Εισαγόμενος ''διαφωτισμός'' εκ της Εσπερίας, 
με αναφανδόν μεταρρυθμίσεις 
στη Γλώσσα, την Παιδεία, την Φιλολογία, αλλά και την Εκκλησία.
Ο Ιερότατος Μοναχός Κοσμάς Φλαμιάτος στηλιτεύει την ξενομανία, 
τους δυτικοθρεμμένους λογίους και κληρικούς, 
την προτεκτορατοποίηση της χώρας και την ''μισθοδοτούμενη'' επιβουλή της Δύσης 
στο ρωμέικο σώμα μιας ασθενούς, ως και ημιθανούς Ελλάδος.

Στο κείμενο που ακολουθεί, ο Ιερότατος Μοναχός Κοσμάς Φλαμιάτος1 μπαίνει ακριβώς στη ''καρδιά'' του ανακύψαντος ''νεοελληνικού διαφωτισμού'' (ορισμός που δόθηκε από τον Κ. Θ. Δημαρά) και δη των εκπροσώπων του, που σε ένα μεγάλο μέρος του απαρτιζόταν κυρίως από απλούς κληρικούς, ως και Πατριάρχες, οι οποίοι δημοσίευσαν και τα περισσότερα βιβλία του.

Ο Μοναχός Κοσμάς ανθίσταται και αντιτίθεται συλλήβδην στους υπερβάλλοντες, απόκρυφους και αντιχριστιανικούς -εντέλει- σκοπούς του ενχώριου και εισαγόμενου ''νεοδιαφωτισμού'', που επαγγέλθηκε την αυτοδιάθεση, τον ''ανθρωποκεντρικό'' ανθρωπισμό, ολικές μεταρρυθμίσεις στη Παιδεία και εν γένει στα Γράμματα και στις Τέχνες, που αντιτάχθηκε άρδην στα καθιερωμένα, στο δόγμα που δεν αποδεικνύεται με ορθολογιστικό τρόπο και διαστρέβλωσε, εκκοσμίκευσε και εντέλει αλλοίωσε το ορθόδοξο, πατερικό πνεύμα.2

Άλλωστε οι αναδυόμενες ''επαναστατικές'' εκζητήσεις για ελευθερία από κάθε δογματική προσέγγιση και εγκαθίδρυση του ορθολογισμού3,  ως αδιαμφισβήτητου κοινωνικού προσδιορισμού στα καθ' ημάς δρώμενα, σήμαναν αυτομάτως τη στοχοποίηση και την μετάλλαξη του ορθοδόξου φρονήματος. Ο νεοελληνικός διαφωτισμός ''εκμεταλλεύθηκε'' όπως και ο Γαλλικός, τα εγκλήματα του Ρωμαιοκαθολικού Παπισμού του Μεσαίωνα, την ''Ιερά Εξέταση'', τις δεισιδαιμονίες και τα δημόσια σκάνδαλα, όχι για επαναπροσδιορισθεί πατερικά η ελληνική εκκλησιαστική ''ταυτότητα'', αλλά για να αλλοιωθεί και μεταπλαστεί, μέσα από το πνεύμα της επιστήμης, της φιλοσοφίας, της οικολογίας και συνεπώς της εκκοσμίκευσης.

''Τα βάζει'' ανοιχτά με τη βοήθεια της δημόσιας γραφίδας και -φυσικά- του ορθοδόξου ύφους και ήθους του, με τους ντόπιους εκπροσώπους της:

α. με τον Αδαμάντιο Κοραή (1748-1833), που θεωρούσε τον Μοναχισμό (!), ως βασικό υπεύθυνο της απομάκρυνσης της Εκκλησίας από την πρώτη κατακομβική Εκκλησία των Αποστόλων και αναζητούσε πιο εξορθολογιστικούς τρόπους4 στα εκκλησιαστικά κηρύγματα, απαλλαγμένα από ψευδεπίγραφες νοήσεις και διαδιδόμενους μύθους, όπως θεωρούσε το ''Άγιον Φως''...!

