Δευτέρα 1 Ιουνίου 2020

ΕΝΩΘΗΤΕ!

«Ἵνα ὦσιν ἓν καθὼς ἡμεῖς… Ἵνα πάντες ἓν ὦσι… Ἵνα ὦσι τετελειωμένοι εἰς ἕν» (Ἰω. 17,11,21,22,23)

Ο ΚΥΡΙΟΣΜὴν περιμένετε ἀπὸ μένα, ἀγαπητοί μου, νὰ σᾶς πῶ πράγματα παράξενα καὶ δυσνόητα. Τὸ Εὐαγγέλιό μας δὲν εἶνε καμμιὰ φιλοσοφία· εἶνε λόγια τόσο ἁπλᾶ, ποὺ μποροῦν νὰ τὰ καταλάβουν καὶ τὰ μικρὰ παιδιὰ καὶ νὰ τὰ αἰσθανθοῦν στὰ βάθη τῆς καρδιᾶς τους.

* * *

Ἀρχίζω λοιπὸν τὸ κήρυγμά μου μὲ ἕνα παράδει­γμα παρμένο ἀπὸ τὰ ἀκριτικά μας μέρη. Περιοδεύοντας ἐκεῖ ἔφτασα σ᾽ ἕνα χωριὸ καὶ μπῆκα σὲ μιὰ καλύβα. Στὸν τοῖχο εἶδα μερι­κὲς μικρὲς κορνίζες. Σὲ μία – δύο ἦταν φωτο­­γραφίες· σὲ μία ἄλλη ἦταν κάτι γράμματα. Τὴν κατέβασα νὰ τὰ διαβάσω. Ρωτάω τὸν χωρικό· –Τί εἶνε αὐτό; –Ἄ, μοῦ λέει, εἶνε ἕνα γράμμα σημαντικό. –Τί λέει δηλαδή; –Μοῦ τὸ ἔ­στειλε ὁ πατέρας μου ἀπὸ ἄλλο χωριό, ὅπου βρι­σκόταν τὶς δύσκολες ἡμέρες τῆς γερμανι­κῆς κατοχῆς· μοῦ ἔδινε συμβου­λὲς νὰ μείνω πιστὸς στὴν πατρίδα, καὶ στὸ τέλος μοῦ ἔδινε τὴν εὐ­­χή του· διαβάστε το. Τὸ διάβασα λοιπὸν καὶ δὲν μποροῦσα νὰ κρατήσω κ᾽ ἐγὼ τὰ δάκρυά μου. –Σκεφθῆτε ἀκόμη, μοῦ λέει, ὅτι εἶ­νε τὰ τελευ­ταῖα λόγια τοῦ πατέρα μου· λίγη ὥρα ἀφ᾽ ὅ­του τὰ ἔγραψε, ἐκεῖνος πέθανε ἀ­πὸ συγ­κοπὴ καρδίας, μὴ ὑποφέρον­τας τὸ δρᾶ­μα τῆς πατρίδος. Γι᾽ αὐτὸ τό ᾽χω κειμήλιο· τὸ διαβάζω ὁ ἴδιος, τὸ διαβάζω καὶ στὰ παιδιὰ κ᾽ ἐγγόνια μου, νὰ μὴ ξεχαστῇ τί ὑπέφερε αὐτὴ ἡ Μακεδονία!…
Γιατί τὸ εἶπα αὐτό; Ξέρουμε ὅλοι, ὅτι τὰ τελευταῖα λόγια τοῦ πατέρα καὶ τῆς μάνας μας, τοῦ συζύγου ἢ τῆς συζύγου ποὺ πέθανε, εἶνε ἀλησμόνητα καὶ μᾶς συγκινοῦν. Καὶ ἄν, ἀδέρφια μου, νιώθουμε τὰ τελευταῖα λόγια προσ­φι­λῶν μας προσώπων σὰν καρφιὰ στὴν καρδιά μας, πόσο μᾶλλον τὰ λόγια Ἐκείνου ποὺ εἶνε πάνω ἀπὸ τὴ μάνα καὶ τὸν πατέρα μας, Ἐκείνου ποὺ εἶνε τὸ Ἄλφα καὶ τὸ Ὠμέγα, ὁ Πλάστης, ὁ Σωτήρας, ὁ Κριτής μας, τὸ πᾶν;
Ἂς προσέξουμε τὰ τελευταῖα λόγια τοῦ Χρι­στοῦ ποὺ τ᾽ ἀκούσαμε στὸ εὐαγγέλιο σήμερα. Ἂν κάποιον δὲν τὸν συγκινοῦν, πρέπει νά ᾽νε πέτρα. Πότε τὰ εἶπε; Τὴν τελευταία του νύ­χτα ἐπάνω στὴ γῆ, τὴ νύχτα ποὺ δὲν ἔκλεισε μάτι· • στὸ τέλος τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου, ἀφοῦ εὐ­λόγησε τὸ ψωμὶ καὶ τὸ κρασὶ καὶ εἶπε «Λάβετε φάγετε… Πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες…» (Ματθ. 26,26-27)· • ὅ­ταν ὁ μαθητὴς ἐκεῖνος ἐγκατέλειψε τὸ ὑπε­ρῷο καὶ πῆ­­γε νὰ τὸν προδώσῃ· • λίγο πρὶν ξεκινή­σῃ γιὰ τὴ Γεθσημανῆ. Τότε ὕψωσε τὰ μάτια στὸν οὐ­ρανὸ καὶ ἔκανε τὴν πιὸ κατα­νυκτικὴ προσευ­χὴ στὸν Πατέρα του. Λόγια ἀθάνατα. Δὲν μποροῦμε νὰ τὰ ἐξηγήσουμε ὅλα· ἕνα μαργαριτάρι μόνο θὰ πάρουμε ἀπὸ αὐτά.
Προσευχήθηκε γιὰ τὸν ἑαυτό του ὡς ἄν­θρω­­πο, γιὰ τοὺς μαθητάς του, γιὰ ὅλους ὅσοι θὰ πίστευαν σ᾽ αὐτόν. Καὶ τέλος εἶπε· Σὲ παρακα­λῶ, οὐράνιε Πατέρα, «ἵνα πάντες ἓν ὦσιν» (Ἰω. 17,21), νά ᾽νε ὅ­­λοι οἱ μαθηταί μου ἕνα, νά ᾽νε πάν­­τα ἑνωμέ­νοι. Καὶ ἦταν πράγματι· ἑνωμένοι τὸ βράδυ ποὺ μετέλαβαν τὸ σῶμα καὶ τὸ αἷμα του· ἑνωμένοι τὸ πρωινὸ ποὺ δέχθηκαν τὸ Πνεῦ­­μα τὸ ἅγιο στὸ ὑ­περῷο· ἑνωμένοι τὴν ὥρα ποὺ «ἐκ περάτων συνέδραμον» νὰ κηδεύ­σουν τὸ σῶμα τῆς Παν­­αγίας. Ἔ­μειναν ἑνωμένοι, παρὰ τὶς διαφορὲς (καταγω­γῆς, χαρακτῆ­ρος, τάξεως) ποὺ ὑ­πῆρχαν μεταξύ τους.
Ἑνωμένοι οἱ δώδεκα ἀπόστολοι, ἑνωμένοι οἱ ἑβδομήκοντα ἀπόστολοι, ἑνωμένοι καὶ – ποιοί; οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, ποὺ ἑ­ορτάζουν σήμερα. Ἂν δὲν ἦταν ἑνωμένοι, δὲν θὰ εἴ­χαμε Ὀρθοδοξία. Νάτους, νάτους! τοὺς βλέπετε; Μπορεῖτε νὰ τοὺς δῆτε. Στὴν Ἐκκλησία λειτουργεῖ πνευματικὴ τηλεόρασι. Ὅποιος ἔ­χει καθαρὴ καρδιά, βλέπει τὸ Θεό, ὅπως τὸ εἶπε ὁ Χριστός μας· «Μακά­ριοι οἱ καθαροὶ τῇ καρδίᾳ, ὅτι αὐτοὶ τὸν Θε­ὸν ὅψονται» (Ματθ. 5,8). Ἕνα ἀθῷο παιδάκι στὴν Ἀ­θήνα –ἂν σώσῃ ὁ Θεὸς τὸν κόσμο, θὰ τὸν σώ­σῃ ἀπὸ τὰ παιδάκια αὐτά–, ἐνῷ λειτουργοῦσε ἕνας εὐλαβὴς παπᾶς κι αὐτὸ ἦταν ἐκεῖ μὲ τὴ γιαγιά του, ὅ­ταν ὁ παπᾶς κρατοῦσε τὰ ἅγια, εἶπε· Γιαγιά, ὁ παπᾶς δὲν πατάει κάτω, εἶνε ψηλά!… Ἔ­βλεπε μὲ τὰ μάτια τῆς ψυχῆς του. Γιατὶ ἔχει καὶ ἡ ψυ­χὴ μάτια καὶ βλέπει· πνευματικὴ τηλεόρασι.
