Πέμπτη 6 Μαΐου 2021

H ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ; - ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ Η΄ ΕΘΝΙΚΗ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ; (ΣΤ΄ ΜΕΡΟΣ)

 

Τὶς παραμονὲς τῆς γέννησης τοῦ Ἰησοῦ ὁ Ἰουδαϊσμός, παρ’ ὅλη τὴν ἑνότητα τῆς αὐτοκρατορίας κάτω ἀπὸ τὴν ἡγεσία τοῦ Ὀκταβιανοῦ Αὐγούστου ἀλλὰ καὶ αὐτὴν τῆς Ἰουδαίας ὑπὸ τὸ σκῆπτρο τοῦ Ἡρώδη τοῦ Μεγάλου, ἦταν ἐξωτερικὰ καὶ ἐσωτερικὰ διασπασμένος. Ἐξωτερικὰ ἦταν κομματιασμένος σὲ πολλὲς αἱρέσεις. Καθεμιά, ὅμως, ἀπὸ αὐτὲς τὶς αἱρέσεις ἑρμήνευε διαφορετικά το Νόμο καὶ εἶχε τὸ δικό της ἐσχατολογικὸ ὅραμα. Συνδετικὸς κρίκος ὅλων αὐτῶν τῶν τάσεων ἦταν ἡ καθολικὴ παραδοχὴ τοῦ Νόμου/τῆς Τορᾶ καὶ τοῦ Ναοῦ. Καθολική, ἐπίσης, ἦταν ἡ ἀναμονὴ τῆς Βασιλείας, ἀφοῦ πρῶτα προηγηθεῖ ἡ κρίση τῶν ἐθνῶν καὶ ὁ ἀφανισμὸς ὅλων των ἀσεβῶν.

Αὐτὸ ποὺ προκαλοῦσε ἰδίως στὸν ἁπλὸ λαὸ ἐσωτερικὴ διάσπαση ἦταν ὅτι ὅλες αὐτὲς οἱ μερίδες διεκδικοῦσαν γιὰ τὸν ἑαυτὸ τοὺς τὰ προνόμια τοῦ ἐκλεκτοῦ λείμματος καὶ μονοπωλοῦσαν τὴ σωτηρία ἀπὸ τὴν ἐσχατολογικὴ κρίση. Διακήρυσσαν ὅτι μόνο μὲ τὴν εἴσοδο τῶν ἀνθρώπων στὸν κύκλο τους θὰ μποροῦσαν νὰ σωθοῦν ἀπὸ τὴν ἐπικείμενη καταστροφή. Ὅσοι δὲν ἀνῆκαν στὴ συγκεκριμένη μερίδα καὶ ἀδυνατοῦσαν, εἴτε λόγω ἀμάθειας εἴτε γιὰ λόγους κοινωνικοὺς ἢ οἰκονομικοὺς νὰ τηρήσουν μὲ ἀκρίβεια τὴν Τορὰ (πρβλ. Ἰω. 7, 49), θεωροῦνταν ἀσεβεῖς καὶ ἀκάθαρτοι, ποὺ ἦταν καταδικασμένοι νὰ ριχτοῦν στὴ γέεννα τοῦ πυρός. Τὸ αἴτημα, συνεπῶς, γιὰ σωτηρία ἀπὸ τὴν πολιτική, κοινωνικὴ καὶ ψυχολογικὴ πίεση ἦταν ἔντονο καὶ ἐπιτακτικό. Αὐτὴ ἡ σωτηρία, ἔστω καὶ ἂν ἀπὸ μερικοὺς ἐννοοῦνταν ὡς ἀπαλλαγῆ ἀπὸ τὴν ἁμαρτία, ἀπὸ ὅλους θεωροῦνταν ὡς ἐθνικὴ παλιγγενεσία. Σὲ αὐτὴ τὴν παλιγγενεσία, ἀπὸ τοὺς περισσότερους ἰουδαϊκοὺς κύκλους ἀναμενόταν ὅτι σημαντικὸ ρόλο θὰ παίξει ὁ Μεσσίας.


