Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2022

Οἱ ἱεροὶ Πατέρες ἀποδοκιμάζουσιν ἔνθεν μὲν τὴν κληρικοκρατίαν, ἑτέρωθεν δὲ τὴν λαϊκοκρατίαν! (Μέρος η΄)



ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
















 

Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2022

Οι πηγές της ζωής και του θανάτου βρίσκονται στην καρδιά

 

Η σημερινή ανθρωπότητα είναι μολυσμένη με πολύ βαριά αρρώστια, την οποία μπορούμε να ονομάσουμε συμβατικά «χρόνια κόπωση της ψυχής». Οι εκδηλώσεις αυτής της ασθένειας είναι πολύμορφες, αλλά έχουν ένα κοινό σύμπτωμα: ο άνθρωπος είναι δυστυχής, κουρασμένος από τη ζωή, ζει από συνήθεια, του φαίνεται ότι περπατάει σε νεκρό σεληνιακό τοπίο, χωρίς να ξέρει για πού και γιατί. Ποιά είναι η αιτία αυτής της ασθένειας, η οποία μετατρέπεται σε επιδημία και απειλεί να μολύνει με πνευματικό AIDS τον πλανήτη μας;

Οι περισσότεροι άνθρωποι συνειδητοποιούν ότι είναι δυστυχείς, αλλά δεν μπορούν να καταλάβουν γιατί. Οι μεν επικαλούνται την βαρύθυμη μοναξιά και την συναισθηματική ψυχρότητα της κοινωνίας, οι δε επικαλούνται το αδιάντροπο και το ψεύδος των γύρω ανθρώπων, χωρίς να εξαιρούν τους οικείους τους. Άλλοι επικαλούνται τα δυσεπίλυτα προβλήματα, την άθλια οικονομική κατάσταση και τον συνεχή φόβο μπροστά στο μέλλον. Ωστόσο, δυστυχείς δεν είναι μόνο φτωχοί, αλλά και πλούσιοι, όχι μόνο κατάκοιτοι ασθενείς, αλλά και όσοι έχουν σωματική υγεία, όσοι ταξίδεψαν σε όλες τις χώρες, είδαν όλες τις γωνιές της γης, ανέβηκαν στις κορυφές βουνών και κατέβηκαν στα βάθη της θάλασσας. Τα δάκρυα χύνονται και στα φτωχά καλύβια των πενήτων και στα αρχοντικά των πλουσίων. Δεν είναι σίγουρο κιόλας ποιοί είναι πιο δυστυχείς: αυτοί που μαραζώνουν στη μέγγενη της φτώχειας ή αυτοί που απόλαυσαν ό, τι μπορεί κανείς να αγοράσει με χρήματα και από τη νεαρή ηλικία, κιόλας, έχουν γνωρίσει την πίσω όψη της ζωής και έχουν χορτάσει όλα τα πάθη.

Οι σημερινοί άνθρωποι είναι δυστυχείς και αποπροσανατολισμένοι, αυτό μπορεί να το πιστοποιήσει κανείς ακόμα και εξ΄ όψεως. Ανοίξτε ένα άλμπουμ με παλαιές φωτογραφίες και εκεί θα δείτε πρόσωπα ήρεμα, φωτισμένα, τα οποία έχουν τη σφραγίδα της ευγένειας και της αξιοπρέπειας, όχι της υπερηφάνειας, αλλά ακριβώς της ψυχικής αξιοπρέπειας, που είναι το συνώνυμο της τιμής. Αυτές οι ξεθωριασμένες από το χρόνο φωτογραφίες λες και είναι διαποτισμένες με ακτίνες του δύοντος ηλίου και εκπέμπουν ζέστη, η οποία ζεσταίνει και ηρεμεί την ψυχή. Μετά κοιτάξτε τους σημερινούς ανθρώπους και θα δείτε άλλα πρόσωπα: αμυδρά, ανήσυχα, με ένταση, συνέχεια φορτωμένα και δυσαρεστημένα, λες και αυτοί οι άνθρωποι δε βρήκαν τη θέση τους σε αυτόν κόσμο, τον κρύο και αδιάφορο, όπως είναι και οι ίδιοι.

Μια τεράστια σκιά έχει πέσει πάνω στην ανθρωπότητα. Οι άνθρωποι δραπετεύουν από τη σκληρή πραγματικότητα και από τον ίδιο τους τον εαυτό στον εικονικό κόσμο των υπολογιστών και των τηλεοράσεων, αναζητούν τη λήθη στο αλκοόλ και στα ναρκωτικά. Παραδίνονται στη δίνη δαιμονικών παραστάσεων και ψευδαισθήσεων, πνίγονται στην άβυσσο του μεταφυσικού σκότους και της ανοησίας. Φαίνεται πως προτιμούν τον άδη αντί για τη γη, αλλά ζουν, επειδή φοβούνται να πεθάνουν. Κάποιοι προσπαθούν να καταστείλουν το συναίσθημα της άδηλης θλίψης και παίζουν σαν τους ηθοποιούς το βοντεβίλ της ευτυχίας. Κάτι τέτοια πρόσωπα, με άδεια μάτια και πλαστικά χαμόγελα, μπορούμε να δούμε στις διαφημίσεις και στις σελίδες των περιοδικών μόδας. Πολλοί ψάχνουν να ξεχαστούν στην ακολασία και τις διαστροφές, στη ζέστη της κοπριάς και στη γλύκα του πύου. Σκάβουν και ανακατεύουν επίμονα τη βρωμιά, λες και θέλουν να βρουν εκεί τη χρυσοφόρα φλέβα.   