Μὲ τὰ μάτια λοιπὸν τῆς ψυχῆς βλέπουμε κ᾽ ἐμεῖς σήμε­ρα, Κυριακὴ τῶν Πατέρων τῆς Πρώ­της (Α΄) Οἰ­κουμενικῆς Συνόδου, τοὺς ἁγίους αὐτούς. Πόσοι εἶνε; Πλῆθος. Ἀπὸ τὰ μαρτύρια τῶν διωγμῶν, τοῦ ἑνὸς εἶνε κομμένα τὰ αὐ­­τιά, τοῦ ἄλλου βγαλμένα τὰ μάτια, ἄλλος εἶνε χτυπημένος παντοῦ ἀπ᾽ τὰ βασανιστήρια. Σηκωθῆ­τε, χαιρετίστε τους, ἀσπασθῆτε τους! Νά πρῶ­­τος ὁ μικρὸς στὸ ἀνάστημα ἀλλὰ μέγας στὴν πίστι Ἀθανάσιος. Μετὰ ὁ ἅγιος Νικόλαος, ποὺ ἦταν «εἰκόνα πραότητος» (ἀπολυτ.) ἀλλὰ ῥάπισε τὸν Ἄρειο ὅταν βλασφημοῦσε τὸν Κύριο. Με­τὰ ὁ ἅγιος Σπυρίδων, ἁπλὸς βοσκὸς ποὺ δὲν ἤ­ξερε πολλὰ γράμμα­τα, ἀλλ᾽ ἀποστόμωσε τὸν Ἄρειο μὲ θαῦμα ποὺ ἔδειξε πῶς ἡ μία Θεότης εἶνε τρία Πρόσωπα· πῆρε ἕνα κεραμίδι καὶ εἶπε «Εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ ἁγίου Πνεύματος», κι αὐτὸ χωρίστηκε στὰ συ­στατικά του, δηλαδὴ –ἂς μὴν πιστεύουν οἱ ἄ­πιστοι, ἐμεῖς πιστεύουμε– ἡ φωτιὰ πῆγε πρὸς τὰ ἐπάνω, τὸ νερὸ πῆγε πρὸς τὰ κάτω, καὶ μέσα στὴ χούφτα του ἔμεινε τὸ χῶμα.… Πλῆθος πατέρες. Μετρῆστε τους· εἶνε 318. Αὐτοὶ τὸ 325 μ.Χ. στὴ Νίκαια τῆς Μικρᾶς Ἀσίας συνέτα­ξαν τὸ «Πιστεύω», τὸ σύμβολο τῆς πίστεως.
Οἱ πατέρες ἦταν ὅλοι ἕνα, ὁμόψυχοι. Ἕνας μόνο ἔφυγε· ὅπως ἀπὸ τοὺς Δώδεκα ἔφυγε ὁ Ἰούδας, ἔτσι ἀπὸ τοὺς 318 ἔφυγε ὁ Ἄρειος. Καὶ αἰτία ἦταν ἡ ὑπερηφάνεια, ποὺ εἶνε τὸ πιὸ μεγάλο ἁμάρτημα. Ὁ ὑπερήφανος ἄνθρωπος, λέει ὁ ἅγιος Κοσμᾶς, ἔχει κάτι δαιμονικό· ὁ ταπεινὸς ἔχει χάρι Θεοῦ. Ὑπερηφανεύτηκε ὁ Ἄρειος, βλαστήμησε τὸ Χριστό, καὶ χάθηκε. Χάθηκε ὁ Ἰούδας, γιατὶ χωρίστηκε ἀπὸ τοὺς δώδεκα μαθητάς· χάθηκε καὶ ὁ Ἄρειος, γιατὶ χωρίστηκε ἀπὸ τοὺς ἁγίους πατέρας. Καὶ καταδικάστηκε ἀπὸ τὴν Σύνοδο, γιὰ νὰ προστατευθοῦν τὰ ἄλλα μέλη τῆς Ἐκκλησίας
Διότι τί εἶνε ἡ Ἐκκλησία;
Εἶνε σὰν τὸ σῶμα, λέει ὁ ἀπόστολος Παῦ­λος (βλ. Α΄ Κορ. 12,12-27). Ἀ­ποτελεῖται ἀπὸ ἀμέτρη­τα κύτταρα, ποὺ ἀ­παρτίζουν ὀστᾶ, φλέβες, μῦς, νεῦ­ρα, ἱστούς, ὄργανα. Ὅταν τὰ κύτταρα εἶνε γε­ρά, εἶνε ὑ­γιὴς ὁ ὀργανισμός· ὅταν εἶνε ἄρρωστα, ὁ ὀρ­γανισμὸς ἀσθενεῖ. Τί θέλω νὰ πῶ· ὅ­λα τὰ ὄρ­γανα λειτουργοῦν μαζί, ἑνωμένα· δὲν ἀντιμάχεται τὸ ἕνα τ᾽ ἄλλο, καὶ ὑπάρχει ἁρμονία, ὑ­γεία. Ἂν κάποιο ἀρρωστήσῃ, νοσήσῃ ἀ­θεράπευτα, πάθῃ γάγγραινα, τότε, ὅσο καὶ ἂν ἀ­γαπᾶμε τὸ σῶμα, τὸ ὁδηγοῦμε στὸ χειρουργεῖο καὶ τὸ σάπιο ἀποκόπτεται, γιὰ νὰ σωθῇ ὅ­λο τὸ σῶ­μα. Κρατῆστε το αὐτό, ἔχει σημασία.
Εἶνε σὰν τὸ δέν­τρο, ποὺ εἶνε ἕνα, μὰ μὲ πλῆ­θος κλαδιὰ καὶ ἀμέτρητα φύλλα. Μία ῥίζα ἀν­τλεῖ νε­ρό, τὸ ἀνε­βάζει ψηλὰ καὶ τροφοδοτεῖ καὶ τὸ τελευ­­ταῖο φύλλο. Ἂν ὅμως κάποιο κλαδὶ ξερα­θῇ, τότε ὁ περιβολάρης πάει μὲ τὸ κλαδευτήρι, κόβει καὶ πετάει τὸ ξεράδι. Θυμηθῆ­τε το καὶ αὐ­τὸ ποὺ σᾶς λέω, ἔχει σημασία.
Εἶνε σὰν τὸ μαντρί. Βοσκός, ποὺ ἀγαπάει τὰ πρόβατά του, εἶνε ὁ Χριστός· «Ἐγώ εἰμι ὁ ποι­μὴν ὁ καλός» (Ἰω. 10,11). Ὁ βοσκὸς φροντίζει τὸ κοπάδι, νὰ φάῃ, νὰ πιῇ, τὸ φυλάει ἀπὸ τοὺς λύκους. Ὅποιο πρόβατο ἀρρωστήσῃ, τὸ περι­ποιεῖται. Ἀλλ᾽ ἐὰν κόποιο προσβληθῇ ἀπὸ ψώ­ρα, ἀμέσως τὸ πιάνει καὶ τὸ βγάζει ἀπὸ τὸ μαντρί· γιατὶ ἂν ἀφήσῃ ἕνα ψωριασμένο πρόβατο μέσα, θὰ ψωριάσουν ὅλα τὰ πρόβατα. Θυμηθῆτε το καὶ αὐτό, ἔχει σημασία.
Συμπέρασμα. Σὰν τὸ γιατρὸ ποὺ κόβει τὸ σά­πιο, σὰν τὸν περιβολάρη ποὺ κόβει τὸ ξερά­δι, σὰν τὸν τσοπᾶνο ποὺ βγάζει ἔ­ξω τὸ ψωριασμένο πρόβατο, ἔτσι ἐνεργοῦσαν οἱ πατέρες ἔναντι τῶν αἱρετικῶν, ποὺ δὲν συμφωνοῦν μὲ τὴν Ἐκκλησία μας, μὲ ὅσα δίδαξε ὁ Χριστός. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος εἶπε· ἂν παρουσιαστῇ κάποιος καὶ πῇ πράγματα ποὺ δὲν τὰ διδάξαμε ἐμεῖς καὶ ὁ Χριστός, μὴν τὸν ἀκούσετε· κι ἂν ἀκόμα εἶνε ὄχι παπᾶς, ὄχι δεσπότης, ὄχι πατριάρχης, ἀλλὰ καὶ «ἄγγελος ἐξ οὐρανοῦ», μὴν τὸν ἀκούσετε. «Ἤτω ἀνάθεμα», νά ᾽νε ἀπο­χωρισμένος (Α΄ Κορ. 16,22). Αὐτὴ εἶνε ἡ Ἐκκλησία, αὐ­τὸ ἔκαναν οἱ Πατέρες ὅταν ἀφώριζαν τὸν Ἄρειο.

