Παρασκευή 20 Νοεμβρίου 2020

Τηλεκπαίδευση: μήπως δεν είναι όλα ρόδινα;

 

Τηλεκπαίδευση: μήπως δεν είναι όλα ρόδινα;

 Δημήτρης Νατσιός, δάσκαλος-Κιλκίς

Μπορεί να καυχάται η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για την τηλεδιδασκαλία όμως «ενδέχεται άλλως έχειν», όπως ακουγόταν στην εκκλησία του δήμου τα αρχαία χρόνια. Δεν είναι όλα ρόδινα. Το διαδίκτυο και η έκθεσή του σ’ αυτό επί ώρες,  για μικρούς μαθητές, είναι πολλές φορές καταστρεπτικό. Ακόμη και αν ο σκοπός είναι ιερός, τα μέσα δεν αγιάζονται.

Πρώτον: Είναι γνωστό ότι το διαδίκτυο με την τεράστια αποθήκευση πληροφοριών δημιουργεί στο χρήστη του, ιδίως στις νεότερες ηλικίες, την ολέθρια ψευδαίσθηση ότι ο ίδιος κατέχει και έχει κατακτήσει αυτές τις γνώσεις. Το θεωρεί, τρόπον τινά, ως προέκταση, εξάρτημα της μνήμης του. Γι’ αυτό η μελέτη θεωρείται πια χάσιμο χρόνου, γίνεται αντικείμενο χλεύης, πράγμα καταστρεπτικότατο για την γλώσσα και την σκέψη. «Μελέτη το παν» έλεγαν οι αρχαίοι. Το βιβλίο μορφώνει, το διαδίκτυο πληροφορεί και… παραπληροφορεί.

 Δεύτερον: Για πολλά χρόνια, μετά την λεγόμενη επανάσταση των νέων τεχνολογιών, πολλοί, επιπόλαια, υπέθεσαν ότι η Παιδεία θα ανεβεί οκτάνια και θα λυθούν μύρια προβλήματά της. Το λειτούργημα του δασκάλου υποτιμήθηκε. Περίπου με αυτό που συμβαίνει με τις επιχειρήσεις σήμερα και την κατ΄ οίκον εργασία. Λάθος μέγα. Δεν μπορεί να υποκατασταθεί η διά ζώσης διδασκαλία. Έπρεπε να συμβεί ό,τι βιώνουμε σήμερα με το κλείσιμο των σχολείων για να αντιληφθούμε πως  όσο όμορφος και να είναι ένας πίνακας ζωγραφικής που απεικονίζει τριαντάφυλλα, δεν συγκρίνεται με το άγγιγμα και το άρωμα που απολαμβάνεις, όταν πιάσεις στο χέρι σου μια ανθοδέσμη με ρόδα του αγρού. Δάσκαλος και μαθητής είναι μια σχέση ιερή. Η λέξη αλληλοπεριχώρηση το εκφράζει ωραιότατα αυτό. Σημαίνει πλησίασμα, κάνω χώρο στην καρδιά μου για να μπει και ο πλησίον.  «Ουδέν ούτω προς διδασκαλίαν επαγωγόν ως το φιλείν και φιλείσθαι». (Άγιος Χρυσόστομος). Τα δύο αυτά απαρέμφατα, το «φιλείν» και «φιλείσθαι» περικλείουν την ουσία της σχέσης δασκάλου και μαθητή.

Τρίτον: Εκτός από αποικία χρέους, κράτος υποτελές και γονατισμένο, είμαστε και αποικία… γλώσσας. Ο Σεφέρης κάποτε αγωνιούσε, όχι για την διένεξη καθαρεύουσας και δημοτικής, αλλά για το αν η ελληνική γλώσσα θα υποκύψει στην μοναρχούσα αγγλική. Βαυκαλίζεται το υπουργείο για τις δωρεές ηλεκτρονικών υπολογιστών σε όσους μαθητές δεν έχουν. Όλη όμως η "πλατφόρμα" -όπως λέγεται- τηλεκπαίδευσης είναι στην αγγλική γλώσσα. Προϋποθέτει η πρόσβαση σ’ αυτήν άριστη γνώση της αγγλικής. Πόσα παιδιά του δημοτικού την κατέχουν ή πόσοι από τους γονείς ή ακόμη και ημών των δασκάλων; (Τα προγράμματα Webex (γουέμπεξ) ή Cisco). Και αν στον πρώτο περιορισμό –καραντίνα, πιάστηκε το υπουργείο «εξαπίνης» (έτσι γράφεται), ήταν πρωτόγνωρη κατάσταση, γιατί δεν φρόντισε, στο μεσοδιάστημα, να μεταφραστούν στην γλώσσα μας οι δυσνόητοι και ακατανόητοι αγγλικοί όροι;