β. με τον Αρχιμανδρίτη Νεόφυτο Βάμβα (1776-1855), τον πρώτο ουσιαστικά κληρικό-εκπρόσωπο του ''νεοδιαφωτιστικού'' ρεύματος, που διακήρυξε μετά ζήλου την μετάφραση της Αγίας Γραφής στην απλή δημοτική5 και το πέτυχε δημοσιεύοντας το 1850 την Νεοελληνική μετάφραση, βρίσκοντας όμως αντιδράσεις από τους εμμένοντας στη γλωσσολογική ευταξία των Ιερών Γραμμάτων, με επικεφαλής έναν έτερο εκπρόσωπο του νεοελληνικού διαφωτισμού, τον Κωνσταντίνο Οικονόμου.

γ. με τον Κωνσταντίνο Κούμα (1777-1836),6 μαθηματικό και συγγραφέα, έναν από τους περισσότερο γνωστούς ορθολογιστές στο χώρο του διαφωτισμού, μεγάλο λάτρη του Αγγλογαλλικού πνεύματος και ιδίως αθεράπευτο ''εραστή'' των Γερμανών φιλοσόφων Κρουγκ, Σέλλιγκ, Κρούτσερ και φυσικά του Καντ. Δεν πίστεψε ποτέ στη δυνητική επανάσταση των κατακτημένων Ρωμιών και κατέκρινε πολλούς από τους Φιλικούς ως φιλοχρήματους και αιθεροβάμμονες, που συμπαρέσυραν όπως έγραφε και τους λοιπούς... "εσάλευον τας φρένας των απλουστέρων"!...

δ. με τον Μεθόδιο Ανθρακίτη (1660-1736), θεολόγο-κληρικό, τον πρώτο που αντικατέστησε την αρχαίζουσα γλώσσα με την δημώδη. Διδάσκει τη μελέτη της Λογικής και νεότερη Ευρωπαική Φιλοσοφία, Καρτέσιο (Descartes) και Μαλμπράνς.

ε. με τον γνωστότατο -καινοτόμο και νεωτεριστή για την εποχή του-  κληρικό και εφημεριδογράφο Θεόκλητο Φαρμακίδη (1784-1860)7. Ο Φαρμακίδης -''ζηλωτής εκ των νεωτεριστών''- συνέτασσε μαζί με τον δημοσιογράφο Κωνσταντίνο Κοκκινάκη τον ''Λόγιο Ερμή'', το δημοσιογραφικό -δηλαδή- όργανο της παράταξης του Αδαμαντίου Κοραή. Έμεινε στην ιστορία -εκτός των άλλων, όπως και ο Βάμβας- για την -σχεδόν- εμμονική του θέληση να μεταφρασθεί η Αγία Γραφή στην νεοελληνική δημοτική. Βασικός σύμβουλος επί των Εκκλησιαστικών του Προτεστάντη Αντιβασιλέα Μάουερ, υπήρξε μέλος και οπαδός του Αγγλικού Κόμματος του Αλεξάνδρου Μαυροκορδάτου και θεωρούσε πάντοτε τον Κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια, ως πράκτορα των Ρώσων!...

Ο Ιερότατος Μοναχός Κοσμάς Φλαμιάτος αποδοκιμάζει και επικρίνει την γενικευμένη αυτή ξενομανία δυτικοθρεμμένων κληρικών, φραγκευμένων λογίων της Εσπερίας8 και μισθωμένων αποδομητών της γλώσσας. Άλλωστε -μην ξεχνάμε- πως το νεοεισαγόμενο διαφωτιστικό ρεύμα απέβλεπε μετά την επικράτηση των Ελλήνων -εξαιτίας της Εθνικής Επανάστασης- να προβεί σε ολικές και γενικευμένες μεταρρυθμίσεις στη Παιδεία, στη Φιλοσοφία και Φιλολογία, στη Γλώσσα και φυσικά στην ίδια αυτή την Εκκλησία, προσανατολισμός ο οποίος ολοκληρώθηκε και απέδωσε συν τω χρόνω τα μέγιστα.