* * *

Ἡ ἅγια αὐτὴ ἡμέρα φωνάζει, ἀδέρφια μου· Μείνετε σταθεροί! Θὰ πέσῃ κόσκινο· κοσκινίζει ὁ διάβολος. Λίγοι θὰ μείνουμε. Ξερά­δια πολλὰ ἐπάνω στὸ δέν­τρο τῆς Ὀρθοδοξί­ας μας καὶ θὰ γίνῃ κλάδεμα· κλαδεύει ὁ Θεός.
Ἑνωθῆτε! φωνάζει ὁ Χριστὸς σήμερα. Ἑ­νω­θῆτε, φωνάζουν οἱ 318 πατέρες. Πρόβατο ποὺ βγαίνει ἀπ᾽ τὸ μαντρὶ τὸ τρώει ὁ λύκος, κλαδὶ ποὺ κόβεται ἀπὸ τὸ δέντρο ξεραίνεται, καὶ κύτταρο ποὺ νοσεῖ πεθαίνει.
Νὰ μείνουμε ἑνωμένοι ἐν Χριστῷ, νὰ μὴ ὑ­πάρξῃ μεταξύ μας οὔτε ἕνας διάβολος, οὔ­τε ἕνας Ἰούδας, οὔτε ἕνας χιλιαστής, οὔτε ἕ­νας μα­σόνος, οὔτε ἕνας ἄθεος! Μὲ ἔμβλημα τὸ «Ἐν τούτῳ νίκα», νά ᾽χουμε τὴν εὐλογία τῶν ἁ­­γίων Πατέρων, ποὺ ἑορτάζουμε σήμερα· ἀμήν.

(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος

Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Ἐλευθερίου Ἄσπρα Χώματα – Περιστερίου – Ἀθηνῶν τὴν 7-6-1970. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 23-4-2020.

