«Άνοιξε τον λάκκο του βαθέως, και καπνός βγήκε από τον λάκκο σαν καπνός από
μεγάλο φούρνο. και ο ήλιος και ο αέρας σκοτείνιασαν από τον καπνό του λάκκου» ( Αποκ.
9:2 ). Το ίδιο το μεγάλο καμίνι είναι εικόνα της κόλασης, γι'
αυτό λέγεται ότι οι αμαρτωλοί ρίχνονται στο πύρινο καμίνι (πρβλ. Ματθαίος
13:42 ). Το πύρινο καμίνι είναι σύμβολο του μαρτυρίου που αρχίζει στη γη.
Στους αποστάτες που έχουν σχέση με τα σκοτεινά πνεύματα, έρχεται η ώρα του
σκότους. Και σε αυτά τα σκοτεινά πνεύματα, ο Θεός δίνει την εξουσία να
βασανίσουν τους ανθρώπους. Οι άνθρωποι που έχουν σχέση με τις
δυνάμεις του ουρανού θα συναντηθούν σίγουρα μαζί τους. Αυτός είναι ο αιώνιος και δίκαιος κανόνας του Θεού: ''θέλατε να ζείτε στο σκοτάδι, ζήστε στο σκοτάδι, δεν
θέλατε να Με γνωρίσετε, τότε θα υπηρετήσετε τους εχθρούς Μου''. Όπως λέγεται
στο Βιβλίο του Δευτερονομίου: «Επειδή δεν υπηρέτησες τον Κύριο τον Θεό σου
με ευφροσύνη και χαρά καρδιάς, ενώ είχες αφθονία από όλα, θα υπηρετήσεις τον
εχθρό σου, που θα στείλει εναντίον σου ο Κύριος ο Θεός σου….» (Δευτ.
28:47-48).
Οι ακρίδες, που
περιγράφονται στην Αποκάλυψη, δεν βλάπτουν τα φυτά, αλλά πλήττουν μόνο τους ανθρώπους
που δεν έχουν τη σφραγίδα του Θεού. Όπως οι πληγές της Αιγύπτου αφορούσαν μόνο
τους Αιγύπτιους και παρέκαμπταν τους Εβραίους, έτσι και εδώ η τιμωρία του Θεού
πλήττει εκείνους που δεν είναι σφραγισμένοι με το Άγιο Πνεύμα.. Όλοι οι
άνθρωποι που δεν έχουν τη σφραγίδα του Θεού είναι εκτεθειμένοι στις δυνάμεις
του σκότους. Και αν ένας χριστιανός αρνηθεί την πνευματική ζωή, γίνεται
αποστάτης, και αυτές οι τιμωρίες έχουν εξουσία και πάνω του.
«Και κοίταξα, και ιδού, ο Αμνός στέκεται στο όρος Σιών, και μαζί Του εκατόν
σαράντα τέσσερις χιλιάδες, οι οποίοι έχουν το όνομα του Πατέρα Του γραμμένο στα
μέτωπά τους» (Αποκ. 14:1). Εδώ βλέπουμε τη σύναξη των
μεγάλων δικαίων, που παραμένουν στη Αγία Γη του Θεού, στη Σιών, όπου κατήλθε το
Άγιο Πνεύμα – αυτός είναι ο τόπος, όπου βρίσκεται η Ιερουσαλήμ. Το όρος Σιών
είναι προεικόνιση του ουράνιου Όρους, των κάποιων ουράνιων υψών, όπου κατοικεί
ο Θεός και οι δίκαιοί Του όπως λέει ο απόστολος Παύλος (Εβρ. 12:18–24). Ο
Ιωάννης ο Θεολόγος βλέπει την Εκκλησία των δικαίων, που συναθροίζονται γύρω από
τον Αμνό, γύρω από τον Κύριο Ιησού Χριστό, που θυσιάστηκε για να μας καθαρίσει
από τις αμαρτίες. Ποιος αποκαλείται Αμνός; Αυτός που με το Αίμα Του μας έσωσε
από την αιώνια καταδίκη, όπως το αίμα του πασχαλινού αρνιού έσωσε τους Εβραίους
από τον θάνατο κατά την έξοδο από την Αίγυπτο. Ο Χριστός πέθανε όχι μόνο για
έναν Αδάμ, αλλά για όλους όσους πιστεύουν σε Αυτόν, όσους Τον λατρεύουν, όσους
Τον τιμούν.
Σε αυτό το απόσπασμα της Αποκάλυψης, ο απόστολος αναφέρει ότι βλέπει μια
αντίθετη σύναξη: στο άγιο όρος Σιών, στη Βασιλεία του Θεού, στέκεται ο Αμνός,
και μαζί Του 144 χιλιάδες άνθρωποι, οι οποίοι έχουν το όνομα του Πατέρα
γραμμένο στα μέτωπά τους. Αυτή η σφραγίδα του Θεού είναι το αντίθετο από τη
σφραγίδα που θα βάλει ο αντίχριστος. Αυτές οι 144 χιλιάδες δίκαιοι έχουν
γεννηθεί από την Εκκλησία κατά τις ημέρες του αντίχριστου και θα δοξάσουν τον
Θεό τους τις τελευταίες ημέρες στη γη. Αυτοί οι δίκαιοι πράττουν όπως τους
διέταξε ο Θεός Πατέρας, εκτελούν το θέλημα του Θεού Πατέρα και του Υιού Του,
Ιησού Χριστού. Ο Θεός έγραψε στα μέτωπά τους ότι Αυτός είναι ο Πατέρας
τους.