Συνεχίζεται





ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ





ΠΕΜΠΤΗ ΤΗΣ ΔΙΑΚΑΙΝΗΣΙΜΟΥ

 


«Κύριε, ἐσφραγισμένου τοῦ τάφου ὑπό τῶν παρανόμων, προῆλθες ἐκ τοῦ μνήματος, καθώς ἐτέχθης ἐκ τῆς Θεοτόκου∙ οὐκ ἔγνωσαν πῶς ἐσαρκώθης, οἱ ἀσώματοί σου Ἄγγελοι∙ οὐκ ἤσθοντο πότε ἀνέστης, οἱ φυλάσσοντές σε στρατιῶται∙ ἀμφότερα γάρ ἐσφράγισται τοῖς ἐρευνῶσι∙ πεφανέρωται δέ τά θαύματα, τοῖς προσκυνοῦσιν ἐν πίστει τό μυστήριον∙ ὅ ἀνυμνοῦσιν, ἀπόδος ἡμῖν ἀγαλλίασιν, καί τό μέγα ἔλεος» (Στιχηρόν ἀναστασίμων αἴνων, ἦχος πλ. α΄).

(Κύριε, ἐνῶ ἦταν σφραγισμένος ὁ τάφος ἀπό τούς παράνομους, βγῆκες ἔξω ἀπό τό μνῆμα, ὅπως γεννήθηκες ἀπό τή Θεοτόκο. Δεν γνώρισαν πῶς σαρκώθηκες οἱ ἀσώματοί σου Ἄγγελοι. Δέν πῆραν εἴδηση πότε ἀναστήθηκες οἱ στρατιῶτες πού σέ φύλαγαν. Διότι καί τά δύο αὐτά εἶναι σφραγισμένα γι’ αὐτούς πού τά ἐρευνοῦν (μέ τή λογική τους). Ἔχουν ὅμως φανερωθεῖ τά θαύματα σ’ αὐτούς πού προσκυνοῦν μέ πίστη τό μυστήριο. Δῶσε (καί) σ’ ἐμᾶς πού ὑμνολογοῦμε τό μυστήριο αὐτό ἀγαλλίαση καί τό μέγα ἔλεος). 

Θέτει σέ εὐθεῖα γραμμή ὁ ἄγιος ὑμνογράφος τό μυστήριο τῆς γέννησης τοῦ Θεανθρώπου Χριστοῦ ἀπό τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο καί τό μυστήριο τῆς ἐξόδου Του ἀπό τό μνῆμα στό ὁποῖο εἶχε ταφεῖ. Κανείς ἄνθρωπος, ἀλλ΄ οὔτε καί ἄγγελοι δέν ἦσαν γνῶστες τῶν βουλῶν τοῦ Θεοῦ στά προκείμενα γεγονότα∙ καί ἡ ὑπερφυής Γέννηση τοῦ Κυρίου καί ἡ Ἀνάστασή Του παρέμεναν κλεισμένα γιά ὅλη τήν Κτίση, γιατί ἐκεῖ εἴχαμε ἐνέργεια τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ - βρισκόμαστε μπρός στό μυστήριο τῆς παντοδύναμης παρουσίας Του. Κι αὐτό ὄχι μόνον βεβαίως τότε πού ἦλθε ὁ Κύριος∙ καί μετέπειτα καί ὅσο θά ὑπάρχει κόσμος καί δημιουργία μέ τή μορφή πού ξέρουμε, τά σωτηριώδη αὐτά γεγονότα θά παραμένουν ἑρμητικά κλειστά γιά κάθε λογικό ὄν πού νομίζει ὅτι μπορεῖ νά ἐρευνήσει μέ τίς δικές του δυνάμεις τή δράση τοῦ Θεοῦ - ἀκόμη καί γιά τούς ἀγγέλους! Ποτέ μέ ἄλλα λόγια κτιστή λογική φύση, ὅσο προικισμένη κι ἄν εἶναι, δέν μπορεῖ νά εἰσέλθει στά ἄδυτα τῆς σκέψης τοῦ Θεοῦ. Αὐτά συνιστοῦν προσόν μόνον τῶν τριῶν θείων ὑποστάσεων, πού σημαίνει ὅτι ὁ Θεός κρατάει «μυστικά» ἀκόμη καί ἀπό τούς ἁγίους Του ἀγγέλους.  Τό ὁμολογεῖ μέ ἀπόλυτο δέος ὁ ἀπόστολος Παῦλος σέ κάποιο σημεῖο τῶν ἐπιστολῶν του: «τίς ἔγνω νοῦν Κυρίου ἤ τίς σύμβουλος αὐτοῦ ἐγένετο;» 