H ιστορική μνήμη μέσω της αιωνόβιας «Αγίας Σοφίας» δεν τιθασεύεται

H ιστορική μνήμη μέσω της αιωνόβιας «Αγίας Σοφίας» δεν τιθασεύεται
Σταμάτης Πορτελάνος
π. Καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Εξόργισε όλη τη Χριστιανοσύνη, και όχι μόνο, η χθεσινή κενοφανής «φιέστα» του Τουρκικού Φανατισμού για την άλωση της Πόλης. Όμως η ιστορική μνήμη μέσω της αιωνόβιας «Αγίας Σοφίας» δεν τιθασεύεται.
Το ότι διάβασαν… αποσπάσματα από το Κοράνι μέσα στο μνημείο Σύμβολο, Ναό της Αγίας Σοφίας της Πόλης δεν είναι μόνο βεβήλωση Οικουμενικού μνημείου κληρονομιάς, αλλά και προσπάθεια αλλοίωσης της ιστορικής μνήμης. Ο Ναός αυτός εσωκλείει λειτουργίες, προσευχές, αγωνίες ψυχών, ιστορικά γεγονότα, δοξολογίες, καημούς και μνήμες άσχετες και ετεροβαρείς μιας άλλης θρησκείας που ίδια τις εκτόπισε, όπως και το συναφή πολιτισμό τους. Σε μια εποχή που η λαίλαπα της παγκοσμιοποίησης επιχειρεί να γκρεμίσει αναγωγές νοήματος ζωής που συνεπάγονται αντίσταση στο εφήμερο και τον πεσιμισμό, οι διεθνείς Οργανισμοί μένουν θεατές, ενώ επαγγέλλονται ότι προασπίζουν τον παγκόσμιο πολιτισμό. Πού είναι οι δυναμικές επίσημες εγχώριες και διεθνείς παραστάσεις, ευαισθησίες και οι κραυγές αγανάκτησης στα αδίκως και απολιτίστως τελούμενα;

Το σύμβολο πραγματοποιεί την εκφραστική λειτουργία ενός νοήματος και γίνεται χώρος εκφραστικός μιας παρουσίας, ενός Λόγου για τον οποίο κατασκευάστηκε. Ο Ναός της Αγίας Σοφίας συμπυκνώνει την άσκηση για την όρθωση του κάλλους ενός ανατέλλοντος διαχρονικού πολιτισμού με αέναο αγωγό τον Ελληνισμό και την Ορθοδοξία. Αποτυπώνει μια ιστορία αγώνων – αιώνων για την Οικουμενική αλήθεια, γι’ αυτό αποτελεί μνημείο ιερό παγκόσμιας κληρονομιάς. Συμβάλλει στη σύνδεση του πεπερασμένου με το άπειρο, του Λόγου – άυλου - με το υλικό κόσμο, του σχετικού με το απόλυτο. Τα σύμβολα  σήμερα κινδυνεύουν να αποκαθηλωθούν από τον τρόπο που τα προσεγγίζουμε. Όμως, είναι καθρέπτες αναγωγικοί μιας εσωτερικής αλήθειας και αποτελούν αναβαθμό επενεργό στη διαμόρφωση ταυτότητας και συνείδησης. Εννοείται ότι τα σύμβολα αποβαίνουν απαιδευσίας και ανελευθερίας τεκμήριο, γίνονται αντι-κείμενα, απολιθώματα όταν «συμβάλλουν» στην τυπολατρία και όχι στην ουσιαστική σημασία που παραπέμπουν ως μηνύματα ζωής και μετα-μόρφωσης. Ο Ναός της Αγίας Σοφίας συμβολίζει και συμπεριλαμβάνει όλο το πάλεμα μιας περιόδου και την εσωτερίκευση και εμπράγματη κορύφωση του Πνεύματος μιας ζωηφόρου Αλήθειας. Ο διαπολιτισμός δεν εισπράττεται ούτε πωλείται στις οικονομίες των κρατών και στα χρηματιστήρια, αλλά κυοφορείται και διαλαμβάνεται στα «θρανία» των ψυχών από τις εθνικές παιδείες που καλλιεργούν ανοιχτά πνεύματα σεβασμού και αγάπης του κάθε άλλου με τον πολιτισμό του.  

Η ΟΡΘΗ ΠΙΣΤΗ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΟΡΘΟ ΒΙΟ





Αδελφοί 
και Πατέρες,
Σήμερα είναι μια εορτή μεταξύ δύο φωτεινών και σωτηρίων εορτών (της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής)
Σήμερα, μεταξύ δύο μεγάλων μέχρι τον ουρανό πανηγύρεων παρουσιάζονται οι πολύφωτοι αστέρες. Σήμερα, μεταξύ των δύο αρμάτων που έχουν δρόμο τον ουρανό, εμφανίζονται τριακόσιοι δεκαοκτώ αρματηλάτες, όχι βέβαια για να διευθύνουν την ορμή αυτών των δύο κατευθυνομένων αρμάτων, αλλά για να διευθύνουν αυτούς που απιστούν για Εκείνους που έχουν ανεβεί επάνω στα άρματα, και να τους οδηγήσουν στην πίστη, για το ότι το μεν ένα άρμα ανέβασε από τη γη προς τις ουράνιες αψίδες και τους κόλπους του Πατέρα από τη γη τον σαρκοφόρο Θεό Λόγο, το δε άλλο άρμα, ότι τον «άλλο Παράκλητο» (Ιω. ιδ’ 16) (το Άγιο Πνεύμα), αντί για τον Χριστό που αναλήφθηκε, Τον κατέβασε από τον ουρανό «σαν άνεμος που φυσούσε δυνατά» (Πράξ. β’ 3), για να εκπληρωθεί ο λόγος του Χριστού που έλεγε ότι «σας συμφέρει να φύγω εγώ. Γιατί, αν εγώ δεν φύγω, δεν θα έλθει σ’ έσας ο Παράκλητος, ενώ αν πάω εκεί θα Τον στείλω σ’ εσάς. Και όταν έλθει Εκείνος, θα ελέγξει τους ανθρώπους για την αμαρτία, για τη δικαιοσύνη και για την κρίση» (Ιω. ιε’ 7-8).
Αυτά, λοιπόν, που συνέβησαν με την απόφαση του Πατέρα, δηλαδή ο μεν Χριστός που ανέβηκε με απερίγραπτο τρόπο με τη σάρκα Του επάνω σε άρμα νέφους, το δε Πνεύμα που κατέβηκε με ακατάληπτο τρόπο με ήχο «σαν άνεμος που φυσούσε δυνατά» (Πράξ. β’ 2) και μοίρασε πύρινες γλώσσες στους μυημένους της Χάριτος, αυτά έπρεπε να ερμηνευθούν για να έχει ορθή πίστη «κάθε άνθρωπος που έρχεται στον κόσμο» (Ιωάν, α’ 9). 

Όμως αυτό το καλό το φθόνησε ο σατανάς και το σκότισε πολύ και έσπειρε ζιζάνια ποικίλων αιρέσεων και συνέλαβε έτσι πάρα πολλούς και αντί «όλοι να γίνουν και να είναι και να λέγονται Χριστιανοί», αποφάσισαν να είναι και να λέγονται αιρετικοί, δηλαδή Αρειανοί και Νεστοριανοί, Μακεδονιανοί και Ιακωβίτες και αυτοί κι εκείνοι, των οποίων τα δυσώδη ονόματα και μιαρά δόγματα δεν είναι αυτής της στιγμής να τα λέμε και να τα γράφουμε. 
Γιατί τότε υπήρχε μεταξύ των πιστών και των απίστων πολύς καπνός, διαμάχη και έριδα και σκάνδαλα. 
Γι’ αυτό και μεταξύ της Αναλήψεως του Χριστού και της καθόδου του Παρακλήτου συγκεντρώθηκαν, κινούμενοι από τον Θεό και με διαταγή του βασιλιά, στη μητρόπολη της Νίκαιας, οι ένδοξοι αυτοί Πατέρες, σαν φωτεινοί αστέρες και δραστήριοι γεωργοί και ενάρετοι κυβερνήτες και καλοί ποιμένες, και μείωσαν βέβαια αυτοί οι αστέρες το σκοτάδι της ασεβείας, αλλά ξερίζωσαν και ως γεωργοί τα αγκάθια της βλασφημίας και αντιμετώπισαν ως κυβερνήτες τα κύματα των αιρέσεων και έβγαλαν έξω ως ποιμένες και αφόρισαν και έδιωξαν μακριά από τα πρόβατα τους λύκους και δικαίως, ρίχνοντάς τα κάτω, καταπάτησαν τα φλύαρα δόγματά τους. 