Τις συνέπειες των νεοδιαφωτιστικών αυτών μεταρρυθμίσεων και τις παρενέργειές τους στο χώρο της Εκκλησίας9, τις βλέπουμε διάπλατα από τα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού, με τις φιλενωτικές κινήσεις, το διάχυτο προτεσταντικό πνεύμα, την ''μεταποίηση'' του ορθοδόξου φρονήματος και της μερικής, έως πλήρους εγκατάλειψης της Πατερικής Θεολογίας, αντικαθιστώντας την με την Νεοπατερική, καινοτόμο και συγκρητιστική ''τεχνοτροπία'' των Οικουμενιστών Φαναριωτών της έκπτωτης και ''Φραγκευμένης'' Πόλης. Εύχεσθε! 


Γιώργος  Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος


Πηγές:

1. Σύμφωνα με τον Κοσμά Φλαμιάτο, η Αγγλία εκμεταλλεύτηκε τον απελευθερωτικό αγώνα του 1821 και, με τη συμμετοχή του Κλήρου σε αυτόν, επεδίωξε "ίνα διεγείρη την παγκόσμιον, ει δυνατόν, περιφρόνησιν, μίσος, αποστροφήν και συνωμοσίαν κατά του Κλήρου, τόσον την εκ των Αρχών, όσον και την εκ του λαού. Δι' αυτόν τον σκοπόν, προς τοις άλλοις εκίνησεν εμμέσως εις τους αρχηγούς της Φιλικής Εταιρείας και εισήχθησαν εν αυτω ο Οικουμενικός Πατριάρχης, πολλοί Επίσκοποι και άλλοι εκ του Κλήρου της Ανατολής, και εφάνησαν τινες εξ αυτών οπλοφορούντες εις το στάδιον του κατά των Οθωμανών πολέμου, φαινόμενον όλως μοναδικόν, αλλόκοτον και αποτρόπαιον, εις την Ορθόδοξον Εκκλησίαν''.

2. Κοσμάς Φλαμιάτος, μοναχός, 'Απαντα ήτοι Φωνή Ορθόδοξος περί των μελλόντων καθώς και Επιστολή προς τους εν τω Αγίω Όρει Πατέρας, Εκδόσεις Ασκητικών Κειμένων Κωνσταντίνου Χαρ. Σπανού, Αθήνα 1976, σελ. 96-97.

3. Κ. Θ. Δημαράς, Νεοελληνικός Διαφωτισμός, Ερμής, Νεοελληνικά Μελετήματα. Αθήνα 1998.

4. Πολυχρόνης Ενεπεκίδης: Κοραής - Κούμας - Κάλβος. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας.

5. Μιχαηλάρης Παναγιώτης, ''Νεόφυτος Βάμβας'', Κληρικοί στον Αγώνα, ''Τα Νέα'', Αθήνα, 2010, σελ.95.

6. Γιώργου Καραμπελιά, "Η ανολοκλήρωτη επανάσταση του Ρήγα", Εναλλακτικές Εκδόσεις, 2011.

7. Πρωτοπρ. Γεωργίου Δ. Μεταλληνού, "Επακριβώσεις στην ιδεολογική ταυτότητα του Θεόκλητου Φαρμακίδη", Ελληνισμός μετέωρος, Εκδ. Αποστολική Διακονία, Β΄ Εκδ. Αθήνα 1999, σελ. 168-183.

8. Κοσμάς Φλαμιάτος, Μοναχός, ''Απαντα ήτοι Φωνή Ορθόδοξος περί των μελλόντων καθώς και Επιστολή προς τους εν τω Αγίω Όρει Πατέρας''.