Γιατί οι σύγχρονοι άνθρωποι είναι δυστυχείς; Επειδή η αμαρτία, με την οποία έχουν σμίξει και την οποία έχουν συνηθίσει, τους απέσπασε το πιο πολύτιμο και αναντικατάστατο: την αγνότητα και τη σωφροσύνη της καρδιάς. Στην αγνότητα βρίσκεται η μεγάλη χαρά και το φως, ενώ στην αμαρτία το σκότος και η θλίψη. Ακόμα και οι αμαρτίες με τη σκέψη και οι παθητικές φαντασιώσεις φέρνουν στην ψυχή το μεταφυσικό κρύο και το κενό. Η ψυχική κόπωση έχει τα δικά της άυλα βακτήρια και τους ιούς, που ζουν και πολλαπλασιάζονται στην ηθική βρωμιά σαν τις μύγες και τα σκουλήκια σε ένα σωρό σάπιων σκουπιδιών και απορριμμάτων. Αυτή τη βρωμιά την καταναλώνει η ανθρώπινη ψυχή κάθε μέρα.  

Πώς να γίνει κανείς ευτυχισμένος; Πώς να αποκτήσει την πραγματική και όχι ψευδεπίγραφη ευτυχία; Πώς να διαφυλάξει τη χαρά που δεν θα παραπλανήσει, σαν τη νυχτερινή σκιά, και δε θα πετάξει μακριά σαν πουλί; Για αυτό, πρέπει να παλεύει με την αμαρτία, που γεννάται στην καρδιά, όπως με τον πιο άγριο εχθρό. Η καρδιά του ανθρώπου είναι μεγάλο μυστήριο. Στην καρδιά αθροίζεται όλη η ζωή του ανθρώπου και οι ανησυχίες της ψυχής του. Τίποτα δεν περνάει στη ζωή χωρίς να αφήνει ίχνη. Τα πάντα αποτυπώνονται στη μνήμη της καρδιάς με αόρατη γραφή. Ο βασιλιάς Σολομών έγραφε: «πάσῃ φυλακῇ τήρει σὴν καρδίαν, ἐκ γὰρ τούτων ἔξοδοι ζωῆς». Γι΄ αυτό, πρέπει συνέχεια να καθαρίζουμε την καρδιά από την αμαρτία με τη μετάνοια και την προσευχή, ώστε τα νεκρά νερά που πηγάζουν από τον άδη να μη λιμνάζουν μέσα της.

Ο Θεός είναι το πυρ που ζεσταίνει την καρδιά, και ο διάβολος είναι κρύος σαν πτώμα. Η καρδιά που δόθηκε μέσα από τις αμαρτίες στον δαίμονα, εκπέμπει μακάβριο κρύο και μια λεπτή δυσοσμία της φθοράς, την οποία διαισθητικά νιώθουν οι γύρω άνθρωποι. Η τραγωδία των σημερινών χριστιανών έγκειται στο ότι ξεχνάνε το σημαντικότερο στην πνευματική ζωή, που είναι η φυλακή της καρδιάς και η ανάγκη να την προστατεύουν από τα βρώμικα ρέματα της αμαρτίας, τα οποία μετατρέπουν τη γη σε πνευματική έρημο και σε ελώδη βάλτο των παθών.

Οι σημερινοί χριστιανοί που είναι απορροφημένοι με τις φροντίδες για τα έξω, ξέχασαν την καρδιά τους, το κέντρο της ζωής, την ακρόπολη της ψυχής, το βασιλικό θησαυροφυλάκιο, όπου πρέπει να φυλάγονται τα άφθαρτα πλούτη, τα χαρίσματα της χάριτος. Και ο διάβολος δεν ξεχνάει ούτε λεπτό τον άνθρωπο. Συνέχεια προσπαθεί να καταλάβει την καρδιά, να την δελεάσει, να την υποδουλώσει, να την κάνει θρόνο του. Αν ψάξουμε τους λογισμούς που έρχονται στην καρδιά, εκεί θα δούμε την απέχθεια της αμαρτίας αντί για την εικόνα της Θεότητας.

Η κατάρα του αιώνα μας έγκειται στο ότι ξεχάσαμε πως η χάρη του Θεού είναι αγία και αγνή και δεν μπορεί να ενωθεί με την αμαρτία. Γι΄ αυτό, παρά τις επισκέψεις στους ναούς και τους αγίους τόπους, παρά τις κατ΄ ιδίαν προσευχές και την ανάγνωση πνευματικών βιβλίων, η καρδιά μας μένει άδεια, και είναι σαν να αντλούμε νερό με τρυπημένο αγγείο. Η καρδιά που έχει δοθεί στα πάθη και στις αμαρτίες δεν μπορεί ούτε να αποκτήσει ούτε να κρατήσει τη χάρη. Μια τέτοια καρδιά μοιάζει με τον παρατημένο κήπο χωρίς περίφραξη ή με παρατημένο σπίτι, χωρίς παράθυρα και πόρτες, όπου μπαίνει όποιος θέλει. Καρδιά με πάθη εναντιώνεται στα λόγια της προσευχής, τα απωθεί από τον εαυτό της και η προσευχή χάνει τη ζωτικότητά της και τη δύναμή της. Γίνεται επιφανειακή και νεκρή. Ο άνθρωπος δεν παίρνει πνευματική παρηγοριά από μια τέτοια προσευχή και, γι΄ αυτό, περιμένει με ανυπομονησία να τελειώσει.