Τέταρτον: Απόρροια του προηγουμένου. Η αποδυνάμωση της γλώσσας μας. (Και «όπου γλώσσα πατρίς», θα γράψει ο Ελύτης). Ο πρόωρος συγχρωτισμός με την αγγλική γλώσσα των παιδιών, από το νηπιαγωγείο κιόλας, λειτουργεί εις βάρος της μητρικής. Όσοι διδάσκουμε αντικρίζουμε με θλίψη την τρομακτική λεξιπενία και ανορθογραφία των παιδιών. Τις ή τι πταίει;  Ας προσεχθεί και αυτό. Μια από τις σημαντικότερες συνέπειες αυτής της γλωσσικής ανεπάρκειας είναι ότι προτρέπει σε πράξεις βίας, που θα μπορούσαν να αποφευχθούν μόνο με λόγο. Πολλά παιδιά φτάνουν στην εξαλλοσύνη και την απελπισία ή δραπετεύουν έως εθισμού στον χαώδη κόσμο της εικονικής αυταπάτης και επικοινωνίας, γιατί δεν μπορούν να εκφραστούν. «Πάρε τον λόγο του, δωσ’ μου το χέρι σου» θα πει αριστοτεχνικά ο Εμπειρίκος. Πληγή πυορρέουσα κατάντησε η ανορθογραφία. Το δε υπουργείο «φρόντισε» να καταργήσει και το μάθημα, το τετράδιο της ορθογραφίας σε μια γλώσσα που η ομορφιά και η απαράμιλλη η σαφήνειά της εδράζονται στις εννοιολογικές και ορθογραφικές της αποχρώσεις. Η ορθογραφία, η υπακοή στους κανόνες της, είναι μάθημα πειθαρχίας για τα παιδιά, πράγμα που δεν συνάδει με την αλλοπρόσαλλη  εποχή μας. («Όταν οι εχθροί σου θα έχουν ξεμάθει την ορθογραφία τους να ξέρεις ότι η νίκη πλησιάζει» έλεγε σοφός Ρώσος γλωσσολόγος). Ορθογραφία εξάλλου μαθαίνεις κυρίως μέσω της ετυμολογίας, αντικείμενο που αγνοείται τελείως στα αναλυτικά προγράμματα.  Για να αγαπήσουν την “νικήτρα του θανάτου” (Παλαμάς), γλώσσα μας τα παιδιά, πρέπει να αρωματιστούν από την ευωδιαστή ετυμολογία της. Και ευτυχώς πολλοί δάσκαλοι χρησιμοποιούν τετράδιο ορθογραφίας, κατά παράβασιν των άνωθεν εντολών και διασώζουν ό,τι μπορεί να περισωθεί. (Κάποτε είχαμε και τετράδιο καλλιγραφίας, διότι μας ενδιέφερε και η φιλοκαλία, η νοικοκυροσύνη, η ομορφιά, ο καλλωπισμός. Στα χωριά μας, στην Μακεδονία μας, ακόμη οι μάνες μας χρησιμοποιούν το φουκάλι – η σκούπα, το σάρωθρον- και φουκαλίζουν τις αυλές. Και όμως η λέξη προέρχεται από το φιλοκαλώ, την φιλοκαλία. Το αναφέρει και ο σπουδαίος Φ. Κουκουλές στο “Βυζαντινών βίος και πολιτισμός”).