9. Κοσμά Φλαμιάτου, ''Φωνή ορθόδοξος και σπουδαία εις ανακάλυψιν της κατά των ορθοδόξων επιβουλής εις ορθόφρονα συμβουλήν διά την εκ του επικειμένου κινδύνου ασφάλειαν και κοινήν σωτηρίαν και περί της μελλούσης καταστάσεως των καθ' ημάς πραγμάτων''. Εν Αθήναις 1849.


ΦΩΝΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΑ 
ΕΙΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΙΝ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΠΙΒΟΥΛΗΣ 
ΕΙΣ ΟΡΘΟΦΡΟΝΑ ΣΥΜΒΟΥΛΗΝ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΚ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑΝ. 
ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΜΕΛΛΟΥΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΩΝ ΚΑΘ ΗΜΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ

(συνέχεια από το προηγούμενο)


Τούτο εγνωρίσθη εναργέστερον εις τον ορθόδοξον λαόν της Ανατολής. Επειδή παρετήρησεν η πολιτική της Αγγλίας, ότι οι φιλόθεοι και φιλογενείς διδάσκαλοι, Ευγ. ο Βούλγαρις, ο Ν. Θεοτόκης και άλλοι ομόφρονες τούτων, διά συνεργείας των αοιδίμων Ζωσιμάδων, διέδωκαν εις τον λαόν της Ανατολής, αφορμήν εις αναγέννησιν και εις χρήσιν της Παλαιάς, Ελληνικής γλώσσας, πολλά συγγράματα εις στηριγμόν της ορθοδόξου πίστεως, και πολλά άλλα σπέρματα αληθινού φωτισμού, τείνοντα όλα εις την οικοδομήν της Εκκλησίας και εις αποκατάστασιν και εις πρόοδον του Ελληνικού γένους, επενόησε διά τούτο ευθύς τρόπους, όπως δι' αυτών, ου μόνον απομαιταιώση τοιούτους θεοφιλείς και σωτηρίους σκοπούς, αλλ' ίνα φέρη προς τούτους τους εκ διαμέτρου αντικεμένους καρπούς. 

Δ' αυτό τέλος προπαρασκεύασε κατάλληλα όργανα και στρατιώτας, οποίος προς τοις άλλοις, ο Κ ο ρ α ή ς,  ο Κ ο ύ μ α ς,  ο Ν. Δ ο ύ κ α ς, ο Α. Γ α ζ ή ς, ο  Β ά μ β α ς, και όλοι οι περί αυτούς. Εις όλην την εκ τούτων αναφανείσαν νέαν φιλολογίαν, ως και εις αυτάς τας Γραμματικάς θεωρείται τοιαύτη νενοθευμένη ανωμαλία, διά την συστηματικήν στρέβλωσιν και φθοράν του πνεύματος της νεολαίας, ώστε φέρει φρίκην και έκπληξιν εις οποιονδήποτε νουνεχή και ορθόδοξον. 

Εκτός τούτου, εις όλην αυτήν δεν φαίνεται άλλο τι, ως επί το πλείστον, ειμή τα κατά της ορθοδόξου πίστεως σκάνδαλα, η εκ πλαγίου σύστασις της πλάνης του Λουθηρο-Καλβινισμού και του θεισμού, η σύγχησις και η νόθευσις των επιστημονικών γνώσεων, και ο ερεθισμός εις της καινοτομίας το πνεύμα και προ πάντων εις τα του Κοραή έργα, ώστε και διά τούτο εκθειάζονται και υπερεπαινούνται μέχρι της σήμερον, διά της κοινής φήμης ενεργεία της επιβουλής. 