Η αληθινή προσευχή δεν είναι δυνατή χωρίς τη χάρη, και η χάρη χωρίς την αγνότητα της καρδιάς. Ο Κύριος είπε: «Μακάριοι οἱ καθαροί τῇ καρδίᾳ ὅτι αὐτοί τόν Θεόν ὄψονται». Γι΄ αυτό, ο άνθρωπος που δε φροντίζει την αγνότητα της καρδιάς, που δεν πολεμά τις αμαρτίες και τα πάθη, αποδεικνύεται πνευματικά τυφλός. Και ας έχει κοσμικά ταλέντα και ψυχικές αξίες, και ας ασχολείται με φιλανθρωπία, ας βγάζει εύγλωττα κηρύγματα, ακόμα και ας γράφει επιστημονικές απολογίες για την υπεράσπιση του χριστιανισμού. Ένας αγράμματος απλός άνθρωπος που διατηρεί την καθαρότητα της καρδιάς είναι πιο σοφός από ένα θεολόγο που δεν έχει νικήσει τα πάθη του.

Την εποχή μας μπορούμε να την ονομάσουμε εποχή δίχως τη χάρη, και αυτό όχι με την έννοια ότι η Εκκλησία στέρεψε από χάρη, αλλά επειδή η καρδιά του ανθρώπου, που είναι δηλητηριασμένη από την αμαρτία, χάνει την ικανότητα να προσλαμβάνει και να διατηρεί τη χάρη. Οι παλαιοί χριστιανοί ξεχώριζαν από τους σημερινούς, πρώτα από όλα, επειδή βρίσκονταν μέσα στη χάρη, ζούσαν και ανέπνεαν τη χάρη, ένιωθαν απτά τις ενέργειές της, την βίωναν, σαν να ψηλάφιζαν τη χάρη με την καρδιά τους και σαν να άκουγαν τα ανείπωτα άηχα ρήματά της. Για αυτούς η χάρη δεν ήταν μόνο ελπίδα των μελλοντικών αγαθών στην Ουράνια Βασιλεία, αλλά και η χαρά που γέμισε την επίγεια ζωή τους, παρά τις θλίψεις και τους διωγμούς.  

Η χάρη έκανε τους χριστιανούς να είναι οι πιο ευτυχισμένοι άνθρωποι στη γη, και τις χριστιανικές κοινότητες τις έκανε να είναι νησιά του φωτός στη σκοτισμένη θάλασσα του ειδωλολατρικού κόσμου. Ο άνθρωπος ένιωθε την πραγματική παρουσία της χάριτος και την απώλειά της την προσλάμβανε ως την πιο μεγάλη δυστυχία. Αυτό το βίωνε ως σκότος και πόνο της ψυχής, ως αφορισμό από τον Θεό, την Πηγή της ζωής. Γι΄ αυτό, οι χριστιανοί φύλαγαν τη χάρη, όπως τη φωτιά του λυχναριού από την πνοή του αέρα, φύλαγαν την καρδιά τους από ακάθαρτους λογισμούς, όπως τα μάτια από τη σκόνη και τους κόκκους άμμου.

Τώρα, όταν ο σκοπός και το περιεχόμενο της χριστιανικής ζωής έπαψε να είναι η απόκτηση της χάριτος, η απώλειά της σχεδόν δε γίνεται αισθητή. Οι σημερινοί χριστιανοί δεν καταλαβαίνουν ότι την χάνουν από τις αμαρτίες, δε βλέπουν τι συμβαίνει στις καρδιές τους, τι ερπετά φωλιάζουν εκεί. Γι΄ αυτό, η ζωή τους σαν να είναι βαμμένη με γκρι χρώμα, σαν σούρουπο. Οι ψυχές τους μοιάζουν με ουρανό που είναι σκεπασμένος με πυκνά σύννεφα: θα λάμψει για μια στιγμή ανάμεσα στα σύννεφα μια ακτίνα φωτός, αλλά ξανά θα σβήσει.

Χωρίς την αγνότητα των λογισμών δεν μπορεί η ψυχή να αντικατοπτρίσει μέσα της το φως της χάριτος. Τι πρέπει να κάνει κανείς ώστε να αποκτήσει και να διατηρήσει τη χάρη; Πρώτα από όλα, πρέπει να καθαρίζει την ψυχή με τη μετάνοια και την εξομολόγηση, σαν να ξύνει με σιδερένια βούρτσα τη σκουριά που διάβρωσε το μέταλλο. Πρέπει να έχουμε τον έλεγχο του νου και της θέλησης πάνω στις πέντε αισθήσεις, ιδιαίτερα πάνω στην όραση και την ακοή. Πρέπει να επαγρυπνούμε, ώστε η αμαρτία να μην εισέρχεται στην ψυχή μέσα από την ανάγνωση βιβλίων που διεγείρουν τα πάθη, μέσα από κενές περιεχομένου συζητήσεις, μέσα από θεάματα και παραστάσεις ακολασίας.