Πέμπτον: Και σοβαρότερον. Το έχω ξαναγράψει παλαιότερα, αλλά το επαναλαμβάνω. Διδάσκω ανελλιπώς εδώ και τριάντα περίπου χρόνια και δεν έχω ακούσει ποτέ ή σχεδόν ποτέ, μαθητή της τάξης μου, να μεταφέρει, τα τελευταία χρόνια,  εξωσχολικές γνώσεις και εμπειρίες, χωρίς να αρχίζει τον λόγο του με την εξής κοινότοπη φράση: «κύριε, είδα στην τηλεόραση ή στο διαδίκτυο». Το «άκουσα από τους γονείς μου ή τη γιαγιά ή τον παππού μου», έχει πλέον εκλείψει από το λεξιλόγιο των παιδιών. Και αυτό το ελάχιστο παράδειγμα εξεικονίζει την φοβερή αλήθεια: την σαρωτική και αποκλειστική επίδραση της εικόνας. Και το φαινόμενο δεν περιορίζεται μόνο στις μικρές ηλικίες. Στην εφηβική ηλικία, η οποία είναι αναπτυξιακά ευάλωτη σε εθισμό, έχει αναγνωριστεί πλέον από την επιστημονική κοινότητα, το νόσημα που ονομάζεται διαδικτυακός εθισμός. Σύμφωνα με την Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρία ο διαδικτυακός εθισμός, ή «ηλεκτρονική μορφίνη» όπως προσφυώς ονομάστηκε, διαγιγνώσκεται σε άτομα που πληρούν τα εξής κριτήρια:

α. Ανοχή, δηλαδή ανάγκη αύξησης του χρόνου σύνδεσης με το διαδίκτυο.

β. Συμπτώματα στέρησης (ανησυχία, ευερεθιστικότητα, άγχος, φαντασιώσεις, ακούσιες ή εκούσιες κινήσεις

δακτυλογράφησης, μετά από διακοπή ή μείωση της χρήσης).

γ. Υποχώρηση των πιο πάνω συμπτωμάτων μόνο μετά από χρήση.

δ. Χρήση για πολύ μεγαλύτερο διάστημα από ό,τι το άτομο είχε πρόθεση.

ε. Επιλογή πολλών δραστηριοτήτων μέσω διαδικτύου (αγορά, επικοινωνία, παιχνίδια).

στ. Διακοπή ή σημαντική μείωση της κοινωνικής, προσωπικής, δημιουργικής και επαγγελματικής δραστηριότητας λόγω χρήσης του διαδικτύου. (Τις πληροφορίες τις άντλησα από το εγκυρότερο εν Ελλάδι, αλλά και από τα πιο σοβαρά πανευρωπαϊκώς, περιοδικό «Παιδιατρική», τεύχος 6, Νοε – Δεκ 2008).


ΠΗΓΗ

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΥ Κ. ΓΑΚΗ (ΤΕΩΣ ΔΙΟΙΚΗΤΗ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΑΧΕΠΑ)



ΠΕΡΙΕΡΓΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ.....
ΟΠΩΣ ΣΥΝΗΘΙΖΟΥΜΕ ΝΑ ΛΕΜΕ: ''Ο ΧΡΟΝΟΣ ΘΑ ΔΕΙΞΕΙ''!
ΠΑΤΗΣΤΕ ΔΙΠΛΟ ΚΛΙΚ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΤΩΘΙ ΒΙΝΤΕΟ



Λιτανείες στην Επισκοπή Βιδινίου για απαλλαγή από τον κορωνοϊό

 Λιτανείες στην Επισκοπή Βιδινίου για απαλλαγή από τον κορωνοϊό

Λιτανείες για τη θεραπεία των ασθενών από κορωνοϊό και οριστική απαλλαγή από τον ιό τελούνται από χθες, 19 Νοεμβρίου 2020, στην Ιερά Μητρόπολη Βιδινίου, με την ευλογία του εντόπιου Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη κ. Δανιήλ.

Μετά τη Θεία Λειτουργία στον καθεδρικό ναό του Αγίου Δημητρίου, στην πρωτεύουσα της επισκοπής Βιδινίου, χθες, Πέμπτη, στις 11:30 π.μ. τελέστηκε αγιασμός και στις 12 άρχισε η λιτανεία.

Σήμερα, Παρασκευή 20 Νοεμβρίου, από τις 12:00 πραγματοποιείται λιτανεία στη Μοντάνα. Μετά τη Θεία Λειτουργία στην εκκλησία των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου πραγματοποιήθηκε αγιασμός μπροστά από την εκκλησία και ακολούθησε λιτανεία.