Δι' αυτών έσυρε προ πολλού η συνωμοσία εις το ναυάγιον της πλάνης και εις την κατά της ορθοδοξίας επιβουλήν, όλην σχεδόν την τάξιν των νομιζομένων και λεγομένων ελλογίμων και διδασκάλων όλης της Ανατολής. Διά τούτων ενήργησεν η εκ της Αγγλίας επιβουλή και αποσκορακίσθησαν προ πολλού, οι εκ πάντων των Σχολείων της Ανατολής, ό λ α  τ α  β ι β λ ί α  τα συντεταγμένα υπό ανδρών σοφών τε και συνετών και επαγγελόμενα ει τε πολλήν, ει τε ολίγην ωφέλειαν εις την νεολαίαν, ή συγκεγραμμμένα υπό οποιουδήποτε  είτε παλαιού, είτε νέου ορθοδόξου διδασκάλου, και  α ν τ ι σ ύ χ θ η σ α ν  ά λ λ α, άλλως κεκολοβωμένα, ανώμαλα και εστρεβλωμένα, ή γεγραμμένα υπό Λουθηρο-Καλβίνων και μεταφρασθέντα εκ του Αγγλικού και του Γερμανικού. 

Άλλα δε πάλιν συνερανίσθησαν εκ των πάλαι Ελληνικών Συγγρφέων και συνετάχθησαν δι' αυτήν την αιτίαν, τουτέστι διά την στρέβλωσιν και σύγχυσιν του πνεύματος της νεολαίας, και διά κατά της ορθοδόξου πίστεως σκάνδαλα, ως προς τοις άλλοις, η λεγομένη Ε γ κ υ κ λ ο π α ί δ ε ι α  τ ο υ  Φ α ρ μ α κ ί δ ο υ,  συντεταγμένη επί τοιούτω σκοπώ, υπό τινος Γερμανού, και άλλα πολλά τοιαύτα. Αι κατά της ορθοδόξου πίστεως φρικταί και αλλόκοτοι βλασφημίαι κατά την δόξαν των Λουθηρο-Καλβίνων και ε ι ς  ό λ α  υ π ό  τ ο υ  Κ ο ρ α ή  εκδοθέντα  β ι β λ ί α  κατ' εισήγησιν και υπαγόρευσιν της επιβουλής, το υπό του Ν. Δούκα βλασφήμως συντεταγμένον βιβλίον κατά των έργων του αγιασμού, τουτέστι κατά της νηστείας και της παρθενίας, τα όσα δε πάλιν: 

Α. ο Γ α ζ ή ς  β λ α σ φ η μ ε ί  κατά του μοναδικού βίου εις την Ελληνικήν Βιβλιοθήκην, ταύτα λέγω και άλλα πολλά, παραπλήσια τούτοις υπάρχουσι γνωστά και δήλα σχεδόν τοις πάσι. Δι' αυτον τον σκοπόν μεταφράσθη υπό του Κούμα εκ του Γερμανικού, η δωδεκάτομος Γενική Ιστορία σ υ ν τ ε τ α γ μ έ ν η  υ π ό  Λ ο υ θ η ρ ο κ α λ β ί ν ο υ,  καθώς και τα Ελληνικά Λεξικά τόσον τούτου, όσο και το του Γαζή εκ των οποίων, εις την πρώτην έκδοσιν ε ξ η λ ε ί φ θ η οποιαδήποτε  λ έ ξ ι ς  θ ε ο λ ο γ ι κ ή  και Ε κ κ λ η σ ι α σ τ ι κ ή.

Εκ του Γερμανικού μ ε τ α φ ρ ά σ θ η  υ π ό  τ ο υ  Κ ο ρ α ή  και η λεγομένη ''Κατήχησις'' του Πλάτωνος, ήτις και πάλιν εξεδόθη εν Κερκύρα, υπό άλλων οργάνων της επιβουλής. Εις τα εν αυτή προστεθέντα σχόλια υπό του μεταφραστού, πάντοτε εις όλα τα εκεί μνημονευόμενα ρητά της Π. Διαθήκης, επιφέρει διόρθωσιν κατά το λεγόμενον εβραικόν κείμενον, επί σκοπώ σκανδάλου εις τους ορθοδόξους, ίνα νομίσωσι, δηλαδή, ότι η των εβδομήκοντα μετάφρασις ην η καθ' ημάς Εκκλησία, έχει και κρατεί από των Αποστολικών χρόνων μέχρι της ώρας, εστίν εσφαλμένη τάχα και, ότι εκ τούτου ανάγκη, ίνα παραδεχθώμεν την εκ του εβραικού, την οποίαν έπειτα προσέφερον εις ημάς διά τόσου θορύβου και τέχνης οι εκ της Αγγλίας  ψ ε υ δ α π ό σ τ ο λ ο ι.  