Πρέπει να απομακρυνόμαστε από τους πειρασμούς, με τους οποίους αρχίζει η αμαρτία, όπως οι μέλισσες αποφεύγουν τον καπνό. Πρέπει να αποφεύγουμε κιόλας και εκείνα τα πρόσωπα και τους τόπους που μας θυμίζουν προηγούμενες πτώσεις. Τότε, καθώς θα μειώνονται οι εξωτερικές αμαρτωλές εντυπώσεις, οι εσωτερικές ωθήσεις της αμαρτίας θα αρχίζουν να αποδυναμώνονται, όπως λιγοστεύει το ποτάμι στην ξηρασία. Πρέπει να γνωρίζουμε και μια άλλη πονηρία του διαβόλου: μερικές φορές αποχωρεί από τον άνθρωπο για ένα διάστημα, οπότε αρχίζει και φαντάζεται ότι τα πάθη του έχουν εξοντωθεί, ότι ο πνευματικός κίνδυνος έχει περάσει και θεωρεί τον εαυτό του νικητή.

Μια τέτοια ψευδής απάθεια, ουσιαστικά, είναι η παγίδα του διαβόλου, με σκοπό να στομώσει την επαγρύπνηση του ανθρώπου και να τον πιάσει στα πράσα, όταν δεν το περιμένει. Πολύ συχνά σε αυτήν την παγίδα πέφτουν οι υπερήφανοι και οι επηρμένοι άνθρωποι, οι οποίοι κάνουν την πνευματική ζωή χωρίς υπακοή και συμβουλές. Γι΄ αυτό, πρέπει πάντα να είμαστε προσεκτικοί και να θυμόμαστε ότι ο δαίμονας δεν αφήνει τον άνθρωπο, σαν την σκιά του, και θα παλεύει μαζί του μέχρι τον θάνατό του.

Ο Χριστός μάς βρήκε στον Σταυρό, μέσα από τα βάσανα της σταύρωσης, και εμείς πρέπει να Τον βρούμε στην καρδιά μας, μέσα από τα δάκρυα της μετάνοιας. Αυτή η συνάντηση με τον Θεό μοιάζει με νέα γέννηση. Τότε, η χάρη θα φωτίσει τον άνθρωπο με το αόρατο φως της, θα ισιώσει την καμπουριασμένη από τις αμαρτίες ψυχή, θα δώσει φτερά στην προσευχή, θα ανοίξει στην καρδιά την πηγή του ζώντος ύδατος, θα ανανεώσει την παιδική αγνότητα, θα επαναφέρει την χαμένη χαρά, ως άνοιξη της ψυχής, και ο άνθρωπος θα δει την ανάστασή του από τους νεκρούς, ενώ ακόμα είναι εν ζωή.

Αρχιμανδρίτης Ραφαήλ (Καρέλιν)

Μετάφραση από gr.pravoslavie.ru (8/17/2022)




ΠΗΓΗ

ΠΑΛΑΙΟ ΚΑΙ ΝΕΟ ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ, ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ, TO ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ BOSE, KAI TO KOINON ΠΑΣΧΑΛΙΟΝ!


Δεν θα κουράσουμε γράφοντας πολλά, διότι έχουν ήδη γραφτεί παλαιότερα μέσα από αυτήν την σελίδα.
Εν τάχει· βλέποντας διάφορες αναρτήσεις περί του λεγομένου ''μαρτυρολόγιου - εορτολογίου'' του Bose διαπιστώνουμε ότι αποσιωπούνται, είτε ηθελημένα είτε από άγνοια,  οι αιτίες που φτάσαμε έως εδώ.
Το ζήτημα του Παλαιού ημερολογίου δεν ήταν ένα απλό ζήτημα 13 ημερών όπως οι διαστρεβλωτές της αληθείας πολλές φορές έχουν γράψει. Ο σκοπός της εισαγωγής του εκφράστηκε ξεκάθαρα μέσω της Εγκυκλίου του 1920 και όσο και αν κάποιοι δεν θέλουν να το παραδεχθούν, οι πρώτοι που με στεντόρεια φωνή κραύγασαν ήταν οι συκοφαντικώς ονομαζόμενοι ''Παλαιοημερολογίτες''!

Πόσους είδαμε να υπερασπίζονται την καινοτομία του Νέου ημερολογίου παλαιότερα και σήμερα, να κατηγορούν για ημερολατρεία, για σχίσμα,και πόσα ακόμα! Και τι δεν είπαν! Ότι οι Παλ/τες δεν γνώριζαν περί Οικουμενισμού, ότι έσχισαν την Εκκλησία, ότι δεν τους αναγνώριζε κανείς κ.α. πολλά. Ποιο το όφελος τελικά της υπεράσπισης του Νέου ημερολογίου; Τι ωφέλησε αυτούς που δήθεν πολέμησαν ''εντός'' της εκκλησίας όπως μας έλεγαν; Τι ωφέλησαν οι προτροπές περί της μη δήθεν απομάκρυνσης από την ''εκκλησία'';

Φτάσαμε λοιπόν στον Οικουμενισμό με την μορφή που έχει σήμερα, και ο οποίος πια έχει γιγαντωθεί και έχει διαβρώσει τους πάντες και τα πάντα!

Και να που ανακάλυψαν το μαρτυρολόγιο - εορτολόγιο του Bose! (https://www.monasterodibose.it/preghiera/martirologio). Πριν όμως το ανακαλύψουν οι αδελφοί μας θα έπρεπε να θυμούνται τα όσα είδαν και απέρριψαν επειδή τα έλεγαν οι ''σχισματικοί Παλαιοημερολογίτες''! Ανάξιοι της αποστολής τους οι Παλαιοημερολογίτες ίσως ναι. Λάθη έκαναν, φυσικά και ναι. Δεν γνωρίζουν όμως οι ''ανακαλύψαντες την Αμερικήν'' τις αμέτρητες δυσκολίες που είχε ο αγώνας τους ή καλύτερα δεν θέλουν να γνωρίζουν.
Έτσι δεν θα υπάρχει τα επόμενα έτη Νέο ημερολόγιο - εορτολόγιο, αλλά Οικουμενιστικό! Αυτό είναι ένα δείγμα!