Επίσης, σήμερα στις 16:00 θα γίνει αγιασμός στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου στην Μπερκόβιτσα. Στις 16:30, θα πραγματοποιηθεί λιτανεία, που θα ξεκινήσει από την εκκλησία, θα κατευθυνθεί προς το κέντρο της πόλης και θα τελειώσει στον Ιερό Ναό του Γενεθλίου της Θεοτόκου, όπου από τις 17:00 θα εορτάζονται πανηγυρικά τα Εισόδια.

Οι ημερομηνίες για τις λιτανείες στις κεντρικές πόλεις Κούλα, Μπελογκραντσίκ και Λομ θα καθοριστούν και θα ανακοινωθούν.

Οι λιτανείες θα πραγματοποιηθούν σύμφωνα με όλα τα μέτρα κατά της επιδημίας, ενώ η Επισκοπή Βιδινίου καλεί όλους τους Ορθόδοξους Χριστιανούς να λάβουν μέρος στις λιτανείες.

«Ας προσευχηθούμε επιμελώς στις ημέρες της νηστείας για τον Θεό, να δείξει το μεγάλο έλεος Του σε όλους όσους υποφέρουν, στους θεραπευτές, στους κυβερνήτες και σε όλους όσους εργάζονται στην τρέχουσα κατάσταση που περιπλέκεται από την επιδημία, και να μας δώσει μια επιτυχημένη «απελευθέρωση» από την ασθένεια για το φυσικό και πνευματικό μας όφελος και τη σωτηρία».


ΠΗΓΗ


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ;

 

Διαβάσαμε ένα άρθρο του π. Δανιήλ Αεράκη με τίτλο: «Δέν εἶναι ὅλα ἕνα ψέμα»!

Σε κάποιο σημείο του άρθρου αναφέρει:

• Ἂν εἰδικὰ ἀναφερώμαστε στὴ Θεσσαλονίκη, εἶναι γι' αὐτὸ πού συνέβηκε. Τὴν παραμονὴ τοῦ lockdown μαζεύτηκαν στὴν περιοχὴ «Λαδάδικα» καὶ ἔκαναν πάρτυ μὲ συνωστισμὸ «ὁ ἕνας πάνω στὸν ἄλλον»!

• Καὶ γιὰ ν' ἀποχαιρετίσουν τὴν... ἐλευθερία (ἀσυδοσία) τους, τραγουδοῦσαν ὅλοι μαζί τὁ «Ὅλα εἶναι ἕνα ψέμα»!


Μας θύμισε λοιπόν το κάτωθι απόσπασμα εκ του Θουκυδίδου:

«Αλλ' η νόσος εισήγαγε προσέτι και άλλας χειροτέρας μορφάς ανομίας εις την πόλιν. Διότι πολλοί, οι οποίοι προηγουμένως απέκρυπταν την επίδοσίν των εις αθεμίτους ηδονάς, παρεδίδοντο ήδη εις αυτάς χωρίς καμμίαν επιφύλαξιν, καθόσον έβλεπαν πόσον αιφνίδια ήτο η μετάπτωσις, αφ' ενός μεν των πλουσίων, οι οποίοι εξαίφνης απέθνησκαν, αφ' ετέρου δε των τέως εντελώς απόρων, οι οποίοι εις μίαν στιγμήν υπεισήρχοντο εις τας περιουσίας εκείνων. Ως εκ τούτου, απεφάσιζαν να χαρούν την ζωήν των όσον ημπορούσαν ταχύτερον, επιδιδόμενοι εις τας απολαύσεις, διότι εθεώρουν και την ζωήν και τον πλούτον εξ ίσου εφήμερα. Και κανείς δεν ήτο διατεθειμένος να υποβάλλεται προκαταβολικώς εις ταλαιπωρίας προς επιδίωξιν σκοπού, τον οποίον ενόμιζεν ενάρετον, αφού εθεώρει αμφίβολον, αν θα επιζήση δια να πραγματοποιήση αυτόν, μόνον δε ό,τι παρείχεν άμεσον απόλαυσιν και ό,τι καθ' οιονδήποτε τρόπον ωδήγει εις τούτο κατήντησε να θεωρήται και ενάρετον και χρήσιμον. Αλλά φόβος των θεών ή νόμος των ανθρώπων κανείς δεν τους συνεκράτει, αφ' ενός μεν διότι βλέποντες ότι όλοι εξ ίσου απέθνησκαν, έκριναν ότι καμμία δεν υπήρχε διαφορά μεταξύ ευσεβείας και ασεβείας, εξ άλλου δε, επειδή κανείς δεν επίστευεν ότι θα επιζήση, δια να δώση λόγον των εγκλημάτων του και τιμωρηθή δι' αυτά. Τουνοντίον, όλοι εθεώρουν ότι η ήδη κατεψηφισμένη κατ' αυτών και επί των κεφαλών των επικρεμαμένη τιμωρία ήτο πολύ βαρυτέρα, και ότι πριν επιπέση κατ' αυτών, εύλογον ήτο να χαρούν οπωσδήποτε την ζωήν των».