Δεν επέτρεψαν να λέγονται ο Υιός και το Πνεύμα κτίσματα, όπως όρισαν εκείνοι με το κακό τους φρόνημα, αλλά καλά και άγια, με το Σύμβολο της Πίστεως, με δυνατή φωνή και ομόφωνα κήρυξαν τον Υιό και το Πνεύμα κτίστη και συντηρητή του κόσμου και ομοούσιο με τον Πατέρα. Και εμείς έτσι πιστέψαμε και πιστεύουμε, σύμφωνα με τη θεόπνευστη παράδοσή τους. Και είναι βέβαια η πίστη μας καλή και ορθή και άμεμπτη και εκτός από αυτήν δεν υπάρχει άλλη. Η ορθή πίστη όμως χρειάζεται και έργα άξια της πίστεως, ώστε όπως ακριβώς δυο εκλεκτά βόδια που τα έχει ζέψει ο Θεός, τα έργα να συμφωνήσουν με την πίστη, κι από αυτά να γίνεται ζωηφόρα η καλλιέργεια. Όταν όμως δεν έχουμε ορθή πίστη και είναι ρυπαρός ο βίος μας, τότε μοιάζουμε με κάποιον πολύ άφρονα άνθρωπο που έζεψε χοίρο με βόδι και προσπαθεί να σπείρει και να καλλιεργήσει και να τραφεί απ’ αυτά και να ζήσει και να γλιτώσει από τον θάνατο. Αυτόν, οι άνθρωποι που φοβούνται τον Θεό και ζουν στη γη, και οι Άγγελοι, βλέποντάς τον θα γελάσουν και θα πουν: «Ελάτε να δείτε έναν άνθρωπο που είναι εκτός εαυτού και παράφρονας, πώς έζεψε στο βόδι, χοίρο και νομίζει ότι θα σπείρει και θα καλλιεργήσει μ’ αυτά και θα ζήσει». Και εάν του πουν: «Τι κοπιάζεις άδικα, άνθρωπε; Δεν καταλαβαίνεις τι κατηγορία και γέλιο προξενείς για τον εαυτό σου; Πρέπει να ξέρεις ότι δεν συμφωνεί το βόδι να καλλιεργεί με τον χοίρο. Διότι μόνο του βοδιού έργο είναι το να σέρνει το άροτρο και να ανοίγει αυλάκι και να γίνεται η σπορά και η καλλιέργεια, του δε χοίρου τέχνη είναι το να σκάβει με τη μύτη του και να κυλιέται στον βόρβορο και όταν έλθει ο καιρός, να σφάζεται με μαχαίρι». Και εκείνος, αντί να δεχτεί τα όσα του είπαν και να ξεχωρίσει το ζευγάρι, μάλλον κοροϊδεύοντας και όλος ευχαρίστηση, λέει: «Ναι, ναι, εσείς δεν γνωρίζετε τι ηδονή και ευχαρίστηση μου δίνει αυτό το ζευγάρι». Έτσι, λοιπόν, παρομοιάζονται αυτοί που στην ορθή πίστη έζεψαν τον ρυπαρό βίο του χοίρου και υποδουλώθηκαν στην αμαρτίαΕυχαρίστηση και ηδονή λογαριάζουν την αμαρτία, η οποία προξενεί πικρή κόλαση, και όσους τους συμβουλεύουν να μετανοήσουν, πολλές φορές και τους εχθρεύονται ή από πώρωση κοροϊδεύουν τα λόγια τους και τους περιπαίζουν, ή και δεν προσέχουν καθόλου στη δύναμη των λεγομένων.
Όμως, λέει ο Θεός με το στόμα του Ησαΐα πως «παχύνθηκε η καρδιά αυτού του λαού και με τα αυτιά τους άκουσαν βαριά και έκλεισαν τα μάτια τους, για να μη δουν με τα μάτια τους και ακούσουν με τα αυτιά τους και τα εννοήσουν με την καρδιά τους και μετανοήσουν και τους θεραπεύσω», αλλά θέλουν, λέει, να παραμείνουν έτσι στην αμαρτία μέχρι που «να ερημωθούν οι πόλεις γιατί δεν θα έχουν κατοίκους και η γη θα εγκαταλειφθεί έρημη» (Ησ. στ’ 10-11). Αυτό ακριβώς βλέπουμε ότι έπαθε και το νησί μας αυτό, η Κύπρος, και πολλά σπίτια και όλες σχεδόν οι κωμοπόλεις έμειναν έρημες από ανθρώπους και ακατοίκητες. Υπάρχουν, λέει, «σπίτια μεγάλα και ωραία, και δεν θα υπάρξουν κάτοικοι γι’ αυτά, και όποιος σπέρνει έξι αρτάβες θα λάβει ως απόδοση το μισό απ’ αυτές, τρία μέτρα» (Ησ. ε’ 9-10). Και αυτό για πολλά χρόνια εμείς το πάθαμε, όμως ούτε έτσι αναγνωρίσαμε τι καρποφόρησαν τα χέρια μας, ούτε κατανοήσαμε μέσα στην καρδιά μας από πού άραγε και με ποιο τρόπο μας συνέβη αυτή η κάκωση, ούτε ακούσαμε Αυτόν που μας καλούσε και έλεγε «επιστρέψτε προς Εμένα και θα στραφώ προς εσάς» (Ησ. με’ 22, Ζαχ. α’ 3, Μαλ γ’ 7), αλλά ο καθένας έταξε στον εαυτό του ως νόμο δικό του το δικό του θέλημα και αμαρτάνει όπως θέλει, και δεν φέρνει στη μνήμη του ούτε τον θάνατο, ούτε τον Θεό, ούτε την κρίση.
Και αυτά τα γράφουμε όχι λέγοντάς τα τυχαία, αλλά από καρδιά γεμάτη θλίψη, που επιθυμεί τη σωτηριώδη επιστροφή του καθενός και τη μετάνοια, για να μη λυπείται, αλλά μάλλον να ευφραίνεται ο Θεός για τα έργα μας και να μας αναδείξει με τη χάρη Του μετόχους της αιώνιας ευφροσύνης και βασιλείας Του, γιατί σ’ Αυτόν αρμόζει κάθε δοξολογία, τιμή και προσκύνηση, στον Πατέρα και στον Υιό και στο Άγιο Πνεύμα συνεχώς, τώρα και πάντοτε και στους ατέλειωτους αιώνες.