Γράφουν οι ''παντογνώστες'' παλαιοί και νέοι, ότι δήθεν γνωρίζουν, ενώ στην πραγματικότητα ούτε είχαν ούτε και έχουν ιδέα. Το μόνο που γνώριζαν ήταν να αναπαράγουν τις γνωστές πια σε όλους συκοφαντίες. Και ποιο πάλι το όφελος; Να λοιπόν που φτάσαμε! Βέβαια, μπορεί να διερωτηθεί κανείς το αν οι Παλ/τες θα έσωζαν την κατάσταση. Ίσως, αν είχαν την απαραίτητη στήριξη που θα έπρεπε και αν δεν εισέρχονταν τα ''ζιζάνια'' και εις αυτούς και οι συκοφαντίες εναντίον τους δεν ήταν τόσο μεγάλου μεγέθους. Ενώ δεν βοήθησαν την κατάσταση αυτοί που θα έπρεπε, γνώριζαν μόνον να κατηγορούν, αυτή η επιρροή έφτασε στα πνευματικά τους τέκνα τα οποία, ως είναι λογικό, έκαναν ''υπακοή'' από φόβο προς δήθεν ''έξοδο'' από την εκκλησία και πολλά άλλα ακόμα. Δεν φταίνε τόσον και αυτοί. Δεν έχουν τόσον το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης. Με όποιον δάσκαλο καθίσεις τέτοια γράμματα θα μάθεις!

Και μας λέγουν πια για το κοινόν Πασχάλιον! Από τότε προετοίμαζαν γι΄ αυτό. Τους κόπηκε βέβαια η φόρα  λόγω του σάλου που δημιούργησε το ημερολογιακό και η μετέπειτα εξέλιξη των Παλ/τών. Η διαφορά όμως είναι ότι θα μπορέσουν να το πράξουν. Γιατί; Διότι  οι Παλαιοημερολογίτες διασπάσθηκαν λόγω των ''ζιζανίων'', λόγω των ακροτήτων, αλλά και του πάθους της φιλοδοξίας, δηλαδή της Επισκοπομανίας τους, και σήμερα πια είναι ''αναπαυμένοι'' στους χώρους τους, οι Νεοημερολογίτες δεν προσήλθαν τότε που έπρεπε εις αυτούς και όχι σε μία ''άλλη Εκκλησία'', ''σχισματική'' όπως πάλι συκοφαντικώς έγραφαν και όπως τους δίδασκαν οι ''δασκάλοι'' τους εκμεταλλευόμενοι τις όποιες αδυναμίες και λάθη,  διασπάστηκαν και αυτοί πια με τις σύγχρονες παρατάξεις των νεοαποτειχισμένων, και ο Οικουμενισμός κυβερνά απτόητος! Άντε να μαζέψεις τα αμάζευτα!

Όλοι φταίνε και φταίμε, και απ΄ ότι φαίνεται δεν βλέπουμε φως στο τούνελ. Θα βλέπουμε πια δικαιολογίες τύπου: «έσχατα χρόνια, αυτά πρέπει να γίνουν», αποποιούμενοι τις ευθύνες ο καθείς από την πλευρά του μη έχοντας την αρετή της αυτομεμψίας, της αυταπάρνησης, της ταπεινώσεως. Αν δεν αποποιηθούμε όλοι την εωσφορική υπερηφάνεια, ούτε και στις ''κατακόμβες'' αν πηγαίναμε θα καταφέρναμε την σωτηρία μας! Θα φεύγαμε την κοινωνία με τους αιρετικούς, αλλά θα είχαμε κοινωνία με τον ίδιο τον άρχοντα της υπερηφανείας ανθρωποκτόνο διάβολο!

Φιλοδοξία, υπερηφάνεια, εγωισμός, διάσπαση, συκοφαντία, διαβολή, ακρότητες κ.α. είναι δικά του ιδιώματα και όχι του Αγίου Πνεύματος, και πολύ καλά θα κάνουμε να το καταλάβουμε επιτέλους!


Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2022

«ΤΟ ΗΡΩΙΚΟ ΟΧΙ»

 


    Απομαγνητοφωνημένη ομιλία μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου

                                 με θέμα: «ΤΟ ΗΡΩΙΚΟ ΟΧΙ»



[εκφωνήθηκε στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 28-10-2001] 


    Όσο περισσότερο ο χρόνος απομακρύνει τα γεγονότα, αγαπητοί μου, τόσο περισσότερο σφαιρικά φαντάζουν στα μάτια μας. Έτσι, από την απόσταση 61 ολοκλήρων χρόνων, δηλαδή δύο τριακονταετίες, βλέπουμε τα γεγονότα της 28ης Οκτωβρίου του 1940 καλύτερα. Αλήθεια, πέρασαν έξι δεκαετίες… Πόσο γρήγορα πέρασαν… Για ‘κείνους μάλιστα που τότε έζησαν τα γεγονότα και σήμερα έχουν κάποια ηλικία.