Ευχόμαστε να μην φτάσουμε εις αυτό το σημείο....


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Antony Patch και κορωνοϊός....


Διάφορα άρθρα και αναρτήσεις υποστηρίζουν πως ο “ερευνητής” Antony Patch, γνώριζε για τον κορωνοϊό από το 2014 και πως ο MERS είναι βιολογικό όπλο. 

Ο Antony Patch, υποστηρίζει πως ο κορωνοϊός MERS – CoV (δεν συσχετίζεται με τον SARS-Cov-2 που προκαλεί την COVID-19) που προκάλεσε το αναπνευστικό σύνδρομο (όχι επιδημία ή πανδημία) της Μέσης Ανατολής το 2012 (MERS), είναι κατασκευασμένος για να πουληθούν εμβόλια. Στο βίντεο του 2014, υποστήριζε πως o MERS θα εξαπλωνόταν μέσω του αέρα σε όλο τον πλανήτη, κάτι που δεν συνέβη ποτέ. Μέχρι σήμερα, 8 χρόνια μετά την εμφάνιση του MERS, δεν έχει βρεθεί εμβόλιο, επομένως ο ισχυρισμός πως “κατασκευάστηκε” για να πουληθούν εμβόλια, δεν ευσταθεί.

Επίσης αναφέρει ότι το εμβόλιο:


τα παρόμοια δηλαδή με την fake είδηση εδώ.

Ανέκδοτο είναι βέβαια και το λεχθέν:


6 χρόνια μετά, όχι μόνον δεν το απαιτούν οι άνθρωποι, αλλά είναι αντίθετοι! Αν ''αναγκαστούν'', τότε είναι άλλο θέμα και σε κάθε περίπτωση αντίθετο απ΄ ότι μας λέγει ο κ. Patch.....Μάλλον κάποιοι άλλοι είναι οι ''χαζεμένοι'', και αυτοί είναι όσοι πιστεύουν χαζομάρες και έτσι χάνεται κάθε ίχνος αληθείας που μπορεί να υπάρξει!

Aναφέρει επίσης:


ναι, είναι οι δρακοντιανοί από τον αστερισμό του δράκοντος που επολέμησαν με τους ανδρομέδιους από τον αστερισμό της ανδρομέδας καταγόμενοι από τον Σείριο!!!



Και λέγαμε δεν θα το πει; O bill gates που αναφέραμε παραπάνω με το fake βίντεο....

Περαστικά!



ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Fake news για μασονικό σύμβολο στην Αριστοτέλους εν όψει Χριστουγέννων – Τι ισχύει;

Φανατισμός και ανεκτικότητα

«Ἡ κοινωνία μᾶς εἶναι ἔνα σωστό τρελλοκομεῖον. Ὅστις δυνηθήν καὶ κρατηθήν στα μυαλά τοῦ θὰ εἶναι ἥρως».

ΠΕΡΙ ΠΕΝΤΑΛΦΑΣ.....

 ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΑΠΑΙΔΕΥΣΙΑ! (10ο ΜΕΡΟΣ)

Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης Καζάν και Ταταρστάν Θεοφάνης

Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης Καζάν και Ταταρστάν Θεοφάνης

Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης Καζάν και Ταταρστάν Θεοφάνης (Ασούρκωφ) σε ηλικία 74 ετών. Σήμερα το πρωί άφησε την τελευταία του πνοή από επιπλοκές στην υγεία του λόγω λοίμωξης από τον κορωνοϊό σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ιεράς Μητρόπολης του Πατριαρχείου Μόσχας.