Δι αυτής της του Πλάτωνος Κατηχήσεως, ευρίσκουσιν αφορμήν οι ψευδοδιδάσκαλοι της νυν εποχής, κατ' εισήγησιν της επιβουλής και διεγείρουσιν εις την αστήρικτον νεολαίαν πολλά κατά της ορθοδόξου πίστεως σκάνδαλα, και πολλάς συστάσεις, εις πολλά βλάσφημα και αντιχριστιανικά δόγματα, της Λουθηρο-Καλβινικής πλάνης. Σιωπώ πάμπολλα άλλα τοιαύτα. Η επί τούτω σκοπώ ραδιουργία της επιβουλής, ως προς την νόθευσιν όλων εν γένει των βιβλίων των ορθοδόξων, εχώρησε, επί τοσούτον, ώστε εισήλθε και εις αυτό το θυσιαστήριον, ίνα νοθεύση, δηλαδή και ατά τα κατά πάσαν ημέραν ιερά βιβλία αναγινωσκόμενα εν ταις Εκκλησίαις, υπό το πρόσχημα της διορθώσεως. 

Εις αυτόν τον σκοπόν αποβλέπει η επιχείρησις του ψευδοδιδασκάλου και υποκριτού Β. Κουτλουμουσιάνου  ε ι ς  δ ι ό ρ θ ω σ ι ν,  δ ή θ εν  τ ο υ  Ω ρ ο λ ο γ ί ο υ,  τ ω ν  Μ η ν α ί ω ν  και άλλων ομοίων Εκκλησιαστικών βιβλίων. Η τυπογραφία όλης εν γένει της Ανατολής, εν αγνοία και δι' απάτης, και μάλιστα οι εφημεριδογράφοι διά μόνον σκοπόν της επιβουλής αγωνίζονται και συγχρόνως δι' άλλης ραδουργίας και τέχνης, κινεί τον αποίμαντον, τον απροστάτευτον, τον απλούν και επιβουλευόμενον λαόν, και αναγιγνώσκει αδιαλείπτως μετά πολλού και θερμού ζήλου αυτάς, εν ω εφαίνετο αναγκαία, τοιαύτη απαγόρευσις εις αυτά, οποία φαίνεται αναγκαία εις τους γονείς, ίνα πράττωσι εις τα ίδια τέκνα, εις απαγόρευσιν όλων των ολεθρίων και θανατηφόρων βρωμάτων και φαγητά, τα οποία προσφέρει αυτοίς αδιάλλακτος και υποκεκρυμμένος εχθρός, υπό το πρόσχημα της φιλανθρωπίας. 

Σιωπώ πάμπολλα άλλα βλάσφημα και Σατανικά βιβλία, έχοντα αποκεκαλυμμένας τας κατά της πίστεως βλασφημίας, τα σκάνδαλα της διαφθοράς, του σκοτισμού, της κακίας και τον ερεθισμόν της αποστασίας. Αλλά και περί τούτου του αντικειμένου, ο λόγος αποβαίνει πολύ διεξοδικός και δεν εκτείνομαι ως προς αυτό περαιτέρω, αλλά μεταβαίνω εις άλλο. 


Δ'. Η υπό το όνομα του εξευγενισμού διάδοσις της πολυτελείας και της διαφθοράς και η εκ ταύτης κοινή ένδεια και πτωχεία. 