     28η Οκτωβρίου 1940… Μια χρονολογία που τη χαρακτηρίζει ένα ηρωικό ΟΧΙΈνα ΟΧΙ στο τελεσίγραφο του εχθρού για παράδοση. Είναι στο αίμα του Έλληνος να μη θέλει να παραδοθεί στον εχθρό. Σε όποιας μορφής εχθρό. Και το βλέπει κανείς αυτό ιστορικά. Και οι πρόγονοί μας είπαν εκείνο το περίφημο «Μολών λαβέ». Δηλαδή, «αφού έρθεις, πάρε τα αυτά που ζητάς. Εμείς δεν σου τα δίνουμε»· όταν ο τελευταίος αυτοκράτωρ, μαχόμενος, έπεσε στα τείχη της Κωνσταντινουπόλεως, λέγοντας ότι του ήταν αδύνατον να παραδώσει την πόλη στον εχθρό, γιατί δεν του ανήκε· όταν το ’40 μας ζήτησαν οι εχθροί να παραδώσουμε την πατρίδα μας στα χέρια τους, εμείς τους είπαμε ΟΧΙ!

     Όλες αυτές οι απαντήσεις είναι ταυτόσημες έννοιες. Είναι η αντίσταση στην ψυχή του Έλληνα όταν βλέπει να κινδυνεύει η ελευθερία του, η πατρίδα του, η ψυχή του… Το αίσθημα της αντιστάσεως βρίσκεται βαθιά μέσα στην ψυχή, όπως και το αίσθημα της προδοσίας πάλι κι αυτό βαθιά βρίσκεται μέσα στην ψυχή… Ο Αδάμ πρώτα έχασε τον εαυτό του και κατοπινά τον Παράδεισο. Σε κάθε αγώνα η ψυχή έχει την πρωτεύουσα θέση. Αυτή νικά, αυτή προδίδει. Γι΄αυτό μαζί με τους εξοπλισμούς πρέπει πρώτιστα να εξοπλίζεται η ψυχή εκείνων που θα πολεμήσουν. Στην εποχή μας, δεν ξέρω τι γίνεται με τους εξοπλισμούς της πατρίδος μας, αλλά εκείνο που βλέπω και ξέρω, όπως και εσείς βλέπετε και ξέρετε, είναι ότι η ψυχή του συγχρόνου Έλληνα πολίτη δεν εξοπλίζεται. Κι όχι μόνο δεν εξοπλίζεται, αλλά και αφοπλίζεται από ό,τι έχει.

     Και τι αφοπλίζει τη σύγχρονη ελληνική ψυχή; Οι ιδέες και οι ηδονές. Οι ιδέες, οι λεγόμενες «διακινούμενες ιδέες» κυριολεκτικά καταλύουν τη δύναμη της ψυχήςΌταν προσβάλλεται η έννοια της πίστεως στον Θεό με τα κηρύγματα του υλισμού και της αθεΐας, όταν η έννοια της πατρίδος προσβάλλεται με το σύνθημα «Κάτω τα σύνορα», όταν καλλιεργείται ένας αμοραλιστικός διεθνισμός με συνθήματα ότι η αγάπη στην πατρίδα είναι «σοβινισμός», «κακοποιός εθνικισμός», «επικίνδυνος ρατσισμός»- τέτοιες ιδέες κυκλοφορούν, είσαστε μάρτυρες, τα ξέρετε-, όταν ο Θεός πλέον δεν έχει θέση στη ζωή μας και επιβάλλουμε στα σχολεία μας μελέτες και αναλύσεις έργων του αθέου και βλασφήμου Καζαντζάκη και ή τινός ετέρου, όταν το μάθημα των Θρησκευτικών διαρκώς ελαττούται και πολλάκις θεολόγοι διακωμωδούν την πίστη, όταν η οικογένεια προσβάλλεται με περίεργες ιδέες, όπως η παρουσία ενός ή δύο παιδιών - Βλέπετε τι γίνεται, πού μπορούμε να φτάσουμε; Σε λίγο θα είμεθα μειονότητα στη χώρα τη δική μας…- όταν η αυθεντία του πατέρα διαρκώς λιγοστεύει μέχρις εκμηδενισμού, όταν η απειθαρχία γίνεται σύνθημα ζωής, αλλά και η τρομοκρατία, όταν θεωρίες ληστρικές, όπως του Δαρβίνου, και του Φρόυντ, επικρατούν και δημιουργούν μια κοινωνία ερωτισμού με ολέθριες συνέπειες, όταν, όταν, όταν… όλα αυτά είναι οι διακινούμενες ιδέες με το προκάλυμμα της ελευθερίας και της δημοκρατίας… Θα το ξαναπώ: Με το προκάλυμμα της ελευθερίας και της δημοκρατίας… Σάμπως το να είμαι δούλος του Κυρίου Ιησού Χριστού, να είμαι ανελεύθερος, ενώ τότε ελευθερώνει ο Κύριος, και όπως εγράφη από τον απόστολο Πέτρο που λέγει: «αλίμονο σ’ αυτούς που δελεάζουν τις νεανικές ψυχές» και γράφει: «ἐλευθερίαν ἐπαγγελόμενοι, αὐτοὶ δοῦλοι ὑπάρχοντες τῆς φθορᾶς», υπόσχονται ελευθερία, αλλά οι ίδιοι είναι δούλοι της φθοράς· «ᾧ γάρ τις ἥττηται, τούτῳ καὶ δεδούλωται»,  εκεί που κανείς νικήθηκε, εκεί και έχει δουλωθεί.