Ο Ιωάννης βλέπει ότι αυτές οι 144 χιλιάδες ένδοξοι τελευταίοι δίκαιοι διαφέρουν
από εκείνους που αναφέρθηκαν στο 7ο κεφάλαιο, δηλαδή από τους δίκαιους
του εβραϊκού λαού που μεταστράφηκαν προς τον Χριστό τις έσχατες ημέρες.
Ο Θεός ακούει από τον ουρανό τις φωνές αυτών των 144 χιλιάδων δίκαιων. Η φωνή
τους είναι όμοια με τη φωνή των πολλών υδάτων – είναι σαν τεράστιοι
καταρράκτες, που πέφτουν στη γη, και το άσμα τους αντιτίθεται στον θόρυβο, στην
κακή αρμονία των γήινων αρχόντων, στον κακό τόνο του αντίχριστου. Η φωνή των
δίκαιων είναι όμοια με τον θόρυβο των πολλών υδάτων επειδή ο Κύριος είπε:
«Όποιος πιστεύει σε Μένα, όπως λέει η Γραφή, από την κοιλιά του θα ρεύσουν
ποταμοί ζωντανού νερού» (Ιω.7:38). Αυτό το είπε για το Άγιο Πνεύμα, το οποίο
λαμβάνουν οι πιστεύοντες σε Αυτόν.
Γι' αυτό και το άσμα αυτών των αγίων είναι όμοιο με τη φωνή των πολλών υδάτων –
ψάλλουν τα λόγια που τους δίνει το Άγιο Πνεύμα. Όπως έλεγε ο απόστολος Παύλος:
«Το Πνεύμα βοηθάει στις αδυναμίες μας· διότι δεν ξέρουμε πώς να προσευχηθούμε
όπως πρέπει, αλλά το ίδιο το Πνεύμα μεσιτεύει για μας με στεναγμούς που δεν
μπορούν να εκφραστούν με λόγια» (Ρωμ.8:26). Αυτός που εξετάζει τις καρδιές
γνωρίζει τι λέει το Πνεύμα, διότι μεσιτεύει για τους αγίους σύμφωνα με το
θέλημα του Θεού. Και το Άγιο Πνεύμα διδάσκει την αληθινή προσευχή.
Η φωνή των δίκαιων καταστρέφει όλες τις δυνάμεις του εχθρού, όπως η βροντή που
διώχνει τον διάβολο. Είναι γνωστό ότι οι προσευχές των αγίων διώχνουν τους
δαίμονες, οι οποίοι φεύγουν τρέχοντας, φοβούμενοι αυτές όπως τη βροντή. Γι'
αυτό και είναι συνηθισμένο στους Ορθοδόξους να προσεύχονται με τα λόγια των
αγίων – γιατί αυτό είναι το άσμα του Θεού, του Αγίου Πνεύματος, το οποίο τους
διδάσκει. Και το άσμα των δίκαιων διώχνει τα κακά πνεύματα από τις καρδιές των
πιστών. Έτσι, η φωνή τους είναι σαν τη φωνή «εκείνων που παίζουν άρπες» (Αποκ.
14:2). Στο ελληνικό κείμενο: «άκουσα κιθαρωδούς, που παίζουν κιθάρες τους». Η
κιθάρα είναι ένας ιδιαίτερος τύπος δεκάχορδης άρπας, και λέγεται ότι οι δίκαιοι
παίζουν σε αυτές. Οι δέκα χορδές συμβολίζουν τις δέκα εντολές, οι οποίες
βρίσκονται μεταξύ τους σε αρμονία. Οι άγιοι γίνονται όργανα του Αγίου
Πνεύματος, κιθάρες, δηλαδή στους δίκαιους κυριαρχεί ο Θεός, παίζοντας στις
καρδιές τους, στη ζωή τους, η οποία γίνεται τραγούδι για τον Θεό. «Τραγουδούν
ένα νέο άσμα μπροστά στο θρόνο και μπροστά στα τέσσερα ζώα και τους
πρεσβύτερους» (Αποκ. 14:3). Γιατί ένα νέο άσμα; Αυτό συμβαίνει γιατί ο βασιλιάς
Δαβίδ έλεγε ότι θα έρθει η ώρα και θα έρθει η στιγμή για το νέο αυτό άσμα
(Ψαλμ. 95:1), (Ψαλμ. 97:1). Αυτά τα λόγια των ψαλμών του βασιλιά Δαβίδ έχουν
εκπληρωθεί: ξεκινά ένα νέο άσμα, το τραγούδι των σωσμένων, των ήδη απαλλαγμένων
από την καταστροφή. Γνωρίζουμε ότι ο αριθμός 144.000 είναι συμβολικός: είναι το
12 στο τετράγωνο, η πληρότητα της Καινής Διαθήκης, που υπερβαίνει κάθε προσδοκία.
Είναι ένα μεγάλο πλήθος ανθρώπων που έχουν συνάψει Διαθήκη με τον Θεό. Το
δώδεκα είναι ο αριθμός της Διαθήκης, επειδή δώδεκα ήταν οι γιοι του Ιακώβ, και
οι απόστολοι ήταν επίσης δώδεκα.
Δανιήλ Σισόγιεφ - Ερμηνεία της Αποκάλυψης (αποσπάσματα)