(Αγίου Νεοφύτου του Εγκλείστου, Συγγράμματα, τόμος Β’, εκδ. Ιεράς Βασιλικής και Σταυροπηγιακής Μονής Αγίου Νεοφύτου, Πάφος 1998, σσ. 269-272)




Συνεδριάζει αύριο η ΔΙΣ. Επιστολή από το Οικουμενικό Πατριαρχείο και από το Πατριαρχείο Ρουμανίας, για την υιοθέτηση μια κοινής πορείας στο θέμα του τρόπου μετάδοσης της Θείας Κοινωνίας.

Συνεδριάζει αύριο η ΔΙΣ – Αποκλειστικές πληροφορίες

Συνεδριάζει αύριο η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, στην πρώτη συνεδρίαση μετά το άνοιγμα των εκκλησιών.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Πρακτορείου Ορθοδοξία έχει αποσταλεί στην ΔΙΣ επιστολή τόσο από το Οικουμενικό Πατριαρχείο όσο και από το Πατριαρχείο Ρουμανίας, η οποία αναφέρεται στην ανάγκη υιοθέτησης μια κοινής πορείας στο θέμα του τρόπου μετάδοσης της Θείας Κοινωνίας.
Η ΔΙΣ αναμένεται να συζητήσει αύριο και για τα μέτρα που θα ισχύσουν στις εκκλησιές μετά την λήξη της ισχύος της Κοινής Υπουργικής Απόφασης την ερχόμενη Παρασκευή 5 Ιουνίου.
Η επίσημη ανακοίνωση
Συνέρχεται την Τρίτη 2 και την Τετάρτη 3 Ιουνίου 2020 η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, της 163ης Συνοδικής Περιόδου, προκειμένου να ασχοληθεί με τα θέματα της Ημερησίας Διατάξεως

Πληροφορία από orthodoxianewsagency

Η Τουρκία ετοιμάζει έρευνες στα έξι μίλια – Δεν αναγνωρίζει καμία ελληνική υφαλοκρηπίδα


.
Η γειτονική χώρα πυροδοτεί εκ νέου ένταση με την Αθήνα, αυτή τη φορά, με αφορμή έρευνες πετρελαίου κοντά σε ελληνικά νησιά.
Σε νέα προκλητική ενέργεια, η Τουρκία, αναζωπυρώνει την ένταση με την χώρμας, καθώς όπως φαίνεται, σχεδιάζει έρευνες πετρελαίου στα έξι ναυτικά μίλια.
Σύμφωνα με το ΣΚΑΙ, σε δημοσίευμα της εφημερίδας της τουρκικής κυβέρνήσης δημοσιεύτηκαν επτά αιτήματα τουρκικής εταιρείας πετρελαίου προς την γενική διεύθυνση μεταλλίων και πετρελαίου της Τουρκίας.
Η τουρκική εταιρεία καταθέτει, δηλαδή, αίτημα στο τουρκικό κράτος για να πραγματοποιήσει έρευνες σε περιοχές που βρίσκονται, σύμφωνα με την Τουρκία, εντός της υφαλοκρηπίδας της.
Οι περιοχές αυτές είναι:
  • Βορειανατολικά της Ρόδου
  • Ανατολικά της Ρόδου
  • Ανατολικά της Καρπάθου
  • Νοτιοανατολικλα της Καρπάθου
  • Ανατολικά της Κρήτης
  • Νοτιοανατολικά της Κρήτης
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του ελληνικού σταθμού, η εταιρεία ζητά να φτάσει να κάνει έρευνες μέχρι και τα ελληνικά χωρικά ύδατα στα έξι μίλια, ενώ με αυτήν την κίνηση δεν αναγνωρίζει καμιά υφαλοκρηπίδα ελληνική.
Ακόμη δεν έχει δοθεί η άδεια για την συγκεκριμένη τουρκική ενέργεια.
Πηγή: Sputnik News

Ο ΚΟΣΜΑΣ ΦΛΑΜΙΑΤΟΣ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΕΤΟΣ 1849!



Ένα λίαν επίκαιρο και αρκούντως αυθεντικό δοκίμιο του λόγιου Μοναχού και δεινού κήρυκα Κοσμά Φλαμιάτου, που μέσα από την ξενόδουλη ανασύσταση του -εν τη γενέσει του- Ελληνικού Κράτους, την διαβλητή εγκατάσταση της Βαυαροκρατίας, την δόλια, ως και ωφελιμιστική παρείσφρηση της Αγγλογαλλικής δυναστείας και τις πρώτες εμφυλιακές, μισερές ''καρατομήσεις'' αδούλωτων μαρτύρων προσφέρει στον αναγνώστη την γνησιότητα της Πίστης και την αληθινή Φιλοπατρία. Το πηγαίον και η γνησιότητα του λόγου μοιάζει σαν να ''τυπώθηκε'' μόλις τώρα, με διαφορετικούς ή και ίδιους ευρωπαικούς ''εθνοσωτήρες'', τους ίδιους όμως πάντοτε ασύμμαχους ''συμμάχους'', αυτούς άλλωστε, που οριοθέτησαν και τον πολιτικό ''χρωματισμό'' των πρώτων νεότοκων και πολιτικά εξαρτημένων κομμάτων στην Ελλάδα: το αγγλικό, το γαλλικό και το ρωσικό. Σαν να μην άλλαξε τίποτε. Ραγιαδισμός, υποτακτικότητα και δουλοφροσύνη υπό τον σκιερό ''μανδύα'' του Εθνικού Συντάγματος και της εγκατεστημένης Βασιλείας, που εισήγαγαν στους απονήρευτους Ρωμιούς, ξένα ήθη και νοσηρές, ''διαφωτιστικές'' διδαχές, ώστε να αναγκάσουν ακόμη και αυτόν τον Μακρυγιάννη να γράψει στη διαθήκη του, μιλώντας για ''απατεώνες της πατρίδας του''! Και όπως έγραψε και ο καθηγητής Αλέξιος Παναγόπουλος στο βιβλίο του ''ΚΟΣΜΑΣ ΦΛΑΜΙΑΤΟΣ ΚΑΙ ΠΑΠΟΥΛΑΚΟΣ'': ''Οι ''ψευτοδιαφωτιστές'', που φραγκεμένοι δίδασκαν το πνεύμα της εσπερίας, αναγκάζουν τους πρωτομάρτυρες να καταγγείλουν δημόσια τους ηθικούς αυτουργούς, που κρύβονταν πίσω από τις ύποπτες αναθεωρήσεις του περιβάλλοντος του ρωμαιοκαθολικού Βασιλέα της προτεστάντισσας Βασίλισσας και του ανθέλληνα αντιβασιλέα Μάουερ''. Εύχεσθε!