Συγχρόνως εις την διάδοσιν της πλάνης ενεργεί και εκείνην της διαφθοράς, επειδή και τα δύο βοηθούνται αμοιβαίως, τόσον η πλάνη, δηλαδή φέρει πρόοδον και πλεονασμόν εις την διαφθοράν, όσον και η διαφθορά φέρει τα αυτά εις την πλάνην. Η πολυτέλεια και η διαφθορά, προς τοις άλλοις παύει το αίσθημα του πατριωτισμού και τον υπέρ του κοινού συμφέροντος ζήλον και φέρει αναποφεύκτως τους πεπτωκότας εις την ιδιοτέλειαν και επιρρεπείς εις τας κοινάς προδοσίας κατ' οιανδήποτε, καν μικράν προσβολήν πειρασμού υπό ξένης επιβουλής. 

Τούτο πολλώ μάλλον ακολουθεί εις όποιον λαόν λάβη χώραν, πρώτον η τρυφή και η πολυτέλεια, έπειτα δε η κοινή ένδεια και πτωχεία, γινόμενα τότε όλως ανυπόφορα και δεινά εις τους πάσχοντας και μάλιστα όσους επισκιάση η πλάνη του θεισμού και έχωσι μίαν όλως εστρεβλωμένην και αλεινήν μόρφωσιν, τα οποία όλα συστηματικώς ενεργεί η επιβουλή εις όλα τα ορθόδοξα Κράτη, προ πάντων δε εις όλον τον λαόν της Ανατολής. 

Εκτός τούτου οίδε καλώς, ότι η γενική διαφθορά εξ ανάγκης φέρει την ανωμαλίαν, όλα τα είδη της κακίας, την κοινήν ένδειαν, την καταστροφήν και τα ναυάγια εις τα έθνη και εις όλα τα Κράτη. Καθώς την πλάνην, ωσαύτως και την πολυτέλειαν και την διαφθοράν ενεργεί και διαδίδεται πάντοτε συστηματικώς, κατά πρώτον εις τους βασιλικούς οίκους, εις τας Πρωτευούσας των πόλεων, έπειτα δε εις όλας τας πόλεις, εις όλας τας κεντρικάς θέσεις, εις όλην την ανωτέραν του λαού τάξιν και εις την νεολαίαν, επειδή οίδεν, ότι εκείθεν ευστόχως και εξ ανάγκης εκτείνεται το κακόν εις όλας τας τάξεις του λαού. 

Έργον αυτής της επιβουλής, θεωρείται προς τοις άλλοις πολλοίς και κατά τον ιη' αιώνα επιπολάσασα διαφθορά εις τον βασιλικόν οίκον της Γαλλίας, και η εκείθεν διάδοσις εις τον λαόν,  και όσα άλλα τοιαύτα αλλόκοτα και απαίσια σκάνδαλα ακολουθούσι και γίνονται και εις όλα τα άλλα επιβουλευόμενα Κράτη, μέχρι της σήμερον. 

Εκ των όσων άλλων ραδιουργιών μετέρχεται συστηματικώς ως προς αυτόν τον σκοπόν θεωρούνται και αι εφεξής:

1. Αποστέλλει ανθρώπους  εκ του άρρενος και του θήλεος φύλου τεχνίτας και ερεθιστάς της διαφθοράς εις τους επιβουλευομένους. Ενίοτε δε αποστέλλονται Λόρδοι ευπρόσωποι και ωραίοι εις τους βασιλικούς κήπους δι' αυτόν τον σκοπόν.

2. Κινεί αυτούς δι' άλλων κεκρυμμένων αυτής οργάνων και συγκροτούσι πολλάκις και συστηματικώς συμπόσια επίσημα, πολυτελή και όλως σκανδαλοποιά ως προς την διάδοσιν της διαφθοράς, χορούς, θέατρα, συγκρότησιν γενικών ομηγύρεων χωρίς ευλόγου και μεγάλης αιτίας διά μεγαλοπρεπών επιδείξεων κ.τ.λ.