«Ο Πρόεδρος του Ταταρστάν εξέφρασε τα βαθιά συλλυπητήρια για το θάνατο του Μητροπολίτη. Ο πρόεδρος έδωσε εντολή η πολιτεία να πραγματοποιήσει όλες τις απαραίτητες εργασίες για τη διοργάνωση της κηδείας προκειμένου να αποπληρώσει επαρκώς το τελευταίο ταξίδι του Μητροπολίτη», δήλωσε η Λίλια Γαλιμόβα, επικεφαλής της υπηρεσίας Τύπου του προέδρου του Ταταρστάν.


ΠΗΓΗ

Εκοιμήθη αιφνίδια μοναχή στην Ιερά Μονή «Παναγίας του Έβρου»

 Εκοιμήθη αιφνίδια μοναχή στην Ιερά Μονή «Παναγίας του Έβρου»

Κρούσματα κορωνοϊού στην Ιερά Μονή «Παναγίας του Έβρου» ανακοίνωσε η Ιερά Μητρόπολη Αλεξανδρουπόλεως. Σύμφωνα με την ανακοίνωση κοιμήθηκε μια μοναχή ξαφνικά. 

Η ανακοίνωση αναφέρει: «Στην Ιερά Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου Μάκρης, μετά από τεστ ανίχνευσης, εμφανίσθηκαν θετικά κρούσματα σε μοναχές. Τέθηκαν όλες σε ιατρικό έλεγχο και παρακολούθηση και δόθηκαν οδηγίες βάσει των πρωτοκόλλων. Σήμερα καταγράφηκε αιφνίδιος θάνατος μοναχής, η οποία ξαφνικά παρουσίασε συμπτώματα που οδήγησαν σε καρδιακή ανακοπή και πνευμονική εμβολή».


ΠΗΓΗ

ΔΙΑ ΧΡΙΣΤΟΝ ΣΑΛΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΗ ΣΑΛΟΤΗΤΑ.... (6ο ΜΕΡΟΣ)


 Σε μια χαρακτηριστική περίπτωση ο Συμεών συνέπασχε με τους δαιμονισμένους, υποκρινόμενος το δαιμονισμένο και ζώντας ανάμεσά τους («υπεκρίναντο καὶ τὰ ίδια τῶν δαιμονιζομένων, μὴ όντες δαιμονιζόμενοι παλεύουν με τὸ διάβολο οπουδήποτε τὸν συναντούν, τὸν κυνηγούν με πέτρες καὶ με ἀπειλές… οἱ σαλοί βλέπουν τὸ διάβολο παντού, ἀνάμεσα στα πιο ἔντιμα πρόσωπα, μέσα στις ἐκκλησίες καὶ μέσα στα κελλιά τῶν μοναχῶν»), για να μπορέσει να πολεμήσει τα δαιμόνια από κοντά, πρόσωπο με πρόσωπο, ώστε να τα εξοργίσει, επειδή θέλει ν ’απαλλάξει τους ανθρώπους από την επιρροή τους. «Ὥστε διαφόρως ἀπερχόμενος ἐποίει ἑαυτόν ὡς ένα ἐξ αὐτῶν…» (Λεοντίου Νεαπόλεως, Ὁ Ἅγιος Συμεὼν ὁ διὰ Χριστόν σαλὸς , PG 93, στ. 1728 Β). Μάχεται με τα δαιμόνια, λοιπόν, διότι αυτά βλέπουν τον άγιο να εισέρχεται αποκλειστικά στις δικές τους περιοχές. Ο διάβολος κατηγορεί τον άγιο Ανδρέα λέγοντας: «Δια τι φανεροίς τοῖς πολλοῖς τὰ ἔργα σου, καὶ βλέποντες ταῦτα εἰς κατάνυξιν ἔρχονται καὶ μετάνοια;» (Νικηφόρου πρεσβ. Κωνστ/πόλεως, Βίος ἁγίου Ἀνδρέου τοῦ διὰ Χριστὸν σαλοῦ, PG 111, 720A). Αυτή η σχέση μεταξύ του σαλού και του δαιμονισμένου δεν είναι μόνο εξωτερική. Τους ενώνει ένας δεσμός εσωτερικός. Ο αγώνας του σαλού αφορά τοὺς δαίμονες καὶ τὸ σατανά. Μερικοί δαιμονισμένοι έλεγαν μάλιστα: «Ὦ βία, σαλέ, ὅλον τὸν κόσμον χλευάζεις, καὶ ἦλθες καὶ ἐγγὺς ἡμῶν. Τὶ ἡμᾶς βασανίζεις ὅλην τὴν νύκτα καὶ καίεις;» (Λεοντίου Νεαπόλεως, Ὁ Ἅγιος Συμεὼν ὁ διὰ Χριστόν σαλὸς , PG 93, 1736 Β). Είναι υπερβολικά δύσκολο, όχι μόνο να ζει κανείς με δαιμονισμένους, αλλά και να τους προσφέρει αγάπη και συμπάθεια, να συμπάσχει μαζί τους και να τους ελευθερώνει από τη κυριαρχία των δαιμόνων, χωρίς να είναι εφοδιασμένος με διάκριση, και οπλισμένος με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος. Δεν αντέχουν το δαιμόνια την θερμότητα της θείας χάρης που κατοικεί μέσα στο χαρισματούχο σαλό. Ο υμνογράφος εκφράζει την περίσταση ωραιότατα: «Μωρίαν προσποιήσει σοφῶς ὑποκρίνεται, το σοφιστήν τῆς κακίας, Συμεών, μωραίνων σεσοφισμέναις ἐνεργείαις τοῦ τὰ πάντα σοφίζοντος Πνεύματος» (Τροπάρια από την ακολουθία του αγίου, Μηνολόγιον, Ιούλιος κα΄.). Δηλαδή με τη φαινομενική μωρία και με τη σοφία του Αγίου Πνεύματος μώρανε το σοφιστή της κακίας, το διάβολο. Όλα αυτά δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν από ανθρώπους που δεν έχουν πλούσια μέσα τους την ενέργεια της θείας Χάριτος. 