Ἀλλ’ ἄν ὄντως οἱ βουλές τοῦ Θεοῦ ἀνήκουν μόνον σ’ Αὐτόν καί τό μυστήριο τῆς ἐνέργειάς Του εἶναι κλεισμένο γιά ὅλα τά λογικά ὄντα στίς ἐρευνητικές τους προσπάθειες, ὑπάρχει «κάτι» πού ἀνοίγει καί ἀποκαλύπτει τό μυστήριο∙ γιατί εἶναι αὐτό πού «συγκινεῖ» τόν Κύριο καί Τόν συντονίζει μέ τίς καρδιές τῶν ἀνθρώπων. Κι αὐτό τό κάτι εἶναι ἡ πίστη τους σ’ Ἐκεῖνον.  Ἡ πίστη ὄχι ὡς ἁπλή παραδοχή τῆς ὕπαρξής Του – αὐτό τό ἔχουν καί οἱ δαίμονες! - ἀλλά ἡ πίστη ὡς κίνηση ἐμπιστοσύνης πρός Αὐτόν καί τίς ἐνέργειές Του, ἔστω κι ἄν φαίνονται ὅτι καταλύουν αὐτές τή λογική καί τίς αἰσθήσεις στήν «κανονική» λειτουργία τους∙ ἡ πίστη στήν ὁποία μᾶς καλεῖ πάντοτε ἡ Ἐκκλησία μας μέ τό «ἑαυτούς καί ἀλλήλους καί πᾶσαν τήν ζωήν ἡμῶν Χριστῷ τῷ Θεῷ παραθώμεθα». «Πεφανέρωται δέ τά θαύματα τοῖς προσκυνοῦσιν ἐν πίστει τό μυστήριον». Γι’ αὐτό καί μπορεῖ νά ὑπάρχουν ἄνθρωποι μέ ἐξαιρετικά μεγάλο νοητικό πηλίκο, μέ τρομερές γνώσεις καί δυνατότητες, κι ὅμως νά μήν κατανοοῦν τίποτε ἀπό τήν παρουσία τοῦ Θεοῦ - τά πάντα τά ὑποτάσσουν στίς δικές τους ἱκανότητες. Κι ὑπάρχουν ἄλλοι, ἁπλοί ἐντελῶς ἄνθρωποι, ἄντρες καί γυναῖκες καί παιδιά, πού ἡ καρδιά τους λειτουργεῖ μέ τήν ἁπλότητα πού ζητάει ὁ Θεός, ἔχουν δηλαδή τήν ἐμπιστοσύνη ἑνός παιδιοῦ πρός τήν αὐθεντία τοῦ πατέρα του, ὁπότε σ’ αὐτούς Ἐκεῖνος ἀποκαλύπτεται καί φανερώνει τά μυστήριά Του. «Ἐξομολογοῦμαί σοι, πάτερ, Κύριε τοῦ οὐρανοῦ καί τῆς γῆς, ὅτι ἀπέκρυψας ταῦτα ἀπό σοφῶν καί συνετῶν, καί ἀπεκάλυψας αὐτά νηπίοις». Καί λίγο παρακάτω: «Οὐδείς ἐπιγινώσκει τόν υἱόν εἰ μή ὁ πατήρ, οὐδέ τόν πατέρα τις ἐπιγινώσκει εἰ μή ὁ υἱός καί ᾧ ἐάν βούληται ὁ υἱός ἀποκαλύψαι». Αὐτήν τήν πίστη, λέει ὁ ὑμνογράφος, ἔχουμε κι ἐμεῖς οἱ πιστοί πού ἀνυμνοῦμε τό μυστήριο, γι’ αὐτό καί παρακαλεῖ καί περιμένει νά δώσει ὁ Κύριος ὅ,τι ἐπακολουθεῖ στήν πίστη αὐτή: ἡ χαρά καί ἡ ἀγαλλίαση καί τό μέγα ἔλεος Ἐκείνου.


ΠΗΓΗ

Η ΑΝΑΜΟΝΗ ΤΗΣ ΕΛΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΜΕΣΣΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΗ (Β΄ ΜΕΡΟΣ)

 
''Quae pauci in metum trahebant: pluribus persuasio inerat antiquis sacerdotum litteris contineri eo ipso tempore fore ut valesceret Oriens profectique Iudaea rerum potirentur. Quae ambages Vespasianum ac Titum praedixerat, sed vulgus more humanae cupidinis sibi tantam fatorum magnitudinem interpretati ne adversis quidem ad vera mutabantur''. (Τάκιτος, Χρον. 5, 13).

(...Στα αρχαία αρχεία των ιερέων τους, ελέγετο ότι η  Ανατολή θα μεγαλώσει από την Ιουδαία και θα έλθει παγκόσμια αυτοκρατορία.... Αυτές τις μυστηριώδεις προφητείες είχαν δείξει στον Βεσπασιανὀ και στον Τίτο....)




ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