3. Εις την Επτάνησον συστηματικώτερον, καθώς και εις όλα τα άλλα Κράτη κατά το μάλλον και ήττον προβιβάζει εις όλας τας θέσεις Εκκλησιαστικάς και πολιτικάς και προ πάντων εις τας διδασκαλικάς όλην την πλάνην και την διαφοράν, και χορηγεί αυτοίς κατά πρώτον αδρούς και μεγάλους μισθούς και πολυπλασιάζει τας θέσεις.

Εκ τούτου προς τοις άλλοις οικονομεί πολλούς απαισίους σκοπούς΄  πρώτον μεν ενεργεί δι' αυτών την αφορμήν και τα σκάνδαλα εις διάδοσιν γενικήν της πολυτελείας και της διαφθοράς, δεύτερον δε φέρειτην ένδειαν και την χρεωκοπίαν του κοινού ταμείου, δι' άλλους ολεθρίους σκοπούς΄ και τρίτον μισθοδοτεί αδρώς κατά πρώτον τα όργανα της κοινής προδοσίας γενόμενα εκ τούτου προθυμότερα και πλέον αφοσιωμένα εις τας μυστικάς αυτής εισηγήσεις. 

Εις ταύτα τα δύο Κράτη της Επτανήσου, εν μέρει δε και εις το Βασίλ. της Ελλάδος, όλον το ταμείον σχεδόν εξοδεύεται εις τα όργανα επιβουλής, ενεργούντα αδιαλείπτως, είτε εν γνώσει, είτε εν αγνοία, το γενικόν ναυάγιον. Μ ι σ θ ο δ ο τ ε ί  φερ' ειπείν  ψ ε υ δ ο δ ι δ α σ κ ά λ ο υ ς,  των οποίων όλον το έργον και οι αγώνες αποβλέπουσιν εις την όλως εστρεβλωμένην και εις την κατά το πνεύμα της διαφθοράς και της πλάνης μόρφωσιν της νεολαίας και εις μόνον τον προσηλυτισμόν της επιβουλής, 

άνθρωποι των οποίων, ου μόνον η διδασκαλία, αλλά και η απλή συναναστροφή γίνεται φθορά και μολυσμός της κοινωνίας, έχει και  μ ι σ θ ο τ ο δ ο τ ε ί   δ α σ ο ν ό μ ο υ ς  και δ α σ ο φ ύ λ α κ α ς  εις το Βασίλειον της Ελλάδος, και ενεργούσι κατά καιρούς και τόπους, εάν ώσιν, αλλόφιλοι κατά τας δοθείσας αυτοίς  μ υ σ τ ι κ ά ς  ε ν τ ο λ ά ς,  δολίως πως και εμμέσως δι' άλλων την  π υ ρ κ α ι ά ν  και την  φ θ ο ρ ά ν  εις τα δάση. 

Σιωπώ μυρία άλλα σπουδαιότερα και φρικωδέστερα τούτων, διότι αυτά αρκούσιν εις μικράν νύξιν προς έρευναν και γνώσιν των άλλων.

Συνεχίζεται 


Εκ του βιβλίου του Μοναχού Κοσμά Φλαμιάτου
''ΦΩΝΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΑ 
ΕΙΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΙΝ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΠΙΒΟΥΛΗΣ, ΕΙΣ ΟΡΘΟΦΡΟΝΑ ΣΥΜΒΟΥΛΗΝ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΚ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑΝ. ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΜΕΛΛΟΥΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΩΝ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ'' 
Αθήνα 1849, σελ. 32-37. 
Μεταφορά στο διαδίκτυο, στο μονοτονικό σύστημα, με την Γραμματική τάξη της εποχής, επιμέλεια, παρουσίαση ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ






ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ






0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

 
Top