Οι βίοι των σαλών αποδεικνύουν τους σαλούς προικισμένους με πολλά χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος. Είχαν, καταρχάς, το χάρισμα της διακρίσεως πνευμάτων. Ο πνευματικός οφθαλμός του σαλού, καθ’ όλη την πορεία της πνευματικής του ζωής, δεν στράφηκε ποτέ στην απόλαυση της κατάκτησης των αρετών ή στην καύχηση λόγῳ των χαρισμάτων του. Αντιθέτως, ζητούσε απ’ αυτόν στον οποίο φανέρωσε το μυστικό του να μη το μαρτυρήσει: «Πολλὴν καὶ ἐπωφελῆ συντυχίαν πολλάκις συνετύγχεν τῷ κυρῷ Ἰωάννῃ τῷ διακόνῳ μόνῳ, καὶ ἠπείλει, ὅτι εἰ φανερώσει τισὶ τὸν ἐνάρετον σκοπὸν αὐτοῦ, βασάνῳ μεγάλῃ κατὰ τὸν μέλλοντα αἰῶνα περιπέσει» (Λεοντίου Νεαπόλεως, Ὁ Ἅγιος Συμεὼν ὁ διὰ Χριστόν σαλὸς , PG 93, 1740). Ήθελε, αφενός να μείνει κρυφή η αρετή του, από ταπείνωση, αφετέρου να μπορέσει να κάνει τα ίδια σε άλλους.

Όπως λέχθηκε προηγουμένως, η επιθυμία να διατηρήσει ο σαλός την ταπεινοφροσύνη και η πρόθυμη αποδοχή του εξευτελισμού είναι από τα κυρία χαρακτηριστικά της σαλότητας γενικά. Η αρετή της ταπεινοφροσύνης ήταν το θεμέλιο της σαλότητας. Το πρώτο πράγμα που ζήτησε ο Συμεών στα Ιεροσόλυμα επιστρέφοντας από την έρημο στην κοινωνία για να εμπαίξει τον κόσμο ήταν: «Τοῦ σκεπασθῆναι αὐτοῦ τὴν ἐργασίαν… ἵνα διαφύγῃ τὴν τῶν ἀνθρώπων δόξαν, δι ’ ἥς παραγίνεται τῷ ἀνθρώπῳ ὑπερηφανία καὶ οἴησις, καὶ ἀγγελους ἀπολέσασα ἐξ οὐρανῶν.» (Λεοντίου Νεαπόλεως, Ὁ Ἅγιος Συμεὼν ὁ διὰ Χριστόν σαλὸς , PG 93, 1703 Α.). Ήξερε καλά, ως πεπραγμένος ασκητής, τον κίνδυνο της υπερηφάνειας που θα τον απειλούσε από τις τιμές που θα δεχόταν αν φαινόταν η αρετή του. Αυτή η υπερηφάνεια ήταν η αιτία της πτώσης των αγγέλων από τον ουρανό. Η προσποιητή σαλότητα, λοιπόν, ήταν ένας τρόπος αποφυγής των τιμών και απόκρυψης «τῶν ἔργων του σαλού».