      Αλλά δεν είναι μόνο οι ιδέες που ατονούν την ψυχή. Είναι, αγαπητοί μου, και οι ηδονές του βίου. Αχ αυτές οι ηδονές του βίου… Είναι η ντόλτσε βίτα, η γλυκιά ζωή. Η αγάπη στις ηδονές αποτελειώνει τη δύναμη της ψυχής, την κατακερματίζουν κυριολεκτικά την ψυχή. Οι γενετήσιες ηδονές έχουν κυριολεκτικά αλώσει σήμερα τη νεολαία μας, με αποκορύφωμα το οινόπνευμα και τα ναρκωτικά. Οι Γάλλοι, βουτηγμένοι στις ηδονές, μπορούσαν να προβάλλουν τότε, το 1940, εκείνο το διαβόητο «Pourquoi?», δηλαδή «δεν υπάρχει λόγος να πολεμήσουμε». «Pourquoi? Γιατί να πολεμήσουμε;». Και το γνωρίζετε πολύ καλά· όταν οι Ιταλοί θα ανακηρύξουν τον πόλεμο στη Νότια Γαλλία, από το πάνω μέρος βόρεια ήταν η Γερμανία, αφού ξεκίνησαν βέβαια οι Γερμανοί από πάνω, η Γαλλία έπεσε σε έξι ημέρες! Με αυτό της το Pourquoi? Όταν οι Έλληνες κράτησαν το μέτωπο εναντίον των κρατών του Άξονος, έξι μήνες… Να, η διαφορά. Ιστορικά πράγματα.

    Η υγεία της ψυχής και η αντίστασις, αγαπητοί μου, βρίσκονται μέσα βαθιά στον άνθρωπο. Όταν ο άνθρωπος έχει εκπαιδευτεί να λέει το «ΟΧΙ», το ΟΧΙ αυτό είναι ηρωικό. Είναι το ανδρείον φρόνημα που υπάρχει μέσα εις την υγιά ψυχή. Όταν ο άνθρωπος είναι πιστός στον Θεό, όταν λέει το ηρωικό όχι πρώτα, πρώτα, πρώτα, πρώτα στην αμαρτία και στις άθεες ιδέες, όσο κι αν είναι της μόδας, και στη διεφθαρμένη ανήθικη ζωή.

    Και τίθεται το ερώτημα: Αν σήμερα μας επιτεθούν εχθροί, τι θα κάνουμε; Τα σύνορα δεν είναι αυτονόητος υπόθεσις, ούτε μπορούμε να επικαλούμεθα ιστορικότητα και αρχαιότητα και γλώσσα και πολιτισμό…. Να πούμε: «Ξέρετε; Αυτός ο χώρος είναι δικός μας. Γιατί- ξέρετε;- μας τον κληροδότησαν οι πρόγονοί μας…». Δεν σηκώνονται αυτά, δεν χωράνε πλέον αυτά… Και μάλιστα σήμερα όταν απειλούνται, πράγματι απειλούνται από τους γύρω εχθρούς τα σύνορά μας.

    Ζούμε μια πραγματικότητα και δεν πρέπει να στρουθοκαμηλίζουμε. Θα μπορούμε να ορθώσουμε ένα ηρωικόν ΟΧΙ, αλλά για να διατηρήσουμε τα σύνορά μας, πρέπει να μάθουμε τα όρια των αναζητήσεών μας. Πρέπει να βάλομε φραγμό στις ολέθριες ιδέες. Πρέπει να οριοθετήσομε την αναζήτηση των ηδονών. Πρέπει η ψυχή μας να είναι διαποτισμένη από την πίστη και την αγάπη του Χριστού. Οι καλύτεροι πολεμιστές στον ρωμαϊκό στρατό ήσαν οι Χριστιανοί, το ξέρετε αυτό;  Ας θυμηθούμε εκείνο το «ἐν τούτῳ νίκα» του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Οι Χριστιανοί στρατιώτες ενίκησαν ενταγμένοι στον ρωμαϊκό στρατό, ναι· οι άγιοι Τεσσαράκοντα Μάρτυρες και πλήθος άλλων πολεμιστών -οι άγιοι Τεσσαράκοντα Μάρτυρες ανήκαν στον ρωμαϊκό στρατό- όλοι αυτοί ήσαν Χριστιανοί.

    Τότε, το ’40, πολέμησαν όχι μόνο οι στρατιώτες στο μέτωπο, αλλά ολόκληρος ο ελληνικός λαός. Πολέμησαν και τα μετόπισθεν, όπως η αεράμυνα. Ήμουν κι εγώ τότε, ήμουν μόλις δεκατριών ετών, και θυμάμαι μια νύχτα ξενυχτήσαμε κάπου, μήπως εγίνετο κάποιος βομβαρδισμός, κάπου εγίνετο κάποια πυρκαγιά να τρέξουμε να τη σβήσουμε. Και ξενυχτούσαμε… Ναι, ξενυχτούσαμε… Ήταν και οι εθελόντριες νοσοκόμες… Ήσαν και οι γυναίκες που έπλεκαν τη φανέλα του στρατιώτου με τα ατέλειωτα νυκτέρια τους… Πολέμησαν και οι λιπόσαρκες, αλλά νευρώδεις γυναίκες της Πίνδου, με τη μεταφορά πολεμοφοδίων και εκεί επάνω στα φοβερά βουνά, τα χιονισμένα. Πολέμησε και η Εκκλησία με τις προσευχές της. Όλος ο λαός της Ελλάδος πολέμησε. Και νικήσαμε. Γιατί όλοι είχαμε κοινό όραμα, τη διαφύλαξη της πίστεως και της ελευθερίας.

