ή αυστηρώς έχεται των παραδόσεων της Ορθοδόξου Εκκλησίας.



Συνεχίζεται 



Εκ του βιβλίου του Γρηγορίου Ευστρατιάδη 
''Η Πραγματική Αλήθεια περί του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου'',
που δημοσιεύθηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα των Αθηνών ''ΣΚΡΙΠ'', 
την Δευτέρα 26 Μαρτίου 1928
έτος 32ον, αρ. φύλλου 8.940, σελ. 1η. 
Μεταφορά στο διαδίκτυο στο μονοτονικό σύστημα, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Διατηρήθηκε η Γραμματική τάξη της εποχής με την επέμβαση μόνο σε κάποια αναγκαία σημεία στίξης.


ΑΠΟΚΡΙΣΙΣ ΑΒΒΑ ΒΑΡΣΑΝΟΥΦΙΟΥ ΠΡΟΣ ΑΔΕΛΦΟ ΠΟΥ ΤΟΝ ΕΡΩΤΗΣΕ ΓΙΑ ΔΟΓΜΑΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ


 Ε.Π.Ε. 10Γ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