Γιώργος  Δ. Δημακόπουλος
Δημοσιογράφος





''ΦΩΝΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΑ
ΕΙΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΙΝ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΠΙΒΟΥΛΗΣ, ΕΙΣ ΟΡΘΟΦΡΟΝΑ ΣΥΜΒΟΥΛΗΝ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΚ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑΝ. ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΜΕΛΛΟΥΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΩΝ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ''


Εκ του προηγούμενου

''Πρώτον μεν ενεργεί πολυτρόπως ίνα εισάξη διά νόμου εις τα ορθόδοξα κράτη, 

το λεγόμενον έτος της Δύσεως, 

καθ' ο αυτοί προτρέχουσι 12 ημέρας, 

ώστε όταν ημείς έχωμεν πρώτην του μηνός, αυτοί μετρώσι 13. 

Δι' αυτής της καινοτομίας 

ελπίζει ίνα συγχύση και ανατρέψη τας εορτασίμους ημέρας και εισάξη και άλλους νεωτερισμούς''.


Πολλά άλλα σκάνδαλα ενεργεί και γίνονται διά την κατάργησιν των μυστηρίων της χειροτονίας των κληρικών, και του βαπτίσματος, και πολλά άλλα διά την κατάργησιν της Ιεραρχίας και του μοναχικού τάγματος.

Διά την πρώτην αιτίαν, προς τοις άλλοις πολλοίς κινούνται τινές ιερείς και εκτελούσι τινά έργα εκ των όσων ανήκουσιν εις μόνους τους Αρχιερείς. Τινές αξιωματικοί Άγγλοι πάλι εις την Επτάνησον απέστελλον τας ιδίας αυτών Παλλακίδας εις τα τότε εκεί έτι διατηρούμενα Μοναστήρια, δι' επιταγής εις τον Ηγούμενον ίνα διαμένη εκεί και τρέφηται διά σκάνδαλον πτώσεως εις τους Μοναχούς.

Τα αυτά ενήργουν και εις Παρθενώνας των γυναικείων Μοναστηρίων αποστέλλοντες εκεί άνδρες διεφθαρμένους και ψευδοδιδασκάλους εις σύστασιν Σχολείων. Γενομένης δε της πτώσεως αν, και σπανίως, εν αμφοτέροις, αμέσως εστηλίτευον αυτούς μεγαλοφώνως και δημοσίως και απέστελλον αυτούς εις εξορίαν διά περισσότερον σκάνδαλον έως ου έφερον αυτών των Μοναστηρίων την διάλυσιν.

Διά σκάνδαλον εις περιφρόνησιν και εις κατάργησιν της τιμής και της προσκυνήσεως των αγίων Εικόνων, επλημμύρισαν δι' ενεργείας της επιβουλής όλαι σχεδόν οι κατά την Επτάνησον και αι κατά το Βασίλειον της Ελλάδος οικείαι και τα Καταστήματα εξ αγαλμάτων και εκ βεβήλων εικόνων γυναικών τε και ασεβών ανδρών.

Τινές δε εκ των κεκρυμμένων προσηλύτων της επιβουλής έχοντες όνομα και σχήμα κληρικού έχουσιν εν ταις ιδίαις οικίαις τοιαύτας βεβήλους εικόνας εκ παραλλήλου και μεμιγμένας εις άλλας ιεράς και αγίας. Έρχονται προ πολλού εκ της Ευρώπης διάφορα σκεύη αναγκαία εις οικιακάς χρήσεις έχοντα εν αυτοίς διαφόρους εικόνας Εκκλησιαστικάς και βεβήλους.

Κατασκευάζονται οδοί και δρόμοι λιθόστρωτοι και εις αυτούς δι' ενεργείας των οργάνων της επιβουλής κατασκευάζεται το σχήμα του σταυρού ίνα καταπατήται.

Προ 15 περίπου ετών εστάλησαν εκ της Αγγλίας εις εμπορικά Καταστήματα της Επτανήσου ουροδοχεία (κατουροκάνατα) έχοντα έσωθεν εις τον πυθμένα εζωγραφισμένα διά χαλκογραφίας της αγίαν Τριάδα και την εικόνα της Θεοτόκου και την τούτων επιγραφήν διά λατινικών γραμμάτων.

Κατασκευάζονται αγάλματα των κατά καιρούς Αρμοστών και έπειτα κατά διαταγήν της αρχής συγκαλείται ο κατά τόπον Επίσκοπος, οι ιερείς και άλλοι αξιωματικοί ποιούντες εκεί εις την αναστήλωσιν τούτων λιτανείαν, εις παραλληλισμόν και διά σκάνδαλον των εγκαινιαζομένων Ναών. Επειδή δε και εις τα παιδαγωγικά βιβλία των ορθοδόξων ήσαν εικόνες ιεραί διά χαλκογραφίας, η επιβουλή εις τα νυν ενεργεί και ζωγραφίζονται εν αυτοίς, θηρία, ζώα και άνθρωποι αλλόφυλοι και ασεβείς.

Εν ενί λόγω η τύπωσις των ιερών όσω και των βεβήλων εικόνων κατήντησε, προ πολλού, γενική εις πινάκια, εις κανάτια, εις μανδύλια, εις πολλά είδη υφαντικά, εις ταμπακιέρας κ.τ.λ. δι' αυτό το σκάνδαλον.

Διά την κατάργησιν της νηστείας, τόσον εις την Επτάνησον, οι Αρμοσταί και οι τούτων υπάλληλοι Άγγλοι, όσον και εις το βασίλειον της Ελλάδος τα όργανα της επιβουλής, συγκροτούσι συμπόσια επίσημα εις τας μεγάλας νηστίμους ημέρας συγκαλούντες εις αυτά πολλούς ορθοδόξους κληρικούς τε και λαικούς.

Άλλοτε πάλιν τινές ψευδοκληρικοί εξ' αυτού του προσηλυτισμού απέρχονται εις την αγοράν κατ' αυτάς τας νηστίμους ημέρας αγοράζοντες ενώπιον του λαού κρέας και οψάρια, άλλοι δε εκ των λαικών απέρχονται εις τα καφενεία κατ' αυτάς τας ημέρας εν ώρα συναθροίσεως πολλών άλλων και πίνοντες γάλα λέγουσι, κατά τας δοθείσας αυτοίς εισηγήσεις πολλούς εμπαιγμούς κατά των τεσσαρακοστών και της νηστείας.

Διά δε την κατάργησιν πάλιν των καθ' ημάς εορτασίμων και πανηγυρικών ημερών, εκτός της Κυριακής, επενόησε και ενεργεί πολλά άλλα σκάνδαλα.