    Με σκέπη την Υπεραγία Θεοτόκο - ω, πόσο συγκινεί αυτό…- σήμερα όλη η ακολουθία ήταν της Υπεραγίας Θεοτόκου για να την τιμήσουμε, για να την δοξάσουμε, αν το προσέξατε, εις τον Όρθρον… Το ΟΧΙ που ελέχθη εξέφραζε τη θέληση του λαού να αντισταθεί σε έναν υπέρ βωμών και εστιών αγώνα. Τότε ακόμη υπήρχε το στοιχείο της υγείας της ψυχής. Σήμερα όμως;;;

    Αγαπητοί. Πριν από το θαύμα του ’40, οι Ιταλοί προπαγάνδιζαν στους Έλληνες τούτη τη θέση: «Να πάψουν οι Έλληνες να αναπολούν τις Θερμοπύλες. Οι πόλεμοι σήμερα κερδίζονται με άρματα μάχης και αεροπλάνα και όχι με ακόντια». Αυτό προπαγάνδιζαν οι Ιταλοί στην Ελλάδα. Έλεγαν ότι διαθέτουν οκτώ εκατομμύρια λόγχες- το ενθυμείσθε; Όταν τότε όλος ο πληθυσμός της Ελλάδας, τότε, το ’40,  ήταν μόλις επτά εκατομμύρια άνθρωποι… Μία λόγχη, και κάτι, ανήκε εναντίον του κάθε Έλληνος. Δηλαδή ανήκε… να σουβλιστεί… Ζητούσαν να εκφοβίσουν τους Έλληνες και ήθελαν να κάμψουν το νεύρο της ψυχής.

    Αλλά οι Έλληνες είχαν ψυχή. Η ψυχή νικά. Ούτε τα τανκς, ούτε τα πυροβόλα, ούτε, ούτε… βόμβες- η ψυχή νικά. Και η ψυχή τους δυνάμωνε με την πίστη στον Θεό και την πατρίδα. Κι αυτό φάνηκε. Και τότε είχαμε τις θαυμαστές επεμβάσεις του Θεού και της Υπεραγίας Θεοτόκου. Όλοι το έλεγαν που πήγαν να πολεμήσουν στο μέτωπο ότι η Παναγία τους εσκέπασε. Και η ψυχή του Έλληνος, είτε στο μέτωπο, είτε στα μετόπισθεν, ήταν γεμάτη πίστη και ζωή.

     Αγαπητοί… Αν θέλομε να αντισταθούμε σε κάθε προσβολή του εχθρού, πρέπει να έχουμε προηγούμενα νικήσει τον έσω εχθρόν: την αμαρτία. Αυτό θέλει ο Θεός. Να λέμε πάντοτε ένα ηρωικό ΟΧΙ στην αμαρτία, μια αντίσταση στον εχθρό διάβολο, και τότε, ω τότε… Εἰ ὁ Θεός ὑπέρ ἡμῶν, τίς καθ’ ἡμῶν; Αν ο Θεός είναι μαζί μας, ποιος μπορεί να σταθεί εναντίον μας; Τότε η νίκη θα είναι πάντοτε δική μας. Αμήν.

                

                ΠΡΟΣ ΔΟΞΑΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ

και με απροσμέτρητη ευγνωμοσύνη στον πνευματικό μας καθοδηγητή μακαριστό γέροντα Αθανάσιο Μυτιληναίο,


                       Απομαγνητοφώνηση και ψηφιοποίηση:

                             Ελένη Λιναρδάκη, φιλόλογος


ΠΗΓΗ:

  • http://www.arnion.gr/mp3/omilies/p_athanasios/mnhmh_agivn/mnhmh_agivn_039.mp3

Ο Μητροπολίτης Γέρων Χαλκηδόνος στην Ρώμη σε έκληση για την παγκόσμια ειρήνη

  


Στην ετήσια συνάντηση εκπροσώπων θρησκειών από όλο τον κόσμο που διοργανώνει η γνωστή οργάνωση «Sant’Egidio» παραβρέθηκε χθες εκπροσωπώντας τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο ο Μητροπολίτης Γέρων Χαλκηδόνος Εμμανουήλ.

Η ετήσια αυτή συνάντηση στην οποία παρέστη και μίλησε ο Γάλλος Πρόεδρος Emmanuel Macron έχει σαν σκοπό την έκκληση των θρησκειών προς τους ηγέτες του κόσμου για την παύση των πολέμων και την επικράτηση της ειρήνης.

Η χθεσινή τελετή λήξης των εργασιών πραγματοποιήθηκε στο Κολοσσαίο με την παρουσία του Πάπα Φραγκίσκου, ο οποίος μαζί με τον Μητροπολίτη Χαλκηδόνος συμπροήδρευσαν στην έκκληση για την ειρήνη.

orthodox times 

Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2022

ΠΕΡΙ ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙΑΣ (Γ΄ ΜΕΡΟΣ)




(ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
















 

ΤΑ ΦΡΟΝΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΙΚ. ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (4)

Νέες διαμαρτυρίες ξεσηκώνει και πάλι το νέο μήνυμα του Πατριάρχου (το προηγούμενο εδώ), ονομάζοντας και πάλιν τους Μουσουλμάνους ''αδελφούς''!


Παράλληλα, πατριαρχική εξαρχία επισκέπτεται το Ἀγιον Όρος, ώστε να λύση τα ''προβλήματα'' που είχαν δημιουργηθεί:




Και αυτά ανέφεραν οι Πατριαρχικοί κύκλοι. Η άποψη όμως της άλλης πλευράς:






ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