Η κρυφή προσωπικότητα του σαλού γενικά παρομοιάζεται με το μυστικό κίνητρο στο κατά Μάρκον Ευαγγέλιο, όπου ο Χριστός ήθελε να μη γίνονται γνωστά τα θαύματά του, ζητούσε από τους θεατές να μη τα φανερώσουν σε άλλους, προειδοποίησε αυτούς που είχε θεραπεύσει να μη πουν τίποτα στους άλλους 308, απαγόρευσε ακόμα και στους δαίμονες να μιλήσουν όταν εκείνοι Τον γνώρισαν (Μρκ. 1:34, «οὐκ ἤφιεν λαλεῖν τὰ δαιμόνια ὅτι ᾔδεισαν αὐτὸν». Μρκ. 3:12, «καὶ πολλὰ ‘πετίμα αὐτοῖς ἵνα μὴ αὐτὸν φανερὸν ποιήσωσιν»). Με τον ίδιο τρόπο, για να μείνει κρυφή η εργασία τους, ζητούσαν οι σαλοί απ’ αυτόν που ωφελήθηκε και γνώρισε την αληθινή τους ταυτότητα, να μη φανερώσουν το μυστικό τους, για να μη γνωστοποιηθεί η αρετή τους, ώστε να μπορέσουν ελεύθερα να συνεχίσουν την αποστολή τους. Χρησιμοποίησαν διάφορες τρέλες ώστε να προβληματιστεί ο άλλος και να βρεθεί σε αμηχανία. Έτσι, απαγόρευσε ο Συμεών αυτούς που βοήθησε να αποκαλύπτουν την αγιότητά του. Ο υιός του διακόνου, από τον οποίο ο Συμεών έδιωξε τον δαίμονα της πορνείας, δε μπορούσε να προφέρει το όνομα του θεραπευτή του παρά μόνο μετά το θάνατο του αγίου («Τοῦ δὲ ἀββᾶ Συμεὼν τελειωθέντος ἐν ειρήνῃ ὥσπερ ἀνένηψεν καὶ ἐξηγεῖτο πᾶσαν λεπτομερῶς τὸ πρᾶγμα», Λεοντίου Νεαπόλεως, Ὁ Ἅγιος Συμεὼν ὁ διὰ Χριστόν σαλὸς , PG 93, 1716 Α.).

 

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ




ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ





Εκοιμήθη ο Πατριάρχης Σερβίας Ειρηναίος

ΕΚΤΑΚΤΟ – Εκοιμήθη ο Πατριάρχης Σερβίας Ειρηναίος

Εκοιμήθη πριν λίγο ο Πατριάρχης Σερβίας Ειρηναίος ο οποίος νοσηλευόταν σε στρατιωτικό νοσοκομείο στο Βελιγράδι. 

Ο μακαριστός Πατριάρχης Σερβίας γεννήθηκε το 1930 στην πόλη Τσάτσακ της Κεντρικής Σερβίας. Σπούδασε στο τμήμα θεολογίας στο Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Αθήνα. Το 1959 εκάρη μοναχός. Το 1974 εξελέγη επίσκοπος της Επαρχίας της Μοραβίτσα και το επόμενο έτος επίσκοπος του Νις, θέση στην οποία παρέμεινε για 35 χρόνια.

Εξελέγη Πατριάρχης Σερβίας στις 22 Ιανουαρίου 2010 και ενθρονίστηκε την επομένη.


ΠΗΓΗ

ΠΗΓΗ 2