Πρώτον μεν ενεργεί πολυτρόπως ίνα εισάξη διά νόμου εις τα ορθόδοξα κράτη, το λεγόμενον έτος της Δύσεως, καθ' ο αυτοί προτρέχουσι 12 ημέρας, ώστε όταν ημείς έχωμεν πρώτην του μηνός, αυτοί μετρώσι 13. Δι' αυτής της καινοτομίας ελπίζει ίνα συγχύση και ανατρέψη τας εορτασίμους ημέρας και εισάξη και άλλους νεωτερισμούς.

Δεύτερον δε ενομοθέτησεν εις ταύτα τα δύο Κράτη πολλάς βεβήλους και πολιτικάς εορτάς, εις μεν την Επτάνησον την γέννησιν και στέψιν των βασιλέων της Βρετανίας, την ημέρα του εκεί λεγομένου Συντάγματος και άλλας. Εις δε το βασίλειον της Ελλάδος πολλάς άλλας τοιαύτας, εν αις όλαις, τόσον εκεί, όσον και ενταύθα, συνέρχονται κατά νόμον οι Επίσκοποι, πολλοί άλλοι κληρικοί, όλοι οι έχοντες αξιώματα, βαθμούς και θέσεις και πολύ μέρος εκ του λοιπού λαού, διά πολλής και μεγαλοπρεπούς επιδείξεως διά γενικής αργίας, ενίοτε δε και διά πολλής φωτοχυσίας διά σκάνδαλον εις τα επ' Εκκλησίας γινόμενα φώτα κ.τ.λ.

Ταύτα δε και άλλα επενόησε και ενεργεί η επιβουλή διά σκάνδαλον εις περιφρόνησιν και κατάργησιν των Εκκλησιαστικών εορτών. 

Τρίτον δε επενόησε τρόπους διά των οποίων απασχολεί και αποτρέπει τους ορθοδόξους εκ της συνδρομής εις τας Εκκλησίας κατ' αυτάς τας θρησκευτικάς εορτάς. Εις όλους τους έχοντας οποιανδήποτε θέσιν και επάγγελμα και εις όλον τον κοινόν λαόν, όταν ακολουθή αγγάρευσις είτε εις οδοποιίαν είτε εις οποιονδήποτε άλλο κοινόν έργον ου μόνον ουδεμία αργία επιτρέπεται καθ' όλας τας Εκκλησιαστικάς εορτάς εκτός μόνης της Κυριακής, αλλά τότε διπλασιάζεται το βάρος του έργου, όπως όλως εξαλειφθή εκ της μνήμης αυτών και το όνομα των τοιούτων εορτών.

Εις όλας όλας πάλιν τας μεγάλας και επισήμους Δεσποτικάς εορτάς του Χριστού γεννών, των Θεοφανίων, την Μεγάλην εβδομάδα και την της Διακαινισίμου, έρχεται ως επί το πλείστον εκ της γενικής αρχής της Επτανήσου έκτακτος και κατεπείγουσα διαταγή εις τους εκεί επί ψιλώ ονόματι Επισκόπους και εις τους υπαλλήλους αναγκάζουσα αυτούς εις νέα διεξοδικά και απασχολητικά έργα πολλών ημερών και τούτο επί σκοπώ ίνα μη μένη αυτοίς καιρός εις την επ' Εκκλησίας συνδρομήν κατ' αυτάς τας ημέρας και διά σκάνδαλον εις όλον τον άλλον λαόν.

Έχει, ως είπα και άλλοτε, πολλούς και ποικίλους τρόπους διά των οποίων ερεθίζει το αδιάλλακτον μίσος τόσον όλου του Δυτικού λαού κατά πάντων των ορθοδόξων, όσον και τούτων κατ' εκείνων και μάλιστα κατά των Πάπων και κατά του εκεί κλήρου, και τούτο διά πολλούς άλλους δολίους σκοπούς, και προς τοις άλλοις διά δύο τους εφεξής.

Πρώτον εκ τούτου ελπίζει ίνα φέρη πλέον ευστόχως, την εκ της ορθοδόξου πίστεως αποστασίαν και την αποδοχήν της Λουθηρο-Καλβινικής πλάνης, επειδή και η ορθόδοξος και Ανατολική Εκκλησία φαίνεται σύμφωνος μετά της Δυτικής εις όλα σχεδόν τα δόγματα και τας τελετάς, εξαιρουμένων τινών, τα οποία βλασφήμως και παρανόμως εισήχθησαν εις την Δυτικήν προ δέκα περίπου αιώνων και διά τα οποία έπειτα ευλόγως τε και δικαίως η ορθόδοξος και Ανατολική Εκκλησία εστηλίτευσεν τους Πάπες ως καινοτόμους και αιρετικούς.

Νομίζει, η επιβουλή, ότι όταν φέρει εις τους ορθοδόξους μέγα και αδιάλλακτον μίσος κατά της Δυτικής Εκκλησίας, φέρη επομένους αυτούς εις το αυτό μίσος και την αποστροφήν και κατά των όσων αυτή κρατεί γενικώς και δοξάζει, είτε ορθά και χριστιανικά, είτε νεώτερα και αιρετικά επί λόγω ψευδεί ότι αυτά υπάρχουσι τάχα καινοτομίαι δεισιδαιμονικαί των Πάπων της Ρώμης.

Οίδεν ότι διά αυτήν την αιτίαν, διά το γενικόν δηλαδή κατά των Πάπων μίσος έλαβε χώραν και πρόοδον εις τόσα Κράτη της Δύσεως η Λουθηρο-Καλβινική αίρεσις έως ου έφθασε και εις την πλάνην του θεισμού και της αθείας.

Δεύτερον δε ενίοτε κινεί διά των πρωθυπουργών και δι' άλλων υποκεκρυμμένων αυτής οργάνων τους βασιλείς εις τα ορθόδοξα Κράτη και φαίνονται τάχα αφοσιωμένοι, φίλοι και βοηθοί εις την Δυτικήν Εκκλησίαν και εις τους Πάπας, επί σκοπώ ίνα ερεθίζη τους λαούς εις το κατά των αρχών μίσος και εις αποστασίαν.
Συνεχίζεται

Εκ του βιβλίου του Μοναχού Κοσμά Φλαμιάτου:
''ΦΩΝΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΑ
ΕΙΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΙΝ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΠΙΒΟΥΛΗΣ, ΕΙΣ ΟΡΘΟΦΡΟΝΑ ΣΥΜΒΟΥΛΗΝ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΚ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑΝ. ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΜΕΛΛΟΥΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΩΝ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ''
Αθήνα 1849, σελ. 99-102.
Μεταφορά στο διαδίκτυο, στο μονοτονικό σύστημα, με την Γραμματική τάξη της εποχής, επιμέλεια, παρουσίαση ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.






ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